September 29, 2019

El Convoy - Eduardo Romero

In a country like Peru, devotion to art, literature or music is often a complicated task that does not pay off. Culture, in general, is not a priority in a country where the urgent always beats the important. Of course, engaging in comic books in Peru is even more difficult than, for example, writing a novel. That is why I have already expressed my admiration for talented and enthusiastic authors like Juan Acevedo, with his endearing characters the Cuy and the Araña No (the No Spider).

Of course, despite the difficulties, in recent years several comics by Peruvian authors have been published. In fact, I also have some comics published in Tira Línea, the magazine edited by the communications faculty of the Pontificia Universidad Católica del Perú, and when I was still a student of that university, I got to publish a couple of comic strips in the supplement Q from Punto Edu, the weekly university newspaper. So to say that there is no comic book production in Peru would be false. Of course, the production is not at the same level as in countries of long tradition with the 9th art, such as Argentina, but I think that little by little there will be more writers and artists willing to tell their stories and make more comics.

After a year in California, I returned to Peru for a couple of weeks and had the opportunity to read “El Convoy” by Eduardo Romero, a graphic novel in black and white published jointly by Forja Destino and Comic Apocalipsis. The protagonist of this graphic novel is Captain Lucius, a mercenary in charge of a ship that is part of a convoy that is continuously under attack. From the initial sequences, the dilemmas are outlined and especially the difficult decisions that this man must make from his position of authority, from rescuing possible survivors of other ships to saving ammunition when defending himself from a submarine, as well as the drastic solution to prevent riots.

In addition to a fast-paced script full of adventures, Romero's work also stands out as an impressive artistic work in black and white. There are panels in which the blackness of the Chinese ink adds an ominous feel to this difficult journey and, in turn, the presence of sea monsters acquires greater prominence thanks to the fact that they are drawn in the style of the engravings of yesteryear. The 78 pages of “El Convoy” were illustrated in a period of 4 or 5 years, and at least for me, it is especially interesting to observe the subtle changes of style in the art, which sometimes perfectly assimilates Charles Burns and in other times pays tribute to the comic masters of Argentina.

The thorough editing of Guido Cuadros allows Romero's story to reach its full potential. Cuadros, an expert in comics and an attentive reader, is the best choice for the role of editor in this very interesting project (I must admit, by the way, that on more than one occasion he has corrected some of the posts in this blog, in which I had misplaced the last name of an author or confused the name of a character).

El Convoy - Eduardo Romero

En un país como Perú, dedicarse al arte, la literatura o la música es, a menudo, una tarea complicada que no rinde frutos. La cultura, en general, no es una prioridad en un país donde lo urgente siempre le gana a lo importante. Por supuesto, dedicarse a hacer cómics en Perú es incluso más difícil que, por ejemplo, escribir una novela. Es por eso que ya he expresado mi admiración por talentosos e incansables autores como Juan Acevedo, con sus entrañables personajes el Cuy y la Araña No. 

Por supuesto, pese a las dificultades del medio, en los últimos años diversos cómics de autores peruanos han sido publicados. De hecho, yo mismo también tengo algunos cómics publicados en Tira Línea, la revista editada por la facultad de comunicaciones de la Pontificia Universidad Católica del Perú, y cuando todavía era estudiante de dicha universidad, llegué a publicar un par de tiras cómicas en el suplemento Q de Punto Edu, el periódico semanal universitario. Así que decir que no hay producción de cómics en Perú sería algo falso. Claro, la producción aquí no está al mismo nivel que en países de larga tradición con el noveno arte, como Argentina, pero considero que poco a poco habrá más guionistas y dibujantes dispuestos a contar sus historias y a hacer más cómics.  

Luego de un año en California, regresé a Perú por un par de semanas y tuve la oportunidad de leer “El Convoy” de Eduardo Romero, una novela gráfica a blanco y negro publicada conjuntamente por Forja Destino y Cómic Apocalipsis. El protagonista de esta novela gráfica es el capitán Lucius, un mercenario a cargo de un buque que forma parte de un convoy que es atacado continuamente. Ya desde las secuencias iniciales, se perfilan los dilemas y sobre todo las difíciles decisiones que este hombre debe tomar desde su posición de autoridad, desde rescatar posibles sobrevivientes de otros navíos hasta ahorrar municiones a la hora de defenderse de un submarino, así como la drástica solución para impedir amotinamientos.

