March 30, 2013

Witch Doctor Mal Practice # 3 - Brandon Seifert & Lukas Ketner


The tribulations of the hero can be many. Some writers will create easy problems for their characters to solve; others, however, will literally torture their protagonists in order to entertain us, the readers. As if we were in the Roman Coliseum, thirsty for blood and death. But, in the end, aren’t our favorite stories those in which the stakes are high and victory no longer seems to be a possibility?

Certainly, in the third issue of Witch Doctor, Brandon Seifert does precisely that. He places Doctor Vincent Morrow in an almost impossible situation. And he raises the stakes, and failure seems the most possible outcome. And it all works quite nicely. Because, as readers, we experience the desperation of the protagonist and the obstacles he must surmount. 

And the doctor isn’t the only one who is in problems. For the first time ever, Penny Dreadful, the invincible secret weapon, is subdued. At the end of the issue, the only man standing up is Eric Gast, but will he have enough resources to prevail?

As I have mentioned before, Lukas Ketner does a terrific job as penciler and inker of the series. Just a look at his suggestive cover tells us a lot about the risks the doctor will face in this issue, while making us remember all the Voodoo related folklore. The interior art, as usual, is superb. The fighting sequence between an army of Golems and Penny Dreadful is great, and so is the big panel in which we see her laying down, defeated, unconscious and with a powerful talisman in her neck. Another example of visual creativity comes when the enemy reveals his true self, and his companions shed their false skin, their human disguise, to appear as what they truly are: demonic monsters that defy our imagination. Of course, the scene in which we see Eric, completely alone, trying to hold his ground against a horde of monsters is quite memorable. There are only three issues left before the end of the miniseries, and I’m sure they’ll be amazing.   
Penny Dreadful defeated / Penny Dreadful derrotada
_________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________

Las tribulaciones del héroe pueden ser muchas. Algunos escritores crearán problemas fáciles de resolver para sus personajes; otros, sin embargo, literalmente torturarán a sus personajes para entretenernos a nosotros, los lectores. Como si estuviésemos en el coliseo romano, sedientos de sangre y muerte. Pero, al final, ¿nuestras historias favoritas no son aquellas en las que todo está en riesgo y la victoria parece imposible? 
the real enemy / el verdadero enemigo
Eric Gast
Ciertamente, en el tercer número de "Witch Doctor", Brandon Seifert hace precisamente eso. Coloca al doctor Vincent Morrow en una situación casi imposible. El riesgo aumenta, y el fracaso parece un desenlace probable. Y todo encaja muy bien. Porque, como lectores, experimentamos la desesperación del protagonista y los obstáculos que debe superar.  

Y el doctor no es el único en problemas. Por primera vez, Penny Dreadful, la invencible arma secreta, es sometida. Al final, el único hombre en pie es Eric Gast, ¿pero tendrá los recursos necesarios para prevalecer?

Como he mencionado antes, Lukas Ketner hace un trabajo estupendo como dibujante a lápiz y a tinta. Sólo una mirada a su sugerente portada nos dice mucho sobre los riesgos que enfrentará el doctor en este número, mientras que nos hace recordar el folklor vudú. El arte interior, como siempre, es soberbio. La secuencia de lucha entre un ejército de golems y Penny Dreadful es grandiosa, y también lo es la viñeta grande en la que podemos verla sobre el piso, derrotada, inconsciente y con un poderoso talismán en el cuello. Otro ejemplo de creatividad visual está en la forma en que el enemigo revela su verdadera identidad, al desprenderse de su piel falsa, de su disfraz humano: son monstruos demoníacos que desafían nuestra imaginación. Por supuesto, la escena en la vemos a Eric, completamente solo, tratando de defenderse contra una horda de monstruos es más que memorable. Sólo quedan tres números para que termine la miniserie, y estoy seguro que serán asombrosos.

March 29, 2013

Happy # 4 - Grant Morrison & Darick Robertson


Imaginary friends have a well-defined origin. Just like certain toys that function as transitional objects, an imaginary friend often serves a similar purpose. Happy, the blue horse, also personifies transition. For starters, Happy is the last remnant of Hailey’s childhood naiveté, but this cartoonish pet is also the motivation behind Nick’s transition. His characteristic cynicism and cruelty are slowly changing into commitment and responsibility.

The final confrontation between Nick and the pedophilic Santa Claus is quite brutal. In many ways, Nick Sax has been a character doomed since the opening frames of this miniseries. He’s a sick man, with a heart condition and someone who has been wounded and hospitalized more often than he would care to admit. Now, using his last energies, he does everything he can to preserve the lives –and innocence– of the captured children.

