July 13, 2012

The Secret Service # 2 - Mark Millar & Dave Gibbons


Gary is 17 years old and he has already committed some crimes with a gang of underage delinquents. His underprivileged background and his lack of education would seem to condemn him to a lifetime of jail. However, his uncle Jack uses his influences to keep him out of prison. 

Jack is a spy working for the British Crown, not unlike the famous James Bond. He’s in the middle of an important case, but he also wants his nephew to train as a spy. So far, this kid has seen nothing but the ugly aspects of reality. If his personality is a result of his environment, then the general processes of identity development can depend on many factors. There is Freud’s superego (in this case, Gary feels guilty for the miserable life of his mother and brother), Klein’s multiple internalized part objects (Gary’s ambivalence), and Fairbairn’s central ego, libidinal ego, and anti-libidinal ego (the opposing needs and urges that are in constant turmoil inside the teenager’s head). But there’s something else about identity formation and delinquency. 

Gary has been abused by his godfather a few times. And children who experience an abundance of abandonment, rejection and/or criticism develop corresponding internalized punitive objects. Thus, for Gary, violence and anarchy are the lens through which he views the world. But at the same time, that’s how he perceives himself, like a worthless and despicable boy. There is also an evident link between adolescent identity formation and gang affiliation: an inchoate sense of self creates in Gary an insatiable need for acceptance, rules, and boundaries. Therefore, gangs, though destructive, provide the pathological substitute for that which was absent in childhood. But now that uncle Jack is part of his life, he will provide the kid with a whole new set of rules and limits.

Gary’s godfather thinks the boy is hopeless. Hopelessness denotes ineptitude, while helplessness implies hope is not yet lost. Gary is, indeed, helpless, but his apparent clumsiness and impotence come from his own insecurities and fears. It’s quite interesting to observe that in the opening pages of this issue, Millar describes a weapon that effectively disrupts personality and replaces logical thinking with pure violence and hostility. Will the same thing happen to Gary or will he eventually fight against the criminal mastermind behind such nefarious invention?

Dave Gibbons once again proves why he is one of the most sought after artists in the industry. His pages are an example of sequential narrative, clear and dramatic, intense and well-crafted. Just the cover alone is quite an amazing piece of art. Andy Lanning inks Dave’s pencils, and I think he does a terrific job. Same goes to Angus McKie, colorist extraordinaire. Matthew Vaughn (director of Kick-Ass and X-Men First Class) is the co-plotter of Secret Service, and I think he could do a fine job with this property if it is to be turned into a movie. 

____________________________________________________
____________________________________________________

Gary tiene 17 años y ya ha cometido algunos crímenes con una pandilla de delincuentes menores de edad. Una baja extracción social y la falta de educación lo podrían condenar a una vida en prisión. Sin embargo, su tío Jack utiliza sus influencias para mantenerlo lejos de la cárcel.

Jack es un espía que trabaja para la corona británica, al igual que el famoso James Bond. Está en medio de un importante caso, pero también quiere que su sobrino se entrene como espía. Hasta ahora, este chiquillo no ha visto nada excepto el lado desagradable de la realidad. Si su personalidad es un resultado de su entorno, entonces el proceso general de desarrollo de la identidad dependerá de muchos factores. Está el superyó de Freud (en este caso, Gary se siente culpable de la vida miserable de su madre y su hermano), los múltiples objetos-parte internalizados de Klein (la ambivalencia de Gary), y el ego central, el ego libidinal y el ego anti-libidinal de Fairbairn (las necesidades y urgencias en constante oposición al interior de la cabeza del adolescente). Pero hay algo más sobre la formación de la identidad y la delincuencia.

