June 9, 2012

RAY BRADBURY

When I was 12 years old I was Douglas, living an ordinary life in Waukegan, Wisconsin. And yet I was somebody else, I was, in fact, a 13 year old Peruvian boy reading about the life of Douglas in “Dandelion Wine”. I felt transported to carnivals, gramophone concerts and traditional American life, even though that was neither my reality nor my time. When I was 13 years old I understood the premises of “Fahrenheit 451”, a world in which books were forbidden, and the most scary thing is that everyone was happy in a world without novels. I even wrote a paper for my university about it. When I was 14 years old I read “The Illustrated Man” and I found myself in every story, not because I was an American man or an astronaut, but because I was a human being concerned about the reality surrounding me. When I was 15 years old I read “The Martian Chronicles” and I was absolutely delighted, I felt as mysterious as an undiscovered planet, I felt as ambitious as the men who conquered Mars but also as frail as those who doubted about the conquest. I was the racial minority dreaming about reaching the moon and I was the lonely child as well. Bradbury made me feel as a Fire Balloon, as a musician, as a gifted child, as the last one of my species, as a Martian, as a kid from Earth.

Later on I kept on reading, and I kept feeling as a character in one of Bradbury’s novels. I even fantasized about meeting the man and telling him how much I admired his work. Now, I know I’ll never be able to do that. He’s death, but his novels and short stories are immortals. Bradbury has made me laugh and has made me cry. If I ever make a list of the three best American writers in the 20th century I would include Ray Bradbury, Ernest Hemingway and Cormac McCarthy. Ray Bradbury lived for almost a century, but his literary masterpieces will live on forever. And I am not the only one saying that. He dies at 91, but his novels and short stories will live longer than us. The man was a genius and the news of his death has saddened me more than I could have expected. It’s time to mourn, it’s time to read. 

_____________________________________________________

Cuando tenía 12 años era Douglas, vivía una vida ordinaria en Waukegan, Wisconsin. Y sin embargo era alguien más, de hecho, era un niño peruano de 13 años que leía sobre la vida de Douglas en "El vino del estío". Me sentí transportado a los carnavales, a los gramófonos y a la vida tradicional norteamericana, a pesar de que esa no era mi realidad ni mi época. A los 13 años entendí las premisas de “Fahrenheit 451”, un mundo en el que los libros estaban prohibidos, y lo más aterrador es que todos vivían felices sin novelas. Incluso escribí un ensayo para mi universidad sobre el tema. Cuando tenía 14 años leí "El hombre ilustrado" y me encontré a mí mismo en cada historia, no porque fuera norteamericano o un astronauta, sino porque era un ser humano preocupado por mi entorno. Cuando tuve 15 años leí "Las crónicas marcianas" y quedé encantado, me sentí tan misterioso como un planeta no descubierto, me sentí tan ambicioso como los hombres que conquistaron Marte pero también tan frágil como aquellos que dudaron de la conquista. Yo era la minoría racial que soñaba con alcanzar la luna pero también era el niño solitario. Bradbury me hizo sentir como un globo de fuego, como un músico, como un niño dotado, como el último de mi especie, como un marciano, como un chiquillo terráqueo.
Ray Bradbury

Seguí leyendo, y seguí sintiéndome como un personaje de una novela de Bradbury. Incluso fantaseaba con saludarlo algún día y decirle lo mucho que admiraba su trabajo. Ahora, sé que nunca seré capaz de hacerlo. Él ha muerto, pero sus novelas y cuentos son inmortales. Bradbury me ha hecho reír y me ha hecho llorar. Si hiciera una lista de los tres mejores escritores estadounidenses del siglo XX incluiría a Ray Bradbury, Ernest Hemingway y Cormac McCarthy. Ray Bradbury vivió por casi un siglo, pero sus obras maestras vivirán para siempre. Y no soy el único que lo dice. Él muere a los 91 años, pero su obra vivirá más que todos nosotros. Él era un genio y la noticia de su muerte me ha entristecido más de lo que hubiese esperado. Es el momento del luto, es el momento de la lectura.

June 5, 2012

Poblaciones - Milena Golte (Sala 58)

Donne-moi la main (2008)Pascal-Alex Vincent

Antoine and Quentin are twin brothers. They're both young, determined and stubborn. Planning to assist to their mother's funeral, they embark on a journey to Spain. Hitchhiking, walking, illegally breaking their way into cargo trains, their trip becomes longer and harder than expected.

Antoine, however, manages to find some pleasure thanks to the girls he finds on the road. Sexual intercourse seems to be Antoine's privilege, as Quentin remains isolated and totally immersed in his drawings. Even so, the twin brothers seem to share a special bond. Closeness and intimacy, at first, seem to come natural to them.

