December 27, 2016

Lo mejor del arte en Lima - 2016

2016 has been a fantastic. I knew that moving from Peru to the US would be a big change, and before coming here I wasn’t sure if I would be able to adapt easily. Fortunately, in only 4 months, I’ve already fell in love with the city of Milwaukee and I’ve made good friends. 

At the beginning of the year I decided to translate Un-American Chronicles into Spanish. I thought it would be easy for me to do it, but for some reason I kept change entire dialogues and I realized I wasn’t impartial enough to translate my own word. Luckily, my friend Paco García Sánchez took charge of the translation and I must say I’m very satisfied with the result. 

In February, Crónicas Insólitas (my first comic in Spanish) was available for sale on ComiXology:  
https://www.comixology.com/Cronicas-Insolitas-1/digital-comic/334615

My first semester in UWM concluded last week, and although I’ve been extremely busy now I’m finally getting ready to do new projects with my usual collaborators (Juan Alarcón, Christian Castellanos, Alberto Aguado) but also with new ones (Kaskajo and Lucas Gattoni).

Since I started this blog I have always showcased my own artwork but I have also analyzed the artistic proposals of Peruvian artists. Despite the fact that I’ve completely missed the last 4 months of art exhibits (since in I’m no longer in Lima) I’ve decided to make a selection of the best of 2016 (or at least the best from January to August, 2016). 

Best artist: Tomás Prochazka Núñez

Best solo exhibit: Antonio Pareja

Best collective exhibit: Celebración

Best new talent: Paola Franco

Best artistic proposal: Aissa Chrem (“Tregua de vidrio”)

Best retrospective: Pensemos bien con Liniers - MAC

Best international art exhibit: Baldomero Pestana. Retratos peruanos

In my next post you’ll discover the finest authors and best comic books of 2015. Yes, it’s the fifth edition of the famous and prestigious AAA (Arion's Achievement Awards). It’s always a lot of fun to do this list, and I hope it will inspire all of you to do similar lists (of course, you’re more than welcome to post them in the comments section). 

Once the AAA is done, the year will be officially over (and I’ll be off for a few days, enjoying my well-deserved vacations). Stay tuned, my friends. And don’t forget to leave as many comments as you want. 
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El 2016 ha sido un año fantástico. Sabía que trasladarme de Perú a Estados Unidos sería un gran cambio, y antes de venir aquí no estaba seguro si sería capaz de adaptarme fácilmente. Afortunadamente, en sólo 4 meses, la ciudad de Milwaukee me ha cautivado por completo y he hecho buenos amigos.
Tomás Prochazka
Al principio del año decidí traducir Un-American Chronicles al español. Pensé que sería fácil hacerlo yo mismo, pero por alguna razón estuve cambiando diálogos enteros y me di cuenta de que no era lo suficientemente imparcial para traducir mi propia obra. Afortunadamente, mi amigo Paco García Sánchez se hizo cargo de la traducción y debo decir que estoy muy satisfecho con el resultado.

En febrero, Crónicas Insólitas (mi primer cómic en español) salió a la venta en ComiXology:
https://www.comixology.com/Cronicas-Insolitas-1/digital-comic/334615

Mi primer semestre en UWM terminó la semana pasada y aunque he estado muy ocupado ahora por fin estoy preparando nuevos proyectos con mis colaboradores habituales (Juan Alarcón, Christian Castellanos, Alberto Aguado), pero también con los nuevos (Kaskajo y Lucas Gattoni).

Desde que empecé este blog siempre he mostrado mis propias ilustraciones, pero también he analizado las propuestas artísticas de artistas peruanos. A pesar de que me he perdido los últimos 4 meses de exhibiciones de arte (ya que ya no estoy en Lima) he decidido hacer una selección de lo mejor del 2016 (o al menos lo mejor de enero a agosto del 2016). Para el 2017 quizá modifica esta sección del blog y la retitule como Lo mejor del arte en Milwaukee o algo así. Habrá que ver qué se me ocurre.

Como siempre, este año mi interés por el arte me llevó a innumerables muestras y creo que es justo, y hasta necesario, establecer en líneas generales un balance de lo mejor del arte en Lima. 

Mejor artista: Tomás Prochazka Núñez

Mejor muestra individual: Antonio Pareja

Mejor muestra colectiva: Celebración

Mejor nuevo talento: Paola Franco

Mejor propuesta artística: Aissa Chrem (“Tregua de vidrio”)

Mejor retrospectiva: “Pensemos bien con Liniers” - MAC

Mejor muestra de arte internacional: Baldomero Pestana. Retratos peruanos

Tomás Prochazka Núñez es un personaje habitual en las páginas virtuales de este blog. Aunque no es un amigo cercano es, definitivamente, uno de los artistas a quien más respeto. No ha dejado de sorprenderme gratamente desde sus primeros trabajos como estudiante en Corriente Alterna y luego en muestras individuales y colectivas. Aplaudo al Centro Colich por presentar “La máquina” y por confirmar que Tomás Prochazka es un artista de enorme talento. 

La Galería Enlace tuvo el acierto de cederle un espacio al gran maestro escultor Antonio Pareja. “El toro que soñé” es una selección de esculturas en la que no hay una sola pieza débil. El veterano artista logra conmover al espectador con sus animales tallados en madera, piedra y metal. 

