August 14, 2013

Young Avengers # 6 - Kieron Gillen & Kate Brown

Jamie McKelvie
We all know that superheroes hide under their secret identities and have menial jobs that nobody cares about. But what would happen if you were a superhero and you got hired because of your powers and special abilities? What would happen if a good résumé and a letter of recommendation could be replaced by your experience as a masked adventurer?

“The Toll” is a brilliant answer to all these questions, as we see fan-favorite characters returning from limbo not to star in the next mega-event but simply to go to an office and remain seated from 9 to 5. Except this isn’t a regular office. Not by a long shot. David Alleyne (AKA Prodigy from the Young X-Men) is a “technical support” specialist. His job is to use his prodigious mind to help superheroes save the world. It takes him only one call to fix the problem. The only caveat is… he gets one helluva phone calls.

It’s after a long day at the office that he meets Tommy Shepherd (AKA Speed from the Young Avengers). Tommy has been hired to assemble thousands of components thus producing functioning devices. What would take an ordinary man weeks, is a 10 minutes task in the hands of the teenaged speedster. Being the youngest ones in the building, they quickly become friends (“Hey you look at least ten years less boring than everyone else”, is what Speed asserts). But then a mysterious villain dressed as Patriot makes Speed vanish (just right after the former Young Avenger shouts at him "I want you naked, now. Not in a sexy way"), and Prodigy understands he must search for help; he must locate the Young Avengers.
A day in the office / un día en la oficina


Lunch time / hora del almuerzo
Kieron Gillen has recreated office dynamics and transplanted them from a mediocre surrounding –that we’ve all experienced in real life– to the fantastic and outlandish world of super-heroics. 

Firmly settled into continuity and yet slightly beyond our grasp, the entire notion of tech support for established heroes turns into a fascinating concept… and a hilarious one as well (suffice to say, the ‘job requirements’ and résumés on the first page cracked me up).

Although I thought I would miss Jamie McKelvie I must admit that Kate Brown’s art was a sweet treat for my eyes. 

Kate Brown is as refreshing as the characters she portrays, and she captures the light, the graceful movements and the beauty of youth in clean contours and well-oriented line (plus the absolutely amazing coloring complements her style quite nicely). 

McKelvie’s cover is a stroke of genius: he shows us the horribly grey reality of working in cubicles (I’m well aware of that, once upon a time I used to work in an awful cubicle) contrasted with the vibrant, lurid and invigorating figures of Speed and Prodigy

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Speed & Prodigy

Todos sabemos que los superhéroes esconden sus identidades secretas y tienen trabajos ordinarios que no llaman la atención de nadie. Pero ¿qué pasaría si tú fueras un superhéroe y fueras contratado a causa de tus poderes y habilidades especiales? ¿Qué pasaría si un buen curriculum y una carta de recomendación pudiesen ser reemplazados por tu experiencia como aventurero enmascarado?

“La cuota” es una brillante respuesta a todas estas preguntas; vemos a los personajes favoritos de los lectores rescatados del limbo, no para actuar en el próximo mega-evento sino simplemente para ir a una oficina y permanecer sentados de 9 a 5. Excepto que esta no es una oficina normal. Para nada. David Alleyne (alias Prodigy de los Jóvenes X-Men) es un especialista en "soporte técnico". Su trabajo es usar su prodigiosa mente para ayudar a los superhéroes a salvar el mundo. Sólo necesita una llamada telefónica para arreglar el problema. La única limitación... recibe una cantidad muy jodida de llamadas.

Después de un largo día en la oficina él conoce a Tommy Shepherd (alias Speed de los Jóvenes Vengadores). Tommy ha sido contratado para ensamblar miles de componentes produciendo así artefactos que funcionan. Lo que le llevaría a un hombre común y corriente semanas, es una tarea de 10 minutos en manos del velocista adolescente. Al ser los más jóvenes del edificio, rápidamente se hacen amigos (“Hey, te ves al menos diez años menos aburrido que todos los demás”, señala Speed). Pero luego un misterioso villano vestido como Patriot hace que Speed se desvanezca (justo después de que el ex Joven Vengador le grita "Te quiero desnudo, ahora. No de manera sexy"), y  Prodigy entiende que debe buscar ayuda, debe localizar a los Jóvenes Vengadores. 
Speed can't outrun slow motion /Speed no le puede ganar a la cámara lenta

Kieron Gillen ha recreado la dinámica de una oficina y la ha trasplantado de un entorno mediocre –que todos hemos experimentado en la vida real– al fantástico y estrambótico mundo del súper-heroísmo. 

Firmemente asentada en la continuidad y aun así ligeramente más allá de nuestro alcance, toda la noción de soporte técnico para héroes establecidos se convierte en un concepto fascinante… y también hilarante (basta decir que los "requerimientos laborales" y los curriculums de la primera página me mataron de la risa).

Aunque creí que extrañaría a Jamie McKelvie debo admitir que el arte de Kate Brown fue una golosina dulce para los ojos. 

Kate Brown es tan refrescante como los personajes a los que retrata, y captura la luz, la gracia de los movimientos y la belleza de la juventud con líneas bien orientadas y contornos limpios (además, el asombroso coloreado complementa muy bien su estilo). 

La portada de McKelvie es una genialidad: nos muestra la realidad horriblemente gris de trabajar en cubículos (soy conciente de ello, hace mucho tiempo solía trabajar en un horrible cubículo) contrastada con las vibrantes, coloridas y vigorosas figuras de Speed y Prodigy.

August 12, 2013

July Comic Books / cómics de julio

My birthday was in July and, of course, I had to give myself a pretty good present: 17 comics, 2 trade paperbacks and 1 hardcover. Now that’s what I call a good birthday present. I’m having as much fun with FF as usual, but my favorite Marvel title continues to be Young Avengers. Dexter is probably the best TV series I’ve seen this decade, it’s based on the novels by Jeff Lindsay, the author of this Dexter miniseries (I could actually listen to Michael C. Hall’s voice while reading it, and that was just awesome) and it’s much better than I hoped it would be. Second issues of Jupiter’s Legacy and Astro City are very good, and deserve to be reviewed at length. The crossover between Unwritten and Fables is great. Lazarus is very promising (I enjoyed the first issue), unlike Satellite Sam which I found a bit disappointing. It’s so exciting seeing Harlan Ellison and Paul Chadwick working together in 7 Against Chaos. And without further ado, here are July’s comics as per solicitations. Which one would you've chosen as birthday presents?

AMERICA'S GOT POWERS #6 (of 6) 
(W) Jonathan Ross (A/CA) Bryan Hitch. EVERYONE wants a piece of Tommy Watts - at least the part that can give them super powers. But if everyone in America is a superhero, will that be a good thing...or the worst thing that could ever happen to planet Earth? 

ASTRO CITY #2
(W) Kurt Busiek (A) Brent Eric Anderson (CA) Alex Ross. When the Honor Guard charges into battle, they're not alone. They're backed by a crack support staff, from researchers to threat assessment teams to hotline switchboard clerks. And when one young woman gets the job offer of a lifetime, it opens the way to a world of wonder, of possibilities-and possibly, the greatest mistake of her life. The return of the acclaimed series continues, with a closeup look at the humans behind the super humans. 