Además de un guión ágil y repleto de peripecias, la obra de Romero destaca también por un trabajo artístico de primer nivel a blanco y negro. Hay viñetas en las que la negrura de la tinta china agrega un carácter ominoso a esta difícil travesía y, a su vez, la presencia de monstruos marinos adquiere mayor relieve gracias a que están dibujados a la usanza de los grabados de antaño. Las 78 páginas de “El Convoy” fueron ilustradas en un lapso de 4 o 5 años, y al menos para mí, es especialmente interesante observar los sutiles cambios de estilo en el trazo, que en ocasiones asimila a la perfección a Charles Burns y en otras rinde digno homenaje a los maestros historietistas de Argentina. 

La cuidada edición de Guido Cuadros permite que la historia de Romero alcance todo su potencial. Cuadros, un experto en cómics y un lector atento, es la elección más acertada para el rol de editor en este interesantísimo proyecto (debo admitir, por cierto, que en más de una ocasión él ha corregido algunos de los posts de este blog, en donde yo había colocado mal el apellido de un autor o había confundido el nombre de un personaje por otro).

September 28, 2019

August comics / cómics de agosto

Since I went to Peru for a couple of weeks in August, I wasn’t able to read my comics until this week. But in any case, I have to say I really enjoyed catching up with ongoing titles like Die, Invaders and American Gods. I was impressed by the magnificent art in Conan the Barbarian Exodus. The Shock anthology was published last year but I bought it just now, and it’s an amazing book (with collaborators such as Neil Gaiman and Michael Zulli). Finally, my favorite comic of the month is Marvels Epilogue, by Kurt Busiek and Alex Ross, a great standalone story that captures the magic of the original miniseries (published 25 years ago). And now, without further ado, here are August comics as per solicitations:

AFTERSHOCK SHOCK HC

(W) Neil Gaiman (A) Michael Zulli. AfterShock Comics continues to push boundaries by presenting its very first anthology collection featuring a slew of today's top writers and artists. Presented in the European Album format (same as the recent Animosity: the Rise hardcover for LCSD), this handsome hardcover features the creative talents of Neil Gaiman, Michael Zulli, Charles Vess, Michael Gaydos, Andy Clarke, Andrew Robinson, Mike Carey, Jim Starlin, Phil Hester, Paul Jenkins, Dalibor Talajic, Bill Willingham, Travis Moore, Brian Azzarello, Francesco Francavilla, Cullen Bunn, Marc Guggenheim, Marguerite Bennett, Frank Tieri, Brian Stelfreeze and more! Cover art by John Cassaday! From the multiple Eisner and Havery Award-nominated editor of the classic Negative Burn anthology series.

AMERICAN GODS #4 

(W) Neil Gaiman, P. Craig Russell (A) P. Craig Russell & Various (CA) Glenn Fabry. Several of the old gods act as Shadow's guides on a bizarre trip through the Underworld while, at the same time, the old and new gods meet at Rock City for a fight! The Hugo, Bram Stoker, Locus, World Fantasy, and Nebula Award-winning novel and hit Starz television series by Neil Gaiman is adapted as a graphic novel!

AMERICAN GODS #5 

(W) Neil Gaiman, P. Craig Russell (A) P. Craig Russell & Various (CA) Glenn Fabry. As the final battle between new and old gods is about to begin, Mr. World makes his move, and Shadow comes to a shocking realization about his own role in the upcoming bloodbath!

CONAN THE BARBARIAN #8 

(W) Jason Aaron (A) Gerardo Zaffino (CA) Esad Ribic. THE TWISTED SPELL OF THE WIZARD THOTH-AMON! 'The Life & Death of Conan' continues as CONAN returns home to Cimmeria! But things aren't exactly as he remembers them… Is he that out of touch… or is he falling right into the trap of the wizard THOTH-AMON?! PLUS: The next chapter in the all-new novella 'BLACK STARLIGHT'!

