July 27, 2014

Planetary # 4 - Warren Ellis & John Cassaday

So far the Archeologists of the Impossible have been dealing with the secrets of the 20th century, but this time, amidst the rubbles of a destroyed office building, they find something else, something unique, something older than humanity itself.

Buried below the foundations of an unassuming building, the Planetary team discovers a spaceship, a gigantic structure slightly reminiscent to a cathedral. However, even with the assistance of dozens of scientists and researchers, they cannot gain access to this mysterious vessel.


Then an accident happens. Jim, a man who was not supposed to be there, stumbles onto the hull of the ship and creates a dimensional rift. Suddenly, he is trapped inside. And what he sees is something that defies his imagination.


Warren Ellis presents to us the idea of an intelligent spaceship, one with a conscious; a veritable life form with circuits instead of veins, navigation systems instead of synapsis and organic fuel instead of blood. But it has been designed to be piloted by complex minds, and since its crew died eons ago, the ship has remained dormant, forever entombed in an alien world: Earth.


The ship collided against our planet not thousands but millions of years ago, when the dinosaurs still reigned supreme upon the continent later known as America. For millions of years, the vessel has been waiting to be rescued, and now Jim can be its pilot.

Jim steps onto the hull / Jim pisa el casco

For the first time since the beginning of the series, Elijah Snow comes to a logical conclusion. Planetary can no longer be a passive organization, they can't simply excavate otherworldly relics from the past, they need to step up their game and be as proactive as they can be. And so he decides to help Jim, who is now the pilot of an alien transportation system.


John Cassaday’s art in this issue is absolutely exquisite. A clean design and inspired lettering are combined in a cover reminiscent of old magazines; there, Jim reminds us of Captain Marvel (both in attire and posturing). The page that shows Jim stepping onto the ship’s hull is an amazing exercise of perspective. On the first panel, we get to see the entire scene diagonally and from above; and in panels 2 and 3 the camera descends progressively. 


In the next page, architecture shines through, Cassaday’s astonishing imagination is unleashed in this collection of Corinthian columns, art deco pillars, Renaissance vault ceilings and cathedral stained glass windows. I can only think of two artists that have impressed me so much with architecture: Cassaday and Barry Windsor-Smith. Finally, the collision of the celestial cathedral in the Jurassic period is spectacular, and the tour around the ship that Jim shares with Elijah Snow, Jakita Wagner and Drummer is outstanding. 

Inside the celestial cathedral / dentro de la catedral celestial

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Collision during the Jurassic period / colisión durante el periodo jurásico

Hasta ahora los Arqueólogos de lo Imposible han estado lidiando con los secretos del siglo XX, pero esta vez, entre los restos de un edificio de oficinas destruido, encuentran algo más, algo único, algo más antiguo que la humanidad. 


Enterrado debajo de los cimientos de un modesto edificio, el equipo de Planetary descubre una nave, una gigantesca estructura ligeramente reminiscente a una catedral. Sin embargo, incluso con la ayuda de docenas de científicos e investigadores, no pueden acceder a este misterioso bajel. 


Es entonces cuando ocurre un accidente. Jim, un hombre que no debería haber estado allí, se topa con el casco de la nave y crea una fisura dimensional. Repentinamente, está atrapado en el interior. Y lo que ve desafía su imaginación.


Warren Ellis nos presenta la idea de una nave inteligente, con conciencia; una verdadera forma de vida con circuitos en vez de venas, sistemas de navegación en vez de sinapsis y combustible orgánico en vez de sangre. Pero ha sido diseñada para ser piloteada por mentes complejas, y como la tripulación murió hace eones, la nave ha permanecido dormida, para siempre enclaustrada en un mundo alienígeno: la Tierra. 


La nave chocó con nuestro planeta no hace miles sino millones de años, cuando los dinosaurios aún reinaban supremos en el continente que después sería conocido como América. Por millones de años, el bajel ha estado esperando a ser rescatado, y ahora Jim puede ser su piloto.

Jim, Elijah Snow, Jakita Wagner & Drummer

Por primera vez desde el inicio de la serie, Elijah Snow llega a una conclusión lógica. Planetary ya no puede ser una organización pasiva, no pueden simplemente excavar las reliquias de un pasado que no pertenece a nuestro mundo, necesitan mejorar y ser mucho más proactivos. Así que él decide ayudar a Jim, quien ahora es el piloto de un sistema de transporte alienígeno. 


En este número, el arte de John Cassaday es absolutamente exquisito. Un diseño limpio y un inspirado rotulado se combinan en una portada reminiscente de las viejas revistas; allí, Jim nos recuerda a Captain Marvel (tanto en el traje como en la postura). La página que muestra a Jim pisando el casco de la nave es un asombroso ejercicio de perspectiva. En la primera viñeta, vemos toda la escena diagonalmente y desde arriba; y en las viñetas 2 y 3, la cámara desciende progresivamente. 


