March 11, 2019

Blogging away

It’s been a while since I shared information about the blog with you guys, and now that I’m at the airport in Milwaukee waiting for my flight to Sacramento, I decided to talk a little bit about what goes into the decision process of what to write about when it comes to this particular blog, which as long time readers know, focuses mostly on comics but also on film. 

First of all, for whatever reason, seems like some of my posts are incredibly popular compared to others, as I can see in Blogger’s data. First place, with almost a quarter of a million hits, goes to Severed #1, which was an amazing comic and due to the success of this post in 2011, I started reviewing many of Image’s new miniseries. Second place goes to Think Tank #1, with 230,000 hits, again another Image / Top Cow new series from 2012. Third place goes to the last issue of Severed, which once again proves how successful the series was and how many readers were interested in finding reviews about it. The fourth place is a short post about my comics (I heavily promoted this one back in 2011, so that’s how I explain the big numbers). The fifth place is a post about the comics I buy on a monthly basis, it’s very rare that this kind of posts could gain so much traction, but for some reason, that’s what happened with this one. The sixth place is Aetheric Mechanics, probably one of the first Avatar Press series that I reviewed, which encouraged me to talk more about other Avatar titles. The seventh place is The Theater #1, a new series published by Zenescope in 2011. The eighth place is The Legion, I’m a huge fan of the Legion of Super-Heroes, and with over 40,000 hits I realized in 2014 that it was a good idea to post more about the young heroes of the 31st century. And at last but not least, we have Days of Scandals Past, in reference to Days of Future Past, the classic Claremont/Byrne X-Men saga which, in 2014, turned into a movie directed by Bryan Singer. It took me almost a week of research to write that post, which became the most controversial post ever published on this blog, now that Singer is again in the middle of a sexual scandal, you might just as well (re)read it:

http://artbyarion.blogspot.com/2014/04/days-of-scandals-past.html
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________

Hace tiempo que no compartía información sobre el blog con ustedes, y ahora que estoy en el aeropuerto de Milwaukee esperando mi vuelo a Sacramento, decidí hablar un poco sobre lo que implica el proceso de decisión sobre los temas que uno elige y sobre los que uno escribe para un blog como este que, como sabrán los lectores habituales, se centra principalmente en cómics, pero también en películas.

En primer lugar, por el motivo que sea, parece que algunos de mis post son increíblemente populares en comparación con otros, como he podido ver en los datos de Blogger. El primer lugar, con casi un cuarto de millón de visitas, fue para Severed # 1, que fue un cómic increíble y debido al éxito de esta publicación en 2011, comencé a revisar muchas de las nuevas miniseries de Image. El segundo lugar es para Think Tank # 1, con 230,000 visitas, nuevamente otra serie de Image / Top Cow de 2012. El tercer lugar es para el último número de Severed, que demuestra una vez más el éxito de la serie y la cantidad de lectores interesados en encontrar reseñas. El cuarto lugar es una breve publicación sobre mis cómics (promocioné mucho este post el año 2011, así es como explico la gran cantidad de visitas). El quinto lugar es un post sobre los cómics que compro mensualmente, es muy raro que este tipo de posts obtenga tanta atención, pero por alguna razón, así fue como sucedió. El sexto lugar es Aetheric Mechanics, probablemente una de las primeras series de Avatar Press que reseñé, lo que me animó a hablar más sobre otros títulos de Avatar. El séptimo lugar es The Theatre # 1, una nueva serie publicada por Zenescope en 2011. El octavo lugar es The Legion, soy un gran fan de la Legión de Superhéroes, y con más de 40,000 visitas, me di cuenta el 2014 de que era una buena idea publicar más sobre los jóvenes héroes del siglo 31. Y por último, pero no menos importante, tenemos Days of Scandals Past, en referencia a Days of Future Past, la clásica saga de X-Men de Claremont / Byrne que, el 2014, se convirtió en una película dirigida por Bryan Singer. Me tomó casi una semana de investigación escribir ese post, que se convirtió en el post más polémico que se haya publicado en este blog, ahora que Singer está nuevamente en medio de un escándalo sexual, es mejor que lo (re)lean:

http://artbyarion.blogspot.com/2014/04/days-of-scandals-past.html

March 3, 2019

Spider-Man: Kraven’s Last Hunt - J.M. DeMatteis & Mike Zeck

Heroes and villains have a strange relationship. In order to define themselves, they must find their opposite: light and darkness, day and night, fire and ice and so on. However, they also need each other because no hero is complete without villains and no villain would be satisfied without a hero to attack. In simple terms, a protagonist alone would be boring, we need an antagonist.  

