February 13, 2013

The Secret Service # 5 - Mark Millar & Dave Gibbons

In the first issue of “The Secret Service”, we saw a paramilitary group kidnapping Mark Hammill (famous for his role as Luke Skywalker in the original Star Wars trilogy). In subsequent issues, several Hollywood superstars are also captured, and neither Jack nor Gary can figure out why anyone would go through all these problems without asking for a ransom afterwards.

Jack, the best spy of the British Crown, knows that the next in the list is Ridley Scott, a famous filmmaker and the creator of the “Alien” franchise, a well-known cultural icon. So what can be the link between Mark Hammill, Ridley Scott and the other superstars that have vanished from the face of the Earth? The answer, with the right touch of irreverence (something that we’ve all come to expect from the Irish writer) is funny and surprising. But don’t worry, I won’t spoil it here.

The Gary from this issue is completely different from the Gary we met on issue # 1. The young man has grown up, he is no longer the immature kid that had a bad relationship with his mother. Things have changed. But embracing his uncle Jack as a fatherly figure might also mean that mourning his death won’t be easy. In a violent ambush, Jack is murdered by the henchmen of the man behind the kidnappings, a man who has a secret plan to destroy the lives of 5 billion people in a matter of hours.
  
Dave Gibbons has some very good pages here: the sex scene between Jack and the villain’s wife is handled with subtlety, and the moment of Jack’s death is depicted with the necessary level of violence. With only one issue to go, there are many questions and mysteries that still need to be solved. I’m sure the last chapter will be quite memorable.
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En el primer ejemplar de "El servicio secreto", vimos a un grupo paramilitar que había secuestrado a Mark Hammill (famoso por su rol como Luke Skywalker en la trilogía original de “La guerra de las galaxias”). En números subsiguientes, varias súper-estrellas de Hollywood son apresadas, y ni Jack ni Gary pueden adivinar por qué alguien raptaría a estas personas sin pedir un rescate después. 

Jack, el mejor espía de la Corona Británica, sabe que el próximo en la lista es Ridley Scott, un famoso cineasta y el creador de la franquicia de “Alien”, un conocido ícono cultural. Así que ¿cuál puede ser el vínculo entre Mark Hammill, Ridley Scott y otras súper-estrellas que se han desvanecido de la faz de la Tierra? La respuesta, con el toque justo de irreverencia (algo que todos esperamos del escritor irlandés) es divertida y sorprendente. Pero no se preocupen, no planeo arruinar la sorpresa.
my drawing / mi dibujo

El Gary de este número es completamente diferente del Gary que conocimos en el # 1. El joven ha crecido, ya no es un chiquillo inmaduro que tenía una mala relación con su madre. Las cosas han cambiado. Pero tener al tío Jack como una figura paterna también significa que el luto por su muerte no será fácil. En una violenta emboscada, Jack es asesinado por los secuaces del hombre detrás de los secuestros, un hombre que tiene un plan secreto para destruir las vidas de 5 billones de personas en cuestión de horas. 

Dave Gibbons tiene algunas páginas muy buenas aquí: la escena de sexo entre Jack y la esposa del villano es manejada con sutileza, y el momento de la muerte de Jack es retratado con el nivel de violencia necesario. En el próximo número, el último, las preguntas y los misterios serán resueltos. De manera memorable, estoy seguro.

February 11, 2013

Fashion Beast # 5 - Alan Moore & Facundo Percio


Is it hard for Doll to be the most famous supermodel? Not at all, she’s quite happy with her job. And she’s quite proud of herself and her newfound influence over Celestine’s employees. Only Tomboy seems a bit resentful. Another confrontation between them is inevitable, and when it takes place, the Patron himself must intervene.

Doll is like an actress that changes her wardrobe every hour. We rarely think about acting and its theatrical connotation, but to act means to have a discourse of “acts” that maintains associative semantic meanings. We should also remember the phenomenological theory of “acts,” as explained by Edmund Husserl, Maurice Merleau-Ponty and George Herbert Mead: social agents constitute the mundane way in which reality exists, through language, gesture, and all manner of symbolic social sign, they are the shapers of society.

