January 15, 2013

FF # 1 - Matt Fraction & Michael Allred


Michael Allred
When I read the first issue of FF (Future Foundation) in 2011, I was surprised by the scope of it. This wasn’t just a regular relaunch. It was something else. Jonathan Hickman decided it was time to take the Fantastic Four to the next step, and just like Professor X was the headmaster of the Xavier’s School for Gifted Youngsters, Mister Fantastic became the leader of the new generation of scientists and imaginauts.

Now (almost two years later) Matt Fraction is in charge of Marvel’s premiere superhero family and he is exploring the concepts of the Future Foundation with a new cast of characters, making them even more fascinating than before. FF # 1 is a great example of how to tell a good story in a single issue while introducing a whole bunch of characters to new readers. It was great for me to see the contrast between Franklin Richards and Valeria Richards, Franklin constantly acting like a kid and Valeria acting like her father’s daughter, id est, the kind of genius that reminds me of Mark Millar’s version (in his run on Fantastic Four).

It was so much fun watching the interactions between Reed Richards and Scott Lang (Ant-Man), two scientists that understand the world under very different parameters. Sue Storm and Medusa also have a great moment, as they share their concerns as mothers and adventurers. The conversation between She-Hulk and The Thing was very comical, but my favorite encounter is probably the one that involves New York’s greatest ladies’ man, Johnny Storm and Darla Deering (Ms. Thing). The Fantastic Four are looking for replacements and these individuals are the chosen ones.   
Reed Richards &Scott Lang (Ant-Man)

Seeing the original members of the Future Foundation back in the spotlight (Alex Power, Leech, Artie Maddicks, Bentley-23, Dragon Man, etc.) was great, although I especially enjoyed the page with Alex Power (from Power Pack). 


I also found the structure of the story quite interesting. The first page and all subsequent pages in which we see the kids in ‘interview mode’ actually take place right after the last panel of the last page. Fraction has cleverly taken advantage of these moments that are only revealed as flashbacks in the end, and at the same time he plays with time paradoxes as the Fantastic Four leave our universe, promising to return in minutes, only to disappear for several days. 

This first issue is a delight to read but it is also a pleasure to look at thanks to the beautiful work of Michael Allred and Laura Allred. I’ve been a fan of the Allreds since the early days of Madman, I still remember how thrilled I was the first time I read Madman, there is something so unique about Mike’s lines and Laura’s colors, together they evoke the magic of the past, the ‘retro’ charm of old comic books (which is perfect for this book, especially in the moments in which Allred pays homage to Jack ‘King’ Kirby). I wish the Allred couple could stay on FF for as long as Fraction keeps writing it, this magnificent creative team is producing some of the best FF (both Fantastic and Future) stories I’ve read in years.  
_____________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________
Johnny Storm & Darla Deering (Ms. Thing)

Cuando leí el primer número de FF (Fundación Futura) en el 2011, me sorprendió. No se trataba de un simple relanzamiento. Era algo más. Jonathan Hickman decidió que había llegado el momento para que los Cuatro Fantásticos dieran un paso hacia adelante, y así como el Profesor X era el director de la escuela para jóvenes superdotados, el Señor Fantástico sería el líder de la nueva generación de científicos e imaginautas.

Ahora (casi dos años después), Matt Fraction está a cargo de la primera familia superheroica de Marvel y está explorando los conceptos de la Fundación Futura con un nuevo elenco de personajes, haciéndolos incluso más fascinantes que antes. FF # 1 es un gran ejemplo de cómo contar una buena historia en un sólo número mientras un montón de personajes son presentados a los nuevos lectores. Me encantó ver el contraste entre Franklin Richards y Valeria Richards, él actuando como un niño; ella, como la hija de su padre, es decir, el tipo de genia que me recuerda a la versión de Mark Millar (en su etapa en Fantastic Four).
Alex Power (Power Pack)

Mejor aún fue ver la interacción entre Reed Richards y Scott Lang (Ant-Man), dos científicos que entienden el mundo bajo parámetros muy distintos. Sue Storm y Medusa  también tienen un gran momento, cuando comparten sus preocupaciones como madres y aventureras. La conversación entre She-Hulk y The Thing fue muy cómica, pero mi encuentro favorito involucra al mayor Don Juan de New York, Johnny Storm y Darla Deering (Ms. Thing). Los Cuatro Fantásticos están buscando reemplazos y estos individuos son los elegidos.

Fue tremendo ver a los miembros originales de la Fundación Futura de vuelta al ruedo (Alex Power, Leech, Artie Maddicks, Bentley-23, Dragon Man, etc.) aunque disfruté sobre todo con la página de Alex Power (de Power Pack). 



FF: Medusa, She-Hulk, Darla Deering & Scott Lang
La estructura de la historia también es bastante interesante. La primera página y las subsiguientes en las que vemos a los niños en 'modo entrevista' de hecho ocurren justo después de la última viñeta de la última página. Fraction ha aprovechado astutamente estos momentos que sólo son revelados como flashbacks al final, y al mismo tiempo juega con las paradojas temporales cuando los Cuatro Fantásticos abandonan nuestro universo prometiendo regresar en minutos, sólo para desaparecer por varios días.