When Stan Lee and Steve Ditko created Spider-Man back in the 60s they also introduced some of the most classic adversaries of the arachnid superhero. One of them was Kraven, the Hunter, a mysterious man from Russia who had turned hunting into his life passion. Challenged to hunt Spider-Man, Kraven knows defeat for the first time, and throughout the years, he would reappear only to be defeated again.

However, in the brilliant saga Kraven’s Last Hunt, J.M. DeMatteis decided to delve deep into the personality of the Hunter. What was his history? What turned him into a man obsessed with hunting? And above all, how could he finally find the way to defeat Spider-Man? This 6-issue arc is a dark and nightmarish tale, with an unprecedented level of maturity that certainly took the entire comic book industry by surprise back in 1987 (and very different in tone to DeMatteis’ critically acclaimed run on Justice League). There is a reason why it’s considered one of the best Spider-Man stories ever written, and even 30 years after its publication it remains just as shocking and impressive.

In addition to DeMatteis’ fascinating script, artist Mike Zeck surprises us with beautiful art and a careful panel distribution that takes into account symmetry with a unique sense of design and elegance. Page after page, the art complements and enhances the words of the writer, creating an amazing and cohesive visual narrative that completely captures the reader’s attention.
Kraven
In the opening scene of “The Coffin” (originally published in Web of Spider-Man # 31, October 1987), we see Kraven embracing the wild side of his nature. He has finally made a decision, one that will have tragic consequences. In order to kill the spider, he’ll become the spider. In a magnificent sequence masterfully penciled by Mike Zeck and wonderfully inked by Bob McLeod, we see Kraven violently devouring spiders, at the same time, Peter Parker wakes up from a nightmare, and understands that his life is at risk.     
Peter Parker

Not too long after this ominous moment, Kraven will put aside his classic gadgets, and with a simple hunting rifle he shoots Spider-Man, takes his body and buries him. But that’s not the end of Kraven’s plan, it’s merely the beginning. He dons the mantle of the spider, he effectively becomes Spider-Man. His goal is to prove he can be a more powerful, a more efficient Spider-Man than the original one. And it is under this false identity that Kraven will fight against Vermin in “Crawling” (Amazing Spider-Man # 293, October 1987) and “Descent” (Spectacular Spider-Man # 131, October 1987). 
Becoming the spider / convirtiéndose en la araña
DeMatteis perfectly captures the anxiety and fear experienced by Mary Jane, who keeps waiting for Peter Parker to show up and after so many days she finally tries to find him by contacting Peter’s friends. There is quite an interesting dilemma going on, since she doesn’t want to let people know that Peter is Spider-Man but at the same time there is no other way to find clues about what happened if she keeps the secret.

In “Resurrection” (Web of Spider-Man # 32, November 1987), “Spider-Man finally awakens from his drug-induced coma and busts out of his coffin”. Once again, Mike Zeck proves why he was one of the most talented artists in the 80s, by providing a couple of pages in which Peter Parker finds himself floating in an empty space; the splash page of Spider-Man punching his way out of the tomb is a very powerful image.  
The nightmare has just begun / la pesadilla recién ha comenzado

The final confrontation between Kraven and Spider-Man takes place in the pages of “Thunder” (Amazing Spider-Man # 294, November 1987). But this isn’t the usual fight between a superhero and a supervillain. Kraven bares his soul at the same time that he removes his spider costume and, for the last time, wears the animal skins that forged his reputation as a hunter. Kraven literally saves Spider-Man’s life when he is unable to subdue Vermin. The hero doesn’t understand the actions of a man who had been his sworn enemy for such a long time. And Kraven announces “After all these years, you surely know that I’m a man of my word-- and I give you my word: from this night forward, Kraven the Hunter-- will never hunt again”. Spider-Man’s instincts tell him that Kraven is telling the truth, but without understanding the real meaning of that promise he immediately goes down the sewers to track down Vermin, promising Kraven that he’ll be back. But he won’t. At least not in time. “Once Kraven is alone, he completes his final hunt in horrendous fashion”. There is nothing left in Kraven’s life, and thus suicide seems to be the only possible alternative. That’s why “At the time of its publication, this issue generated considerable controversy due to Kraven’s violent death by his own hands”.  

