I only read a handful of comics last month, but they were all good. Marvel’s new series are great, but my favorite issue of the month, and one of the best comics I’ve read in the past 12 months, is “Love is Love”, an extraordinary selection of short stories, all of them deeply touching and wonderfully crafted. And now, without further ado, here are January comics as per solicitations:
CHAMPIONS #4
(W) Mark Waid (A/CA) Humberto Ramos. Dead set on proving themselves, the Champions are faced with their first no-win scenario - and how it plays out will reveal a whole new side to certain members. Rated T
INFAMOUS IRON MAN #3
(W) Brian Michael Bendis (A/CA) Alex Maleev. • Some people from Tony Stark's past have a VERY big problem with Victor Von Doom taking the mantle of Iron Man. • One of those people is Pepper Potts, a.k.a. Rescue! • She is back and she is pissed! Where has she been? Rated T+
JESSICA JONES #4
(W) Brian Michael Bendis (A) Michael Gaydos (CA) David Mack. Jessica Jones latest case has revealed a new hidden evil in the Marvel Universe. An evil so terrifying she was willing to rip her family apart to save them from it. But was the sacrifice enough? Another all-new blistering chapter of Marvel's premier detective. Parental Advisory
LOVE IS LOVE
The comic book industry comes together to honor those killed in Orlando this year. From IDW Publishing, with assistance from DC Entertainment, this oversize comic contains moving and heartfelt material from some of the greatest talents in comics – – mourning the victims, supporting the survivors, celebrating the LGBTQ community, and examining love in today’s world.
MOONSHINE #4
(W) Brian Azzarello (A/CA) Eduardo Risso. After Joe the Boss' NYC crew doesn't receive quite the 'warm Southern welcome' they were expecting from Hiram Holt's family, it's all-out gang war! But when one side has a werewolf, it's hardly a fair fight.
UNWORTHY THOR #3
(W) Jason Aaron (A/CA) Olivier Coipel. The Odinson and Beta Ray Bill continue their quest to take the hammer of the Ultimate Thor from the clutches of the Collector. Elsewhere, a mysterious and powerful cosmic entity has learned of the weapon's location and makes plans to claim the hammer as his own. And also, the Odinson gets a new pet?! Rated T+
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Sólo leí un puñado de cómics el mes pasado, pero todos fueron buenos. Las nuevas colecciones de Marvel están estupendas, pero mi cómic favorito del mes, y uno de los mejores que he leído en los últimos 12 meses, es “Love is Love”, una extraordinaria selección de historias cortas, todas profundamente emotivas y maravillosamente elaboradas. Y ahora, sin más preámbulos, aquí están los cómics de enero:
CHAMPIONS #4
Los Campeones se ponen a prueba, y se enfrentan a su primer escenario en el que podrían ser derrotados. ¿Podrán salir airosos?
INFAMOUS IRON MAN #4
Algunas personas del pasado de TONY STARK tienen un gran problema al ver que VICTOR VON DOOM ha asumido el manto de IRON MAN. Una de esas personas es RESCUE. ¡Ella está de vuelta y está enojada!
JESSICA JONES #4
El último caso de Jessica Jones ha revelado un nuevo mal oculto en el Mundo Marvel. Un mal tan aterrador que ella estaba dispuesta a separarse de su familia para salvarlos. Pero, ¿será suficiente ese sacrificio?
LOVE IS LOVE
La industria del cómic se reúne para honrar a los fallecidos en Orlando, en el 2016. De IDW Publishing, con la ayuda de DC Entertainment, este cómic de gran tamaño contiene material emocionante y sincero de algunos de los más grandes talentos de los cómics, rindiendo tributo a las víctimas, apoyando a los sobrevivientes, celebrando a la comunidad LGBTQ y examinando el amor en el mundo de hoy.
MOONSHINE #4
¡Esto es una guerra de pandillas! Pero cuando uno de los bandos tiene un hombre lobo, entonces no es una pelea justa.
UNWORTHY THOR #3
El Hijo de Odín y Beta Ray Bill continúan buscando el martillo del último Thor que ha caído en las garras del Coleccionista. Además, una entidad cósmica misteriosa y poderosa ha averiguado la ubicación del arma y hace planes para reclamar el martillo como suyo. Y el Hijo de Odín obtiene una nueva mascota.
February 22, 2017
February 13, 2017
The X-Men: The M’Kraan Crystal - Chris Claremont & John Byrne
“No matter how thrilling a story may be, it needs artwork to match in order to create a comic book epic”, explains Stan Lee. He’s right, of course. Writing a comic book isn’t the same as writing a short story or a novel. Comics are a visual medium, the work of the writer is not only to come up with interesting ideas but also to allow the artist to find new ways of expression and to push the boundaries.
Quite often, we find men and women who simply do their job, as they’re instructed. And we barely remember their work or contributions. But every now and then, we find immensely talented people, we find Art in capital and letters and it takes us only a second to realize that we’re admiring the work of a true artist. I would say that is the case with John Byrne. When he first started penciling X-Men, Byrne confessed how intimidated he felt for replacing Dave Cockrum, and he also pointed out how the best artists in the industry had, at one point or another, been involved with the mutants: Jack Kirby, Barry Windsor-Smith, Jim Steranko and Neal Adams. They were all big names, and Byrne was still a newcomer. But one look at his pages in “Armageddon Now!” (originally published in The X-Men # 108, December 1977) proved that he was destined to be just as great as those who preceded him.
In “Armageddon Now!”, the X-Men and the Starjammers must prevent the destruction of the entire universe. In the same way that the Galactus trilogy redefined the cosmic aspect of the Marvel Universe in the 60s, the Phoenix saga would accomplish the same in the 70s. Despite their powers and abilities, the mutants are not match for the infinite power of the M’Kraan Crystal. Once again, Jean Grey must risk her life to save not only her friends or her planet, but countless galaxies: “Reality twists, collapses, reforms -- the strain more than mind or body can bear -- and she no longer knows whether she’s bird-form or human, whether she’s trapped within the sphere… or grown so large she dwarfs the entire solar system”.
Stan Lee has praised writer Chris Claremont “whose incredible imagination, enhanced by his lilting literary skills, has done so much to set the style for the many writers who followed”. The story about Phoenix and the M’Kraan Crystal is an absolute classic, and I would be hard pressed to find a more enthralling and spectacular superhero comic than this; only a handful of times, Marvel (or DC) has been able to produce something of such an epic scale. Of course, Lee also emphasized the arrival of a new artistic team: “The dazzling and dramatic penciling was rendered by John Byrne, arguably one of the most versatile artists in the field today, while the inking was done by Terry Austin, whose love for the X-Men is evinced in every glorious brushstroke in every sizzling panel”.