DEXTER #1 (OF 5) (RES)
(W) Jeff Lindsay (A) Dalibor Talajic (CA) Mike Del Mundo • Dexter Morgan is not just an above-average forensic blood spatter expert. He's also Miami's friendly neighborhood crime-fighting serial killer! • But Dexter's 'killing' streak gets put on hold, as he find himself trapped in a sticky situation - his high school reunion! • The Skid Row Slasher, Miami's newest serial killer, is racking up quite the body count. The rookie is giving good ol' Dexter a run for his money. • And Dexter's problems are only beginning to multiply as his Dark Passenger, Dexter's inner voice, screams for a little murderous fun to feed the need! Copyright © by Jeff Lindsay. All rights reserved. 

FF #8 NOW
(W) Matt Fraction (A/CA) Mike Allred. The shocking reveal of the villain pulling the strings and pitting family against family -- and a rescue mission unlike anything you've ever seen -- FF vs FF! 

FF #9 NOW
(W) Matt Fraction (A/CA) Mike Allred
• What happens? POOL PARTY. • Who do they fight? POOL PARTY. • What do we get? POOL PARTY. 

HARLAN ELLISONS 7 AGAINST CHAOS HC 
(W) Harlan Ellison (A/CA) Paul Chadwick. Harlan Ellison, science fiction's brightest luminary, has joined forces with multi-award-winning artist Paul Chadwick, creator of Concrete, to bring you 7 AGAINST CHAOS, a graphic novel that is singular, powerful and unpredictable. This extraordinary odyssey of mystery and adventure will take you to the rim of reality and beyond. In a distant future, Earth is in grave danger: The fabric of reality itself is unraveling, leading to catastrophic natural disasters, displaced souls appearing from bygone eras, and sudden, shocking cases of spontaneous combustion. The only hope for Earth's survival is a force of seven warriors, each with his or her special abilities. But can these alien Seven Samurai learn to get along in time to find the source of the gathering chaos and save all of reality?  

HULK TP FROM MARVEL UK VAULTS 
(W/A) Various (CA) Brian Bolland. In 1979, Marvel UK launched the weekly HULK COMIC, which featured new stories starring the green goliath produced by up-and-coming British talent including Dave Gibbons (Watchmen), David Lloyd (V for Vendetta), Steve Dillon (Preacher, WOLVERINE: ORIGINS), John Bolton (CLASSIC X-MEN) and Paul Neary (THE ULTIMATES)! Bolstered by the popularity of the live-action TV show, the Hulk was a hot property on both shores, spawning years of UK-created comic and text stories! Now, for the first time in decades, Marvel UK's vaults are opened - and these classic tales, most never before seen on US shores, are collected into one massive volume! Collecting SMASH! #38; material from MARVEL STORYBOOK ANNUAL 1968; material from HULK COMIC #1-6, #9-20 and #26-28; INCREDIBLE HULK ANNUAL: AUTHORISED EDITION 1980; HULK ANNUAL 1981-1985; and THE SUPER HEROES ANNUAL 1991. 

JUDGE DREDD CLASSICS #1 SUBSCRIPTION VAR
(W) John Wagner (A) Mike McMahon (CA) Brian Bolland. John Wagner (w) o Mike McMahon (a) o Brian Bolland (c)  For subscription customers only… enlist up at your local comic shop! A classic wraparound variant cover by artist Brian Bolland! Only for loyal subscription box customers! 

JUPITERS LEGACY #2 CVR A QUITELY (MR)
(W) Mark Millar (A/CA) Frank Quitely. PART TWO The comic book event of 2013 continues as the schism between the superheroes widens and a plot to unseat the greatest hero of them all emerges. Celebrate the 75th anniversary of Superman this month by buying this frankly much-more interesting book by superstar creators MARK MILLAR and FRANK QUITELY. 


LAZARUS #1 (MR) 
(W) Greg Rucka (A/CA) Michael Lark. 'FAMILY,' Part One In a dystopian near-future government is a quaint concept, resources are coveted, and posession is 100% of the law. A handful of Families rule, jealously guarding what they have and exploiting the Waste who struggle to survive in their domains. Forever Carlyle defends her family's holdings through deception and force as their protector, their Lazarus. Shot dead defending the family home, Forever's day goes downhill from there…. 

MORNING GLORIES #28 CVR A ESQUEJO (MR)
(W) Nick Spencer (A) Joe Eisma (CA) Rodin Esquejo & Various. '... And There Is No End.'  The double-sized conclusion to the Season 2 Premiere! 

SAGA OF THE SWAMP THING TP BOOK 04 (MR)
(W) Alan Moore (A) Stephen R. Bissette & Various (CA) Stephen R. Bissette, John Totleben. In these stories from SWAMP THING #43-50, Swamp Thing's quest for self-discovery comes to its shattering conclusion. A harbinger of doom awakens an evil beyond comprehension, bringing together John Constantine, Deadman, The Phantom Stranger, The Spectre and others.

SATELLITE SAM #1 (MR) 
(W) Matt Fraction (A/CA) Howard Chaykin SEX o DEATH o LIVE TV! NEW YORK CITY, 1951: The host of beloved daily television serial 'Satellite Sam' turns up dead in a flophouse filled with dirty secrets. The police think it was death by natural causes but his son knows there was something more… if only he could sober up long enoguh to do something about it. This noir mystery shot through with sex and violence exposes the seedy underbelly of the golden age of television. 

SEX #4 (MR)
(W) Joe Casey (A/CA) Piotr Kowalski. Simon Cooke might be having a tough time adjusting to civilian life, but Saturn City is having just as much trouble adjusting to life without its hero! Meanwhile, the infamous Prank Addict is making romantic overtures! There's plenty of dramatic angst to go around, and the tension is rising. Remember: SEX is worth every penny you spend on it! 

STAR-LORD HOLLOW CROWN
(W) Steve Englehart, Chris Claremont (A) Steve Gan & Various (CA) Ed McGuinness. As a child, Peter Quill spotted a flying saucer - and it ruined his life forever! Now a withdrawn, embittered adult, Quill strives to become an astronaut - so he can return to space and take revenge! How does a fateful encounter with the Master of the Sun change his destiny - and transform him into the intergalactic policeman known as Star-Lord? And can even the newly empowered Star-Lord triumph over a sadistic group of alien slavers? Collecting material from MARVEL PREVIEW #4, MARVEL PREVIEW #11 and STAR-LORD SPECIAL EDITION. 

UNWRITTEN #50 (MR)  
(W) Mike Carey (A) Peter Gross, Mark Buckingham (CA) Yuko Shimizu. An extra-sized issue celebrating fifty issues of THE UNWRITTEN and the start of 'THE UNWRITTEN FABLES,' a 5-issue storyline that drags Tom Taylor into the heart of a world he never made from the pages of Vertigo's hit series FABLES. The mundane realm of humanity and the fairy-tale homelands have fallen to a terrible foe. In desperation, the witches of Fabletown gather to summon the greatest mage the worlds have ever seen. And are they in for an unpleasant surprise...

WAKE #2 (OF 10) (MR)
(W) Scott Snyder (A/CA) Sean Murphy. They call it the 'Ghost Rig.' A secret, underwater oil rig filled with roughnecks and scientists on the brink of an incredible discovery. But when things go horribly wrong, this scientific safe haven will turn into a house of horrors at the bottom of the ocean! Part two of the incredible new series by Scott Snyder and Sean Murphy! 

WALKING DEAD #112 (MR)
(W) Robert Kirkman (A/CA) Charlie Adlard, Cliff Rathburn. story ROBERT KIRKMAN art / cover CHARLIE ADLARD & CLIFF RATHBURN  Carl and Andrea are faced with the unthinkable. 