Leer este número es una delicia y verlo es también un placer gracias al bello trabajo de Michael Allred y Laura Allred. He sido fan de los Allred desde hace mucho, y todavía recuerdo la emoción que sentí cuando leí Madman, hay algo único en las líneas de Mike y en los colores de Laura, juntos evocan la magia del pasado, el encanto 'retro' de los cómics antiguos (algo que calza a la perfección con este título, sobre todo en los momentos en los que se homenajea a Jack ‘King’ Kirby). Desearía que la pareja Allred permanezca en FF tanto tiempo como Fraction siga de escritor, y es que este magnífico equipo creativo está produciendo algunas de las mejores historias de los FF (tanto Fantásticos como Futuros) en años.

January 14, 2013

Clubhouse Cocoa 2013

celebración nocturna

How can I forget that time, during an interview in TVE, the writers José Saramago and Eduardo Mendoza were born to an ocean view, because they were from Lisboa and Barcelona respectively. I, in the other hand, was born in Lima, which means four or five thousand meters over the sea level and therefore the ocean… Anyway, is very well known that I hate to bother or to interrupt and that, besides, we Peruvians usually choose the eclectic ways. Which means that I had no other alternative than to depict to the reporter, more or less, the next: since my earliest childhood my parents took me daily, every summer, to very diverse beaches of the city of Lima, although, of course, not without going through snowed crests, mountains and gorges, abysms, ravines, defiles of fog and precipices from the devil, in a crazy attempt to teach me how to swim, while far off, distinguished gentlemen from Lima were sailing away towards Europe in the remarkably elegant Reina del Pacífico, something like a Titanic without tragedy that died of old age. People from Lima, from yesterday, from today and in the future, have endured and will endure, urbi et orbi, summer temperatures that make us die of chill in Seville in August for example. And this owing to the fact that Lima is the capital city of Peru, and this country was the nerve center of the Incan empire, or of the empire of the Sun, ergo we people from Lima are, eclectively speaking, of course and not to bother, the greatest bearers of asphyxia temperatures of this universally world. And so, the Elle magazine, a few years ago, in a beautiful photographic reportage about the Andean Peru (the only country that has an ocean view or not according to what reporter are you using) placed the huanaco, an almost unknown animal, in the surroundings of Cuzco and Machu Picchu, although, they referred to them, needless to say, as “fine cities”… What can we do if Latin-America introduced itself in the universal history of the Europeans (which means, in the same history that have read and studied the Latin-Americans too) in the chapter Renaissance, and among other discoveries or inventions such as the magnifying glass? Be sure, cherished reader, that I will do no eulogies regarding the special goodness of the reporters of my country. There are some as loathsome as possible, as the one who assaulted me in Lima’s airport when I had just disembarked from Spain with the perfect question for a compromised writer: “what do you think about the new measures that the minister of Economy is going to implement”. Neither he nor I would know what those measures were, of course, and in the best of cases not even the sir minister of Economy would know about this still, but I was very much invited to throw my candidature as major of the city or ready to do something equally absurd.
Adapted from a text by Alfredo Bryce
my drawing / mi dibujo
___________________________________________________________
___________________________________________________________
bocadillos y cocteles

Uno vive estresado en Lima, y la carga negativa se va acumulando a lo largo del año y por eso, creo yo, en verano es obligatorio abandonar nuestra querida y caótica ciudad. Cien kilómetros en dirección al sur puede no parecer mucho pero es, a veces, distancia suficiente para poner las cosas en perspectiva. A mí, al menos, me ayuda muchísimo para relajarme. Me encanta estar con el celular apagado y desconectado de internet aunque sea por un par de días. 

Por supuesto, no hay nada más divertido que pasar el fin de semana con los amigos de toda la vida (somos el mismo grupo, nos conocemos desde los 5 años y ya todos tenemos 28, así que son más de 20 años de amistad). Y regreso a Lima revitalizado.


En esta ocasión, sin embargo, también hubo un evento especial: la tan anunciada inauguración del clubhouse. Además de una amplia variedad de bocaditos gourmet y de las mesas de Otto Kunz con quesitos, jamoncitos y panes de todo tipo, también hubo un sinfín de tragos. Empecé con un clásico pisco sour, luego un camu camu sour, un chilcano, un mojito de menta, un Bloody Mary, un Apple Martini y terminé con un whisky Johnnie Walker Black Label. Siempre es refrescante contar con tantas opciones al mismo tiempo, y aunque seguramente me faltó probar algunas copas, las que tomé estaban deliciosas. Realmente, este ha sido un fin de semana para el recuerdo. Espectacular de verdad. 

January 11, 2013

December comic books / cómics de diciembre


If I had to choose the best comic of November and December it would be a tie between the truly fantastic FF # 1 and the absolutely awesome Witch Doctor Mal Practice # 1. FF was surprisingly good, and Witch Doctor was just as great as the original miniseries. Last year I was buying Witch Doctor, Luther Strode and Caligula, and they have all returned at the same time. Ouch, I can’t even begin to imagine what this will do to my budget. I really enjoyed reading the new beginnings for Luther Strode and Caligula, and I’ll review them. Finally, Masks # 1 had a great script and great art, easily the most promising miniseries that has come from Dynamite in years. And now, without further ado, here are December’s comics as per solicitations. Which ones of these have grabbed your attention?