El padrastro de Gary ha abusado de él varias veces. Y los niños que experimentan una abundancia de abandono, rechazo y/o críticas desarrollan los correspondientes objetos punitivos internalizados. Por ende, para Gary, el mundo es percibido a través de la violencia y la anarquía. Pero al mismo tiempo así es como se ve a sí mismo, como un chico inservible y despreciable. Hay también una relación evidente entre la formación de la identidad del adolescente y la afiliación a una pandilla: un sentido de sí mismo incipiente crea en Gary una necesidad insaciable de aceptación, reglas y límites. Por lo tanto, las pandillas, aunque destructivas, proveen el sustituto patológico de aquello que está ausente en la infancia. Pero ahora que el tío Jack es parte de su vida, él le proporcionará al muchacho un nuevo conjunto de reglas y límites.
my drawing from pencils to inks / mi dibujo de lápiz a tinta

El padrastro de Gary cree que el chaval no tiene esperanza. La desesperanza denota ineptitud, mientras que la indefensión implica que la esperanza aún no está perdida. Gary está, de hecho, indefenso, pero su aparente torpeza e impotencia vienen de sus propias inseguridades y temores. Es bastante interesante observar que en las páginas iniciales de este número, Millar describe un arma que de hecho distorsiona la personalidad y reemplaza el pensamiento lógico con violencia y hostilidad puras. ¿Lo mismo le sucederá a Gary o eventualmente luchará contra la mente criminal detrás de tan nefasto invento?

Dave Gibbons nuevamente demuestra por qué es uno de los artistas más buscados de la industria. Sus páginas son un ejemplo de secuencialidad narrativa, limpia y dramática, intensa y bien ejecutada. Sólo la portada es ya asombrosa. Las tintas de Andy Lanning funcionan muy bien sobre los lápices de Dave. Y Angus McKie hace un extraordinario trabajo con los colores. Matthew Vaughn (el director de "Kick-Ass" y "X-Men: First Class") colabora con el argumento, y creo que él haría un gran trabajo si es que "Secret Service" termina convirtiéndose en una película.

July 12, 2012

New Deadwardians # 3 - Dan Abnett


Chief inspector George Suttle has to resolve the strangest mystery he has ever faced: the inexplicable death of a vampire that, by all means, should not be dead. But what is the nature of life and death when we’re talking about immortal creatures that feed on human blood and cannot survive the sunlight? 

Dan Abnett has created a truly complex and surprising world. This is London in 1900, and royalty has recurred to vampirism in order to trample the endless hordes of living dead that were about to overrun the capital of the British Empire. These zombies, these ‘restless’ are now outside the fences of the city, and the normal human beings are the working class that must pay obedience to a vampiric aristocracy.

Suttle is a competent detective and so he has found a clue about the murder he is keen on resolving: a brothel in Zone B, the urban ghetto populated entirely by normal human beings. After talking to a prostitute Suttle shares with her a rather odd confession about his past, before he turned into a vampire: “I was a healthy young man. I had desires. Passions. I had what I believe is known as a libido”. It has been decades since the last time George Suttle experienced sexual arousal, it has been decades since the last time he tasted a meal or had a dream. It has been so long that sometimes he can’t even remember the pleasure of dreaming or eating. The life of a vampire has deprived him of many of the things human beings take for granted. 

“You miss life”, explains the prostitute, the human life, that is. George Suttle and the rest of the noble men and women of London are now undead creatures. Does this mean they are no longer human? They have immortality and consciousness while the restless have endurance and insatiable hunger. Perhaps, in order to define inhumanity we should read Kant's Critique of Pure Reason, there the philosopher introduced a rather revealing distinction between negative and indefinite judgment: if we want to negate a statement such as 'the soul is mortal' we have two options. We can either deny the predicate ('the soul is not mortal'), or affirm the non-predicate ('the soul is non-mortal'). A simple linguistic difference? It might look trivial unless you’ve seen a horror movie and you know that to affirm that someone 'is not dead' or 'is undead' are two entirely different situations. 

The protagonist of New Deadwardians is not dead, he is undead. But there is also an indefinite judgment, a third domain which undermines the distinction between dead and non-dead: the 'undead' (vampires in this comic book) are neither alive nor dead, and in this in-between places George Suttle finds only suffering. The monstrous 'living dead', the restless, are very much like him, not entirely dead, but not entirely alive either.

After three issues we finally see the main character as a man with weaknesses, as a man who was once human and can’t stop thinking about humanity. Here, there is also a difference between 'he is not human' and 'he is inhuman'. 'He is not human' would mean that he is an animal or an extraterrestrial creature, while 'he is inhuman' means something strongly dissimilar. The chief inspector doesn’t seem to be as inhuman as other British vampires, but he isn’t human anymore. He is marked by a terrifying excess which, although it negates what we understand as humanity, is inherent to human beings. And perhaps, precisely because of that, George Suttle is transfigured into a very tragic hero, someone that we can relate to, despite the unnatural condition of his existence.

