April 21, 2013

Uncanny Avengers # 4 - Rick Remender & John Cassaday


The Red Skull in unrelenting in his attack, and not even Earth’s mightiest heroes can withstand the telepathic commands of the lifeless brain of Professor Charles Xavier. In a moment of despair, Havoc remembers his past, the moment in which his mother dies and also the moment in which he’s separated from his brother (AKA Cyclops).

With the Odinson under his control, the Red Skull has nothing to fear. And so he slowly tries to break down Captain America’s mind, by showing him that he stands for a doomed nation. Instead of the nostalgic American Dream of the past, the reality is a complete nightmare. 


There is a moment here in which Rick Remender portrays the Red Skull as the voice of reason. After all, what is the United States of America nowadays? Is it the land of freedom and opportunity that it once was? Or, as the villains puts it, a country inhabited by “an uneducated population fixated on competition, material wealth and voyeurism. Violent monsters doused in antibiotics to offset their diet of sugary sweet drink and mounds of carcinogenic cow flesh”. Certainly, ignorance, obesity and consumerism seem to be the new colors of the American flag, but very rarely do we get to see the nemesis of a superhero talking so lucidly and accurately. 

The Summers brothers / los hermanos Summers

There is however one thing that Red Skull forgets. The reality rarely resembles the dream, but that doesn’t mean the dream isn’t worth fighting for. Steve Rogers is the embodiment of an ideal, and ideals never die. This is why despite all the power wielded by the Nazi, Captain America soldiers on.


Perhaps as a way of saying goodbye John Cassaday includes many wonderful tributes in this fourth issue, which also happens to be his last. Maybe my favorite is the one that shows Havoc and Scarlet Witch being hunted down by Nazi Sentinels, this is a great homage to John Byrne’s legendary “Days of Future Past” cover, a cover so famous that has been re-elaborated and reimagined dozens of times by some of the most popular Marvel artists.


The image of a ruined America, overrun by drugs and delinquency fiercely contrasts with that of the Norman Rockwell picture of happiness and decency that should be Steve Rogers ideal. And of course, the panel of obese people buying things in the neighborhood mall is priceless. The shocking final page shows the brainless corpse of Charles Xavier and behind him a Red Skull that has turned into Onslaught. 

________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________
Days of Future Past / Días del futuro pasado

Red Skull es despiadado en su ataque, y ni siquiera los héroes más poderosos de la Tierra pueden resistir las órdenes telepáticas del cerebro sin vida del profesor Charles Xavier. En un momento de desesperación, Havoc recuerda su pasado, el momento en el que muere su madre y también el momento en el que se separa de su hermano (Cyclops).

The perversion of the American Dream / la perversión del sueño americano

Con el hijo de Odín bajo su control, Red Skull no tiene nada que temer. Y lentamente intenta destrozar la mente de Captain America, al mostrarle que él defiende una nación condenada. En vez del nostálgico Sueño Americano del pasado, la realidad es una pesadilla total. 
Onslaught

Hay un momento aquí en el que Rick Remender retrata a Red Skull como la voz de la razón. Después de todo, ¿qué es Estados Unidos hoy en día? ¿Es la tierra de la libertad y la oportunidad que alguna vez fue? O, como explica el villano, es un país habitado por "una población sin educación obsesionada con la competencia, la riqueza material y el voyerismo. Monstruos violentos con dosis de antibióticos con las que compensan su dieta de dulces bebidas azucaradas y montones de carne de vaca carcinógena". Ciertamente, la ignorancia, la obesidad y el consumismo parecen ser los nuevos colores de la bandera de USA, pero es muy raro ver al némesis de un súper-héroe hablando con tanta lucidez y acierto.


Sin embargo, hay algo que Red Skull olvida. La realidad rara vez se asemeja al sueño, pero eso no significa que no vale la pena pelear por ese sueño. Steve Rogers es la encarnación de un ideal, y los ideales nunca mueren. Es por eso que, a pesar de todo el poder desplegado por el nazi, el Capitán América sigue combatiendo.