This final issue has some truly thought-provoking moments: the confrontation between Nick and a depraved priest, whose job description, as Morrison brilliantly sums up, is to get in touch with something that doesn’t exist (and isn’t that the job of all priests in the world?). One of the best scenes here also involves a game with inexistent creatures and projections of our fantasy. Happy, as an imaginary friend, travels as fast and as far as he can go, and he rounds up thousands of imaginary friends from children all over the globe. And it’s thanks to the arrival of Happy’s reinforcements that Nick is able to finally kill Santa Claus. 
Santa Claus on drugs / Papa Noel se droga
The ending of “Happy”, however, isn’t precisely about happiness. On the contrary, it’s quite sad, but it also makes perfect sense with the premises established since the opening chapter. Once again, Darick Robertson creates some truly exquisite art. From the great “Santa Claus on drugs” panel to the marvelous double page spread in which Happy and the cavalry surround Santa Claus. If you have been slightly unsatisfied with Morrison’s recent output from DC, then you must read “Happy”, it will restore your faith in the Scottish writer. I guarantee it.   

If you want to read more about Happy, click here: Happy # 1, Happy # 2 and Happy # 3.
______________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________
Nick Sax

Los amigos imaginarios tienen un origen bien definido. Al igual que ciertos juguetes que funcionan como objetos transicionales, un amigo imaginario a menudo desempeña un propósito similar. Happy, el caballo azul, también personifica la transición. Para empezar, Happy es el último remanente de la inocencia infantil de Hailey, pero esta caricaturesca mascota es también lo que motiva la transición de Nick. Su cinismo característico y su crueldad están cambiando lentamente en compromiso y responsabilidad.

La confrontación final entre Nick y el Papa Noel pedófilo es bastante brutal. Desde las secuencias iniciales de esta miniserie, Nick Sax ha sido un personaje condenado. Es un hombre enfermo, con problemas cardiacos y alguien que ha sido herido y hospitalizado más de la cuenta. Ahora, usando sus últimas energías, hace todo lo que puede para preservar las vidas -y la inocencia- de los niños capturados.

Este número final tiene algunos momentos que nos invitan a la reflexión: la confrontación entre Nick y un cura depravado, su trabajo es descrito por Morrison con lucidez, se trata de ponerse en contacto con algo que no existe (¿y no es ese el trabajo de todos los curas del mundo?). Una de las mejores escenas involucra un juego con criaturas inexistentes y proyecciones de nuestra fantasía. Happy, al ser un amigo imaginario, viaja tan rápido y tan lejos como puede, y recluta a miles de amigos imaginarios de niños de todo el orbe. Y es gracias a la llegada de los refuerzos de Happy que Nick es capaz de matar, por fin, a Papa Noel.
Happy and the imaginary friends / Happy y los amigos imaginarios
El final de “Happy”, sin embargo, no es precisamente feliz. Por el contrario, es bastante triste, pero es coherente con las premisas establecidas desde el capítulo inicial. Una vez más, Darick Robertson crea un arte realmente exquisito. Desde el gran "Papa Noel en drogas" hasta la maravillosa página doble en la que Happy y la caballería rodean a Papa Noel. Si han estado ligeramente insatisfechos con la producción reciente de Morrison para DC, entonces deben leer “Happy”, restaurará vuestra fe en el escritor escocés. Garantizado.

Si quieren leer más, hagan click aquí:  Happy # 1Happy # 2 y Happy # 3.


March 28, 2013

Fashion Beast # 6 - Moore, Johnston & Percio


I could read an entire book of Alan Moore’s interviews. The man is a genius and, unlike some arrogant pseudo-intellectuals of our time, he always knows how to communicate his ideas in the best possible manner. I have read his opinions about hundreds of different subjects and I have read them with nothing but admiration and respect. 
Great composition / gran composición
Doll

In the sixth installment of Fashion Beast, the voice of the British writer resonates deep within the confines of the page. When Celestine talks with Doll he synthetizes the origin of fashion. He describes crabs that were revered in Japan due to some strange drawings they seemed to have in their shells; or moths that have wings with owl’s eyes painted in them. It’s because of these evolutionary details that those species survived. Here, external beauty is a survival tactic. However, is the hairless ape –we human beings– who invents fashion. And instead of evolving we go in the opposite direction. Because our bodies are hairless we take the fur from other mammals, because our hands are delicate we take the skin of other animals to wear them as gloves, because we do not have feathers we take them from the birds to use them as adornments.