The New Deadwardians # 1 The New Deadwardians # 2  
_______________________________________________________________
_______________________________________________________________

El inspector en jefe George Suttle debe resolver el más extraño misterio que ha encontrado: la inexplicable muerte de un vampiro que debería seguir vivo.  Pero, ¿cuál es la naturaleza de la vida y la muerte cuando estamos hablando de criaturas inmortales que se alimentan de sangre humana y no pueden sobrevivir a la luz del sol? 

Dan Abnett ha creado un mundo verdaderamente complejo y sorprendente. En este Londres de 1900, la realeza ha recurrido al vampirismo para aplastar a las inacabables hordas de muertos vivientes que están a punto de asolar la capital del imperio británico. Estos zombis, estos 'seres que no descansan', están ahora al otro lado de las rejas de la ciudad, y los seres humanos normales son la clase obrera que debe obedecer a la aristocracia vampírica.

Suttle es un detective competente y ha encontrado una pista sobre el asesinato: un burdel en la Zona B, el gueto urbano poblado enteramente por seres humanos normales. Luego de conversar con una prostituta, Suttle comparte con ella una confesión sobre su pasado, antes de convertirse en un vampiro: "Yo era un joven saludable. Tenía deseos. Pasiones. Tenía lo que creo que es conocido como libido". Han pasado décadas desde la última vez que George Suttle se excitó sexualmente, han pasado décadas desde la última vez que saboreó una comida o logró soñar. Ha pasado tanto tiempo que a veces ya no puede recordar el placer de soñar o comer. La vida del vampiro lo ha privado de muchas de las cosas que los seres humanos consideramos como constantes.
my sketch / mi boceto

"Extrañas la vida", le explica la prostituta, y se refiere a la vida humana. George Suttle y el resto de los nobles londinenses son ahora criaturas no-muertas. ¿Significa que ya no son humanos? Tienen inmortalidad y consciencia mientras que los 'seres que no descansan' tienen resistencia y un hambre insaciable. Tal vez, para definir la inhumanidad deberíamos leer la "Crítica de la razón pura" de Kant, allí el filósofo hace una distinción entre un juicio negativo y uno indefinido: si queremos negar una afirmación como "el alma es mortal", tenemos dos opciones. Podemos negar el predicado (el alma no es mortal) o afirmar el no-predicado (el alma es no-mortal). ¿Una simple diferencia linguística? Podría parecer trivial a menos que hayan visto películas de terror y sepan que afirmar que alguien 'no está muerto' o 'es un no-muerto' son dos situaciones del todo distintas.

El protagonista de "New Deadwardians" no está muerto, es un no-muerto. Pero también hay un juicio indefinido, un tercer dominio que subvierte la relación entre muertos y no-muertos: los no-muertos (en este cómic los vampiros) no están ni vivos ni muertos, sino en un 'entre dos mundos' que hace sufrir a Suttle. Los monstruosos muertos vivientes, los 'seres que no descansan', son parecidos a él, no están enteramente muertos pero tampoco enteramente vivos.

Después de tres capítulos finalmente vemos al personaje central como un hombre con debilidades, como un hombre que fue humano alguna vez y que no puede dejar de pensar en la humanidad. Aquí, también hay una diferencia entre 'él no es humano' y 'él es inhumano'. 'Él no es humano' significaría que es un animal o un extraterrestre, mientras que 'él es inhumano' significa algo muy distinto. El inspector en jefe no parece ser tan inhumano como otros vampiros, pero ya no es humano. Está marcado por un aterrador exceso que, aunque niega lo que entendemos como humanidad, es inherente al ser humano. Y tal vez, precisamente por eso, George Suttle es transfigurado en un héroe trágico, alguien con quien nos identificamos, a pesar de la condición nada natural de su existencia.