La Galería Forum, uno de los espacios limeños de más larga trayectoria en el mundo del arte limeño, celebró su 40 aniversario con la muestra “Celebración”. Decenas de los mejores artistas peruanos colaboraron en esta colectiva: Valeria Ghezzi, Roy Keitel, Maroé Susti, Luz Negib, Luis Lama, Nanny Cárdenas, Ivana Ferrer, Fernando Otero, Inés Grau, Alicia Cabieses, Yulia Katkova, Denise Mulanovich, Rosi Schwartzman, Gonzalo García Callegari, Maricruz Arribas, Moico Yaker, Gabriel Alayza, Mateo Alayza, Alejo Alayza, Ramiro Llona, Eduardo Tokeshi, Martín López de Romaña, Elías Alayza, Gam Klutier, Jaime Romero, Mónica Cuba, Marco Testino, Joseph Firbas, Pablo Patrucco, Fito Espinosa, Silvia Westphalen, Martha Cisneros, Toto Fernández Ampuero, Luz Letts, Ricardo Wiesse, Mariella Agois, Rhony Alalhel, Gianna Pollarollo, Maya García Miró, Nana de la Fuente, Sergio Fernández, Sonia Prager, Alberto Grieve, Marcos Palacios, Fernando Taboada, Augusta Barreda, Eduardo Moll, Miguel Angel Velit, etc.

Cuando conocí a Aissa Chrem en la redacción de la revista COSAS, era evidente que lo suyo era la fotografía. Y si bien es una fotógrafa profesional que se ha abierto camino en el competitivo mundo limeño, también es una artista con mucho que decir y, sobre todo, muchísimo que mostrar. Treguas de vidrio es para mí la mejor propuesta artística del 2016.

Paola Franco siente devoción por el dibujo y no tiene miedo a mancharse los dedos con carboncillo o a dibujar sin parar. Espero que siga consolidando sus talentos y que prepare en el futuro cercano alguna muestra individual.
Alfredo Bryce Echenique & Julio Ramón Ribeyro (foto de Baldomero Pestana)
Ver la obra de Liniers en el MAC fue una experiencia increíble. “Pensemos bien con Liniers” es un magnífico ejemplo de buen arte y, sobre todo, una propuesta coherente que nos permite apreciar del todo la gracia y la estética de este estupendo creador argentino.

Baldomero Pestana, español de nacimiento pero argentino de corazón, tuvo la suerte de conocer a los mejores novelistas, poetas y artistas del Perú hace medio siglo. Bajo su cámara y su mirada atenta han desfilado Mario Vargas Llosa, Alfredo Bryce Echenique, Julio Ramón Ribeyro, Martín Adán, Fernando de Szyzslo, Sabino Springett, Juan Manuel Ugarte Eléspuru, etc. Esta fue una muestra internacional firmemente anclada en los mejores exponentes culturales de nuestro país.

December 25, 2016

The Champions: Black Goliath - Bill Mantlo & John Byrne

Lately, I’ve been nurturing a somewhat incendiary theory: if the most popular writers of the 60s, 70s and 80s were still actively working in the American industry, then they would probably be forced by their editors to turn a single one of their comics into a 6-issue arc. Decompression seems to be almost mandatory now. Although, to be honest, I can’t be sure if the editors are the only ones to blame; surely, as readers, we also play the role of the accomplice. 
11: Gil Kane

But I don’t want to sound like an excessively nostalgic reader, because it wasn’t all that peachy in the 70s. Back then delays were never accepted; comics had to be released month after month, no matter what. This means that creators had to constantly produce material without much time to take a pause and catch their breath, let alone give a second thought to what they were doing. Obviously, a lot of these comics have lost of some of their original appeal, and a sophisticated reader might find them a little too overstated, slightly clumsy and, quite often, downright politically incorrect.

I would say such is the case of Black Goliath’s first official appearance in “The Shadow From the Stars” (originally published in The Champions # 11, February 1977). When Bill Foster finally reveals his amazing powers he’s instantly nicknamed Black Goliath. Not Goliath, Black Goliath. That emphasis in color is quite typical in this era, in which African-American heroes would often have a ‘Black’ prefix connected to their name (Black Lightning in DC, Black Goliath and Black Panther, in Marvel, etc.). As if trying to overstate the obvious, these heroes constantly reminded us of their race with their peculiar monikers. 

Obviously, white heroes were the norm, so none of the original Marvel characters had names such as White Spider-Man, White Human Torch or White Iron Man, but if at some point they would have encountered their African-American counterparts, then we wouldn’t need to be clairvoyants to guess how those names would have sounded like. 
12: Dave Cockrum   []   13: Dave Cockrum
A couple of interesting things happen in this issue. Black Goliath shows up and proves to be a powerful and noble superhero, and yet he isn’t invited to join the Champions. Furthermore, during the rest of the issue, the protagonists battle against an extraterrestrial shadow-like creature. In other words, they fight against a dark enemy, a black menace. I’m absolutely convinced that Bill Mantlo wasn’t trying to be racist, but I wonder how today’s readers would react to this story.
14: Gil Kane      []  15: Al Milgrom
“Did Someone Say...the Stranger?” (The Champions # 12, March 1977) and “The Doom That Went On Forever!” (The Champions # 13, May 1977) is an action-packed adventure divided in two episodes. Black Widow, Hercules, Angel, Iceman, Ghost Rider and Darkstar join forces with the Stranger (a classic X-Men adversary) to save the world. In the process, the Champions battle against the villainous Kamo Tharnn.
Black Goliath
“The Creature Called...Swarm!” (The Champions # 14, July 1977) and “Death Drone!” (The Champions # 15, September 1977) have many of the elements that I always enjoy in superhero comics: a sinister villain (Swarm), a compelling secret origin (Swarm is Fritz Von Meyer, a former Nazi officer who fled to South America and came in contact with an alien radiation that turned him into a swarm of super-intelligent bees), and parallel storylines that complement each other rather nicely. While part of the Champions try to defeat Swarm, Iceman and Hercules are attacked by the defensive mechanisms of their own headquarters.
The Stranger