YOUNG AVENGERS #6 NOW
(W) Kieron Gillen (A) Kate Brown (CA) Jamie McKelvie • Ever wonder what the super hero equivalent of a terrible soul-sucking talent-wasting temp job is? You haven't? Oh go on. Actually, don't. We've done it for you and written a story about it. This one. • Wonder what Tommy (aka Speed) has been up to? Discover herein. • Wonder why mutant David Alleyne (aka Prodigy) hasn't been even in the background in any one of the eight thousand X-books? Discover that herein too. • Existential horror turns cosmic horror as something emerges from the shadows of the past. It seems the Young Avengers have yet one more thing to worry about.

YOUNG AVENGERS #7 NOW
(W) Kieron Gillen (A/CA) Jamie McKelvie • Three months have passed for the Young Avengers. What have they been up to? Fun stuff, I'll bet. The sort of 'stuff' that makes an excellent super hero comic. THIS IS TRUTH WITH A CAPITAL EVERYTHING. • A very important breakfast. A new Young Avenger. A selection of emotions. • Oh - I bet you thought we forgot about those Skrulls from issue 1. We haven't. 

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Mi cumpleaños fue en julio y, por supuesto, tenía que darme un buen regalo: 17 cómics, 2 tomos recopilatorios y 1 tapa dura. Eso sí que es un buen regalo de cumpleaños. Me estoy divirtiendo con “FF” igual que siempre, pero mi colección favorita de Marvel continúa siendo “Young Avengers”. “Dexter” es probablemente la mejor serie de televisión que he visto en esta década, está basada en las novelas de Jeff Lindsay, el autor de esta miniserie de Dexter (de hecho pude oír la voz de Michael C. Hall mientras leía, y eso es estupendo) y es mucho mejor de lo que había esperado. Los segundos números de “Jupiter’s Legacy” y “Astro City” son muy buenos, y merecen ser reseñados a profundidad. El crossover entre “Unwritten” y “Fables” es grandioso. “Lazarus” es muy prometedor (disfruté con el primer número), a diferencia de “Satellite Sam” que me pareció un poco decepcionante. Es emocionante ver a Harlan Ellison y Paul Chadwick trabajando juntos en “7 Against Chaos”. Y sin más preámbulos aquí están los cómics de julio. ¿Cuáles hubieran elegido como regalo de cumpleaños?

AMERICA'S GOT POWERS #6 (of 6)
Todos quieren algo de Tommy… quieren que él les de súper-poderes. Pero si todos en Estados Unidos fueran súper-héroes, ¿sería algo bueno o, más bien, lo peor que podría sucederle al planeta Tierra?

ASTRO CITY #2
La Guardia de Honor nunca combate solitariamente. Están respaldados por un grupo de expertos, investigadores y hasta operarios. Y cuando una mujer recibe la mejor oferta laboral de su vida, se abre ante ella un mundo de maravillas, de posibilidades y, posiblemente, de errores.

DEXTER #1 (of 5)
Dexter Morgan no es solamente un forense experto en patrones de sangre. También es el amigable vecino asesino en serie que combate contra el crimen. Pero sus matanzas deben detenerse cuando llega el momento de su reunión de reencuentro del colegio. Mientras, el nuevo asesino en serie de Miami continúa matando gente. Y los problemas de Dexter se multiplican cuando su pasajero interno empieza a gritar desde adentro.

FF #8 NOW
¿Quién es el villano que, tras bambalinas, ha enfrentado a una familia contra la otra? Una misión de rescate nunca antes vista y ¡FF versus FF!

FF #9 NOW
¿Qué es lo que pasa? Una fiesta en la piscina. ¿Con quién pelean? Una fiesta en la piscina. ¿Qué más hay? Una fiesta en la piscina.

HARLAN ELLISONS 7 AGAINST CHAOS HC
Una novela gráfica poderosa e impredecible. Esta extraordinaria odisea de misterio y aventura va más allá de la realidad. En un futuro distante, la Tierra está en grave peligro: la realidad empieza a deshacerse, provocando catastróficos desastres naturales, almas perdidas de eras pasadas reaparecen, y hay casos repentinos de combustión espontánea. La única esperanza de la Tierra es una fuerza de siete guerreros, cada uno con habilidades especiales. Pero ¿pueden estos siete samuráis aprender a trabajar juntos para encontrar a tiempo el origen del caos y salvar la realidad? 

HULK TP FROM MARVEL UK VAULTS
Clásicas historias de Dave Gibbons, David Lloyd, Steve Dillon, John Bolton y Paul Neary.

JUDGE DREDD CLASSICS #1 SUBSCRIPTION VAR
La guerra de bloques empieza aquí.

JUPITERS LEGACY #2 CVR A QUITELY (MR)
La ruptura entre los héroes aumenta y empieza una intriga para destronar al más grande superhéroe de todos. 

LAZARUS #1 (MR)
En un futuro alternativo, el gobierno es un concepto nebuloso, los recursos son codiciados y la posesión es el 100% de la ley. Un puñado de familias gobierna, resguardando celosamente lo que tienen y explotando a los que luchan para sobrevivir en sus dominios. Lázaro protegerá a su familia.
my drawing: from pencils to inks /
mi dibujo: del lápiz a la tinta

MORNING GLORIES #28 CVR A ESQUEJO (MR)
No hay final.

SAGA OF THE SWAMP THING TP BOOK 04 (MR)
SWAMP THING #43-50 de Alan Moore, Stephen R. Bissette y John Totleben.

SATELLITE SAM #1 (MR)
Sexo, muerte, televisión en vivo. New York, 1951: el anfitrión de un popular serial televisivo aparece muerto. La policía cree que ha muerto por causas naturales pero su hijo sabe que no es así… si tan sólo pudiera dejar de embriagarse para descubrir qué pasó. Sexo y violencia en esta era dorada.

SEX #4 (MR)
A Simon le cuesta adaptarse a su vida civil, pero a la ciudad también le cuesta adaptarse a la ausencia del héroe. Mientras tanto, el infame adicto a las bromas hace oberturas románticas. Y la tensión (sexual) aumenta.

STAR-LORD HOLLOW CROWN
Historias de Steve Englehart, Chris Claremont y John Byrne.

UNWRITTEN #50 (MR)
Tom Taylor es arrastrado al mundo de las Fábulas. El reino mundano de la humanidad y el hogar de los cuentos de hadas se enfrentan a un temible rival. Las brujas de Fábulas invocan al mago más poderoso.

WAKE #2 (OF 10) (MR)
Un yacimiento petrolero submarino se llena de científicos a punto de hacer un gran descubrimiento. Pero cuando todo sale mal, este refugio de la ciencia se convertirá en una casa de los horrores en el fondo del océano.

WALKING DEAD #112 (MR)
Carl y Andrea se enfrentan a lo impensable.

YOUNG AVENGERS #6 NOW
¿Alguna vez habéis pensado en cuál es el equivalente de un terrible empleo temporal para un superhéroe? ¿No? Oh adelante. ¿A qué se ha estado dedicando Tommy (SPEED)? Descubridlo aquí. ¿Qué ha estado haciendo el mutante PRODIGY mientras no aparecía como una figura de relleno en los grandes eventos? Descubridlo aquí también. El horror existencial se convierte en horror cósmico cuando algo emerge de las sombras del pasado.