At the end of the issue, Byrne wrote the following text: “The book dedicated with respect and admiration to Dave Cockrum -- who helped make the dream a reality”, to which Cockrum slyly replied “I’m not dead”, and to prove it he illustrated a wonderful cover. Cockrum would remain as cover artist in subsequent months, sometimes assisted by inker Terry Austin.
The X-Men return to Earth in “Home are the Heroes!” (The X-Men # 109, February 1978). Princess Lilandra Neramani also decides to stay on our planet, and Charles Xavier is delighted to see her. There are so many things that take place in this issue. Jean Grey decides not to tell Cyclops that Corsair, the leader of the Starjammers, is his father. And Scott Summers feels trapped by the circumstances and his helpless moodiness. There is an extraordinary moment in which Nightcrawler reaches out to him. Cyclops has been the leader far too long, and he’s about to crack under all that stress; I’d say it’s only Kurt Wagner’s timely intervention that saves Scott. Claremont’s good sense of humor made me laugh out loud, especially in the scene in which Storm complains about having to wear a bikini, affirming that she would feel much more comfortable in the nude. Colossus, with a smile in his face, remembers how everyone reacted the last time, when she actually decided to swim in the mansion’s pool, stark naked. The art by John Byrne and Terry Austin is amazing, and they combine calm and subtle moments with high-octane action, as Vindicator, the leader of the Canadian superhero group Alpha Flight, tracks down and attacks Wolverine.
“The X-Sanction!” (The X-Men # 110, April 1978) was a fill-in issue drawn by Tony DeZuniga. Fortunately, Byrne and Austin return for “Mindgames!” (The X-Men # 111, June 1978), a shocking standalone adventure in which Beast (Hank McCoy) finds the X-Men paraded around as freaks in a small town circus. “Claremont’s brilliant characterizations have ensured that we know the X-Men after these past two years, and we care about them. Claremont hasn’t just shown us what the X-Men do, he has let us share it with them […] So when this world so familiar to us is twisted by the machinations of Mesmero, we are not only chilled by the perversity of this act, we are disturbed because we can still perceive the original in the dark mirror”, explains Brian Nelson. Certainly, this particular chapter is an example of originality, an inimitable narrative feat.
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“No importa lo emocionante que pueda ser una historia, necesita arte igualmente impactante con el fin de crear un cómic épico”, explica Stan Lee. Él tiene razón, por supuesto. Escribir un cómic no es lo mismo que escribir un cuento o una novela. Los cómics son un medio visual, el trabajo del escritor no es sólo elaborar ideas interesantes, sino también permitir al artista encontrar nuevas formas de expresión e ir más allá de lo establecido.
Muy a menudo, encontramos hombres y mujeres que simplemente hacen su trabajo, como se les indica. Y apenas recordamos su labor o contribuciones. Pero de vez en cuando encontramos gente inmensamente talentosa, encontramos Arte en mayúsculas y sólo nos toma un segundo comprender que estamos admirando el trabajo de un verdadero artista. Yo diría que ese es el caso de John Byrne. Cuando empezó a dibujar X-Men, Byrne confesó lo intimidado que se sentía por reemplazar a Dave Cockrum, y también señaló que los mejores artistas de la industria habían estado involucrados en un momento u otro con los mutantes: Jack Kirby, Barry Windsor-Smith, Jim Steranko y Neal Adams. Todos eran grandes nombres, y Byrne seguía siendo un recién llegado. Pero una mirada a sus páginas en “Armagedón ahora” (Publicado originalmente en The X-Men # 108, diciembre de 1977) demuestra que él estaba destinado a ser tan grande como aquellos que lo precedieron.
En “Armagedón ahora”, Los X-Men y los Starjammers deben prevenir la destrucción de todo el universo. De la misma manera que la trilogía de Galactus redefinió el aspecto cósmico del Universo Marvel en los 60s, la saga de Phoenix lograría hacer lo propio en los 70s. A pesar de sus poderes y habilidades, los mutantes no son rivales para el poder infinito del Cristal M'Kraan. Una vez más, Jean Grey debe arriesgar su vida para salvar no sólo a sus amigos o a su planeta, sino a innumerables galaxias: “La realidad se tuerce, colapsa, se reforma -la tensión es más de lo que la mente o el cuerpo puede soportar- y ella ya no sabe si es forma de pájaro o humana, si está atrapada dentro de la esfera... o si ha crecido tanto que empequeñece a todo el sistema solar”.
Stan Lee ha elogiado al escritor Chris Claremont “cuya increíble imaginación, potenciada por sus brillantes habilidades literarias, ha hecho mucho para establecer el estilo de los tantos escritores que lo siguieron”. La historia sobre Phoenix y el Cristal M'Kraan es un clásico absoluto, y me costaría mucho encontrar un cómic más fascinante y espectacular que este; sólo unas pocas veces, Marvel (o DC) ha sido capaz de producir algo de semejante escala épica. Por supuesto, Lee también enfatizó la llegada de este nuevo equipo artístico: “El lápiz deslumbrante y dramático enarbolado por John Byrne, posiblemente uno de los artistas más versátiles en el campo al día de hoy, y el entintado hecho por Terry Austin, cuyo amor por los X-Men se evidencia en cada pincelada gloriosa y en cada panel chisporroteante”.
Al final del número, Byrne escribió el siguiente texto: “Dedico este libro con respeto y admiración a Dave Cockrum - que ayudó a hacer realidad el sueño”, y Cockrum respondió ingeniosamente: “No estoy muerto”, y para demostrarlo ilustró una portada maravillosa. Cockrum permanecería como portadista en los meses subsecuentes, ayudado a veces por el entintador Terry Austin.
Los X-Men regresan a la Tierra en “Los héroes están en casa” (The X-Men # 109, febrero de 1978). La princesa Lilandra Neramani también decide quedarse en nuestro planeta, y Charles Xavier está encantado de verla. Hay tantas cosas que ocurren en este número. Jean Grey decide no decirle a Cyclops que Corsair, el líder de los Starjammers, es su padre. Y Scott Summers se siente atrapado por las circunstancias y su mal humor. Hay un momento extraordinario en el que Nightcrawler se acerca a él. Cyclops ha sido líder demasiado tiempo, y él está a punto de desmoronarse por el peso de ese estrés; yo diría que sólo la intervención oportuna de Kurt Wagner es lo que salva a Scott. El buen sentido del humor de Claremont me hizo reír en voz alta, especialmente en la escena en la que Storm se queja de tener que usar un bikini, afirmando que se sentiría mucho más cómoda al desnudo. Colossus, con una sonrisa en la cara, recuerda cómo todos reaccionaron la última vez, cuando ella realmente decidió nadar en la piscina de la mansión, completamente desnuda. El arte de John Byrne y Terry Austin es increíble, ambos combinan momentos apacibles y suaves con acción de alto octanaje, como se puede ver con Vindicator, el líder del grupo de superhéroes canadienses Alpha Flight, quien persigue y ataca a Wolverine.