Iceman (Bobby Drake) had been presented as a sexually ambiguous character in the pages of X-Men. 40 years later, Bobby would come out of the closet, but here we can also find a few clues in regards to his true sexual orientation. First of all, Bobby is obsessed with his wardrobe (in a similar way, many stereotypical gay men were usually portrayed in movies or TV series as fashion-lovers), so the first thing he does to be considered a ‘man’ (instead of a boy) is to get a new costume, which he probably designed himself… Now if that isn’t manly enough, when the lights mysteriously go out he also gets to spend some quality time with Hercules (the same character who, decades later, was revealed to be bisexual, like most Greek heroes from the classic period). My favorite line here comes from Ghost Rider, who runs into them and says “What happened to the lights, Drake? You and the Man-God playing hide-n’ seek?”. Evidently, we don’t know for sure what happened between the youngster and the Greek demigod, but we could still come up with a hypothesis or two…

These 5 issues were penciled by John Byrne. At the time, he wasn’t the superstar responsible for the success of X-Men or Fantastic Four. The artwork is clean, effective and full of grace, despite the fact that Byrne was clearly still learning how to do his job. Bob Layton and Mike Esposito weren’t the ideal inkers for the refined pencils of Mr. Byrne, but they still made it work. Since Byrne was a relatively unknown penciler, the covers were illustrated by a fine selection of veteran artists such as Gil Kane, Dave Cockrum and Al Milgrom.  
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Últimamente, he pensado en una teoría algo incendiaria: si los escritores más populares de los 60s, 70s y 80s aún trabajasen activamente en la industria estadounidense, entonces probablemente serían obligados por sus editores a convertir un solo cómic en un arco argumental de 6 capítulos. Alargar las historias parece ser casi obligatoria hoy en día. Aunque, para ser honesto, no puedo asegurar que los editores son los únicos culpables; seguramente, como lectores, también somos cómplices de esta situación.
The Stranger, Angel, Iceman & Darkstar

Pero no quiero sonar como un lector excesivamente nostálgico, porque no todo era tan maravilloso en los 70s. En ese entonces los retrasos nunca eran aceptados; los cómics tenían que salir mes tras mes, sea como fuere. Esto significa que los creadores tenían que producir constantemente material sin mucho tiempo para tomar una pausa y recuperar el aliento, y mucho menos poder revisar lo que estaban haciendo. Obviamente, muchos de estos cómics han perdido algo de su atractivo original, y un lector sofisticado podría encontrarlos un poco exagerados, un poco torpes y, muy a menudo, políticamente incorrectos.
Iceman's new look / un nuevo traje para Iceman

Diría que tal es el caso de la primera aparición oficial de Black Goliath en “La sombra de las estrellas” (publicado originalmente en The Champions # 11, febrero de 1977). Cuando Bill Foster finalmente revela sus increíbles poderes, es instantáneamente apodado Black Goliath. No Goliat, sino Goliat Negro. Ese énfasis en el color es bastante típico en esta era, en la que los héroes afroamericanos tenían a menudo el prefijo “Negro” conectado a su nombre (Black Lightning en DC, Black Goliath y Black Panther, en Marvel, etc.). Tratando de exagerar lo obvio, estos héroes constantemente nos recordaban su raza a través de sus peculiares nombres.

Obviamente, los héroes blancos eran la norma, así que ninguno de los personajes originales de Marvel tenía nombres como White Spider-Man, White Human Torch o White Iron Man, pero si en algún momento hubieran encontrado a sus contrapartes afroamericanas, entonces no hace falta ser clarividentes para adivinar cómo serían esos nombres.

Un par de cosas interesantes ocurren en este ejemplar. Black Goliath se presenta y demuestra ser un superhéroe poderoso y noble, y sin embargo, no lo invitan a unirse a los Champions. Además, durante el resto del cómic, los protagonistas luchan contra una criatura extraterrestre parecida a una sombra. En otras palabras, luchan contra un enemigo oscuro, una amenaza negra. Estoy absolutamente convencido de que Bill Mantlo no estaba tratando de ser racista, pero me pregunto cómo reaccionarían los lectores de hoy frente a esta historia.
Icenam and Hercules... playing hide and seek? / Iceman y Hercules... jugando a los escondidas?