En la página siguiente, la arquitectura brilla, la asombrosa imaginación de Cassaday se desata en esta colección de columnas corintias, pilares art deco, bóvedas del Renacimiento y vitrales de catedral. Sólo puedo pensar en dos artistas que me han impresionado tanto con la arquitectura: Cassaday y Barry Windsor-Smith. Finalmente, la colisión de la catedral celestial en el periodo  jurásico es espectacular, y el paseo por la nave que Jim comparte con Elijah Snow, Jakita Wagner y Drummer es sobresaliente.


July 23, 2014

Swamp Thing # 57, 58, 59 & 60 - Moore, Veitch & Totleben

Sometimes it’s quite difficult for me to imagine how DC Comics survived. As most of you might know, DC went through a rough patch in the 80s, the so-called “implosion”, instead of launching new titles each month they had to cancel them due to low sales and the readership’s absence.
Adam Strange attacks Swamp Thing /
Adam Strange ataca a la Cosa del Pantano

And I say it is hard to envision such moment because DC, just like Marvel, has a rich legacy of heroes and characters that defy our imagination. The problem, as usual, comes from shortsighted editors, from censorship and from lack of innovation. In other words, a fruitful land had become a barren and deserted wasteland.


And that is exactly what we can observe in “Mysteries in Space” (published in Swamp Thing # 57, February 1987). Swamp Thing arrives to Rann, a planet plagued by famine, by the extinction of vegetation and all life forms, not only the world is sterile but also the people who live in it. This is why, years ago, earthman Adam Strange was regarded as a hero and as the savior of this alien civilization. 


Adam Strange naively thought that his contribution was limited to wearing a jet pack and shooting down monsters with his laser gun. He was wrong. His first and foremost duty was to impregnate princess Alanna, in order to give millions hope. Because if only one child was to be born, then all the people of Rann would understand that the situation wasn’t so desperate.


Adam Strange was the kind of hero that I never considered exciting. And he wasn’t interesting because most writers would only see him as the classic sci-fi hero that could solve the galaxy’s problems with laser rays. Alan Moore proves that the gaudy costume and accessories were only that, an ancillary aspect of this unassuming champion.

The betrayal of Thanagar / la traición de Thanagar

In “Exiles” (Swamp Thing # 58, March 1987), an amazing parallelism takes place between Rann and Alanna, heir of the throne. Authorized by Sardath, the most respected scientist, Swamp Thing decides to get in touch with this strange planet, and while doing that he resuscitates biological life forms; he turns dusty deserts into lush forests. Even though, in the process, Swamp Thing and Adam Strange must fight to the death with their former allies: two agents from Thanagar, home planet of Hawkman and Hawkwoman from the Justice League of America. 


Rann is made fertile again and Alanna discovers that she is at last pregnant: “She’ll return to her chambers through spotless, childless palace halls, maybe considering what to tell our offspring, if it should ask, about its father, so far away… who visits only sometimes”. And, in a way, DC learns how important it is to let the garden grow free of editorial intervention or censorship. And thus one of the most fruitful eras for DC is consolidated in this two-part story.


Parental issues are still present in the following two issues. Certainly, in “Reunion” (Swamp Thing # 59, April 1987), Abigail must deal with old men and women in a retirement home; she feels compassion towards them but at the same time she feels scared, scared of death, scared of the impending disappearance of her own father. It’s only at the end of this chapter, when she finds the putrefied remnants of his progenitor that she understands her fear. “Reunion” was written by Stephen Bissette, who proves to be not only an amazing artist but also a wonderful and very gifted storyteller.


Finally, “Loving the Alien” is the strangest love story I’ve read. Swamp Thing lands in a living spaceship, a spaceship bigger than a planetoid, with enough life and energy to sustain countless species. This entity doesn’t want to die alone, it wants children, and it seems only a creature like Swamp Thing can survive the brutal mating process. Alan Moore creates a story that truly feels like something out of this world. And the extraordinary art comes from John Totleben, his visual experimentation and unconventional graphics are the fundamental key of this episode.

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A veces es bastante difícil imaginar cómo DC Comics logró sobrevivir. Como muchos de ustedes sabrán, DC pasó por una etapa difícil en los 80, la denominada “implosión”, en vez de lanzar títulos nuevos cada mes, tuvieron que cancelarlos a causa de las bajas ventas y la ausencia de lectoría.

Abigail and her father / Abigail y su padre

Y digo que es difícil visualizar semejante momento porque DC, al igual que Marvel, tiene un rico legado de héroes y personajes que desafían nuestra imaginación. El problema, como siempre, viene de editores cegatones, de la censura y de la falta de innovación. En otras palabras, una tierra fructífera se había convertido en un terreno baldío y desértico. 