“La sanción X” (The X-Men # 110, abril de 1978) fue un número de relleno dibujado por Tony DeZuniga. Afortunadamente, Byrne y Austin regresan para “Juegos mentales”, una aventura independiente en la que Bestia (Hank McCoy) encuentra a los X-Men desfilando como monstruos en un pequeño circo pueblerino. “Las brillantes caracterizaciones de Claremont han asegurado que conozcamos a los X-Men después de estos dos últimos años, y que nos preocupemos por ellos. Claremont no sólo nos ha mostrado lo que hacen los X-Men, sino que nos ha permitido compartirlo con ellos [...] Así que cuando este mundo tan familiar para nosotros se ve retorcido por las maquinaciones de Mesmero, no sólo sentimos un escalofrío por la perversidad de este acto, sino que estamos perturbados porque aun podemos percibir al original en ese oscuro espejo”, explica Brian Nelson. Ciertamente, este capítulo en particular es un ejemplo de originalidad, una hazaña narrativa inimitable.
Quite often, we find men and women who simply do their job, as they’re instructed. And we barely remember their work or contributions. But every now and then, we find immensely talented people, we find Art in capital and letters and it takes us only a second to realize that we’re admiring the work of a true artist. I would say that is the case with John Byrne. When he first started penciling X-Men, Byrne confessed how intimidated he felt for replacing Dave Cockrum, and he also pointed out how the best artists in the industry had, at one point or another, been involved with the mutants: Jack Kirby, Barry Windsor-Smith, Jim Steranko and Neal Adams. They were all big names, and Byrne was still a newcomer. But one look at his pages in “Armageddon Now!” (originally published in The X-Men # 108, December 1977) proved that he was destined to be just as great as those who preceded him.
In “Armageddon Now!”, the X-Men and the Starjammers must prevent the destruction of the entire universe. In the same way that the Galactus trilogy redefined the cosmic aspect of the Marvel Universe in the 60s, the Phoenix saga would accomplish the same in the 70s. Despite their powers and abilities, the mutants are not match for the infinite power of the M’Kraan Crystal. Once again, Jean Grey must risk her life to save not only her friends or her planet, but countless galaxies: “Reality twists, collapses, reforms -- the strain more than mind or body can bear -- and she no longer knows whether she’s bird-form or human, whether she’s trapped within the sphere… or grown so large she dwarfs the entire solar system”.
M'Kraan Crystal |
At the end of the issue, Byrne wrote the following text: “The book dedicated with respect and admiration to Dave Cockrum -- who helped make the dream a reality”, to which Cockrum slyly replied “I’m not dead”, and to prove it he illustrated a wonderful cover. Cockrum would remain as cover artist in subsequent months, sometimes assisted by inker Terry Austin.
Consequences are felt throughout the world / las consecuencias se sienten en el mundo |
Phoenix |
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“No importa lo emocionante que pueda ser una historia, necesita arte igualmente impactante con el fin de crear un cómic épico”, explica Stan Lee. Él tiene razón, por supuesto. Escribir un cómic no es lo mismo que escribir un cuento o una novela. Los cómics son un medio visual, el trabajo del escritor no es sólo elaborar ideas interesantes, sino también permitir al artista encontrar nuevas formas de expresión e ir más allá de lo establecido.
Jean Grey meets her parents / Jean Grey se reúne con sus padres |
Storm & Colossus |
Vindicator |
Al final del número, Byrne escribió el siguiente texto: “Dedico este libro con respeto y admiración a Dave Cockrum - que ayudó a hacer realidad el sueño”, y Cockrum respondió ingeniosamente: “No estoy muerto”, y para demostrarlo ilustró una portada maravillosa. Cockrum permanecería como portadista en los meses subsecuentes, ayudado a veces por el entintador Terry Austin.
a strange circus / un extraño circo |
The defeat of Mesmero / la derrota de Mesmero |
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February 5, 2017
January Films / películas de enero
I celebrated the beginning of the new year reading comics and going to the movie (not once but twice!). Let’s start with Rogue One: A Star Wars Story (2016), directed by Gareth Edwards. I had no idea what to expect but I must say I was pleasantly surprised with this prequel. The story takes place right before the first Star Wars movie (chapter IV), as a group of rebels led by Felicity Jones (Albatross) and Diego Luna plan to steal the blueprints of the Death Star. Darth Vader’s appearance and the suicide mission of the protagonists were impressive. To top it all, there is a lot of action and spectacular moments, but the real success of the director is to humanize his characters, making us care for them, however short-lived their lives might be. The cast also includes Forest Whitaker, Mads Mikkelsen, Alan Tudyk, among others.
John Hamburg’s Why Him? (2016) is exactly the kind of comedy I enjoy the most. Raunchy, over-the-top and politically incorrect humor, paired with a simple but clever script, turn this into an unexpectedly good production. Zoey Deutch, wants to drop out of college to move in with his boyfriend, James Franco (The Interview), a young millionaire who isn’t afraid of vulgarity and who has no tact at all. Bryan Cranston (All The Way) is the concerned father who sees nothing but bad things about his daughter’s soon-to-be fiancée. Of course, I laughed out loud so many times.
And at last, but certainly not least, I had the opportunity to see Café Society (2016), Woody Allen’s most recent film. This is a romantic but quite bittersweet tale that revolves around a love triangle: Jesse Eisenberg (The End of the Tour), a young man who has just arrived to Hollywood, quickly falls in love with Kristen Stewart (The Yellow Handkerchief), a girl who works for (and is secretly the lover of) Hollywood mogul Steve Carell (The Incredible Burt Wonderstone). With subtlety and especially lucidity, Woody Allen examines the dreams of youth, the innocence of our first love, and the harsh reality that comes down on us when we least expect it. At the beginning, Jesse Eisenberg is just a naïve boy, dazzled by Hollywood’s luminaries, while Kristen Stewart is a girl who doesn’t care about rich and famous people; as time goes on, the roles are inverted, he loses his innocence, relocates to New York and becomes closer to his mobster brother (Corey Stoll), and she decides to be more pragmatic and marries Steve Carell. There are some really heartbreaking moments, but also many hilarious sequences, and Woody Allen constantly reminds us that when it comes to love, nothing is guaranteed.
