August 23, 2013

America’s Got Powers # 6 - Jonathan Ross & Bryan Hitch

Tommy has dreamed such dreams… Dreams of power, glory and ecstasy. In his dreams, San Francisco is no longer the city we’ve visited or seen in movies, now it’s a place inhabited by superhumans. Everyone has extraordinary abilities and powers, and somehow, instead of chaos, a nice and cordial coexistence is made possible.

But what does it mean to dream about a peaceful life? In a way, perhaps, Jonathan Ross reinterprets the interactive processes between the teenager and the powerful adult in charge. Both teens and grownups convey to one another a continual flow of verbal and –an even more influential–non-verbal information. 

Subsequently, Tommy’s dilemma is born out of this dialectical interaction. Though mutually influential, he elucidates how such processes do not obfuscate, but rather redefine, his neutrality. But can he be neutral in the most important battle of history? Can he remain neutral when his power is sufficient to create a new race of superhumans capable of obliterating every major city on Earth? 

Perhaps the US Government is working too hard to "fix" the adolescent; and this inadvertently undermines respect and ultimately leads to an empathic failure. Tommy’s most important link to the world is his mother and his brother. 

This is a primary maternal preoccupation, similar to Donald Winnicott’s evocative term describing the powerful mother-infant bond. Can the protracted experience of empathic attunement be a mutative factor in these relationships? Tommy doesn’t know, and we don’t know. But as soon as the US government starts bombarding San Francisco, Tommy will have to figure it all out. The survival of his family is in his hands.

Bryan Hitch continues with the tradition of great double page spreads. We have a panoramic view of the San Francisco streets crowded with superpowered people. But whenever more violent actions or more intimate moments take place, Hitch’s art continues to shine. 

This is the sixth issue of the miniseries. In issue # 7 everything will come to an end. I can’t wait to see what happens then. And I’m sure I’m not the only one impatient to read the conclusion.

________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________

Tommy ha tenido esos sueños... Sueños de poder, gloria y éxtasis. En sus sueños, San Francisco ya no es la ciudad que hemos visitado o visto en películas, ahora es un lugar habitado por superhumanos. Todos tienen poderes y habilidades extraordinarias, y de algún modo, en lugar de un caos, ha sido posible una coexistencia agradable y cordial.

Pero ¿qué significa soñar con una vida pacífica? De algún modo, tal vez, Jonathan Ross reinterpreta el proceso interactivo entre el adolescente y el poderoso adulto al mando. Tanto los jovencitos como los adultos trasmiten un pulso constante de información verbal y no-verbal.

En consecuencia, el dilema de Tommy nace de esta interacción dialéctica. Aunque de influencia mutua, él comprueba que semejantes procesos no ofuscan, sino más bien redefinen su neutralidad. ¿Pero puede ser neutral en la batalla más importante de la historia? ¿Puede permanecer neutral cuando su poder es suficiente para crear una nueva raza de superhumanos con capacidad para arrasar las más grandes ciudades de la Tierra?

Tal vez el gobierno de Estados Unidos está trabajando al máximo para "arreglar" al adolescente; y esto de manera inadvertida socaba el respeto y en última instancia lleva a un fracaso de la empatía. El vínculo más importante de Tommy con el mundo es su madre y su hermano. 

my drawing / mi dibujo

Esta es una preocupación primariamente maternal,  similar al término que Donald Winnicott evoca para describir el poderoso vínculo madre-hijo. ¿Puede la prolongada experiencia de sintonía empática ser un factor cambiante en estas relaciones? Tommy no lo sabe, nosotros tampoco. Pero apenas el gobierno de Estados Unidos empieza a bombardear San Francisco, Tommy tendrá que descifrar todo esto. La sobrevivencia de su familia está en sus manos.


Bryan Hitch continúa con la tradición de las grandiosas páginas dobles. Tenemos una vista panorámica de las calles de San Francisco atiborradas de gente súper-poderosa. Pero cuando hay acción más violenta o momentos más íntimos, el arte de Hitch continúa brillando.


Este es el sexto número de la miniserie. En el # 7 todo llegará a su fin. No puedo esperar a ver qué es lo que pasará. Y estoy seguro que no soy el único que está impaciente por leer la conclusión.

August 20, 2013

Jupiter’s Legacy # 2 - Mark Millar & Frank Quitely

The superhero genre usually follows established rules. The approach, most of the time, tends to be Manichean. Ideologies are caricaturized or simply ignored. In order to portray a fictitious world of muscled heroes the writer must participate in a “brawn versus brain” battle. In most mainstream works, usually the brawn wins; in other words, the physical confrontation, the “strong versus stronger” dynamics are essential.

Very rarely do we find stories conceived with a different notion. Mark Millar has introduced a number of elements into his narrative that defy the typical reductionism of superhero scribes. In the previous issue we saw how a group of superheroes helped and inspired Americans during the great financial depression. But we are no longer in the 30s, and economic troubles are now more important than the predictable fisticuffs with old villains.