YOUNG AVENGERS #7 NOW
Han pasado tres meses. ¿Qué han estado haciendo los Jóvenes Vengadores? Cosas divertidas, sin duda. El tipo de cosas que hace de este un gran cómic de superhéroes. ESTO ES VERDAD EN MAYÚSCULAS. Un desayuno muy importante. Un nuevo joven vengador. Y más emociones. 

August 9, 2013

Estado del tiempo - Gabriel Alayza (Galería Forum)



my drawings for an upoming comic /
mis dibujos para un cómic que saldrá pronto
Yesterday I was walking around, with no explicit direction, because I just love to walk and lose my time and, if possible, lose myself in the streets trying to get that little bit of frightening come nightfall. 

I was walking and I run into a friend of mine, in a trendy café, and he was with someone else but still we said hello to each other and he invited me to sit with them, and so I did. 


Less than an hour ago I had had dinner with a friend and he invited me some Merlot, which was great. And I felt a little bit better. 


After quitting my job I have felt sort of a loser, a weak guy, a pathetic unemployed individual. Alcohol in all its wonderful myriads of presentations and variations is always the perfect solution. Makes me feel better. Whole again. 


I was in a good mood, thanks to that fine grape called Merlot, and as we started to talk I found out something so unbelievable and surprising that it took a lot of effort to pretend I was only mildly shocked. I acted normally. I am not an actor but there are at least a couple of roles that I can interpret and perform pretty much effortlessly and almost perfectly. 


So I acted normally, and I still asked my friend a few questions. I had to be sure. It was too much of a coincidence to be truth, it was hard to believe, and yet it was everything I could have wished for right there, right then. 


(... TO BE CONTINUED)

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Gabriel Alayza

El martes en la noche se inauguró “Estado del tiempo”, la tercera muestra individual del siempre genial Gabriel Alayza Moncloa. En esta ocasión, el joven artista nos sorprendió con una serie de dibujos que abordan temas como la muerte, la descomposición, la decadencia y la degradación física, pero que al mismo tiempo nos remiten al resurgimiento de la vida. De un modo u otro, tanto lo vital como lo mortal actúan como agentes de cambio: sus huellas son evidentes y su presencia innegable. Desde el edificio que se va derrumbando poco a poco a lo largo de varios cuadros, hasta la semilla que crece en un frasco trasparente de comida para bebés, hasta el roedor que se descompone en un descampado, integrándose con la tierra y los elementos nutricios a los que alguna vez José Watanabe hizo referencia en su poesía.

La obra de Gabriel reúne elementos poéticos con un trazo exquisito, y en esta ocasión hay una unidad temática que nos sirve de leit motif para deambular entre un cuadro y otro, entre una sala y la otra, y nos facilita esa conexión emocional profunda, intensa y siempre gratificante.

A veces, creo yo, caemos en el error de dejarnos cegar o engatusar por propuestas pseudo-intelectuales o excesivamente abstractas que, en última instancia, no nos dicen nada. Por suerte, todavía quedan personas como Gabriel en nuestro medio: artistas capaces de plasmar con trazos firmes y líneas claras aquella verdad que tanto eludió a los filósofos post y presocráticos: la vida y la muerte, y la relación indisoluble entre ambas etapas. Son muy pocos los que pueden hurgar de manera tan profunda y tan atinada en cuestiones fundamentales, Gabriel es uno de ellos. Sin duda “Estado del tiempo” es una de las más mejores muestras del 2013.
Gabriel Alayza

Por supuesto, además de quedar fascinado con el arte de Gabriel Alayza, también tuve la oportunidad de reencontrarme con viejos amigos y conocidos. Desde Juan Manuel Yori (mi ex-psicoanalista, si es que tal término existe) hasta colaboradoras de la revista COSAS (Ana Lía Orézzoli y Rebeca Vaisman), con quienes he platicado y reído en las oficinas de la insigne revista en más de una oportunidad 

En esta ocasión no podía faltar una ingente cantidad de Alayzas, y de hecho me encontré con mis amigos Mateo Alayza y Santiago Alayza. Me quedé charlando un largo rato con Santiago, hasta que nos interrumpió, muy educadamente, Jesús Alzamora de Polizontes. Como me comentaba Jesús, en el programa siempre me ve cuando Érica Beleván me entrevista, así que esta vez fue su turno. Y vaya que fue una entrevista divertida, esperemos que salga pronto en el programa. A lo largo de la noche saludé a Eduardo Lores, a María Elena Fernández, a Sofía Lores, a Gabriel Lores, a Martín Zapata, a Andrés Hare Camino, a Alejandro Boudri Miglio, a Carolina Hanspach Gómez de la Torre (que me habló sobre su hermano… la cantidad de cosas que uno no se entera cuando rehúye de las redes sociales), y a muchos otros reyrrojinos que, como yo, no podían perderse la tercera individual de Gabriel.

Arcadio B. 

August 5, 2013

Neon Genesis Evangelion Vol. 9 - Yoshiyuki Sadamoto

The Fifth Child / el quinto niño
“Whenever it counts the most… all I can do is watch, unable to help”. Or do what I want, I might add. As teenagers we struggle with ourselves, we try to pursue our heart’s desire but we have neither the resolution to follow through nor the capacity to identify our authentic wishes. Perhaps that clarity of mind comes with the years, and we may call that maturity. But the truth is that the realm of adolescence is beset by insecurities, fears, frustrations and unfathomable yearnings, undecipherable and yet intense.

This nebulous search is what forces Shinji Ikari to play the role of a mere voyeur, unable to do what he must. I still remember what it felt like, for me, to be a 14 year-old boy and to find myself relegated to the sidetracks of my own life. I would open my eyes and see the world and those around me, and although I often experienced to urge to act, to satisfy my longings, I was always left with the existential doubt of what was that thing I had to do or how could I give shape to what I wanted, how to at least sculpt it in comprehensible words or symbols.

In Neon Genesis Evangelion’s ninth volume (containing stages 57 through 63: “The Fifth Child”, “Rejection”, “Pride”, “Doll”, “The Spear of Longinus”, “Distance” and “Returning Fire”) Kaworu Nagisa finally meets Shinji. This first encounter takes place in a church in ruins, where a piano has been preserved. Seating in the piano, we see Kaworu, a 14-year-old kid with ashen hair, pale skin and crimson eyes. He’s playing “Ode to Joy”, although he claims to have no knowledge about classical music. His junior high school uniform makes Shinji curious, and they start talking. Kaworu’s body language is that of a true teenager, the way he slouches almost lazily, and his languid yet graceful movements soon make Shinji nervous. What is Shinji afraid of? Is it the ominous aura of this boy? Or is it something else, something in the way he carries himself, with a complete disrespect towards Shinji’s reservations? 

Certainly, the two boys have nothing in common. Shinji feels pity for a lonely kitten, but he knows he can’t take care of it. As the cub follows the two teenagers, Shinji admits that he has no other choice but to abandon the feline. Kaworu, instantly, picks up the animal from the floor and breaks its neck. In his opinion, abandoning it would ensure a low and painful death, a quick execution is indeed a true act of mercy. Shinji is horrified at the coldness displayed by the other boy, and maybe he’s slightly disturbed when he finds out that Kaworu is the fifth child, a new Eva pilot. 
Kaworu Nagisa

Meanwhile, the once brave Asuka has lost all of her confidence. After her failure at the battlefield and her defeat at the hands of two different angels, she feels lost. She can no longer get in synchrony with Unit-02; she hates herself and her own body, she is repulsed by the fact that she is menstruating, something that she takes as a very irritating weakness (just like any other teenager, she also has a hard time dealing with her body); at this particularly vulnerable juncture, she meets Kaworu, who steps into the ladies bathroom. Asuka yells at him and accuses him of being a pervert. Kaworu simply asks what is a pervert, in the same way he doesn’t know anything about music he’s unfamiliar with the most common social terms.  

