November 8, 2012

Uncanny Avengers # 1 - Remender & John Cassaday

When it comes to comic books, I have a tendency of avoiding death and embracing only the final farewell. Death has turned into a cliché, a hollow resource merely employed for shock value. So eventually, deaths have become irrelevant. Funerals, on the other hands, can be of crucial relevancy for those who remain alive.

For me the death of Batman or Green Arrow were devoid of meaning and any long-lasting impact. Their funerals, however, are unforgettable tales about the human condition. Neil Gaiman  in “Whatever Happened to the Caped Crusader” and Brad Meltzer in “The Archer’s Quest” have omitted the grisly details, the moment of the heroes demise and have focused their narrative talents in the aftermaths. 

In a similar venue, Rick Remender gets rid of unnecessary flashbacks about the death of Charles Xavier while concentrating on that which matters the most: the funeral. In the opening pages, brilliant artist John Cassaday reminds us the importance of Professor X. He was the founder of the X-Men, he was arguably the world’s most powerful mutant, he was a mentor for his students and, when necessary, a surrogate father for people like Logan. 
oblique angles / ángulos oblicuos
Havoc, Captain America & Thor
Relying on oblique planes, Cassaday tilts the horizon line. We see Logan’s silhouette leaning towards the right, and this visual patron will be reiterated on several other frames: when Rogue comes looking for him, when the two of them walk together, when they finally leave the mansion. Everything about the X-Men has changed, and so is impossible for Wolverine and Rogue to see things as straight as they are used to. There are no straight lines anymore, everything is unbalanced, and Cassaday makes sure we see it that way too.

Logan’s eulogy is more a confession than anything else. He admits his failure as an X-Man, but he also reaffirms his intention of fighting for Xavier’s dream. It’s especially difficult for the mutant community to come to terms with Xavier’s assassination keeping in mind that the murderer was Scott Summers (Cyclops). Now it’s up to Scott’s brother, Alex (Havoc) to be the leader of a new group of superheroes that will include members from the X-Men and the Avengers in equal quantities.    

During the past few years, Cassaday had devoted his time exclusively to drawing covers and I had really missed his interior art. When I sat down in my favorite couch to read Uncanny Avengers I was thrilled to see his amazing art. As usual, he manages to capture the iconic elements of established heroic figures such as Thor and Captain America (let’s not forget that Cassaday drew six extraordinary issues of Captain America in 2002). His fighting scenes are excellent, and whenever I see his heroes in action I can’t stop thinking about how much I loved his Astonishing X-Men. I recommend this title, especially if you are a fan of either the X-Men or the Avengers. I’ll keep buying it for as long as Cassaday is on board.
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________


New York under attack / New York bajo ataque
Cuando de cómics se trata, tengo la tendencia de evitar la muerte y aceptar sólo la despedida final. La muerte se ha vuelto un cliché, un recurso vacío empleado meramente para espantar al lector. En conclusión, las muertes han pasado a ser irrelevantes. Los funerales, por otro lado, pueden ser de crucial relevancia para aquellos que siguen vivos.

Para mí la muerte de Batman o Green Arrow estaban desprovistas de significado y de impacto a largo plazo. Sus funerales, sin embargo, son inolvidables relatos sobre la condición humana. Neil Gaiman en "¿Qué le sucedió al cruzado enmascarado?" y Brad Meltzer en "La búsqueda del arquero" han omitido los detalles sangrientos, el momento del fallecimiento de los héroes y han enfocado sus talentos narrativos en las consecuencias.

De modo similar, Rick Remender se deshace de innecesarios flashbacks sobre la muerte de Charles Xavier mientras se concentra en lo que más importa: el funeral. En las páginas iniciales, el brillante artista John Cassaday nos recuerda la importancia del Profesor X. Él fue el fundador de los X-Men, y posiblemente el mutante más poderoso del mundo, fue un mentor para sus estudiantes y, cuando hizo falta, un padre putativo para personas como Logan.
Scarlet Witch & Rogue

Apoyándose en planos oblicuos, Cassaday desnivela la línea del horizonte. Vemos la silueta de Logan inclinada hacia la derecha, y este patrón visual será reiterado en varias viñetas más: cuando Rogue va a buscarlo, cuando los dos caminan juntos, luego cuando finalmente abandonan la mansión. Todo ha cambiado para los X-Men, así que es imposible para Wolverine y Rogue enderezar lo que ven. Ya no hay líneas rectas, todo está desbalanceado y Cassaday se asegura de que nosotros también lo veamos de este modo.

El discurso de Logan es más una confesión que otra cosa. Admite su fracaso como Hombre X, pero también reafirma su intención de luchar por el sueño de Xavier. Es especialmente difícil para la comunidad mutante procesar el asesinato de Xavier teniendo en cuenta que el asesino fue Scott Summers (Cyclops). Ahora le toca al hermano de Scott, Alex (Havoc) ser el líder de un nuevo grupo de súper-héroes que incluirá en igual proporción a miembros de los X-Men y los Avengers.

Durante los últimos años, Cassaday había dedicado su tiempo exclusivamente a dibujar portadas y yo realmente añoraba su arte interior. Cuando me senté en mi sofá favorito para leer "Uncanny Avengers", me emocionó ver su asombroso arte. Como siempre, logra capturar los elementos icónicos de figuras heroicas establecidas como Thor y Captain America (no olvidemos que Cassaday dibujó seis extraordinarios números de "Captain America" en el 2002). Sus escenas de lucha son excelentes, y cada vez que veo a sus héroes en acción no puedo dejar de pensar en lo mucho que me encantaba "Astonishing X-Men". Recomiendo este título, especialmente si son fans de los X-Men o de los Avengers. Yo lo seguiré comprando mientras Cassaday siga a bordo.

