December 5, 2012

La cuarta cifra - Jorge Vigil (Enlace)


KAREN BERGER


my drawing / mi dibujo
I usually talk about comics here. I talk about comics I like. I talk about writers that I admire. I talk about artists that I love. But I rarely talk about editors and that’s a great omission on my part. Perhaps I refrain myself from doing so because others have a better insight on the inner workings of the comic book industry. Regardless of my apparent lack of dedication to the editorial aspect of the industry we all love so much I always know what’s going on. I was well aware of the implications of Paul Levitz resigning as the president of DC Comics which led to the loathsome “Before Watchmen” initiative which I explained at length here and here

After these Watchmen prequels came out I thought I would hear no more awful news from DC. Turns out I was wrong. Yesterday, Karen Berger announced that she was stepping down as Executive Editor of Vertigo and Senior Vice-President of DC. Literally hundreds of writers and artists have shared their support towards Berger, who had been Vertigo’s editor for two decades, creating a cutting-edge imprint that was able to release groundbreaking titles; Karen was responsible for THE SANDMAN, TRANSMETROPOLITAN, PREACHER, Y THE LAST MAN, THE INVISIBLES, HELLBLAZER, THE UNWRITTEN and many other multi-awarded series. Thanks to her, authors like Neil Gaiman, Alan Moore, Grant Morrison, Garth Ennis, Warren Ellis, Peter Milligan and Mike Carey were able to create the stories they wanted to tell without the constraints and conservativeness of DC Comics (which is, after all, a subsidiary of Time Warner).
Pablo Patrucco

Coincidentally, hours before I heard the news, I had written about Swamp Thing, emphasizing the role of Karen Berger as an editor. Back then, Vertigo didn’t exist, but she still fought hard to have Saga of the Swamp Thing published without the seal of approval of the Comics Code Authority. Almost 30 years ago she was already fighting against censorship and helping creators do what they do best: create in freedom. Surely, her absence will have major repercussions in the American comic book industry and perhaps Vertigo will disappear as an independent imprint. Either way, I’m terribly sad and concerned about all of this. In Swamp Thing Alan Moore also wrote a heartbreaking story titled POG and if you have ever read it then you will understand the following quote: "How can I tell my kinlings that I let myself be seduped by a dislusion? How can I tell the Hystricide that he was right? That there is no Lady, and that it was all just trifles. Trifles light as air". POG (Saga of the Swamp Thing # 32).

So long Karen, we were lucky to have you around for so long,


Arcadio Bolaños
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Jorge Vigil
Empecé a visitar con frecuencia la Galería Enlace desde mediados del 2010, y aunque el elegante espacio sansidrino suele ser bastante concurrido, nunca lo había visto tan lleno de gente como ayer en la noche. Además de la inauguración de la "La cuarta cifra" del talentosísimo artista Jorge Vigil, la revista Art Motiv también celebraba su décimo cuarta edición. 

Jorge Vigil es uno de los grandes artistas peruanos, con un arte minucioso y preciosista, que se inclina hacia lo surrealista pero sin descuidar elementos eróticos y fantásticos de todo tipo. Son conocidas las mujeres de Vigil, que se aferran a penes turgentes de dimensiones imposibles, tan grandes como un bote o un animal de carga. También los juegos de rostros subsumidos en una suerte de tablero de ajedrecista, todos asomándose con fiereza por los bordes y degustando el aire rancio de la carne. Los cuadros de Vigil siempre han sido de gran belleza, y esta muestra confirma su habilidad y su maestría artística. 
Jorge Vigil

En esta ocasión hubo tanta gente que por momentos experimenté una ligera sensación de claustrofobia, y aunque me tomé varios chilcanos no pude calmarme del todo. De todos modos, conversé un rato con mi gran amigo Marcos Palacios, y también con Hugo Salazar con quien siempre me encuentro en Enlace. Además, saludé a varios de los colaboradores de Art Motiv como José Medina (comité editorial), Hugo Alegre y Carmen Alegre (relaciones públicas). Por supuesto, también hablé brevemente con los artistas Paolo Vigo, Isabelle Decenciere y Mónica Cuba. También me encontré con Renzo Núñez Melgar Vega, y aprovechamos para comentar los últimos capítulos de THE WALKING DEAD. 

Por último, la muestra "Cadencias" de Maurice Montero también me dejó gratamente impresionado, con esculturas móviles que aprovechan nuestro aspecto lúdico, este artista nos ofrece figuras extraordinarias y de una enorme inventiva. Realmente imperdible.

Ambas muestras permanecerán abiertas al público hasta la última semana de diciembre en Galería Enlace, avenida Pardo y Aliaga 676, San Isidro. Si pueden, aprovechen para darse una vuelta por ahí.

December 3, 2012

Saga of the Swamp Thing # 28, 29 & 30 - Moore, McManus & Bissette

Stephen Bissette & John Totleben

Even monsters know fear. But it’s a special kind of fear, something that defies the eeriness of the already unnatural corporeal manifestation of Swamp Thing. He is, after all, a creature with chlorophyll instead of blood, branches instead of veins and plants instead of skin. There is nothing normal about this monstrosity, and yet, fear attacks him, relentlessly, fiercely.

What could possibly scare Swamp Thing? The answer is simple: Alec Holland. Years ago, a bomb exploded and killed scientist Alec Holland, his burning body mixed with a newly developed bio-formula gave rise to the Swamp Thing. However, as Swamp Thing discovered in The Anatomy Lesson, he was never a man trying to adapt to his new botanical nature, he was just a plant, clumsily imitating human biology.

In “The Burial” (published in Saga of the Swamp Thing # 28 in September 1984), Swamp Thing is haunted by the ghost of Alec Holland. A brutal dichotomy between the man that was and the creature that is can be established in this tale. But above all, we can also understand the importance of the funerary rites. Egyptian Mummification, Viking cremation or Western entombment, every culture on Earth has honored his dead. And Swamp Thing’s fundamental error has been not to do that. Alec Holland’s body has long disintegrated, but even if he is dead in the real, he’s not dead in the symbolic order. In order for him to receive a “second death” and, consequently, eternal peace he must be buried by the monster who was born at the moment of his death.


Shawn McManus is an extraordinary artist whose deep shadows and precise brushes of ink are ideal for the night and the darkness that every horror story needs. Shawn makes us see the fear in Swamp Thing’s face, as he desperately tries to avoid the ghost of Alec Holland. Finally, when Swamp Thing finds Holland’s skeleton, this great artist gives the perfect conjunction between the physical monstrosity and horror of that which was once alive and now is only a tragic relic. 