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Festejé el comienzo del año nuevo leyendo cómics y yendo al cine (no una, sino dos veces). Comencemos con “Rogue One: A Star Wars Story” (2016), dirigida por Gareth Edwards. No tenía ni idea de qué esperar, pero debo decir que esta precuela me sorprendió gratamente. La historia ocurre justo antes de la primera película de Star Wars (capítulo IV), cuando un grupo de rebeldes liderados por Felicity Jones (Albatross) y Diego Luna planean robar los planos de la Estrella de la Muerte. La aparición de Darth Vader y la misión suicida de los protagonistas fueron impresionantes. Y como si fuera poco, hay un montón de acción y momentos espectaculares, pero el verdadero éxito del director es humanizar a sus personajes, logrando que nos identifiquemos con ellos, por más que aparezcan poco en pantalla. El elenco también incluye a Forest Whitaker, Mads Mikkelsen, Alan Tudyk, entre otros.
“Why Him?” (2016), de John Hamburg, es exactamente el tipo de comedia que más me gusta. El humor vulgar, exagerado y políticamente incorrecto, emparejado con un guión simple pero inteligente, hacen de esta una producción inesperadamente buena. Zoey Deutch quiere abandonar la universidad para vivir con su novio, James Franco (The Interview), un joven millonario que no le tiene miedo a la vulgaridad y que no tiene tacto en absoluto. Bryan Cranston (All The Way) es el padre preocupado que no ve nada sino negativas cosas sobre la pareja de su hija. Por supuesto, me reí a carcajadas muchas veces.
Y, lo mejor al último, tuve la oportunidad de ver “Café Society” (2016), la película más reciente de Woody Allen. Este es un relato romántico pero muy agridulce que gira en torno a un triángulo amoroso: Jesse Eisenberg (The End of the Tour), un joven que acaba de llegar a Hollywood, rápidamente se enamora de Kristen Stewart (The Yellow Handkerchief), una chica que trabaja para (y es secretamente la amante de) Steve Carell (The Incredible Burt Wonderstone), un magnate de Hollywood. Con sutileza y sobre todo lucidez, Woody Allen examina los sueños de la juventud, la inocencia de nuestro primer amor, y la dura realidad que nos cae encima cuando menos lo esperamos. Al principio, Jesse Eisenberg es sólo un muchacho ingenuo, deslumbrado por las estrellas de Hollywood, mientras que Kristen Stewart es una chica a la que no le interesa la gente rica y famosa, A medida que pasa el tiempo, los papeles se invierten, él pierde su inocencia, se muda a New York y trabaja con su hermano mafioso (Corey Stoll), y ella decide ser más pragmática y se casa con Steve Carell. Hay algunos momentos realmente desgarradores, pero también muchas secuencias hilarantes, y Woody Allen nos recuerda constantemente que cuando se trata de amor, nada está garantizado.
John Hamburg’s Why Him? (2016) is exactly the kind of comedy I enjoy the most. Raunchy, over-the-top and politically incorrect humor, paired with a simple but clever script, turn this into an unexpectedly good production. Zoey Deutch, wants to drop out of college to move in with his boyfriend, James Franco (The Interview), a young millionaire who isn’t afraid of vulgarity and who has no tact at all. Bryan Cranston (All The Way) is the concerned father who sees nothing but bad things about his daughter’s soon-to-be fiancée. Of course, I laughed out loud so many times.
And at last, but certainly not least, I had the opportunity to see Café Society (2016), Woody Allen’s most recent film. This is a romantic but quite bittersweet tale that revolves around a love triangle: Jesse Eisenberg (The End of the Tour), a young man who has just arrived to Hollywood, quickly falls in love with Kristen Stewart (The Yellow Handkerchief), a girl who works for (and is secretly the lover of) Hollywood mogul Steve Carell (The Incredible Burt Wonderstone). With subtlety and especially lucidity, Woody Allen examines the dreams of youth, the innocence of our first love, and the harsh reality that comes down on us when we least expect it. At the beginning, Jesse Eisenberg is just a naïve boy, dazzled by Hollywood’s luminaries, while Kristen Stewart is a girl who doesn’t care about rich and famous people; as time goes on, the roles are inverted, he loses his innocence, relocates to New York and becomes closer to his mobster brother (Corey Stoll), and she decides to be more pragmatic and marries Steve Carell. There are some really heartbreaking moments, but also many hilarious sequences, and Woody Allen constantly reminds us that when it comes to love, nothing is guaranteed.
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Festejé el comienzo del año nuevo leyendo cómics y yendo al cine (no una, sino dos veces). Comencemos con “Rogue One: A Star Wars Story” (2016), dirigida por Gareth Edwards. No tenía ni idea de qué esperar, pero debo decir que esta precuela me sorprendió gratamente. La historia ocurre justo antes de la primera película de Star Wars (capítulo IV), cuando un grupo de rebeldes liderados por Felicity Jones (Albatross) y Diego Luna planean robar los planos de la Estrella de la Muerte. La aparición de Darth Vader y la misión suicida de los protagonistas fueron impresionantes. Y como si fuera poco, hay un montón de acción y momentos espectaculares, pero el verdadero éxito del director es humanizar a sus personajes, logrando que nos identifiquemos con ellos, por más que aparezcan poco en pantalla. El elenco también incluye a Forest Whitaker, Mads Mikkelsen, Alan Tudyk, entre otros.
“Why Him?” (2016), de John Hamburg, es exactamente el tipo de comedia que más me gusta. El humor vulgar, exagerado y políticamente incorrecto, emparejado con un guión simple pero inteligente, hacen de esta una producción inesperadamente buena. Zoey Deutch quiere abandonar la universidad para vivir con su novio, James Franco (The Interview), un joven millonario que no le tiene miedo a la vulgaridad y que no tiene tacto en absoluto. Bryan Cranston (All The Way) es el padre preocupado que no ve nada sino negativas cosas sobre la pareja de su hija. Por supuesto, me reí a carcajadas muchas veces.