For Walter, brother of the Utopian, this is quite clear: the economic infrastructure must change, the unemployment rate must be diminished, it’s time to “get your head around a post-capitalist ideology”. When he tries to explain his ideas in the White House, he’s stopped by the Utopian. This crisis cannot be averted by superhumans, and only the government can take care of it. Walter and his brother argue. Perhaps this is a not so subtle clash between values and traditions, between opposing ideologies, but it’s also a triumph. Brains over brawn, after all.  

Walter also appears on Frank Quitely’s magnificent cover. Holding a transparent cube, he gazes into the horizon, contemplatively, silently. Quitely gives us a wrinkled face that is the map of an entire life. And like an impossible photography of a man that doesn’t exist, this honest expression makes us realize that everything about this character is true: his determination, his ideology, his fortitude.
Utopian’s daughter / la hija de Utopian

Quitely’s interior pages are also a delight. From the mayhem provoked by Chloe, the Utopian’s daughter, after she finds out she’s pregnant to her sexual rendezvous with the son of Earth’s most infamous super-villain. 

The final page is iconic and dramatic, there we see Walter talking with Brandon, the Utopian’s son, “the old have really no more wisdom than the young. We’re just ugly enough to look wise and not so driven by our genitalia” says the old man. But in Quitely’s hands, even ugliness and sordidness are turned into a visual feast that must be devoured by ravenous eyes and minds that hunger for good art. What a delicious second issue.    
A hero’s daughter and a villain’s son / la hija de un héroe y el hijo de un villano
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Utopian’s son / el hijo de Utopian

El género súper-heroico usualmente sigue reglas establecidas. El enfoque, la mayoría de las veces, tiende a ser maniqueo. Las ideologías son caricaturizadas o simplemente ignoradas. Para retratar un mundo ficticio de héroes musculosos el escritor debe participar en una batalla de “cerebro versus músculos”. En los trabajos de mayor difusión, usualmente gana el músculo; en otras palabras, la confrontación física, la dinámica de "el fuerte versus el más fuerte" son esenciales.

Rara vez encontramos historias concebidas bajo una noción diferente. Mark Millar ha introducido varios elementos en su narrativa que desafían el típico reduccionismo de los escribas de superhéroes. En el número anterior, vimos cómo un grupo de superhéroes ayudó e inspiró a los estadounidenses durante la gran depresión financiera. Pero ya no estamos en los años 30, y los problemas económicos ahora son  más importantes que los predecibles pleitos con viejos villanos.

Para Walter, el hermano de Utopian, esto es bastante claro: la infraestructura económica debe cambiar, la tasa de desempleo debe disminuir, es hora "de pensar en una ideología post-capitalista". Cuando intenta explicar sus ideas en la Casa Blanca, es detenido por Utopian. Esta crisis no puede ser combatida por los  superhumanos, y sólo el gobierno puede encargarse de ella. Walter y su hermano discuten. Tal vez este es un choque no tan sutil entre valores y tradiciones, entre ideologías opuestas, pero también es un triunfo. El cerebro le gana a los músculos, después de todo.
Walter & Brandon

Walter también aparece en la magnífica portada de Frank Quitely. Sostiene un cubo transparente, su mirada se pierde en el horizonte, contemplativamente, silenciosamente. Quitely nos da un rostro arrugado que es el mapa de toda una vida. Y como la fotografía imposible de un hombre que no existe, esta honesta expresión hace que nos demos cuenta de que todo en este personaje es verdadero: su determinación, su ideología, su fortaleza.

Las páginas interiores de Quitely también son una exquisitez. Desde el pandemonio provocado por Chloe, la hija de Utopian, después de enterarse de que está embarazada hasta su encuentro sexual con el hijo del más infame supervillano de la Tierra. 

La página final es icónica y dramática, allí vemos a Walter hablando con Brandon, el hijo de Utopian, "los viejos realmente  no tienen más sabiduría que los jóvenes. Sólo somos lo suficientemente feos para vernos sabios y no estamos tan dominados por nuestros genitales", afirma el viejo. Pero en las manos de Quitely, incluso la fealdad y la sordidez se convierten en un festín visual que debe ser devorado por ojos voraces y mentes hambrientas de buen arte. Qué delicia de segundo número.

August 17, 2013

Young Avengers # 7 - Kieron Gillen & Jamie McKelvie

Crossing intergalactic borders, traveling from one corner of the Milky Way to the other and exploring the dark side of the moon, the three months voyage initiated by the Young Avengers seems to fly by. And not even a group of Skrull wannabes can ruin the fun!

And certainly not even a single page in this comic ruins my fun. It’s bloody amazing, innit? In other Marvel titles I skip tedious things like the recap pages (which tend to be mind-bogglingly boring), but Kieron Gillen has crafted this very original and amusing Yamblr website (sort of a Tumblr for comic book fans), reading it I always get a good laugh, either thanks to crazy events getting recapped, or the weird names of the fictional posters (which are a homage / parody to the usernames fanboys display on comic book message boards), or the clever and facetious hash tags, or the “roll call”.