Nevertheless, it is in “Love and Death” (October 1984) where Alan Moore writes the ultimate horror story. Once again, Moore shows all his talent in a game of shifting perspectives and complex narrative techniques. It all begins with Abigail, who feels “a sudden scent of smoldering insect flesh, acrid and bitter behind the nostrils” she then undresses desperately, tries to burn her clothes, takes a bath and uses all her soaps and shampoos, but the stench is still there, she goes to the kitchen and scrubs her skin with a wire brush until she bleeds. And the stench still remains. What started as a perfect day has now turned into the most nightmarish moment she has ever experienced.


At the beginning, she was happy to see his husband Matt Cable finding a good job and buying a new house for both of them. The man was no longer an alcoholic, but even a drunken bastard would be an angel compared to what he is now. Matt is working in Recorporations. As Abby visits the offices, she has an intuition and she sees, for a brief second, so brief that she believes she’s imagining it all, rotten corpses saying hello to her in the middle of Matt’s office.


She’s not courageous enough to destroy the happiness she thinks it’s at her fingertips. She’s not brave enough to ask her husband what “Recorporation” means. She is, however, suspicious enough to do some research and soon she finds out that her husband’s work colleagues are murderers and psychopaths that have been dead for decades.


And then, she finally understands that the man she has been living with, the man she has been having sex with isn’t Matt Cable. And she understands where the smell of decay is coming from. Like an empty husk inhabited by insects, Matt has been dead for long, but instead of bugs, inside him there is the corrupted soul of her uncle Anton Arcane, archenemy of the Swamp Thing. Concepts such as zombies and especially incest were absolutely forbidden by the Comics Code Authority, but editor Karen Berger had the courage to stand against censorship and publish this comic without the Code’s seal of approval.  


Stephen Bissette and John Totleben are again in charge of the art, and they come up with some of the most breathtakingly beautiful pages I’ve seen. They are masters of horror either in quotidian situations, such as the group of rotten corpses masquerading as Matt’s coworkers, or in the shocking final revelation, in which all masks disappear and all we can see is the revolting presence of the dead in the world of the living. Time and time again, Bissette and Totleben surprise us with the most innovative page designs, like the one in which we see Abigail crumbling down after realizing what “Recorporation” means (by the way, in one of the frames we see the book “Deadlier than the Male”, and a picture in which Moore, Bissette and Totleben are removing a corpse from a crime scene). Like Neil Gaiman writes in his preface: “It was here that the artistic team really began to let loose. Bissette and Totleben give us insects that crawl between borders; Abigail Cable dragged into madness and beyond by her late uncle, crouched bloodied and beautiful in a corner; and a Swamp Thing who truly seems like a part of the landscape”.

Shawn McManus

In a “Halo of Flies” (November 1984), we see at last the repercussions of Arcane’s return. His presence is attracting every killer and psychopath… “and everything bad within two hundred miles finds itself heading for Louisiana without knowing why”. But Arcane’s influence keeps increasing with every passing minute, and soon it’s felt thousands of miles away, in Gotham City, more precisely within the walls of Arkham Asylum and in the cells of Two Face, the Joker and the Floronic Man. 


The penciler of these pages is Stephen Bissette but instead of the sumptuous inks of John Totleben we have the aggressively expressive style of Alfredo Alcalá. Together they produce strong and intense images, replacing subtlety with a very palpable sense of darkness, of thick blackness that no one can escape from. “You wanna see something really scary? …The Joker’s stopped laughing”. And indeed, we can’t help but to admire this powerful page in which we see the Joker drooling like a mindless victim of Arcane’s power.   


“Beneath the Earth there are muffled, booming voices. Beneath the ocean there are terrible lights. And the ripples widen across America. Through the very darkest minds”. The threat of Arcane is detected even off planet, as the Monitor and his future Harbinger watch over the Earth in their spherical satellite. Even a creature with enough power to change the course of the Crisis on Infinite Earths is afraid of what might happen. And in the middle of it all, Swamp Thing must try to save Abigail’s doomed soul.

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The offices of Recorporations / las oficinas de Reincorporaciones

Incluso los monstruos conocen el miedo. Pero un tipo especial de miedo, algo que desafía la extrañez de la innatural manifes-tación corpórea de Swamp Thing. Él es, después de todo, una criatura con clorofila en vez de sangre, ramas en vez de venas y plantas en vez de piel. No hay nada normal en esta monstruo-sidad y, sin embargo, el miedo lo ataca con fiereza y sin pausa.


¿Qué podría asustar a Swamp Thing? La respuesta es simple: Alec Holland. Hace años, una bomba explotó y el científico Alec Holland murió, su cuerpo en llamas mezclado con una nueva vio-fórmula dieron origen a Swamp Thing. Sin embargo, como Swamp Thing descubrió en "Una lección de anatomía", él nunca fue un hombre intentando adaptarse a su nueva naturaleza botánica, él era una planta que imitaba torpemente la biología humana.

En "El entierro" (publicado en "Saga of the Swamp Thing" # 28, en setiembre de 1984), Swamp Thing es acosado por el fantasma de Alec Holland. Una brutal dicotomía entre el hombre que fue y la criatura que es se establece en este relato. Pero por encima de todo, también podemos entender la importancia de los ritos funerarios. La momificación egipcia, la cremación vikinga o la tumba de occidente, cada cultura de la tierra ha honrado a sus muertos. Y el error fundamental de Swamp Thing ha sido no hacerlo. El cuerpo de Alec Holland se ha desintegrado hace mucho, pero incluso si está muerto en lo real, no está muerto en el orden simbólico. Para que él pueda recibir una "segunda muerte" y, en consecuencia, la paz eterna, debe ser enterrado por el monstruo que nació en el momento de su muerte. 

Moore, Bissette and Totleben (4th frame / viñeta 4)

Shawn McManus es un extraordinario artista y sus sombras profundas y sus pinceladas precisas son ideales para la oscuridad y la noche que toda historia de terror necesita. Shawn nos hace ver el miedo en la cara de Swamp Thing cuando intenta con desesperación eludir al fantasma de Alec Holland. Finalmente, cuando Swamp Thing encuentra el esqueleto de Holland, este gran artista nos da la conjunción perfecta entre la monstruosidad física y el horror de lo que alguna vez estuvo vivo y que ahora es sólo una trágica reliquia.


No obstante, es en "Amor y muerte" (octubre 1984) donde Alan Moore escribe la historia de terror definitiva. Una vez más, Moore muestra todo su talento en un juego de perspectivas cambiantes y técnicas narrativas complejas. Todo empieza con Abigail, quien siente "un repentino olor a carne de insecto chamuscada, acre y amargo detrás de la nariz", luego se desviste desesperadamente, intenta quemar sus ropas, se baña y usa todos sus jabones y shampoos, pero la pestilencia sigue allí, ella va a la cocina y raspa su piel con una esponja de alambre hasta sangrar. Y la pestilencia sigue. Lo que empezó como un día perfecto se ha convertido en el momento más pesadillezco que ha experimentado alguna vez.


