April 23, 2023

March Comic Books / Cómics de marzo

With barely half a dozen comics in March, I still can’t explain why it took me a while to read them. I was glad to see Milligan and Allred back in X-Cellent, Danger Street continues to be good, Doctor Strange was quite interesting and the first issue of Clobberin’ Time had fantastic art. In terms of art, the best this month was clearly The Ambassadors # 1, Millar and Quitely are always an amazing creative team. And now without further ado, here are March comics as per solicitations:


AMBASSADORS #1 (of 6) (MR)
(W) Mark Millar (A/CA) Frank Quitely. The most ambitious comic book of all time is finally here! Imagine you could gift superpowers to six people. In a world of eight billion, who do you choose? Join six of the greatest artists in the industry for an enormous story about ordinary people from around the world explaining why it should be them. This first story features artwork by superstar FRANK QUITELY.

CLOBBERIN TIME #1
(W/A/CA) Steve Skroce. It's Clobberin' Time all the time, as Ben Grimm teams up with heroes from across the Marvel Universe for BIG, FIST-POUNDING ACTION! But the stakes have never been higher! In this opening issue, Ben and the Incredible Hulk are stranded on a distant, ancient, alien world, where the duo must protect an ancient people against legions of Deviant hordes and ultimately face the wrath of a Celestial. Luckily, they have four fists between them! RATED T

DANGER STREET #4
(W) Tom King (A/CA) Jorge Fornes. The hunt for the murderers continues as Lady Cop prepares herself to take down some superhero suspects. But as the case develops, a true killer, Manhunter, emerges as a faithful servant to the Green Team and their quest for power. Only the Creeper seems to be on to these innocent kids and starts to uncover a conspiracy. It all begins with a single question: Who are the Outsiders?

DOCTOR STRANGE #1
(W) Jed MacKay (A) Pasqual Ferry (CA) Alex Ross. Stephen Strange is back! Reunited with Clea and Wong, it's back to business as usual for the Sorcerer Supreme. Have your children fallen into a deep nightmarish slumber? Are demonic refugees invading your home? Is your husband possessed by a satanic entity? Then call Doctor Strange! Join Jed MacKay (MOON KNIGHT, BLACK CAT) and Pasqual Ferry (NAMOR: CONQUERED SHORES, SPIDER-MAN: SPIDER'S SHADOW, THOR) as they begin a new chapter in the life of the Master of the Mystic Arts! Rated T+

X-CELLENT #1 (of 5)
(W) Peter Milligan (A/CA) Mike Allred. Your favorite celebrity super villains are back! Zeitgeist is still on a mission to achieve social media godhood, no matter who he has to kill! But the spotlight won't be big enough when the next generation of the X-Statix drop in! Join Peter Milligan and Michael Allred for the final half of their mutant celebrity saga! Parental Advisory
________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________

Con apenas media docena de cómics en marzo, todavía no puedo explicar por qué me tomó tanto tiempo leerlos. Me alegró ver a Milligan y Allred de regreso en X-Cellent, Danger Street sigue siendo buena, Doctor Strange fue bastante interesante y el primer número de Clobberin' Time tiene arte fantástico. En términos de arte, lo mejor de este mes fue claramente The Ambassadors # 1, Millar y Quitely son siempre un equipo creativo increíble. Y ahora, sin más preámbulos, aquí están los cómics de marzo:

AMBASSADORS #1
¡El cómic más ambicioso de todos los tiempos finalmente está aquí! Imagina que pudieras regalar superpoderes a seis personas. En un mundo de ocho mil millones, ¿a quién eliges? Uníos a seis de los mejores artistas de la industria para una gran historia sobre personas comunes de todo el mundo que explican por qué deberían ser ellos. Esta primera historia presenta obras de arte de la superestrella FRANK QUITELY.