Following the tradition of legendary creators like Alan Moore, Gillen brilliantly takes advantage of the paratext. In every work of fiction we have a main text (in the case of comics, 22 pages of story; in the case of a novel, the hundreds of pages of story) and additional material (cover, backcover, leaflet, introduction, epilogue, prologue, etc.). In Watchmen, 1963 or The League of Extraordinary Gentlemen (to name only a few examples) Alan Moore created articles, fictional letters section, false advertising and many parody-oriented texts. Faithful to this tradition, British author Gillen also supplies the reader with a different credits page each issue, and all of them are a demonstration of the wildest imagination and the funniest ideas you could possibly find in a Marvel title. 
Hulkling, Marvel Boy, Wiccan, Hawkeye, Loki & Ms. America

In “Breakfast”, we get the menu of a typical American diner. The main courses are Gillen and McKelvie, described as “pretentious food”, thus combining flavor with writing skills and artistic sensibilities. The colorist (Matthew Wilson) and the letterer (Clayton Cowles) also get a special treatment. The rest (editors, assistants, publishing crew) are appetizers and side orders. Reading the whole thing will definitely make you laugh.

Another example of Gillen’s creativity comes with Loki’s obsession with social networks. In a 9 panel grid page, we get to read Loki’s posts. This is a hilarious sequence and it proves how a complete story can fit in just one page; like good jokes with great punchlines, this page is one of my favorites. Jamie McKelvie’s art shines through this 9 panel grid, cramming so much visual information while making it look easy… from Marvel Boy in a speedo shooting against the creatures that ruined their visit to an otherworldly lake, to Teddy’s birthday (and the alien interruption to the party), from the first gay kiss to ever take place on the moon (“This is one small step for man, one giant leap for smooching”) to Dazzler’s lively concert on the dark side of the moon. Everything here looks amazing. 

Jamie McKelvie’s formal experimentation with panel arrangements is even bolder in this issue, as he employs Prodigy’s silhouette to rearrange the page. Nonetheless, McKelvie’s audacious proposal conserves the precarious balance that most mainstream artists are unable to preserve. In McKelvie’s artistic approach, neither iconoclastic disorder nor cultural authority is able to supersede the other entirely, thus leaving the viewer with some degree of intractable paradox, stranded in a continuing whirlpool of irony. But, after all, what could be more ironic than Gillen and McKelvie working together for Marvel after such revolutionary works as Phonogram for Image? 
6th panel: Billy and Teddy kiss on the moon / 6ª viñeta: Billy y Teddy se besan en la luna
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
A Prodigy-shaped page / una página con la forma de Prodigy

Cruzando fronteras intergalácticas, viajando de un rincón a otro de la Vía Láctea y explorando el lado oscuro de la luna, el viaje de tres meses iniciado por los Jóvenes Vengadores parece volar. ¡Y ni siquiera un grupo de imitadores de los Skrull podrá arruinar la diversión!

Y, ciertamente, ni siquiera una sola página de este cómic arruina mi diversión. Es jodidamente sorprendente, ¿eh? En otros títulos de Marvel me salteo las cosas tediosas, como las páginas de recuento (tienden a ser abrumadoramente aburridas), pero Kieron Gillen ha fabricado este website original y ameno "Yamblr" (algo así como un Tumblr para fans de los comics), leerlo siempre me hace reír, ya sea por los locos eventos recontados, o los raros nombres de los usuarios ficticios (que son un homenaje / parodia a los nombres de usuario que exhiben los fans en los foros de cómics), o los astutos y sarcásticos hash tags, o la 'lista'.

Siguiendo la tradición de legendarios creadores como Alan Moore, Gillen aprovecha el paratexto de manera brillante. En toda obra de ficción, tenemos un texto principal (en el caso de los cómics, 22 páginas de historia; en el caso de una novela, cientos de páginas de historia) y material adicional (portada, contraportada, solapa, introducción, epílogo, prólogo, etc.). En "Watchmen", "1963" o "The League of Extraordinary Gentlemen" (por nombrar sólo algunos ejemplos) Alan Moore creó artículos, una sección ficticia de cartas, propagandas falsas, y muchos textos orientados hacia la parodia. Fiel a esta tradición, el autor británico Gillen también proporciona a los lectores una página de créditos diferente en cada número, y todas ellas son una demostración de la imaginación más salvaje y las ideas más divertidas que se podrían encontrar en una colección de Marvel.


Playing with panels / jugando con las viñetas
En "Desayuno", tenemos el menú de un típico cafetín estadounidense. Los platos principales son Gillen y McKelvie, descritos como "comida pretenciosa", combinando así sabor con la habilidad para escribir y las sensibilidades artísticas. El colorista (Matthew Wilson) y el rotulista (Clayton Cowles) también reciben un tratamiento especial. El resto (editores, asistentes, etc.) son aperitivos y guarniciones. Leerlo por completo definitivamente te hará reír. 