“Alguien dijo... el Extraño” y “La maldición que continuó por siempre” (The Champions # 13, mayo de 1977) es una aventura llena de acción dividida en dos episodios. Black Widow, Hercules, Angel, Iceman, Ghost Rider y Darkstar unen sus fuerzas con el Stranger (un clásico adversario de los X-Men) para salvar al mundo. En el proceso, los Champions combaten contra el villano Kamo Tharnn.
Swarm

“La criatura llamada... Enjambre” (The Champions # 14, julio de 1977) y “El zumbido de la muerte” (The Champions # 15, septiembre de 1977) tienen muchos de los elementos que siempre disfruto en los cómics de superhéroes: un villano siniestro (Enjambre), un extraño origen secreto (Enjambre es Fritz Von Meyer, ex oficial nazi que huyó a Sudamérica y entró en contacto con una radiación alienígena que lo convirtió en un enjambre de abejas súper inteligentes), y argumentos paralelos que se complementan entre sí bastante bien. Mientras algunos de los Champions tratan de derrotar a Enjambre, Iceman y Hércules son atacados por los mecanismos defensivos de su propio cuartel general.
Black Widow

Iceman (Bobby Drake) había sido presentado como un personaje sexualmente ambiguo en las páginas de X-Men. 40 años más tarde, Bobby saldría del closet, pero aquí también podemos encontrar algunas pistas con respecto a su verdadera orientación sexual. En primer lugar, Bobby está obsesionado con su guardarropa (de la misma manera, muchos hombres homosexuales estereotípicos suelen ser retratados en películas o series de televisión como amantes de la moda), así que lo primero que hace para ser considerado un “hombre” (en vez de un chiquillo) es conseguir un nuevo traje, que probablemente él mismo diseña... Y por si eso no fuese lo suficientemente viril, cuando las luces misteriosamente se apagan también pasa un buen rato con Hércules (el mismo personaje que, décadas más tarde, reveló ser bisexual, como la mayoría de los héroes griegos del período clásico). Mi línea favorita aquí viene de Ghost Rider, que se encuentra con ellos y dice: "¿Qué pasó con las luces, Drake? ¿Tú y el hombre-Dios están jugando a las escondidillas?". Evidentemente, no sabemos con certeza lo que sucedió entre el joven y el semidiós griego, pero podríamos aventurar alguna hipótesis...

Estos 5 números fueron dibujados a lápiz por John Byrne. En ese momento, él no era la superestrella responsable del éxito de X-Men o los Cuatro Fantásticos. Su arte es limpio, eficaz y lleno de gracia, a pesar del hecho de que Byrne claramente todavía está aprendiendo a hacer su trabajo. Bob Layton y Mike Esposito no eran los entintadores ideales para los lápices refinados de Byrne, pero aun así cumplieron con su trabajo. Ya que Byrne era un dibujante relativamente desconocido, las portadas fueron ilustradas por una fina selección de artistas veteranos como Gil Kane, Dave Cockrum y Al Milgrom.

December 12, 2016

November Films / películas de noviembre

It’s hard to believe that it’s been almost a decade since the first Marvel Studios production was released. And ever since then I’ve been a faithful moviegoer and, of course, that hasn’t changed now that I’m in Milwaukee. I went with a couple of friends to Marcus Theater in Menomonee Falls and we saw Doctor Strange (2016). I had high expectations, because Doctor Strange is one of my favorite Marvel superheroes and also because director Scott Derrickson had already impressed me with Sinister (one of the best horror movies from the past 5 years). Derrickson manages to balance the science aspect (Dr. Stephen Strange, after all, is a renowned surgeon) and the fantastic elements that define the world of the Sorcerer Supreme. Perhaps, this is one of the things that I enjoy the most about this character: he’s a combination of science and magic, and therefore he lies between the more sci-fi oriented Marvel Universe and the possibilities of fantasy. Benedict Cumberbatch does a great job as Stephen Strange, and the rest of the cast is very solid (Rachel McAdams, Tilda Swinton, Chiwetel Ejiofor, etc.). I do have, however, a few complaints about the script, some details that didn’t quite click for me, but overall this was a very entertaining blockbuster. Can’t wait for the sequel!
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Es difícil creer que ha pasado casi una década desde que se estrenó la primera producción de Marvel Studios. Y desde entonces he sido un fiel espectador y, por supuesto, eso no ha cambiado ahora que estoy en Milwaukee. Fui con un par de amigos a Marcus Theatre en Menomonee Falls y vimos Doctor Strange (2016). Tenía grandes expectativas porque Doctor Strange es uno de mis superhéroes favoritos de Marvel y también porque el director, Scott Derrickson, ya me había impresionado con Sinister (una de las mejores películas de terror de los últimos 5 años). Derrickson consigue equilibrar el aspecto de la ciencia (el Dr. Stephen Strange, después de todo, es un cirujano de renombre) y los elementos fantásticos que definen el mundo del Hechicero Supremo. Tal vez, esa sea una de las cosas que más disfruto de este personaje: él es una combinación de ciencia y magia, y por lo tanto se ubica entre el Universo Marvel más orientado a la ciencia ficción y las posibilidades de la fantasía. Benedict Cumberbatch hace un gran trabajo como Stephen Strange, y el resto del elenco es muy sólido (Rachel McAdams, Tilda Swinton, Chiwetel Ejiofor, etc.). Tengo, sin embargo, algunas quejas sobre el guión, algunos detalles que no encajan del todo, pero en general este éxito de taquilla es muy entretenido. Estoy impaciente por ver la secuela.