As the alarm goes off, Shinji and Kaworu are left inside NERV’s HQ, and Asuka and Rei prepare for battle. With low synchrony rates, afflicted by childhood memories and deeply saddened by Kaji’s death, Asuka is, at the lowest point of her life, and is rapidly overpowered by the angel Arael. Flying above the stratosphere, the angel is impervious to the Eva’s weaponry. Arael attacks with a beam of light, a mental probe that digs inside Asuka’s memories, reviving her psychological traumas and effectively “raping her soul”. Confronted with the image of her demented mother, living proof of how “the heart isn’t filled as easily as the womb”, Asuka’s mind collapses. It’s only thanks to Rei Ayanami’s timely intervention that she survives. After retrieving the Spear of Longinus from the dead body of Adam, the first angel, Rei manages to annihilate Arael. Subsequently, Kaworu and Rei will have to fight against the angel Armisael.
Unit-00 and the Spear of Longinus / Unidad-00 y la lanza de Longinus

Stage 62, aptly titled “Distance”, explores the physical proximity and how it all translates in actions, the things that we do or stop dong with other people. After a training exercise, Shinji takes a shower. Kaworu tests his reaction as he enters naked in the same shower stall, alleging that he needs soap. For Shinji, it all comes down to sexual tension, awkwardness and restrained impulses. For Kaworu, this is all a game, a fun experiment. There’s something deliciously liberating in the sexual polymorphism that characterizes adolescence; possibly, this is the only stage of human growth in which we can still experiment with our bodies and our sexuality, free of labels and categorizations; if the world of adults is ruled by rigidness and prejudices, the teenage world is the last bastion of freedom. The only safe haven where, as Foucault would have demanded, there are no social constructs or limits, only “bodies and pleasures”. 

I’ll never forget what a strong impact this sequence had in my life, when I first saw it on episode 26 of the anime. Many of my manga-obsessed friends simply discarded the moment as a ‘gay scene’. But there is nothing intrinsically gay there, only an invitation, a glimpse of bodily exploration, a trace of what could have happened, of possibility versus reality. In the end, Shinji is afraid and he nervously steps out of the shower. “You seem adverse to me coming close… yet whenever you get upset, you lay your hand upon me”, affirms Kaworu. As the angel Tabris, humanity and human emotions are a fascinating mystery to him. The two teenagers are still discovering their bodies, deciphering their feelings, and when Kaworu asks Ikari “You don’t like me?”, a frightened Shinji pauses for a long moment, and then replies “No”. Is the pause an indicative of doubt? Of indecision?

Uncertainty was as much a part of me as it was a part of Shinji. We were very close in that regard. And perchance that’s why we were both victims of those who had the confidence and the firm voice of command that we always lacked. After the shower incident, Shinji complains about being exploited by Kaworu; he’s sick and tired of being exploited by everyone, but what he doesn’t realize is that until he attains a proper level of self-esteem and assurance he will continue to be the victim. I learnt that the hard way, and Shinji is just beginning to understand it.
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Kaworu surprises Shinji in the shower /
Kaworu sorprende a Shinji en la ducha
"Cuando más falta hace... lo único que puedo hacer es mirar, incapaz de ayudar". O hacer lo que quiero, agregaría yo. Como adolescentes, luchamos con nosotros mismos, intentamos alcanzar el deseo de nuestro corazón pero no tenemos ni la firmeza para perseverar ni la capacidad para identificar nuestro auténtico deseo. Tal vez esa claridad mental llega con los años, y consideramos que eso es la madurez. Pero la verdad es que el reino de la adolescencia es asediado por inseguridades, miedos, frustraciones y urgencias enigmáticas, indescifrables y aun así intensas.

Esta búsqueda nebulosa es lo que obliga a Shinji Ikari a asumir el rol del mero voyeur, incapaz de hacer lo que debe hacer. Todavía recuerdo cómo me sentía al tener 14 años y estar relegado a la periferia de mi propia vida. Abría mis ojos y miraba el mundo que me rodeaba, y aunque a menudo experimentaba la urgencia de actuar, de satisfacer mis anhelos, siempre me quedaba la duda existencial de qué era eso que debía hacer o cómo podía darle forma a lo que quería, cómo por lo menos esculpir todo eso con palabras o símbolos comprensibles.

En el noveno volumen de Neon Genesis Evangelion (etapas 57 a 63: "El quinto niño", "Rechazo", "Orgullo", "Muñeca", "La lanza de Longinus", "Distancia" y “El fuego que retorna”), Kaworu Nagisa finalmente conoce a Shinji. Este primer encuentro sucede en una iglesia en ruinas, en donde sólo un piano ha sido preservado. Sentado en el piano, vemos a Kaworu, un chico de 14 años con pelo ceniciento, piel pálida y ojos carmesí. Está tocando "Oda a la alegría", aunque asegura no tener ningún conocimiento de música clásica. Su uniforme de colegio llama la atención de Shinji, y empiezan a conversar. El lenguaje corporal de Kaworu es el de un verdadero adolescente, el modo en el que encoge los hombros casi perezosamente, y sus movimientos lánguidos y aun así llenos de gracia pronto ponen nervioso a Shinji. ¿A qué le tiene miedo Shinji? ¿Al aura ominosa de este muchacho? ¿O es algo más, algo en la forma en la que se comporta, con una total falta de respeto hacia la privacidad de Shinji?

Ciertamente, los dos chicos no tienen nada en común. Shinji siente piedad por un gatito abandonado, pero sabe que no puede encargarse de él. Mientras el minino sigue a los dos adolescentes, Shinji admite que su única alternativa es abandonar al felino. Kaworu, instantáneamente, recoge al animal del suelo y le rompe el pescuezo. En su opinión, abandonarlo le aseguraría una muerte lenta y dolorosa, una ejecución rápida es de hecho un verdadero acto de piedad. Shinji queda horrorizado por la frialdad demostrada por el muchacho, y quizás ligeramente perturbado cuando se entera de que Kaworu es el quinto niño, el nuevo piloto del Eva. 
Sexual exploration or juvenile prank? /
¿Exploración sexual o broma juvenil?

Mientras tanto, la alguna vez valiente Asuka ha perdido toda su seguridad. Después de su fracaso en el campo de batalla y su derrota a manos de los ángeles, se siente perdida. Ya no puede estar en sincronía con la Unidad-02; se odia a sí misma y a su propio cuerpo, le repugna el hecho de estar menstruando, algo que interpreta como una muy irritante debilidad (como cualquier otro adolescente, para ella también es difícil lidiar con su cuerpo); en esta coyuntura particularmente vulnerable conoce a Kaworu, cuando él entra al baño de damas. Asuka chilla y lo acusa de ser un pervertido. Kaworu simplemente pregunta qué es un pervertido, del mismo modo que no sabe nada sobre música clásica, tampoco está familiarizado con los términos sociales más comunes.

