December 19, 2012

Lot 13 # 1 - Steve Niles & Glenn Fabry


Glenn Fabry
In 1670 the inhabitants of Fairfax County were prejudiced, fearful of god and, above all, resentful. They defined life as a divine gift, and if someone committed the disgraceful act of suicide, his dead body would be submitted to trial. These trials would often end in the brutal dismemberment of the corpse in the hands of the enraged villagers. 

This is the source of the horror in “Lot 13”, a very promising miniseries by writer Steve Niles and artist Glenn Fabry. Those first pages immediately captured my attention, and certainly made me wonder about the religious zealots we can still find today. Nevertheless, the story takes place in the present, centuries after the horrific events of Fairfax County.

After years of saving money, a nice middle class family has bought a house and it’s preparing to move to the suburbs. The father and mother seem to be a loving couple, dealing with the rebelliousness and cynicism of their two teenaged daughters and their pubescent son. 

When they get to the new house they realize it’s still being fumigated, and it won’t be ready for at least a couple of days. After a long trip, they decide the best thing they can do is stay in an old building in which they can rent rooms for a very small fee. But what they don’t know is that the corrupted souls of Fairfax County are also tenants in this building.
Fairfax County: 1670
I have always admired Glenn Fabry’s art, but for some reason in recent years he had done mostly covers and little or no interior art at all. This time, luckily for us, he returns as a full time artist, and it’s a joy to look at his pages. Glenn has done a lot of historical research and that is evident when we look at his double page spread; the attitude of the villagers, their clothes (even their rotten teeth, quite common in that era) and their collective rage merge into a powerful and stunning image. In the subsequent page we can see the mindless frenzy of the villagers and the mutilated bodies of those deemed guilty of the ultimate sin: suicide. Glenn’s unique style acquires even greater coherence as he pencils and inks all of his work, but this time he’s not in charge of the coloring. Adam Brown is the colorist, and he does a very good job with the different ambiances, and even with the skin tones and the makeup of the teenage girl.
__________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________
suicide must be punished / el suicidio debe ser castigado

En 1670, los habitantes del condado de Fairfax eran prejuiciosos, temerosos de dios y, por encima de todo, resentidos. Definían la vida como un don divino, y si alguien cometía el vergonzoso acto del suicidio, su cadáver sería sometido a juicio. Estos juicios a menudo terminaban con el brutal desmembramiento del cuerpo en las manos de los furiosos pueblerinos.

Esta es la fuente del terror en “Lot 13”, una miniserie muy prometedora del escritor Steve Niles y el artista Glenn Fabry. Las primeras páginas capturaron mi atención de inmediato, y ciertamente me hicieron reflexionar sobre los fanáticos religiosos que todavía encontramos hoy en día. No obstante, la historia ocurre en el presente, siglos después de los horrendos eventos del condado Fairfax.

Después de años de ahorrar dinero, una familia de clase media ha comprado una casa y se prepara para mudarse a los suburbios. El padre y la madre parecen ser una pareja amorosa, lidiando con la rebeldía y el cinismo de sus dos hijas adolescentes y su hijo en plena pubertad.
Moving time / hora de la mudanza
inside the old building / dentro del viejo edificio
Cuando llegan a la nueva casa se dan cuenta que está siendo fumigada, y no estará lista por un par de días. Después de un largo viaje, deciden que lo mejor que pueden hacer es quedarse en un viejo edificio en donde alquilan habitaciones por una tarifa muy reducida. Pero lo que ellos no saben es que las almas corruptas del condado Fairfax también son inquilinos en este edificio.

Siempre he admirado el arte de Glenn Fabry, pero por alguna razón en años recientes había hecho sólo portadas y poco o nada de arte interior. Esta vez, por suerte para nosotros, regresa como artista completo, y es un verdadero disfrute mirar sus páginas. Glenn ha hecho una investigación histórica y eso es evidente cuando vemos su página doble; la actitud de los pueblerinos, sus ropas (incluso sus dientes podridos, bastante comunes en esa era) y su ira colectiva se funden en una poderosa y preciosa imagen. En la página subsiguiente podemos observar el estallido de locura de los pueblerinos y los cuerpos mutilados de aquellos considerados culpables del pecado definitivo: el suicidio. El estilo único de Glenn adquiere aún más coherencia cuando dibuja a lápiz y entinta todo su trabajo, pero esta vez no está a cargo del color. Adam Brown es el colorista y hace un muy buen trabajo con los diferentes ambientes, e incluso con el tono de la piel y el maquillaje de una de las chicas.