AMERICA'S GOT POWERS #4 (OF 6)
(W) Jonathan Ross (A/CA) Bryan Hitch. Story JONATHAN ROSS art / cover BRYAN HITCH  As the televised games continue and Tommy tries to tap into his enormous power, the government begins shutting things down. Their plan to use the kids as human batteries is close to realization. Will the renegade teens known as The Rejected stop it, or only make matters far, far worse? 

CALIGULA HEART OF ROME #1 (OF 6) (MR) 
(W) David Lapham (A/CA) German Nobile. Caligula returns for an all-new series by the original creative team! David (Stray Bullets) Lapham and painter German Noble return to the time of hedonism and supernatural evil with Caligula: Heart of Rome #1! They thought the mad emperor destroyed, his mysterious soul box gone, and his body run through with a thousand blades. But the demon lives on and ten years later the job of finding and slaying the beast once and for all has fallen to heroic Laurentius. But can anyone unravel the mystery of the demon before its bloody tendrils can make glorious Rome a wasteland® Available with Regular, Wraparound, or Gore covers by German Noble, and a special Imperial Retailer Incentive.

CYBER FORCE #2 (Net) 
(W) Marc Silvestri, Matt Hawkins (A) Khoi Pham, Sunny Gho (CA) Marc Silvestri TOP COW'S TOP-SELLING SERIES OF ALL TIME CONTINUES IN ITS GROUND-BREAKING RELAUNCH! APHRODITE V DEBUTS! For the first time in history, mankind is outpacing evolution. It takes nature thousands of years to adapt to changes and the things humanity has accomplished technologically in just the past 100 years has thrown its ability to evolve, and in turn survive, completely out of whack. In other words, a world full of wonders and conveniences is being created that none will hope to survive. This dilemma is at the heart of what CYBER FORCE is all about. The massive corporation CDI continues to engineer technologically enhanced humans. Cyber Force, terrorists or resistance fighters depending on your point of view try and regroup and reveal the conspiracy that is behind the heart of CDI and its mission. Aphrodite V and Stryker make their debut!

FASHION BEAST #4 WRAP CVR (MR)
(W) Alan Moore (A/CA) Facundo Percio. There is no nuclear winter in the seasons of the fashion world.  And while life outside of Celestine's empire is tumbling toward oblivion, within the doors of the temple to fashion Doll becomes enwrapped in the disdain and contempt of the madams.  But while Doll strives to raise her station from commoner to elitist, she discovers that the wrong turn of phrase can do more than ruin a career, it can take a life.  For in this world only the designs of Le Patron are immaculate and everything else is terminally flawed and to be scorned, used, and eventually discarded.  And it may be too late when Doll realizes that her obstinate and haughty projected image may turn out to be a mortal detriment to her newly found stardom as the jewel of Celestine's eye.  Fashion Beast brings Alan Moore's unearthed masterpiece into the limelight after nearly thirty years!  Available with a Regular or Wraparound Cover by series artist Facundo Percio or Haute Couture Incentive (by Percio) or the very rare Tarot (by Paul Duffield) Incentive cover. 

FF #1 NOW
Matt Fraction (W) & Mike Allred (A). We have seen the future and it will be fantastic! In the absence of the Fantastic Four, a substitute Four, hand-picked by the real deal--Ant-Man, Medusa, She-Hulk and Miss Thing--stand ready to guard the Earth and the nascent Future Foundation for four minutes... NOW! what could possibly go wrong? 

GREAT PACIFIC #2 (MR)
(W) Joe Harris (A/CA) Martin Morazzo. 'TRASHED!' Part Two Throwing his life of privilege and comfort aside, fugitive oil heir Chas Worthington plants a flag on the floating continent of trash known as the Great Pacific Garbage Patch and proclaims it his own, sovereign nation.  But he's not the only one who's come to check out Earth's newest, strangest frontier! 

HAPPY #3 (OF 4)
(W) Grant Morrison (A/CA) Darick Robertson. With a day left until Christmas, and time running out for Santa's innocent victims, Happy the Horse learns what turned Nick Sax from golden cop to broken-down hitman.  But can he convince Nick to do the right thing or is it Happy's turn to face some uncomfortable home truths?

HELLBOY IN HELL #1 MIGNOLA CVR 
(W/A) Mike Mignola (CA) Mike Mignola, Dave Stewart After saving the world in The Storm and The Fury, but sacrificing himself and Great Britain, Hellboy is dead, cast into Hell, where he finds many familiar faces, and a throne that awaits him. Mike Mignola returns to draw Hellboy's ongoing story for the first time since Conqueror Worm. It's a story only Mignola could tell, as more of Hellboy's secrets are at last revealed, in the most bizarre depiction of Hell you've ever seen. 