La alarma suena, Shinji y Kaworu se quedan dentro del cuartel general de NERV, y Asuka y Rei se preparan para el combate. Con un bajo rango de sincronía, afligida por recuerdos de la infancia y profundamente entristecida por la muerte de Kaji, Asuka se encuentra en el peor momento de su vida, y es rápidamente sometida por el ángel Arael. Volando por encima de la estratósfera, el ángel es inmune al armamento del Eva. Arael ataca con un rayo de luz, una sonda mental que excava al interior de la memoria de Asuka, reviviendo sus traumas psicológicos y, en efecto, "violando su alma". Confrontada con la imagen de su madre demente, prueba viviente de que "el corazón no se llena tan fácilmente como el útero", la mente de Asuka colapsa. Ella sobrevive gracias a la oportuna intervención de Rei Ayanami. Después de recuperar la lanza de Longinus del cuerpo muerto de Adán, el primer ángel, Rei se las arregla para aniquilar a Arael. Subsecuentemente, Kaworu y Rei tendrán que pelear contra el ángel Armisael.


What does Shinji feel for Kaworu?  /
¿Qué siente Shinji por Kaworu?
La etapa 62, sabiamente titulada “Distancia”, explora la proximidad física y cómo todo se traduce en las acciones, en las cosas que hacemos o dejamos de hacer con otras personas. Después de un ejercicio de entrenamiento, Shinji se está duchando. Kaworu pone a prueba su reacción al entrar desnudo a la misma ducha, aludiendo que necesita jabón. Para Shinji, todo se reduce a la tensión sexual, la incomodidad y los impulsos restringidos. Para Kaworu, todo esto es un juego, un experimento divertido. Hay algo deliciosamente liberador en el polimorfismo sexual que caracteriza a la adolescencia; posiblemente, esta es la única etapa del crecimiento humano en la que todavía podemos experimentar con nuestros cuerpos y nuestra sexualidad, libres de clasificaciones y categorizaciones; si el mundo de los adultos es gobernado por la rigidez y los prejuicios, el mundo adolescente es el último bastión de la libertad. El único refugio donde, como habría exigido Foucault, no hay constructos sociales ni límites, sólo "cuerpos y placeres". 

Nunca olvidaré el tremendo impacto que esta secuencia tuvo en mi vida, cuando la vi por primera vez en el episodio 26 del anime. Muchos de mis amigos lectores de mangas simplemente descartaron el momento como una ‘escena gay’. Pero allí no hay nada intrínsecamente gay, sólo una invitación, un vistazo a la exploración corporal, un rastro de lo que podría haber pasado, de posibilidad versus realidad. Al final, Shinji tiene miedo y sale de la ducha nerviosamente. "Parece que eres adverso a que me acerque... sin embargo, cada vez que te enojas, me pones las manos encima", afirma Kaworu. Para el ángel Tabris, la humanidad y las emociones humanas son un misterio fascinante. Los dos adolescentes aún están descubriendo sus cuerpos, descifrando sus sentimientos, y cuando Kaworu le pregunta a Ikari “¿No te gusto?”, un despavorido Shinji se queda en silencio por un largo rato, y luego responde “No”. ¿Esa pausa indica duda? ¿O indecisión?

La incertidumbre era tan parte de mí como lo era para Shinji. Siempre tuvimos eso en común. Y acaso es por ello que ambos fuimos víctimas de aquellos que tuvieron la seguridad y la voz firme de mando que a nosotros nos hacía falta. Después del incidente de la ducha, Shinji se queja de ser explotado por Kaworu; está harto de ser explotado por todos, pero de lo que no se da cuenta es que hasta que alcance un nivel adecuado de autoestima y confianza seguirá siendo la víctima. Yo lo aprendí de la peor manera posible, y Shinji recién empieza a entenderlo.

August 2, 2013

July films / películas de julio

And just like I promised last month, I’ve seen more movies in July than ever before (granted, I’m exaggerating a bit, but still…). Let’s start with The Wolverine (2013), I’m a fan of the mutant of the adamantium claws, and I must say I enjoyed this sequel. As usual, Hugh Jackman is the ideal Logan. There’s a lot of action here, but also some very interesting moments (Logan having nightmares with Jean Grey, his romance with Mariko, etc.). My favorite part: the after credits scene. Spoiler alert: Patrick Stewart and Ian McKellen reappear as Professor X and Magneto, just in time to fight against the sentinels in the upcoming Days of Future Past. I’m impatient already. 

World War Z (2013), is a fast-paced movie that focuses on the desperate struggle of one man (Brad Pitt) against the living dead. I love zombie movies, and I simply loved WWZ, I never thought anyone could combine high-octane action with suspense sequences so brilliantly but director Marc Forster pulls it off (of course, I had high expectations since he directed “Stay”, one of the best films I’ve seen in my life). Probably the zombie movie with the largest budget ever, this is something that every horror fan (and every moviegoer) should pay attention to. 


I’m preparing for the sequel of Mark Millar’s most acclaimed creation, so I just had to watch Kick-Ass (2010) again. It’s every bit as good as I remembered. Director Matthew Vaughn understands the nerdiness of the protagonist and the world of comic book fanboys as envisioned by Millar, and delivers some really emotive moments while building a captivating narrative. The movie is audacious when it has to be (for instance, showing Dave Lizewski’s masturbation marathons, which were only hinted at in the comic) but a bit too politically correct at the end (I won’t say more, but if you want a more elaborate opinion about it check my Kick-Ass review). Aaron Taylor-Johnson’s performance is absolutely great, and Chloë Grace Moretz is such a brilliant Hit-Girl. Of course, Nicolas Cage, Mark Strong and Christopher Mintz-Plasse are magnificent in their roles.


It’s no secret that I’m Joseph Gordon-Levitt’s biggest fan, and almost every month I talk about him in the cinematographic section… Joseph Gordon-Levitt is a bike messenger in New York; velocity and adrenaline are more vital to him than oxygen. That’s obvious since the opening scene of Premium Rush (2012), a production with a solid plot that quickly captures our attention, as we follow the protagonist’s adventure in the craziest and most dangerous day of his life. I really enjoyed this one, and as usual I must say Joseph Gordon-Levitt is keeping an impeccable record: he doesn’t have one bad movie (out of the 35 or 40 he’s acted in) in his filmography. 

David Duchovny is a gifted filmmaker, and House of D (2004) is an extraordinary exploration of the hardships of growing up, the anxiousness of the first kiss and the strange relationship we have with our parents (and that we’re doomed to replicate with our children). At 13, Anton Yelchin is a vibrant, cheerful and enthusiastic boy. He lives with his mother, Téa Leoni, a clinically depressed nurse. There is such a strong feel of authenticity here that you feel identified with the protagonist. It doesn’t matter if you didn’t grow up in New York in the 80s, it doesn’t matter if for you puberty brought along different problems to the ones that appear here. Somehow, it all ties up together, and it all feels as real as your life or the life of your best friend. You get to know the characters so well that they feel like the people sitting next to you. And, of course, when tragedy strikes it’s impossible to contain the tears. This is by far one of the best American films I’ve seen in a long time. 


Derek Cianfrance’s Blue Valentine (2010) is a bittersweet take on love and long term relationships. We follow Ryan Gosling and Michelle Williams through the years, when they first meet, young and reckless, full of idealized dreams, until they grow older, get married and have a daughter, and when they finally decide they can’t stand each other. Ryan Gosling and Michelle Williams are extraordinary actors who always choose the best projects, and this is no exception. Blue Valentine is sad, unpleasant, realistic and makes no concessions. A truly mature take on a subject poorly exploited by thousands of idiotic romantic comedies.