Celestine tells Doll what should be the ultimate goal of the fashion industry in this world: “I hear from the furthest war zones that empty suits guided by computer are re-colonizing the irradiated territories for us, and I look forward most eagerly to a sublime and immaculate future of clothing unhindered by people”. Sounds like a nightmarish scenario but at the same time it makes perfect sense in this alternate future in which Celestine’s spring collection is more important than the threat of nuclear winter. The horror and at the same time the disturbing notion of a world full of lifeless mannequins wandering around in perfect attires is, indeed, a brilliant concept that only someone like Moore could come up with.
___________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
another one of my drawings / otro de mis dibujos

Podría leerme un libro entero de entrevistas a Alan Moore. El hombre es un genio y, a diferencia de algunos arrogantes pseudo-intelectuales de nuestro tiempo, él siempre sabe cómo comunicar sus ideas de la mejor manera posible. He leído sus opiniones sobre cientos de temas diferentes y las he leído siempre con gran admiración y respeto.

En la sexta entrega de "Fashion Beast", la voz del escritor británico resuena con profundidad en los confines de la página. Cuando Celestine habla con Doll, sintetiza el origen de la moda. Describe a los escarabajos que fueron reverenciados en Japón a causa de algunos extraños dibujos que parecían tener en sus caparazones; o las polillas que tienen alas con los ojos de un búho pintados en ellas. Es a causa de estos detalles evolutivos que esas especies sobrevivieron. Aquí, la belleza externa es una táctica de supervivencia. Sin embargo, es el simio lampiño -nosotros los seres humanos- el que inventa la moda. Y en vez de evolucionar vamos en la dirección opuesta. Como nuestros cuerpos no tienen pelo tomamos el pelaje de otros mamíferos, como nuestras manos son delicadas tomamos la piel de otros animales y la usamos como guantes, como no tenemos plumas tomamos las de las aves y las usamos como adornos.

Celestine le confiesa a Doll cuál debería ser la meta final de la industria de la moda en este mundo: "He oído desde las más lejanas zonas de guerra que trajes vacíos guiados por computadora están re-colonizando los territorios irradiados, y espero con grandes ansias un futuro sublime e inmaculado para la ropa, sin la carga de la gente". Suena como un escenario pesadillesco pero al mismo tiempo guarda perfecta coherencia con este futuro alternativo en el que la colección de primavera de Celestine es más importante que la amenaza de un invierno nuclear. El horror y al mismo tiempo la perturbadora noción de un mundo lleno de maniquíes sin vida que vagan errantes con perfectos vestidos es, de hecho, un concepto brillante que sólo alguien como Moore podría inventar. 

March 27, 2013

Conjunciones simbólicas - Brian Silva Maldonado (Centro Colich)


Lima was known as the city of the kings because it was ruled by a viceroy in the colonial age; and it was the most important and richest colony of Spain back then. There were viceroys and some nobility from Spain; and nowadays a lot of rich people can still count among their friends a certain amount of European nobles, funny, isn't it? Some 500 years ago, the Incan Empire was bigger than Peru, Colombia, Brazil and Chile put together, but after the conquest Spain divided the territory in smaller parts so that it would be easier to rule. There was an indigenous population of roughly 12 million, and after fifty years of Spain dominance, the population decreased to 300 thousand. Some people don't believe in the numbers, or don't want to acknowledge the brutal colonization. 
my drawing / mi dibujo

Civilization or barbarism has been a recurrent theme here or in other countries, Argentina, for example, took a more active approach and they dramatically reduced the amount of indigenous population, hence you find a lot more white people in Buenos Aires today than you will find here in Lima. In the 19th century Peru became an independent country after a lot of battles with Spain, and presidents (and much more dictators that I would care to admit) became the rule. 

Yeah, I know none of that has anything to do with comics, but wouldn't it be great to write a story about it. I can already imagine how I would like to see it illustrated.
______________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________

Hace un par de horas se inauguraron varias muestras en el Centro Colich, en Barranco: la colección Otoño-Invierno 2013 de Jabbour Balmelli, Abracadabra (Eco Diseño Chic) y Conjunciones: simbólicas de Brian Silva Maldonado. 

Los cuadros de Brian Silva Maldonado son, ciertamente, estrambóticos pero muy cautivadores. Capa tras capa de pintura retroalimentan un flujo constante de líneas y figuras, en algunas casos la imagen alude a formas insectoides, en otros, a formas parasitarias. Silva Maldonado despliega su propuesta con rigor y coherencia, creando cuadros de gran impacto visual. Sin duda, su creatividad se hace evidente en “Gran madre” y “Cuerno rojo”. De lo mejor que he visto en Colich en los últimos meses, vale la pena que se den una vuelta por el jirón Colina 110 en Barranco (la muestra dura hasta el 20 de abril).