Doll does what a model / actress must do, Tomboy does what a clothes designer must do, the employees of Celestine carry out their duties with diligence. They all do specific things. To do, to dramatize, to reproduce, these seem to be the foundation of the performative acts that define gender. This doing of gender allows people to be exterior, surfaced, open to the perception of others. This corporality clearly manifests a set of strategies or what Sartre would refer as a style of being or Foucault as “a stylistics of existence”. And what is more important in fashion than style?

This style is the product of a certain history, and that history affects and constrains possibilities. We could consider gender, for instance, as a corporeal style, an “act,” as it were, which is both intentional and performative, where “performative” itself carries the double-meaning of “dramatic” and “non-referential”. Certainly, Tomboy adjusts well to this classification. Let’s remember that he has acted like a girl who wants to be a boy, all her masculine poses and her manly outfits are part of that desire of become something else. But in this chapter something happens that might suggest that Tomboy has been a boy all along, just like Doll had been a girl from the beginning. Their true sexuality, however, doesn’t undermine in the least their attempts to cross-dress, to destroy the barriers of society and embrace the transgendered style that has permeated the pages of Fashion Beast since the opening installment.    
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¿Es difícil para Doll ser una famosa supermodelo? Para nada, ella está bastante feliz con su trabajo. Está orgullosa de sí misma y de su nueva influencia sobre los empleados de Celestine. Sólo Tomboy parece guardar resentimiento. Otra confrontación entre ellos es inevitable, y cuando ocurre, incluso el Patrón debe intervenir.

Doll es como una actriz que cambia de vestuario cada hora. Rara vez pensamos en la actuación y en su connotación teatral, pero actuar significa tener un discurso de "actos" que mantiene significados semánticos asociativos. También deberíamos recordar la teoría fenomenológica de los "actos" tal como es explicada por Edmund Husserl, Maurice Merleau-Ponty y George Herbert Mead: los agentes sociales constituyen la manera mundana en la que la realidad existe, a través del lenguaje, el gesto y todas las clases de signos sociales simbólicos, ellos son los que dan forma a la sociedad.

Doll hace lo debe hacer una modelo / actriz, Tomboy hace lo que debe hacer un diseñador de ropa, los empleados de Celestine realizan sus actividades con diligencia. Todos hacen cosas específicas. Hacer, dramatizar, reproducir, estos parecen ser los cimientos de los actos performativos que definen el género. Esta acción de género les permite a las personas ser exteriores, salir a la superficie, abrirse a la percepción de otros. Esta corporalidad se manifiesta claramente en un conjunto de estrategias a las que Sartre se refería como un estilo de ser o Foucault como una "estilística de la existencia". ¿Y qué es más importante en la moda que el estilo?
my drawing / mi dibujo

Este estilo es producto de una cierta historia, y esa historia afecta y constriñe las posibilidades. Podríamos considerar el género, por ejemplo, como un estilo corporal, un "acto" que es al mismo tiempo intencional y performativo, donde los "performativo" alberga el doble significado de "dramático" y "no-referencial". Ciertamente, Tomboy se ajusta bien a esta clasificación. Recordemos que él ha actuado como una chica que quiere ser un chico, todas sus poses masculinas y sus atuendos varoniles son parte de ese deseo de convertirse en alguien más. Pero en este capítulo algo sugiere que Tomboy ha sido un muchacho desde un inicio, al igual que Doll siempre fue una chica. Su verdadera sexualidad, sin embargo, no socava en lo más mínimo sus intentos por travestirse, por destruir las barreras de la sociedad y asumir el estilo transgénero que ha permeado las páginas de "Fashion Beast" desde la primera entrega.

February 8, 2013

Diálogos visuales - Cynthia Capriata (Dédalo)


my drawing + my signature / mi dibujo + mi firma
I jumped aboard Runaways in the middle of the second series. I wanted to get the whole first series in individual issues but it wasn’t so easy for me in those days, when I was just learning how to buy stuff online. Then in 2007 I decided to buy the first three digests (they were irresistibly cheap). 