November 28, 2016

October comics / cómics de octubre

Marvel sure had a lot of good first issues in October, such as Jessica Jones, Champions, Infamous Iron Man; and there were also at least a couple of interesting new series coming from Image: Reborn and Moonshine. However, the best comic of the month was Descender # 15, great story plus amazing art. And now, without further ado, here are October comics as per solicitations:

CINEMA PURGATORIO #6 
(W) Alan Moore & Various (A) Kevin O'Neil & Various (CA) Gabriel Andrade. The lights are low and that surreal ticking noise from behind you could be the film reel or something else… As the first images begin to flicker across the screen, you feel the hairs on the back of your neck stand and a chill run down your spine. It's an like an old cartoon meant to amuse before the main feature starts - but something is very wrong with it. This is the beginning of Alan Moore's trip to the theatre of the unreal. Now showing: Cinema Purgatorio by Alan Moore and Kevin O'Neill, A More Perfect Union by Max Brooks and Michael DiPascale, Code Pru by Garth Ennis and Raulo Caceres, Modded by Kieron Gillen and Ignacio Calero, and The Vast by Christos Gage and Gabriel Andrade. Each story has its own cover by the series artist and there is also an Ancient Tome Premium edition limited to 1000 copies.

DESCENDER #9 
(W) Jeff Lemire (A/CA) Dustin Nguyen. TIM-21, Telsa and Quon arrive at the amazing hidden home world of The Robot Resistance. But will this be a haven or a prison for Tim and his companions? And what new secrets lie at the centre of the Machine Moon?

DESCENDER #15 
(W) Jeff Lemire (A/CA) Dustin Nguyen. 'SINGULARITIES,' Part Four At long last the story of the mysterious QUEEN BETWEEN is revealed and her connection to Andy and Tim-21 will rock the galaxy.

DOCTOR STRANGE ANNUAL #1 
(W) Kathryn Immonen, Robbie Thompson (A) TBD (CA) W. Scott Forbes. Clea comes back into Doctor Strange's life as he's picking up the pieces from the worst beating he's ever taken. Clea's going to make that battle look like a walk in the park. Also in this issue… WHO ARE THE SORCERERS SUPREME?! Rated T+

DOCTOR STRANGE EPIC COLLECTION: A SEPARATE REALITY TPB 
It's Doctor Strange at his very best, brought to you by a host of top-flight creators including Roy Thomas, Gene Colan, Stan Lee and Barry Windsor-Smith! They'll take you on a trip to the dark side of the Marvel Universe, and bring you before the Undying Ones, Baron Mordo, the cosmic threat of Eternity and the eldritch horror of Shuma-Gorath! Then, Steve Englehart and Frank Brunner break new boundaries of cosmic consciousness and other-dimensional adventure. Their all-time classic 'Sise-Neg Genesis' and 'Silver Dagger' sagas are strikingly personal epics featuring deliriously lush art and stories that plumb the depths of Strange's soul! Also: Witness the death of the Ancient One, and Doctor Strange's ascension to Sorcerer Supreme! Collecting DOCTOR STRANGE (1968) #180-183, SUB-MARINER (1968) #22, INCREDIBLE HULK (1968) #126, MARVEL FEATURE (1971) #1, MARVEL PREMIERE #3-14 and DOCTOR STRANGE (1974) #1-5. Rated T

JUPITER'S LEGACY VOL. 2 #4 
(W) Mark Millar (A/CA) Frank Quitely. Archenemies come out of hiding to settle old scores in this action-packed battle of good versus evil. After suffering intense humiliation, Walter is out for blood. He will stop at nothing until the trouble-making superheroes are dead and Skyfox's bloodline is completely wiped out.

MOONSHINE #1 
(W) Brian Azzarello (A/CA) Eduardo Risso. Set during Prohibition, and deep in the backwoods of Appalachia, MOONSHINE #1 tells the story of Lou Pirlo, a city-slick 'torpedo' sent from New York City to negotiate a deal with the best moonshiner in West Virginia, one Hiram Holt. What Lou doesn't figure on is that Holt is just as cunning and ruthless as any NYC crime boss. Because not only will Holt do anything to protect his illicit booze operation, he'll stop at nothing to protect a much darker family secret...a bloody, supernatural secret that must never see the light of day… or better still, the light of the full moon. MOONSHINE #1 marks the first time AZZARELLO and RISSO have worked together for Image Comics and reunites the Eisner Award winning creative team that defined modern crime comics with 100 Bullets… and now puts a horror-twist on a classic gangster tale. Issue #1 features a variant cover by legendary comics creator, Frank Miller!

NOW DOCTOR STRANGE #12 
(W) Jason Aaron (A/CA) Chris Bachalo. 'BLOOD IN THE AETHER' STARTS NOW! Doctor Strange is on the brink of death, his magic nearly depleted. Sensing the Sorcerer Supreme at his weakest, his greatest foes will return from the shadows, ready to strike. Behold the return Doctor Strange's classic rogues gallery starting with...BARON MORDO! Rated T+

NOW DOCTOR STRANGE #13 
(W) Jason Aaron (A/CA) Chris Bachalo. 'BLOOD IN THE AETHER' STARTS NOW! Doctor Strange is on the brink of death, his magic nearly depleted. Sensing the Sorcerer Supreme at his weakest, his greatest foes will return from the shadows, ready to strike. Behold the return Doctor Strange's classic rogues gallery starting with...BARON MORDO! Rated T+

NOW CHAMPIONS #1 
(W) Mark Waid (A/CA) Humberto Ramos. Following the fallout of CIVIL WAR II, Avengers Ms. Marvel, Nova and Spider-Man strike out on their own - joined by Cyclops, Viv Vision and the Totally Awesome Hulk! Six young heroes determined to change the world - and they're only the beginning! Rated T