Y, lo mejor al último, tuve la oportunidad de ver “Café Society” (2016), la película más reciente de Woody Allen. Este es un relato romántico pero muy agridulce que gira en torno a un triángulo amoroso: Jesse Eisenberg (The End of the Tour), un joven que acaba de llegar a Hollywood, rápidamente se enamora de Kristen Stewart (The Yellow Handkerchief), una chica que trabaja para (y es secretamente la amante de) Steve Carell (The Incredible Burt Wonderstone), un magnate de Hollywood. Con sutileza y sobre todo lucidez, Woody Allen examina los sueños de la juventud, la inocencia de nuestro primer amor, y la dura realidad que nos cae encima cuando menos lo esperamos. Al principio, Jesse Eisenberg es sólo un muchacho ingenuo, deslumbrado por las estrellas de Hollywood, mientras que Kristen Stewart es una chica a la que no le interesa la gente rica y famosa, A medida que pasa el tiempo, los papeles se invierten, él pierde su inocencia, se muda a New York y trabaja con su hermano mafioso (Corey Stoll), y ella decide ser más pragmática y se casa con Steve Carell. Hay algunos momentos realmente desgarradores, pero también muchas secuencias hilarantes, y Woody Allen nos recuerda constantemente que cuando se trata de amor, nada está garantizado.
January 27, 2017
Hulk Visionaries - John Byrne
If in the 19th century Dr. Jekyll and Mr. Hyde had been a metaphor for the duality of human nature, in the 20th century the Hulk was the emboadiment of this psychological excision, of the constant inner struggle between reason and rage. Byrne, however, decided to made a bold move by physically separating the Hulk from Bruce Banner.
Everything begins in “Call of the Desert” (originally published in The Incredible Hulk # 314, December 1985). Doc Samson confronts an out of control Hulk, suspecting that Bruce Banner is unable to regain his human form. In “Freedom!” (The Incredible Hulk # 315, January 1986), Doc Samson’s experimental procedure liberates Bruce Banner from his violent alter ego, the Hulk.
At first, the consequences are devastating for Bruce Banner, since the Hulk really is a part of his repressed psyche which came to the surface after being bombarded by gamma rays. In “Battleground” (The Incredible Hulk # 316, February 1986), She-Hulk and Betty Ross try to give Banner (currently in a catatonic state) the best medical treatment they can find. But the Hulk is still a rampaging monster, causing destruction on a major scale in New Mexico. Despite the timely intervention of the Avengers and the West Coast Avengers (referred as the Bi-Coastal Avengers in the cover), nobody manages to capture the Hulk, and only Doc Samson has the scientific mind and the superhuman strength to carry out such difficult task.
In “You're Probably Wondering Why I Called You Here Today” (The Incredible Hulk # 317, March 1986) and “Baptism of Fire” (The Incredible Hulk # 318, April 1986), Bruce Banner is almost fully recovered, and he has a clear goal: now that the Hulk is an independent entity, he is to be hunted down and then exterminated. For the first time ever, Banner’s greatest adversary is the Hulk.
Another important innovation would take place in “Member of the Wedding” (The Incredible Hulk # 319, May 1986); with the presence of Rick Jones, Marvel’s first teen sidekick, Bruce Banner and Betty Ross finally get married. Hulk # 320 was never published as part of the monthly series but fortunately it became a fascinating standalone story: “A Terrible Thing to Waste” (Marvel Fanfare # 29, November 1986).
Told exclusively in splash pages, “A Terrible Thing to Waste” is an example of Byrne’s superb storytelling abilities. This extraordinary artistic accomplishment was also a fitting farewell, since Byrne would soon abandon Marvel and reestablish himself as one of DC’s most prominent creators. Byrne’s final issue features two very special supervillains: Hammer and Anvil. Hammer Jackson and Johnny Anvil had met in jail years ago; at first Johnny was a racist man who despised his African-American colleague, but eventually friendship prevailed; after overcoming their prejudices, these two men escaped from prison together and their chains were later transformed by extraterrestrial technology into an ‘energy synthecon’. Like Siamese twins, they became inseparable, sharing an intimate physical and mental connection. It’s quite possible that they adopted the nom de guerre Hammer and Anvil as a reference to their strength and durability, but also as a veiled confession of their true sexual orientation, the hammer would be the active partner in this homosexual relationship, and the anvil would be the passive one.
John Byrne has always been famous for introducing LGBT characters in his comics (lesbian Captain Maggie Sawyer in Superman, homosexual mutant Northstar in X-Men, gay hero in Trio, etc.). Perhaps that’s why he understood the real nature of Hammer and Anvil; they weren’t simply a villainous duo, but rather a true couple, knees deep into “the love that dares not speak its name”. During their fight with Hulk, Hammer is killed by the Scourge of the Underworld. Anvil’s pain is magnificently depicted by Byrne in a truly heartbreaking scene: “Because they are joined, these two. Bound together as no mortals have ever been. Bound by the golden chain which no longer glows between them”. Anvil cries out desperately, explaining that he cannot live without Hammer. Literally. And effectively, in a matter of seconds, Anvil drops dead. I wonder if the homoerotic subtext of this adventure made some of the editors at Marvel feel uncomfortable.
As a British child growing up in Canada, Byrne felt that Lee and Kirby’s comics “blazed out on the newsstand as if each word were penned in fire, each stroke of pen and pencil etched in purest gold […] Marvel gave us tales that seemed almost to shimmer with an inner vitality, a life force all their own”. That’s the kind of feeling he wanted to transmit to his readers, and I must say that he succeeded. Dennis O’Neil was the editor of the Hulk at the time, and he confirmed how enthusiastic Byrne was about redefining the emerald behemoth and regaining that sense of wonder. Unfortunately, Editor in Chief Jim Shooter disagreed with Byrne’s proposal, and this dispute escalated until Shooter fired Dennis O’Neil, who had always been very supportive of Byrne’s ideas; this situation convinced Byrne to quit the title after only 6 issues.
Although short-lived, Byrne’s run set the foundations that would be later exploited by writers like Peter David. In fact, David’s awarded and highly respected take on the Hulk would not have been possible without Byrne’s prior intervention in the title. Furthermore, I would go so far as to venture another hypothesis: without Byrne, none of the writers that replaced Peter David would have found such a fertile terrain in narrative terms. If the Hulk continues to thrive as a character, it’s all thanks to Byrne’s imagination.
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Si en el siglo XIX el Dr. Jekyll y el Sr. Hyde fueron una metáfora de la dualidad de la naturaleza humana, en el siglo XX el Hulk fue la encarnación de esta escisión psicológica, de la constante lucha interna entre la razón y la rabia. Byrne, sin embargo, decidió hacer un movimiento audaz separando físicamente a Hulk de Bruce Banner.