December 16, 2012

Frankenstein Alive, Alive # 2 - Steve Niles & Bernie Wrightson

Frankenstein might be an unnatural monster, but he also has enough intelligence to suffer for his condition as an outcast. Attempting to kill himself, he approaches an erupting volcano and is engulfed by the lava. Years later, an expedition led by doctor Simon Ingles rescues the monster from his petrified tomb. 

Frankenstein’s first reaction is pain and despair, because his suicide has been a failure. However, he finds in doctor Ingles a kind and caring soul, a friend at last. Steve Niles reconstructs the darker sides of society’s perception and the condemnation of an intelligent, although monstrous, creature. 

Legendary artist Bernie Wrightson  proves once again why he’s one of the best illustrators in the comic book industry, and unlike many of his contemporaries, he has not only maintained a tremendously high level of quality, he has surpassed it. I’ve followed Wrightson’s work: I’ve seen his Swamp Thing from the 70s, his Freak Show from the 80s, his Creepy collaborations, his work for Marvel in Spider-Man Hooky… And I can’t remember the last time I felt so impressed with his art. Without a shadow of a doubt, “Frankenstein Alive, Alive” is the best artistic creation of 2012 (and probably 2011 and 2010 as well).
the graveyard / el cementerio

So let’s take a look at Wrightson’s pages, starting with the first one. We have a very ominous figure (Frankenstein petrified), able to confuse the emotions of the men in the expedition (should they be worried, intrigued, frightened?). Then we have a double page spread divided in three horizontal frames. The first one shows all the solemnity and majestic architecture of a secluded British mansion. The second one shows Dr. Ingles surrounded by hundreds of embalmed lizards and desiccated animals of impossible features, like a museum of the occult, every single piece here reminds us of horror movies or arcane myths.  

We get to appreciate the magnificent collection of Dr. Ingles in another extraordinarily beautiful double page spread. I stared at this powerful image for several minutes, imagining the natural habitat of that gigantic crocodile dangling from the ceiling, guessing the magical properties of the two-headed monster just above the crocodile, trying to discern the content of dozens of glass jars (in some of them we can see brains, in other fetuses of creatures that have never existed in real life, but in others we can only suppose what’s inside…), counting the skulls and canisters in the shelves, admiring the skeletons of several animals that might (or might not) have existed in the 19th century, wondering what is the origin of a strange mummy that seems to have been screaming at the moment of his mummification, observing the sculptures, statues and totems that the doctor has acquired after a decades-long search.  
click to enlarge / hacer click para agrandar
When Frankenstein explains to Dr. Ingles that he never had the chance to receive a proper education his benefactor considers that illiteracy is a malady “but a malady for which there is ample medicine”. When I saw the doctor’s library I was as amazed as Frankenstein, I was so mesmerized by the amount of books that I took the liberty of counting them, and there are roughly 480 volumes there (does anyone else feel like counting them so that we can compare notes?). But what surprises me the most is the composition and the complete dominion over perspective required to depict such a somber and labyrinthine library. Many artists nowadays simply draw a square with a computer software and create divisions inside of them that can resemble books (I should know, I’ve done that), the resulting image is always insipid and uninspiring, what Wrightson does is calculate every angle, and his thorough brush work adds unique texture, depth and density to all the old manuscripts we manage to see. 
inside the mansion / dentro de la mansión
In the final page we get to inspect the doctor’s extravagant laboratory. Test tubes and potions are a clear homage to classic horror films, and as readers we can only wonder what kind of horrific experimentations does the doctor practice with the blood of the unborn fetuses… he says he’s searching in those “protean humours” a cure against the aging process that affects every cell in our body… but how far will he go in order to rejuvenate himself?

Currently I do try to read my comics calmly, paying attention to the hidden visual clues some artists like to leave in their drawings. Most of the time, however, there is nothing relevant about most pencilers’ work, as it obeys only the most basic functionality of telling the story. Bernie Wrightson doesn’t simply tell a story, he shows us every conceivable aspect, every monster, every nightmarish relic; he creates a mood, an atmosphere, he bends light and shadows like a master, and ignites the power of our imagination like no one else could. 
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________

Frankenstein puede ser un monstruo antinatural, pero también tiene la inteligencia suficiente como para sufrir por su condición de marginal. Al intentar suicidarse, es engullido por la lava de un volcán en erupción. Años después, una expedición guiada por el Dr. Simon Ingles rescata al monstruo de su tumba petrificada.
the labyrinthine library / la biblioteca laberíntica
La primera reacción de Frankenstein es de dolor y desesperación, porque su suicidio ha sido un fracaso. Sin embargo, encuentra en el doctor Ingles a un alma bondadosa y amable, en definitiva a un amigo. Steve Niles reconstruye los lados más oscuros de la percepción de la sociedad y la maldición de una criatura inteligente pero monstruosa.