Al comienzo, ella estaba feliz de ver a su esposo Matt Cable encontrar un buen trabajo y comprar una nueva casa para ambos. El hombre había dejado atrás su alcoholismo, pero incluso un bastardo borracho sería un ángel en comparación a lo que es ahora. Matt está trabajando en Reincorporaciones. Cuando Abby visita las oficinas, tiene una intuición y ve, por un breve segundo, tan breve que cree que es su imaginación, cuerpos podridos saludándola en medio de la oficina de Matt. 

The return of Arcane / el regreso de Arcane
Ella no tiene la valentía suficiente para destruir la felicidad que cree haber encontrado. No tiene la valentía suficiente para preguntarle a su marido qué significa "Reincorporación". Sin embargo, sus sospechas la llevan a investigar y descubre que los colegas de su marido son asesinos y psicópatas que han estado muertos por décadas.

Y luego, ella finalmente entiende que el hombre con el que ha estado viviendo, el hombre con el que ha estado teniendo sexo no es Matt Cable. Y entiende de dónde viene el olor de la podredumbre. Como una cáscara vacía habitada por insectos, Matt ha estado muerto, pero en lugar de bichos, en su interior está el alma corrupta de su tío Anton Arcane, némesis de Swamp Thing. Conceptos como los zombis y especialmente el incesto estaban absolutamente prohibidos por la Autoridad del Código de los Cómics, pero la editora Karen Berger tuve el coraje de enfrentarse a la censura y publicar este cómic sin el sello de aprobación del Código.

Bissette & Alcalá: The Joker’s stopped laughing  /
Bissette & Alcalá: el Joker ha parado de reír

Stephen Bissette y John Totleben están nueva-mente a cargo del arte, y elaboran algunas de las páginas más hermosas que he visto, como para quedarse sin aliento. Son maestros del horror ya sea en situaciones cotidianas, como el grupo de cuerpos putrefactos enmasca-rados como oficinistas, o en la impactante revelación final, en la que todas las máscaras desaparecen y todo lo que podemos ver es la asquerosa presencia de los muertos en el mundo de los vivos. Una y otra vez, Bissette y Totleben nos sorprenden con los diseños de página más innovadores, como ese en el que vemos a Abigail derrumbándose luego de descubrir qué significa "Reincorporación" (por cierto, en una de las viñetas vemos el libro "Más mortal que el macho" y una foto en la que Moore, Bissette y Totleben retiran un cadáver de la escena del crimen). Como escribe Neil Gaiman en el prefacio: "Fue aquí cuando el equipo artístico realmente empezó a liberarse. Bissette y Totleben nos dan insectos que reptan entre los bordes; Abigail Cable arrastrada hacia la locura y más allá por su tío fallecido, agazapada, ensangrentada y bella en una esquina; y un Swamp Thing que verdaderamente parece parte del paisaje".


En un “Halo de moscas” (noviembre 1984), vemos por fin las repercusiones del retorno de Arcane. Su presencia atrae a todos los asesinos y psicópatas... "y todo el mal en un radio de doscientas millas se dirige hacia Lousiana sin saber por qué". Pero la influencia de Arcane aumenta con cada minuto que pasa, y pronto es sentida a miles de millas de distancia, en Gotham, más precisamente al interior de Arkham Asylum y en las celdas de Two Face, el Joker y el Hombre Florónico. 


El dibujo a lápiz es de Stephen Bissette pero en vez de las suntuosas tintas de John Totleben tenemos el estilo agresivamente expresivo de Alfredo Alcalá. Juntos producen imágenes fuertes e intensas, reemplazando la sutileza con un sentido palpable de oscuridad, de negrura espesa de la que nadie puede escapar. "¿Quieres ver algo que da miedo?... el Joker ha parado de reír". Y de hecho no podemos dejar de admirar esta poderosa página en la que vemos al Joker babeando como una víctima sin mente del poder de Arcane.


"Debajo de la tierra florecen voces cadenciosas. Debajo del océano luces terribles se encienden. Y las ondas se sienten a través de Norteamérica. A través de las mentes más oscuras". La amenaza de Arcane es detectada incluso fuera del planeta por el Monitor y su futura Harbinger que observan la Tierra en su satélite esférico. Incluso una criatura con suficiente poder para cambiar el curso de las Crisis en Tierras Infinitas tiene miedo de lo que podría suceder. Y en el medio de todo, Swamp Thing debe intentar salvar el alma condenada de Abigail.


December 1, 2012

November films / películas de noviembre



November was even more international than other months… and I mean it, half of the films I saw were from Europe or Asia. But let’s start with something you’ve probably seen: Skyfall (2012), the 23rd James Bond production is directed by Sam Mendes, Daniel Craig is again Agent 007, and Judi Dench reprises her role as M, the cast also includes Javier Bardem as the villain. I haven’t seen all the James Bond movies, but I’ve seen a lot, and Skyfall is surely the best one, it combines high-octane action with a certain sense of melancholy as Bond feels he’s getting older… for the first time in decades we actually feel that this time agent 007 might lose, and the sad final scene reminds us that even our most beloved childhood heroes cannot remain as indestructible as they once were. I rarely enjoy action as a genre, but Skyfall was really outstanding. 

The Perks of Being a Wallflower (2012) is written and directed by Stephen Chbosky and it is, without a doubt, one of the best films of 2012. Logan Lerman is a shy teenager that befriends Ezra Miller, a flamboyant gay boy, who introduces him to Emma Watson (Hermione from “Harry Potter”). This story combines teenage awkwardness, friendship, love and the effervescence of youth into one truly fascinating narrative that conceals some very strong themes, such as child molestation and sexual abuse. An extraordinary film that, once again, proves that Ezra Miller knows how to choose his projects ("We Need To Talk About Kevin" and "Afterschool" were also great).

Child molestation is always a controversial subject, and director John Crowley handles it very delicately in Boy A (2007) a film that begins with two lonely young boys that become friends, one of them has been raped and all his anger and repressed violence bursts out one day, thus killing a little girl. When the police capture the boys, none of them is willing to confess who killed the girl, so they’re both sent to jail. Years later, one of them, played by Andrew Garfield (famous for his role as Peter Parker in "The Amazing Spider-Man") is set free. With a new identity and in a new town, he will try to rebuild his life from scratch, but the wounds of the past may be too hard to heal. Haunting, sad and very dramatic, Boy A is magnificent cinematographic accomplishment.