CLOBBERIN TIME #1
¡Es la hora de los mojicones! Ben Grimm se une a héroes de todo el Universo Marvel para una gran aventura llena de acción. ¡Pero lo que está en juego nunca ha sido tan grande! En este número de apertura, Ben y el Increíble Hulk están varados en un mundo alienígena lejano y antiguo, donde el dúo debe proteger a un pueblo antiguo contra legiones de hordas de Desviantes y, en última instancia, enfrentar la ira de un Celestial. ¡Afortunadamente, tienen cuatro puños entre ellos! 

DANGER STREET #4
La búsqueda de los asesinos continúa mientras LADY COP se prepara para derrotar a algunos superhéroes sospechosos. Pero a medida que se desarrolla el caso, un verdadero asesino, Manhunter, emerge como un fiel servidor del GREEN TEAM y su búsqueda de poder. Solo CREEPER parece estar detrás de estos niños inocentes y comienza a descubrir una conspiración. Todo comienza con una sola pregunta: ¿Quiénes son los Forasteros?

DOCTOR STRANGE #1
¡Stephen Strange ha vuelto! Reunido con Wong, el Hechicero Supremo vuelve a la normalidad. ¿Tus hijos han caído en un profundo sueño de pesadilla? ¿Están los refugiados demoníacos invadiendo tu hogar? ¿Tu esposo está poseído por una entidad satánica? ¡Entonces llama al Doctor Extraño! Comienza un nuevo capítulo en la vida del Maestro de las Artes Místicas.

X-CELLENT #1 (of 5)
¡Vuelven tus supervillanos famosos favoritos! Zeitgeist todavía tiene la misión de lograr la divinidad de las redes sociales, ¡sin importar a quién tenga que matar! ¡Pero el centro de atención no será lo suficientemente grande cuando llegue la próxima generación de X-Statix! ¡Únete a Peter Milligan y Michael Allred en la última mitad de su saga de celebridades mutantes!

April 15, 2023

March films / películas de marzo

In March I basically rewatched some of my all time favorite films. When I decided to create a list of the best films of the 20th and 21st century, I immediately included Låt den rätte komma in (2008), directed by Swedish filmmaker Tomas Alfredson and based on the novel by John Ajvide Lindqvist. From the very beginning, Alfredson creates a cold, ominous and suspenseful atmosphere, complemented by characters that are clearly dealing with personal conflicts and hidden secrets. In a calm and steady way, we land in the middle of a Swedish suburb, near Stockholm, in the 80s. Kåre Hedebrant is a 12 year old boy who is constantly bullied in school and who is repressing a lot of anger, fantasizing with the murder of his tormentors. One night, he meets Lina Leandersson, an enigmatic girl who has just moved into the apartment next to his, and who never seems to be cold, even she walks barefoot on the snow. An unlikely friendship between them starts to develop, a friendship unlike anything else, platonic love at times, and even codependency at other times, the boy and the girl will be inseparable. Arguably the best vampire film I’ve seen in my life, Låt den rätte komma in delves deep into the mind and humanity of a creature of the night who must drink blood in order to survive, Alfredson explores what it means not to age, being trapped in the body of a 12 year old girl, and being consumed by the addiction to blood. There are many unforgettable scenes and the performances by the young actors is absolutely top notch. I had seen this 14 years ago and now I had the chance to re-watch it and it’s absolutely remarkable. A contemporary classic that deserves our full attention.  

Matt Reeves’ Let Me In (2010) is the American remake of the magnificent Låt den rätte komma in. Although in general I find remakes disappointing, this one is actually quite good, thanks to the special chemistry between the protagonists, Kodi Smit-McPhee (All the Wilderness) and Chloë Grace Moretz (The 5th Wave). Reeves follows closely the original film, making a few minor departures that don’t detract from its narrative strength. This time, the girl’s caretaker is Richard Jenkins, who once again sacrifices for her. Some of the positive contributions of the American version are providing more scenes in which the boy is bullied, therefore preparing the audience to root for him while wishing the aggressors will receive an appropriate punishment, also there is a very short scene in which we see how the girl cares for the old man who protects her. Now that there is a new TV series (Let the Right One In), I’m more than tempted to give it a try. 