November 6, 2012

Happy # 1 - Grant Morrison & Darick Robertson



There are scenes that make or break a comic. As a writer, one is always trying to come up with something original that, ideally, will fascinate the audience. Sometimes, though, writers cross an invisible line that might either dissatisfy the readers or have a negative impact on them. Fortunately, Happy has nothing but fascinating ideas. Grant Morrison has succeeded in creating one of the best sequences I’ve seen in the past few months.

But let’s not get ahead of ourselves. Happy is the story of Nick Sax, a washed-up detective, an alcoholic and a very unhappy individual. Certainly, his city is a miserable place too. And that’s made evident in page 1, when we see a homeless guy vomiting and a dog pissing on him while two gangsters are talking about killing Nick. The amazing art of Darick Robertson makes us feel every snow flake every speck of dust; his streets feel very real, and there’s something absolutely refreshing about the panels distribution in this page.


But the particular scene that makes Happy click for me is the “fellatio incident”. Jack the Hammer dresses up like a giant bug and kills prostitutes when they are performing oral sex on him. Nonetheless, this time the man ejaculates at the same time his head is blown to pieces. Nick Sax has killed him. “Now I’ve seen everything”, he utters. And I’m sure a lot of readers would agree with him. I don’t think any other artist would have been able to pull this off, but Darick provides all the visual elements that are necessary: the fellatio, the raised hammer that, if not for Nick’s intervention, would have smashed the woman’s skull, and then the climax, the instant of erotic and violent explosion: brains bursting out, the hammer falling down, the man’s semen erupting out of his sexual organ. This page is certainly a brilliant combination of intense narrative and absolutely gorgeous art. After drawing The Boys for years, Darick Robertson was the perfect choice for a title that revolves heavily around sex and violence.

Last panel: homeless guy + dog / última viñeta: mendigo + perro

The prostitute is drenched in “blood and semen”, but that doesn’t prevent Nick from demanding some sort of favor after saving her life. That’s how our protagonist acts. He’s not a benevolent hero, he only does things that are convenient for him. Of course, that means he has made a lot of enemies. And in a matter of minutes he will be subdued by one of his rivals. 


Clearly, this is a very dirty, depraved and obscene world. But Morrison adds something else. He goes against the predictable ‘grim and gritty’ and includes the element of the fantastic: Happy, the horse, a sweet creature that seems to have come out from an oversweetened Disney cartoon. The contrast is brutal. After all the things we’ve seen in these pages, a cartoonish flying horse starts talking to Nick using the purest and nicest language we could possibly imagine. 


I had very high expectations for Happy, and I must say they were met and exceeded. The writer and the artist create a fascinating opening chapter. It’s great to see Morrison in Image doing a creator-owned miniseries, after devoting most of his time in established characters from DC. I can’t wait to read the second issue.  

__________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________
Jack's final ejaculation / la última eyaculación de Jack


Hay escenas que elevan o derriban un cómic. Como escritor, uno siempre intenta lograr algo original que, idealmente, fascine a la audiencia. Aunque a veces, los escritores cruzan una línea invisible que podría dejar a los lectores insatisfechos o impactar en ellos de modo negativo. Por suerte, en "Happy" sólo hay ideas fascinantes. Grant Morrison ha tenido éxito al crear una de las mejores secuencias que he visto en los últimos meses. 

Pero no nos adelantemos. "Happy" es la historia de Nick Sax, un detective fracasado, un alcohólico y un individuo infeliz. Ciertamente, su ciudad también es un lugar miserable. Y esto es evidente desde la página 1, en la que vemos a un pordiosero vomitando y a un perro meando encima de él mientras dos gangsters hablan sobre matar a Nick. El asombroso arte de Darick Robertson nos hace sentir cada copo de nieve y cada mota de polvo; sus calles son muy reales, y hay algo absolutamente refrescante en la distribución de las viñetas en esta página.


Pero la escena particular que hace que "Happy" funcione para mí es el "incidente de la felación". Jack el Martillo se viste como un bicho gigante y mata prostitutas cuando ellas le están practicando sexo oral. No obstante, esta vez el hombre eyacula al mismo tiempo que su cabeza estalla en pedazos. Nick Sax lo ha matado. "Ahora lo he visto todo", anuncia. Y estoy seguro que muchos lectores estarían de acuerdo con él. No creo que otro artista hubiese sido capaz de dibujar la escena, pero Darick provee todos los elementos visuales necesarios: la felación, el martillo alzado que, de no ser por la intervención de Nick, habría aplastado el cráneo de la mujer, y luego el clímax, el instante de la violenta explosión erótica: el estallido de los sesos, la caída del martillo, el órgano sexual con la erupción de semen. Esta página es ciertamente una brillante combinación de narrativa intensa y arte absolutamente cautivador. Luego de dibujar "The Boys" por años, Darick Robertson era la elección perfecta para un título que gira en torno al sexo y la violencia.
Nick Sax
La prostituta está empapada en “sangre y semen”, pero eso no impide que Nick exija cierto tipo de favor luego de salvarle la vida. Así es como actúa nuestro protagonista. No es un héroe benevolente, sólo hace cosas que le convienen. Por supuesto, eso significa que se ha ganado muchos enemigos. Y en cuestión de minutos será abatido por uno de sus rivales.
drenched in blood and semen / empapada en sangre y semen
Claramente, este es un mundo muy sucio, depravado y obsceno. Pero Morrison añada algo más. Va en contra de la predecible 'amargura y oscuridad' e incluye el elemento de lo fantástico: Happy (Feliz), el caballo, una dulce criatura que parece salir de un empalagoso dibujo animado de Disney. El contraste es brutal. Después de todas las cosas que hemos visto en estas páginas, un caricaturesco caballo volador empieza a hablar con Nick usando el lenguaje más puro y afable que podamos imaginar.