I saw Leaving Las Vegas (1995) so many years ago. And I wanted to see it again. I must say I  really enjoyed it, if enjoyment is the correct term when you’re referring to a chronicle of the last days of an alcoholic (Nicolas Cage) who decides to literally drink himself to death; on his self-destructive journey he meets a prostitute (Elisabeth Shue), but not even the company of a loving woman can save him. Director Mike Figgis shows the most awful aspects of alcoholism, the horror of addiction, and the nightmarish world of Las Vegas. With superb acting and a brilliant soundtrack, Leaving Las Vegas definitely deserves to be seen at least twice. 

Wake Wood (2010) is a horror movie about a father and a mother who find the way to resurrect their daughter, who died in an accident. Of course, when she returns from the dead, she’s no longer the angelical and sweet kid she once was… she’s something evil. But despite the formulaic plot, this British production manages to mix Celtic folklore with everyday life in a small and secluded town. The result is, indeed, noteworthy. 


John Carpenter’s The Fog (1980) reunites Jamie Lee Curtis (Halloween) and Janet Leigh (Psycho), two actresses that every horror fan should know. When a mysterious fog appears, strange things happen in a coast town. A group of dead men murdered a century ago return with the fog that engulfs the town. I love the idea that these corpses are so horribly putrefied that they must be hidden by the unnatural fog that precedes their arrival. And this is so much better than the uninspired sequel from 2005.


Based on a theater play, François Ozon’s Dans la maison (2012) is easily one of the best French films I’ve seen in years. Ernst Umhauer is a teenager with a superior intelligence. A brilliant student, he quickly captures the attention of his literature teacher. As the teacher reads his stories, all chapters of a very ambitious novel, he realizes that his student hates and loves the bourgeois, hates and loves his own reality (marred by poverty and marginality) and hates and loves the prosperous family of his best friend. He feels to urge to penetrate inside the bourgeois family and dissect it with a mordacious and refined mordacious prose. After gaining the father’s trust by proving to be an exceptional basketball player (and showering naked with the old man), the protagonist quickly seduces the mother. But his charismatic personality also attracts his friend, a boy insecure of his feelings who, after watching him getting undressed one night, decides to kiss him. The literature teacher gets obsessed with the pages his student writes, and soon fiction becomes reality (after all, the teenager is writing about his own experiences) and everything starts to get out of hands. A brilliant script, excellent actors and fascinating characters turn Dans la maison in a contemporary masterpiece. 


Perhaps Teorema (1968) directed by Pier Paolo Pasolini served as inspiration for Dans la maison. After all, in Teorema an unknown man, Terence Stamp, is welcomed by a wealthy family. He stays in the house, and immediately seduces the maid, the son, the mother, the daughter and finally the father. And then he simply leaves. His departure has a catastrophic and traumatic effect on everyone. The genius of Pasolini consists on expressing the frustrations of the life we have, on showing us that all the money in the world can’t buy happiness, and that sometimes it takes only one person, one sexual act, one moment, to realize that our existence is worthless and meaningless. Pasolini also deliberates about gender, sexuality and power structures, adding depth to the Marxist ‘proletarian versus bourgeois’ debate. An indisputable Italian classic. 

my drawing: from pencils to inks /
mi dibujo: del lápiz a la tinta

From Finland comes Hymypoika (2003), directed by Jukka-Pekka Siili. Everything here revolves around the abnormal behavior of a group of teenagers. Obsessed with filming their sexual acts, Reino Nordin and his friends discover that there is a dangerous line that divides mere voyeurism from perversion. It’s almost painful to observe the frustration these kids experience, some of them have a hard time finding a sexual partner and others lose their girlfriends when they find out they’ve been filmed during intercourse. Eventually, the need for sex is replaced by the need to brag about it and, even more, to watch the sexual act on a screen over and over again. Things deteriorate: Reino Nordin is sodomized and another boy rapes a girl and videotapes the act so that he can show it to the rest of the gang… after that, only a tragic ending is possible.


Nicolas Robin is a handsome young man who has joined the French navy. Noir océan (2010) focuses on the lives of the young crew in the days of the nuclear tests in Mururoa. Nothing here breaks the routine, as these guys go through their daily chores and their boring tasks. Only interaction between the youngsters gives meaning to a mission that seems devoid of purpose. But having friends also means having problems. 


Mesa sto dasos (2010) is an excessively experimental Greek movie. Since there is no conflict here, I can’t say this movie fulfills the elemental requisite of telling a story (without conflict, stories cannot exist). There are however, a few appealing scenes like the mutual masturbation sequence between two strapping young men or the non-simulated sex that takes place in the woods.

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Y tal como prometí el mes pasado, he visto más películas en julio que nunca antes (bueno, es una exageración). Empecemos con "The Wolverine" (2013), soy fan del mutante de las garras de adamantium, y debo decir que disfruté esta secuela. Como siempre, Hugh Jackman es un Logan ideal. Hay un montón de acción aquí, pero también momentos muy interesantes (Logan tiene pesadillas con Jean Grey, su romance con Mariko, etc.). Mi parte favorita: la escena que aparece después de los créditos. Quedan avisados: Patrick Stewart e Ian McKellen reaparecen como Profesor X y Magneto, justo a tiempo para pelear contra los centinelas en la próxima "Days of Future Past". Ya estoy impaciente.


"World War Z" (2013), es una película de buen ritmo que se enfoca en la desesperada lucha de un hombre (Brad Pitt) contra los muertos vivientes. Me encantan las películas de zombis, y simplemente me encantó "Guerra Mundial Z", nunca pensé que alguien podría combinar acción a todo dar con secuencias de suspenso de manera tan brillante, pero el director Marc Forster lo logra (por supuesto, tenía muchas expectativas y es que él dirigió “Stay”, una de las mejores películas que he visto en mi vida). Probablemente la película zombi de mayor presupuesto, es algo a lo que todo fan del terror (y todo cinéfilo) debería prestar atención.


Me estoy preparando para la secuela de la creación más aclamada de Mark Millar, así que vi "Kick-Ass" (2010) de nuevo. Es tan buena como la recordaba. El director Matthew Vaughn entiende el lado nerd del protagonista y el mundo de los fans de cómics tal como le vería Millar, y entrega algunos momentos realmente emotivos mientras construye una narrativa cautivadora. La película es audaz cuando debe serlo (por ejemplo, muestra los maratones de masturbación de Dave Lizewski, algo apenas mencionado en el cómic) pero es demasiado políticamente correcta al final (y no digo más, pero si quieren una opinión más elaborada revisen mi reseña de Kick-Ass). La actuación de Aaron Taylor-Johnson es realmente grandiosa, y Chloë Grace Moretz es una Hit-Girl brillante. Por supuesto, Nicolas Cage, Mark Strong y Christopher Mintz-Plasse están magníficos.


No es ningún secreto que soy el más grande fan de Joseph Gordon-Levitt, y casi cada mes hablo de él en la sección cinematográfica... Joseph Gordon-Levitt es un mensajero en bicicleta en New York; para él la velocidad y la adrenalina son más vitales que el oxígeno. Eso es obvio desde la primera escena de "Premium Rush" (2012), una producción con un guión sólido que captura rápidamente nuestra atención, mientras seguimos la aventura del protagonista en el día más demencial y peligroso de su vida. Realmente disfruté con esto, y como siempre debo decir que Joseph Gordon-Levitt mantiene un record impecable: no tiene una sola película mala (de las 35 o 40 en las que ha participado) en su filmografía. 