Otro ejemplo de la creatividad de Gillen está en la obsesión de Loki por las redes sociales. En una página con distribución de 9 viñetas, llegamos a leer los posts de Loki. Esta es una hilarante secuencia y demuestra cómo una historia completa puede entrar en tan sólo una página; como las buenas bromas con grandes finales, esta página es una de mis favoritas. El arte de Jamie McKelvie brilla a través de estas 9 viñetas, empacando tanta información visual y haciendo que se vea fácil... desde Marvel Boy en tanga disparando contra las criaturas que arruinaros la visita a una laguna de otro mundo, al cumpleaños de Teddy (y la interrupción alienígena de la fiesta ), desde el primer beso gay en la luna ("Este es un pequeño paso para el hombre, un gigantesco salto para el besuqueo") al animado concierto de Dazzler en el lado oscuro de la luna. Todo es asombroso.

La experimentación formal de Jamie McKelvie con la distribución de las viñetas es incluso más atrevida en este número, al emplear la silueta de Prodigy para reacomodar la página. No obstante, la audaz propuesta de McKelvie conserva el precario balance que muchos artistas famosos son incapaces de preservar. En el enfoque artístico de McKelvie, ni el desorden iconoclasta ni la autoridad cultural son capaces de suplantarse el uno al otro, dejando así en el espectador cierto nivel de obstinada paradoja, enhebrada en un continuo remolino de ironía. Pero, después de todo, ¿qué podría ser más irónico que Gillen y McKelvie trabajando juntos para Marvel después de obras tan revolucionarias como "Phonogram" para Image?

August 14, 2013

Young Avengers # 6 - Kieron Gillen & Kate Brown

Jamie McKelvie
We all know that superheroes hide under their secret identities and have menial jobs that nobody cares about. But what would happen if you were a superhero and you got hired because of your powers and special abilities? What would happen if a good résumé and a letter of recommendation could be replaced by your experience as a masked adventurer?

“The Toll” is a brilliant answer to all these questions, as we see fan-favorite characters returning from limbo not to star in the next mega-event but simply to go to an office and remain seated from 9 to 5. Except this isn’t a regular office. Not by a long shot. David Alleyne (AKA Prodigy from the Young X-Men) is a “technical support” specialist. His job is to use his prodigious mind to help superheroes save the world. It takes him only one call to fix the problem. The only caveat is… he gets one helluva phone calls.

It’s after a long day at the office that he meets Tommy Shepherd (AKA Speed from the Young Avengers). Tommy has been hired to assemble thousands of components thus producing functioning devices. What would take an ordinary man weeks, is a 10 minutes task in the hands of the teenaged speedster. Being the youngest ones in the building, they quickly become friends (“Hey you look at least ten years less boring than everyone else”, is what Speed asserts). But then a mysterious villain dressed as Patriot makes Speed vanish (just right after the former Young Avenger shouts at him "I want you naked, now. Not in a sexy way"), and Prodigy understands he must search for help; he must locate the Young Avengers.
A day in the office / un día en la oficina


Lunch time / hora del almuerzo
Kieron Gillen has recreated office dynamics and transplanted them from a mediocre surrounding –that we’ve all experienced in real life– to the fantastic and outlandish world of super-heroics. 

Firmly settled into continuity and yet slightly beyond our grasp, the entire notion of tech support for established heroes turns into a fascinating concept… and a hilarious one as well (suffice to say, the ‘job requirements’ and résumés on the first page cracked me up).

Although I thought I would miss Jamie McKelvie I must admit that Kate Brown’s art was a sweet treat for my eyes. 

Kate Brown is as refreshing as the characters she portrays, and she captures the light, the graceful movements and the beauty of youth in clean contours and well-oriented line (plus the absolutely amazing coloring complements her style quite nicely). 

McKelvie’s cover is a stroke of genius: he shows us the horribly grey reality of working in cubicles (I’m well aware of that, once upon a time I used to work in an awful cubicle) contrasted with the vibrant, lurid and invigorating figures of Speed and Prodigy

________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Speed & Prodigy

Todos sabemos que los superhéroes esconden sus identidades secretas y tienen trabajos ordinarios que no llaman la atención de nadie. Pero ¿qué pasaría si tú fueras un superhéroe y fueras contratado a causa de tus poderes y habilidades especiales? ¿Qué pasaría si un buen curriculum y una carta de recomendación pudiesen ser reemplazados por tu experiencia como aventurero enmascarado?