Y eso es exactamente lo que podemos observar en “Misterios en el espacio” (publicado en "Swamp Thing" # 57, febrero de 1987). La Cosa del Pantano llega a Rann, un planeta plagado por la hambruna, por la extinción de la vegetación y todas las formas de vida, no sólo el mundo es estéril sino también la gente que vive en él. Es por ello que, hace años, el terrícola Adam Strange fue glorificado como un héroe y como el salvador de esta civilización alienígena. 


Adam Strange pensaba inocentemente que su contribución se limitaba a usar una mochila propulsora y a disparar monstruos con su pistola láser. Él estaba equivocado. Su primer y más importante deber era embarazar a la princesa Alanna, para así darle esperanza a millones. Porque si tan sólo un niño llegase a nacer, entonces toda la gente de Rann entendería que la situación no era tan desesperada. 


Adam Strange era el tipo de héroe que nunca me pareció interesante. Y no era lo era porque la mayoría de escritores sólo lo veían como el clásico héroe de ciencia ficción que podía resolver los problemas de la galaxia con rayos laser. Alan Moore demuestra que su vistoso traje y sus accesorios con sólo eso, un aspecto secundario de este modesto campeón. 

Inside the alien spaceship / al interior de la nave alienígena

En “Exilios” ("Swamp Thing" # 58, marzo de 1987), hay un asombroso paralelo entre Rann y Alanna, heredera del trono. Con la autorización de Sardath, el científico más respetado, la Cosa del Pantano decide entrar en contacto con este extraño planeta, y mientras lo hace resucita las formas de vida biológicas; convierte un desierto polvoriento en bosques tropicales. Aunque, en el proceso, la Cosa del Pantano y Adam Strange deben pelear hasta la muerte con sus antiguos aliados: dos agentes de Thanagar, mundo hogar de Hawkman y Hawkwoman de la Liga de la Justicia de América. 


Rann es fértil de nuevo y Alanna descubre que por fin está embarazada: “Ella regresará a su recámara, a través de pasillos sin manchas, sin niños, quizás considerando qué debería decirle a sus hijos, si acaso llegasen a preguntarle, sobre su padre, que está tan lejos... que sólo los visita de vez en cuando”. Y, en cierto modo, DC aprende lo importante que es dejar que el jardín crezca libre de intervención editorial o censura. Y por lo tanto una de las eras más fructíferas de DC se consolida en esta historia de dos partes.


El tema paterno sigue estando presente en los dos números siguientes. Ciertamente, en “Reunión” ("Swamp Thing" # 59, abril de 1987), Abigail debe lidiar con ancianos en un asilo; ella siente compasión por ellos pero al mismo tiempo se siente asustada, le teme a la muerte, le tema a la pronta desaparición de su propio padre. Es sólo al final de este capítulo, cuando encuentra los restos putrefactos de su progenitor que ella entiende ese miedo. “Reunión” fue escrita por Stephen Bissette, quien prueba ser no sólo un asombroso artista sino también un narrador maravilloso y lleno de talento.


Finalmente, “Amando al alien” es la historia de amor más extraña que he leído. La Cosa del Pantano aterriza en una nave viviente, una nave más grande que un planetoide, con suficiente vida y energía para nutrir a incontables especies. Esta entidad no quiere morir en soledad, quiere hijos. Y parece que solamente una criatura como la Cosa del Pantano puede sobrevivir al brutal proceso de apareamiento. Alan Moore crea una historia que se siente de veras como algo fuera de nuestro mundo. Y el extraordinario arte es de John Totleben, su experimentación visual y sus gráficos poco convencionales son la clave fundamental de este episodio.


July 16, 2014

Silver Surfer # 1, 2 & 3 - Dan Slott & Mike Allred


When Stan Lee and Jack Kirby introduced Silver Surfer to the public in the pages of Fantastic Four, he was the herald of Galactus, an obedient servant that would find worlds so that his master could devour them thus placating his endless hunger.

But immediately after his memorable first appearance, Silver Surfer became something else, something harder to define. He was a rebel who would fight against Galactus in order to save Earth, but he was also a melancholic outcast, a misunderstood loner, an unwilling hero with enough inner doubts to compete against Shakespeare’s Hamlet. 

Dan Slott recovers the cosmic grandeur present in the origin of the character and grounds it with the incorporation of Dawn, an ordinary girl from Earth that suddenly turns into “The Most Important Person in the Universe” (coincidentally, the title of the inaugural chapter).

Everything and All at Once” describes Dawn’s adventures, as she manages to free herself from her alien captors and has enough courage and charisma to lead a revolt against the Incredulous Zed and his powerful army. But it’s only in the third chapter, titled “Change of Heart”, when we get to admire the full scope of Slott’s ambitious tale. For me, the moments shared between the Never Queen and Eternity are priceless. They are also a magnificent homage to Marvel’s cosmic past.

Of course, as you may have imagined, I didn’t buy this title only because of Dan Slott. I should say, in fact, that I bought it because of Michael Allred and Laura Allred, one of my favorite artistic teams. Last year they graced the pages of FF (as a matter of fact, in FF # 16, they portrayed a vibrant and very likeable Silver Surfer, perhaps a prophecy of what was yet to come).