David Duchovny es un cineasta con un don especial, y "House of D" (2004) es una extraordinaria exploración de las dificultades de crecer, la ansiedad del primer beso y la extraña relación que tenemos con nuestros padres (que estamos condenados a replicar con nuestros hijos). A los 13 años, Anton Yelchin es un chico vibrante, jovial y entusiasta. Vive con su madre, Téa Leoni, una enfermera con depresión crónica. Hay una fuerte sensación de autenticidad aquí, y uno se siente identificado con el protagonista. No importa si no creciste en New York en los 80s, no importa si para ti la pubertad trajo problemas diferentes a los que aparecen aquí. De algún modo, todo encaja, y todo se siente tan real como tu vida o la vida de tu mejor amigo. Llegas a conocer a los personajes tan bien que es como si ellos estuvieran sentados a tu lado. Y, por supuesto, cuando la tragedia golpea es imposible contener las lágrimas. Este es de lejos uno de los mejores films de Estados Unidos que he visto en mucho tiempo.


"Blue Valentine" (2010) de Derek Cianfrance es una aproximación agridulce al amor y las relaciones a largo plazo. Seguimos a Ryan Gosling y Michelle Williams a través de los años, cuando se ven por primera vez, jóvenes e impetuosos, llenos de sueños idealizados, hasta que envejecen, se casan y tienen una hija, y cuando finalmente deciden que ya no se soportan. Ryan Gosling y Michelle Williams son actores  extraordinarios que siempre eligen los mejores proyectos, y esta no es la excepción. Blue Valentine es triste, dolorosa, realista y no hace ninguna concesión. Un enfoque auténticamente maduro sobre un tema pobremente explotado por miles de comedias románticas idiotas.


Vi "Leaving Las Vegas" (1995) hace tantos años. Y la quería ver de nuevo. Debo decir que realmente la disfruté, si es que disfrute es el término correcto cuando uno se refiere a una crónica de los últimos días de un alcohólico (Nicolas Cage) que decide literalmente tomar hasta morirse; en su viaje auto-destructivo conoce a una prostituta (Elisabeth Shue), pero ni siquiera la compañía de una mujer amorosa podrá salvarlo. El director Mike Figgis muestra los más horribles aspectos del alcoholismo, el horror de la adicción, y el pesadillesco mundo de Las Vegas. Con soberbias actuaciones y un brillante soundtrack, "Leaving Las Vegas" definitivamente merece ser vista al menos dos veces.

"Wake Wood" (2010) es una película de terror sobre un padre y una madre que encuentran el modo de resucitar a su hija, fallecida en un accidente. Por supuesto, cuando ella regresa de la muerte, ya no es más la niña dulce y angelical que alguna vez fue... la maldad está en ella. Pero pese a un argumento formulaico, esta producción británica se las arregla para mezclar folklore céltico con la vida mundana de un pueblito aislado. El resultado es, de hecho, notable.


"The Fog" (1980) de John Carpenter reúne a Jamie Lee Curtis ("Halloween") y Janet Leigh ("Psycho"), dos actrices que todo fan del terror debería conocer. Cuando una misteriosa niebla aparece, suceden cosas extrañas en un pueblo costero. Un grupo de hombres muertos, asesinados hace un siglo regresan con la niebla que engulle al pueblo. Me encanta la idea de que estos cuerpos están tan horriblemente putrefactos que deben estar escondidos en la niebla sobrenatural que los precede. Y esto es mucho mejor que la secuela poco inspirada del 2005.

"Dans la maison" (2012) de François Ozon se basa en una obra de teatro y es una de las mejores películas francesas que he visto en años. Ernst Umhauer es un adolescente con una inteligencia superior. Al ser un estudiante brillante, rápidamente captura la atención de su profesor de literatura. Cuando el profesor lee sus historias, capítulos de una muy ambiciosa novela, se da cuenta de que su alumno odia y ama lo burgués, odia y ama su propia realidad (marcada por la pobreza y la marginalidad) y odia y ama a la próspera familia de su mejor amigo. Él siente la urgencia de penetrar al interior de la familia burguesa y diseccionarla con una prosa mordaz y refinada. Después de ganarse la confianza del padre al demostrar que es un jugador de basketball excepcional (y duchándose desnudo con el viejo), el protagonista rápidamente seduce a la madre. Pero su personalidad carismática también atrae a su amigo, un muchacho inseguro de sus sentimientos que, luego de verlo desnudándose una noche, decide besarlo. El profesor de literatura se obsesiona con las páginas que escribe su alumno, y pronto la ficción se convierte en realidad (después de todo, el adolescente está escribiendo sobre sus propias experiencias) y todo empieza a salirse de control. Un guión brillante, actores excelentes y personajes fascinantes convierten a "Dans la maison" en una obra maestra contemporánea.


Tal vez "Teorema" (1968) dirigida por Pier Paolo Pasolini sirvió de inspiración para "Dans la maison". Después de todo, en "Teorema" un hombre desconocido, Terence Stamp, es recibido por una familia acaudalada. Se queda en la casa e inmediatamente seduce a la criada, al hijo, a la madre, a la hija y finalmente al padre. Y luego simplemente se va. Su partida tiene un efecto catastrófico y traumático para todos. La genialidad de Pasolini consiste en expresar las frustraciones de la vida que tenemos, mostrándonos que todo el dinero del mundo no puede comprar la felicidad, y que a veces una sola persona, un sólo acto sexual, un momento, basta para darnos cuenta de que nuestra existencia no tiene sentido ni valor. Pasolini también delibera sobre género, sexualidad y las estructuras de poder, añadiendo profundidad al debate marxista del ‘proletariado versus la burguesía’. Un indiscutible clásico italiano.


De Finlandia llega "Hymypoika" (2003), dirigida por Jukka-Pekka Siili. Aquí todo gira en torno al comportamiento anormal de un grupo de adolescentes. Obsesionados con filmar sus actos sexuales, Reino Nordin y sus amigos descubren que hay una peligrosa línea que divide el mero voyerismo de la perversión. Es casi doloroso observar la frustración que experimentan estos chiquillos, algunos de ellos no logran encontrar una pareja para el coito, y otros pierden a sus enamoradas cuando ellas descubren que han sido filmadas durante el sexo. Eventualmente, la necesidad de sexo es reemplazada por la necesidad de presumir y, más aún, mirar la actividad sexual en una pantalla una y otra vez. Las cosas se deterioran: Reino Nordin es sodomizado y otro chico viola a una chica y graba el acto en video para poder mostrárselo al resto del grupo... después de eso, sólo un final trágico es posible.


Nicolas Robin es un apuesto jovencito que se ha unido a la marina francesa. "Noir océan" (2010) se enfoca en las vidas de una joven tripulación en los días de las pruebas nucleares en Mururoa. Nada aquí rompa la rutina, y estos chicos hacen sus tareas diarias y sus aburridos deberes. Sólo la interacción entre los jóvenes le da sentido a una misión que parece desprovista de propósito. Pero tener amigos también significa tener problemas. 


"Mesa sto dasos" (2010) es una película griega excesivamente experimental. Como no hay conflicto aquí, no puedo decir que esta película cumpla con el requisito elemental de contar una historia (sin conflicto, las historias no pueden existir). Sin embargo hay unas pocas escenas atrayentes, como la secuencia de masturbación mutua entre dos apuestos muchachos o el sexo no simulado que ocurre en los bosques.