LEGEND OF LUTHER STRODE #1 (OF 6) (MR) 
(W) Justin Jordan (A/CA) Tradd Moore. Luther Strode lives. Five years after losing everything, Luther has become more than a nightmare for the evil men in his city… he has become a legend. But somebody is hunting the bogeyman, and he has dangerous allies that Luther will never expect. Luther Strode lives; but for how long® The sequel to 2011's breakout hit begins here!

MASKS #1 
(W) Chris Roberson (A) Alex Ross (CA) Alex Ross & Various Starring The Shadow, The Green Hornet, Kato, and The Spider, in a story that only Dynamite could tell! Before superheroes, there were Masks! They've always said it can't happen here… but what if it did? It's 1938, and the Justice Party has swept into office in New York State. But the newly-elected officials are in the control of powerful criminals, who quickly corrupt the law to their own advantage. When a fascist police state is instituted, the only ones who stand in defense of the innocent are masked vigilantes like the Shadow, the Green Hornet, Kato, and the Spider. Also, look forward to future appearances of Black Bat, Miss Fury, Black Terror, Green Lama and more! When the law is unjust, justice must be an outlaw! 

MORNING GLORIES #23 
story NICK SPENCER art JOE EISMA cover RODIN ESQUEJO   'Promises, Promises.' 

UNCANNY AVENGERS #2
(W) Rick Remender (A/CA) John Cassaday • What are The Red Skull's new powers? How did he become the most powerful man on Earth? • Can Havok and Thor defeat the spreading influence of Honest John, The Living Propaganda?! • Rogue and Scarlet Witch trapped on the Isle of the Red Skull's S-Men! • Wolverine & Captain America: uncover the truth behind the worldwide mutant assassination epidemic!

UNWRITTEN #44 (MR)
(W) Mike Carey (A) Peter Gross (CA) Yuko Shimizu. In the classical underworld of Hades, Tom takes on harpies, sinister ferrymen and multiheaded dogs. But none of these encounters prepare him for his meeting with the king - or for the responsibilities he has to take on for some very familiar damned souls.  

WALKING DEAD #105 (MR)
(W) Robert Kirkman (A) Charlie Adlard, Cliff Rathburn (CA) Charlie Adlard. 'Sing me a song.' 

WITCH DOCTOR MALPRACTICE #1 (OF 6)
(W) Brandon Seifert (A/CA) Lukas Ketner
The breakout medical horror hit from ROBERT KIRKMAN's Skybound imprint is back on call!  Even the world's leading expert in supernatural disease needs to unwind sometimes. But when Dr. Morrow wakes up with no memory of what - and who! - he did last night, is it just a case of partying too hard… or something more malignant? (Hint: It's the malignant one!)   'Terrifying, hilarious, and above all else, smart.' - The A.V. Club

WITCH DOCTOR MALPRACTICE #2 (OF 6)
(W) Brandon Seifert (A/CA) Lukas Ketner. Doc Morrow doesn't remember what happened to him last night - and what he doesn't know might kill him! With the clock ticking, Morrow consults with some very unorthodox specialists. But will the cure prove worse than the disease®    'Charmingly demented… I can't wait for future volumes.' - Cory Doctorow, Boing Boing 
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________

Si tuviera que elegir el mejor cómic de noviembre y diciembre habría un empate entre el fantástico FF # 1 y el asombroso  Witch Doctor Mal Practice # 1. FF fue tan bueno que me sorprendió, y  Witch Doctor estuvo tan genial como la miniserie original. El año pasado estaba comprando Witch Doctor, Luther Strode y Caligula, y ahora todas han regresado al mismo tiempo. Uf, no puedo ni imaginar los efectos que tendrá esto sobre mi presupuesto. Realmente disfruté leyendo los nuevos comienzos de  Luther Strode y Caligula, y serán reseñados. Por último, Masks # 1 tuvo un gran argumento y gran arte, se trata de la miniserie más prometedroa que de Dynamite en años. Y ahora, sin más preámbulos, aquí están los cómics de diciembre. ¿Cuáles son los que más te llaman la atención?

AMERICA'S GOT POWERS #4 (OF 6)
Mientras los juegos televisivos continúan y Tommy trata de recurrir a su enorme poder, el gobierno empieza a intervenir. El plan de utilizar a estos jovencitos como baterías vivientes está por concretarse. ¿Los adolescentes renegados conocidos como ‘Los Rechazados’ solucionarán las cosas?

CALIGULA HEART OF ROME #1 (OF 6) (MR) 
En una época de hedonismo y maldad sobrenatural, Calígula, el emperador loco, ha sido destruido, sus posesiones han desaparecido, y su cuerpo ha sido atravesado por mil espadas. Pero el demonio sobrevive, y diez años después la labor de hallar y aniquilar a la bestia recae en LAURENTIUS. 

CYBER FORCE #2 (Net)
Por primera vez en la historia la humanidad está quedando fuera de sincronía con la evolución, nuestros inventos nos impiden adaptarnos a los cambios y por lo tanto sobrevivir. Un mundo de tecnología podría ser el fin.