Happy me había generado muchas expectativas, y debo decir que fueron alcanzadas y superadas. El escritor y el artista crean un fascinante capítulo inicial. Es grandioso ver a Morrison en una miniserie de su propia creación en Image, luego de dedicar la mayor parte de su tiempo a personajes establecidos de DC. No puedo esperar a leer el segundo número.

November 5, 2012

October comics / Cómics de octubre


Rodin Esquejo
I had more comics in October than in previous months, and I must say that this is the best equation. More comics = more reading pleasure. This month I received the excellent second volume of Alan Moore’s Swamp Thing, which I’ll review properly in future posts. I also enjoyed both Millarworld series, Secret Service and Hit-Girl. And I was very impressed with the first issue of Uncanny Avengers (and it was such a thrill to see Cassaday doing interior art again!). There are only 3 issues left until the end of the first season of Morning Glories, and I’m still very much intrigued. Happy # 1 was so great that I’ll probably review it tomorrow (or the day after that). But if I had to choose the best book of the month then the award would go to The Boys # 71, I can’t really say anything about it without spoiling it, but the final confrontation between the two protagonists of this title is an anthological tour de force through the center of the human condition. Death has never been so poignant and so deliciously controversial as it’s here on Garth Ennis penultimate chapter of Dynamite’s best series. And now, without further ado, here are October comics as per solicitations.

BOYS #71 (MR) 
(W) Garth Ennis (A) Russell Braun (CA) Darick Robertson. High above the streets of New York City, Hughie and Butcher reach the end of the line. There's blood to be spilled and truth to be heard. The last Boys storyline reaches its conclusion, in the sixth and final part  of The Bloody Doors Off. 1 issue till the end!!!

BPRD HELL ON EARTH PICKENS COUNTY HORROR #1 (OF 2) 
As the world goes to hell, a backwoods vampire clan shelters themselves in their Gothic southern home, covered in fog and fungal horror, ready to create havoc for a trespassing B.P.R.D. crew.

CYBER FORCE #1 
(W) Marc Silvestri, Matt Hawkins (A) Khoi Pham, Sunny Gho (CA) Marc Silvestri TOP COW'S TOP-SELLING SERIES RETURNS IN A GROUND-BREAKING WAY! Top Cow celebrates its 20th anniversary with the return of the series that started it all: CYBER FORCE! Top Cow founder MARC SILVESTRI (THE DARKNESS, Incredible Hulk) returns to his first Image series as co-writer, art director and cover artist! Co-writer MATT HAWKINS (THINK TANK, LADY PENDRAGON) and artist KHOI PHAM (Mighty Avengers, Daredevil) join SILVESTRI to bring you a contemporary re-imagining rooted in cutting edge, real world technology. Carin Taylor, codenamed Velocity, has escaped from the CDI controlled Millennium City and is desperately trying to find the one man she believes can help her prevent the end of the world. When she runs a group of other CDI escapees, will they help her… or turn their backs® Not content in pushing the envelope just in terms of story and art, Top Cow will be the first major US comic publisher to launch one of their biggest properties with top tier creators concurrently for both the traditional print market and exploding worldwide digital market for FREE. That's right: Thanks to the support of fans through Kickstarter and participating comic shops, you can get the first FIVE issues of CYBER FORCE at no cost.

DOCTOR WHO #1 
(W) Andy Diggle (A/CA) Mark Buckingham The Doctor is back! Welcome to a new, exciting era for everyone's favorite Time Lord, as New York Times bestselling writer Andy Diggle (The Losers) pilots the TARDIS as the ongoing series architect. Joining him for this first arc is Eisner Award-winning artist Mark Buckingham (Fables), who also will provide covers for the series. Geronimo!

FASHION BEAST #2 
Alan Moore and Malcolm McLaren's historic re-imaging of Beauty and the Beast continues! Doll doesn't fit in anywhere.  And when fate seems to wash her in the direction of the mysterious unseen benefactor, Celestine, she discovers that the all-too glitzy fashion world with its glamour and excess is home to a brand of horror that the self-obsessed ignore until it is too late. Stunningly illustrated by Facundo Percio and scripted by long-time Moore collaborator, Antony Johnston, this series delivers Alan Moore's vision down to the letter and will change the way you look at fables for the rest of your life!  Available with a Regular or Wraparound Cover by series artist Facundo Percio or Haute Couture Incentive (by Percio) or the very rare Tarot (by Paul Duffield) Incentive cover. 

HAPPY#1 (of 4) 
(W) Grant Morrison (A/CA) Darick Robertson story GRANT MORRISON art / cover DARICK ROBERTSON Meet NICK SAX - a corrupt, intoxicated ex-cop turned hit-man, adrift in a stinking twilight world of casual murder, soulless sex, eczema and betrayal. With a hit gone wrong, a bullet in his side, the cops and the mob on his tail, and a monstrous child killer in a Santa suit on the loose, Nick and his world will be changed forever this Christmas. By a tiny blue horse called Happy… 

HIT-GIRL #3 (MR) 
(W) Mark Millar (A/CA) John Romita. So many goons, so little time. Hit-Girl's got both hands full when her sidekick Kick-Ass gets benched, leaving her to take the mafia on  solo. But when her secret crime-fighting binge brings heat to the wrong guy, even Hit-Girl may be in over her head. Meanwhile, Red Mist gets sent where all rich kids go to do penance ! 