Tal vez a modo de despedida, John Cassaday incluye muchos tributos maravillosos en este cuarto número, que también es su último. Quizás mi favorito es el que muestra a Havoc y Scarlet Witch siendo cazados por centinelas nazi, este es un gran homenaje a la legendaria portada de "Días del futuro pasado" de John Byrne, una portada tan famosa que ha sido reelaborada y re-imaginada docenas de veces por algunos de los artistas más populares de Marvel.

La imagen de una Norteamérica arruinada, inundada de drogas y delincuencia contrasta ferozmente con esa imagen de felicidad y decencia a lo Norman Rockwell que debería ser el ideal de Steve Rogers. Y por supuesto, la viñeta de gente obesa que compra de todo en el mall del vecindario no tiene precio. La impactante página final muestra el cadáver descerebrado de Charles Xavier y tras él a un Red Skull transformado en Onslaught.

April 20, 2013

Fashion Beast # 7 - Moore, Johnston & Percio


Doll in her carriage / Doll en su carruaje
A great composer recognizes the value of silence. A great filmmaker knows the importance of a pause. In the same way, a great writer knows how to communicate something without dialogues: sometimes an image is more eloquent than any well prepared speech. The first pages of this issue are completely silent. There is not a word of dialogue, there is not a single onomatopoeia. A muted Doll wanders around the streets. 


In a carriage pushed by men instead of horses, she sees her publicity panels being covered by an ad that reads “It’s conscription”. Many men are being conscripted. There is a war approaching. And the threat of a nuclear holocaust. But, as usual, everything that matters to the public is the fashion industry, the runways, the new outfits. 

When Doll visits Celestine’s quarters, she undresses so that she can wear the new invention of the master of fashion. Celestine explains passionately the origin of this new black dress, the material, the characteristics of the design. In the end, he apologizes: “There is nothing so wearying as another’s enthusiasm”, and he is right and wrong at the same time. Surely, if we do not share our interlocutor’s enthusiasm then we must agree with this phrase, but sometimes two people can be fascinated by the same subject. 


But the question remains. Can Doll truly communicate with her master? Is fashion all that matters in the world? For Tomboy this is a world of empty glamour: “This whole morbid, claustrophobic denial of bodies, denial of sex” is what Doll wants, or isn’t it?

androgynous characteristics / rasgos andróginos
Facundo Percio has some extraordinary pages here, especially the initial mute scenes, that carry so much meaning with a visual rhythm of its own. The moment in which we see Doll naked is quite suggestive, showing a body with androgynous characteristics.  
________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________
Silent sequence / secuencia silenciosa

Un buen compositor reconoce el valor del silencio. Un gran cineasta sabe la importancia de una pausa. Del mismo modo, un gran escritor sabe cómo comunicar algo sin diálogos: a veces una imagen es más elocuente que cualquier discurso bien preparado. Las primeras páginas de este número están en completo silencio. No hay palabras, no hay ni siquiera una onomatopeya. Una enmudecida Doll vaga por las calles.


En un carruaje jalado por hombres en vez de caballos, ella ve cómo sus paneles de publicidad son tapados por un aviso en el que se lee "Es la conscripción". Hay muchos hombres conscriptos. Hay una guerra que se aproxima. Y la amenaza de un holocausto nuclear. Pero, como siempre, lo único que le importa al público es la industria de la moda, las pasarelas, los nuevos trajes.


Cuando Doll visita los cuarteles de Celestine, se desviste para poder usar la nueva invención del amo de la moda. Celestine explica con pasión el origen de este nuevo vestido negro, el material, las características del diseño. Al final, se disculpa: "No hay nada más extenuante que el entusiasmo de otro", y acierta y se equivoca al mismo tiempo. Seguramente, si no compartimos el entusiasmo de nuestro interlocutor entonces estaremos de acuerdo con esta frase, pero a veces dos personas pueden estar fascinadas por un mismo tema.