NOW INFAMOUS IRON MAN #1 
(W) Brian Michael Bendis (A/CA) Alex Maleev. There is a new Iron Man in town and his name is VICTOR VON DOOM. The greatest villain of the Marvel Universe will try something new. Where Tony Stark failed, Doom will succeed. What is Doom's Master Plan? Rated T+

NOW JESSICA JONES #1 
(W) Brian Michael Bendis (A) Michael Gaydos (CA) David Mack. She is back after a decade! A lot has changed in the Marvel Universe and there are still many secrets hiding in the shadows. Secrets only a special woman like Jessica Jones can hope to uncover. Discover the haunting secrets from Jessica's past in this blistering new series. Alias Investigations is open for business. PARENTAL ADVISORY

REBORN #1
(W) Mark Millar (A/CA) Greg Capullo. MARK MILLAR & GREG CAPULLO join forces to create the smash hit sci-fi / fantasy story of the year: REBORN. Where do you go when you die? Not heaven or hell; somewhere else. Somewhere you have to fight to survive. Somewhere the people from the past are waiting for you-the good and the bad.
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En octubre, Marvel fue responsable de muchos buenos primeros números, tales como Jessica Jones, Champions, Infamous Iron Man; y hubo al menos un par de interesantes series nuevas de Image: Reborn y Moonshine. Sin embargo, el mejor cómic del mes fue Descender # 15, una gran historia con arte extraordinario. Y ahora, sin mayores preámbulos, aquí están los cómics de octubre:

CINEMA PURGATORIO # 6
Las luces son tenues y ese ruido surrealista detrás de ti podría ser el carrete de la película o algo más... Cuando las primeras imágenes empiezan a parpadear en la pantalla, sientes cómo se paran los vellos de la nuca y un escalofrío recorre tu columna vertebral. 

DESCENDER # 9
TIM-21, Telsa y Quon llegan al increíble mundo escondido de The Robot Resistance. ¿Pero esto será un refugio o una prisión para Tim y sus compañeros? ¿Y qué nuevos secretos se encuentran en el centro de la máquina luna?

DESCENDER # 15
Finalmente se revela la historia de la misteriosa Entre-Reina, y la conexión que tiene con Andy y Tim-21 hará oscilar la galaxia.

DOCTOR STRANGE ANNUAL #1
CLEA entra nuevamente en la vida de DOCTOR STRANGE mientras él se recupera de la peor paliza que ha recibido. CLEA hará que esa batalla parezca un día de vacaciones. 

DOCTOR STRANGE EPIC COLLECTION: A SEPARATE REALITY TPB
¡Es Doctor Strange en su mejor momento, de la mano de una una serie de creadores de alto nivel como Roy Thomas, Gene Colan, Stan Lee y Barry Windsor-Smith! Recopilación de DOCTOR STRANGE (1968) # 180-183, SUB MARINER (1968) # 22, INCREÍBLE HULK (1968) # 126, MARVEL FEATURE (1971) # 1, MARVEL PREMIERE # 3-14 y DOCTOR STRANGE (1974) # 1 -5. 

JUPITER'S LEGACY VOL. 2 #4
Los enemigos salen de la clandestinidad para arreglar viejas cuentas en esta batalla llena de acción. Después de sufrir una humillación intensa, Walter está en busca de sangre. No se detendrá hasta que los superhéroes estén muertos y los descendientes de SKYFOX estén completamente exterminados.

MOONSHINE # 1
Lou, es un "torpedo" de la ciudad, enviado desde New York para negociar un acuerdo con el mejor contrabandista de West Virginia, un tal Hiram, que vive en el bosque. Lo que Lou no entiende es que Hiram es tan astuto y despiadado como cualquier jefe del crimen de New York. 

NOW DOCTOR STRANGE #12
DOCTOR STRANGE está al borde de la muerte, su magia casi agotada. Al sentir al Hechicero Supremo en su punto más débil, sus mayores enemigos regresarán de las sombras, listos para atacar. Empezando por... BARON MORDO.

NOW DOCTOR STRANGE #13 
Debilitado, DOCTOR STRANGE combatirá contra NIGHTMARE y su reino de pesadilla. 

NOW CHAMPIONS # 1
Después de la segunda guerra civil, los ex-Vengadores MS. MARVEL, NOVA y SPIDER-MAN forman su propio equipo, acompañados por CYCLOPS, VIV VISION y el TOTALLY AWESOME HULK. Seis jóvenes héroes decididos a cambiar el mundo.

NOW INFAMOUS IRON MAN #1
Hay un nuevo IRON MAN en la ciudad y su nombre es VICTOR VON DOOM. El mayor villano del Universo MARVEL probará algo nuevo. Donde TONY STARK falló, DOOM tendrá éxito. ¿Cuál es el Plan Maestro de DOOM? 

NOW JESSICA JONES # 1
Jessica Jones está de vuelta después de una década. Mucho ha cambiado en el mundo y todavía hay muchos secretos escondidos en las sombras. Secretos que sólo una mujer especial como Jessica Jones puede descubrir. 

REBORN # 1
¿A dónde vas cuando mueres? No al cielo ni al infierno, sino a algún otro lugar. En aquel lugar tienes que luchar para sobrevivir. En aquel lugar las personas del pasado te están esperando, las buenas y las malas.