El legendario artista Bernie Wrightson demuestra una vez más por qué es uno de los mejores ilustradores de la industria del cómic, y a diferencia de muchos de sus contemporáneos, no sólo ha mantenido un nivel de calidad tremendamente alto, sino que lo ha superado. He seguido el trabajo de Wrightson: he visto su Swamp Thing de los 70, su Freak Show de los 80, sus colaboraciones para Creepy, su trabajo para Marvel en  Spider-Man Hooky... Y no puedo recordar la última vez que quedé tan impresionado con su arte. Sin ninguna duda, Frankenstein Alive, Alive es la mejor creación artística del 2012 (y probablemente del 2011 y el 2010).
the doctor's laboratory / el laboratorio del doctor

Así que miremos las páginas de Wrightson, y empecemos con la primera. Tenemos una figura muy ominosa (Frankenstein petrificado), capaz de confundir las emociones de los hombres en la expedición (¿deberían estar preocupados, intrigados, asustados?). Luego, tenemos una página doble dividida en tres viñetas horizontales. La primera muestra toda la solemnidad y la arquitectura majestuosa de una mansión británica. La segunda muestra al Dr. Ingles rodeado de cientos de lagartos embalsamados y animales disecados de rasgos imposibles, como un museo de lo oculto, cada objeto aquí nos recuerda a películas de terror o mitos arcanos.

Podemos apreciar la magnífica colección del Dr. Ingles en otra página doble de extraordinaria belleza. Me quedé mirando esta poderosa imagen por varios minutos, imaginando el hábitat natural de ese gigantesco cocodrilo que cuelga del techo, adivinando las propiedades mágicas del monstruo de dos cabezas que está encima del cocodrilo, intentando distinguir los contenidos de docenas de potes de vidrio (en algunos vemos cerebros, en otros fetos de criaturas que nunca existieron en la vida real, pero en otros sólo podemos suponer qué es lo que hay adentro...), contando los cráneos y las redomas en las repisas, admirando los esqueletos de varios animales que podrían (o no) haber existido en el siglo XIX, fantaseando cuál sería el origen de una extraña momia que parece haber estado gritando al momento de su momificación, observando las esculturas, estatuas y tótems que el doctor ha adquirido tras décadas de búsqueda.

Cuando Frankenstein le explica al Dr. Ingles que nunca recibió una educación apropiada, su benefactor considera que la ignorancia es una enfermedad "pero una enfermedad para la que hay abundante medicina". Cuando vi la biblioteca del doctor quedé tan asombrado como Frankenstein, también quedé hipnotizado por la cantidad de libros y me tomé la libertad de contarlos y hay alrededor de 480 volúmenes allí (¿alguien más se anima a contarlos para comparar notas?). Pero lo que más me sorprende es la composición y el dominio completo de la perspectiva requeridos para darle forma a esta sombría y laberíntica biblioteca. En la actualidad muchos artistas sólo dibujan una rectángulo usando algún software y crean divisiones que se asemejan a libros (yo mismo lo he hecho alguna vez), pero la imagen resultante es siempre insípida y poco inspiradora, lo que Wrightson hace es calcular cada ángulo, y su pulcro pincel añade una textura única, una profundidad y una densidad a todos los manuscritos que podemos ver.

En la página final podemos inspeccionar el extravagante laboratorio del doctor. Los tubos de ensayo y las pociones son un claro homenaje a las películas clásicas de terror, y como lectores nos queda preguntarnos qué tipo de horrendos experimentos practica el doctor con la sangre de fetos nonatos... él dice que busca en esos "humores proteicos" una cura contra el proceso de envejecimiento que afecta a todas las células del cuerpo... ¿pero qué tan lejos llegará para rejuvenecerse?

Por lo general, intento leer mis cómics con calma, y presto atención a las pistas ocultas visuales que algunos artistas dejan en sus dibujos. La mayoría de las veces, sin embargo, no hay nada relevante en el trabajo del dibujante de hoy, que obedece a la funcionalidad más básica de la narración. Bernie Wrightson no cuenta una historia simplemente, él nos muestra cada aspecto concebible, cada monstruo, cada reliquia de pesadilla; crea un estado, una atmósfera, retuerce la luz y las sombras como un maestro, y enciende el poder de nuestra imaginación más que ningún otro.