CONAN THE BARBARIAN: EXODUS #1

(W/A/CA) Esad Ribic. MAN VS. NATURE IN THE NEVER-BEFORE-TOLD STORY OF CONAN'S FIRST JOURNEY FROM CIMMERIA! Long have the stories told of CONAN, who came from the frozen hills of his homeland, Cimmeria, to tread the jeweled thrones of the Earth in the Hyborian Age - but now you will witness the epic tale of the young barbarian's first journey from home from visionary creator Esad Ribic! Fifteen winters in Cimmeria have toughened the young Conan, but his greatest challenge lies ahead. Braving the elements, without food, without shelter, without weapons, Conan must learn to survive even as nature itself conspires to stop him. The snow freezes his bones. The wolves smell his blood. But if he can reach civilization, will his wounds heal…or will his troubles just begin? With a majestic scope underscored by the completely visual narrative, don't miss this truly special moment in Conan's story and an unprecedented issue in Marvel Comics publication history!

DIE #6 

(W) Kieron Gillen (A/CA) Stephanie Hans. NEW STORY ARC! 'SPLIT THE PARTY,' Part One: Forget escaping Die-half of our heroes can't even escape the remains of shattered Glass Town. Is there any way out? Of course there is. It's just whether or not you can pay the price. Jump aboard the commercial smash series here!

FANTASTIC FOUR #12 

(W) Dan Slott (A) Sean Izaakse (CA) Esad Ribic. Ben and Alicia are off on their dream honeymoon in a remote tropical paradise...until someone decides to crash it. Or should we say SMASH IT?! Get ready for the biggest HULK VS. THING FIGHT OF THE CENTURY! PLUS: The saga of the Future Foundation by Jeremy Whitley and Wil Robson!

INVADERS #8

(W) Chip Zdarsky (A) Carlos Magno, Butch Guice (CA) Butch Guice. DEAD IN THE WATER, PART TWO! How did NAMOR change the world? All is finally revealed here as the WINTER SOLDIER tracks down the world's greatest threat! Meanwhile, the TORCH's life changes FOREVER and CAPTAIN AMERICA deals with the fallout as ROXXON targets ATLANTIS!

MARVELS EPILOGUE

(W) Kurt Busiek (A/CA) Alex Ross. An all-new standalone epilogue to the classic MARVELS graphic novel written by Kurt Busiek and fully-painted by Alex Ross! A “Marvels” look at the “all-new, all-different” X-Men of the 1970s. In this 16-page story, Alex and Kurt bring Marvel’s world to brilliant, realistic life one last time, as the now-retired Phil Sheldon and his daughters, in Manhattan to see the Christmas lights, find themselves in the middle of a clash between the outsider heroes and the deadly Sentinels, giving them a close-up perspective on the mutant experience. Also featuring a behind-the-scenes look at the making of this special story, and other bonus features.

SHARKEY THE BOUNTY HUNTER #5 

(W) Mark Millar (A/CA) Simone Bianchi. Our heroes are stranded-their ship missing and their bounty robbed. What do The United Worlds have in store for Edra Deering, and how will Sharkey and Extra-Billy get out of this mess?
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________

Como estuve en Perú por un par de semanas en agosto, no tuve tiempo de leer mis cómics hasta esta semana. pero en cualquier caso, debo decir que disfruté poniéndome al día con títulos como Die, Invaders and American Gods. Me impresionó el magnífico arte de Conan the Barbarian Exodus. La antología Shock se publicó el año pasado pero recién la compré ahora, y es asombrosa (tiene colaboradores como Neil Gaiman y Michael Zulli). Finalmente, mi cómic favorito del mes es Marvels Epilogue, de Kurt Busiek y Alex Ross una gran historia autoconclusiva que captura la magia de la miniserie original (que se publicó hace 25 años). Y ahora, sin mayores preámbulos, aquí van los cómics de agosto:


AFTERSHOCK SHOCK HC

Primera colección antológica con una gran cantidad de los mejores escritores y artistas de la actualidad. Presentada en el formato de álbum europeo, este atractivo tomo en tapa dura presenta los talentos creativos de Neil Gaiman, Michael Zulli, Charles Vess, Michael Gaydos, Andy Clarke, Andrew Robinson, Mike Carey, Jim ¡Starlin, Phil Hester, Paul Jenkins, Dalibor Talajic, Bill Willingham, Travis Moore, Brian Azzarello, Francesco Francavilla, Cullen Bunn, Marc Guggenheim, Marguerite Bennett, Frank Tieri, Brian Stelfreeze y más! ¡Portada de John Cassaday!