Of course, no month would be complete without a couple of horror films. I saw Fright Night (2011), here Anton Yelchin is a high school student that can only think about girls, until his former best friend Christopher Mintz-Plasse tells him that his neighbor (Colin Farrell) is actually a vampire. There is a lot of humor in Fright Night and some of the best sequences include David Tennant (a great British actor that played Doctor Who for years) and there are so many hilarious dialogues, for instance, when Christopher says to Anton: "you took my Stretch Armstrong so you could tie it around your balls and jerk off for an hour". My Bloody Valentine (2009), on the other hand, was a huge let down. This is a poorly done remake starred by Jensen Ackles and Kerr Smith… I saw the original in October and it is so much better. I really enjoyed Final Destination (2000) and I’ve seen the sequels, all of them with the same style, all of them disappointing, Final Destination 5 (2011) would be no exception except for the last scene, in which we see Nicholas D'Agosto (a good actor with interesting movies such as “Rocket Science”) and his girlfriend going into the airplane that crashes in the first movie (and we even get to see Devon Sawa getting off the plane). 

I’ve been meaning to watch Sydney Pollack’s Tootsie (1982) for a while, and it is a very clever analysis on gender and heterosexual normativity; when Dustin Hoffman decides to cross-dress and pretends to be a woman to get a role in a soap opera his entire world changes, being a man can be easy, being a woman is quite hard for him. The cast includes Jessica Lange and the great Bill Murray. I’m a big fan of Jesse Eisenberg and he usually has a knack for choosing the best films (for instance, “The Squid and the Whale” which happens to be on my top 100), however The Hunting Party (2007), starred by Richard Gere and Terrence Howard has a solid premise but it isn’t as good as it could have been. Jim Jarmusch’s Ghost Dog: The Way of the Samurai (1999), on the other hand, is a great story about loyalty and crime-lords in today’s world.


This time I saw movies from Spain, Italy, France and Germany, but let’s start with Antonio Mercero’s Planta 4ª (2003), a gripping tale about a group of kids fighting against cancer. The talented Juan José Ballesta is the protagonist, and we can’t help but to admire his strength and his courage, the other characters are also teenagers that have been diagnosed with cancer, and yet, they’re still rebellious and always ready to make jokes about everything (or even masturbate together while fantasizing about girls). Sigfrid Monleón’s El cónsul de Sodoma (2009) focuses on the life of Jaime Gil de Biedma (played by Jordi Mollà), one of Spain’s most important poets of the 20th century, Gil de Biedma is a successful businessman that comes from a wealthy family, everything in his life seems perfect except for two things: 1) he indulges in unproductive affairs such as poetry and 2) his homosexual encounters with men and boys are about to ruin his family’s reputation forever. Clandestinos (2007) is directed by Antonio Hens who had already done a remarkable short-film “En malas compañías”, for the second time his lead actor is Israel Rodríguez… however, there are some things about the script that didn’t convince me.
  
I saw again La vita è bella (1997) written, directed and starred by Roberto Benigni, it had been years since I saw it for the first time. I always think it’s hard to come up with upbeat stories about hope, but that’s what Benigni sets out to do. I understand that for some “Life is beautiful” can be too optimistic or even naïve, but I still consider it a charming film -although slightly demagogic- with some unforgettable sequences. Also from Italy comes Il sapore del grano (1986) directed by Gianni Da Campo, this one is a rather peculiar production about Lorenzo Lena, a college student who is hired as a teacher in a small town, there he has casual sex with an attractive girl but he also spends a lot of time with Marco Mestriner, his 12 year old student. One day, in the heat of summer, they kiss and that moment changes everything. 

Jean Eustache creates a very intimate world in Mes petites amoureuses (1974), a film that revolves around Martin Loeb, a teenager that experiences his sexuality very intensely in a rather conservative society. Eustache portrays the hardships of an impoverished family and the boy’s experiences realistically and, above all, sensitively. Krabat (2008) is German production based on children’s literature. David Kross is a young boy without home or food, until he’s summoned to a grinder, there he meets a group of young men that work for a mysterious and shadowy figure. Daniel Brühl, however, explains to him that this place is ruled by black magic. Director Marco Kreuzpaintner works again with Robert Stadlober, who was the protagonist of his gay-themed coming of age film “Sommersturm”. Finally, from Korea comes Boksuneun naui geot (2002) -AKA “Sympathy for Mr. Vengeance”- a very original and intense story about characters doomed to fatality, I can’t say much without spoiling this, but there are so many unpredictable moments here (such as a group of boys masturbating together while they think they’re hearing a woman moaning in pleasure when in fact she is screaming in agony), there are so many violent scenes, and there is also a weird sense of humor even more defying than the usual black humor. Easily the best Korean film I’ve seen in the past decade or so.

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Noviembre fue incluso más internacional que otros meses... y lo digo en serio, la mitad de las películas que vie fueron de Europa o Asia. Pero empecemos con algo que probablemente ya han visto: "Skyfall" (2012), la vigésimo tercera producción de James Bond es dirigida por Sam Mendes, Daniel Craig es el agente 007 de nuevo, y Judi Dench reaparece como M, el elenco también incluye a Javier Bardem como el villano. No he visto todas las películas de James Bond, pero he visto bastantes, y Skyfall es seguramente la mejor, combina acción a raudales con una cierta sensación de melancolía, y es que Bond siente que ha envejecido... por primera vez en décadas, sentimos que al agente 007 podría perder, y la triste escena final nos recuerda que incluso nuestros más amados héroes de la infancia no pueden permanecer tan indestructibles como lo fueron alguna vez. Rara vez disfruto algo del género de acción, pero "Skyfall" fue realmente sobresaliente.


"The Perks of Being a Wallflower" (2012) es escrita y dirigida por Stephen Chbosky y es, sin duda, uno de los mejores films del 2012. Logan Lerman es un tímido adolescente que se hace amigo de Ezra Miller, un chico abiertamente gay, quien le presenta a Emma Watson (Hermione de “Harry Potter”). Esta historia combina la torpeza adolescente, la amistad, el amor y la efervescencia de la juventud en una narrativa realmente fascinante que oculta algunos temas muy fuertes como el abuso sexual a menores. Una extraordinaria película que, una vez más, demuestra que Ezra Miller sabe cómo elegir sus proyectos ("We Need To Talk About Kevin" y "Afterschool" también fueron de lo mejor).