MIND THE GAP #2 CVR A 
(W) Jim McAnn (A/CA) Rodin Esquejo, Sonia Oback story JIM McCANN? art / cover RODIN ESQUEJO & SONIA OBACK 

MONOCYTE #1 (OF 4) 
Menton3 & Kasra Ghanbari (w) Menton J. Matthews III (a & c) Two warring immortal races rule a scarred world where time has no meaning. Death (Azrael) sits impotent, quietly planning his restoration. He summons Monocyte, a forgotten immortal necromancer who long ago chose sleep in his failed quest to die. With a fatal pact sealed, Monoctye strikes out as Azrael's vicious proxy. Art by menton3 (ZvR: Aventure, Silent Hill) and co-written by Kasra Ghanbari.

MORNING GLORIES #22 (MR)
(W) Nick Spencer (A) Joe Eisma (CA) Rodin Esquejo. Story NICK SPENCER art JOE EISMA cover RODIN ESQUEJO  'The Ceremony.' 

NON-HUMANS #1 (of 4) 
(W) Glen Brunswick (A/CA) Whilce Portacio Los Angeles, 2041 - it's twenty-six years after a NASA probe brought back a strange disease causing many of our familiar toy-like objects to come to life. This is a new world order where cute and fearsome creatures fight for their right to exist in a world that fears them - Blade Runner meets Toy Story.

SAGA OF THE SWAMP THING TP BOOK 02 (MR)
(W) Alan Moore (A) Stephen R. Bissette & Various (CA) Stephen R. Bissette, John Totleben. Collecting SAGA OF THE SWAMP THING #28-34 and SWAMP THING ANNUAL #2, the Earth Elemental says goodbye to the illusion of his own humanity after learning that he is 100 percent plant, meets a crew of benevolent alien invaders and consummates his relationship with Abigail Arcane as only he could.

SECRET SERVICE #4 (OF 7) (MR)
(W) Mark Millar (A/CA) Dave Gibbons
Gary's experience at spy school has gone south after too much teasing, so his Uncle Jack is taking matters into his own hands. Under Jack's supervision, Gary begins to show his true colors and receives a great honor--going on a real mission with his uncle.Meanwhile, more secrets come to light about the worldwide disappearances of actors, writers and TV personalities.

UNCANNY AVENGERS #1 
(W) Rick Remender (A/CA) John Cassaday • THIS IS IT! The greatest era of the Marvel Universe starts here! From the ashes of AvX an all-new, all-different Avengers assemble! • Dive headfirst into Marvel NOW! as the superstar dream team of Rick Remender (Uncanny X-Force, Venom) and John Cassaday (Astonishing X-Men, Captain America) deliver high stakes action in UNCANNY AVENGERS #1 - sporting a jaw-dropping cover by Cassaday! • No fan can miss the blockbuster debut of an all-new Avengers team featuring members from all across the Marvel Universe...a team uniting Avenger and X-Man alike! • Captain America begins his quest to create a sanctioned Avengers unit comprised of Avengers and X-Men, humans and mutants working together - so why is Professor Xavier's dream more at risk than ever? • The funeral of one of Marvel's greatest heroes! • The first attack of the most loathsome villain in history will quake the Marvel Universe forever! • But following the devastating events of Avengers VS X-Men, can Captain America pull together a team that can get along for its first mission? 

UNCANNY X-FORCE #24 
• Aoa Wolverine, Deadpool And Nightcrawler Go On Mission To Kill Aoa Iceman! • What's Left Of X-Force Returns From Otherworld! 

WALKING DEAD #103 
(W) Robert Kirkman (A) Charlie Adlard, Cliff Rathburn (CA) Charlie Adlard. It is a new beginning for THE WALKING DEAD.  Rick Grimes is no longer in charge, and nothing will ever be the same again. It's such a perfect jumping on point, it could easily have been a new first issue - but instead, the world's best selling creator-owned comic just keeps moving forward, with #103 and counting! 

WALKING DEAD: MICHONNE SPECIAL 
(W) Robert Kirkman (A) Charlie Adlard, Cliff Rathburn (CA) Charlie Adlard. This special issue of THE WALKING DEAD represents THE WALKING DEAD #19, featuring the first appearance of Michonne as well as the Michonne origin story that first appeared in Playboy Magazine.  Just in time for Michonne's appearance in THE WALKING DEAD  SEASON 3! 

X-FACTOR #238
PETER DAVID (w) LEONARD KIRK (a) Cover by DAVID YARDIN. Madrox investigates a suicide case that isn’t what it initially seems.

X-FACTOR #239
PETER DAVID (w) PAUL DAVIDSON (a) Cover by DAVID YARDIN. Banshee versus…an actual banshee?! Strong Guy asks M out on a date. (Yikes!)

X-FACTOR #240
PETER DAVID (w) LEONARD KIRK (a) Cover by DAVID YARDIN. “RUN LAYLA RUN”. A one-off issue featuring Layla Miller racing the clock.

X-FACTOR #241
Peter David (w) Leonard Kirk (A) Cover by DAVID YARDIN. The first of five issues that will CHANGE THE FACE OF X-FACTOR FOREVER. A rejected Strong Guy does the unthinkable!
______________________________________________________________
______________________________________________________________

Tuve más cómics en octubre que en meses previos, y debo decir que esa es la mejor ecuación. Más cómics = más lecturas placenteras. Este mes recibí el excelente segundo volumen de Swamp Thing de Alan Moore que reseñará como corresponde en futuros posts. También disfruté con las dos series de Millarworld Secret Service y Hit-Girl. Y el primer número de Uncanny Avengers me impresionó (¡y fue emocionante ver a Cassaday a cargo de todos los dibujos nuevamente!). Sólo faltan tres números para final de la primera temporada de Morning Glories y todavía sigo bastante intrigado. Happy # 1 fue tremendo, y probablemente lo comentaré mañana (o pasado mañana). Pero si tuviera que elegir lo mejor del mes el premio iría para The Boys # 71, no puedo decir nada sin arruinar las sorpresas, pero la confrontación final entre los dos protagonistas de este título es un antológico tour de fuerza al centro de la condición humana. La muerte nunca ha sido tan significativa ni tan deliciosamente controversial como lo es que aquí, en el penúltimo capítulo de Garth Ennis de la mejor serie de Dynamite. Y ahora, sin mayores preámbulos, aquí van los cómics de octubre.