Sin embargo, la pregunta sigue allí. ¿Puede Doll comunicarse de verdad con su amo? ¿Es la moda lo único que importa en el mundo? Para Tomboy este es un mundo de glamour hueco: ¿"Esta negación del sexo, esta negación mórbida y claustrofóbica de los cuerpos" es lo que quiere Doll? 
my sketches / mis bocetos
Facundo Percio logra páginas extraordinarias, en especial las escenas iniciales que son mudas, que poseen mucho significado y un ritmo visual propio. El momento en el que vemos a Doll desnuda es también sugerente: se muestra un cuerpo con rasgos andróginos. 

Mamamia Dédalo


17 years ago a friend of mine showed me something that I had not seen before: The Death of Superman in a brasilian edition, obviously in Portuguese. Since I have always been interested in this sort of curiosities he gave me that rare edition.

Superman: 75 years of uninterrupted publication / Superman: 75 años de publicación ininterrumpida

I drew this 3 years ago / dibujé esto hace 3 años

I was already a Superman fan but I had stopped reading the adventures of the Man of Steel after Byrne left the title. The saga of the death and consequent resurrection of the most famous superhero in the world brought me back. And that was good because that's how I discovered Mark Millar, after all, he wrote "Superman: Red Son", which in my opinion is one of the best Superman stories ever.

I started reading comics with Byrne’s Superman, and to know that everything he made in the title was revamped, dismissed and / or forgotten made me feel as angry as the Hulk in a bad day. 

If I talk about Superman I think of Byrne and everything the writer did with the character in the 80’s. Byrne always said that his approach was the same he had with FF and other titles: “back to the basics”, he wanted to explore what was great about Superman, he wanted to incorporate as much elements from his past as possible and then write his own story / history; the author's work was very respectful and at the same time original and valuable. What I see now is no respect for what he did and a complete lack of editorial direction. And so I stopped reading Superman. I haven't read Superman in years. But in a way, I'm always there. Byrne, Millar, Moore, Busiek so many great authors have created unforgettable stories about the last son of Krypton.

On April 18th every comic fan has celebrated the 75th anniversary of Action Comics # 1, Superman's first historical appearance. Surely, the world has changed a lot in 75 years but Superman continues to be an icon, an ideal of nobility and heroism. Let's make a toast to commemorate this date. Long Live Superman!
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________

Ayer jueves se inauguró Mamamia, en Dédalo. Al tratarse de una de las muestras más importantes del año, el evento fue a todo dar. Hubo un gran número de invitados, y fue también la ocasión perfecta para encontrarme con mi amigo Andreé Ferro. Salí de COSAS un poco más tarde de lo que había planeado, pero igual llegué a tiempo para coincidir con él. 

La muestra de este año presenta una enorme variedad de objetos preciosos, en una cuidada selección que nos impulsa a comprar de todo. Tal como le dije a Erika Beleván cuando me entrevistaba para “Polizontes”, dar regalos a una madre suele ser una tarea complicada, pero gracias a la nutrida oferta de Dédalo ya sé qué regalar el segundo domingo de mayo. También me encontré con Gonzalo Pazos Navarro, y conversamos brevemente. Gonzalo es amigo de Pablo Alayza y Kuno Vollprecht, un grupo de chicos del Pestalozzi que se han hecho conocidos como músicos al haberse presentado en Dédalo ya tantas veces. Por supuesto, le dije a Erika que Gonzalo se moría de ganas de ser entrevistado, así que de inmediato Erika lo abordó y le hizo todo tipo de preguntas curiosas. Esperemos que ese divertido segmento se emita en el próximo capítulo del programa de Plus TV.

