In January, when the world was still normal and the word quarantine wasn’t part of our daily life, I went to Chicago, and after walking through Millennium Park I stopped at Graham Crackers Comics and spent an hour or two going through their back-issue bins. I found this issue and decided to buy it immediately, just the cover alone was a good reason to get it, but taking a look at the talented creators involved made it even more tempting, and it was only a dollar anyway (that’s what I love about back issue bins, they’re full of affordable surprises).
Paul Chadwick’s beautiful cover sets the stones for these contemplative stories that deal with threats to the environment and other ecological concerns. Chadwick writes, pencils and inks “Like Disneyland Only Toxic”, while Lovern Kindzierski colors it. In this strongly political tale, Concrete is preparing to give a speech about the importance of ecology, and he goes against the mindset of the typical American who celebrates exacerbated consumerism and cares little about recycling and saving energy. There is even one particular moment in which Concrete criticizes the US intervention in different countries, and in one of the caption boxes, the narrator reminds us that despite all his good intentions, Concrete is still an American and he’s forgetting to mention other examples of US intervention abroad. This metatextual game adds complexity to an already audacious story that wasn’t designed to merely entertain but rather to foster reflection and critical thinking.
Paul Chadwick |
Considered by many as the indisputable genius of the comic book medium, French artist Jean Giraud, AKA Moebius, creates a set of unique and impressive pages in which movement, harmony, dynamism and emotion are present in every panel. In “The Still Planet” Moebius writes and draws a fantastic story about two friends who visit a planet that has poisoned itself and is now dead, or so it seems, thanks to their meddling, plants start growing again and an entire alien race is reborn. It’s always fascinating to see Moebius collaborating for an American publisher, as he had previously done for Marvel in Silver Surfer: Parable.
Charles Vess |
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Probablemente debería haber revisado este número especial en abril, pero recién tuve la oportunidad de leerlo esta semana. Aunque ahora el Día de la Tierra probablemente esté en el radar de todos, no creo que haya sido una fecha tan destacada hace 30 años, lo que hace que este cómic sea aún más significativo. Además de las 5 historias incluidas en este one-shot, Paul Chadwick, el creador de Concrete, también incluye consejos sobre cómo proteger el medio ambiente, así como información sobre publicaciones de interés ecológico.
Charles Vess |
La hermosa portada de Paul Chadwick sienta las bases para estas historias contemplativas que abordan las amenazas al medio ambiente y otras preocupaciones ecológicas. Chadwick escribe, dibuja y entinta "Como Disneyland sólo tóxico", mientras que Lovern Kindzierski colorea. En esta historia fuertemente política, Concrete se está preparando para dar un discurso sobre la importancia de la ecología, y va en contra de la mentalidad del estadounidense típico que celebra el consumismo exacerbado y le importa poco el reciclaje y el ahorro de energía. Incluso hay un momento particular en el que Concrete critica la intervención de Estados Unidos en diferentes países, y en uno de los cuadros de texto, el narrador nos recuerda que a pesar de todas sus buenas intenciones, Concrete sigue siendo estadounidense y se olvida de mencionar otros ejemplos de intervención de Estados Unidos en el extranjero. Este juego metatextual agrega complejidad a una historia ya de por sí audaz que no fue diseñada simplemente para entretener sino para fomentar la reflexión y el pensamiento crítico.
Moebius |
Considerado por muchos como el genio indiscutible del noveno arte, el artista francés Jean Giraud, también conocido como Moebius, crea un conjunto de páginas únicas e impresionantes en las que el movimiento, la armonía, el dinamismo y la emoción están presentes en cada viñeta. En "El planeta quieto", Moebius escribe y dibuja una historia fantástica sobre dos amigos que visitan un planeta envenenado que ahora está muerto, o eso parece, gracias a su intromisión, las plantas comienzan a crecer nuevamente y renace una raza alienígena entera. Siempre es fascinante ver a Moebius colaborando para una editorial estadounidense, como lo había hecho anteriormente para Marvel en Silver Surfer: Parable.
Moebius |
That's some really great artwork on those Charles Vess pages. I remember in the early 90s when the environment was such a big thing in kid's entertainment with Captain Planet and the GI JOE Eco Warriors and so on but I don't think a lot of us from back then really grew up to be environmentalists. I recycle my pop cans and bottles but only because I get 10 cents/can or bottle.
ReplyDeleteCaptain Planet! I've seen that one, and I think I had some action figures of GI Joe eco warriors.
DeleteVess is such an amazing artist !
"The team worked hard and fast." concrete installers Hobart
ReplyDelete