“La cuota” es una brillante respuesta a todas estas preguntas; vemos a los personajes favoritos de los lectores rescatados del limbo, no para actuar en el próximo mega-evento sino simplemente para ir a una oficina y permanecer sentados de 9 a 5. Excepto que esta no es una oficina normal. Para nada. David Alleyne (alias Prodigy de los Jóvenes X-Men) es un especialista en "soporte técnico". Su trabajo es usar su prodigiosa mente para ayudar a los superhéroes a salvar el mundo. Sólo necesita una llamada telefónica para arreglar el problema. La única limitación... recibe una cantidad muy jodida de llamadas.

Después de un largo día en la oficina él conoce a Tommy Shepherd (alias Speed de los Jóvenes Vengadores). Tommy ha sido contratado para ensamblar miles de componentes produciendo así artefactos que funcionan. Lo que le llevaría a un hombre común y corriente semanas, es una tarea de 10 minutos en manos del velocista adolescente. Al ser los más jóvenes del edificio, rápidamente se hacen amigos (“Hey, te ves al menos diez años menos aburrido que todos los demás”, señala Speed). Pero luego un misterioso villano vestido como Patriot hace que Speed se desvanezca (justo después de que el ex Joven Vengador le grita "Te quiero desnudo, ahora. No de manera sexy"), y  Prodigy entiende que debe buscar ayuda, debe localizar a los Jóvenes Vengadores. 
Speed can't outrun slow motion /Speed no le puede ganar a la cámara lenta

Kieron Gillen ha recreado la dinámica de una oficina y la ha trasplantado de un entorno mediocre –que todos hemos experimentado en la vida real– al fantástico y estrambótico mundo del súper-heroísmo. 

Firmemente asentada en la continuidad y aun así ligeramente más allá de nuestro alcance, toda la noción de soporte técnico para héroes establecidos se convierte en un concepto fascinante… y también hilarante (basta decir que los "requerimientos laborales" y los curriculums de la primera página me mataron de la risa).

Aunque creí que extrañaría a Jamie McKelvie debo admitir que el arte de Kate Brown fue una golosina dulce para los ojos. 

Kate Brown es tan refrescante como los personajes a los que retrata, y captura la luz, la gracia de los movimientos y la belleza de la juventud con líneas bien orientadas y contornos limpios (además, el asombroso coloreado complementa muy bien su estilo). 

La portada de McKelvie es una genialidad: nos muestra la realidad horriblemente gris de trabajar en cubículos (soy conciente de ello, hace mucho tiempo solía trabajar en un horrible cubículo) contrastada con las vibrantes, coloridas y vigorosas figuras de Speed y Prodigy.

August 12, 2013

July Comic Books / cómics de julio

My birthday was in July and, of course, I had to give myself a pretty good present: 17 comics, 2 trade paperbacks and 1 hardcover. Now that’s what I call a good birthday present. I’m having as much fun with FF as usual, but my favorite Marvel title continues to be Young Avengers. Dexter is probably the best TV series I’ve seen this decade, it’s based on the novels by Jeff Lindsay, the author of this Dexter miniseries (I could actually listen to Michael C. Hall’s voice while reading it, and that was just awesome) and it’s much better than I hoped it would be. Second issues of Jupiter’s Legacy and Astro City are very good, and deserve to be reviewed at length. The crossover between Unwritten and Fables is great. Lazarus is very promising (I enjoyed the first issue), unlike Satellite Sam which I found a bit disappointing. It’s so exciting seeing Harlan Ellison and Paul Chadwick working together in 7 Against Chaos. And without further ado, here are July’s comics as per solicitations. Which one would you've chosen as birthday presents?

AMERICA'S GOT POWERS #6 (of 6) 
(W) Jonathan Ross (A/CA) Bryan Hitch. EVERYONE wants a piece of Tommy Watts - at least the part that can give them super powers. But if everyone in America is a superhero, will that be a good thing...or the worst thing that could ever happen to planet Earth? 

ASTRO CITY #2
(W) Kurt Busiek (A) Brent Eric Anderson (CA) Alex Ross. When the Honor Guard charges into battle, they're not alone. They're backed by a crack support staff, from researchers to threat assessment teams to hotline switchboard clerks. And when one young woman gets the job offer of a lifetime, it opens the way to a world of wonder, of possibilities-and possibly, the greatest mistake of her life. The return of the acclaimed series continues, with a closeup look at the humans behind the super humans. 

DEXTER #1 (OF 5) (RES)
(W) Jeff Lindsay (A) Dalibor Talajic (CA) Mike Del Mundo • Dexter Morgan is not just an above-average forensic blood spatter expert. He's also Miami's friendly neighborhood crime-fighting serial killer! • But Dexter's 'killing' streak gets put on hold, as he find himself trapped in a sticky situation - his high school reunion! • The Skid Row Slasher, Miami's newest serial killer, is racking up quite the body count. The rookie is giving good ol' Dexter a run for his money. • And Dexter's problems are only beginning to multiply as his Dark Passenger, Dexter's inner voice, screams for a little murderous fun to feed the need! Copyright © by Jeff Lindsay. All rights reserved. 