The final chapter, “Ascending” (Spectacular Spider-Man # 132, November 1987) brings about the bittersweet conclusion. Spider-Man is able to reestablish himself as the savior of New York, but at the same time, he suspects he won’t ever see Kraven again. He doesn’t know it yet, but the hunter has killed himself, thus honoring his word: he will never hunt again. And if heroes need villains to define themselves, what happens once the villain commits suicide? 
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________

Héroes y villanos tienen una extraña relación. Para definirse a sí mismos, deben encontrar a su opuesto: luz y oscuridad, día y noche, fuego y hielo, etc. Sin embargo, también se necesitan mutuamente porque ningún héroe está completo sin villanos y ningún villano estaría satisfecho sin un héroe al que atacar. En términos simples, un protagonista solitario sería aburrido, necesitamos un antagonista.
Kraven & Vermin
Cuando Stan Lee y Steve Ditko crearon Spider-Man en los 60s, también inventaron a algunos de los adversarios más clásicos del superhéroe arácnido. Uno de ellos era Kraven, el cazador, un misterioso hombre de Rusia que había convertido la cacería en la pasión de su vida. Al ser desafiado a cazar a Spider-Man, Kraven conoce la derrota por primera vez y, a lo largo de los años, reaparecerá solo para ser derrotado nuevamente.

Sin embargo, en la brillante saga La última cacería de Kraven, J. M. DeMatteis decidió profundizar en la personalidad del cazador. ¿Cuál era su historia? ¿Qué lo convirtió en un hombre obsesionado con la cacería? Y, sobre todo, ¿cómo podría finalmente encontrar el modo para derrotar a Spider-Man? Este arco de 6 números es un relato oscuro, propio de una pesadilla, con un nivel de madurez sin precedentes que ciertamente tomó por sorpresa a toda la industria del cómic en 1987 (y muy diferente en tono a la aclamada etapa de DeMatteis en Justice League). Hay una razón por la que se considera una de las mejores historias de Spider-Man alguna vez escritas, e incluso 30 años después de su publicación sigue siendo igual de impactante e impresionante.
Can Peter Parker come back from limbo? / ¿Puede Peter Parker regresar del limbo?
Además del fascinante guión de DeMatteis, el artista Mike Zeck nos sorprende con un arte hermoso y una cuidadosa distribución de viñetas que tiene en cuenta la simetría con un sentido único del diseño y la elegancia. Página tras página, el arte complementa y realza las palabras del escritor, creando una narrativa visual sorprendente y coherente que capta por completo la atención del lector.

En la escena inicial de "El ataúd" (originalmente publicado en Web of Spider-Man # 31, octubre de 1987), vemos a Kraven abrazando el lado salvaje de su naturaleza. Finalmente ha tomado una decisión, una que tendrá consecuencias trágicas. Para matar a la araña, se convertirá en la araña. En una magnífica secuencia dibujada con maestría por Mike Zeck y maravillosamente entintada por Bob McLeod, vemos a Kraven devorando arañas violentamente, al mismo tiempo que Peter Parker se despierta de una pesadilla y entiende que su vida corre peligro.
Resurrection / resurrección
No mucho después de este ominoso momento, Kraven dejará de lado sus clásicos aparatos y, con un simple rifle de caza, dispara a Spider-Man, toma su cuerpo y lo entierra. Pero ese no es el final del plan de Kraven, es sólo el comienzo. Él se pone encima el manto de la araña, efectivamente se convierte en Spider-Man. Su objetivo es demostrar que puede ser un Spider-Man más poderoso, más eficiente que el original. Y es bajo esta falsa identidad que Kraven luchará contra Vermin en "Reptando" (Amazing Spider-Man # 293, octubre de 1987) y "Descenso" (Spectacular Spider-Man # 131, octubre de 1987).
Kraven & Spider-Man
DeMatteis captura perfectamente la ansiedad y el miedo que experimenta Mary Jane, quien sigue esperando que aparezca Peter Parker y, después de tantos días, finalmente trata de encontrarlo contactando a los amigos de Peter. Hay un dilema bastante interesante, ya que ella no quiere que la gente sepa que Peter es Spider-Man, pero al mismo tiempo no hay otra manera de encontrar pistas sobre lo que ha sucedido si sigue guardando el secreto.