They almost embody the idealized brotherly relationship as seen in Sophocles Antigone. Antoine and Quentin are 'autadelphos' to the extreme, not only have they shared the mother's womb but they also share every physical trait, identical to one another in physical appearance they are completely different in everything else. According to Saussure's linguistics, these brothers would only be able to articulate themselves into the symbolic order by functioning as mutually supplementary properties. Here the signifier (the body) is the same, but the signified (the personality) is completely different.
Restaurante La Plazita (Miraflores)

The hardships of the excursion take a toll on the brother's already strained relationship. But even after constant fighting, they agree on working in a farm the necessary days to pay for a train ticket to Spain. One night, Quentin finds in the fields a young man that looks very interested in him. They go skinny dipping and afterwards they have sex in the middle of the woods. Antoine, worried about his brother's absence goes out looking for him and finds him naked with the other boy.

With a mindset conquered by the heterosexual normativity, Antoine is unable to cope with the fact that his brother is homosexual. In the classic Greek tragedy, Antigone confirms that she loves her brother despise he was a traitor to Thebes, she reaffirms "My brother is what he is", and she loves him even more than life itself. He is what he is. And she accepts him for it. Antoine, however, cannot accept homosexuality, he can't see his brother as he is. And so, a few hours after the fateful encounter, he betrays his brother.

Orégano, perejil, menta, todos los insumos son 100% frescos

While eating in town, a man approaches Antoine, trying to seduce him. He quickly tells the man that for 100 euros he can have his brother, who is already waiting in the bathroom. The man pays and goes into the bathroom, and abusively tries to undress Quentin, who defends as best as he can. Antoine leaves the place and returns afterwards, only to find his brother's backpack on the bathroom's floor. He is nowhere to be found and it's only then when Antoine realizes what he has done.

Relationships amongst brothers are always complicated, there is much love and hate, constant conflicts, but usually nothing escalates as dangerously as it happens in Pascal-Alex Vincent's film. Antoine has a ghastly nightmare: he sees Quentin covered in blood. He starts feeling guilty, and he starts remembering other occasions in which he had purposefully neglected his brother.

He has but one choice: to keep traveling to Spain. Just before reaching his mother's town, he runs into Angel, a young man that tries to help him (curiously, Angel is played by Fernando Ramallo, famous for his interpretation of a gay teenager in Krampack); finally he arrives on time for the memorial. It's only fitting that the possibility of the brother's death is bound to the mother's funeral. It all boils down to Lacan's symbolic death. The burial place is the first symbol in which humanity can reorganize itself. Animals live and die anonymously, so to speak. For humans, unity and irreplaceability must be protected and remembered through language, that's why we speak of the dead, why we erect monuments and place tombstones, thus creating what Lacan called "a second death" that pertains to the order of the symbolic.

The final scenes of "Donne-moi la main" are unforgettable because of the lack of communication, loneliness and true desperation that the director transmits with strong images. At the beginning of the film, we had two brothers trusting in each other, sharing their frustrations and joys, expressing their feelings not through conventional language but rather through gestures, physical contact, silences and movement. At the end of the film all that remains is bereft, loss, rage and violence.
_____________________________________
tuve la suerte de que me tocara el plato más grande

Escribir guiones para “La buena vida” y “Recuerdos de cocina” (dos nuevos programas de Plus TV que empezarán a emitirse en pocas semanas) me ha demandado más tiempo del que había imaginado. Así que si antes iba a dos o tres inauguraciones por semana, ahora apenas tengo tiempo para ir a una sola. De hecho, también ya he pasado una semana completa sin ir a muestras (algo bastante inusual en mí). De todos modos, el viernes 1 de junio estuve en la inauguración de Poblaciones de Milena Golte en la galería barranquina Sala 58. Milena nos sorprende y nos deleita con una gran variedad de estilos y formatos, desde cuadros con un cierto toque impresionista, hasta figuras concebidas con la menor cantidad de trazos (el gato estilo carboncillo y gouache me viene a la mente); especialmente fascinantes son sus tablones de madera agujereados, en los que la artista ha pintado con minuciosidad a las insoportables polillas que invaden nuestras casas cada verano. Tuve la oportunidad de saludar a Milena y le comenté lo impresionado que había quedado con este trabajo en madera que, para mí, era como el retrato de una pesadilla (y lo digo porque de niño he perdido docenas de cómics por culpa de estos terribles bichos).
The Gathering

Me tomé un par de vodkas con jugo de naranja, y me quedé conversando con mi amiga Gabriela Gastelumendi. En el momento en el que llegó el whisky también llegaron mis amigos José Arturo Lugón y Adriana Bustamente. Ya he comentado extensamente la muestra de José Arturo en un post anterior, y muchos de los presentes le preguntaron qué tal había salido todo, entre ellos Virginia Fernández, la directora y dueña de Sala 58. Me pasé un largo rato conversando con José Arturo y Adriana, cuando me recordaron que me había perdido la muestra de Tola, yo les expliqué que lo de Plus TV me estaba demandando más tiempo de lo normal.