BOYS #71 (MR)
En las calles de la ciudad de New York, el equipo llega al final de la línea. La sangre es derramada y la verdad es revelada. El fin se acerca.

BPRD HELL ON EARTH PICKENS COUNTY HORROR #1 (OF 2) 
Truhanes.

CYBER FORCE #1
Una nueva historia enraizada en la tecnología de punta del mundo actual. Taylor, alias Velocidad, intenta encontrar desesperadamente al hombre que ella cree que puede prevenir el fin del mundo.

DOCTOR WHO #1
El doctor ha regresado. Él es… el último de los amos del tiempo. 

FASHION BEAST #2
DOLL no encaja en ningún lado. Y cuando el destino parece llevarla en dirección de una misteriosa benefactora, Celestina, descubre que el reluciente mundo del glamur y la moda es el hogar de un horror inédito.

HAPPY#1 (of 4)
Nick es un ex policía intoxicado y corrupto a la deriva en un apestoso mundo crepuscular de asesinatos casuales, sexo sin alma, eccema y traición. Allí, un asesino de niños vestido de Papa Noel arruinará la navidad.

HIT-GIRL #3 (MR)
HIT-GIRL se queda sin su aliado KICK-ASS y ahora deberá enfrentarse a la mafia sin ayuda. Mientras tanto, RED MIST va al lugar al que todos los niños ricos son enviados para ser castigados.

MIND THE GAP #2 CVR A 
La intriga continúa.

MONOCYTE #1 (OF 4) 
Dos razas inmortales asolan un mundo devastado en el que el tiempo no tiene significado. Muerte se sienta imponente e invoca a un nigromante olvidado e inmortal quien fracasó en su intento de morir.

MORNING GLORIES #22 (MR)
La ceremonia.

NON-HUMANS #1 (of 4)
Los Ángeles, 2041. Hace 26 años una sonda de la Nasa trajo consigo algo extraño: ahora muchos objetos inanimados tienen vida. Este es un nuevo mundo en el que criaturas tan adorables como juguetes luchan a muerte.

SAGA OF THE SWAMP THING TP BOOK 02 (MR)
Alan Moore, Stephen R. Bissette & John Totleben. SWAMP THING #28-34 y SWAMP THING ANNUAL #2

SECRET SERVICE #4 (OF 7) (MR)
La experiencia de Gary en la escuela de espías no va del todo bien, así que el tío Jack decide intervenir. Bajo la tutela de Jack, Gary demuestra todo su potencial y finalmente es asignado a una misión de verdad.

UNCANNY AVENGERS #1
Un nuevo equipo de Vengadores reunirá a AVENGERS y X-MEN por igual. El Capitán América quiere que los humanos y los mutantes trabajen juntos. Pero ¿por qué esto pondría en riesgo el sueño del Profesor X?

UNCANNY X-FORCE #24 
Lo que queda de X-FORCE regresa de Otro Mundo.

WALKING DEAD #103
Rick ya no está a cargo, y nada volverá a ser igual.

WALKING DEAD: MICHONNE SPECIAL
La primera aparición de MICHONNE y su origen.

X-FACTOR #238
MADROX investiga un caso extraño caso de suicidio.

X-FACTOR #239
BANSHEE contra ¿un BANSHEE de verdad?

X-FACTOR #240
Corre LAYLA, corre. Empieza la carrera contra el reloj.

X-FACTOR #241
Un STRONG GUY rechazado hará lo impensable.

November 2, 2012

October films / Películas de octubre


October means Halloween, and Halloween means horror movies! But first, let’s start with Dredd 3D (2012), directed by Pete Travis and starred by Karl Urban. I’ve been a fan of Judge Dredd (created by John Wagner and Carlos Ezquerra) since I was a child and I must say this was a very good adaptation of the character, everything that was great about the comic book finds its way onto the big screen. The post-apocalyptic future, the violence, the corruption of a city crowded with millions of unemployed citizens and a very solid script turn Dredd into a must see.

I wish I could say the same about a couple of green movies, and by green I mean “not quite done yet”. Green Lantern (2011), has a few good scenes, although the ‘all ages’ approach doesn’t let it fly. And there are some serious misunderstandings about the functioning of the ring of power (in one scene Hal Jordan creates fire using the ring, which has never been possible in the comic book). Green Hornet (2011) has enough plot holes to play golf in them. One big mistake after another, one bad decision after another. It’s very disappointing and not even the pointless humor of some of the scenes saves this disaster. 

Now on the horror front I saw Scott Derrickson’s Sinister (2012). When Ethan Hawke, a writer, starts investigating the disappearance of a child, he finds some very disturbing videos that show how entire families are murdered in their homes. There are some really strong scenes, and some intense suspense which is everything I ask from a horror movie. Almost three hours long, It (1990) adapts what is considered one of Stephen King’s best novels. This is a tale about childhood, about innocence, and a vile creature that threatens to destroy the lives of a group of friends. Tim Curry plays an evil clown that specializes on killing children in a small town. The cast includes some really good actors such as Annette O'Toole, John Ritter, Seth Green and Jonathan Brandis. 