Mientras Andreé se reencontró con una amiga de su colegio, yo saludé a María Elena Fernández, Eduardo Lores, Gabriel Lores, Sebastián Lores y Sofía Lores, quien tuvo la gentileza de acercarse y tomarnos un par de fotos. También hablé brevemente con Pedro Casusol, y conversé muchísimo rato con el artista Hugo Salazar, que por fin se animó a salir por una noche del circuito artístico sanisidrino para entrar al barranquino. En el transcurso de la noche saludé a Rhony Alhalel, Ilse Rehder, Pablo Villaizán, John Chauca, entre otros. 

Como siempre, fue un gusto haber asistido a la inauguración de Mamamia, me divertí muchísimo y además, después de tantas horas de trabajo en la oficina, le di la bienvenida a los cocteles de Aperol, las copas de champagne y los vasos de chilcano, cortesía de Pisco Larroca. ¿Y ustedes ya decidieron qué regalos van a hacer por el día de la madre?

April 17, 2013

Young Avengers # 2 - Kieron Gillen & Jamie McKelvie

Loki (in the middle) / Loki al medio
It’s a strange thing the relationship we have with our parents. They want the best for us, but sometimes they lack the necessary objectivity and end up taking the worst possible decisions. For many, their ruined lives are the direct result of something a father or a mother did or didn’t do. This becomes even clearer when we take a look at gay teenagers and the way their parents react.

Certainly, Allan Heinberg surprised us when he described Billy Kaplan’s parents as two open minded adults who were very proud of their gay son. Obviously, that is not the case most of the times. The usual reaction is the one we see in Teddy Altman’s mother: hatred, discrimination and hostility. Granted, she isn’t really Teddy’s mother but rather a version of her from a parallel dimension that has, somehow, invaded our reality. But still, it’s easy to notice that this extra-dimensional homophobic demon shares many traits with intolerant parents all over the world. Surely, Kieron Gillen knows how to combine fantastic elements with realistic observations, and the result is a subtle but engaging allegory about motherhood. 


There is something deliciously twisted in the way this woman brainwashes Billy’s parents in order to ban the ‘inappropriate’ relationship between the two boys. She’s determined to eliminate any possibility of a gay romance between Billy and Teddy, but she underestimates the kids. 

Billy Kaplan & Teddy Altman

It takes the two teenagers only a couple of minutes to figure out that there is something wrong with this motherly figure. And when Billy tries to cast a spell on her, she counterattacks. Even Teddy’s attempt to neutralize her proves to be futile. After asking the Avengers for help, they discover that this brainwashing scheme is very serious. Unable to resist the combined power of the Scarlet Witch, Rogue, Thor, Havoc, Wolverine and Captain America, the couple is quickly imprisoned –separately– in an extra-dimensional jail.


Jamie McKelvie once again creates page after page of pure beauty. There is something especially enlightening about his clear panels, his precise lines and his determinate brushes. And his sense of design is simply fabulous. One of my favorite moments is the one that takes place when Loki liberates Billy and Teddy from their otherworldly imprisonment. What we see here is a fascinating exploration of the comic as a visual medium instead of the boring and unimaginative drawings that we see in most of the titles out there. Because here, being behind bars is a synonym of being behind the panel, the lines of the page are the contours that restrain the characters movements.  
Hulkling versus his false mother / Hulkling versus su madre falsa
Jamie also has some wonderful and intimate sequences, like the one in which we see Billy and Teddy holding hands, showing their mutual support and their concern for Teddy’s deranged “mother”. Another great page shows Teddy, as Hulkling, tearing apart the body of the woman, who simply reconstitutes herself. I said it last month but I’ll say it again: this is the best Marvel NOW title and also one of the best comics I’ve read either from DC, Marvel or any other imprint in 2013. I can’t wait for the third issue. 

Did you miss Young Avengers # 1? Click here.
_____________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________________

La relación que tenemos con nuestros padres es extraña. Ellos quieren lo mejor para nosotros, pero a veces carecen de la objetividad necesaria y terminan tomando las peores decisiones posibles. Para muchos, sus vidas arruinadas son el resultado directo de algo que un padre o una madre hizo o dejó de hacer. Esto se hace más claro cuando vemos al adolescente gay y la manera en que sus padres reaccionan.