Y también aproveché para contarles que el sábado 26 de mayo almorcé con María Fe Celi y con Fabián Ramos Venturini, profesor y tutor de nuestro colegio. Fieles a nuestra tradición, cada año María Fe y yo almorzamos con Fabián, y recordamos las épocas del colegio, cuando nosotros éramos sus alumnos. Nos fuimos a La Plazita, en Miraflores. Nos hemos reído, como siempre, haciéndonos todo tipo de bromas. Y además hemos disfrutado de un delicioso almuerzo. Yo al menos violé mi dieta por completo comiendo anchovetas y aceitunas como entrada, osobucco con papardelle y un cheesecake de postre. Curiosamente, en el transcurso del almuerzo me encontré con Christian Fuchs, a quien hasta ahora solamente había visto en galerías como Lucía de la Puente o Corriente Alterna. Nos saludamos, conversamos un par de segundos y aproveché para presentarle a María Fe y a Fabián.

Por cierto, con una docena de cómics publicados, THE GATHERING parece estar ya consolidada como una publicación respetable. En sus páginas han colaborado autores conocidos como Gail Simone, Sterling Gates, John Jackson Miller y otros totalmente nuevos autores, como yo. Estoy especialmente entusiasmado por el tercer volumen dedicado al terror (allí tengo una historia de cuatro páginas que todos deberían leer). Los dejo con la portada, ¿no les encanta?

June 1, 2012

May films / películas de mayo

Although this has been an unusually busy month for me, I still managed to watch more than a dozen movies. I’ll start with the ones most of you are familiar with, such as The Tree of Life (2011) directed by Terrence Malick and starred by Brad Pitt, Sean Penn and others. With a peculiar theological approach, The Tree of Life is a story without a clear conflict, and in that regard it is highly experimental, perhaps excessively so. Every narrative should have a conflict or else the audience can’t feel engaged; at the same time, filmmakers can’t afford the luxury of being so experimental that they become hermetic. Eye of the Beholder (1999) by Australian director Stephan Elliott is another uncommon production about Ewan McGregor, a spy who lives tormented by visions of her dead daughter; he is trying to uncover the past of Ashley Judd, a woman who kills a very influential man. Nothing seems predictable about this story, and it has a very European feel to it, and at the same time it keeps a very personal, unique style. It has a very sad ending, but above all, it keeps us at the edge of our seat from the first to the last minute.

When “The Exorcist” was released decades ago a new horror subgenre was born. Nonetheless, I think that once you’ve seen a movie about exorcism you’ve seen them all. It’s hard to come up with something original or terrifying about it. The Rite (2011) isn’t particularly surprising but Anthony Hopkins acting is fantastic, and there are some really funny moments, like the one in which Mr. Hopkins is performing an exorcism and suddenly his cell phone starts ringing, he takes the call, talks, and then goes back to the exorcism, proving the inherent absurdity of this religious ritual. The Rite made me laugh almost as hard as 30 Minutes or Less (2011) a delightful comedy about a youngster without ambitions or goals -Jesse Eisenberg- who works as a pizza delivery boy; there are some really hilarious sequences here, as he’s blackmailed into robbing a bank. Like I’ve said so many times before, Jesse Eisenberg always chooses interesting projects. To this day “Dawn of the Dead” remains as my favorite Zack Snyder movie. I’ve seen “300” and “Watchmen” and they felt too artificial at moments, Sucker Punch (2011) has the same problem. Snyder seems to enjoy this “video clip meets computer game” aesthetic, and seems more focused into visual treatment than character development.
 

Gay men and fashion has turned into a very popular cliché. Why is it that so many gays are obsessed about the fashion industry? Fashion Victim (2008) (also known as Murder in Fashion) doesn’t pretend to answer this question but it does give us a very intense recreation of the murder of Gianni Versace. Jonathon Trent plays the murderer, a washed-up 27 year old hustler who suddenly realizes that in terms of gay prostitution he’s now irrevocably old. His gay costumers are more interested in newer models, and his gay friends tell him that he should try to lose a pound or two. This young man decides to travel all the way to Miami, killing several gay men until he finally arrives to Versace’s neighborhood. And just as it happened in real life, he shoots the world famous designer. Stéphane Rideau has worked with many French directors, and he has always participated in films of gay interest such as “Le clan”, “Presque rien”, “Sitcom”, “À toute vitesse”, “Les roseaux sauvages”, he has interpreted young gay men in several films, but in Gaël Morel’s Notre Paradis (2011) he’s not that young anymore. This time he is a 27 year-old gay prostitute that can’t get work, time and time again, he realizes the cruelty of his clients, nobody wants him anymore, he’s as good as dead. In one of his most desperate nights, he runs into Dimitri Durdaine, a beautiful teenager that falls in love with him. At first, the man tries to prostitute the boy, but then he decides to start killing his clients -the same people who replaced him with younger guys- and steal their money. Together, they run away to a secluded location, promising never to kill anyone again. But can they resist the temptation of manslaughter? Gaël Morel is an extraordinary French director, and his intense, cruel, erotic and violent film is absolutely astonishing.