I always enjoy seeing large groups of young people being chased by some maniac, which is exactly what happens in My Bloody Valentine (1981). On St. Valentine’s Day, dead bodies start appearing everywhere on a small town. A group of young men and women are in the mines celebrating, and soon they turn into victims. Not precisely profound but very, very entertaining. Razorback (1984) on the other hand, is an Australian movie about a wild boar that kills and eats people. The protagonist, however, will have to fight against the animal and also against some very depraved individuals. The film is very surreal at points, and very experimental in cinematographic terms. I really liked it.

Shot as a ‘real’ documentary, Apollo 18 (2011) is supposed to be the secret landing on the moon. Three astronauts are sent to retrieve rock samples, but they discover a dead Russian astronaut. Who killed him? Or, better yet, what killed him? Filmmaker Gonzalo López-Gallego takes advantage of the lunar surface and the isolation of the astronauts to generate a unique and at times suffocating atmosphere; and the scary moments are well planned and well executed. 

Sarah Michelle Gellar is a girl haunted by incomprehensible visions and nightmares in The Return (2006), a movie about the wounds of the past and the necessity to punish the guilty. I found it compelling enough, although somewhat weak on the horror department. It’s Alive (2008) describes the life of a young couple and their newly born son. What they can’t imagine is that this baby is actually a monstrous creature that kills and devours people. What I liked: it has some violent sequences. What I didn’t like: it is unnecessarily moralistic especially for the horror genre. 

Forbidden love and “Romeo and Juliet” are pretty much synonyms, but in Private Romeo (2011) what we have is another kind of forbidden love, the one that doesn’t dare speak its name. A young cadet falls in love with one of his classmates. The premise was very promising but the final result was a disappointment. The Devil’s Playground (1976) directed by Fred Schepisi tackles on the very delicate subject of adolescence and sexual awakening. With tact and intelligence, Schepisi recreates the lives of a group of boys growing up in a boarding school; within those walls the priests insist that the body is the source of sin, and that certain physical acts can condemn the soul. Tom, a 13 year-old kid has a hard time struggling against his sexual urges, through this journey of self-discovery he will kiss a girl and then he will engage in mutual masturbation with a boy. 

Michael Lander’s Peacock (2010), is a somber tale about Cillian Murphy, a shy and nervous man who dresses up as a woman. As a transvestite, he can’t make a decision. Is it better to be a man or a woman? However, troubles begin when Ellen Page and Susan Sarandon enter in the scene. The awful past of the protagonist (which includes a mother that would torture him with the most refined cruelty) is revealed. 

Certainly no month would be complete without an international selection, and so from Iceland comes Nói Albinói (2003), directed by Dagur Kári. The protagonist is a 17 year-old albino who lives in a secluded town in which nothing of importance happens… until a new girl arrives. The Icelandic landscape, the coldness, the taciturn people, everything is perfectly combined in this strange and original production. Nic Balthazar’s Ben X (2007) is a Belgian movie that explores segregation and bullying in high school. Greg Timmermans is an autistic teenager that tries to survive, literally survive, the attacks of an abusive group of boys. His autism makes it hard for him to establish relationships with other people, and perhaps that’s why it’s so heartbreaking to see how he’s humiliated and mistreated by others. Arguably the best Belgian film I’ve seen in a decade. I highly recommend it. Finally, from Denmark comes At Kende Sandheden (2002) directed by Nils Malmros. Entirely shot in black and white, this production takes place throughout several decades. First we see the protagonist when he was 13 years old, and his reaction to sexuality; when he witnesses two of his friends touching each other he accuses them of lewd behavior. Later on he becomes a doctor and one of Denmark’s most respected neurosurgeons, however, during WWII he will be forced to use a procedure that might cause cancer on his patients; a fact that will haunt him even after his retirement.  
____________________________________
____________________________________

Octubre significa Halloween, ¡y Halloween significa películas de terror! Pero primero empecemos con "Dredd 3D" (2012), dirigida por Pete Travis y protagonizada por Karl Urban. He sido fan de "Judge Dredd" (creado por John Wagner y Carlos Ezquerra) desde que era niño y debo decir que esta es una muy buena adaptación del personaje, todo lo que era genial en el cómic encuentra su lugar en la pantalla grande. El futuro post-apocalíptico, la violencia, la corrupción de una ciudad repleta con millones de ciudadanos desempleados y un guión muy sólido convierten a Dredd en algo que todos deben ver.

Me gustaría poder decir lo mismo de un par de películas verdes, y por verdes quiero decir un poco crudas. "Green Lantern" (2011), tiene algunas escenas buenas, aunque el enfoque "para niños" no la deja volar. Y hay serios errores sobre el funcionamiento del anillo de poder (en una escena Hal Jordan crea fuego usando el anillo, algo que nunca ha sido posible en el cómic). "Green Hornet" (2011) tiene suficientes huecos argumentales como para jugar golf en ellos. Un gran error tras otro, una mala decisión tras otra. Es muy decepcionante y ni siquiera el humor sin sentido de algunas escenas puede salvar este desastre.

Ahora, en el frente del terror vi "Sinister" (2012) de Scott Derrickson. Cuando Ethan Hawke, un escritor, empieza a investigar la desaparición de una niña, encuentra unos videos muy perturbadores que muestran a familias enteras asesinadas en sus hogares. Hay algunas escenas realmente fuertes, y un suspenso intenso, o sea todo lo que pido de una película de terror. En casi 3 horas de duración, "It" (1990) adapta la que se considera como una de las mejores novelas de Stephen King. Este es un relato sobre la infancia, la inocencia y una criatura vil que amenaza con destruir las vidas de un grupo de amigos. Tim Curry personifica a un payaso maligno que se especializa en matar niños en un pequeño pueblo. El elenco incluye a buenos actores como Annette O'Toole, John Ritter, Seth Green y Jonathan Brandis.