Back then I didn’t know where to find back issues of Runways (first series), so I thought what the hell, I’ll buy the three digests which cost me, if I recall correctly, 3.99 bucks each (except the third one which was 4.79). So for 12 bucks I read 18 issues of BKV goodness.

Of course, I had always heard good things about Brian K. Vaughan; in 2007 I was still waiting for him to finish his run on Y the Last Man to buy it all at once. Anyway, something I especially enjoyed in the first Runaways issue was the way Vaughan introduced the characters: they are a group of kids you can really relate to and that are probably going to remind you of somebody you know in real life. 


I liked Chase from the beginning, he’s always been one of my favorites. I always remember him saying “please let it be beer”, I thought that could be me saying “please let it be whisky, let it be whisky”; I loved the humor and all the jokes. I absolutely loved Runaways. And I know one day I must review all of it. 
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Cynthia Capriata es la primera artista en exponer en Dédalo este 2013, su muestra titulada "Diálogos visuales: 80 Ganeshas" estuvo muy concurrida e incluso atrajo la atención de las cámaras de Polizontes, divertido programa de Plus TV. Capriata rescata los mandalas y recurre a la figura de Ganesha, el dios elefante hindú, para crear imágenes muy sugerentes, en las que combina diversas técnicas: acuarela, crayón, óleo, etc. Sin duda, un colorido festín visual que nos recuerda la esencia de la India.  

Aunque con algunos minutos de atraso, igual llegué a tiempo para encontrarme con Max Maradiegue, y en el transcurso de la noche saludamos y hablamos brevemente con María Elena Fernández, Eduardo Lores, Paola Tejada y Marcos Palacios, y también conversamos sobre literatura beatnik y redes sociales con Pedro Casusol y Sebastián Lores. Creo que esta ha sido una de las pocas veces en que tomé casi la misma cantidad de chilcanos que Max, y es que yo tenía una importante cita en la revista COSAS al día siguiente. 

De todos modos, eso no nos impidió pasar una noche muy divertida, que se prolongó no hasta altas horas de la madrugada pero sí, casi, hasta altas horas de la medianoche. Sin duda, el momento más ameno de la semana.

La muestra permanecerá abierta al público durante hasta fines de mes, les recomiendo que se den una vuelta por Dédalo y la vean.

February 6, 2013

America’s Got Powers # 4 - Jonathan Ross & Bryan Hitch


Everyone believed Tommy Watts was Earth’s most powerful teenager. They were wrong. Tommy Watts has but one ability: to give powers to those who never had them. After being kidnapped by a group of young renegades, one of his captors hits him over and over again, in a futile attempt to awaken his powers. None of them knows that Tommy can’t give powers to those who already have them, he can only affect regular human beings.

Obviously, those in charge of America’s Got Powers can’t afford to lose someone as emblematic as Tommy, and they send an army of humans and a group of supermen to track him down. Although heavily action-oriented, Jonathan Ross doesn’t forget to include the elements that set this miniseries apart from regular superhero titles. The young renegades and Tommy are labeled as terrorists by the press. What is the origin of that this impasse between youth and authority? 
the attack of the paladins / el ataque de los paladines
Tommy Watts captured / Tommy Watts capturado

The group of power (the adults) wants to supervise the development of the adolescents identity. Nonetheless, feelings of fraudulence, desire for competency and mastery, and the vacillation between identification and individuation are common to both supervisor and adolescent. That is the source of the plot threads we find in America’s Got Powers: a paranoid fear (justified in this case), brutal competition between teens (sometimes to the death), and the search of one’s own identity. 