FF #8 NOW
(W) Matt Fraction (A/CA) Mike Allred. The shocking reveal of the villain pulling the strings and pitting family against family -- and a rescue mission unlike anything you've ever seen -- FF vs FF! 

FF #9 NOW
(W) Matt Fraction (A/CA) Mike Allred
• What happens? POOL PARTY. • Who do they fight? POOL PARTY. • What do we get? POOL PARTY. 

HARLAN ELLISONS 7 AGAINST CHAOS HC 
(W) Harlan Ellison (A/CA) Paul Chadwick. Harlan Ellison, science fiction's brightest luminary, has joined forces with multi-award-winning artist Paul Chadwick, creator of Concrete, to bring you 7 AGAINST CHAOS, a graphic novel that is singular, powerful and unpredictable. This extraordinary odyssey of mystery and adventure will take you to the rim of reality and beyond. In a distant future, Earth is in grave danger: The fabric of reality itself is unraveling, leading to catastrophic natural disasters, displaced souls appearing from bygone eras, and sudden, shocking cases of spontaneous combustion. The only hope for Earth's survival is a force of seven warriors, each with his or her special abilities. But can these alien Seven Samurai learn to get along in time to find the source of the gathering chaos and save all of reality?  

HULK TP FROM MARVEL UK VAULTS 
(W/A) Various (CA) Brian Bolland. In 1979, Marvel UK launched the weekly HULK COMIC, which featured new stories starring the green goliath produced by up-and-coming British talent including Dave Gibbons (Watchmen), David Lloyd (V for Vendetta), Steve Dillon (Preacher, WOLVERINE: ORIGINS), John Bolton (CLASSIC X-MEN) and Paul Neary (THE ULTIMATES)! Bolstered by the popularity of the live-action TV show, the Hulk was a hot property on both shores, spawning years of UK-created comic and text stories! Now, for the first time in decades, Marvel UK's vaults are opened - and these classic tales, most never before seen on US shores, are collected into one massive volume! Collecting SMASH! #38; material from MARVEL STORYBOOK ANNUAL 1968; material from HULK COMIC #1-6, #9-20 and #26-28; INCREDIBLE HULK ANNUAL: AUTHORISED EDITION 1980; HULK ANNUAL 1981-1985; and THE SUPER HEROES ANNUAL 1991. 

JUDGE DREDD CLASSICS #1 SUBSCRIPTION VAR
(W) John Wagner (A) Mike McMahon (CA) Brian Bolland. John Wagner (w) o Mike McMahon (a) o Brian Bolland (c)  For subscription customers only… enlist up at your local comic shop! A classic wraparound variant cover by artist Brian Bolland! Only for loyal subscription box customers! 

JUPITERS LEGACY #2 CVR A QUITELY (MR)
(W) Mark Millar (A/CA) Frank Quitely. PART TWO The comic book event of 2013 continues as the schism between the superheroes widens and a plot to unseat the greatest hero of them all emerges. Celebrate the 75th anniversary of Superman this month by buying this frankly much-more interesting book by superstar creators MARK MILLAR and FRANK QUITELY. 


LAZARUS #1 (MR) 
(W) Greg Rucka (A/CA) Michael Lark. 'FAMILY,' Part One In a dystopian near-future government is a quaint concept, resources are coveted, and posession is 100% of the law. A handful of Families rule, jealously guarding what they have and exploiting the Waste who struggle to survive in their domains. Forever Carlyle defends her family's holdings through deception and force as their protector, their Lazarus. Shot dead defending the family home, Forever's day goes downhill from there…. 

MORNING GLORIES #28 CVR A ESQUEJO (MR)
(W) Nick Spencer (A) Joe Eisma (CA) Rodin Esquejo & Various. '... And There Is No End.'  The double-sized conclusion to the Season 2 Premiere! 

SAGA OF THE SWAMP THING TP BOOK 04 (MR)
(W) Alan Moore (A) Stephen R. Bissette & Various (CA) Stephen R. Bissette, John Totleben. In these stories from SWAMP THING #43-50, Swamp Thing's quest for self-discovery comes to its shattering conclusion. A harbinger of doom awakens an evil beyond comprehension, bringing together John Constantine, Deadman, The Phantom Stranger, The Spectre and others.

SATELLITE SAM #1 (MR) 
(W) Matt Fraction (A/CA) Howard Chaykin SEX o DEATH o LIVE TV! NEW YORK CITY, 1951: The host of beloved daily television serial 'Satellite Sam' turns up dead in a flophouse filled with dirty secrets. The police think it was death by natural causes but his son knows there was something more… if only he could sober up long enoguh to do something about it. This noir mystery shot through with sex and violence exposes the seedy underbelly of the golden age of television. 

SEX #4 (MR)
(W) Joe Casey (A/CA) Piotr Kowalski. Simon Cooke might be having a tough time adjusting to civilian life, but Saturn City is having just as much trouble adjusting to life without its hero! Meanwhile, the infamous Prank Addict is making romantic overtures! There's plenty of dramatic angst to go around, and the tension is rising. Remember: SEX is worth every penny you spend on it! 