Siempre disfruto al ver a grupos de jóvenes siendo perseguidos por algún maniático, y eso es exactamente lo que sucede en "My Bloody Valentine" (1981). En el día de San Valentín, los cadáveres aparecen por doquier en un pueblito. Un grupo de jóvenes está en las minas celebrando, y se convierten en víctimas. No es algo precisamente profundo, pero sí muy, muy entretenido. "Razorback" (1984), por otro lado, es una película australiana sobre un jabalí salvaje que mata y come gente. El protagonista, sin embargo, deberá pelear contra el animal y también contra algunos individuos sumamente depravados. El film es surrealista por momentos, y muy experimental en términos cinematográficos. Realmente me gustó.

Filmado como un documental 'real' "Apollo 18" (2011) se plantea como una misión secreta a la luna. Tres astronautas son enviados para recoger muestras de rocas, pero descubren a un astronauta ruso muerto. ¿Quién lo mató? O, mejor aún, ¿qué lo mató? El cineasta Gonzalo López-Gallego aprovecha al máximo la superficie lunar y el aislamiento de los astronautas para generar una atmósfera única y a veces asfixiante; y los momentos de miedo están bien planeados y bien ejecutados. 

Sarah Michelle Gellar es una chica acosada por visiones incomprensibles y pesadillas en "The Return" (2006), una película sobre las heridas del pasado y la necesidad de castigar a los culpables. Me pareció interesante, pero un poco débil en el apartado de terror. "It’s Alive" (2008) describe la vida de una joven pareja y su hijo recién nacido. Lo que no pueden imaginar es que este bebé es, de hecho, una criatura monstruosa que mata y devora gente. Lo que me gustó: tiene secuencias violentas. Lo que no me gustó: es innecesariamente moralista especialmente para el género de terror.
my drawing / mi dibujo

El amor prohibido y "Romeo y Julieta" son casi sinónimos, pero en "Private Romeo" (2011) lo que tenemos es otro tipo de amor prohibido, aquel que no se atreve a decir su nombre. Un joven cadete se enamora de uno de sus compañeros. La premisa era muy interesante pero el resultado final es una decepción. "The Devil’s Playground" (1976) dirigida por Fred Schepisi lidia con el delicado tema de la adolescencia y el despertar sexual. Con tacto e inteligencia, Schepisi recrea las vidas de un grupo de chicos que se crían en un internado; dentro de estos muros, los curas insisten en que el cuerpo es la fuente del pecado, y que ciertos actos físicos pueden condenar el alma. A Tom, un muchachito de 13 años, le cuesta luchar contra sus ímpetus sexuales, a través de este viaje de auto-descubrimiento besará a una chica y practicará la masturbación mutua con otro chiquillo. 

"Peacock" (2010) de Michael Lander, es un sombrío relato sobre Cillian Murphy, un hombre tímido y nervioso que se viste como mujer. Como travesti, no pude tomar una decisión. ¿Es mejor ser hombre o mujer? Sin embargo, los problemas empiezan cuando Ellen Page y Susan Sarandon entran en escena. El horrendo pasado del protagonista (que incluye a una madre que lo torturaba con la crueldad más refinada) es revelado.

Ciertamente, ningún mes estaría completo sin una selección internacional, y así de Islandia llega "Nói Albinói" (2003), dirigida por Dagur Kári. El protagonista es un albino de 17 años que vive en un pueblo aislado en donde nada importante pasa... hasta que una nueva chica llega. El paisaje islandés, la frialdad, la gente taciturna, todo se combina perfectamente en esta extraña y original producción. "Ben X" (2007) de Nic Balthazar es una película belga que explora la segregación y el acoso en la secundaria. Greg Timmermans es un adolescente autista que intenta sobrevivir, literalmente sobrevivir, a los ataques de un grupo de chicos abusivos. Su autismo le dificulta establecer relaciones con las personas, y tal vez por eso es tan desolador ver cómo es humillado y maltratado por otros. Posiblemente la mejor película belga que he visto en una década. La recomiendo de todas maneras. Finalmente, de Dinamarca llega "At Kende Sandheden" (2002) dirigida por Nils Malmros. Filmada enteramente en blanco y negro, esta cinta abarca varias décadas. Primero, vemos al protagonista cuando tenía 13 años, y su reacción a la sexualidad; cuando ve a dos de sus amigos tocándose el uno al otro, los acusa de conducta lasciva. Después, se convierte en doctor y en uno de los más respetados neurocirujanos de Dinamarca, sin embargo, durante la segunda guerra mundial se verá obligado a usar un procedimiento que podría causarle cáncer a sus pacientes; un hecho que lo acosará incluso después de su jubilación.

October 31, 2012

Mind the Gap # 2 - Jim McCann & Rodin Esquejo

Logo courtesy of Michael Lapinski / Logo cortesía de Michael Lapinski
I think I was 12 years old when I first read a Sherlock Holmes book, and in an instant I became a fan of Sir Arthur Conan Doyle’s creation. Who doesn’t enjoy following clues and solving mysteries? Evidently, in the 21st century the classic ‘whodunit’ has changed. And “Mind the Gap” is a nice example of the creative alternatives we might find in this particular literary genre.