July 11, 2012

300 POSTS


137,918 visits. 1,600 comments posted. 345 followers. And 300 posts! Indeed, it’s almost 2 years of relentless efforts bringing you the very best comic book and film reviews, as well as the occasional art section featuring my works or works by renowned artists. When I started this blog I didn't expect much, and in almost no time it became my main venue to express my opinions about everything that I enjoy reading or watching. 

137,918 visits & 300 posts /  137,918 visitas  & 300 posts
I think that the 300th post calls for a celebration, and coincidentally (I didn’t plan this, I swear it) today it’s also my birthday. I’m 28 now. So that doubles the amount of reasons to celebrate, and of course none of this would have been possible without the continuous support of my fellow readers. I’d like to thank each and every one of you, and most especially those who have generously shared their time writing comments on my posts: Michael Lapinski, Keith Philip Silva, casey jones, THE BOY, Nuno Amado, [Maxwell], Olvin Otero, Film Geek Bastard, LJ-90, ★MaRiBeL★, Damian, Christian Ingebrethsen, Critical +, Maxtian, César Hernández-Meraz, Guido Cuadros F.A., Javier, Alisha Residenc, chikito, david abraham basualdo silva, H. Jordan, Media Mentions, jaymcfly, Kin G. Haro, Kevin Tam, frank, Glenn Matchett, sdsichero, Dany, The Korinthian, Loot, S., Alejandro Salgado Baldovino, Marxe, Justo, Bongop, Yota, Slewo Oshana, Martin Gray, el baúl de efe, Iván Fernández Dávila, Jolan, José, Andreé Ferro, movie lad, Rodrigo Moral, Bruce, Jcrash, Daniela Ortiz, Erik...!!!, ludobit, Sergio Vázquez González, Bill D. Courtney, Lou Kou, Covalesky, Karen P. Smith, Éreber, Pedro López Manzano, Maese ABL, Edch, O. Douglas Jennings, Anna, Raúl Martin, Carlos, KPHM42, Elgart, Rob Wells, Luisa, Jimmy Fungus, Come At Me Bro, Aknaton, Billy Franco, Zap McBlowfist, Mo Sweat, Noe, Antonio Heras, Cinema Channel, Matthew Hurst, Marxe, Equusboy, Gonxalo Oyanedel, jh0n, Axis, marcosprior, supermarc, Andrés Eduardo Pío Chicué Sónico, Humbert C. Christopher, David Aspmo, jrc, Trickle Down BS, Korsgaard, Orang3, anonblog, Schafer, H A R R Y G O A Z, My 2 Pesos, BragonDorn, Juan Alarcón, MONO, Writer, Greg, Natalia Cuestas, Michele del Campo, Bruce, PAblo, James O' Callaghan, tristan, J.A.Rubio, MAK- God of Brutality, Rodrigo Castro, Pumara, Xas, °o.O_g뮧h¤n_Å£ë×¥û_O.o°, Charles R. Rutledge, Violeta Montiel, Jason Snyder, Kyoto, James Roberts, carlos lavida, :::X@Vy:::, Stephen Day, ATREYU, Uno, MAY ABDALA, Baxter's Briefs, joac, Seth, Lou Kou, Alexander, Obivalderobi, oscar, verbal, Chapulin Colorado, Warren C. E. Austin, Anwar, To Tipota, Cristian, Vaquero Jack, Dysyd, kafkiano, Jesús, Ricardo Sotomayor V., MRL, Camille Dewing, Saidi of the 90's, Anne, CAAAAAAT, Draw, David, John M. Coker, A.Maínez, Mario, JC, Aaron Beepat, colectivo adokin, Roy Bean, Roman Harrington, Salviano Adão, Noa, deWitt, BCNdays, Chamico, Bea Cepeda, Mariano Bayona Estradera, Jose Ramon Santana Vazquez, ψ Psimento ψ, Le Tonton Cinéphile, Okubo, Paco Hernández, Plomo, José Ricardo García Corcuera, João Amaral, El Pobresor Gafapasta, corsariosinrostro, Mariano, lagarto, Dr.Clones Monster Asylum, Dibujos Hombres para hombres, Top blogs, ¤¥rคtђเ£ℓ¤, FrAnCeScO, labaladadelmarsalado, Juanita, David Bird, Miky, KY, ScienceOfficerSmith, Bira, J. feat. J., pandesal, Martin Tin tin, ANTHRÔPOS, jonjuanjon, Rimanlo, Gustavo Racca, Getúlio FM, kh20111, Freakybatman, Samantha DeCarlo, Judy, Bertoff, Bertoff, Jayelet, pretha, BlackRose, Henrique Moura Paula Pinto, nixugong, gizosafe, Arandanofea, derekwc, juxafill, Currey, Peter Fong, Olabisi, victoria, *•..Vacío Mundanal..•*, Pipiripunk, Scotty, OZNA-OZNA, Carlos Carlinhos Getúlio, Riccy, Victoria Sahores Ripoll, The Inqueerer, Zea, GLX, Indie-underground-Gay, Mayma, Luna,  Alex Weir, Ana, un Hada al Sur del Mundo, Arald, caotico_jq, William De Baskerville, yosonico, funguy175, ATO'S MOVIE BLOG… and of course to all the anonymous people who have contributed to the debate. And finally a special salute to comic book authors who have read my blog such as Neil Gaiman (via twitter), Gianluca Pagliarani (Aetheric Mechanics), German Nobile (Caligula), Tradd Moore & Felipe Sobreiro (The Strange Talent of Luther Strode).   