En "Resurrección" (Web of Spider-Man # 32, noviembre de 1987), "Spider-Man finalmente se despierta de su coma inducido por las drogas y sale de su ataúd". Una vez más, Mike Zeck demuestra por qué era uno de los artistas más talentosos de los 80s, al proporcionar un par de páginas en las que Peter Parker se encuentra flotando en un espacio vacío; la página en la que Spider-Man sale de la tumba, es una imagen muy poderosa.
Kraven shoots himself / Kraven se pega un tiro
La confrontación final entre Kraven y Spider-Man tiene lugar en las páginas de "Trueno" (Amazing Spider-Man # 294, noviembre de 1987). Pero esta no es la pelea habitual entre un superhéroe y un supervillano. Kraven desnuda su alma al mismo tiempo que se quita el traje de araña y, por última vez, viste los pellejos de animales que forjaron su reputación como cazador. Kraven literalmente salva la vida de Spider-Man quien es incapaz de someter a Vermin. El héroe no comprende las acciones de un hombre que había sido su enemigo jurado durante tanto tiempo. Y Kraven anuncia: "Después de todos estos años, seguramente sabrás que soy un hombre de palabra ... y te doy mi palabra: desde esta noche en adelante, Kraven el Cazador, nunca más volverá a cazar". Los instintos de Spider-Man le dicen que Kraven está diciendo la verdad, pero sin entender el significado real de esa promesa, inmediatamente baja por las alcantarillas para localizar a Vermin, prometiéndole a Kraven que volverá. Pero no lo hará. Al menos no a tiempo. "Una vez que Kraven está solo, completa su cacería final de una manera horrenda". No queda nada en la vida de Kraven. Y el suicidio parece ser su única alternativa. Es por eso que "en el momento de su publicación, este ejemplar generó una considerable controversia debido a la muerte violenta de Kraven por sus propias manos".
Kraven's childhood / la infancia de Kraven
El capítulo final, "Ascenso" (Spectacular Spider-Man # 132, noviembre de 1987) trae la agridulce conclusión. Spider-Man es capaz de restablecerse como el salvador de New York, pero al mismo tiempo, sospecha que nunca volverá a ver a Kraven. Todavía no lo sabe, pero el cazador se ha suicidado, cumpliendo así su palabra: nunca volverá a cazar. Y si los héroes necesitan villanos para definirse, ¿qué sucede una vez que el villano se suicida?

March 1, 2019

February Films / películas de febrero

Lady Bird (2017) is an extraordinary film written and directed by Greta Gerwig. Saoirse Ronan (How I Live Now) gives out an outstanding performance, fierce and strong, just like her character. This fascinating tale analyzes the complexities and difficulties of adolescence, the constant tension between a rebellious daughter and a frustrated mother, Laurie Metcalf, who doesn’t know how to help her daughter or how to communicate with her. In her last year of high school, the protagonist must redefine herself, apply to colleges and try to find love, all while exploring the invisible lines that separate her from her wealthy classmates. She’ll be hurt, she’ll be disappointed, but she’ll have the most intense year of her life. Gerwig’s deeply personal portrayal of confused and problematic youth brings up fabulous characters, like Lucas Hedges (Manchester by the Sea) who must come to terms with his homosexuality and the impossibility to come out to his family (the scene in which he bursts into tears and hugs Saoirse is heartbreaking), and also defiant teenagers like Timothée Chalamet (famous for his role as a gay boy in Call Me By Your Name). When Saoirse says she hates California, I immediately felt identified with her; she is deeply disappointed when she gets accepted into UC Davis, a university famous for being a farm (and since I live now here in Davis, I couldn’t stop laughing with that line). The film is an authentic emotional journey from beginning to end, and has such beautiful and amazing moments that it’s impossible not to remember, sometimes painfully, sometimes joyfully, how it was for us to grow up in a world that seemed to care very little for our biggest hopes and dreams.  