El abuso sexual infantil es siempre un tema controversial, y el director John Crowley lo maneja con delicadeza en "Boy A" (2007), un film que empieza con dos chiquillos solitarios que se hacen amigos, uno de ellos ha sido violado y toda su ira y violencia reprimida estallan un día, y así termina matando a una niña. Cuando la policía los captura, ninguno de ellos confiesa quién mató a la niña, así que ambos son enviados a la cárcel. Años después, uno de ellos, interpretado por Andrew Garfield (famoso por su rol como Peter Parker en "The Amazing Spider-Man") es liberado. Con una nueva identidad y en un nuevo pueblo, él intentará reconstruir su vida desde cero, pero las heridas del pasado quizá no logren sanar. Impactante, triste y muy dramática, "Boy A" es un magnífico logro cinematográfico.

Por supuesto, ningún mes estaría completo sin un par de películas de terror. Vi "Fright Night" (2011), aquí Anton Yelchin es un estudiante de secundaria que piensa sólo en chicas hasta que su ex mejor amigo Christopher Mintz-Plasse le dice que su vecino es un vampiro. Hay mucho humor en "Fright Night" y algunas de las mejores secuencias incluyen a David Tennant (un gran actor británico que interpretó a Doctor Who por años) y hay muchos diálogos hilarantes, por ejemplo, cuando Christopher le dice a Anton: "te llevaste mi Stretch Armstrong para amarrártelo a las bolas y pajearte por una hora". "My Bloody Valentine" (2009), por otro lado, fue una decepción. Se trata de un remake muy pobre, protagonizado por Jensen Ackles y Kerr Smith... vi la original en octubre y es mucho mejor. Realmente disfruté con "Final Destination" (2000) y he visto las secuelas, todas tienen el mismo estilo, y todas decepcionan por igual, "Final Destination 5" (2011) no sería ninguna excepción si no fuera por la última escena, en la que vemos a Nicholas D'Agosto (un buen actor con películas interesantes como “Rocket Science”) y a su enamorada a bordo del avión que se estrella en la primera película (e incluso vemos a Devon Sawa bajándose del avión). 

He querido ver "Tootsie" (1982) de Sydney Pollack hace tiempo, y es un análisis inteligente sobre el género y la normatividad heterosexual; cuando Dustin Hoffman decide travestirse y fingir ser una mujer para obtener un papel en una telenovela todo su mundo cambia, ser un hombre puede ser fácil, pero ser una mujer es bastante difícil para él. El elenco incluye a Jessica Lange y al gran Bill Murray. Soy un gran fan de Jesse Eisenberg y él usualmente tiene mucho criterio al elegir las mejores películas (“The Squid and the Whale”, por ejemplo, está en mi top 100), sin embargo "The Hunting Party" (2007), protagonizada por Richard Gere y Terrence Howard tiene una premisa sólida pero no es tan buena como pudo haber sido. Por otro lado, "Ghost Dog: The Way of the Samurai" (1999) de Jim Jarmusch, es una gran historia sobre la lealtad y los señores del crimen del mundo de hoy.

my drawing / mi dibujo

Esta vez vi películas de España, Italia, Francia y Alemania, pero empecemos con  Planta 4ª (2003) de Antonio Mercero, un cautivador relato sobre un grupo de jovencitos que luchan contra el cáncer. El talentoso Juan José Ballesta es el protagonista, y no podemos evitar admirar su fortaleza y su coraje, los otros personajes también son adolescentes a los que les han diagnosticado cáncer, no obstante, siguen siendo rebeldes y están siempre listos a hacer todo tipo de bromas (e incluso masturbarse juntos mientras fantasean con chicas). "El cónsul de Sodoma" (2009) de Sigfrid Monleón, se enfoca en la vida Jaime Gil de Biedma (interpretado por Jordi Mollà), uno de los más importantes poetas de España del siglo XX, Gil de Biedma es un exitoso hombre de negocios que proviene de una familia pudiente, todo en su vida parece perfecto excepto por dos cosas: 1) su inclinación por afanes improductivos como la poesía y 2) sus encuentros homosexuales con hombres y chicos están por arruinar para siempre la reputación de su familia. "Clandestinos" (2007) es dirigida por Antonio Hens, quien ya había hecho un notable cortometraje “En malas compañías”, por segunda vez su actor principal es Israel Rodríguez... sin embargo, hay cosas en el guión que no me convencen.
  
Vi de nuevo "La vita è bella" (1997) escrita, dirigida y protagonizada por Roberto Benigni, han pasado años desde que la vi por primera vez. Creo que siempre es difícil hacer historias esperanzadoras, y esa es la intención de Benigni. Entiendo que para algunos "La vida es bella" puede ser demasiado optimista o incluso ingenua, pero igual considero que es un film encantador -aunque ligeramente demagógico- con algunas secuencias inolvidables. También de Italia llega "Il sapore del grano" (1986) dirigida por Gianni Da Campo, esta es una producción bastante peculiar sobre Lorenzo Lena, un estudiante universitario que es contratado como profesor en un pueblito, allí tiene sexo de vez en cuando con una atractiva chica, pero también pasa mucho tiempo con Marco Mestriner, su alumno de 12 años. Un día del caluroso verano se besan y ese momento lo cambia todo. 

Jean Eustache crea un mundo muy íntimo en "Mes petites amoureuses" (1974), un film que se centra en Martin Loeb, un adolescente que experimenta su sexualidad muy intensamente en una sociedad bastante conservadora. Eustache retrata las penurias de una familia empobrecida y las experiencias del muchacho de manera realista y, por encima de todo, sensible. "Krabat" (2008) es una producción alemana basada en la literatura infantil. David Kross es un chico sin hogar y sin comida, hasta que es convocado a un molino, allí se encuentra con un grupo de jóvenes que trabajan para una misteriosa y sombría figura. Daniel Brühl, sin embargo, le explica que este lugar es gobernado por la magia negra. El director Marco Kreuzpaintner trabaja de nuevo con Robert Stadlober, quien fue el protagonista de su película de temática gay “Sommersturm”. Finalmente, desde Corea llega "Boksuneun naui geot" (2002) -o "Simpatía por el Sr. Venganza"- una historia muy intensa y original sobre personajes condenados a la fatalidad, no puedo decir mucho sin arruinar las sorpresas, pero hay tantos momentos impredecibles aquí (como cuando un grupo de chicos se masturban mientras piensan que escuchan a una mujer gemir de placer cuando, de hecho, ella está chillando de agonía), hay tantas escenas violentas, y hay también un extraño sentido del humor, incluso más desafiante que el habitual humor negro. No se me ocurre una mejor película coreana en la última década.


November 29, 2012

Obra Reciente - Pedro Peschiera (Galería Lucía de la Puente)


Some random thoughts about Spanish and plastic bags in art galleries...
Pablo Patrucco

What’s happening with Spanish? Not only the Royal Academy of Language but also many other institutions are deeply concerned about the level of corruption and contamination that is invading Spanish dialects throughout the world, if you want to keep things simple it is enough to see the ‘spanglish’ phenomena in the US, but there are a lot of countries butchering the language. In my opinion, here in Lima we have one of the best Spanish variations you could ever find, and there are a couple of countries in Latin-America that have different but valid variations, the rest is just rubbish, they can speak Spanish so damn awfully...