After a hiatus of almost two decades, Batman once again became a filmic hit thanks to Christopher Nolan and his Batman Begins (2005). The first chapter of Nolan’s Dark Knight Trilogy deals with Batman’s origin, and his past as Bruce Wayne, wonderfully played by Christian Bale (The Dark Knight Rises), as well as his training under Ra’s Al Ghul, in the League of Shadows, played by Liam Neeson (Non-Stop) and Ken Watanabe. I remember that after watching the first scene I immediately became a fan of Nolan’s proposal for DC’s famous superhero, this was far superior to any other previous Batman film. The talented Michael Caine (Youth) is Alfred, Wayne’s loyal butler, Katie Holmes is Bruce Wayne’s love interest, Gary Oldman (Paranoia) is commissioner Gordon, Morgan Freeman is Lucius Fox, and  Cillian Murphy (A Quiet Place Part II) is the Scarecrow. Amazing performances, a truly wonderful musical score by Hans Zimmer and James Newton Howard and a clever and inspiring plot, turn this into one of the best superhero productions of all times.  

Christopher Nolan’s The Dark Knight (2008) is “a masterpiece of the superhero genre and one of the best films I’ve seen in my life (I’m including it on my personal Top 100)”, which I didn’t have time to fully review until now. I did, however, review The Dark Knight Rises, released shortly after I created this blog. Christian Bale, Michael Caine, Gary Oldman and Morgan Freeman reprise their roles. And this time we have new characters, such as the Joker, fantastically played by Heath Ledger (Brokeback Mountain), it’s not surprising to see that Ledger won a posthumous Oscar for his work here, his interpretation of the Joker reunites the best elements of the character, his eccentricity, his craziness, his ability to threaten and scare, and so much more. This time we also get to see Harvey Dent who will later turn into Two-Face, played by Aaron Eckhart (I, Frankenstein), and Maggie Gyllenhaal replaces Katie Holmes as Bruce Wayne’s love interest. The plot of the film acknowledges some of the most basic conflicts of human nature, and confronts the viewers with impossible choices in extreme situations, there are captivating moments and many fascinating interactions between the characters, and I could easily spend hours talking about all of it, but suffice to say, The Dark Knight continues to be in my personal Top 100. I could never forget the ending: “Because he's the hero Gotham deserves, but not the one it needs right now. So we'll hunt him. Because he can take it. Because he's not our hero. He's a silent guardian. A watchful protector. A Dark Knight”. I was so excited re-watching it.  

________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________

En marzo básicamente decidí ver de nuevo varios de mis films favoritos. Cuando decidí crear una lista de las mejores películas del siglo XX y XXI, inmediatamente incluí Låt den rätte komma in (2008), dirigida por el cineasta sueco Tomas Alfredson y basada en la novela de John Ajvide Lindqvist. Desde el principio, Alfredson crea una atmósfera fría, ominosa y llena de suspenso, complementada con personajes que claramente se enfrentan a conflictos personales y secretos ocultos. De manera calmada y constante, aterrizamos en medio de un suburbio sueco, cerca de Estocolmo, en los 80s. Kåre Hedebrant es un niño de 12 años que es constantemente acosado en la escuela y que está reprimiendo mucha ira, fantaseando con el asesinato de sus torturadores. Una noche conoce a Lina Leandersson, una enigmática chica que se acaba de mudar al apartamento contiguo al suyo y que nunca parece tener frío, incluso al caminar descalza sobre la nieve. Entre ellos comienza a desarrollarse una improbable amistad, una amistad sin igual, amor platónico en ocasiones, e incluso codependencia en otras, el chico y la chica serán inseparables. Posiblemente la mejor película de vampiros que he visto en mi vida, Låt den rätte komma in profundiza en la mente y la humanidad de una criatura de la noche que debe beber sangre para sobrevivir, Alfredson explora lo que significa no envejecer, estar atrapada en el cuerpo de una niña de 12 años, y ser consumida por la adicción a la sangre. Hay muchas escenas inolvidables y las actuaciones de los jóvenes actores son absolutamente notables. La había visto hace 14 años y ahora tuve la oportunidad de volver a verla y es absolutamente extraordinaria. Un clásico contemporáneo que merece toda nuestra atención.