December 14, 2012

November comic books / cómics de noviembre


It took me a few days to read my November comics, but I’d like to share with you my opinions before I start reviewing them. This month I got to read some very interesting first issues, such as Great Pacific and Clone, which I’ll continue to buy. Sadly, that’s not the case with Bedlam, although I really enjoyed the script and the ideas presented in this first chapter, the art simply let me down. I’ve already written about Happy # 2 this week, but I intend to do the same with Lot 13, damn that was really great! I’m already writing about Frankenstein Alive Alive, which was delayed a few months but it was so amazing that it was totally worth the wait. 

Locke & Key Omega was also a very compelling first issue, although I can’t say the same about IDW’s Judge Dredd which lacks the sophistication and humor that only British authors are able to imbue in the lawmaker from the future. November also marks the end of The Boys with issue # 72, easily one of the best titles I’ve read in the past 6 years, and personally my favorite work from Garth Ennis. I’ll really, really miss it. And I promise to start reviewing it in 2013, because I just need to share with others how fascinating this was. And now, without further ado, here are November comics as per solicitations.

BEDLAM #1 
(W) Nick Spencer (A) Riley Rossmo (CA) Frazer Irving. Fillmore Press was once Madder Red, a homicidal maniac and criminal overlord who terrorized the town of Bedlam for years. Then he got better. This is what happens next. A double-sized introduction to a blood-soaked cityscape of murder, mayhem, and mystery by NICK SPENCER (MORNING GLORIES, THIEF OF THIEVES) and RILEY ROSSMO (REBEL BLOOD, GREEN WAKE)! 

BOYS #72 (MR)
(W) Garth Ennis (A/CA) Darick Robertson. THE FINAL ISSUE! The long day closes on the Brooklyn Bridge, as our hero finally meets his destiny. There's one last deal to be done, As Stillwell finds out the real cost of doing business, and one last surprise for Rayner too - as she begins her long-dreamed of political career. The Boys' story comes to an end in this final issue containing 24 pages of story! Contains 5 pin-up pages of brand-new art as well as a complete cover gallery!

CLONE #1 
(W) David Schulner (A/CA) Juan Jose Ryp, Felix Serrano From ROBERT KIRKMAN's Skybound imprint, comes a sci-fi story like you've never seen before! Dr. Luke Taylor's perfect life comes to a dramatic halt when an identical, bloodied version of himself arrives at his doorstep with news that he is one of many clones… and they're all after his pregnant wife and their unborn child!

COLDER #1 (OF 5) (MR) 
(W) Paul Tobin (A/CA) Juan Ferreyra Declan Thomas's body temperature is dropping. He never gets sick, never feels pain. An ex-inmate of an insane asylum that was destroyed in a fire, he has the strange ability to step inside a person's madness and sometimes cure it. He hopes to one day cure his own, but time is running out, because when his temperature reaches zero . . . it's over. 

FASHION BEAST #3 (MR)
Writer: Alan Moore Cover & Art:  Facundo Percio  Battered and bruised, Doll discovers that to defy Celestine is to look death in the eyes.  The world is on the precipice of nuclear annihilation and society focuses a vehement anger upon the extravagances of a fashion driven culture.  But as the tarot cards are turned, Doll finds that her obstinance has put her front and center among the playthings of a powerful madman.  And to be at the top is an invitation to be in the crosshairs.  Fashion Beast brings Alan Moore's unearthed masterpiece into the limelight after nearly thirty years!  Available with a Regular or Wraparound Cover by series artist Facundo Percio or Haute Couture Incentive (by Percio) or the very rare Tarot (by Paul Duffield) Incentive cover.

FATALE #4 (MR)
The surprise hit of 2012 continues! FATALE's first arc veers dangerously toward its crushing end... all the pieces are in place, Josephine and her lover are prepared to execute their plan, but only one of them knows what kind of men (or demons) they're dealing with. Nothing will go as planned, and there will be blood. And remember, FATALE is packed with extras - text pieces, art, paintings - that are only included in the printed comics, so don't miss an issue! 
My drawing / mi dibujo

FLY VOL II #1 (OF 5) A CVR MACK (MR) 
(W) Raven Gregory (A) TBD (CA) David Mack Written By Raven Gregory Cover A By David Mack Wizard World, Pop Culture Addict, Comic Buzz, Talking Comics and Geekadelphia - Best Comic of 2011 The series that everyone is talking about returns and a BRAND NEW STORY ARC BEGINS!!! After the life shattering events of the last volume of FLY, Eddie is now a broken man set on a path of self destruction he may not escape. Meanwhile Francis sets his end game plan in motion and the Hero is about to get a deadly taste of his own vengeful medicine. The critically acclaimed series continues! Set in a world where the super heroes aren't really heroes at all...How far would you go to Fly® From the creative team of the hit series Alice in Wonderland and featuring three incredible covers by the legendary David Mack (Kabuki), Ale Garza (Deadpool) and Darick Robertson (The Boys).