Todo comienza en “La llamada del desierto” (originalmente publicado en The Incredible Hulk # 314, diciembre de 1985). Doc Samson se enfrenta a un Hulk fuera de control, y sospecha que Bruce Banner es incapaz de recuperar su forma humana. En “Libertad” (The Incredible Hulk # 315, enero de 1986), el procedimiento experimental de Doc Samson libera a Bruce Banner de su violento alter ego, Hulk.
Al principio, las consecuencias son devastadoras para Bruce Banner, ya que Hulk realmente es una parte de su psique reprimida que salió a flote después de haber sido bombardeado por rayos gamma. En “Campo de batalla” (The Incredible Hulk # 316, febrero de 1986), She-Hulk y Betty Ross tratan de dar a Banner (actualmente en estado catatónico) el mejor tratamiento médico que pueden encontrar. Pero Hulk sigue siendo un monstruo que devasta y causa destrucción a gran escala en Nuevo México. A pesar de la oportuna intervención de los Vengadores y los Vengadores de la Costa Oeste (los Vengadores de dos costas, como dice la portada), nadie logra capturar a Hulk, y sólo Doc Samson tiene la mente científica y la fuerza sobrehumana para llevar a cabo una tarea tan difícil.
En “Tú probablemente te estás preguntando por qué te llamé aquí hoy” (El Increíble Hulk # 317, marzo de 1986) y “Bautismo de fuego” (The Incredible Hulk # 318, abril de 1986), Bruce Banner está casi completamente recuperado, y él tiene un objetivo claro: ahora que Hulk es una entidad independiente, debe ser perseguido y luego exterminado. Por primera vez, el mayor adversario de Banner es Hulk.
Otra innovación importante tendría lugar en “Miembro de la boda” (The Incredible Hulk # 319, mayo de 1986); con la presencia de Rick Jones, el primer personaje de apoyo adolescente de Marvel, Bruce Banner y Betty Ross finalmente se casan. Hulk # 320 nunca fue publicado como parte de la serie mensual, pero afortunadamente se convirtió en una fascinante historia autónoma: “Una cosa terrible que se desperdicia” (Marvel Fanfare # 29, noviembre de 1986).
Contada exclusivamente en páginas enteras, “Una cosa terrible que se desperdicia” es un ejemplo de las estupendas habilidades narrativas de Byrne. Este extraordinario logro artístico fue también un inspirado adiós, ya que Byrne pronto abandonaría Marvel y se reestablecería como uno de los creadores más prominentes de DC. La última aventura de Byrne cuenta con dos supervillanos muy especiales: Hammer (Martillo) y Anvil (Yunque). Hammer Jackson y Johnny Anvil se habían conocido en la cárcel hace años; al principio Johnny era un hombre racista que despreciaba a su colega afroamericano, pero finalmente la amistad prevaleció; después de superar sus prejuicios, estos dos hombres escaparon de la cárcel juntos y sus cadenas fueron transformadas más tarde por tecnología extraterrestre en una 'síntesis-unión de energía'. Al igual que unos siameses, se volvieron inseparables, compartiendo una íntima conexión física y mental. Es muy posible que adoptaran el nombre de guerra Hammer y Anvil como una referencia a su fuerza y durabilidad, pero también como una confesión velada de su verdadera orientación sexual, el martillo sería el socio activo en esta relación homosexual y el yunque sería el pasivo.
John Byrne siempre ha sido famoso por introducir personajes LGBT en sus cómics (la capitana lesbiana Maggie Sawyer en Superman, el mutante homosexual Northstar en X-Men, el héroe gay en Trio, etc.). Quizás por eso él comprendió la verdadera naturaleza de Hammer y Anvil; No eran simplemente un dúo de villanos, sino más bien una verdadera pareja, profundamente sumergidos en "el amor que no se atreve a pronunciar su nombre". Durante su pelea con Hulk, Hammer es asesinado por la Plaga del Inframundo. El dolor de Anvil está representado magníficamente por Byrne en una escena verdaderamente desgarradora: “Porque están unidos, estos dos. Ligados juntos, como nunca lo han estado otros mortales. Atados por la cadena de oro que ya no brilla entre ellos”. Anvil grita desesperadamente, explicando que no puede vivir sin Hammer. Literalmente. Y efectivamente, en cuestión de segundos, Anvil cae muerto. Me pregunto si el subtexto homoerótico de esta aventura hizo que algunos de los editores de Marvel se sintieran incómodos.
Como un niño británico que creció en Canadá, Byrne sintió que los cómics de Lee y Kirby “brillaban en el quiosco de periódicos como si cada palabra estuviera grabada en el fuego, cada trazo de pluma y lápiz grabados en oro puro [...] Marvel nos dio relatos que parecían casi a brillar con una vitalidad interior, una fuerza vital propia”. Ese es el tipo de sentimiento que él quiso transmitir a sus lectores, y debo decir que lo consiguió. Dennis O’Neil era el editor de Hulk en ese entonces, y él confirmó que Byrne estaba entusiasmado por redefinir al goliat esmeralda y recuperar ese sentido de maravilla. Desafortunadamente, el editor en jefe Jim Shooter no estuvo de acuerdo con la propuesta de Byrne, y esta disputa se intensificó hasta que Shooter despidió a Dennis O'Neil, quien siempre había apoyado las ideas de Byrne; esta situación convenció a Byrne para abandonar el título después de sólo 6 números.
Aunque de corta duración, la etapa de Byrne estableció las bases que más tarde serían explotadas por escritores como Peter David. De hecho, la premiada y muy respetada etapa de David en Hulk no habría sido posible sin la intervención previa de Byrne en el título. Además, me atrevería a aventurar otra hipótesis: sin Byrne, ninguno de los escritores que reemplazaron a Peter David habrían encontrado un terreno tan fértil en términos narrativos. Si Hulk continúa prosperando como personaje, es todo gracias a la imaginación de Byrne.
Everything begins in “Call of the Desert” (originally published in The Incredible Hulk # 314, December 1985). Doc Samson confronts an out of control Hulk, suspecting that Bruce Banner is unable to regain his human form. In “Freedom!” (The Incredible Hulk # 315, January 1986), Doc Samson’s experimental procedure liberates Bruce Banner from his violent alter ego, the Hulk.
At first, the consequences are devastating for Bruce Banner, since the Hulk really is a part of his repressed psyche which came to the surface after being bombarded by gamma rays. In “Battleground” (The Incredible Hulk # 316, February 1986), She-Hulk and Betty Ross try to give Banner (currently in a catatonic state) the best medical treatment they can find. But the Hulk is still a rampaging monster, causing destruction on a major scale in New Mexico. Despite the timely intervention of the Avengers and the West Coast Avengers (referred as the Bi-Coastal Avengers in the cover), nobody manages to capture the Hulk, and only Doc Samson has the scientific mind and the superhuman strength to carry out such difficult task.