STAR-LORD HOLLOW CROWN
(W) Steve Englehart, Chris Claremont (A) Steve Gan & Various (CA) Ed McGuinness. As a child, Peter Quill spotted a flying saucer - and it ruined his life forever! Now a withdrawn, embittered adult, Quill strives to become an astronaut - so he can return to space and take revenge! How does a fateful encounter with the Master of the Sun change his destiny - and transform him into the intergalactic policeman known as Star-Lord? And can even the newly empowered Star-Lord triumph over a sadistic group of alien slavers? Collecting material from MARVEL PREVIEW #4, MARVEL PREVIEW #11 and STAR-LORD SPECIAL EDITION. 

UNWRITTEN #50 (MR)  
(W) Mike Carey (A) Peter Gross, Mark Buckingham (CA) Yuko Shimizu. An extra-sized issue celebrating fifty issues of THE UNWRITTEN and the start of 'THE UNWRITTEN FABLES,' a 5-issue storyline that drags Tom Taylor into the heart of a world he never made from the pages of Vertigo's hit series FABLES. The mundane realm of humanity and the fairy-tale homelands have fallen to a terrible foe. In desperation, the witches of Fabletown gather to summon the greatest mage the worlds have ever seen. And are they in for an unpleasant surprise...

WAKE #2 (OF 10) (MR)
(W) Scott Snyder (A/CA) Sean Murphy. They call it the 'Ghost Rig.' A secret, underwater oil rig filled with roughnecks and scientists on the brink of an incredible discovery. But when things go horribly wrong, this scientific safe haven will turn into a house of horrors at the bottom of the ocean! Part two of the incredible new series by Scott Snyder and Sean Murphy! 

WALKING DEAD #112 (MR)
(W) Robert Kirkman (A/CA) Charlie Adlard, Cliff Rathburn. story ROBERT KIRKMAN art / cover CHARLIE ADLARD & CLIFF RATHBURN  Carl and Andrea are faced with the unthinkable. 

YOUNG AVENGERS #6 NOW
(W) Kieron Gillen (A) Kate Brown (CA) Jamie McKelvie • Ever wonder what the super hero equivalent of a terrible soul-sucking talent-wasting temp job is? You haven't? Oh go on. Actually, don't. We've done it for you and written a story about it. This one. • Wonder what Tommy (aka Speed) has been up to? Discover herein. • Wonder why mutant David Alleyne (aka Prodigy) hasn't been even in the background in any one of the eight thousand X-books? Discover that herein too. • Existential horror turns cosmic horror as something emerges from the shadows of the past. It seems the Young Avengers have yet one more thing to worry about.

YOUNG AVENGERS #7 NOW
(W) Kieron Gillen (A/CA) Jamie McKelvie • Three months have passed for the Young Avengers. What have they been up to? Fun stuff, I'll bet. The sort of 'stuff' that makes an excellent super hero comic. THIS IS TRUTH WITH A CAPITAL EVERYTHING. • A very important breakfast. A new Young Avenger. A selection of emotions. • Oh - I bet you thought we forgot about those Skrulls from issue 1. We haven't. 

________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________

Mi cumpleaños fue en julio y, por supuesto, tenía que darme un buen regalo: 17 cómics, 2 tomos recopilatorios y 1 tapa dura. Eso sí que es un buen regalo de cumpleaños. Me estoy divirtiendo con “FF” igual que siempre, pero mi colección favorita de Marvel continúa siendo “Young Avengers”. “Dexter” es probablemente la mejor serie de televisión que he visto en esta década, está basada en las novelas de Jeff Lindsay, el autor de esta miniserie de Dexter (de hecho pude oír la voz de Michael C. Hall mientras leía, y eso es estupendo) y es mucho mejor de lo que había esperado. Los segundos números de “Jupiter’s Legacy” y “Astro City” son muy buenos, y merecen ser reseñados a profundidad. El crossover entre “Unwritten” y “Fables” es grandioso. “Lazarus” es muy prometedor (disfruté con el primer número), a diferencia de “Satellite Sam” que me pareció un poco decepcionante. Es emocionante ver a Harlan Ellison y Paul Chadwick trabajando juntos en “7 Against Chaos”. Y sin más preámbulos aquí están los cómics de julio. ¿Cuáles hubieran elegido como regalo de cumpleaños?

AMERICA'S GOT POWERS #6 (of 6)
Todos quieren algo de Tommy… quieren que él les de súper-poderes. Pero si todos en Estados Unidos fueran súper-héroes, ¿sería algo bueno o, más bien, lo peor que podría sucederle al planeta Tierra?

ASTRO CITY #2
La Guardia de Honor nunca combate solitariamente. Están respaldados por un grupo de expertos, investigadores y hasta operarios. Y cuando una mujer recibe la mejor oferta laboral de su vida, se abre ante ella un mundo de maravillas, de posibilidades y, posiblemente, de errores.