FRANKENSTEIN ALIVE ALIVE #2
(W) Steve Niles (A/CA) Bernie Wrightson
Legendary artist Bernie Wrightson returns to Frankenstein with a comic series that picks up at the end of Mary Wollstonecraft Shelley's classic novel, hailed as one of the greatest horror stories of all time. Frequent Wrightson collaborator Steve Niles provides the script for this epic, decades in the making.

GREAT PACIFIC #1 (MR)
(W) Joe Harris (A/CA) Martin Morazzo. 'TRASHED!' Part One Chas Worthington dreams of big things, solving bigger problems, and making his mark on the world. Only no one takes the twenty-one year-old heir to one of the biggest oil fortunes in history very seriously. That is, until he turns his back on his cushy life of wealth and prestige, and seeks to solve an environmental disaster twice the size of his native Texas known as the Great Pacific Garbage Patch. The epic sci-fi adventure and survival tale begins! 

HAPPY#2 (of 4) 
(W) Grant Morrison (A/CA) Darick Robertson. Trapped in a mob hospital at the mercy of the cold-eyed torture expert Smoothie and his team of dedicated sadists, the only hope for Nick Sax is Happy the Horse! With three days to Black Christmas, can our unlikely duo stay together long enough to stop Pedo-Santa's rampage?

HIT-GIRL #4 (MR) 
(W) Mark Millar (A/CA) John Romita. Mindy finally gets an ultimatum: No more Hit-Girl or else. But when danger lands on her doorstep, Hit-Girl may face her biggest challenge yet: not spilling blood on the living room carpet. Meanwhile, Red Mist lives out his Bruce Wayne fantasy abroad. A limited edition variant by Geof Darrow will be released for this issue.

INVINCIBLE IRON MAN #517 
(W) Matt Fraction (A/CA) Salvador Larroca • If Tony Stark isn't Iron Man, then who's the guy in the suit® • Zeke Stane digs for he truth • Spymaster racks up his victims 

JUDGE DREDD #1 
(W) Duane Swierczynski (A) Nelson Daniel, Paul Gulacy (CA) Zach Howard & Various In the 22nd century, crime runs rampant in Mega-City One, home to over 400 million citizens, robots, criminals and lunatics. The only line of defense between anarchy and chaos are… the Judges. And Judge Dredd is the toughest of them all. In this, Judge Dredd's 35th anniversary year, IDW is proud to re-introduce Judge Dredd to America in this all-new ongoing series.

LOCKE & KEY OMEGA #1 (OF 7) 
(W) Joe Hill (A/CA) Gabriel Rodriguez The Locke family's story began in 2007 in Welcome to Lovecraft, and after five years of tension and terror, there are only seven issues left to their story. The beginning of the end starts here. Dodge has the Omega key, and nothing can stop him from using it…

LOT 13 #1 (OF 5) (MR) 
(W) Steve Niles (A/CA) Glenn Fabry • A terrifying new horror series from the ghoulish minds of Steve Niles (30 Days of Night) and Glenn Fabry (PREACHER)! • A family making a cross-country move makes a horrifying discovery in an old apartment complex. Can they survive the night?

UNWRITTEN #42 
(W) Mike Carey (A) Peter Gross (CA) Yuko Shimizu. The land of the dead is just a story, but Tom Taylor is going there anyway on a rescue mission that hasn't been tried since Orpheus - provided he can get the door to open in the first place. And provided the worlds of story are still there... A hungry vampire and two misfit lovers gather around the campfire in 'Live Like Lazarus.'

UNWRITTEN #43 (MR)
(W) Mike Carey (A) Peter Gross (CA) Yuko Shimizu. What do Baron Munchausen, a Jane Austen heroine, a homicidal bear and three bad rabbits have in common? They're all either helping or sabotaging Tom Taylor on the next leg of his quest to find Lizzie and bring her back from the land of the dead...