Elijah Bynum writes and directs Hot Summer Nights (2017). Timothée Chalamet (Beautiful Boy) is a lonely teenager that spends the summer at his aunt’s house, in Cape Cod, there he meets Alex Roe (The 5th Wave), the town’s bad boy, and falls in love with his new friend’s sister, Maika Monroe. The film dissects what seems to be the perfect life in an upper-class summer destination; however, behind all that there is a massive network of young people taking all sorts of drugs, marijuana chief among them. It is in this context that the protagonist and his friend and partner try to do their best to become the only providers of weed. The film can work as a metaphor of fast-paced youth and also the difficulty of finding oneself at a critical age. Based on real life events, this is a moving a captivating coming-of-age tale. 
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________

Lady Bird (2017) es un extraordinario film escrito y dirigido por Greta Gerwig. Saoirse Ronan 
(How I Live Now) se destaca con una actuación sorprendente, feroz y fuerte, tal como es su personaje. Esta fascinante historia analiza las complejidades y dificultades de la adolescencia, la tensión constante entre una hija rebelde y una madre frustrada, Laurie Metcalf, que no sabe cómo ayudar a su hija o cómo comunicarse con ella. En su último año de secundaria, la protagonista debe redefinirse a sí misma, mientras postula a universidades y trata de encontrar el amor, a la vez que explora las líneas invisibles que la separan de sus compañeros adinerados. Se sentirá herida, se sentirá decepcionada, pero tendrá el año más intenso de su vida. El retrato profundamente personal de Gerwig de los jóvenes confundidos y problemáticos hace surgir personajes fabulosos, como Lucas Hedges (Manchester by the Sea), que debe aceptar su homosexualidad y la imposibilidad de decirle la verdad a su familia (la escena en la que estalla en lágrimas y abraza a Saoirse es desgarradora), y también adolescentes desafiantes como Timothée Chalamet (famoso por su papel como un chico gay eCall Me By Your Name). Cuando Saoirse dice que odia California, inmediatamente me sentí identificado con ella; está profundamente decepcionada cuando la aceptan en UC Davis, una universidad famosa por ser una granja (y como ahora vivo aquí en Davis, no pude dejar de reírme con esa frase). La película es un auténtico viaje emocional de principio a fin, y tiene momentos tan hermosos y asombrosos que es imposible no recordar, a veces con dolor, a veces con alegría, cómo fue para nosotros crecer en un mundo al que parecía importarle muy poco nuestras mayores esperanzas y sueños.

Elijah Bynum escribe y dirige Hot Summer Nights (2017). Timothée Chalamet 
(Beautiful Boy) es un adolescente solitario que pasa el verano en la casa de su tía, en Cape Cod, allí conoce a Alex Roe (The 5th Wave), el chico malo de la ciudad, y se enamora de la hermana de su nuevo amigo, Maika Monroe. La película analiza lo que parece ser la vida perfecta en un destino veraniego de la clase alta; sin embargo, detrás de todo esto hay una red masiva de jóvenes que consumen todo tipo de drogas, entre ellas la principal es la marihuana. Es en este contexto que el protagonista y su amigo y ahora socio tratan de hacer todo lo posible para convertirse en los únicos proveedores de marihuana. La película puede funcionar como una metáfora de los jóvenes acelerados y también la dificultad de encontrarse a sí mismo en una edad crítica. Basado en eventos de la vida real, este es un relato conmovedor y cautivador sobre la difícil etapa de la adolescencia.