With only a few issues, I’ve already read a lot of positive comments about this new Silver Surfer series. I would say it is by far the best treatment of Galactus’s herald that I’ve seen in decades. And it is all thanks to the great creative team formed by Dan Slott and Mike Allred.

For the past few years, Slott has been comfortably entrenched in the gulfs of the Spider-Man universe, but once upon a time he was a new writer, someone completely unknown, someone eager to tell stories about the human –and the superhuman– condition. When I read his first issues in She-Hulk I knew I had found someone special, an author with a refreshing perspective and an impeccable sense of humor. And all of that is rescued in the pages of Silver Surfer. 

Because Slott does succeed in combining the cosmic threats and larger-than-life heroes with clever jokes, sharing always the sensibilities of Russell T. Davies (creator of famous British series like “Queer as Folk”), the man responsible for the current success of “Doctor Who” (in fact, Slott publicly acknowledges his creative debt with Mr. Davies). Even Silver Surfer’s sense of grandeur, the impossible odds and the extraterrestrial threats, seem to keep the same jovial spirit of a legendary TV series like “Doctor Who”.

So do I recommend Silver Surfer? Yes, by all means!  
Silver Surfer using his cosmic powers / Silver Surfer usando sus poderes cósmicos

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Dawn

Cuando Stan Lee y Jack Kirby presentaron a Silver Surfer en las páginas de los Cuatro Fantásticos, él era el heraldo de  Galactus, un sirviente obediente que encontraba mundos para que su amo pudiese devorarlos y, así, aplacar su hambre infinita.

Pero inmediatamente después de su memorable primera aparición, Silver Surfer se convirtió en algo más, algo difícil de definir. Fue un rebelde que peleó contra Galactus para salvar la Tierra, pero también fue un marginado melancólico, un solitario incomprendido, un héroe por obligación con suficientes dudas internas para competir con el Hamlet de Shakespeare. 

Dan Slott recupera la grandeza cósmica presente en el origen del personaje y la asienta en tierra firme con la incorporación de Dawn, una chica ordinaria de la Tierra que repentinamente se convierte en “La persona más importante del universo” (no es coincidencia que ese sea el título del capítulo inaugural).

“Todos y todo a la vez” describe las aventuras de Dawn, quien se las arregla para liberarse de sus captores alienígenos y tiene suficiente valentía y carisma para liderar una revolución en contra de Zed, el Incrédulo y su poderosa armada. Pero es sólo en el tercer capítulo, titulado “Cambio de corazón”, cuando podemos admirar el verdadero alcance del ambicioso relato de Slott. Para mí, los momentos compartidos entre la Reina Nunca y Eternidad son invalorables. También son un magnífico homenaje al pasado cósmico de Marvel.
Never Queen's heart / el corazón de la Reina Nunca

Desde luego, como pueden haber imaginado, no compré este título sólo por Dan Slott. Debería decir, de hecho, que lo compré por Michael Allred y Laura Allred, uno de mis equipos artísticos favoritos. El año pasado agraciaron las páginas de "FF" (de hecho, en el FF # 16, retrataron a un Silver Surfer vibrante y muy simpático, tal vez una profecía de lo que estaba por venir).

Con pocos números, ya he leído muchos comentarios positivos sobre esta nueva colección de Silver Surfer. Yo diría que es de lejos el mejor tratamiento del heraldo de Galactus que he visto en décadas. Y es todo gracias al gran equipo creativo formado por Dan Slott y Mike Allred.

En años recientes, Slott se había atrincherado cómodamente en las cavidades del universo de "Spider-Man", pero hace mucho tiempo él fue un escritor nuevo, alguien completamente desconocido, alguien impaciente por contar historias sobre la condición humana –y la superhumana. Cuando leí sus primeros números en "She-Hulk" supe que había encontrado a alguien especial, a un autor con una perspectiva refrescante y un impecable sentido del humor. Y todo ello es rescatado en las páginas de "Silver Surfer". 


Never Queen & Eternity
Y es que Slott tiene éxito al combinar las amenazas cósmicas y los héroes legendarios con bromas astutas, compartiendo siempre las sensibilidades de Russell T. Davies (creador de famosas series británicas como “Queer as Folk”), el hombre responsable por el éxito actual de “Doctor Who” (de hecho, Slott admite públicamente su deuda creativa con el señor Davies). Incluso el sentido de grandeza de Silver Surfer, los retos imposibles y las amenazas extraterrestres, parecen conservar el mismo espíritu jovial de una serie de televisión tan legendaria como “Doctor Who”.
Silver Surfer & Dawn

Así que, ¿les recomiendo Silver Surfer? ¡Claro que sí! 