WALKING DEAD #104 (MR)
(W) Robert Kirkman (A) Charlie Adlard, Cliff Rathburn (CA) Charlie Adlard. If you won't handle this... I will. 
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________

Tardé algunos días en leer mis cómics de noviembre, pero me gustaría compartir mis opiniones antes de empezar a reseñarlos. Este mes leí algunos primeros números muy interesantes, como "Great Pacific" y "Clone", y seguiré comprándolos. Lo triste es que ese no será el caso con "Bedlam", aunque realmente disfruté con el guión y las ideas presentadas en este primer capítulo, el arte me desilusionó. Ya he escrito sobre Happy # 2 esta semana, pero mi intención es hacer lo mismo con "Lot 13", qué buen número, demonios. Ya estoy escribiendo sobre "Frankenstein Alive Alive" que se atrasó algunos meses pero fue tan asombroso que la espera valió la pena de todas maneras.

"Locke & Key Omega" tuvo un primer número cautivador, aunque no puedo decir lo mismo del Judge Dredd de IDW que carece de la sofisticación y el humor que sólo los autores británicos son capaces de imbuir en este justiciero del futuro. Noviembre también marca el fin de "The Boys" con el ejemplar # 72, sin duda uno de los mejores títulos que he leído en los últimos 6 años, y mi obra favorita de Garth Ennis. La extrañaré mucho, de verdad. Y prometo empezar a reseñarla el 2013, porque necesito compartir con otros lo fascinante que fue. Y ahora, sin mayores preámbulos, aquí están los cómics de noviembre.

BEDLAM #1
FILLMORE PRESS fue alguna vez Rojo Enloquecido, un maníaco homicida y un señor del crimen que aterrorizó a la ciudad de BEDLAM por años.

BOYS #72 (MR)
El largo día termina en el puente de Brooklyn. ¿Cuál será el destino final? Hay un último trato que debe hacerse, y una última sorpresa.

CLONE #1
La vida perfecta del doctor Luke Taylor se ve alterada cuando una ensangrentada versión idéntica a él toca su puerta, se trata de uno de muchos clones suyos que lo persiguen a él y a su esposa embarazada.

COLDER #1 (OF 5) (MR)
La temperatura del cuerpo de Thomas está bajando. Él nunca se enferma ni siente dolor. Tiene la extraña habilidad de meterse en la locura de los otros, y a veces curarla. Y espera, un día, poder curar la suya.

FASHION BEAST #3 (MR)
Maltrecha y golpeada, DOLL descubre que desafiar a CELESTINE es mirar a la muerte a los ojos. El mundo está al borde de la aniquilación nuclear y la sociedad se enfoca con ira vehemente en las extravagancias de una cultura dominada por la moda. Con las cartas del tarot, DOLL descubre que su obstinación la coloca en medio de los planes de un poderoso lunático. 

FATALE #4 (MR)
Todas las piezas están en su lugar. El plan está listo para ser ejecutado, pero ¿a qué clase de hombres (o demonios) se enfrentan?

FLY VOL II #1 (OF 5) A CVR MACK (MR)
Luego de los impactantes eventos del primer volumen, Eddie es ahora un hombre arruinado y rumbo a la autodestrucción. Mientras, Francis empieza con sus planes, el héroe obtendrá una cucharada mortal de su propia medicina. En un mundo inmoral, ¿qué tan lejos llegarías con tal de poder volar?

FRANKENSTEIN ALIVE ALIVE #2
La historia inicia justo donde termina la obra de Mary W. Shelley.

GREAT PACIFIC #1 (MR)
Chas sueña en grande, sueña con solucionar problemas serios y dejar su marca en el mundo. Pero nadie se toma en serio a este chico de 21 años, heredero de una fortuna petrolera. Hasta que él la da la espalda a su cómoda vida, y trata de resolver el desastre medioambiental de Texas.

HAPPY#2 (of 4)
Atrapado en un hospital de la mafia a merced de un torturador experto y su equipo de dedicados sádicos, la única esperanza de Nick es el Caballo Feliz. Faltan tres días para la navidad negra, ¿podrá este curioso dúo mantenerse unido y detener al Papa Noel pedófilo?

HIT-GIRL #4 (MR)
Mindy recibe un ultimátum: los días de HIT-GIRL se terminaron. Pero cuando el peligro llega a casa, ella enfrentará su más grande reto. No derramar sangre en la alfombra de la sala. Mientras, RED MIST se va de viaje. 

INVINCIBLE IRON MAN #517
Si Tony no es IRON MAN, ¿quién es el tipo dentro del traje?

JUDGE DREDD #1
En el siglo XXII, el crimen asola a Mega-City Uno, hogar de 400 millones de ciudadanos. La única línea de defensa entre la anarquía y el caos son los jueces. Y JUDGE DREDD es el más duro de todos.