Now let’s raise our glasses and make a toast!

______________________________________________________
______________________________________________________

MAUS: Regalo de cumpleaños anticipado
(cortesía de www.nocreoqueseasreal.pe)
137,918 visitas. 1,600 comentarios escritos. 345 seguidores. ¡Y 300 posts! De hecho, son casi 2 años de incansable esfuerzo trayéndoles las mejores reseñas de cómics y películas, así como la ocasional sección de arte con mis trabajos así como con la obra de artistas de renombre. Cuando empecé este blog lo hice sin mayores expectativas, y en poco tiempo se convirtió en el espacio más importante para expresar mi opinión sobre todo lo que disfruto leyendo o viendo.  

My sketch for a new comic /
Mi boceto para un nuevo cómic 
Creo que el post 300 merece una celebración, y por esas coincidencias hoy también es mi cumpleaños (esto no ha sido planeado, de verdad). Tengo 28 años ahora. Así que eso duplica la cantidad de razones para celebrar, y por supuesto nada de esto hubiera sido posible sin el continuo apoyo de mis amigos lectores. Me gustaría agradecer absolutametne a todos y muy especialmente a aquellos que han compartido su tiempo generosamente al escribir comentarios sobre mis posts: Michael Lapinski, Keith Philip Silva, casey jones, THE BOY, Nuno Amado, [Maxwell], Olvin Otero, Film Geek Bastard, LJ-90, ★MaRiBeL★, Damian, Christian Ingebrethsen, Critical +, Maxtian, César Hernández-Meraz, Guido Cuadros F.A., Javier, Alisha Residenc, chikito, david abraham basualdo silva, H. Jordan, Media Mentions, jaymcfly, Kin G. Haro, Kevin Tam, frank, Glenn Matchett, sdsichero, Dany, The Korinthian, Loot, S., Alejandro Salgado Baldovino, Marxe, Justo, Bongop, Yota, Slewo Oshana, Martin Gray, el baúl de efe, Iván Fernández Dávila, Jolan, José, Andreé Ferro, movie lad, Rodrigo Moral, Bruce, Jcrash, Daniela Ortiz, Erik...!!!, ludobit, Sergio Vázquez González, Bill D. Courtney, Lou Kou, Covalesky, Karen P. Smith, Éreber, Pedro López Manzano, Maese ABL, Edch, O. Douglas Jennings, Anna, Raúl Martin, Carlos, KPHM42, Elgart, Rob Wells, Luisa, Jimmy Fungus, Come At Me Bro, Aknaton, Billy Franco, Zap McBlowfist, Mo Sweat, Noe, Antonio Heras, Cinema Channel, Matthew Hurst, Marxe, Equusboy, Gonxalo Oyanedel, jh0n, Axis, marcosprior, supermarc, Andrés Eduardo Pío Chicué Sónico, Humbert C. Christopher, David Aspmo, jrc, Trickle Down BS, Korsgaard, Orang3, anonblog, Schafer, H A R R Y G O A Z, My 2 Pesos, BragonDorn, Juan Alarcón, MONO, Writer, Greg, Natalia Cuestas, Michele del Campo, Bruce, PAblo, James O' Callaghan, tristan, J.A.Rubio, MAK- God of Brutality, Rodrigo Castro, Pumara, Xas, °o.O_g뮧h¤n_Å£ë×¥û_O.o°, Charles R. Rutledge, Violeta Montiel, Jason Snyder, Kyoto, James Roberts, carlos lavida, :::X@Vy:::, Stephen Day, ATREYU, Uno, MAY ABDALA, Baxter's Briefs, joac, Seth, Lou