Iván Noel’s En tu ausencia (2008) is a very tender coming of age story about a 15 year old boy (Gonzalo Sánchez Salas) who spends most of his time walking in the woods and helping his mother on the family farm, until one day he meets a mysterious stranger on the road. They soon become friends, and the boy can’t avoid feeling fascinated by this man, who becomes part of his masturbatory fantasies. As the child gets naked in front of the adult, trying to tempt him, the first step towards calamity seems to be taken. Christoph Hochhäusler’s Falscher Bekenner (2005) is one of the most captivating German films I’ve seen in months. Constantin von Jascheroff is a teenager who gets one job interview after another, but continues to be unemployed. At home, his parents keep putting pressure on him, making clear that if he’s not working then his life has no value. Here, the adult world is presented as a cold, manipulative and harsh place. The boy does everything he can to get hired, but he’s shunned by the adults over and over again. Eventually, he starts making anonymous phone calls to the police, confessing crimes he hasn’t committed. At the same time, he fantasizes about anal penetration and motorized men clad in leather jackets that engage in sexual activities with him. But are these sexual encounters imaginary or real? And what happens if his false confessions become true? For a short scene of En tu ausencia you can check this link.

It’s the 80s, the Berlin wall has just being destroyed and a group of high school teens are trying to form a rock band. That’s how Stian Kristiansen’s Mannen Som Elsket Yngve (2008) begins. Jarle (played by talented actor Rolf Kristian Larsen) is the protagonist of this enthralling Norwegian film: like any other boy his age, he has no interest in the political implications of the end of communism, he only wants to play his guitar and fondle his cute girlfriend, until he meets Yngve (played by actor Ole Christoffer Ertvåg), a mysterious and attractive boy that completely captures Jarle’s attention. As the two boys play tennis and eventually have a shower together, a special complicity is formed between them. Soon, Jarle stops paying attention to his girlfriend and his rock band, and wants to spend time only with Yngve, but he’s too immature to accept the possibility of gay romance in his life. The final scenes are sad and moving, and the soundtrack has some really melancholic songs that help build the atmosphere of this story about frustrations, prejudices and unrequited love. Also from Norway comes Ti Kniver I Hjertet (1994) directed by Marius Holst and starred by Martin Dahl Garfalk. Documenting the lives of underprivileged families, the filmmakers gives as a glance into the ugly reality of Oslo. Everything starts with Otto, a young boy who meets a stranger that seems to be very interested in him. When the two of them go for a swim into the river, they discover the rotten body of a woman, Otto, naked, tries to run to get help, while his friend takes the body out of the river. This, however, will only be the first of many future misfortunes in Otto’s life. For a short scene of Mannen Som Elsket Yngve you can check this link. And this other link.

I must admit I haven’t seen many films from Iceland, but Órói (2010) directed by Baldvin Zophoníasson exceeded my expectations. The director takes us deeply into the lives of a group of Icelandic teenagers, their love frustrations, their conflictive relationship with their parents, or their frustrations for having no parental figures. Atli Oskar Fjalarsson is one of the protagonists, he’s a student who travels to England and meets another kid; one night, they kiss and from that moment on everything changes. When he returns to Iceland everyone seems to notice something different about him, but they can’t quite put their fingers on it. The dead of a girl, one of his closest friends turns out to be a very traumatic experience for the whole group of youngsters. Death is never an easy subject, but Baldvin Zophoníasson has a very special sensibility that makes us feel emotionally invested, and when the girl dies, we feel as if someone we knew in real life had passed away.  Bavo Defurne’s Noordzee, Texas (2011) is a remarkable Belgian film. It begins with Jelle Florizoone, a child who is particularly fond of cross-dressing. His mother, a woman who flirts everyone, neglects her son, and so the boy seeks shelter in his neighbor’s house, there he meets Mathias Vergels, and they become friends. As the years pass by, they partake in more intimate activities, such as mutual masturbation. When Jelle is about to turn 15, his friend who is now 18 buys a motorcycle, and suddenly, he becomes very popular among the girls. A legal adult now, the boy leaves town with his girlfriend, Jelle cries and feels frustrated, but a few months later his mother leaves with an anonymous man and now he’s completely abandoned. Once again, he’s taken in by his neighbor. There Jelle waits patiently for his friend’s return. With a flawless art direction and a very emotive story, Bavo Defurne shows all his talent as a director. And at last, but not least, I also saw El inicio (2010), a short film from Argentina about two boys who start discovering the pleasure of touching each other as they wrestle on the forest. For a short scene of Noordzee, Texas you can check this link.