In “You're Probably Wondering Why I Called You Here Today” (The Incredible Hulk # 317, March 1986) and “Baptism of Fire” (The Incredible Hulk # 318, April 1986), Bruce Banner is almost fully recovered, and he has a clear goal: now that the Hulk is an independent entity, he is to be hunted down and then exterminated. For the first time ever, Banner’s greatest adversary is the Hulk.
Another important innovation would take place in “Member of the Wedding” (The Incredible Hulk # 319, May 1986); with the presence of Rick Jones, Marvel’s first teen sidekick, Bruce Banner and Betty Ross finally get married. Hulk # 320 was never published as part of the monthly series but fortunately it became a fascinating standalone story: “A Terrible Thing to Waste” (Marvel Fanfare # 29, November 1986).
Told exclusively in splash pages, “A Terrible Thing to Waste” is an example of Byrne’s superb storytelling abilities. This extraordinary artistic accomplishment was also a fitting farewell, since Byrne would soon abandon Marvel and reestablish himself as one of DC’s most prominent creators. Byrne’s final issue features two very special supervillains: Hammer and Anvil. Hammer Jackson and Johnny Anvil had met in jail years ago; at first Johnny was a racist man who despised his African-American colleague, but eventually friendship prevailed; after overcoming their prejudices, these two men escaped from prison together and their chains were later transformed by extraterrestrial technology into an ‘energy synthecon’. Like Siamese twins, they became inseparable, sharing an intimate physical and mental connection. It’s quite possible that they adopted the nom de guerre Hammer and Anvil as a reference to their strength and durability, but also as a veiled confession of their true sexual orientation, the hammer would be the active partner in this homosexual relationship, and the anvil would be the passive one.
Hulk versus Juggernaut |
Modok versus Hulk |
Doc Samson versus Hulk |
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Si en el siglo XIX el Dr. Jekyll y el Sr. Hyde fueron una metáfora de la dualidad de la naturaleza humana, en el siglo XX el Hulk fue la encarnación de esta escisión psicológica, de la constante lucha interna entre la razón y la rabia. Byrne, sin embargo, decidió hacer un movimiento audaz separando físicamente a Hulk de Bruce Banner.
An uncanny experiment / un extraño experimento |
Bruce Banner is free / Bruce Banner está libre |
Wonder Man & Iron Man |
Namor & Hercules |
Bruce Banner & The Hulk |
Hammer & Anvil |
The death of Hammer / la muerte de Hammer |
Hulk wins again / Hulk gana de nuevo |
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January 17, 2017
Judge Dredd: The Forever Crimes - John Wagner & Brian Bolland
In the 40s and 50s, the images of the future would always involve shiny rockets, smiling women with nice skirts and green Martians. In the 70s and 80s, however, the future was no longer bright, and the symbols of optimism were replaced by the threat of a nuclear holocaust, Earth’s pollution, overpopulation and so on. Evidently, it shouldn’t be a surprise to see that this post-apocalyptical vision would prevail in Judge Dredd.
However, I think one of John Wagner’s greatest ideas was to include an element of black humor in the pages of Judge Dredd, just enough to counteract the excessive bleakness of a world devoid of hope. Another one of Wagner’s wise moves was to promote social criticism with stories like “The Forever Crimes” (originally published in 2000 AD Prog 120, July 1979). In the future there are still deceases that science cannot cure “but for some –the very rich– there will be a way to defeat death… a way to spin the last few hours of life into centuries…”.
The technology of cryonics and suspended animation has allowed the wealthiest citizens of Mega-City to cheat death. The idea is that if they only have a few hours of life, then they can artificially prolong their existence until such a time when a scientific breakthrough can provide them with an appropriate treatment. In the 50s, this story would probably be about the advanced medical science in the form of a panacea that makes everyone’s lives better and happier. Obviously that’s not the case here. It seems that in Mega-City One only the rich can afford the luxury of health.
When the relatives of the semi-dead are blackmailed, Judge Dredd visits the Forever Towers, and his investigation leads him to Dr. James Julius Gold. Brian Bolland’s art is absolutely exquisite, his richly detailed panels and his imaginative designs enhance an already appealing script.
However, I would say that Bolland really gets a chance to break loose in “Punks Rule!” (2000 AD Prog 110, April 1979), a fast-paced story about a group of street delinquents who “judge” their victims before attacking them. The decadent urban setting aptly complements the menacing look of these “punks”, who boast colorful nicknames like Gestapo Bob Harris and Judge Filetooth.
Filetooth, in fact, appears on the cover of Judge Dredd # 1 (a reprint edition published in the US by Eagle Edition, in 1983), defeated and even humiliated by a proud Dredd. This is one of Bolland’s most iconic covers, and one that I’m particularly fond of.
Whenever I hear the phrase “Judge Dredd is the Law” this is the image that pops up in my head. This first issue also includes the inaugural chapter of the Judge Death saga, another Wagner/Bolland classic.
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En los 40s y 50s, las imágenes del futuro mostraban siempre cohetes brillantes, mujeres sonrientes con faldas y marcianos verdes. En los 70s y 80s, sin embargo, el futuro ya no era brillante, y los símbolos del optimismo fueron reemplazados por la amenaza de un holocausto nuclear, la contaminación de la Tierra, la superpoblación, etc. Evidentemente, no debería ser una sorpresa ver que esta visión post-apocalíptica prevalecería en Judge Dredd.
Sin embargo, creo que una de las mejores ideas de John Wagner fue incluir un elemento de humor negro en las páginas de Judge Dredd, lo suficiente para contrarrestar la desolación excesiva de un mundo desprovisto de esperanza. Otro de los sabios movimientos de Wagner fue promover la crítica social con historias como “Los crímenes de la eternidad” (publicada originalmente en 2000 AD 120, julio de 1979). En el futuro todavía hay enfermedades mortales que la ciencia no puede curar “pero para algunos -los muy ricos- hay una forma de derrotar a la muerte... una forma de alargar esas últimas horas de vida en siglos...”.
La tecnología de la criogenización y la animación suspendida han permitido a los ciudadanos más ricos de Mega-City engañar a la muerte. La idea es que si sólo tienen unas pocas horas de vida, entonces pueden prolongar artificialmente su existencia hasta el momento en que un avance científico pueda proporcionarles un tratamiento adecuado. En los 50s, el tema de esta historia probablemente sería el avance de la ciencia médica y la posibilidad de mejorar la vida de todos. Obviamente ese no es el caso aquí. Parece que en Mega-City One sólo los ricos pueden permitirse el lujo de la salud.