July 13, 2014

Mujer corazón de papel - Mónica Cuba (Galería Yvonne Sanguineti)

Faithful to my promise, I’m including the new restored pages of Miracleman #5

You can find my original review here:

http://artbyarion.blogspot.com/2013/01/miracleman-5-alan-moore-alan-davis.html

Now that I am rereading Miracleman I’m enjoying the stories even more than the first time… 


The past of Doctor Gargunza is fascinating, he’s more than a villain, he’s one of the richest characters of Moore’s Miracleman, perhaps rivaled only by Evelyn Cream.


This is why Marvel’s sixth issue (which coincides with Eclipse’s Miracleman #5) is probably one of my favorites.


The horror of the past is summoned by Doctor Gargunza, and like defenseless spectators we have no other option but to continue to gaze upon his dark secrets.


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El 2010 solía ir a la Galería Yvonne Sanguineti  todos los meses. Y cuando se inauguró la muestra “El viaje” de Mónica Cuba, en noviembre, yo estuve presente. 

http://artbyarion.blogspot.com/2010/11/two-2.html
El otoño

En ese entonces no conocía a Mónica pero sus cuadros y sus objetos artísticamente intervenidos suscitaron en mí una extraña emoción. Había algo valioso en ellos, algo que iba mucho más allá de la materialidad de, por ejemplo, una maleta, algo maravilloso que la artista lograba transmitir al público.


4 años después, la Galería Yvonne Sanguineti volvió a convocar a Mónica Cuba. El resultado: “Mujer corazón de papel”, una muestra extraordinaria que es el testimonio irrefutable de la evolución artística de Mónica. A pasos agigantados, en estos últimos cuatro años, Mónica ha consolidado su visión, ha perfeccionado su técnica y ha pintado cuadros absolutamente impresionantes. 


Mis dos obras favoritas se complementan mutuamente, no sólo por la temática sino también por el tratamiento cromático, por la calidez y frialdad contrastante que se desprende de ellos. Me refiero a “El otoño” y a “De espaldas a ti”, un cuadro inolvidable, de una intensidad sobrecogedora, que me acompañará en el recuerdo de aquí a 4, 10 o 30 años más.

De espaldas a ti

La muestra seguirá abierta al público hasta el día 19 de julio. La dirección es avenida Grau 810 Barranco. Están todos cordialmente invitados a darse una vuelta por ahí y a admirar tanto buen arte.


Arcadio B.

July 11, 2014

June comic books / cómics de junio

Today is my birthday. And I’ve decided to celebrate it like I always do: sharing with you my most recent acquisitions. In this case, half a dozen of wonderful comic books. MPH and Starlight are amazing, and so far Slott’s Silver Surfer has been quite a pleasant surprise. This month I’m finally reading new Miracleman stories (issue # 6 was still included in my old Eclipse editions, but not issue # 7), so I’m even more excited than usual. The Unwritten continues to be the best ongoing series of 2014, improving with each new chapter (Mike Carey is so impressive). Nevertheless, the best issue of the month is The Wicked + The Divine, by Gillen & McKelvie. Brilliant stuff! And now, without further ado, here are June comics as per solicitations:

MIRACLEMAN #7 

(W)  TBD (A) Chuck Austen, Alan Davis (CA) Alan Davis • Miracleman and Mr. Cream descend into the jungles of Paraguay where the battle with Gargunza begins! • Gargunza's shocking intentions for Liz Moran and her unborn child are revealed! • An unexpected enemy may mean the death of Miracleman! • Including material originally presented in WARRIOR #20-21 and MIRACLEMAN #6, plus bonus content. 

MPH #2 (OF 5) CVR B CANETE

(W) Mark Millar (A) Duncan Fegredo (CA) Duncan Fregredo. A good guy dealt a tough hand, Roscoe's found the perfect Get-Out-of-Jail-Free Card in the form of super-speed pills called MPH.  Now that he knows who put him away, he'll find that revenge is a dish best served…lightning fast! The all-new Millarworld Universe zooms ahead at breakneck speed with Millar and Fegredo's urban adventure tale. 
my sketch / mi boceto

SILVER SURFER #3 

(W) Dan Slott (A) Michael Allred, Michael Allred • Any old heroes can save the day. The Surfer and Dawn are out to save the day AFTER. • As everything goes kablooey, find out why the fate of every possible tomorrow rests... in a wind-up toy monkey. • No. Really. One of those creepy things with the cymbals. • Also, after 48 years in comics, one of the most under appreciated characters in the entire Marvel Universe FINALLY gets a name. Have your handbooks ready! 

STARLIGHT #4 CVR A CHAREST (MR) 

(W) Mark Millar (A) Goran Parlov (CA) Travis Charest. Duke and his young companion are getting deeper into Tantalus' underground movement, doing everything they can to infiltrate the invaders and meeting some unlikely allies. It's been 40 years since Duke last held a gun. Does he still have what it takes to drive out alien invaders and save Tantalus for a second time? 