February 17, 2019

Farewell Outhouse

I started posting on the Outhouse message boards back in 2008. A couple of years before that I was an active member of Newsarama and the Bendis message boards (that's where I found the opportunity to get my first comic book published). Around that time, Newsarama decided to eliminate the message boards, a couple of years later Bendis did the same, and so did Rich Johnston in BleedingCool. Great webpages like ComicsAlliance disappeared completely, others decided to focus more on pop culture and kind of forgot about comics. And for many years, with the exception of CBR, The Outhouse was the one and only place where you could go online and spend hours talking about comics with like-minded fans. I certainly miss those days and even if I stopped posting there regularly in 2016 after moving to Wisconsin, I always made it a priority to stop by and say hi to some of the regular posts, which had become (virtual) friends after so many years of constant communication. A few days ago, The Outhouse said goodbye to the world, and for once I'd certainly like to look back at them, remember all the fun moments and say goodbye to them. So long, friends! 
________________________________________________________________________________________________

Empecé a escribir comentarios en los foros de Outhouse el 2008. Un par de años antes, era un activo miembro de Newsarama y de los foros de Bendis (ahí es donde encontré la oportunidad de publicar mi primer cómic). Por aquellos tiempos, Newsarama decidió eliminar los foros en línea, un par de años más tarde, Bendis hizo lo mismo, y también lo hizo Rich Johnston en BleedingCool. Estupendas páginas web como ComicsAlliance desaparecieron por completo, otras decidieron enfocarse más en la cultura pop y se olvidaron de los cómics. Y durante muchos años, con la excepción de CBR, The Outhouse fue el único lugar donde podías conectarte y pasar horas hablando de cómics con fanáticos que compartían ideas afines. Ciertamente extraño esos días e incluso cuando dejé de visitar la web regularmente el 2016 después de mudarme a Wisconsin, siempre tuve la prioridad de pasar por ahí y saludar a algunos de los miembros regulares, que se habían convertido en amigos (virtuales) después de tantos años de comunicación constante. Hace unos días, The Outhouse se despidió del mundo y, por una vez, sin duda me gustaría volver a mirarlos, recordar todos los momentos divertidos y decirles adiós. ¡Hasta luego, amigos!

February 15, 2019

Planetary # 23 - Warren Ellis & John Cassaday

Although Drummer was prominently featured in the cover of Planetary’s first issue, and he constantly participated as a valuable member of Planetary, he would usually go unnoticed, in contrast to Jakita Wagner, who quickly became Elijah Snow’s closest ally. Of course, there is a reason why Ellis had kept Drummer aside while focusing on the powerful girl. And much in the same way that Jakita’s genesis was revealed in “Opak-Re”, in this issue we learn how Drummer became involved with Planetary in the first place. 

“Percussion” (originally published in Planetary # 23, August 2005) begins in the present, with Jakita Wagner and Drummer having a cup of coffee and discussing about the reprehensible actions Elijah Snow has been taking lately, such as torturing William Leather or hiding vital information from them. And in a series of flashbacks, we see why Drummer is so loyal to Snow, and how he came in contact with Planetary.  

Drummer’s real name remains unknown throughout the entire series, but his special abilities were defined as a technological telepathy: Drummers “is an informational black hole. He sucks up and processes information. He can read and manipulate information without a conventional computer interface and apparently has a physiological connection to surrounding information sources (such as radio waves, electronic signals, hard drives, etc.) His ability allows him to channel information and control tech that operates by signals. He also acts as a living anti-surveillance device; cameras and recording devices fail to operate when in proximity to his person”. However, such a formidable set of powers didn’t really earn him a place in the battlefield, thus for a long time he was eclipsed by the super strong and invulnerable Jakita Wagner.

Curiously, in addition to being a vital member of Planetary “It's been said the character of the Drummer is based, visually at least, on [John Cassaday]”. Perhaps that’s why Drummer is quite a unique character in graphic terms, even if he doesn’t have the obvious allure of Jakita Wagner or Elijah Snow, who will always stand out in a crowd, whereas Drummer will fit in. 
Drummer
Drummer was an early victim of the Four, his parents were killed, and he was kept as a prisoner along with other boys who also possessed metahuman abilities. In an extraordinary action sequence, masterfully illustrated by Cassaday, Elijah Snow and the other Planetary members break into the building and try to rescue the children, however, the orders of the Four are quite simple: none of them can escape alive. There are some very violent panels, but also an inspired layout that allows Cassaday to communicate the urgency and the velocity needed to save the kids. In the end, for all her vaunted superpowers, Jakita Wagner is able to save only one boy: Drummer.
Jakita Wagner
After rescuing Drummer, Snow has a difficult task in his hands. He has to decide whether to send the boy to a foster home or train him as a future member of Planetary, and in a candid conversation between the two, Snow explains what is the mission of the Archeologists of the Impossible: “What we really do is save things. We keep the world strange because that’s the way it’s supposed to be”. And that wonderful strangeness has been a vital component of the series since the first issue, and it has always left readers in awe thanks to Cassaday’s astonishing artwork.
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________