Without a doubt, May was a very good month for the seventh art.
______________________________________________________

Aunque este mes he estado inusualmente ocupado, igual me las arreglé para ver más de una docena de películas. Empezaré con las más conocidas, como "The Tree of Life" (2011) dirigida por Terrence Malick y protagonizada por Brad Pitt y Sean Penn, entre otros. Con un peculiar enfoque teológico, "El árbol de la vida" es un relato sin un conflicto claro, y además excesivamente experimental. Toda narrativa debe tener un conflicto o de lo contrario la audiencia pierde el interés; al mismo tiempo, los cineastas no pueden darse el lujo de ser tan experimentales porque terminan siendo herméticos. "Eye of the Beholder" (1999) del director australiano Stephan Elliott es otra producción poco común sobre Ewan McGregor, un espía que vive atormentado por visiones de su hija muerta; él intenta descubrir el pasado de Ashley Judd, una mujer que mata a una persona influyente. Nada parece predecible en esta historia, que tiene un tono bastante europeo, y al mismo tiempo conserva un estilo muy personal, único. El final es sumamente triste, pero por encima de todo, nos absorbe por completo desde el primero hasta el último minuto.

Cuando se estrenó "El exorcista" hace décadas, nació un nuevo subgénero del terror. No obstante, creo que cuando has visto una película sobre exorcismo no necesitas ver más. Es difícil que haya algo original o terrorífico en esto. "The Rite" (2011) no tiene mayores sorpresas, pero la actuación de Anthony Hopkins es fantástica, y hay momentos divertidísimos, como cuando Hopkins contesta su celular en pleno exorcismo, demostrando el absurdo inherente de este ritual religioso. "The Rite" me hizo reír casi tanto como "30 Minutes or Less" (2011) una deliciosa comedia sobre un jovencito sin ambiciones ni metas -Jesse Eisenberg- que trabaja como repartidor de pizzas; hay algunas secuencias hilarantes cuando él es extorsionado para asaltar un banco. Lo he dicho muchas veces, y lo diré de nuevo, Jesse Eisenberg siempre elige proyectos interesantes. Hasta el día de hoy "Amanecer de los muertos" sigue siendo mi película favorita de Zack Snyder. He visto “300” y “Watchmen” y me parecieron demasiado artificiales por momentos, "Sucker Punch" (2011) tiene el mismo defecto. Snyder parece disfrutar con esta estética de "videoclip mezclado con juego de computadora", y parece enfocarse más en el tratamiento visual que en el desarrollo de personajes.

Los gays y la moda son ya un cliché. ¿Por qué tantos gays se obsesionan con la industria de la moda? "Fashion Victim" (2008) no pretende responder esta pregunta pero sí nos da una intensa recreación del asesinato de Gianni Versace. Jonathon Trent interpreta al asesino, un joven prostituto de 27 años que está en las últimas... se da cuenta que en términos de prostitución, es irrevocablemente viejo. Sus clientes gays prefieren chicos más jovencitos y sus amigos gays le dicen que debería bajar un par de kilos. Este joven decide viajar hasta Miami, asesinando a varios gays por el camino, hasta que finalmente llega al vecindario de Versace. Y tal como sucedió en la vida real, le dispara al mundialmente famoso diseñador. Stéphane Rideau ha trabajado con muchos directores franceses, y siempre ha participado en films de temática gay como “Le clan”, “Presque rien”, “Sitcom”, “À toute vitesse”, “Les roseaux sauvages”, ha interpretado a jóvenes gays en varias películas, pero en "Notre Paradis" (2011) de Gaël Morel ya no es tan joven. Esta vez, él tiene 27 años y se dedica a la prostitución, pero ya no consigue trabajo, una y otra vez constata la crueldad de sus clientes, nadie está interesado, es como si él estuviese muerto. En una de sus noches más desesperadas, se tropieza con Dimitri Durdaine, un hermoso adolescente que se enamora de él. Al principio, el hombre intenta prostituir al chiquillo, pero luego decide empezar a asesinar a sus clientes -los mismos que lo reemplazaron por chicos más jovenes- y robar su dinero. Juntos, ambos huyen a una localidad aislada, y prometen que no habrá más homicidios, pero ¿podrán resistir la tentación de seguir matando? Gaël Morel es un director francés extraordinario, y su intenso, cruel, erótico y violento film es absolutamente impactante.

Noordzee, Texas (penciled) / Noordzee, Texas (a lápiz)

"En tu ausencia" (2008) de Iván Noel es un tierno relato sobre el paso de la pubertad a la adolescencia, un muchachito de 15 años (Gonzalo Sánchez Salas) pasea por las bosques y ayuda a su madre en la granja, hasta que un día conoce a un misterioso forastero. Pronto se hacen amigos, y el chiquillo no puede evitar sentirse fascinado por este hombre, que forma parte de sus fantasías masturbatorias. Cuando el niño se desnuda frente al adulto, intentando tentarlo, se da el primer paso hacia la calamidad. "Falscher Bekenner" (2005) de Christoph Hochhäusler es una de las películas alemanas más cautivadoras que he visto en meses. Constantin von Jascheroff es un adolescente que pasa por muchas entrevistas de trabajo, pero al final sigue desempleado. En casa, sus padres lo presionan y dejan algo en claro: si no trabaja, su vida no tiene valor. Aquí el mundo adulto es presentado como un lugar frío, manipulador y duro. El chico hace todo lo que puede para ser contratado, pero es rechazado por los adultos una y otra vez. Eventualmente, empieza a hacer llamadas anónimas a la policía para confesar crímenes que no ha cometido. Al mismo tiempo, fantasea sobre la penetración anal y motociclistas con trajes de cuero que tienen sexo con él. Pero, ¿son estos encuentros sexuales imaginarios o reales? ¿Y qué sucede cuando la confesión falsa se hace verdadera? Para ver una escena corta de "En tu ausencia" pueden revisar este link.