Kou, Alexander, Obivalderobi, oscar, verbal, Chapulin Colorado, Warren C. E. Austin, Anwar, To Tipota, Cristian, Vaquero Jack, Dysyd, kafkiano, Jesús, Ricardo Sotomayor V., MRL, Camille Dewing, Saidi of the 90's, Anne, CAAAAAAT, Draw, David, John M. Coker, A.Maínez, Mario, JC, Aaron Beepat, colectivo adokin, Roy Bean, Roman Harrington, Salviano Adão, Noa, deWitt, BCNdays, Chamico, Bea Cepeda, Mariano Bayona Estradera, Jose Ramon Santana Vazquez, ψ Psimento ψ, Le Tonton Cinéphile, Okubo, Paco Hernández, Plomo, José Ricardo García Corcuera, João Amaral, El Pobresor Gafapasta, corsariosinrostro, Mariano, lagarto, Dr.Clones Monster Asylum, Dibujos Hombres para hombres, Top blogs, ¤¥rคtђเ£ℓ¤, FrAnCeScO, labaladadelmarsalado, Juanita, David Bird, Miky, KY, ScienceOfficerSmith, Bira, J. feat. J., pandesal, Martin Tin tin, ANTHRÔPOS, jonjuanjon, Rimanlo, Gustavo Racca, Getúlio FM, kh20111, Freakybatman, Samantha DeCarlo, Judy, Bertoff, Bertoff, Jayelet, pretha, BlackRose, Henrique Moura Paula Pinto, nixugong, gizosafe, Arandanofea, derekwc, juxafill, Currey, Peter Fong, Olabisi, victoria, *•..Vacío Mundanal..•*, Pipiripunk, Scotty, OZNA-OZNA, Carlos Carlinhos Getúlio, Riccy, Victoria Sahores Ripoll, The Inqueerer, Zea, GLX, Indie-underground-Gay, Mayma, Luna,  Alex Weir, Ana, un Hada al Sur del Mundo, Arald, caotico_jq, William De Baskerville, yosonico, funguy175, ATO'S MOVIE BLOG… y por supuesto a todos los anónimos que han contribuido al debate. Y finalmente un saludo especial a los autores de cómics que han leído mi blog tales como Neil Gaiman (vía twitter), Gianluca Pagliarani (Aetheric Mechanics), German Nobile (Caligula), Tradd Moore & Felipe Sobreiro (The Strange Talent of Luther Strode).   

¡Levanten sus copas y hagan un brindis!

July 9, 2012

Mind the Gap # 1 - Jim McCann & Rodin Esquejo


Elle Peterssen, a normal girl, is attacked at the subway station. She has no enemies and yet a lot of people seemed to be after her. Now that she is in a comma, her friends and relatives try to get some answers. What is the mystery behind her attackers? And why on Earth does she have more brain activity than any normal human being (comatose condition not withstanding)?

I must admit I had never read anything from Jim McCann before, although I had interacted with him a few times on the Bendis board. When I saw he was launching his new creator-owned project I became interested. Perhaps I felt like I owed him a chance after talking online with him. But there is something else that seduced me about this project: Rodin Esquejo. If I would have to choose my favorite new cover artist from the past couple of years it would be Esquejo. I remember one of the main reasons that made me buy the first issue of Morning Glories was his amazing cover. And now I had the chance to see him doing interior art, of course I wasn’t going to miss that!