LOCKE & KEY OMEGA #1 (OF 7)
El principio del fin está aquí. Dodge tiene la llave Omega.

LOT 13 #1 (OF 5) (MR)
Una familia que se muda al otro lado del país descubre algo horroroso en un complejo de departamentos. ¿Podrán sobrevivir esa noche?

UNWRITTEN #42 (MR)
La tierra de los muertos es sólo una historia, pero Tom Taylor irá allí de todos modos en una misión de rescate que no ha sido intentada desde los tiempos de Orfeo… siempre y cuando pueda abrir la puerta. Un vampiro hambriento y dos amantes marginales se reúnen en “Vive como Lázaro”.

UNWRITTEN #43 (MR)
¿Qué tienen en común una heroica Jane Austen, un oso homicida y tres conejos malos? Ellos ayudarán o sabotearán la misión de Tom Taylor. 

WALKING DEAD #104 (MR)
Si tú no arreglas esto… yo lo haré.

December 13, 2012

Asuntos marinos - Juan Pastorelli (Galería Yvonne Sanguineti)


Pablo Patrucco
I don’t think it is laughable to cry because of a dream. A dream can mean just one moment in your life when you come across a very sensitive point or even an epiphany, and in these cases it is as serious as any other event. A dream can let you know how obsessed are you with someone, how you stopped caring for somebody you used to love, how you think happiness really is instead of the construction we tend to believe so firmly in real life. I love to remember my dreams; to me it doesn’t matter whether if they are good or bad. Even a nightmare will tell me something about myself. Maybe you could try to interpret your dream, maybe it has some really important message, or maybe not, either way, if it mobilizes your feelings like that it was important. Definitely.
my drawing / mi dibujo

I have weird dreams sometimes. The other night I had a dream about Caius Julius Caesar. Too bad we won’t be able to talk intensely about De Bello Gallico here. When I was learning Latin, I hoped I’d be able to read it some distant day in the future in its original language, just as Caesar wrote it. What I love to read is the original texts, so I have had a great time reading from Herodotus’ History to Suetonius’ Twelve Caesars. The consequence of reading all that is having the greatest dreams ever.
___________________________________________________________
___________________________________________________________


Anoche se inauguró la muestra “Asuntos marinos” del reconocido y prestigioso artista Juan Pastorelli en la Galería Yvonne Sanguineti. Pastorelli presenta cuadros firmemente anclados en la realidad cotidiana de nuestro país, sus imágenes nos ponen en contacto con una realidad unívoca, serena, y sumamente sugestiva. Con una envidiable trayectoria, Pastorelli es hoy por hoy una figura clave del arte contemporáneo peruano, y sus cuadros demuestran que su propuesta está libre de efectismos, libre de disfuerzos, libre de la necesidad de escandalizar a la audiencia, las suyas son pinturas que evocan esa paz elemental a la que todo ser humano debe, o debería, aspirar. 

En esta ocasión, me acompañó mi gran amigo del colegio Juan Carlos Gibson, y en el transcurso de la noche nos encontramos con Yvonne Sanguineti, Tatiana Paez Sanguineti, Mariloli de Koechlin, Julio Garay, Hugo Alegre, Carmen Alegre, Isabelle Decencière y  Rhony Alhalel. Aunque, sin duda, lo mejor fue conversar durante más de dos horas con Juan Carlos. 

Esa misma noche también se inauguraba una muestra colectiva organizada por la galería 80M2 en el Malecón Pazos, pero se nos hizo tarde y no pudimos llegar a verla. Entre vino tinto y whisky, la velada transcurrió de modo apacible y ameno.  

December 11, 2012

Happy # 2 - Grant Morrison & Darick Robertson

Darick Robertson

Trapped in a mob hospital, Nick Sax must do everything he can to escape alive. And that, of course, means that Grant Morrison writes a scene so violent that it could never appear on a DC Universe title, and artist extraordinaire Darick Robertson turns that idea of violence into a cesspool of blood, yanked out teeth, broken bones and unmitigated death.

Nick is still troubled by Happy, a blue horse with wings that only he can see and hear. He’s convinced that Happy is a hallucination but eventually realizes that this sweet cartoonish creature really exists. And so he does what every man would in his situation: he plays poker and asks Happy to look at his contender’s cards, and thus he wins so many times that he must once again fight for his life.    