En los años 80s, el muro de Berlín cae y un grupo de chicos de secundaria intentan formar una banda de rock. Así empieza "Mannen Som Elsket Yngve" (2008) de Stian Kristiansen. Jarle (interpretado por el talentoso actor Rolf Kristian Larsen) es el protagonista de este fascinante film noruego: como cualquier chico de su edad, a él no le interesan las implicancias políticas del fin del comunismo, todo lo que quiere es tocar la guitarra y manosear a su bonita enamorada, hasta que conoce a Yngve (Ole Christoffer Ertvåg), un enigmático y atractivo adolescente que captura por completo la atención de Jarle. Luego de haber jugado tenis, los dos chicos se duchan juntos, y una complicidad especial nace entre ellos. Pronto, Jarle deja de prestarle atención a su enamorada y a su banda de rock, y sólo quiere estar con  Yngve, pero es demasiado inmaduro para aceptar la posibilidad de un romance gay en su vida. Las escenas finales son tristes y conmovedoras, y la banda sonora tiene algunas canciones melancólicas que contribuyen a la atmósfera de frustraciones, prejuicios y amor no correspondido. "Ti Kniver I Hjertet" (1994) dirigida por Marius Holst y protagonizada por Martin Dahl Garfalk también es de Noruega. El cineasta documenta la vida de las familias pobres de Oslo y se centra en Otto, un chiquillo que conoce a un extraño que parece estar muy interesado en él. Cuando ambos van a nadar al río, descubren el cuerpo podrido de una mujer, Otto, desnudo, corre en busca de ayuda mientras su amigo saca el cadáver del río. Este, sin embargo, será sólo la primera de muchas desgracias en la vida de Otto. Para ver una escena corta de "Mannen Som Elsket Yngve" pueden revisar este link. Y también este otro link.

Debo admitir que no he visto muchas películas de Islandia, pero "Órói" (2010), también conocida como "Jitters", de Baldvin Zophoníasson superó mis expectativas. El director nos muestra las vidas de un grupo de adolescentes islandeses, sus frustraciones amorosas, las relaciones conflictivas con sus padres, o la frustración de no contar con figuras paternas. Atli Oskar Fjalarsson es uno de los protagonistas, un estudiante que viaja a Inglaterra y conoce a otro muchacho; una noche, se besan y ese momento lo cambia todo. Cuando regresa a Islandia todos parecen notar algo diferente en él, pero no saben qué puede ser. La muerte de una chica, una de sus amigas más cercanas se convierte en una traumática experiencia para todo este grupo de jóvenes. La muerte nunca es un tema fácil, pero la sensibilidad de Zophoníasson nos permite sentir la pérdida como algo real. "Noordzee, Texas" (2011) de Bavo Defurne es un extraordinario film belga. Empieza cuando Jelle Florizoone es un niño que goza vistiéndose como niña. Su madre es una mujer que coquetea con todos y descuida a su hijo, por ello, el infante busca refugio en la casa de la vecina, allí conoce a Mathias Vergels, y se hacen amigos. Conforme pasan los años, ellos realizan actividades cada vez más íntimas, como la masturbación mutua. Cuando Jelle está a punto de cumplir 15 años, su amigo ya tiene 18 y compra una moto, y repentinamente, empieza a hacerse popular entre las chicas. Legalmente adulto, el chico se va de casa con su enamorada, Jelle llora y se siente frustrado, pero pocos meses después su madre se va con un desconocido y ahora él está completamente abandonado. Nuevamente, su vecina lo acoge. Allí, Jelle espera pacientemente a que su amigo regrese. Con una impecable dirección artística y un relato muy emotivo, Bavo Defurne muestra todo su talento como director. Y por último también vi "El inicio" (2010) un cortometraje argentino sobre dos chicos que empiezan a descubrir el placer de tocarse el uno al otro mientras juegan a las peleítas en medio del campo. Para ver una escena corta de "Noordzee, Texas" pueden revisar este link.

Sin duda, mayo ha sido un muy buen mes para el séptimo arte.

May 30, 2012

Fairest # 2 - Bill Willingham & Phil Jimenez

Adam Hughes
Humanity has often tried to define the world through a series of dichotomies: day and night, life and death, good and bad. For some reason, moral characteristics such as goodness or evil are associated with certain elements. Is there something intrinsically good about the day or, in equal terms, something evil about the night?