FASHION BEAST #4 WRAP CVR (MR)
En las temporadas de la industria de la moda, no existe el invierno nuclear. Y mientras la vida fuera del imperio de CELESTINE es olvidada, dentro de las puertas del templo de la moda, DOLL recibe el desdén y el desprecio de las madamas. Ella ha luchado para subir de estatus y llegar a la elite, pero una sola frase podría arruinar su carrera o costarle la vida a manos de CELESTINE.

FF #1 NOW
Hemos visto el futuro y será fantástico. Con los Cuatro Fantásticos ausentes, los cuatro sustitutos se alistan para proteger la Tierra y la Fundación Futura: ANT-MAN, MEDUSA, SHE-HULK y MISS THING. ¿Qué podría salir mal?

GREAT PACIFIC #2 (MR)
Chas, el heredero de una fortuna petrolera, es un fugitivo que decide clavar su bandera en el continente flotante de basura conocido como el Parche de Basura del Gran Pacífico, y se proclama como soberano.

HAPPY #3 (OF 4)
Falta un día para navidad, y el tiempo se acaba para las víctimas inocentes de Papa Noel, HAPPY el caballo descubre qué hizo que Nick, el policía dorado, se convirtiera en un rufián. ¿Y los secretos de HAPPY?

HELLBOY IN HELL #1 MIGNOLA CVR 
Después de salvar el mundo en la Tormenta y la Furia, y sacrificarse a sí mismo, HELLBOY está muerto y es arrojado al infierno, en donde encuentra muchas caras familiares y un trono que lo espera.

LEGEND OF LUTHER STRODE #1 (OF 6) (MR) 
Luther está vivo. Cinco años después de perderlo todo, Luther se ha convertido en algo más que una pesadilla para los criminales de su ciudad… él es una leyenda. Pero alguien con peligrosos aliados está al acecho.

MASKS #1
Antes que los súper-héroes, había máscaras: THE SHADOW, THE GREEN HORNET, KATO y THE SPIDER. Es 1938 y el Partido de la Justicia ha ganado las elecciones en New York, pero los oficiales recién elegidos controlan a poderosos criminales que corromperán rápidamente a la ley. Al instituirse un estado policial fascista, los únicos que defenderán a los inocentes serán los vigilantes enmascarados. Si la ley es injusta, la justicia debe ir contra la ley.
my drawing / mi dibujo

MORNING GLORIES #23
Promesas, promesas.

UNCANNY AVENGERS #2
¿Cuáles son los nuevos poderes de RED SKULL? ¿Cómo se convirtió en alguien tan poderoso? ¿Podrán HAVOC y THOR detener al Honesto John, la Propaganda Viviente? Mientras, ROGUE y SCARLET WITCH están atrapadas en la isla de los Hombres S. WOLVERINE y CAPTAIN AMERICA descubren la verdad detrás de la mortal epidemia mutante mundial.

UNWRITTEN #44 (MR)
En el clásico mundo del Hades, Tom se enfrenta a las harpías, al siniestro Caronte y al perro de múltiples cabezas. ¿Estará listo para ver al rey?

WALKING DEAD #105 (MR)
Cántame una canción.

WITCH DOCTOR MALPRACTICE #1 (OF 6)
Incluso el mayor experto del mundo en enfermedades sobrenaturales necesita un descanso. Pero cuando el doctor Morrow se despierta sin poder recordar con qué o quién estuvo la noche pasada, ¿la juerga fue muy extrema o se trata de algo malévolo? Algo malévolo, sin duda.

WITCH DOCTOR MALPRACTICE #2 (OF 6)
El doctor Morrow no recuerda lo que sucedió la noche anterior. Y no saber puede ser fatal. En una carrera contra el reloj, Morrow consulta con especialistas nada ortodoxos. Pero ¿será la cura peor que la enfermedad?

January 10, 2013

My Amerikan Beauty - Alejandro Romaní


My drawing / mi dibujo
This month I have so many comics and trade paperbacks to review that I don’t know where to begin. Thanks to the generosity of some of my friends in the message boards I have received a couple of gifts, the most notorious would be The Manhattan Projects (courtesy of GiveWarAChance). But I also have Ultimate Spider-Man vols. 1 and 2, plus all the new comics from December (and a few from November that I haven’t reviewed yet): FF # 1, Witch Doctor Mal Practice # 1 & 2, Happy # 3, Uncanny Avengers # 2, Fashion Beast # 4, Caligula Heart of Rome # 1, America’s Got Powers # 4 and Legend of Luther Strode # 1.