November 23, 2016

The Avengers: Equal Opportunities - David Michelinie & John Byrne

Superhero stories often deal with authority. In one way or another, a superhero represents the law, and although he may not have any formal jurisdiction over his town or city, he can still apprehend evildoers, both human and superhuman. However, all heroes must answer to a higher authority, which is why, even in the oldest comics I’ve read from the 40s or 50s, the job of a masked vigilante ends as soon as they have captured their enemy. After that, the adversary is left in the hands of the police department of whatever law-enforcement agency of this fictional world. 

The Avengers, of course, must follow certain procedures and comply with the guidelines of the authorities. However, at what point following the rules becomes a hindrance for Earth’s mightiest heroes? David Michelinie decided to answer this question in “On The Matter Of Heroes!” (originally published in The Avengers # 181, March 1979). Peter Henry Gyrich, the government’s liaison, starts acting more like a dictator than like an administrative official. Before granting the Avengers the special security clearance they need to operate in and outside the United States, Gyrich forces them to have only 7 active members. And much to Iron Man’s chagrin, he also gets to decide who stays on the team and who goes. Certainly, George Pérez understands the relevance of this discussion when he comes up with the extraordinary cover (even years before Crisis on Infinite Earths, Pérez had the uncanny ability of balancing dozens of characters in a single page, providing each one of them with a unique personality and distinctive features).

In his script, Michelinie also introduces a racial component which was quite controversial at the time: “If the Avengers are to be sanctioned by the government, they’ll have to adhere to government policies -- and that includes equal opportunities for minorities”, explains Gyrich. There is a heated debate amongst the heroes, because the criteria to choose an Avenger should be based solely on the abilities and merits of any given individual, and not on their race, place of origin or religion. This is a fascinating subject which would be further developed by writers like Kurt Busiek during his run on Avengers in the late 90s. 

Needless to say, I can only imagine how shocking this subplot must have been for readers in 1979. So the new official Avengers roster is comprised of Iron Man, the Vision, Captain America, Scarlet Witch, the Beast, the Wasp and the Falcon. Although at first the Falcon is reluctant to accept his role as an Avenger, eventually Steve Rogers persuades him to join the team in “Honor Thy Father” (The Avengers # 182, April 1979). “I’ve proven myself as a superhero! I don’t like being chosen to fill a quota”, explains Sam Wilson. And although he soars the skies as the Falcon, now he feels uncomfortable for being summoned only due to his race.

The African-American hero isn’t the only one having a hard time. In the pages of Avengers, we witness some of the personal issues Iron Man is dealing with. His alcoholism is spiraling out of control, and in a few very interesting panels, we see Tony Stark more concerned about his next martini than with attending an Avengers meeting. At the time, Michelinie was also writing the one of the most disturbing, heartbreaking and memorable Iron Man sagas ever published: The Demon in a Bottle. So it’s quite interesting to observe how Tony Stark shows signs of addiction in the pages of Avengers before things get out of control in his own title.

Michelinie really excels at introducing real problems in the lives of this group of superheroes. I’m sure some fans prefer to celebrate the fight between the Avengers and the Absorbing Man, which takes place in “The Redoubtable Return of Crusher Creel!” (The Avengers # 183, May 1979) and “Death On the Hudson!” (The Avengers # 184, June 1979). Personally, I feel much more invested in the story thanks to details such as Clint Barton (Hawkeye) and his lack of money. After being expelled of the Avenger by orders of Henry Peter Gyrich, the archer ends up in a seedy bar, near the docks, which is the only place he can afford (there is even a scene in which we get to see Clint counting how many quarters he has in his wallet); in fact, when the Absorbing Man shows up, Clint finds a pay phone but unfortunately he doesn’t have enough money call the Avengers. Things like this really make me feel connected to the story, and overall give more authenticity to this group of characters.

Finally, in “The Yesterday Quest!” (The Avengers # 185, July 1979), Scarlet Witch and Quicksilver travel to Eastern Europe to find more information about their past. As usual, Michelinie finds the right balance between the global menaces and supervillains, and the most important aspect of the heroes: their private life. John Byrne does a superb job as the penciler of all these issues; however, the constant change of inkers creates a certain sense of instability and there is not enough visual cohesiveness as one might desire. For instance, Gene Day is a good fit for Byrne, but that’s not necessarily the case with Klaus Janson (whose raw and visceral approach contradicts Byrne’s harmonic compositions and polished lines). Dan Green is also a bit irregular when it comes to his work as inker. Of course, inkers like Terry Austin are the ideal artistic partner for Byrne, sadly Austin is here only in one issue. With the exception of issue # 182 (done by Al Milgrom), all covers are illustrated by the legendary George Pérez (assisted by inker Terry Austin); these are beautiful and powerful images, Pérez’s daring designs and his attention for details add a very special flavor to these visually arresting covers. 
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Las historias de superhéroes están ligadas a la autoridad. De un modo u otro, un superhéroe representa la ley, y aunque no tenga ninguna jurisdicción formal sobre su ciudad, igual puede aprehender a los malhechores, tanto humanos como sobrehumanos. Sin embargo, todos los héroes deben responder a una autoridad superior, por lo que, incluso en los cómics más antiguos que he leído de los 40s o 50s, el trabajo de un vigilante enmascarado termina tan pronto como ha capturado a su enemigo. Después de eso, el adversario queda en manos del departamento de policía o de cualquier agencia de la ley del mundo ficticio.