Let Me In (2010), de Matt Reeves, es el remake americano de la magnífica Låt den rätte komma in. Aunque en general encuentro decepcionantes los remakes, este es bastante bueno, gracias a la química especial entre los protagonistas, Kodi Smit-McPhee (All the Wilderness) y Chloë Grace Moretz (The 5th Wave). Reeves sigue de cerca la película original, haciendo algunas desviaciones menores que no restan valor a su fuerza narrativa. Esta vez, el cuidador de la niña es Richard Jenkins, quien una vez más se sacrifica por ella. Algunas de las contribuciones positivas de la versión estadounidense son proporcionar más escenas en las que el chico es acosado, por lo tanto, así se prepara a la audiencia para apoyarlo mientras se desea que los agresores reciban un castigo apropiado, también hay una escena muy corta en la que vemos cómo la chica la cuida el anciano que la protege. Ahora que hay una nueva serie de televisión (Let the Right One In), estoy más que tentado de verla.


Después de un paréntesis de casi dos décadas, Batman volvió a convertirse en un éxito fílmico gracias a Christopher Nolan y su Batman Begins (2005). El primer capítulo de la Trilogía del Caballero Oscuro de Nolan trata sobre el origen de Batman y su pasado como Bruce Wayne, maravillosamente interpretado por Christian Bale (The Dark Knight Rises), así como su entrenamiento con Ra's Al Ghul, en la Liga de las Sombras, interpretado por Liam Neeson (Non-Stop) y Ken Watanabe. Recuerdo que después de ver la primera escena inmediatamente me volví fan de la propuesta de Nolan para el famoso superhéroe de DC, muy superior a cualquier otra película anterior de Batman. El talentoso Michael Caine (Youth) es Alfred, el mayordomo leal de Wayne, Katie Holmes es el interés amoroso de Bruce Wayne, Gary Oldman (Paranoia) es el comisionado Gordon, Morgan Freeman es Lucius Fox y Cillian Murphy (A Quiet Place Part II) es el Espantapájaros. Actuaciones asombrosas, una partitura musical realmente maravillosa de Hans Zimmer y James Newton Howard y una trama inteligente e inspiradora, convierten a esta en una de las mejores producciones de superhéroes de todos los tiempos.

The Dark Knight (2008) de Christopher Nolan es “una obra maestra del género de superhéroes y una de las mejores películas que he visto en mi vida (la incluyo en mi Top 100 personal)”, a la que no tuve tiempo para reseñar completamente hasta ahora. Sin embargo, reseñé The Dark Knight Rises, estrenada poco después de crear este blog. Christian Bale, Michael Caine, Gary Oldman y Morgan Freeman retoman sus papeles. Y esta vez tenemos nuevos personajes, como el Joker, fantásticamente interpretado por Heath Ledger (Brokeback Mountain), no es de extrañar ver que Ledger ganó un Oscar póstumo por su trabajo aquí, su interpretación del Joker reúne los mejores elementos del personaje, su excentricidad, su locura, su capacidad para amenazar y asustar, y mucho más. Esta vez también podemos ver a Harvey Dent, quien luego se convertirá en Two-Face, interpretado por Aaron Eckhart (I, Frankenstein), y Maggie Gyllenhaal reemplaza a Katie Holmes como el interés amoroso de Bruce Wayne. La trama de la película reconoce algunos de los conflictos más básicos de la naturaleza humana y enfrenta a los espectadores con decisiones imposibles en situaciones extremas, hay momentos cautivadores y muchas interacciones fascinantes entre los personajes; fácilmente podría pasarme horas hablando de todo eso, pero basta decir que The Dark Knight sigue estando en mi Top 100 personal. Nunca podría olvidar el final: “Porque es el héroe que Ciudad Gótica merece, pero no el que necesita en este momento. Así que lo cazaremos. Porque él puede aguantarlo. Porque él no es nuestro héroe. Es un guardián silencioso. Un protector vigilante. Un caballero oscuro”. Quedé entusiasmado después de verla de nuevo.