Wolverine, Captain America, Havoc, Jarvis, Scarlet Witch, Rogue & Thor
Sin duda, Allan Heinberg nos sorprendió cuando describió a los padres de Billy Kaplan como dos adultos de mente abierta que están muy orgullosos de su hijo gay. Obviamente, esto no es lo habitual. La reacción usual es la que vemos en la madre de Teddy: odio, discriminación y hostilidad. Es cierto que ella en realidad no es la madre de Teddy sino una versión paralela de otra dimensión que, de algún modo, ha invadido nuestra realidad. Pero aún así, es fácil notar que este homofóbico demonio extra-dimensional comparte muchos rasgos con padres intolerantes a lo largo del mundo. Ciertamente, Kieron Gillen sabe cómo combinar los elementos fantásticos con las observaciones realísticas, y el resultado es una alegoría sobre la maternidad sutil pero cautivante.
amazing page design / asombroso diseño de página

Hay algo deliciosamente retorcido en la manera en la que esta mujer les lava el cerebro a los padres de Billy para prohibir la relación "impropia" entre los dos muchachos. Ella está determinada a eliminar cualquier posibilidad de un romance gay entre Billy y Teddy, pero subestima a los chiquillos.

En tan sólo un par de minutos los adolescentes deducen que algo no marcha bien con esta figura materna. Y cuando Billy intenta conjurar un hechizo, ella contraataca. Incluso el intento de Teddy de neutralizarla es fútil. Después de pedirle ayuda a los Avengers, descubren que este plan de lavado cerebral va en serio. Incapaces de resistir al poder combinado de la Bruja Escarlata, Rogue, Thor, Havoc, Wolverine y Captain America, la pareja es rápidamente apresada -por separado- en una cárcel extra-dimensional.

Jamie McKelvie una vez más crea página tras página de belleza pura. Hay algo especialmente iluminador en sus viñetas limpias, sus líneas precisas y sus pinceladas firmes. Y su sentido del diseño es simplemente fabuloso. Uno de mis momentos favoritos ocurre cuando Loki libera a Billy y Teddy de su prisión. Lo que vemos aquí es una fascinante exploración del cómic como medio visual en vez de los dibujos aburridos y poco imaginativos de muchos otros títulos. Porque aquí, estar entre rejas es un sinónimo de estar tras las viñetas, las líneas de la página son los contornos que restringen el movimiento de los personajes.  

Jamie también tiente secuencias íntimas y maravillosas, como aquella en la que vemos a Billy y Teddy agarrándose de la mano, mostrando su apoyo mutuo y su preocupación por la desquiciada "madre" de Teddy. Otra gran página muestra a Teddy, como Hulkling, destrozando el cuerpo de la mujer, quien simplemente se reconstituye. Lo dije el mes pasado y lo diré de nuevo: este es el mejor título de Marvel NOW y también uno de los mejores cómics he que leído el 2013 de DC, Marvel o cualquier otra editorial. Me muero de ganas por leer el tercer número.


¿Se perdieron el primer número de Young Avengers? Hagan click aquí.

April 15, 2013

Neon Genesis Evangelion Vol. 2 - Yoshiyuki Sadamoto


Unit-00 and pilot / Unidad-00 y piloto
As a teenager you seek the approval of your peers. And, at least theoretically, you don’t give a damn about the approval of your parents, which was fundamental in your childhood. But in one way or another, you are ardently seeking for approval, which ultimately turns you into a slave of socialization. To define yourself, you depend on the other. Before getting to know yourself you must first know those around you.

After driving the Eva and successfully destroying the second angel, Shinji Ikari demands nothing but a sign of approval from his father, a hug, a warm phrase, anything. But of course, he gets nothing, only the indifference of a man who has neglected him for years. And when Misato Katsuragi –his newly self-appointed tutor– praises him for saving the world, Shinji simply starts crying. He wanted to hear those words from his father.