After visiting art galleries once or twice a week I have had a few problems with some of the things I’ve seen. Seeing a plastic bag framed is an example of today’s art installations / performance pieces, I think Marcel Duchamp was a genius when he made the first ones, but now every pretentious bastard feels entitled to place a plastic bag in a gallery and sell it for the price of a million plastic bags. So, I can’t say I am much of an expert about this, but I am certainly against that kind of installations, I don’t think they have any real value, and yes, it’s stuff I could do myself in no more than five. 

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Rich Johnston blessing my blog / Rich Johnston bendiciendo mi blog

Ayer se inauguraron dos muestras en la Galería Lucía de la Puente “Obra Reciente” de Pedro Peschiera y “La naturaleza de la defensa” de Alberto Borea. La propuesta de Peschiera se distingue por los tonos monocromáticos de sus objetos, a veces en oposición directa con el tapiz de fondo. Sin duda, su interés también reside en la exploración geométrica de figuras de corte netamente euclidiano. Aunque particularmente lo que me más me gustó fueron dos cuadros compuestos por palabras en latín, con un degradé que iba del blanco, al gris y al negro. Borea, en cambio, opta por la técnica del collage, usando sobre todo fotografías a blanco y negro, aparentemente con pocos elementos, sus piezas dicen más de lo que uno se imaginaría a simple vista. 

Apenas llegué me encontré con Matías Durán Amez, amigo del colegio a quien no veía probablemente hace unos nueve o diez años. Fue divertido conversar con él, me comentó que ha estado dedicándose al cine y que ha participado en películas como “Días de Santiago” y “Las malas intenciones”. Matías me presentó al joven artista Sebastián Cabrera, que había expuesto sus cuadros en la galería el mes pasado. 
my drawing / mi dibujo
En esta ocasión, además de mi infaltable copa de Navarro Correas, también tomé pisco sour, chilcanos y whisky, y me encontré con José Medina, Mariella Agois, Dare Dovidjenko, Carmen Alegre, Hugo Alegre, Irene Tomatis, etc. Fue muy divertido encontrarme con mi gran amiga Ximena Basadre y quedarnos conversando un buen rato. Al final de la noche, cuando hablaba con Julio Garay, me enseñó el catálogo de la muestra que también se había realizado esa misma noche en la Fundación Telefónica y para mi sorpresa encontré entre los artistas a Juan Diego Capurro, amigo del colegio; una lástima que no haya podido ir a esa muestra pero sin duda la visitaré en el transcurso de la próxima semana. 

November 25, 2012

Witch Doctor - Brandon Seifert & Lukas Ketner


Lukas Ketner
“Preventative medicine -- for the apocalypse?”. In a world in which magic and science coexist, the only way to prevent the planet’s destruction is by following the instructions of the doctor… of Witch Doctor. But who is this man and why has he been chosen to cure Earth? Doctor Vincent Morrow is a Sorcerer General, someone who combines the best of two worlds, the cold rationality of science with the uncanny spells of magic. In the best tradition of characters such us Doctor Strange (Marvel Comics Sorcerer Supreme who studied medicine before learning the mystic arts), Doc Macabre (IDW’s specialist in the arcane) or even Doctor House (the best analytic mind and an incomparable talent for figuring out a patient’s personality as well as their illnesses), Vincent Morrow is a man fighting against demons, vampires or monsters, using his intellect and his ability to solve impossible medical mysteries.

Writer Brandon Seifert decided to “show you the monsters you’re familiar with in ways you’ve never seen– by grafting the weirdest stuff in the natural world to them”. Inspired by the most peculiar aspects of biology, Brandon does an extraordinary creative exercise, treating monsters as real living organisms; and combining all that with Vincent Morrow’s ability to get rid of any nasty diseases. Every supernatural threat out there is considered a disease, that can be affected by the Earth’s immune systems (sunlight will turn a vampire into ashes, trolls will turn to stone, gargoyles into dust, and so on), but sometimes a medical intervention is necessary, and that’s when Witch Doctor comes in: to destroy the supernatural menaces that nobody else could defeat.

In Witch Doctor # 0 (published as a backup feature in The Walking Dead # 85 in May 2011), we see Doctor Vincent Morrow callously experimenting on a parasitoid vampire, much to the chagrin of his helper, the paramedic Gast. What kind of substances could we find in a vampire’s fang? Brandon has the answer: “vasodilator, anticoagulant, and an anesthetic”. All of these elements would be necessary for a vampire to immobilize his prey and suck their blood. All the scientific explanations are skillfully balanced with black humor… so when Gast complains about the doctor’s heartless methods he gets accused of being a post-mortem rights activist. 

In the four issue miniseries Witch Doctor fights against demonic possession, fairies hatching their eggs and creatures of the Black Lagoon. We’ve all seen films like “The Exorcist”, but when Vincent Morrow is dealing with possession he has a rather medical approach to it. For him, a demonic possession is akin to an infection, and he has more than one way to fix that, even when he finds a case of super-parasitism “one host, more than one parasite”.

For all intents and purposes, this is our world, except that every monster and demonic creature exist here. But there is something else, there are creatures of indecipherable nature that not even the doctor can fully comprehend, such is the case of Penny Dreadful, the girl / entity that works for the doctor as his anesthesiologist. Two minds coexist within her, one comes from the netherworld and one has still some traces of human rationality. In order for her to survive she must feed on all the mythical creatures that the doctor sees on a daily basis. 

The origin of all this supernatural evil is partly based on H. P. Lovecraft’s Cthulhu Mythos; Brandon states that millions of years ago gigantic alien creatures known as the Archaeons landed on our planet, their sole presence was enough to cause a cataclysm that meant the extinction of the dinosaurs, and for millions of years these Archaeons have been hibernating, although just like with any living creature, the microscopic organisms that resided in them had enough biological independency to keep on living. And all supernatural beings are somehow linked to these primordial extraterrestrial bacteria. There are some who think the Archaeons might awaken in our era, and that would certainly mean the end of the world. 
Lukas Ketner

I found especially fascinating how Brandon affirms certain theories about the Archaeons and the fact that they are much more powerful than gods: “gods metabolize worship, awe, fear”, and if you think about it, it’s true. Every religion consists necessarily on at least one -if not all- of these sine qua non conditions: you worship a god, or you admire a god or you fear a god. Gods need that, they need human souls and worshipping to exist. The Archaeons are so powerful that they need none of that.  