Bryan Hitch once again includes some truly great double page spreads, one of my favorites is the attack of several paladins (robots designed to neutralize a superhuman) on a an unsuspecting child; the other one shows us the army of supermen that are now in pursuit of Tommy, this is a very dynamic and colorful illustration. Hitch also does an amazing job with Tommy’s face, bruised and bleeding profusely. Finally, the confrontation between the young rebels and the conservative heroes is top notch.
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the hunt begins / la cacería comienza
Todos creían que Tommy Watts era el adolescente más poderoso de la Tierra. Estaban equivocados. Tommy Watts tiene una sola habilidad: darle poderes a quienes nunca los tuvieron. Después de ser secuestrado por un grupo de jóvenes renegados, uno de sus captores lo golpea una y otra vez, en un fútil intento de activar sus poderes. Ninguno de ellos sabe que Tommy no puede darle poderes a quienes ya son poderosos, él sólo puede afectar a los seres humanos normales.
the confrontation / la confrontación

Obviamente, los que están a cargo de "America’s Got Powers" no pueden darse el lujo de perder a alguien tan emblemático como Tommy, y envían un ejército de humanos y un grupo de superhombres para rastrearlo. Aunque hay mucha acción, Jonathan Ross no olvida incluir elementos que colocan esta serie por encima de los títulos heroicos comunes. Los jóvenes renegados y Tommy son calificados como terroristas por la prensa. ¿Cuál es el origen de este impasse entre la juventud y la autoridad?

El grupo de poder (los adultos) quiere supervisar el desarrollo de la identidad de los adolescentes. No obstante, los sentimientos de fraudulencia, el deseo de la competencia y el dominio, y la vacilación entre la identificación y la individuación son comunes tanto en el supervisor como en el adolescente. Este es el origen de los hilos argumentales de America’s Got Powers: un miedo paranoico (justificado en este caso), competencia brutal entre los jóvenes (a veces hasta la muerte) y la búsqueda de la identidad propia.

Bryan Hitch una vez más incluye algunas páginas dobles de primer nivel, una de mis favoritas es el ataque de varios paladines (robots diseñados para neutralizar a un súper-humano) a un niño inocente; la otra muestra al ejército de superhombres que están buscando a Tommy, esta es una ilustración muy dinámica y colorida. Hitch también hace un asombroso trabajo con el golpeado rostro de Tommy, que sangra profusamente. Finalmente, la confrontación entre los jóvenes rebeldes y los héroes conservadores es tremenda.

February 5, 2013

January comic books / cómics de enero


In the past I had over 20 comics to talk about, but this time I only have a few. But what I lack in quantity I more than make up for in quality. First we have a couple of very interesting Image ongoings: Great Pacific and Clone, and also the beginning of a very promising miniseries: Todd the Ugliest Kid on Earth. The fifth installments of Fashion Beast and Secret Service were quite good, but the crown’s jewel is, of course, the third trade paperback of Alan Moore’ Swamp Thing. I still haven’t finished reviewing December comics, will I have enough time to review all of this before I get my February package? I also decided to dedicate a little drawing (accompanied by my signature) for one of my best friends. 

CLONE #3
(W) David Schulner (A/CA) Juan Jose Ryp, Felix Serrano
Will Dr. Luke Taylor's descent into the government's most secretive project shed light on his origins? Or is he just the next in line to fall victim to his evil 'brother?' In this country, not all clones are created equal… 

FASHION BEAST #5 WRAP CVR (MR)
Writer: Alan Moore Cover & Art:  Facundo Percio -Alan Moore and Facundo Percio continue to spin the complex tale that was nearly lost to the sands of time! The web of Celestine's mysterious factory spins deeper around Doll and Jonni.  Though the two despise each other, their anger and frustration over the machinations of the mystic designer draw them closer to the truth.  There is a reason for everything le Patron does and his ultimate goals are shifting into place.  Doll's destiny has been revealed in the tarot cards, but only time will tell whether she has drawn the Fool or the Magician from the deck.  Available with a Regular or Wraparound Cover by series artist Facundo Percio or Haute Couture Incentive (by Percio) or the very rare Tarot (by Paul Duffield) Incentive cover. 

GREAT PACIFIC #3 (MR)
(W) Joe Harris (A/CA) Martin Morazzo. 'TRASHED!' Part Three Lost and alone, surveilled from above by forces unrevealed, on the run from hostile natives out to avenge their murdered brother, and stalked from below by the monstrous octopus, Yalafath, Chas Worthington scuttles his quest to tame and settle The Pack as merely surviving becomes the hardest task of all. 