En el transcurso de la noche me encontré con Julio Garay y José Medina, que le contó a todo el mundo que estaba trabajando en COSAS, aunque, siempre tan exagerado, les dijo que tenía un cargo mucho más importante del que tengo. También me encontré con Lothar Busse, el director del Centro Colich, quien tuvo la amabilidad de ofrecerme un par de chilcanos pese a que ya no los estaban repartiendo al público debido a la hora (es cierto, llegué tardísimo). Y, desde luego, me quedé conversando un buen rato con Paola Tejada y Marcos Palacios. 

March 24, 2013

Uncanny Avengers # 3 - Rick Remender & John Cassaday


There is a tonal change in the third chapter of Uncanny Avengers. Remender has found the proper terms and the most precise words to describe the events that are about to take place. This is a dark tale and the writer manages to convey that feeling. 

We all know that Charles Xavier’s had the most powerful mutant mind on Earth. But even taxed with such an enormous temptation, Xavier never used his powers to subjugate his equals or to fulfill his every whim. Had this power been in the hands of a lesser man, he would have been corrupted by it. But now it is in the hands of one of the most perverse and immoral individuals: the Red Skull.

Pursuing his secret agenda, Red Skull attacks New York with waves upon waves of mental power. Reigniting the hatred in people’s heart; increasing their intolerance and fueling their natural aggressiveness. The results are catastrophic. And although the newly formed team of Uncanny Avengers arrives in time, they must first fight against the Red Skull’s S-Men. In the end, however, not even the mighty Thor can resist the telepathic commands of the Red Skull.

John Cassaday is probably the best illustrator we can see in Marvel right now. His Captain America’s iconic postures are similar to the ones we saw when Cassaday was penciling and inking Marvel Knight’s Captain America, back in 2002. His Wolverine’s brutality and ferocity resemble the version of the character as depicted in Astonishing X-Men, in 2004. There is a particular panel that exudes heroism: the one in which we see Havoc, Captain America and Wolverine together.
Havoc, Captain America & Wolverine
And there is also such a sense of power when Thor lands. And such a sense of strength when the Odinson fights against one of the S-Men. Of course, the large panel in which Captain America fights against a mind-controlled SWAT team is priceless. Here Cassaday uses angles and perspectives that most pencilers would refuse to even consider, due to its difficulty. 
_____________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________________

Hay un cambio tonal en el tercer capítulo de Uncanny Avengers. Remender ha encontrado los términos apropiados y las palabras más precisas para describir los eventos que están a punto de ocurrir. Este es un relato oscuro y el escritor se las arregla para transmitir esa sensación.
Thor
Todos sabemos que Charles Xavier tenía la mente mutante más poderosa de la Tierra. Pero incluso agobiado por tan enorme tentación, Xavier nunca usó sus poderes para subyugar a otros o para satisfacer sus caprichos. Si este poder hubiese estado en manos de otro hombre, habría sido corrompido. Pero ahora está en manos de uno los individuos más perversos e inmorales: Red Skull.
The fight begins / la pelea comienza
Como parte de su agenda secreta, Red Skull ataca New York con una onda tras otra de poder mental. Reavivando el odio en el corazón de la gente; incrementando su intolerancia y encendiendo su agresividad natural. Los resultados son catastróficos. Y aunque el nuevo equipo de Uncanny Avengers llega a tiempo, primero deben luchar contra los Hombres S de Red Skull. Al final, sin embargo, ni siquiera el poderoso Thor puede resistir los comandos telepáticos de Red Skull.

John Cassaday es probablemente el mejor ilustrador que podemos ver en Marvel ahora mismo. Las posturas icónicas de Captain America son similares a las que vimos cuando Cassaday estuvo dibujando y entintando "Marvel Knight’s Captain America", en el 2002. La brutalidad y ferocidad de su Wolverine se asemejan a la versión del personaje tal como apareció en Astonishing X-Men, en el 2004. Hay una viñeta en particular que exuda heroísmo: esa en la que vemos a Havoc, Captain America y Wolverine juntos.
A great configuration of perspectives / una gran configuración de perspectivas
Y también hay un gran sentido de poderío cuando Thor aterriza. Y mucha fuerza cuando el hijo de Odín pelea contra uno de los Hombres S. Por supuesto, el panel largo en el que Captain America lucha contra un equipo SWAT controlado mentalmente no tiene precio. Aquí Cassaday usa ángulos y perspectivas que muchos dibujantes se rehusarían incluso a considerar, a causa de su dificultad.