For starters, after being targeted for extermination, Elle, the protagonist, has survived a brutal assassination attempt. Except she hasn’t truly survived it. She’s in a comma, and yet she still retains her consciousness in an immaterial limbo inhabited by spectral people. She has one ability that no other “wraith” has… she can temporarily possess the body of people that are close to death, as she does at the beginning of the chapter. Will she learn to control this ability in time to save herself?

Elle is in-between places. She’s neither alive nor dead. Her comatose status seems to defy the pre-established natural order because there’s an impasse between symbolic death and real death. The real death should be the consequence of a heart that suddenly stops beating, the symbolic death, on the other hand is something cultural. The funerary rite is what helps humanity reorganize itself. Animals live and die anonymously, so to speak. For humans, unity and irreplaceability must be protected and remembered through language, that's why we speak of the dead, why we place tombstones and write epitaphs, thus creating what Jacques Lacan called "a second death" that pertains to the order of the symbolic.
Rodin Esquejo
So it’s quite interesting to see that while Elle is safe and sound in the symbolic limbo in which she is residing now, her body is still at the mercy of those who plotted her demise. If they find her in the hospital, she will die for real. In only two issues, writer Jim McCann has planted the kernel of doubt. Everyone is a suspect. And since every character that has appeared in these pages could potentially be the killer or killers, Jim has filled the comics with clues, inviting us to imitate Sherlock Holmes and come up with the most logical conclusion.
Elle & Bobby Plangman

In the hands of another penciler, including so many clues with subtlety would have been a difficult task. It was necessary to have an accomplished artist such as Rodin Esquejo. Rodin has a very clean line, a well-defined style that relies slightly on photographic realism while incorporating a certain fluidity that is unique to the comic medium. His clear brushes are also accompanied by the necessary level of detail required for each scene. So it’s easy for us, if we pay attention, to identify the hidden signs, the red herrings. As I read the letters section I was amazed to see the amount of readers that had already started hypothesizing about the identities of the perpetrators. 

Jim and Rodin are doing a truly outstanding job with “Mind the Gap”, forcing us to revisit their pages over and over again, just to make sure we haven’t missed any clue. You don’t need to be Sherlock Holmes to deduce that the best thing you can do now is read (or reread) “Mind the Gap”.

You can read the previous issue here: Mind the Gap # 1 
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________


What is Miles Gilbert hiding (besides his relationship with Crenshaw)?
/ ¿Qué oculta Miles Gilbert (además de su relación con Crenshaw)?
Creo que tenía 12 años cuando leí por primera vez un libro de Sherlock Holmes, y al instante me convertí en un fan de la creación de Sir Arthur Conan Doyle. ¿Quién no disfruta seguir pistas y resolver misterios? Es evidente que en el siglo XXI, el clásico "¿quién es el culpable?" ha cambiado. Y “Mind the Gap” es un buen ejemplo de las alternativas creativas que podríamos encontrar en este género literario.

Para empezar, luego de estar en la mira, Elle, la protagonista, ha sobrevivido un brutal intento de asesinato. Excepto que realmente no lo ha sobrevivido. Ella está en coma, y aun así retiene su conciencia en un limbo inmaterial habitado por seres espectrales. Ella tiene una habilidad que ningún otro "fantasma" tiene... puede tomar posesión temporal de los cuerpos cercanos a la muerte, y así lo hace al inicio del capítulo. ¿Aprenderá a controlar esta habilidad a tiempo para salvarse? 

Elle está en el entre-dos-mundos. Ni viva ni muerta, su estado comatoso parece desafiar el orden natural preestablecido porque hay un impasse entre la muerte simbólica y la muerte real. La muerte real debería ser la consecuencia de un corazón que deja de latir, la muerte simbólica, por otro lado, es algo cultural. El rito funerario es lo que ayuda a la humanidad a reorganizarse. Los animales viven y mueren anónimamente, por así decirlo. Para los humanos, la unidad y lo irreemplazable deben ser protegidos y recordados a través del lenguaje, es por eso que hablamos sobre los muertos, es por eso que colocamos lápidas y escribimos epitafios, creando de este modo lo que Jacques Lacan llamaba una segunda muerte que pertenece al orden de lo simbólico.
The big explosion / La gran explosión

Así que es muy interesante ver que mientras Elle está sana y salva en el limbo simbólico en el que reside ahora, su cuerpo está todavía a merced de aquellos que planearon su muerte. Si la encuentran en el hospital, morirá de verdad. En sólo dos números, el escritor Jim McCann ha plantado la semilla de la duda. Todos son sospechosos. Y como todos los personajes que han desfilado por estas páginas podrían ser potencialmente el o los asesinos, Jim ha llenado los cómics con pistas, invitándonos a imitar a Sherlock Holmes para llegar a la más lógica conclusión.

En manos de otro dibujante, incluir tantas pistas con sutileza habría sido tarea difícil. Era necesario contar con un habilidoso artista como Rodin Esquejo. Rodin tiene una línea muy limpia, un estilo bien definido que se apoya ligeramente en el realismo fotográfico mientras incorpora una cierta fluidez que es propia del medio del cómic. Sus claras pinceladas también están acompañadas por el nivel necesario de detalles que requiere cada escena. Así que es fácil para nosotros, si prestamos atención, identificar las señales escondidas. Al leer la sección de cartas me asombró ver la cantidad de lectores que aventuraban una hipótesis sobre la identidad de los culpables. 

Jim y Rodin están haciendo un grandioso trabajo con “Mind the Gap”, obligándonos a revisar sus páginas una y otra vez, para asegurarnos de no pasar ninguna pista por alto. No hace falta ser Sherlock Holmes para deducir que lo mejor que se puede hacer ahora es leer (o releer) “Mind the Gap”.

Pueden leer el número anterior aquí: Mind the Gap # 1