AMERICAN GODS #4

¡Varios de los dioses antiguos actúan como guías de la Sombra en un extraño viaje por el Inframundo mientras, al mismo tiempo, los dioses antiguos y nuevos se encuentran en Rock City para pelear! 

AMERICAN GODS #5

La batalla final entre dioses nuevos y viejos está por comenzar, ¡y Mr. World da el primer golpe, y Shadow descubre su rol en este baño de sangre!

CONAN THE BARBARIAN #8

El hechizo retorcido del mago THOTH-AMON! Conan regresa a su hogar. Pero las cosas no son exactamente como las recuerda…

CONAN THE BARBARIAN: EXODUS #1

Hace tiempo que se cuentan las historias de Conan, aquel que vino de las colinas heladas de su tierra natal, Cimeria, para pisar los tronos de la Tierra en una era perdida, pero ahora seréis testigo de la historia épica del primer viaje del joven bárbaro. 15 inviernos en Cimeria han endurecido al joven Conan, pero su mayor reto está por delante. Desafiando a los elementos, sin comida, sin refugio, sin armas, Conan debe aprender a sobrevivir incluso mientras la naturaleza misma conspira para detenerlo. La nieve congela sus huesos. Los lobos huelen su sangre. Pero si puede alcanzar la civilización, ¿sanarán sus heridas ... o comenzarán sus problemas? 

DIE #6

Olvídate de escapar. La mitad de nuestros héroes ni siquiera pueden escapar de los restos de la destrozada Glass Town. ¿Hay alguna manera de salir? Por supuesto que la hay. Pero ¿pueden pagar el precio? 

FANTASTIC FOUR #12

Ben y Alicia están en la luna de miel de sus sueños en un paraíso tropical remoto... hasta que alguien decide caerles encima. ¿Es la hora de los golpes? Preparaos para la lucha del siglo: ¡THE THING versus HULK!

INVADERS #8

¿Cómo cambió el mundo NAMOR? ¡Todo finalmente se revela aquí cuando WINTER SOLDIER rastrea la mayor amenaza del mundo! Mientras tanto, la vida de la Antorcha cambia para siempre y CAPTAIN AMERICA se enfrenta a las consecuencias mientras ROXXON apunta a la Atlántida.

MARVELS EPILOGUE

El epílogo de la clásica novela gráfica. Una mirada a los nuevos X-Men de los 70s. Un periodista jubilado y su familia están en Manhattan, y son testigos de la encarnizada lucha entre los mutantes y los centinelas.

SHARKEY THE BOUNTY HUNTER # 5

Nuestros héroes están varados: su nave desaparece y su recompensa es robada. ¿Qué es lo que están preparando los Mundos Unidos, y cómo Sharkey y Extra-Billy saldrán de este lío?

September 15, 2019

El Cuy, en 1987 (I) - Juan Acevedo

4 years ago I described in detail “Mundo cuy”, an extraordinary exhibit of the work of Juan Acevedo Fernández de Paredes, “a well-deserved tribute to the most important comic book author in Peru”. The Peruvian North-American Cultural Institute has always supported the 9th art, and on several occasions they have invited me to talk about comics, and the organizers of these events have also expressed their admiration for my own work as a comic book author. In one way or another, the ICPNA has always been present. In 2015 I had the idea of writing about one of the most endearing and unforgettable characters in Latin American comic books.

Juan Acevedo, a Peruvian author with whom I share nationality and even a second last name (Acevedo, no relation, obviously), started in the late 70s the first comic strip of “El Cuy”. And why a guinea pig instead of a cat or a dog, like in so many other cartoons? The answer is simple: “In 1977 I wanted to make an animal that would express something typical from here, from Peru. The Americans had their Mickey Mouse, we had several rodents, among them I chose the cuy (guinea pig), which was more familiar to me as a child”, explains Acevedo.

However, the Cuy is not a simple reference to Disney but rather its antithesis. If Disney characters live in a fantasy world, always full of happiness and where nudity does not exist, the Cuy lives in the real world (specifically, in Peru), and in his stories there are deep reflections on society, groups of power, ideology and, of course, politics; certainly, unlike Mickey Mouse and everyone else, both the Cuy and his friend and colleague, Humberto, are always naked, perhaps as a visual way of highlighting that nothing is hidden, or also as a challenge to that firmly entrenched norm in which all the animals represented in a cartoon should wear a shirt or a vest, never pants, and never visible virile members. In the comics of Juan Acevedo, the Cuy and Humberto stroll through the streets of Lima without worrying about their nakedness, showing the world that there is no reason to be ashamed of being “calatos” (naked), a word, by the way, absolutely Peruvian.