Cuando los parientes de los semi-muertos son chantajeados, el Juez Dredd visita las Torres de la Eternidad, y su investigación lo lleva hasta el Dr. James Julius Gold. El arte de Brian Bolland es absolutamente exquisito, sus viñetas detalladas son un deleite y sus diseños imaginativos realzan un guión ya de por sí cautivador.
Sin embargo, diría que Bolland realmente tiene la oportunidad de destacar en “Los punks son los jefes” (2000 AD 110, abril de 1979), una historia de ritmo rápido sobre un grupo de delincuentes callejeros que "juzgan" a sus víctimas antes de atacarlas. El ambiente urbano decadente complementa adecuadamente la mirada amenazadora de estos "punks", que cuentan con apodos coloridos como Gestapo Bob Harris y Judge Filetooth.
Filetooth, de hecho, aparece derrotado e incluso humillado por un orgulloso Dredd en la portada de Judge Dredd # 1 (una edición reimpresa y publicada en los Estados Unidos por Eagle Edition, en 1983). Esta es una de las portadas más emblemáticas de Bolland, y una que me gusta particularmente.
Siempre que escucho la frase "El Juez Dredd es la Ley" esta es la imagen que aparece en mi cabeza. Esta primera edición también incluye el capítulo inaugural de la saga de Judge Death, otro clásico del tándem Wagner / Bolland.
However, I think one of John Wagner’s greatest ideas was to include an element of black humor in the pages of Judge Dredd, just enough to counteract the excessive bleakness of a world devoid of hope. Another one of Wagner’s wise moves was to promote social criticism with stories like “The Forever Crimes” (originally published in 2000 AD Prog 120, July 1979). In the future there are still deceases that science cannot cure “but for some –the very rich– there will be a way to defeat death… a way to spin the last few hours of life into centuries…”.
The Forever Towers |
The technology of cryonics and suspended animation has allowed the wealthiest citizens of Mega-City to cheat death. The idea is that if they only have a few hours of life, then they can artificially prolong their existence until such a time when a scientific breakthrough can provide them with an appropriate treatment. In the 50s, this story would probably be about the advanced medical science in the form of a panacea that makes everyone’s lives better and happier. Obviously that’s not the case here. It seems that in Mega-City One only the rich can afford the luxury of health.
Dr. James Julius Gold versus Judge Dredd |
When the relatives of the semi-dead are blackmailed, Judge Dredd visits the Forever Towers, and his investigation leads him to Dr. James Julius Gold. Brian Bolland’s art is absolutely exquisite, his richly detailed panels and his imaginative designs enhance an already appealing script.
However, I would say that Bolland really gets a chance to break loose in “Punks Rule!” (2000 AD Prog 110, April 1979), a fast-paced story about a group of street delinquents who “judge” their victims before attacking them. The decadent urban setting aptly complements the menacing look of these “punks”, who boast colorful nicknames like Gestapo Bob Harris and Judge Filetooth.
Filetooth, in fact, appears on the cover of Judge Dredd # 1 (a reprint edition published in the US by Eagle Edition, in 1983), defeated and even humiliated by a proud Dredd. This is one of Bolland’s most iconic covers, and one that I’m particularly fond of.
Whenever I hear the phrase “Judge Dredd is the Law” this is the image that pops up in my head. This first issue also includes the inaugural chapter of the Judge Death saga, another Wagner/Bolland classic.
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En los 40s y 50s, las imágenes del futuro mostraban siempre cohetes brillantes, mujeres sonrientes con faldas y marcianos verdes. En los 70s y 80s, sin embargo, el futuro ya no era brillante, y los símbolos del optimismo fueron reemplazados por la amenaza de un holocausto nuclear, la contaminación de la Tierra, la superpoblación, etc. Evidentemente, no debería ser una sorpresa ver que esta visión post-apocalíptica prevalecería en Judge Dredd.
Punks |
Sin embargo, creo que una de las mejores ideas de John Wagner fue incluir un elemento de humor negro en las páginas de Judge Dredd, lo suficiente para contrarrestar la desolación excesiva de un mundo desprovisto de esperanza. Otro de los sabios movimientos de Wagner fue promover la crítica social con historias como “Los crímenes de la eternidad” (publicada originalmente en 2000 AD 120, julio de 1979). En el futuro todavía hay enfermedades mortales que la ciencia no puede curar “pero para algunos -los muy ricos- hay una forma de derrotar a la muerte... una forma de alargar esas últimas horas de vida en siglos...”.
Dredd is the Law / Dredd es la ley |
La tecnología de la criogenización y la animación suspendida han permitido a los ciudadanos más ricos de Mega-City engañar a la muerte. La idea es que si sólo tienen unas pocas horas de vida, entonces pueden prolongar artificialmente su existencia hasta el momento en que un avance científico pueda proporcionarles un tratamiento adecuado. En los 50s, el tema de esta historia probablemente sería el avance de la ciencia médica y la posibilidad de mejorar la vida de todos. Obviamente ese no es el caso aquí. Parece que en Mega-City One sólo los ricos pueden permitirse el lujo de la salud.
Cuando los parientes de los semi-muertos son chantajeados, el Juez Dredd visita las Torres de la Eternidad, y su investigación lo lleva hasta el Dr. James Julius Gold. El arte de Brian Bolland es absolutamente exquisito, sus viñetas detalladas son un deleite y sus diseños imaginativos realzan un guión ya de por sí cautivador.
Sin embargo, diría que Bolland realmente tiene la oportunidad de destacar en “Los punks son los jefes” (2000 AD 110, abril de 1979), una historia de ritmo rápido sobre un grupo de delincuentes callejeros que "juzgan" a sus víctimas antes de atacarlas. El ambiente urbano decadente complementa adecuadamente la mirada amenazadora de estos "punks", que cuentan con apodos coloridos como Gestapo Bob Harris y Judge Filetooth.
Filetooth, de hecho, aparece derrotado e incluso humillado por un orgulloso Dredd en la portada de Judge Dredd # 1 (una edición reimpresa y publicada en los Estados Unidos por Eagle Edition, en 1983). Esta es una de las portadas más emblemáticas de Bolland, y una que me gusta particularmente.
Siempre que escucho la frase "El Juez Dredd es la Ley" esta es la imagen que aparece en mi cabeza. Esta primera edición también incluye el capítulo inaugural de la saga de Judge Death, otro clásico del tándem Wagner / Bolland.
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