UNWRITTEN VOL 2 APOCALYPSE #6 (MR) 

(W) Mike Carey (A) Peter Gross (CA) Yuko Shimizu. 'The Fisher King,' part 1 of 3. As Pullman's cold war against stories turns hot, it's in stories that Tom must find the weapons and allies he'll need to beat him. And the best weapon of all is one a thousand knights have quested for... 

WICKED + DIVINE #1 (MR) CVR B MCKELVIE & WILSON 

(W) Kieron Gillen (A) Jamie McKelvie, Matthew Wilson (CA) Matthew Wilson, Jamie McKelvie. Every ninety years, twelve gods incarnate as teenagers. They are loved. They are hated. In two years, they are dead. The team behind critically thermonuclear floor-fillers Young Avengers and PHONOGRAM reunite to start a new ongoing superhero fantasy with a beautiful oversized issue. Welcome to THE WICKED + THE DIVINE, where gods are the ultimate pop-stars. But remember: just because you're immortal, doesn't mean you're going to live forever. 
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Hoy es mi cumpleaños. Y he decidido celebrarlo como siempre lo hago: compartiendo con ustedes mis más recientes adquisiciones. En este caso, media docena de cómics maravillosos. MPH y Starlight son asombrosos, y hasta ahora el Silver Surfer de Slott ha sido una sorpresa placentera. Este mes estoy leyendo finalmente nuevas historias de Miracleman (el # 6 aún estaba incluido en mis viejas ediciones de Eclipse, pero no el # 7), así que estoy más emocionado de lo normal. The Unwritten continúa siendo la mejor serie mensual del 2014, y mejora con cada nuevo capítulo (Mike Carey es tan impresionante). No obstante, lo mejor del mes es The Wicked + The Divine de Gillen y McKelvie. ¡Brillante! Y ahora, sin más preámbulos, aquí van los cómics de junio:


MIRACLEMAN #7

La batalla comienza. 

MPH #2 (OF 5)

Él ha encontrado la forma perfecta de escapar de la cárcel… con las pastillas de súper-velocidad llamadas MPH. Ahora que sabe quién lo inculpó, descubrirá que la venganza es un plato que se sirve mejor frío. 

SILVER SURFER #3

Cualquier héroe viejo puede salvar el día de hoy. SILVER SURFER debe salvar el mañana. Cuando todo estalla, descubrid donde descansa el destino de cada mañana posible. ¿Y qué hay del mono de los címbalos? 

STARLIGHT #4 CVR A CHAREST (MR)

DUKE y su joven acompañante se adentran en el movimiento revolucionario de Tántalo, y harán todo lo posible para infiltrarse entre los invasores y para encontrar nuevos aliados. Han pasado 40 años desde la última vez que DUKE sujetó un arma. ¿Aun así podrá salvar a Tántalo? 

UNWRITTEN VOL 2 APOCALYPSE #6 (MR)

Mientras la guerra contra las historias se agrava, en esas historias en donde Tom debe encontrar las armas y los aliados que necesitar para vencer. La mejor arma de todas es aquella que fue buscada por mil caballeros. 

WICKED + DIVINE #1 (MR)

Cada 90 años, 12 dioses se reencarnan como adolescentes. Son amados. Son odiados. En dos años, mueren. Bienvenidos al lugar en el que los dioses son estrellas pop y en donde ser inmortal no significa vivir para siempre. 
my drawing (pencils) / mi dibujo (a lápiz)


July 9, 2014

Miracleman Book 1: A Dream of Flying

In Miracleman Book 1: A Dream of Flying, Marvel collects issues 1 through 4 of the famed series. Marvel, of course, has included a substantial amount of material that I have yet to review (as most of it didn’t appear on the original Eclipse editions that I own).

Nevertheless, with the fifth issue I can safely assume that I have reviewed Miracleman Book 1, if not in its entirety at least in its most essential and fundamental aspects. 

Marvel’s edition of Miracleman #5 actually coincides with Eclipse’s Miracleman #4

In the Eclipse edition, the Red King Syndrome story was absurdly divided in 2 issues. Marvel, however, had the good idea of presenting them together in the same chapter.

To get a better understanding of this first volume I ask you to please check the following links:

Miracleman #1
http://artbyarion.blogspot.com/2012/01/miracleman-1-alan-moore-garry-leach.html
http://artbyarion.blogspot.com/2014/03/gabinete-de-dibujos-galeria-pepe-cobo.html
http://artbyarion.blogspot.com/2014/03/exposicion-de-arte-abstracto-iosu.html

Miracleman #2
http://artbyarion.blogspot.com/2012/01/miracleman-2-alan-moore-garry-leach.html
http://artbyarion.blogspot.com/2014/04/mamamia-dedalo.html

Miracleman #3
http://artbyarion.blogspot.com/2012/01/miracleman-3-alan-moore-alan-davis.html
http://artbyarion.blogspot.com/2014/07/the-annotated-miracleman.html

Miracleman #4
http://artbyarion.blogspot.com/2012/01/miracleman-4-alan-moore-alan-davis.html
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En Miracleman Book 1: A Dream of Flying, Marvel reúne los números 1 al 5 de la afamada serie. Marvel, por supuesto, ha incluido una cantidad sustancial de material que aún no he reseñado (la mayor parte no aparecía en las ediciones originales de Eclipse que están en mis manos).