For some reason, this Andean rodent has in fact become one of the greatest symbols of Peru, and after living 2 years in Wisconsin and 1 year in California, I am still surprised by the amount of people who ask me if I eat guinea pig in my country. Most Americans are unsure about the location of Peru, the name of its capital, or its connection to the Incas, but what they do know, curiously, is that the guinea pig is an animal that Peruvians always eat, despite my constant efforts to clarify that, as someone from Lima, for me it is more common to eat a ceviche and that the guinea pig belongs more to the Andean world, and therefore it is foreign to my culinary environment.


In 1987, under the direction of César Hildebrandt, the first issue of the ‘No’ supplement of the ‘Yes’ magazine was released, which fortunately my father kept in his personal library. Today, therefore, I have access to the first 30 copies of this supplement, in which a new Cuy adventure, set 5,000 years ago in the past, was published. Although a few years ago a trade paperback was edited, compiling the adventures of the Cuy, I must say that it seems to me a mistake that this edition eliminated the original colors and chose to have everything in black and white. Hopefully one day a new edition will come out that includes the original color pages that came out 32 years ago.


Rafo León affirms that “El Cuy is one of the emblems of my generation, and of Juan’s, obviously. It summarizes the ideal of many of us who wanted to break out of the preset patterns”. And although I am from a different generation, the Cuy was and still remains an emblem for me. It took me 4 years to write about the Cuy, but I can safely say that the next post about this Andean rodent will not take that long.
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________

Hace 4 años hablé en detalle sobre 
Mundo cuy, una extraordinaria retrospectiva de la obra de Juan Acevedo Fernández de Paredes, y “un merecido homenaje al más importante autor de cómics del Perú”. El Instituto Cultural Peruano Norteamericano siempre ha apoyado el noveno arte, y en diversas ocasiones me han invitado a realizar charlas sobre cómics, y los organizadores de estos eventos también han expresado su admiración por mi propia labor como autor de cómics. De un modo u otro, el ICPNA está presente en todo ello. Ya en el 2015 tenía la idea de escribir sobre uno de los personajes más entrañables e inolvidables del cómic latinoamericano. 

Juan Acevedo, autor peruano con el que comparto nacionalidad y hasta un apellido (aunque eso no significa, obviamente, que estemos emparentados), lanzó a fines de los 70s la primera tira cómica de “El Cuy”. ¿Y por qué un cuy en vez de un felino o de un can, que tanto abundan en el mundo de las caricaturas? La respuesta es simple: “En 1977 quise hacer un animalito que expresara algo propio de aquí, de lo peruano. Los norteamericanos tenían su ratón Mickey, nosotros teníamos varios roedores, entre ellos escogí al cuy, que me era más familiar de niño” explicó el propio Acevedo. 

Sin embargo, el Cuy no es una simple referencia a Disney sino más bien su antítesis. Si los personajes Disney viven en un mundo de fantasía, siempre lleno de felicidad y en donde la desnudez no existe, el Cuy vive en el mundo real (concretamente, en Perú), y en sus historias hay sesudas reflexiones sobre la sociedad, los grupos de poder, la ideología y, cómo no, la política; por supuesto, al contrario de Mickey Mouse y todos los demás, tanto el Cuy como su amigo y compañero de aventuras, Humberto, andan siempre al desnudo, acaso como una forma visual de resaltar que nada ocultan, o también como un desafío a esa norma firmemente anclada en la que todos los animales representados en una caricatura llevan una camisita o un chalequito, nunca pantalones, y jamás miembros viriles al aire. En los cómics de Juan Acevedo, el Cuy y Humberto se pasean por las calles de Lima sin preocuparse por su desnudez, demostrándole al mundo que no hay motivo alguno para avergonzarse por estar calatos, palabra, por cierto, absolutamente peruana. 