Issues # 0, 1 and 2 are great self-conclusive stories that tell us everything we need to know about this world while making us feel intrigued and seduced by the characters. Issues # 3 and 4 are a 2-part story that delves into the fish people (creatures that resemble the classical monster from the Black Lagoon), here we learn more about the Archaeons and Vincent Morrow’s destiny. After the miniseries, there was a one-shot titled “Resuscitation” which starts by mimicking a very well-known urban legend: a man wakes up in a bathtub filled with ice and he has in incision… he’s probably missing a kidney. Except, in this case, we see a man that has had one kidney replaced by a mummified kidney extracted from an old Egyptian deity that has been embalmed for centuries. 


Brandon is a great writer with a lot of imagination. He has truly created an entire world, and that’s no easy task. Better yet, he has created a very fascinating universe and he has reconciled magic with science. And that’s what I said in the letter that was published in the Resuscitation one-shot: “I’m fascinated by a whacky world in which science and magic can coexist, in which eerie creatures and sinister doctors can quarrel in the most unexpected ways”. 

Brandon Seifert and Lukas Ketner work so good together that at moments it is evident they are close friends. Obviously they share the same interests and passions. Personally, I can’t possibly imagine another artist in charge of Witch Doctor. Lukas Ketner is also new in the business, but he has more talent than a lot of pencilers working for the big two. For starters, he has done something that isn’t always easy for an artist: he has exceled doing both, interior art and covers. Some artists are great doing covers but not so good on interior art, and vice versa. Lukas, however, does a superb job in every of the six covers of Witch Doctor. We have to admire the creepy expression of Witch Doctor on issue # 0 and the riveting designs of his medical artifacts, instead of a stethoscope he has a mystic eye and instead of a regular injection he has a golden needle with jewels in the shape of a skull. There is so much thought and beauty in Lukas designs, he manages to give weight to elements that, due to their fantastic nature, would probably float away. In his hands, the sword Excalibur is real, and even an umbrella made of angels and devils desiccated flesh is real too. 

In the four covers of the miniseries Lukas plays with white backgrounds to enhance the impact of what we see in the foreground. In the first cover we have the contorted body of a boy possessed by a demon and the doctor trying to figure out what’s going on. This is a cover so strong that you would buy the book based solely on that image. And that’s what covers should accomplish, and that’s what many artists forget nowadays. The second cover is so beautifully inked that it could work perfectly as a black and white illustration; surely Lukas Ketner has been influenced by masters such as Bernie Wrightson and other legendary creators. In the third cover we see the doctor performing an autopsy, I absolutely love the way Lukas pays homage to the Creature of the Black Lagoon (plus, the gooey consistency of what the doctor is holding in his hands is awesome). In the fourth cover, we see the doctor holding Excalibur and a group of silhouettes that force us to imagine what kind of monstrosities he has to fight against. Finally, the Resuscitation one-shot is really amazing. The human skeleton and all his inner organs and veins are exposed, we can see what’s inside of us and that is always very discomforting (unless, of course, you’re in med school), the bandages in the corners are also a very nice touch.
Parasitoid vampire / vampiro parasitoide
There’s so much thought put into every drawing Lukas does. I know this project was years in the making, and that really shows. No detail has been overseen, no design is simplistic. I’ve heard other authors talking about their projects using the expression “years in the making” and after reading those comics I feel like they’ve been wasting their time, because for some people “years in the making” means not paying attention to an idea for a long time. For Brandon and Lukas it’s the opposite, it’s an example of how one can develop an idea over a long period of time. And the result, like a good wine, had to go through a maturing process before being released. This month a new miniseries of Witch Doctor begins. Will it be just as great as the previous issues? Hell yeah!
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Demonic possession / posesión demoníaca
"¿Medicina preventiva -- para el apocalipsis?". En un mundo en el que la magia y la ciencia coexisten, el único modo de prevenir la destrucción del planeta es seguir las instrucciones del doctor... del Doctor Brujo. ¿Pero quién es este hombre y por qué ha sido elegido para curar la Tierra? El doctor Vincent Morrow es un gran hechicero, alguien que combina lo mejor de dos mundos, la fría racionalidad de la ciencia con los extraños conjuros de la magia. En la mejor tradición de personajes como Doctor Strange (el Hechicero Supremo de Marvel, quien estudió medicina antes de aprender las artes místicas), Doc Macabre (el especialista de lo arcano en IDW) o incluso Doctor House (la mejor mente analítica y un incomparable talento para descifrar la personalidad de un paciente así como sus enfermedades), Vincent Morrow es un hombre que lucha contra demonios, vampiros o monstruos, usando su intelecto y su habilidad para resolver imposibles misterios médicos.
Fairy / Hada

El escritor Brandon Seifert decidió "mostrarte los monstruos que te son familiares en formas que nunca has visto- insertando en ellos las cosas más extrañas del mundo de la naturaleza". Inspirado por los más peculiares aspectos de la biología, Brandon realiza un extra-ordinario ejercicio creativo, tratando a los monstruos como organismos vivientes reales; y combinando todo ello con la habilidad de Vincent Morrow para deshacerse de las enfermedades fastidiosas. Cada amenaza sobrenatural es considerada una enfermedad, que puede ser afectada por el sistema inmunológico de la Tierra (la luz del sol convertirá a un vampiro en cenizas, a los trolls en piedra, a las gárgolas en polvo, etc.), pero a veces la intervención médica es necesaria, y esa es la tarea del doctor: destruir las amenazas sobrenaturales que nadie más podría derrotar. 

En Witch Doctor # 0 (publicado en las páginas finales de The Walking Dead # 85 en mayo del 2011), vemos al doctor Vincent Morrow experimentando cruelmente con un vampiro parasitoide, algo que enerva a su ayudante, el paramédico Gast. ¿Qué tipo de substancias podríamos encontrar en el colmillo de un vampiro? Brandon tiene la respuesta: "vasodilatador, anticoagulante y un anestésico". Todos estos elementos serían necesarios para que un vampiro pueda inmovilizar a su presa y chuparle la sangre. Todas las explicaciones científicas están hábilmente balanceadas con humor negro... así que cuando Gast se queja de los métodos insensibles del doctor, es acusado de ser un activista a favor de los derechos post-mortem.
Penny Dreadful eating / Penny Dreadful comiendo

En la miniserie de cuatro capítulos de "Witch Doctor", él lucha contra posesiones demoníacas, hadas que incuban sus huevos y criaturas de la Laguna Negra. Hemos visto películas como "El exorcista", pero cuando Vincent Morrow se encarga de una posesión tiene un enfoque bastante médico. Para él, una posesión demoníaca es afín a una infección, y tiene más de un modo de curarlas, incluso cuando encuentra un caso de súper-parasitismo "un huésped, más de un parásito".