Fairy tales, however, need a ‘black and white’ world so that they can properly exist. In a fairy tale we must see good and innocence in its purest essence and evil and treachery in its most unabashed form. In the first, issue, Ali Baba attempted to rescue Red Rose from a camp of anthropophagus goblins. In order to do so, he kissed this auburn beauty and true love destroyed the spell that kept her in slumber.

Nevertheless, the Snow Queen also awakes, and decides to chase the red-haired princess, the prince of thieves and the imp that is aiding them. Bill Willingham once again manages to combine hilarious moments with fantastic, off-the-charts developments. But Fairest wouldn’t be so impressive if not for Phil Jimenez’s art.

Years ago, I used to think that Jimenez had too much in common with George Pérez, but through the years he has perfected his style and although it still pays tribute to the classic master, now it truly stands on its own. And he just keeps getting better and better.
splash page / página inicial

The splash page is a good example of the level of dynamism Jimenez can achieve, and the subsequent double page spread shows a brilliant composition. Ali Baba and Red Rose are like two warm hemispheres about to be covered by the central image of the Snow Queen and the army of frost giants below. The following page has dramatic tension, imaginative designs and a care for details that many pencilers lack nowadays. Nevertheless, one of my favorite double page spreads is the one that lets us see the majestic hall of the King -Red Rose’s father- brimming with aristocrats, magical creatures and fairies from the Twilight Lands; this image has the undisputable beauty and grandeur of classic artists such as Hal Foster (if I had a good edition of Prince Valiant I would have commented on it long ago). Finally, the last page is a great example of why we don’t need the usual 6 panel grid that so many people use (myself included). Everything here is visually appealing and works perfectly. 
Snow Queen versus Ali Baba / La Reina de las Nieves versus Alí Baba
_______________________________________________________________________________________
the frost giants / los gigantes de escarcha

La humanidad a menudo ha intentado definir el mundo dicotómicamente: día y noche, vida y muerte, el bien y el mal. Por alguna razón, las características morales como la bondad o la maldad se asocian a ciertos elementos. ¿Hay algo intrínsecamente bueno en el día o, en términos similares, hay algo malvado en la noche?

Los cuentos de hadas, sin embargo, necesitan un mundo 'a blanco y negro'. En estos relatos debemos ver el bien y la inocencia en su esencia más pura y la maldad y la traición en su forma más descarada. En el primer ejemplar, Alí Baba intentó rescatar a Rosa Roja de un campamento de duendes antropófagos. Para lograrlo, besó a esta belleza escarlata y el verdadero amor destruyó el hechizo que la mantenía dormida.

No obstante, la Reina de las Nieves también despierta, y decide cazar a la princesa pelirroja, al príncipe de los ladrones y al geniecillo que los ayuda. Bill Willingham nuevamente demuestra que puede combinar momentos hilarantes con una fantasía que se sale de la escala. Pero "Fairest" no sería tan impresionante si no fuera por el arte de Phil Jimenez.

Hace años pensaba que Jimenez tenía demasiado en común con George Pérez, pero con el paso de los años ha perfeccionado su estilo y aunque rinde tributo al maestro, ahora se destaca por sí mismo. Y cada vez mejora más y más.
the King's hall / el salón del rey

La página inicial es un buen ejemplo del nivel de dinamismo que Jimenez puede alcanzar, y la subsiguiente página doble nos muestra una magnífica composición. Alí Baba y Rosa Roja son como dos hemisferios a punto de ser cubiertos por la imagen central de la Reina de las Nieves y el ejército de gigantes de escarcha que está abajo. La siguiente página tiene tensión dramática, diseños imaginativos y una preocupación por los detalles que pocos artistas tienen en la actualidad. Sin embargo, una de mis páginas dobles favoritas es la que nos muestra el majestuoso salón del Rey -el padre de Rosa Roja- desbordado por los aristócratas, las criaturas mágicas y las hadas de las Tierras del Crepúsculo; esta imagen tiene la indiscutible belleza y grandiosidad de artistas clásicos como Hal Foster (si tuviera una buena edición de Príncipe Valiente habría comentado esta obra hace tiempo). Finalmente, la última página es un ejemplo de por qué no necesitamos la típica rejilla de seis viñetas que tanta gente usa (yo incluido). Todo aquí es visualmente atractivo y funciona perfectamente.
excellent composition / excelente composición

May 27, 2012

The New Deadwardians # 2 - Dan Abnett & I.N.J. Culbard

“Somehow, someone has managed to murder that which was not alive”. Indeed, as we saw on the first issue, a vampire has been murdered. Chief Inspector George Suttle must find an answer to the greatest enigma he’s come across with in his career as an investigator: how can a vampire be dead if there are no stakes in the heart, if the head hasn’t been removed and if there hasn’t been any exposure to daylight? Nobody knows the answer, but everyone is deeply concerned about this case.