Los Vengadores, por supuesto, deben seguir ciertos procedimientos y cumplir con las directrices de las autoridades. Sin embargo, ¿en qué momento las reglas se convierte en un obstáculo para los héroes más poderosos de la Tierra? David Michelinie decidió responder a esta pregunta en “Sobre el asunto de los héroes” (publicado originalmente en The Avengers # 181, marzo de 1979). Henry Peter Gyrich, el agente de enlace del gobierno, comienza a actuar más como un dictador que como un funcionario administrativo. Antes de conceder a los Vengadores la autorización de seguridad especial que necesitan para operar dentro y fuera de los Estados Unidos, Gyrich los obliga a tener sólo 7 miembros activos. Y para el disgusto de Iron Man, él también decide quién permanece en el equipo y quién se va. Ciertamente, George Pérez entiende la relevancia de esta discusión en la extraordinaria portada (incluso años antes de las Crisis en Tierras Infinitas, Pérez tenía la extraña habilidad de balancear docenas de personajes en una sola página, dotando a cada uno de ellos de una personalidad única y rasgos distintivos).

En su guión, Michelinie también introduce un componente racial que era bastante polémico en ese momento: “Si los Vengadores van a ser sancionados por el gobierno, tendrán que adherirse a las políticas gubernamentales – incluyendo igualdad de oportunidades para las minorías”, explica Gyrich. Hay un acalorado debate entre los héroes, porque los criterios para elegir a un Vengador deben basarse únicamente en las habilidades y méritos de cualquier individuo, y no en su raza, lugar de origen o religión. Este es un tema fascinante que sería desarrollado por escritores como Kurt Busiek durante su etapa en Avengers a finales de los 90s.

Basta decir que apenas puedo imaginar lo impactante que este argumento debe haber sido para los lectores en 1979. Así que la nueva lista oficial de Vengadores está compuesta por Iron Man, the Vision, Captain America, Scarlet Witch, Beast, Wasp y Falcon. Aunque al principio Falcon es reacio a aceptar su puesto como Vengador, eventualmente Steve Rogers lo persuade para que se una al equipo en “Honrad a vuestro padre” (The Avengers # 182, abril de 1979). “¡He demostrado que soy un superhéroe! No me gusta que me hayan elegido para llenar una cuota”, explica Sam Wilson. Y aunque se eleva por los cielos como Falcon, ahora se siente incómodo por ser convocado sólo a causa de su raza. 

El héroe afroamericano no es el único que tiene dificultades. En las páginas de los Vengadores, presenciamos algunos de los problemas personales de Iron Man. Su alcoholismo está fuera de control y, en algunas interesantes viñetas, vemos a Tony Stark más preocupado por su próximo martini que por asistir a una asamblea de los Vengadores. En ese momento, Michelinie también estaba escribiendo una de las más inquietantes, desgarradoras y memorables sagas de Iron Man jamás publicadas: “The Demon in a Bottle”. Así que es muy interesante observar cómo Tony Stark muestra signos de adicción en las páginas de los Vengadores antes de que las cosas se salgan de control en su propio título.

Michelinie realmente sobresale en la introducción de problemas reales en las vidas de este grupo de superhéroes. Estoy seguro de que algunos fans prefieren celebrar la pelea entre los Vengadores y el Hombre Absorbente, que tiene lugar en “El formidable regreso de Crusher Creel” (The Avengers # 183, mayo de 1979) y “Muerte en el Hudson” (The Avengers # 184, junio de 1979). Personalmente, me siento mucho más conectado con la historia gracias a detalles como ver a Clint Barton (Hawkeye) sin dinero. Después de ser expulsado como Vengador por órdenes de Henry Peter Gyrich, el arquero termina en un bar destartalado, cerca de los muelles, que es el único lugar lo suficientemente barato (incluso hay una escena en la que podemos ver a Clint contando cuántas monedas tiene en su billetera); de hecho, cuando el Hombre Absorbente aparece, Clint encuentra un teléfono público pero desafortunadamente no le alcanza la plata para llamar a los Vengadores. Cosas como esta realmente hacen que la historia resuene, y en general dan más autenticidad a este grupo de personajes.

Finalmente, en “La búsqueda del ayer” (The Avengers # 185, julio de 1979), Scarlet Witch y Quicksilver viajan a Europa del Este para encontrar más información sobre su pasado. Como de costumbre, Michelinie encuentra el equilibrio adecuado entre las amenazas globales y los supervillanos, sin olvidar el aspecto más importante de los héroes: su vida privada. John Byrne hace un trabajo excelente con sus lápices en todos estos números; sin embargo, el cambio constante de entintadores crea una cierta sensación de inestabilidad y no hay suficiente cohesión visual. Por ejemplo, Gene Day es un buen complemento para Byrne, pero eso no es necesariamente el caso con Klaus Janson (cuyo enfoque crudo y visceral contradice las composiciones armónicas y las líneas pulidas de Byrne). Dan Green también es un poco irregular cuando se trata de entintar. Por supuesto, entintadores como Terry Austin son el socio artístico ideal para Byrne, lamentablemente Austin está aquí solamente en un número. Con la excepción de la portada del # 182 (realizada por Al Milgrom), todas las demás están ilustradas por el legendario George Pérez (asistido por el entintador Terry Austin); estas son imágenes hermosas y potentes, los diseños atrevidos de Pérez y su atención por los detalles agregan un sabor muy especial a estas portadas tan atractivas visualmente.