This second volume compiles stages 7 through 12: “Closing Hearts”, “Shinji’s Mood”, “The Trials of a True Fan”, “Shonen and Knife”, “Third Child Wandering”, “Fumbling toward Kindness”. Once Shinji recovers from his wounds, he’s transferred to a new high school. But not every kid in school is thankful for his ability to drive the EVA. In fact, Toji Suzuhara blames Shinji for the accident his sister suffered during the battle. Toji punches Shinji, and Shinji is unable to report him. The savior of the world bites the dust in a schoolyard. 
Rei Ayanami

I remember that my first years in high school were no walk in the park. Granted, I was never hit or publicly humiliated, but that doesn’t mean things were easy for me. I always had a hard time adapting. I felt unnecessary. And I guess that’s why I always fantasized with the idea of leaving everything behind me. So I definitely felt identified with Shinji when he tries to run away from the city. Alone in the forest, he comes to a brilliant conclusion: “No matter how long I keep walking around, there’s no place for me to go. I’m just running away from the facts…”. It took me years to figure that out, it took me a long time to face the facts about my life, to accept who I was, and to wisely embrace both, my defects and my virtues.

Something resonated deep within me whenever I noticed Shinji’s insane obsession with death. What was it that attracted me so to this character? I can’t be sure, all I can say is that Misato’s reaction to Shinji’s pessimism, although emotional, is also very logical: “You may feel fine about dying… But the rest of us aren’t quite ready for it yet!”. Millions of people want to live, and their only hope lies in the hands of a boy who is so depressed that he doesn’t care about life. There is such a tragic beauty in this concept, and it is an idea that has fascinated me for years. To what extent do we depend on someone else? Is it our duty to stay alive just to please others? That seems to be Meryl Streep’s conclusion in “The Hours”, when she talks to Ed Harris and says: "That is what we do. That is what people do. They stay alive for each other". They certainly do, but out of good will or obligation?

After only three weeks since the attack, Shamshel –the third angel– arrives. This time, Shinji does everything he can to stop it and he barely makes it. The teenager discovers that being an Eva pilot is harder than anything else so, eventually, he decides to quit NERV. Except that he can’t really make up his mind. Does he want to remain in NERV and save the world? Or his only desire is to return to his old life and the way things were before? The uncertainty is very much a part of the teenage mind, as it was a significant part of my life throughout those years.
Asuka, Shinji & Rei
I said before that in order to define yourself, you must rely on the other, whether by will or by force. This is something that Shinji slowly realizes as Misato finally speaks honestly with him: she had requested Shinji to move in with her not to keep an eye on him or to give him orders, but rather to be accompanied. Without a loving partner, Misato feels that her penguin pet and Shinji are all she has left, for all intents and purposes, they are her family. In the end, Shinji accepts this gift, the gift of companionship, which can be a burden or a reward, but ultimately, also the indispensable requisite to define –or redefine– himself.

Did you miss Neon Genesis Evangelion Vol. 1? Click here.
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
Shinji's Mood / El ánimo de Shinji

Como adolescente, buscas la aprobación de tus pares. Y, al menos teóricamente, no te importa la aprobación de tus familiares, que era fundamental en tu infancia. Pero de un modo u otro, buscas fervientemente la aprobación, lo que en última instancia te convierte en un esclavo de la socialización. Para definirte a ti mismo, dependes del otro. Antes de conocerte debes conocer a los que te rodean.

Luego de dirigir el Eva y destruir al segundo ángel con éxito, lo único que demanda Shinji Ikari es una señal de aprobación de su padre, un abrazo, una palabra cálida, lo que sea. Pero, por supuesto, lo único que obtiene es la indiferencia del hombre que lo abandonó por años. Y cuando Misato Katsuragi –su nueva auto-nombrada tutora– lo alienta por salvar al mundo, Shinji simplemente empieza a llorar. Él quería escuchar estas palabras de su padre. 