No obstante, con el quinto número seguramente puedo asumir que he reseñado el Libro 1 de Miracleman, tal vez no entero pero sí en sus aspectos más esenciales y fundamentales.

La edición de Marvel de Miracleman #5 de hecho coincide con el Miracleman #4 de Eclipse.

En la edición de Eclipse, el Síndrome del Rey Rojo se divide absurdamente en 2 ejemplares. Marvel, sin embargo, tuvo la buena idea de presentarlos juntos en un mismo capítulo. 

Para entender mejor este primer volumen les pido que por favor revisen los siguientes links:

July 7, 2014

The annotated Miracleman

Miracleman #3

Over 2 years ago I begun an ambitious task: to review Alan Moore's Miracleman. 

I decided to do it without worrying about actually having the complete collection. 

I only bought the first issues and I reviewed them. 

But I loved them so much that I couldn't stop, and the problem is that each issue was considerably more expensive than the previous one. 

I stopped at issue #5, hating the economy and my very limited budget.

Today I'm a happier guy because Marvel is reprinting Miracleman and I can afford the new price: 4.99 per issue.

So instead of rewriting my reviews I have decided to share with you the new pages (which have been recolored and restored) and include a link to my old reviews. That way you get the best of both worlds. So Enjoy!
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Miracleman #3

Hace 2 años empecé una ambiciosa tarea: reseñar el Miracleman de Alan Moore. 

Decidí hacerlo sin preocuparme por tener toda la colección.  

Sólo compré los primero números y los reseñé. 

Pero me gustaron tanto que no pude parar, y el problema es que cada número era considerablemente más caro que el anterior. 

Me detuve en el #5, odiando a la economía y a mi muy limitado presupuesto. 

Hoy día soy una persona más feliz porque Marvel está reimprimiendo Miracleman y el nuevo precio es asequible: 4.99 por ejemplar.

Así que en vez de rescribir mis reseñas he decidido compartir con ustedes las nuevas páginas (que han sido recoloreadas y restauradas) e incluir un link de mis viejas reseñas. De ese modo tienen lo mejor de dos mundos. Así que ¡a disfrutar!

July 3, 2014

X-Women - Claremont & Milo Manara

When I was in high school I loved summer vacations. It was a real pleasure to simply wake up late and read comic books for hours, without a care in the world. Back then, most of the comics I used to read were European publications. I was familiar with the work of legendary artists such as Milo Manara, Esteban Maroto, Horacio Altuna, Moebius, Eleuteri Serpieri, José Ortiz, Sergio Toppi, Vicente Segrelles, Tanino Liberatore, etc. All of them were truly magnificent and incredibly talented; in fact, their pages were so beautiful and attractive that no reader could resist being seduced.

Perhaps, one of the most famous artists of this list is the Italian Milo Manara, a man who became famous for his voluptuous women, for his lascivious paintings and for the unbridled sexual energy that seemed to permeate every one of his drawings. As an illustrator, only a few can rival against him, as a master of the erotic art, even fewer can compare to him.

So I was absolutely delighted when I heard Manara would be providing pencils and inks for X-Men, or rather for an X-Women one shot. I knew I had to buy it and so I did. Veteran writer Chris Claremont concocted a fun story, with slightly silly plot twists that are naïve enough to be entertaining. The Claremont of 2009 couldn’t be further away from the Claremont of the late 70s and early 80s, but maybe there is something refreshing in this unpretentious approach, in this lack of grandiloquence, in this methodology of amusement that seeks only to elicit a complicit smile from the readers. 


Sexy outfits for Kitty Pryde & Rachel Summers /
trajes sexy para Kitty Pryde y Rachel Summers
“X-Women” starts with Rogue, Storm, Kitty Pride, Psylocke and Rachel Summers going to Greece for a much needed week of rest and relaxation. It’s such a joy to see these women, perhaps the most beautiful and powerful of the Marvel Universe, getting drunk and partying like there is no tomorrow. 

It seems to me that Claremont was comfortable enough with Manara that he simply left the driving seat to him and tagged along for the rest of the journey as a courteous copilot. And possibly that’s why we get to see some sequences that would be unthinkable in a regular X-Men comic. I’m talking about the constant presence of lesbian undertones and homoerotic elements. We have gay couples in bed, in a deluxe Mediterranean cruise; or openly lesbian couples lovingly fondling each other in the cosmopolite parties attended by the young mutants.