So my question is, my dear friends, which ones are you reading? What interests you the most? Marvel Now? The new Image series and miniseries? Lapham’s return to Caligula? The first arc of Jonathan Hickman’s magnum opus? Or would you prefer to read a review about Ultimate Spider-Man, a series that started over a decade ago? 
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
Alejandro Romaní

Como suele suceder, el año empieza lleno de actividades y, claro está, el mundo de las galerías limeñas no es ajeno a esta surte de ebullición cultural. Ayer miércoles se inauguraron muestras al menos en cuatro galerías distintas. Por cuestiones de tiempo, me resultó imposible ir a todas, pero al menos llegué a tres. Tres de cuatro me parece bastante bien. Así que empecemos con la muestra del Centro Cultural El Olivar en San Isidro “My Amerikan Beauty” del artista Alejandro Romaní. Conozco a Alejandro al menos desde hace un par de años, y aunque había visto cuadros suyos antes no había podido contemplar del todo la profundidad de su propuesta. Además de una notable unidad temática, todos sus cuadros nos hacen reflexionar sobre asuntos que ya preocupaban a los filósofos griegos, como la prevalencia de la forma sobre el contenido. Sin duda, es una de las mejores muestras que ha tenido lugar en El Olivar, y es, como dice el propio autor una “Resistencia vectorial contra el monopolio de la estética instalada”. 
Hugo Salazar

Saludé a Alejandro, que estaba sumamente alegre, y no podía ser de otra forma ya que esta era su noche. También hablé un ratito con Marcos Palacios y Paola Tejada, y luego de un par de traguitos de pisco Rotondo (curiosamente el mismo pisco que usé este fin de semana en la playa para hacer varias rondas de maracuyá sour), partí en dirección a mi distrito. Ya en Barranco me dirigí primero a la Galería Lucía de la Puente, en donde se inauguraban las muestras “Nosotros/Ellos” de José Luis Martinat. Cuando Fernando de Szyszlo afirmó que “El futuro del arte peruano me preocupa de la misma manera o incluso menos que el futuro del arte en general, que está en un punto más bajo del que ha estado nunca”. Muchos artistas contemporáneos manifestaron su desacuerdo con estas palabras. Martinat, de hecho, afirmó lo siguiente: "[Szyszlo] Es un artista tan tradicional, tan mayor, con un pensamiento tan cerrado, que no le doy ni dos segundos de mi tiempo, no le doy importancia". Sin embargo, Szyszlo es Szyszlo, y Martinat es solamente Martinat, y aunque le pese, para hacer instalaciones hay que tener una propuesta muy sólida, algo que no encuentro en esta muestra que, finalmente, ejemplifica muy bien lo que dice el mayor artista peruano.

La segunda muestra "Sé que te mueres por mí" de Aldo Chaparro es incluso de mayor pobreza que la de Martinat. De todos modos, al menos me entretuve tomando un par de copitas de Malbec Navarro Correas. Además, en la galería me encontré con el artista Dare Dovidjenko, Daniel Barclay, Carmen Alegre e Irene Tomatis.
Zoë Massey

En la Galería Cecilia González se inauguraba la muestra "Llave inglesa" de Zoë P. Massey, una interesante combinación de fotografías digitales, ilustraciones en pequeño formato y juguetes con fotografías miniaturizadas que sólo podían verse acercando el objeto en cuestión a los ojos. 

Con creatividad y lucidez, la artista nos presenta una obra que deleita la vista. Allí me encontré con Daniel Paz, mi antiguo amigo y colega de trabajo (lo conocí años atrás, en el 2008 o 2009, cuando ambos trabajábamos en el centro de Lima, al frente de la Bolsa de Valores y apenas a un par de cuadras de El Comercio). También hablé con Pablo Villaizán, que ya regresó de Barcelona y estará acá durante algunos meses. 

Luego de un par de copas heladitas de Moët & Chandon decidí que ya era momento de retirarme. Hacía mucho tiempo que no asistía a tres inauguraciones seguidas, pero había olvidado lo divertido que podía ser practicar este tipo de maratones culturales

January 7, 2013

Miracleman # 5 - Alan Moore & Alan Davis


Paul Gulacy
What is the source of villainy? It’s hard to tell, but what remains clear is that a superhero is only as captivating as his nemesis. Villains are the one factor that can never be removed from superhero comics, and Alan Moore is well aware of that in “The Approaching Light”, and he reinforces an already dark and dangerous figure: Doctor Gargunza.

Although in the 50s, Doctor Gargunza was merely a facsimile of Captain Marvel’s Doctor Sivana, Alan Moore recreates him in a much menacing manner. You see, for an archenemy to succeed there must be a confluence of at least two factors: the first one implies how threatening a villain can be, and the second one entails their secret origins.

The most remarkable villains present a combination of these two elements: we have a lethal Joker fighting against Batman, and his origin is revealed in “The Killing Joke” (and in “The Dark Knight” film, the constant hints and contradictions about what turned him into the Joker makes him even more mysterious); we have a treacherous Lex Luthor struggling against Superman, and his origin is revealed in a fascinating Unauthorized Biography; and we have Magneto, a formidable rival of the X-Men, his past in a concentration camp gives him an unprecedented level of complexity.
Miracleman & Mr. Cream

Since Doctor Gar-gunza is the scientist who actually trans-formed Michael Moran into Mira-cleman, he also knows how to destroy him. No one else in the world has more know-ledge about super-men, and that makes him very powerful indeed. Kidna-pping Moran’s wife is Gargunza’s first step towards a plan we can’t deduce at first, but his true motivations are made transparent when he remembers his past in “I heard Woodrow Wilson’s Guns”.