DEXTER #1 (of 5)
Dexter Morgan no es solamente un forense experto en patrones de sangre. También es el amigable vecino asesino en serie que combate contra el crimen. Pero sus matanzas deben detenerse cuando llega el momento de su reunión de reencuentro del colegio. Mientras, el nuevo asesino en serie de Miami continúa matando gente. Y los problemas de Dexter se multiplican cuando su pasajero interno empieza a gritar desde adentro.

FF #8 NOW
¿Quién es el villano que, tras bambalinas, ha enfrentado a una familia contra la otra? Una misión de rescate nunca antes vista y ¡FF versus FF!

FF #9 NOW
¿Qué es lo que pasa? Una fiesta en la piscina. ¿Con quién pelean? Una fiesta en la piscina. ¿Qué más hay? Una fiesta en la piscina.

HARLAN ELLISONS 7 AGAINST CHAOS HC
Una novela gráfica poderosa e impredecible. Esta extraordinaria odisea de misterio y aventura va más allá de la realidad. En un futuro distante, la Tierra está en grave peligro: la realidad empieza a deshacerse, provocando catastróficos desastres naturales, almas perdidas de eras pasadas reaparecen, y hay casos repentinos de combustión espontánea. La única esperanza de la Tierra es una fuerza de siete guerreros, cada uno con habilidades especiales. Pero ¿pueden estos siete samuráis aprender a trabajar juntos para encontrar a tiempo el origen del caos y salvar la realidad? 

HULK TP FROM MARVEL UK VAULTS
Clásicas historias de Dave Gibbons, David Lloyd, Steve Dillon, John Bolton y Paul Neary.

JUDGE DREDD CLASSICS #1 SUBSCRIPTION VAR
La guerra de bloques empieza aquí.

JUPITERS LEGACY #2 CVR A QUITELY (MR)
La ruptura entre los héroes aumenta y empieza una intriga para destronar al más grande superhéroe de todos. 

LAZARUS #1 (MR)
En un futuro alternativo, el gobierno es un concepto nebuloso, los recursos son codiciados y la posesión es el 100% de la ley. Un puñado de familias gobierna, resguardando celosamente lo que tienen y explotando a los que luchan para sobrevivir en sus dominios. Lázaro protegerá a su familia.
my drawing: from pencils to inks /
mi dibujo: del lápiz a la tinta

MORNING GLORIES #28 CVR A ESQUEJO (MR)
No hay final.

SAGA OF THE SWAMP THING TP BOOK 04 (MR)
SWAMP THING #43-50 de Alan Moore, Stephen R. Bissette y John Totleben.

SATELLITE SAM #1 (MR)
Sexo, muerte, televisión en vivo. New York, 1951: el anfitrión de un popular serial televisivo aparece muerto. La policía cree que ha muerto por causas naturales pero su hijo sabe que no es así… si tan sólo pudiera dejar de embriagarse para descubrir qué pasó. Sexo y violencia en esta era dorada.

SEX #4 (MR)
A Simon le cuesta adaptarse a su vida civil, pero a la ciudad también le cuesta adaptarse a la ausencia del héroe. Mientras tanto, el infame adicto a las bromas hace oberturas románticas. Y la tensión (sexual) aumenta.

STAR-LORD HOLLOW CROWN
Historias de Steve Englehart, Chris Claremont y John Byrne.

UNWRITTEN #50 (MR)
Tom Taylor es arrastrado al mundo de las Fábulas. El reino mundano de la humanidad y el hogar de los cuentos de hadas se enfrentan a un temible rival. Las brujas de Fábulas invocan al mago más poderoso.

WAKE #2 (OF 10) (MR)
Un yacimiento petrolero submarino se llena de científicos a punto de hacer un gran descubrimiento. Pero cuando todo sale mal, este refugio de la ciencia se convertirá en una casa de los horrores en el fondo del océano.

WALKING DEAD #112 (MR)
Carl y Andrea se enfrentan a lo impensable.

YOUNG AVENGERS #6 NOW
¿Alguna vez habéis pensado en cuál es el equivalente de un terrible empleo temporal para un superhéroe? ¿No? Oh adelante. ¿A qué se ha estado dedicando Tommy (SPEED)? Descubridlo aquí. ¿Qué ha estado haciendo el mutante PRODIGY mientras no aparecía como una figura de relleno en los grandes eventos? Descubridlo aquí también. El horror existencial se convierte en horror cósmico cuando algo emerge de las sombras del pasado.

YOUNG AVENGERS #7 NOW
Han pasado tres meses. ¿Qué han estado haciendo los Jóvenes Vengadores? Cosas divertidas, sin duda. El tipo de cosas que hace de este un gran cómic de superhéroes. ESTO ES VERDAD EN MAYÚSCULAS. Un desayuno muy importante. Un nuevo joven vengador. Y más emociones.