I think it’s evident that the star here is Manara, so I’d like to share with you some of my opinions. The cover is a wonderful example of visual attractiveness, and in addition to the sexy poses of the X-Women there is also a horror element (the skull), something that disturbs this otherwise paradisiac scenery.

Of course, just like so many of his predecessors, Manara takes every chance he has to redesign the uniform of the heroines. Rachel Summers and Kitty Pryde exude sensuality in their new outfits; in the waterfall scene, we get a delightful dance that shows the best attributes of Kitty Pryde, Rogue and Storm. Manara is also amazing when it comes to depicting lighthearted moments, Kitty’s incursion through the cruise is priceless. However, one of my favorite compositions is the double page spread in which the X-Women are captured and taken to an “airplane graveyard”. The final page is an extraordinary illustration that mixes pin-up sensibilities with an inimitable joie de vivre. Rogue, Storm, Kitty Pryde, Psylocke, Rachel Summers and Emma Frost look hotter than ever. 
Extraordinary erotic choreography / extraordinaria coreografía erótica

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Kitty Pryde invading the privacy of a gay couple /
Kitty Pryde invadiendo la privacidad de una pareja gay

Cuando estaba en secundaria me encantaban las vacaciones de verano. Era un verdadero placer simplemente levantarme tarde y leer cómics por horas, sin ninguna preocupación. En ese entonces, la mayoría de cómics que leía eran publicaciones europeas. Estaba familiarizado con la obra de artistas legendarios como Milo Manara, Esteban Maroto, Horacio Altuna, Moebius, Eleuteri Serpieri, José Ortiz, Sergio Toppi, Vicente Segrelles, Tanino Liberatore, etc. Todos ellos eran verdaderamente magníficos e increíblemente talentosos; de hecho, sus páginas eran tan hermosas y atractivas que ningún lector podría resistirse a ser seducido.

Tal vez uno de los artistas más famosos de esta lista es el italiano Milo Manara, un hombre que se volvió famoso por sus mujeres voluptuosas, sus pinturas lascivas y por la energía sexual desatada que parecía permear cada uno de sus dibujos. Como ilustrador, sólo unos pocos pueden rivalizar con él, como maestro del arte erótico, son incluso menos los que pueden compararse a él.

Así que quedé encantado cuando escuché que Manara proporcionaría lápices y tintas a los X-Men, o más bien a las X-Women. Sabía que tenía que comprarlo y así lo hice. El veterano escritor Chris Claremont ensambla una divertida historia, con giros argumentales ligeramente tontos pero que tienen la ingenuidad necesaria para ser entretenidos. El Claremont de 2009 no podría estar más alejado del Claremont de fines de los 70s y principios de los 80s, pero quizás hay algo refrescante en este enfoque sin pretensiones, en esta ausencia de grandilocuencia, en esta metodología de lo ameno que busca únicamente provocar una sonrisa cómplice en los lectores.
X-Women captured / las Mujeres X capturadas

“X-Women” empieza con Rogue, Storm, Kitty Pryde, Psylocke y Rachel Summers, quienes van a Grecia para una muy merecida semana de descanso y relajo. Es todo un disfrute ver a estas mujeres, tal vez las más bellas y poderosas del Universo Marvel, emborrachándose y yendo a fiestas sin parar.
joie de vivre

Me parece que Claremont estaba lo suficientemente cómodo con Manara como para dejarle el asiento del conductor y acompañarlo durante el resto del viaje como un cortés copiloto. Y posiblemente por eso es que vemos algunas secuencias que serían impensables en un cómic habitual de X-Men. Hablo de la constante presencia de tonos lésbicos y elementos homoeróticos. Tenemos parejas gay en cama, en un crucero mediterráneo de lujo; o parejas abiertamente lesbianas que se acarician entre sí amorosamente en las fiestas cosmopolitas a las que asisten las jóvenes mutantes. 

Creo que es evidente que la estrella aquí es Manara, así que me gustaría compartir con vosotros algunas de mis opiniones. La portada es un maravilloso ejemplo de atractivo visual, y además de las poses sexy de las Mujeres X, también hay un elemento de terror (el cráneo), algo que perturba este escenario paradisíaco.

Desde luego, al igual que muchos de sus predecesores, Manara aprovecha todas las oportunidades para rediseñar el uniforme de las heroínas. Rachel Summers y Kitty Pryde exudan sensualidad en sus nuevos trajes; en la escena de la cascada, tenemos una deliciosa danza que muestra los mejores atributos de Kitty Pryde, Rogue y Storm. Manara también es asombroso en los momentos más desenfadados, la incursión de Kitty a través del crucero es inmejorable. Sin embargo, una de mis composiciones favoritas es la página doble en la que las Mujeres X son capturadas y llevadas a un "cementerio de aviones". La página final es una ilustración extraordinaria que mezcla sensibilidades de pin-up con un inimitable joie de vivre. Rogue, Storm, Kitty Pryde, Psylocke, Rachel Summers y Emma Frost se ven más candentes que nunca.