SAGA OF THE SWAMP THING TP BOOK 03 (MR) 
(W) Alan Moore (A) Stephen R. Bissette & Various (CA) Stephen R. Bissette, John Totleben Collecting issues #35-42 of Alan Moore's award-winning SWAMP THING, this volume brims with visceral horrors including underwater vampires, a werewolf under an unusual curse, and the debut of John Constantine! 

SECRET SERVICE #5 (OF 7) (MR)
(W) Mark Millar (A/CA) Dave Gibbons. Gary's spy skills and confidence have blossomed. Now it's time to put them to use where it matters most: on the home front, where his violent stepdad will finally meet his match. Meanwhile, it's time for Jack to discover the truth behind the missing sci-fi celebrities. A grand conspiracy is revealed and illusions are shattered when a young entrepreneur unveils his secrets.

TODD THE UGLIEST KID ON EARTH #1 (OF 4)
(W) Ken Kristensen (A/CA) M. K. Perker. This series, a collision of comedy, sex, and violence, follows the misadventures of America's most dysfunctional family as they go head-to-severed head with an Oprah-loving ax murderer, a cult-crazy soap opera star, and a neo-Nazi prison gang.  First issue: Todd wants desperately to make friends, but every kid he approaches winds up decapitated. Or worse. Meanwhile, Todd's mother is on a mission to get even with her husband who she believes is having an affair.   

WALKING DEAD #106 CVR A ADLARD & RATHBURN (MR)
(W) Robert Kirkman (A) Charlie Adlard, Cliff Rathburn (CA) Charlie Adlard. REVENGE! 
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En el pasado tenía más de 20 cómics de los que podía hablar; esta vez sólo hay unos pocos. Pero lo que falta en cantidad queda más que compensado en calidad. Primero tenemos un de interesantes series de Image: Great Pacific y Clone, y también el comienzo de una muy prometedora miniserie: Todd the Ugliest Kid on Earth. La quinta entrega de Fashion Beast y Secret Service estuvieron muy bien pero, la joya de la corona, por supuesto, es el tercer tomo de Swamp Thing de Alan Moore. Todavía no he terminado de reseñar los cómics de diciembre, ¿tendré tiempo de reseñar todo este antes de que llegue mi paquete de febrero? También decidí dedicarle un dibujito (acompañado de mi firma) a uno de mis mejores amigos.

CLONE #3
¿El descenso del doctor Luke Taylor en el proyecto más secreto del gobierno podrá dar nuevas luces sobre sus orígenes? 

FASHION BEAST #5 WRAP CVR (MR)
La red de la misteriosa fábrica envuelve a DOLL y JONNI. Aunque ambos se desprecian, su ira y frustración hacia las maquinaciones del diseñador místico los unen. Hay una razón para todo lo que el Patrón hace.

GREAT PACIFIC #3 (MR)
Chas es vigilado desde el aire por fuerzas no reveladas mientras huye de nativos hostiles y es asediado en el agua por un monstruoso pulpo.

SAGA OF THE SWAMP THING TP BOOK 03 (MR) 
Alan Moore, Stephen R. Bissette & John Totleben. Swamp Thing #35-42.

SECRET SERVICE #5 (OF 7) (MR)
La confianza de Gary y sus habilidades como espía han florecido. Ahora es el momento de sacarles provecho: en casa, donde su violento padrastro recibirá una lección. Mientras tanto Jack descubre la verdad detrás de las celebridades secuestradas. Una gran conspiración se revela.

TODD THE UGLIEST KID ON EARTH #1 (OF 4)
Una colisión de comedia, sexo y violencia que sigue las desventuras de la familia más disfuncional de Estados Unidos. Tenemos a alguien que decapita gente, una estrella de una telenovela de culto y una pandilla de neo-nazis de la cárcel. Todd intenta desesperadamente hacer nuevos amigos pero cada vez que se acerca a otros chicos terminan decapitados. O algo peor. Y la madre de Todd cree que la están engañando.

WALKING DEAD #106
Revancha.