At an early age, Doctor Gargunza took advantage of his 190 IQ to control a criminal group in Rio de Janeiro, at 13 he was already making a lot of money, and when one year later his former boss tries to rape him (“he tried to interfere with me, sexually. I resisted. I was beaten”), he kills him in revenge. After this unpleasant experience he travels to Europe, he meets philosopher Martin Heidegger and in 1934 he meets Germany’s chancellor and future leader of the Nazis, Adolf Hitler. Although his scientific mind is very keen on human experiments he never forgets the more mundane aspect of reality, and thus, in 1941 he realizes that the Germans will lose WWII, and so he defects to England and there he’s hired by the British government.
Dr. Gargunza... victim of sexual abuse at age 14 /
Dr. Gargunza... víctima de abuso sexual a los 14 años

And it is in England where an extra-terrestrial transport lands. He’s one of the first scientists to arrive to the landing spot, and the first man to enter into the space-ship. In most comic books we usually get very tradi-tional depic-tions of aliens, they are very huma-noid, and even their technology is very unimaginative. Alan Moore, however, envisions this space-ship in such a way that we know it could never be replicated by human science. Of course, the extraordinary pencils and inks of Alan Davis are a key factor here. The artist designs a sleek ship, of oval proportions, and the inside is so strange and unique that Gargunza and his men can barely make sense of it: “We found a machine that had intestines. We found circuitry that seemed to be made of water”. Moore’s description of the alien vessel is so vivid that as readers we actually imagine ourselves inside of it. I remember an old Alan Moore’s story published in 2000AD, a man becomes the most successful sci-fi writer of the world, his descriptions of alien civilizations and otherworldly technology fascinate his readership, until an investigator realizes that no one can have such a wild imagination, and so this man can’t be human, he must be an alien that has adopted human form. And oddly enough Moore reminds me of that fictitious writer, because in fact he has the wildest imagination.

In Miracleman Alan Davis does one of the best works of his long career, just looking at his alien leaves me in awe, there are so many strange elements that somehow work in perfect combination, and the idea that ‘it’ used to drive the ship by having pieces of machinery skewering his body seems brilliant to me, and also a good example of why no human could operate the ship… because humans wouldn’t survive the blood loss. 
Inside the alien ship / dentro de la nave alienígena

Of course, Gargunza imme-diately analyzes the alien’s corpse, and in this strange biology he finds a way to create a super-human. Before bes-towing unli-mited power upon a mere mortal, he must first control the mind of said mortal. But he doesn’t know how… until one day in the canteen he finds a Captain Marvel comic book with a plot so idiotic and characters so cheesy that he laughs out loudly; but he also understands that if he captures orphans and places in their head a false reality, a reality that resembles the simple and naïve world of Shazam then he will have absolute dominion over their minds. And that’s why Miracleman, Young Miracleman and Kid Miracleman are based in Captain Marvel, Marvel Jr. and Mary Marvel. In this brilliant explanation, Moore brings into fiction elements of reality, because the truth is that Miracleman (originally published as Marvelman) was a rip-off of Captain Marvel, but thanks to Moore’s narrative it all makes sense perfectly. 

In this issue we also have the conclusion of “The Red King Syndrome”, a story that takes place in the heads of Miracleman, Young Miracleman and Kid Miracleman. Miracleman is struggling to wake up, and suddenly the simple world in which they live seems false and unreal to him, and he makes Young Miracleman and Kid Miracleman realize that there is something really weird going on. Doctor Gargunza tries over and over again to get their minds reprogrammed, but Miracleman’s subconscious continues rejecting the dream. The artist is, again, John Ridgway, and he makes such a fantastic work in the oneiric sequences, his ability to bend reality and illustrate the craziest characters makes the dream solid enough for us. There are also some very interesting elements of repressed sexuality, as several gorgeous women try to touch Miracleman in a very provocative manner which instantly makes the hero snap at them. 
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
Captain Marvel comic on panel 4 / cómic del Captain Marvel en la viñeta 4

¿De dónde vienen los villanos? Es difícil saberlo, pero resulta claro que un súper-héroe es sólo tan cautiva-dor como su némesis. Los villanos son el único factor que nunca puede sustraer-se de los cómics de súper-héroes, y Alan Moore es conscien-te de esto en “La luz que se apro-xima”, donde refuerza una figura ya de por sí oscura y peligrosa: el doctor Gargunza.

Aunque en los años 50, el doctor Gargunza era un burdo remedo del doctor Sivana de Captain Marvel, Alan Moore lo recrea de una manera amenazadora. Verán, para que un archienemigo destaque debe haber una confluencia de al menos dos factores: el primero implica qué tan amenazante puede ser un villano, y el segundo se refiere a sus orígenes secretos.

Los villanos más formidables presentan una combinación de estos dos elementos: tenemos a un letal Joker peleando contra Batman, y su origen es revelado en “The Killing Joke” (y en la película “The Dark Knight” las constantes pistas y contradicciones sobre lo que lo convirtieron en el Joker lo vuelven aún más misterioso); tenemos a un artero Lex Luthor luchando contra Superman, y su origen es revelado en una fascinante "Biografía no autorizada"; y tenemos a Magneto, el invencible rival de los X-Men, su pasado en un campo de concentración le da un nivel de complejidad sin precedentes.