Por algún motivo, este roedor andino se ha convertido de hecho en uno de los mayores símbolos de la peruanidad, y luego de haber vivido 2 años en Wisconsin y 1 año en California, me sigo sorprendiendo de la cantidad de gente que me pregunta si en mi país yo como cuy. Muchos estadounidenses podrán no tener claro dónde exactamente está ese país llamado Perú, o cuál es su capital, o su conexión con el pasado incaico, pero lo que sí saben, curiosamente, es que el cuy es un animalito que los peruanos comen siempre, aunque yo me afane por aclarar que, como limeño, para mí es más habitual comer un ceviche y que el cuy pertenece más al mundo andino, y por lo tanto es ajeno a mi entorno culinario. 


En 1987 salió, bajo la dirección de César Hildebrandt, el primer número del suplemento ‘No’ de la revista ‘Sí’, que afortunadamente mi padre guardó en la biblioteca de casa. Hoy, por lo tanto, tengo acceso a los primeros 30 ejemplares de dicho suplemento, en los que empezó a publicarse una nueva aventura del Cuy, ambientada 5,000 años en el pasado. Aunque hace pocos años se editó un tomo que recopilaba las aventuras del Cuy, debo decir que me parece un desacierto que esta edición eliminara los colores originales y optara por sacar todo a blanco y negro. Ojalá que algún día salga una nueva edición que incluya las páginas a color tal y como salieron hace 32 años.


Rafo León afirma que “El Cuy es uno de los emblemas de mi generación, y la de Juan, como es obvio. Resume el ideal de muchos que queríamos salirnos de los patrones preestablecidos”. Y aunque yo sea de una generación muy posterior a la de León o Acevedo, el Cuy también fue y sigue siendo un emblema para mí. Tardé 4 años en escribir sobre el Cuy, pero puedo decir con seguridad que el próximo post sobre este roedor andino no tomará tanto tiempo.

September 8, 2019

Censoring Art (part 2 of 3)

Last month I wrote a post about censorship in the comic book industry back in the 70s. Although, to be more precise, I should say censorship in Marvel Comics and especially in Conan the Barbarian. I was quite pleased to see that Conan the Barbarian: The Original Marvel Years Omnibus includes several pages of Barry Windsor-Smith’s original art, which allows us to compare what he drew and what was actually published.

The Song of Red Sonja, published in Conan the Barbarian # 24 (March, 1973), “is a milestone issue. It marks the end of an era as the fruitful collaboration between Barry Windsor-Smith and Roy Thomas comes to an end. To say goodbye to the barbarian, Barry Windsor-Smith penciled, inked and colored (and even designed the lettering for the title) of this closing chapter of the saga of Conan”.

The artistic involvement of Windsor-Smith in this final issue was impressive, and he even co-plotted some of the pages. However, in any case, “Once again, the Comics Code struck Conan, requesting a larger towel for Red Sonja in panel 1 and Conan’s hands to be repositioned above the water line in panel 3”. And now after 46 years, you can see the difference between both versions!  

And, of course, in October you’ll get to read the third and last installment on this short series on censorship.
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________

El mes pasado escribí sobre la censura en la industria del cómic en los 70s. Aunque, para ser más precisos, debería decir censura en Marvel Comics y especialmente en Conan the Barbarian. Me complació ver que Conan the Barbarian: The Original Years Marvel Omnibus incluye varias páginas del arte original de Barry Windsor-Smith, lo que nos permite comparar lo que dibujó y lo que realmente se publicó.

La canción de Red Sonja, publicada en Conan the Barbarian # 24 (marzo de 1973), “es un episodio histórico. Marca el fin de una era, y es que la fructífera colaboración entre Barry Windsor-Smith y Roy Thomas finaliza aquí. Para decir adiós al bárbaro, Barry Windsor-Smith dibujó a lápiz, entintó y coloreó (e incluso diseñó las letras del título) este capítulo de cierre de la saga de Conan”.

La participación artística de Windsor-Smith en este último número fue impresionante, e incluso fue co-argumentista en algunas páginas. Sin embargo, en cualquier caso, "Una vez más, el Código de cómics golpeó a Conan, solicitando una toalla más grande para Red Sonja en la viñeta 1 y las manos de Conan para volver a colocarlas sobre la línea de flotación en la viñeta 3". ¡Y ahora después de 46 años, podéis ver la diferencia entre ambas versiones!

Y, por supuesto, en octubre podréis leer la tercera y última entrega sobre censura Marveliana.