Este segundo volumen recopila las etapas 7 a la 12: "Corazones en cierre", "El ánimo de Shinji", "Los juicios de un verdadero fan", "Shonen y cuchillo", "El tercer niño deambulando", "Titubeando hacia la oscuridad". Una vez que Shinji se recupera de sus heridas, es transferido a un nuevo colegio. Pero no todos los chicos de secundaria están agradecidos. De hecho, Toji Suzuhara culpa a Shinji por al accidente que sufrió su hermana durante la batalla. Toji empuja a Shinji, y Shinji es incapaz de acusarlo. El salvador del mundo muerde el polvo en un patio de escuela.

Eva
Recuerdo que mis primeros años en secundaria no fueron fáciles. Si bien es cierto que nunca fui golpeado o humillado en público, eso no significa que las cosas marchaban espléndidamente. Me costaba mucho adaptarme. Me sentía innecesario. Y supongo que por eso siempre fantaseaba con la idea de dejar todo eso atrás. Así que definitivamente me sentí identificado con Shinji cuando trata de huir de la ciudad. En el bosque, solo, llega a una conclusión: "No importa qué tan lejos camine, no hay lugar adonde ir. Sólo estoy escapando de los hechos...". Me tomó años comprender eso, me llevó mucho tiempo enfrentarme a los hechos de mi vida, aceptar quién era, y asimilar sabiamente tanto mis defectos como mis virtudes.

Algo resonaba profundamente en mí cada vez que notaba la enfermiza obsesión de Shinji por la muerte. ¿Qué era lo que tanto me atraía de este personaje? No puedo estar seguro, lo único que puedo decir es que la reacción de Misato al pesimismo de Shinji, aunque muy emocional, es también bastante lógica: "Tú puedes sentirte bien con morir... ¡pero los demás no estamos nada preparados para la muerte!". Millones de personas quieren vivir, y su única esperanza yace en las manos de un chico que está tan deprimido que no parece valorar la vida. Hay tanta belleza trágica en este concepto, y es una idea que me ha fascinado por años. ¿Hasta qué extremo dependemos de alguien más? ¿Es nuestro deber permanecer con vida para complacer a otros? Esa sería la conclusión de Meryl Streep en “The Hours”, cuando habla con Ed Harris y le dice: "Eso es lo que hacemos. Eso es lo que la gente hace. Siguen con vida por el otro". Y ciertamente es así, pero ¿por buena voluntad o por obligación?
Kensuke Aida, Shinji Ikari & Toji Suzuhara

Después de sólo tres semanas desde el ataque, Shamshel –el tercer ángel– llega. Esta vez, Shinji hace todo lo que puede para detenerlo y apenas lo consigue. El adolescente descubre que ser un piloto del Eva es más difícil que cualquier otra cosa así que, eventualmente, decide renunciar a NERV. Excepto que no puede aclarar sus pensamientos. ¿Quiere permanecer en NERV y salvar al mundo? ¿O su único deseo es regresar a su antigua vida? La incertidumbre es fuerte en la mente del adolescente, y para mí también fue así durante esos años.

Dije antes que para definirte a ti mismo, debes apoyarte en el otro, ya sea por voluntad propia o a la fuerza. Esto es algo que Shinji descubre lentamente cuando Misato por fin habla honestamente con él: ella había solicitado que Shinji se mudase a su casa no para vigilarlo o darle órdenes, sino más bien para estar acompañada. Sin pareja, Misato siente que su pingüino de mascota y Shinji son todo lo que ella tiene, en términos prácticos, son su familia. Al final, Shinji acepta este regalo, el regalo ser acompañado, algo que puede ser una carga o una recompensa, pero en definitiva, también el requisito indispensable para definirse –o redefinirse– a sí mismo.

¿Se perdieron el volumen 1 de Neon Genesis Evangelion? Hagan click aquí.