And I’m glad I preordered the first issue of Mind the Gap. Jim has written a pulse pounding thriller, with emotion, action, drama and some humorous moments; not only that, he manages to flesh out the main characters of the series while including a bunch of eater eggs that detail-loving fans such as myself will be grateful for.


There is something else that I really enjoyed about this opening chapter. Elle is an in-between place, she’s neither death nor fully alive. She is in a comma but she is also conscious on a strange and ethereal limbo. I consider this an interesting approach to Jacques Lacan's concept of symbolic death. I’ll try to explain it in simple words: There is an impasse between symbolic death and actual (real) death. Because death is not only the absence of life, it’s so much more than that, especially to us. The need for a symbolic death becomes patently necessary for people. Lacan defined the symbolic death as a narrative of closure, as the final sentence one must utter in order to let go of the dead ones. If every culture in the planet respects some sort of funerary rites it is precisely because of that. The real death comes naturally when a heart stops beating, but the symbolic death is something cultural, something that depends on any given individual and the ability to cope with loss. Coming to terms with death means to be able to write that epitaph in our head, to be able to understand someone else's life and then to let go of it.

So I consider that Elle is an especially courageous girl, as she hears others talking about her as if she were dead and still refuses to believe that this is the end. Can her consciousness return to her body? Nobody knows, but there’s one thing that worries her, if the people that tried to kill her failed, then it won’t be long before they come after her. Once again, Image is giving us a very promising new series with absolutely fantastic art by Rodin Esquejo and vibrant colors by Sonia Oback. And we should also admire the gorgeous logo design by Michael Lapinski (not only one of my friends from the Bendis board but also an author that has contributed to The Gathering just I have more than a few times). Mind the Gap is definitely worth checking out. I highly recommend it.
_________________________________________
_________________________________________

Elle Peterssen, una chica normal, es atacada en la estación del metro. No tiene enemigos y sin embargo mucha gente la persigue. Ahora que está en coma, sus amigos y familiares intentan encontrar algunas respuestas. ¿Cuál es el misterio detrás de sus atacantes? ¿Y por qué, a pesar de estar en coma, su cerebro registra una actividad por encima de cualquier escala?

Debo admitir que nunca había leído algo de Jim McCann antes, aunque había interactuado con él varias veces en la página de Bendis. Cuando vi que anunciaba su nuevo proyecto personal, me interesé. Tal vez sentí que le debía una oportunidad después de hablar con él vía internet.  Pero hay algo más que me sedujo sobre este proyecto: Rodin Esquejo. Si tuviera que elegir a mi nuevo portadista favorito de los últimos dos años sería Esquejo. Recuerdo que una de las principales razones que me llevaron a comprar el primer ejemplar de Morning Glories fue su asombrosa portada. Y ahora que tenía la oportunidad de verlo dibujando absolutamente todo, sabía que no podía pasar esto por alto.

Y me alegra haber comprado el primer número de "Mind the Gap" por adelantado. Jim ha escrito un thriller intenso, con emoción, acción, drama y algunos momentos humorísticos; no sólo eso, se las ha arreglado para darle forma a los personajes principales y también ha incluido algunas pistas ocultas que los fans atentos al detalle sabrán apreciar.

Hay algo más que disfruté de este capítulo inicial. Elle está en el 'entre dos mundos', no está muerta ni viva del todo. Está en coma pero también está consciente en un extraño y etéreo limbo. Considero que este es un interesante enfoque al concepto de muerte simbólica de Jacques Lacan. De manera resumida, hay un impasse entre la muerte simbólica y la muerte de hecho (real). Porque la muerte no es sólo la ausencia de vida, es mucho más que eso, especialmente para nosotros. La necesidad de una muerte simbólica es necesaria para la gente. Lacan definía la muerte simbólica como una narrativa de cierre, como la sentencia final que uno debe murmurar para dejar ir a los muertos. Si cada cultura en el planeta respeta algún tipo de rito funerario es precisamente por eso. La muerte real llega naturalmente cuando el corazón deja de latir, pero la muerte simbólica es algo cultural, algo que depende del individuo y de su capacidad para lidiar con la pérdida. Aceptar la muerte significa ser capaces de escribir ese epitafio en nuestras cabezas, ser capaces de entender la vida de alguien y asumir su final.

