December 16, 2021

Common Grounds # 5 - Troy Hickman, Angel Medina & Dan Jurgens

Many of the stories in Common Grounds usually take place in this unique café in which heroes and villains can reunite and talk to each other peacefully while sharing a hot beverage or some pastries. However, in “Where Monsters Dine!” (June 2004), the setting is different. This time, a truck full of pastries from Common Grounds has arrived to a secluded location, in which the customers are rather peculiar: they are, after all, monsters. 
Rodolfo Migliari

But the idea of a monster can have several definitions and (re)interpretations over the course of the decades. Here the monster protagonists are Troy Hickman’s heartfelt homage to the classic 40s and 50s monsters that were so popular at the time: big, clumsy beasts with absurdly amusing names that almost seemed to be the creation of a child. Sure, these behemoths were popular over half a century ago, but what about now? We see them as what they truly are, misunderstood and marginalized creatures with good intentions but terrible social skills. 
Angel Medina

When Larry, the delivery guy from Common Grounds, talks to these creatures, he doesn’t see monsters. Because these are the most human monsters you’ll ever see, monsters that can cry and feel terrified as they learn about serial killers and other terrifying things in the newspaper. It’s quite touching to see the way these monsters are now inspired to redefine themselves. And one wishes them good luck even if their future is uncertain. Angel Medina’s magnificent pencils and Jon Holdredge’s inks help us see the monsters under a new light, as scary as they might have ben half a century ago, now we also see them as vulnerable and sensitive creatures. 

In “Lovelife” a young man is feeling depressed after the girl of his dreams breaks up with him. For a second, he even considers the possibility of suicide, and that’s when the Eternal Flame intervenes. Together, they go to Common Grounds to have coffee and a long conversation. The young man explains why life is so difficult for him now that his relationship is over. And I guess we can all relate to that, if we’ve ever been romantically involved with someone and things end, then of course we experience sadness and pain. For me, it’s been 14 months since my relationship ended and I feel like I’m still healing from that.
Angel Medina

Of course, the most interesting part here is the way the Eternal Flame sees things. For him love is that which resists the test of time. And as an immortal, this superhero has experienced love many times and has perfected his understanding of what love is or should be. There is a level of philosophical and metaphysical debate about love, which it isn’t something you usually find in a superhero comic. And yet here it all makes sense thanks to Hickman’s wonderful script. The great artwork by Dan Jurgens and Al Vey (and colors by Guy Major) helps flesh out an already captivating scrip. And of course, Rodolfo Migliari’s incendiary cover is absolutely stunning.
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Muchas de las historias de Common Grounds suelen tener lugar en este café único en el que héroes y villanos pueden reunirse y hablar pacíficamente mientras comparten una bebida caliente o unos pastelillos. Sin embargo, en "Donde los monstruos cenan" (junio del 2004), el escenario es diferente. Esta vez, un camión lleno de pasteles de Common Grounds ha llegado a un lugar apartado, en el que los clientes son bastante peculiares: son, después de todo, monstruos.
Dan Jurgens

Pero la idea de un monstruo puede tener varias definiciones y (re)interpretaciones a lo largo de las décadas. Aquí los monstruos de Troy Hickman son un tierno homenaje a los monstruos clásicos de los 40s y 50s que eran tan populares en ese momento: bestias grandes y torpes con nombres absurdamente divertidos que casi parecían ser la creación de un niño. Claro, estos gigantes fueron populares hace más de medio siglo, pero ¿qué pasa ahora? Los vemos como lo que realmente son, criaturas incomprendidas y marginadas con buenas intenciones pero terribles habilidades sociales.

Cuando Larry, el repartidor de Common Grounds, habla con estas criaturas, no ve  monstruos. Porque estos son los monstruos más humanos que jamás hayas visto, monstruos que pueden llorar y sentirse aterrorizados mientras aprenden sobre asesinos en serie y otras cosas aterradoras en el periódico. Es bastante conmovedor ver la forma en que estos monstruos se inspiran ahora para redefinirse a sí mismos. Y uno les desea buena suerte incluso si su futuro es incierto. Los magníficos lápices de Angel Medina y las tintas de Jon Holdredge nos ayudan a ver a los monstruos bajo una nueva luz, por más aterradores que pudieran haber sido hace medio siglo, ahora también los vemos como criaturas vulnerables y sensibles.
Dan Jurgens

En "Amor de la vida", un joven se siente deprimido después de que la chica de sus sueños rompe con él. Por un segundo, incluso considera la posibilidad del suicidio, y es entonces cuando interviene la Llama Eterna. Juntos, van a Common Grounds para tomar un café y tener una larga conversación. El joven explica por qué la vida le resulta tan difícil ahora que su relación ha terminado. Y supongo que todos podemos identificarnos con eso, si alguna vez hemos tenido una relación sentimental con alguien y las cosas terminan, entonces, por supuesto, experimentamos tristeza y dolor. Para mí, han pasado 14 meses desde que terminó mi relación y siento que todavía me estoy recuperando.

Por supuesto, la parte más interesante aquí es la forma en que la Llama Eterna ve las cosas. Para él, el amor es lo que resiste la prueba del tiempo. Y como inmortal, este superhéroe ha experimentado el amor muchas veces y ha perfeccionado su comprensión de lo que es o debería ser el amor. Hay un nivel de debate filosófico y metafísico sobre el amor, que no es algo que normalmente encuentras en un cómic de superhéroes. Y, sin embargo, aquí todo tiene sentido gracias al maravilloso guión de Hickman. El magnífico arte de Dan Jurgens y Al Vey (y los colores de Guy Major) ayudan a desarrollar un guión ya de por sí cautivador. Y, por supuesto, la portada incendiaria de Rodolfo Migliari es absolutamente impresionante.

5 comments:

  1. I still have the first volume of this on my shelf to read at some point. It must take a lot of pastries to feed those "monsters" lol

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  3. Interesante lo profundo que puede ser un cómic. Como para callar a esos que nunca faltan, me refiero a los que subestiman el género.

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    1. Así es.
      Y qué bueno verte por acá después de tanto tiempo

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