Se debe resaltar que este es nuestro mundo, excepto que cada monstruo y criatura demoníaca existen aquí. Pero hay algo más, hay criaturas de naturaleza indescifrable que ni siquiera el doctor puede comprender del todo, tal es el caso de Penny Dreadful, la chica / entidad que trabaja con el doctor como su aneste-sióloga. Dos mentes coexisten en ella, una viene del inframundo y la otra aún tiene algunos restos de racionalidad humana. Para que ella sobreviva, debe alimentarse de las criaturas míticas que el doctor ve a diario.

El origen de todo el mal sobrenatural se basa en parte en los Mitos de Cthulhu de H. P. Lovecraft; Brandon señala que hace millones de años, gigantescas criaturas alienígenas conocidas como los Archaeons aterrizaron en nuestro planeta, su sola presencia causó el cataclismo que significó la extinción de los dinosaurios, y por millones de años estos Archaeons han estado hibernando, aunque como pasaría con cualquier criatura viva, los organismos microscópicos que residían en ellos tenían suficiente independencia biológica para seguir viviendo. Y todos los seres sobrenaturales están de algún modo vinculados a estas bacterias extraterrestres primordiales. Algunos piensan que los Archaeons podrían despertar en nuestra era, y eso significaría el fin del mundo.
Creatures of the Black Lagoon / criaturas de la Laguna Negra

Me pareció fascinante cómo Brandon afirma ciertas teorías sobre los Archaeons y el hecho de que son más poderosos que los dioses: "los dioses metabolizan la adoración, el asombro, el miedo", y si lo piensan es cierto. Toda religión consiste necesariamente en al menos una -si no todas- de estas condiciones sine qua non: adoras un dio, o lo admiras o le temes. Los dioses necesitan eso, necesitan almas humanas y adoración para existir. Los Archaeons son tan poderosos que no necesitan nada de eso.

Los números 0, 1 y 2 son historias auto-conclusivas de gran nivel que nos dicen todo lo que necesitamos saber sobre este mundo mientras que nos hace sentir intrigados y seducidos por los personajes. Los números 3 y 4 son una historia de 2 partes que explora a la gente pez (criaturas que se asemejan al clásico monstruo de la Laguna Negra), aquí averiguamos más cosas sobre los Archaeons y el destino de Vincent Morrow. Luego de la miniserie hay un número especial titulado "Resucitación" que empieza imitando una bien conocida leyenda urbana: un hombre despierta cubierto de hielo en una tina con una incisión... es probable que le falte un riñón. Excepto, en este caso, vemos a un hombre a quien le han reemplazado un riñón con un riñón momificado extraído de una antigua deidad egipcia que ha sido embalsamada hace siglos.

Brandon es un escritor grandioso con mucha imaginación. Ha creado un mundo entero, algo que no es una tarea fácil. Mejor aún, ha creado un universo muy fascinante y ha reconciliado magia con ciencia. Y eso es lo que dije en mi carta que fue publicada en Resucitación “Estoy fascinado por un mundo loco en donde la ciencia y la magia coexisten, en donde criaturas tenebrosas y doctores siniestros pueden luchar de las formas más inesperadas”.
Mummified kidney / riñón momificado

Brandon Seifert y Lukas Ketner trabajan tan bien juntos que por momentos se hace evidente que son buenos amigos. Obviamente comparten los mismos intereses y pasiones. Personalmente no me puedo imaginar a otro artista a cargo de Witch Doctor. Lukas Ketner también es nuevo en el negocio, pero tiene más talento que muchos de los dibujantes que trabajan para Marvel y DC. Para empezar, ha hecho algo no siempre es fácil para el artista: he demostrado excelencia tanto en el arte interior como en las portadas. Algunos artistas son buenos haciendo carátulas pero no tan buenos en el arte interior, y viceversa. Lukas, sin embargo, hace un trabajo soberbio en cada una de las seis portadas de Witch Doctor. Tenemos que admirar la expresión macabra en Witch Doctor # 0 y el cautivador diseño de sus artefactos médicos, en vez de un estetoscopio tiene un ojo místico y en vez de una inyección tiene una aguja dorada con joyas en forma de cráneo. Hay tantas ideas y belleza en los diseños de Lukas, él se las arregla para darle peso a elementos que, por su naturaleza fantástica, probablemente flotarían. En sus manos, la espada Excalibur es real, e incluso el paraguas hecho con carne disecada de ángeles y demonios es también real.

En las cuatro portadas de la miniserie, Lukas juega con un fondo blanco para resaltar el impacto de lo que vemos en un primer plano. En la primera portada tenemos el cuerpo contorsionado de un niño poseído por un demonio y al doctor intentando resolver la situación. Esta es una portada tan fuerte que podrían comprar el cómic sólo gracias a esta imagen. Y eso es lo que las portadas deben hacer, y eso es lo que muchos artistas olviden hoy en día. La segunda portada está tan bien entintada que podría funcionar a la perfección como una ilustración a blanco y negro; sin duda, Lukas Ketner ha sido influenciado por maestros como Bernie Wrightson y otros creadores legendarios. En la tercera portada vemos al doctor realizando una autopsia, me encanta el modo en el que Lukas rinde homenaje a la Criatura de la Laguna Negra (además, la consistencia viscosa de lo que el doctor sujeta en sus manos es tremenda). En la cuarta portada, vemos al doctor sujetando Excalibur y un grupo de siluetas que nos obliga a imaginar qué tipo de monstruosidades está por enfrentar. Por último, el especial "Resucitación" es más que asombroso. El esqueleto humano y todos sus órganos internos y venas están expuestos, podemos ver lo que está dentro de nosotros y eso siempre es algo incómodo (a menos, por supuesto, que estudiemos medicina), las vendas en las esquinas son un buen toque.

Hay mucho pensamiento en cada uno de los dibujos de Lukas. Sé que este proyecto estuvo en proceso durante años, y eso es algo que se ve. Ningún detalle ha sido descuidado, ningún diseño simplificado. He escuchado a otros autores hablar sobre sus proyectos usando la expresión "años en proceso" y luego de leer esos cómics siento que han estado desperdiciando su tiempo, porque para algunos "años en proceso" significa no prestarle atención a una idea por mucho tiempo. Para Brandon y Lukas es lo opuesto, es un ejemplo de cómo una idea se puede desarrollar en un periodo largo de tiempo. Y el resultado, como un buen vino, tenía que pasar por un proceso de maduración antes de salir a la venta. Este mes comienza una nueva miniserie de Witch Doctor. ¿Será tan grandiosa como los números previos? Sí, demonios.