This isn’t the Edwardian England you’ve read about in history books. London had almost crumbled under the weight of the living dead, mindless creatures who seek only to devour the living. These ‘restless’, however, are powerless before the ‘young’, the vampiric aristocracy that rules the British Empire. For noble men and women, taking the ‘cure’ is synonym of turning into a bloodsucking creature of the night.

“Lamella” is a peculiar concept coined by Lacan. A lamella is indivisible, indestructible and immortal –id est, undead in the sense this term has in horror fiction, exemplifying the obscene immortality of the "living dead" which can be shot at, stabbed or burned and will still clumsily go on. In Lacan’s own words, lamella does not exist, it insists.

There is a reason why the zombie subgenre is a worldwide success, and it’s because it’s deeply rooted in psychoanalytic terms that, consciously or unconsciously, appeal to us. Abnett, however, dares to take this even further, as he combines the legacy of Bram Stoker with the offspring of George A. Romero.

According to Freud, the death drive could be associated with the so-called "compulsion-to-repeat," an uncanny urge to repeat painful past experiences. It happens to us when we can’t overcome certain traumas, but it’s also a useful way of describing the behavior of the living dead in horror films, because the constant hunger is indeed a compulsory drive. The restless that surround London represent this repetition, this obscene immortality whereas the vampire represent the last bastion of human rationality and the sublime immortality, the beauty of never growing old, of ageless bodies.

Sutton starts investigating the murder, and without spoiling the surprises of this issue, I can say he finds out that something very dark is going on in England’s capital city. But how could it be other way if you have vampires and zombies coexisting in the same place?

The artist of the miniseries is I.N.J. Culbard, a name I wasn’t familiar with, but I think the stylistic tone of the series must come from him. The covers are like homages to advertisement placards from that era, and the interior pages share a few elements with the poster art, an artistic movement ushered in by the likes of Henri de Toulouse-Lautrec, Jules Chéret and Théophile Steinlen. Here, hatching techniques or gray tones give way to contrast and bright colors.
_______________________________________

"De algún modo, alguien se las ha ingeniado para asesinar aquello que no estaba vivo". De hecho, como vimos en el primer número, un vampiro ha sido asesinado. El inspector en jefe, George Suttle debe encontrar una respuesta al enigma más grande de su carrera: ¿cómo puede morir un vampiro si no hay estacas en su corazón, si no ha sido decapitado y si no ha sido expuesto a la luz del día? Nadie sabe la respuesta, pero todos están preocupados.

Esta no es la Inglaterra de 1901 que aparece en los libros de historia. Londres había casi sucumbido bajo el peso de los muertos vivientes, criaturas sin mente que devoran a los vivos. Estos 'seres que no descansan', sin embargo, no pueden amenazar a los 'jóvenes', la aristocracia vampírica que gobierna el imperio británico. Para los nobles, tomar la 'cura' es sinónimo de convertirse en un chupasangre nocturno.

Lacan acuñó el peculiar concepto de lamella. Una lamella es indivisible, indestructible e inmortal -es decir, no-muerto en el sentido que tiene en una ficción de terror, ejemplificando la inmortalidad obscena de los 'muertos vivientes' a los que se les puede disparar o acuchillar y que, aún así, seguirán avanzando torpemente. En las palabras de Lacan, lamella no existe, insiste.

Hay una razón por la que el subgénero zombi tiene éxito mundial, y es porque está profundamente enraizado en términos psicoanalíticos que, consciente o inconscientemente, nos atraen. Abnett, sin embargo, se atreve a llevar esto un poco más lejos, al combinar el legado de Bram Stoker con los vástagos de George A. Romero.

De acuerdo a Freud, la pulsión de muerte podría asociarse a la "compulsión a la repetición", una extraña urgencia por repetir experiencias dolorosas del pasado. Nos sucede cuando no podemos superar ciertos traumas, pero es también una manera útil de describir la conducta de los muertos vivientes en películas de terror, porque el hambre constante es de hecho una pulsión compulsiva. Los 'seres que no descansan' que rodean Londres representan esta repetición, esta inmortalidad obscena mientras que los vampiros representan el último bastión de racionalidad humana y la inmortalidad sublime, la belleza de nunca envejecer y de los cuerpos sin edad.
my drawing / mi dibujo

Sutton empieza a investigar el asesinato, y sin arruinar las sorpresas de este número, puedo decir que él descubre que algo muy oscuro sucede en la capital de Inglaterra. Pero, ¿cómo podría ser de otro modo si hay vampiros y zombis coexistiendo en el mismo lugar?

El artista de la serie es I.N.J. Culbard, un nombre que no me era familiar, pero creo que el tono estilístico de la serie es idea suya. Las portadas son como homenajes a las placas publicitarias de esa era, y las páginas interiores comparten algunos elementos con el ‘arte póster’, un movimiento artístico impulsado por Henri de Toulouse-Lautrec, Jules Chéret y Théophile Steinlen. Aquí, el uso de líneas paralelas o del degradé abren paso al contraste y a los colores brillantes.