There is something inherently violent about Nick Sax. As a former cop, he was a figure of authority that was supposed to uphold the law. As a mercenary, a low-life hitman, he’s in the opposite spectrum of the law. However, more than act violently Nick merely reacts violently (he shoots the prostitute killer in the first chapter and here he defends himself first from the mob in the hospital and then from the poker players that can’t accept defeat). If his actions were fundamentally reactions, then it’s also understandable that he refuses to help the child Happy has mentioned, because in order for him to save the endangered child Nick would have to take actions rather than reactions, and he’s not ready to do that, at least not yet.
Nick & Happy

If we consider that violence has an element of objectivity (racism, homophobia, etc.) then we might forget that violence also has one of subjectivity (crime, terror, etc.). Nick had battled against crime in the past, but fighting against subjective violence means that he himself, the subject, is also prone to carry out exactly the same type of violence he was fighting against in the first place. As a hitman, Nick is reactive, ready to respond but deprived of the initiative he had as a detective; by breaking the law, ultimately, he remains in the service of the very order he apparently despises.

Darick Robertson continues to amaze me with his heavily inked explosions of blood and with the strong grip he has on graphic violence, depicting fighting scenes as a lethal and yet memerizing dance. In Darick’s hands, the dead bodies are so much more than an adornment in the page, they’re fundamental pieces of storytelling as they mark the relevance of Nick’s actions (or reactions) and the consequences. I’d also like to point out Darick’s impressive cover, in which we see a battered down Santa Claus, wearing old and dirty clothes and carrying a bag not full of presents, but rather full of kidnapped children (and in fact, we can see the frightened eye of one of them through a hole in the bag).
___________________________________________________________________
___________________________________________________________________

Nick's victims / las víctimas de Nick
Atrapado en un hospital de la mafia, Nick Sax debe hacer todo lo que pueda para escapar con vida. Y ello, por supuesto, significa que Grant Morrison escribe una escena tan violenta que no podría aparecer en ningún título del Universo DC, y el extra-ordinario artista Darick Robertson convierte esa idea en un sumidero de sangre, dientes arrancados, huesos rotos y muerte sin mitigar.

Nick aún está en conflicto con Happy, un caballo azul con alas que sólo él puede ver y oír. Está convencido de que Happy es una alucinación pero por fin se da cuenta de que esta dulce criatura de caricatura existe de verdad. Así que hace lo que cualquier hombre haría en su situación: juega al póker y le pide a Happy que mire las cartas de sus contendientes, y así gana tantas veces que una vez más debe luchar por su vida.

Hay algo inherentemente violento en Nick Sax. Como ex policía, fue una figura de autoridad y se suponía que respetaba la ley. Como mercenario, como matón de poca monta, se halla en el espectro opuesto de la ley. Sin embargo, más que actuar violentamente, Nick meramente reacciona violentamente (le dispara al asesino de prostitutas en el primer capítulo, y aquí se defiende a sí mismo primero de la mafia en el hospital y luego de los jugadores de póker que no saben perder). Si sus acciones fueron fundamentalmente reacciones, entonces es comprensible que se rehúse a ayudar a la niña que Happy ha mencionado, porque para salvar a esta niña en peligro Nick tendría que emprender una acción más que una reacción, y no está listo para ello, al menos todavía no.
the kidnapped children / los niños secuestrados

Si consideramos que la violencia tiene un elemento de objetividad (racismo, homofobia, etc.) entonces podríamos olvidar que la violencia también tiene un elemento de subjetividad (crimen, terror, etc.). Nick había batallado contra el crimen en el pasado, pero pelear contra la violencia subjetiva significa que él mismo, el sujeto, puede también cometer el mismo tipo de violencia contra la que estaba peleando en primer lugar. Como matón, Nick es reactivo, está listo para responder, desprovisto de la iniciativa que tenía como detective; al romper la ley, en última instancia, permanece al servicio del mismo orden que en apariencia desprecia.

Darick Robertson continúa asombrándome con sus explosiones de sangre entintadas con fiereza, y con su dominio único de la violencia gráfica, al retratar escenas de pelea como mortales y, no obstante, hipnotizadoras danzas. En las manos de Darick, los cadáveres son mucho más que un adorno en la página, son piezas fundamentales de la narrativa al marcar la relevancia de las acciones (o reacciones) de Nick y las consecuencias. También me gustaría señalar la impresionante portada de Darick, en la que vemos a un Papa Noel destrozado, con ropa vieja y sucia que carga una bolsa que no está llena de regalos sino de niños secuestrados (y de hecho, podemos ver el ojo asustado de uno de los niños a través de un hueco en la bolsa).