Aunque Drummer tiene una posición prominente en la portada del primer número de Planetary, y constantemente participaba como un miembro valioso de Planetary, por lo general pasaba desapercibido, en contraste con Jakita Wagner, quien rápidamente se convirtió en la aliada más cercana de Elijah Snow. Por supuesto, hay una razón por la que Ellis había mantenido a Drummer a un lado mientras se enfocaba en la poderosa fémina. Y de la misma manera que el génesis de Jakita se reveló en Opak-Re, en este número descubrimos cómo Drummer se involucró con Planetary en primer lugar.

“Percusión” (originalmente publicado en Planetary # 23, agosto de 2005) comienza en el presente, con Jakita Wagner y Drummer tomando una taza de café y discutiendo acerca de las acciones reprensibles que Elijah Snow ha estado tomando últimamente, como torturar a William Leather u ocultarles información vital. Y en una serie de flashbacks, vemos por qué Drummer es tan leal a Snow, y cómo entró en contacto con Planetary.
Execution / la ejecución
El nombre real de Drummer permanece desconocido durante toda la serie, pero sus habilidades especiales se definieron como telepatía tecnológica: Drummer “es un agujero negro informático. Él succiona y procesa información. Puede leer y manipular información sin una interfaz de computadora convencional y aparentemente tiene una conexión fisiológica con las fuentes de información circundantes (como ondas de radio, señales electrónicas, discos duros, etc.). Su capacidad le permite canalizar información y controlar tecnología que opera por señales. Él también actúa como un dispositivo viviente contra la vigilancia; las cámaras y los dispositivos de grabación no funcionan cuando están cerca de su persona”. Sin embargo, una cantidad tan formidable de poderes realmente no le ganó un lugar en el campo de batalla, por eso durante mucho tiempo fue eclipsado por la súper fuerte e invulnerable Jakita Wagner.

Curiosamente, además de ser un miembro vital de Planetary “Se ha dicho que el personaje de Drummer se basa, al menos visualmente, en [John Cassaday]”. Tal vez es por eso que Drummer es un personaje bastante único en términos gráficos, incluso si no tiene el atractivo obvio de Jakita Wagner o Elijah Snow, que siempre se destacarán entre la multitud, mientras que Drummer encajará.
Elijah Snow & Drummer
Drummer fue una de las primeras víctimas de los Cuatro, sus padres fueron asesinados, y lo mantuvieron como prisionero junto con otros muchachos que también poseían habilidades metahumanas. En una secuencia de acción extraordinaria, magistralmente ilustrada por Cassaday, Elijah Snow y los otros miembros de Planetary irrumpen en el edificio e intentan rescatar a los niños, sin embargo, las órdenes de los Cuatro son bastante simples: ninguno de ellos puede escapar con vida. Hay viñetas muy violentas, pero también un diseño inspirado que permite a Cassaday comunicar la urgencia y la velocidad necesarias para salvar a los niños. Al final, a pesar de todas sus habilidades, Jakita Wagner es capaz de salvar a un sólo chico: Drummer.

Después de rescatar a Drummer, Snow tiene una tarea difícil en sus manos. Él tiene que decidir si enviar al niño a un hogar de acogida o entrenarlo como un futuro miembro de Planetary, y en una conversación sincera entre los dos, Snow explica cuál es la misión de los arqueólogos de lo imposible: “Lo que realmente hacemos es salvar cosas. Hacemos que el mundo se mantenga extraño porque así es como debería ser”. Y esa maravillosa extrañeza ha sido un componente vital de la serie desde el primer número, y los lectores siempre han quedado impresionados gracias al asombroso arte de Cassaday.