El doctor Gargunza es el científico que transformó a Michael Moran en Miracleman, y por lo tanto también sabe cómo destruirlo. Nadie en el mundo tiene tantos conocimientos sobre los superhombres, y en ello reside su poder. Secuestrar a la esposa de Moran es el primer paso de un plan que no podemos deducir al principio, pero las verdaderas motivaciones del doctor se hacen transparentes cuando recuerda su pasado en "Yo oí las pistolas de Woodrow Wilson".
Sexual tension / tensión sexual

A tempra-na edad, el doctor Gargunza aprove-chó su coe-ficiente inte-lectual de 190 para controlar un grupo criminal en Río de Janeiro, a los 13 años ya había amasado una gran fortuna y cuando un año después su antiguo jefe intenta violarlo ("trató de interferir conmigo, sexual-mente. Me resistí. Fui golpeado") él se venga matándolo. Después de esta desagradable experiencia se va de viaje a Europa, allí conoce al filósofo Martin Heidegger y en 1934 conoce al canciller de Alemania y al futuro líder de los nazis, Adolf Hitler. Aunque su mente científica se ve atraída por los experimentos humanos nunca olvida los aspectos mundanos de la realidad, y por lo tanto, en 1941 comprueba que los alemanes perderán la Segunda Guerra Mundial, así que se va como desertor a Inglaterra en donde es contratado por el gobierno británico.

Y es en Inglaterra donde aterriza un transporte extraterrestre. Él es uno de los primeros científicos en llegar al punto de aterrizaje, y el primer hombre en entrar en la nave. En la mayoría de los cómics usualmente vemos a los alienígenas retratados de modo muy tradicional, son humanoides y su tecnología es poco imaginativa. Alan Moore, sin embargo, nos entrega un bajel espacial que nunca podría ser replicado por la ciencia humana. Por supuesto, los extraordinarios lápices y tintas de Alan Davis son el factor clave aquí. El artista diseña una nave lisa, ovalada, y el interior es tan extraño y único que Gargunza y sus hombres apenas comprenden lo que ven: "encontramos una máquina que tenía intestinos. Encontramos circuitos que parecían estar hechos de agua". La descripción de Moore de la nave es tan vívida que los lectores nos podemos imaginar cómo es por dentro. Recuerdo un viejo relato de Alan Moore publicado en 2000AD en el que un hombre se convierte en el escritor de ciencia ficción más exitoso del mundo, sus descripciones de civilizaciones alienígenas y de tecnologías de otros mundos fascinan a su público, hasta que un investigador descubre que nadie puede tener una imaginación tan desbocada, y que este hombre es en realidad un alien que ha adoptado forma humana. Es extraño, pero Moore me recuerda a ese escritor ficticio, porque él, de hecho, tiene la más desbocada imaginación.

En Miracleman, Alan Davis hace uno de los mejores trabajos de su larga carrera, ver a su alien nos deja sorprendidos, hay tantos elementos extraños que de algún modo se combinan a la perfección, y me parece brillante la idea de que este ser solía manejar la nave con piezas de maquinaria clavadas en su cuerpo, y también es un buen ejemplo de por qué ningún humano podría operar la nave... porque los humanos no sobrevivirían la pérdida de sangre.
John Ridgway

Por supuesto, Gargunza inmedia-tamente analiza el cadáver del alien, y en esta extraña biología encuen-tra la forma de crear súper-humanos. Antes de conceder poder ilimitado a un simple mortal, primero debe controlar esa mente. Pero no sabe cómo... hasta que un día en la cantina encuen-tra un cómic de Captain Marvel con un guión tan idiota y personajes tan cursis que se ríe a carcajadas; pero también entiende que si captura huérfanos y coloca en sus cabezas un falso sentido de realidad que se asemeje al mundo bobalicón e ingenuo de Shazam entonces tendrá un dominio absoluto sobre sus mentes. Y es por eso que Miracleman, Young Miracleman y Kid Miracleman se basan en Captain Marvel, Marvel Jr. y Mary Marvel. Con esta brillante explicación, Moore integra a la ficción elementos de la realidad, porque lo cierto es que Miracleman (originalmente publicado como Marvelman) era una copia barata del Capitán Marvel, pero gracias a la narrativa de Moore todo al fin tiene sentido.

En este ejemplar también tenemos la conclusión de “The Red King Syndrome”, una historia que ocurre en las cabezas de Miracleman, Young Miracleman y Kid Miracleman. Miracleman lucha para despertar, y repentinamente el mundo simplón en el que viven se ve falso e irreal, y logra que sus aliados también perciban que algo extraño sucede. El doctor Gargunza trata una y otra vez de reprogramar sus mentes, pero el inconsciente de Miracleman continúa rechazando el sueño. El artista es, de nuevo, John Ridgway, y hace un magnífico trabajo en las secuencias oníricas, su habilidad para retorcer la realidad e ilustrar a los personajes más desquiciados hacen que el sueño sea tangible para nosotros. Hay también algunos elementos muy interesantes de sexualidad reprimida; por ejemplo, cuando algunas atractivas mujeres intentan tocar a Miracleman de manera provocadora, el héroe instantáneamente las empuja.