Así que considero que Elle es una chica especialmente valiente porque aunque escucha a otros hablar sobre ella como si estuviera muerta, se rehúsa a creer que este es el fin. ¿Puede su consciencia regresar a su cuerpo? Nadie lo sabe, sólo hay una certeza... si la gente que intentó matarla ha fallado, entonces no tardarán mucho en encontrarla una segunda vez. Nuevamente, Image nos presenta una prometedora serie con el arte absolutamente grandioso de Rodin Esquejo y vibrantes colores Sonia Oback. Y también deberíamos admirar el fantástico logo diseñado por Michael Lapinski (que además de ser mi amigo en la página de Bendis también ha colaborado, al igual que yo, en The Gathering en varias ocasiones). "Mind the Gap" es realmente recomendable.

July 7, 2012

Pequeños Territorios - Luz Letts (Galería Lucía de la Puente)

Savage Grace (2007)
         Directed by Tom Kalin

"Savage Grace" is not a simple story about classical Oedipus complex. Sure, the symbolic death of the father might be found as well as a very literal carnal commerce with the mother. This film is mainly a story about a boy growing up and struggling with his existential dilemmas and dealing with that to which Jacques Lacan or Zizek would refer as "the real" in opposition to "reality". Here reality is that of a wealthy family with a life full of luxuries and eccentricities. But that's reality. The symbolic order. Beneath all that there is an excess, something that can be neither subdued nor fully explained.

Lacan also said that desire would be connected with the real. And thus when desire conquers everything, the ugly truth shows up in the surface. But I won't spoil the grim finale even to those who might have heard about the real case that inspired this story.

It's interesting, however, to observe that young Baekeland is in-between-places. His sexuality seems to surmount the models Lacan would include in his orthodox sexuation graphic. He has homosexual encounters at a very early age and then later on. But that does not seem to seclude him from other experiences (namely the incestuous aspect of the relationship with his mother).

I would say that the Baekeland's failure comes from his inability to articulate his desire. And this inability will lead him to act against his own interests in a most nefarious way. 
_______________________________________________________________________________________
Luz Letts
Rara vez falto a la galería Lucía de la Puente, y este jueves no fue la excepción. Con bastante puntualidad llegué a la inauguración de “Pequeños Territorios” de la prestigiosa artista Luz Letts. El primero que me saludó al entrar a la sala fue Roberto Cores; conversamos sobre los cuadros de Letts y llegamos a la conclusión de que hay en ellos un magnífico trabajo de dibujo, en donde el color adquiere un rasgo que va más allá del mero ornamento y agrega aún más densidad a estas insólitas y casi oníricas atmósferas. Cores, al igual que yo, opina que con esta muestra queda demostrada la evolución de Letts, que cada vez expresa con mayor acierto su mundo interno.

Fue divertido conversar con Cores, en los últimos meses hemos coincidido en muchas muestras pero no habíamos tenido la oportunidad de hablar por un buen rato. Justo me comentó que este lunes 9 sale en 3G (lo entrevistaron para discutir el tema de la fotografía en la era digital), así que no pienso perderme el programa. 
Luz Letts

Haroldo Higa
También me encontré con Hugo Alegre y Carmen Alegre, Dare Dovidjenko, Irene Tomatis, Rhony Alhalel, Ilse Rehder. Mientras tomaba un vaso de Haig Supreme, llegó José Arturo Lugón. Me quedé hablando con él y me comentó que en septiembre expone nuevamente en la Alianza Francesa de La Molina, sin duda una magnífica noticia.

Al mismo tiempo también se inauguraba “Entropía” de Haroldo Higa, una impactante propuesta que retorna a algunos de los materiales favoritos del artista para presentarnos esculturas llenas de significado. Sobre el uso y reúso del caucho color negro, Ilse Rehder compartió conmigo una idea realmente ingeniosa: que algún artista -quizá el propio Higa- se anime a recorrer la carretera rumbo al norte, soplete en mano, para hacer una escultura con la gran cantidad de llantas tiradas que se encuentran por el camino. Aunque me hubiera gustado quedarme hasta tarde, mis responsabilidades con Plus TV me obligaron a irme relativamente temprano.