July 6, 2020

Flinch # 2

As I’m sure you’ll remember, I wrote a review about the first issue of Flinch, a Vertigo horror anthology that I had been meaning to read for a long time. Fortunately, I was able to find the first issues for only a dollar each at the local comic book store in Davis, California. So the temptation was too great to resist and I bought them, even though I had already bought more than 60 back issues that very same day. But I’m glad I did, because the writers and artists that participate in the anthology are all extraordinary.
Richard Corben
This second issue came out in July 1999, and of course the most striking thing about it is the magnificent cover by Richard Corben, who had illustrated dozens of covers for Creepy and other comics intended for a mature audience. The skeleton covered in spiderwebs that has trapped a girl in a bones prison is a clever idea from Corben, but of course, one could expect no less from a man that had decades of experience in the genre. 
Bill Sienkiewicz

Just like the first issue, this one is also divided in 3 stories. The first one is “Maggie and her Microscope”, written by Dean Motter and penciled and inked by Bill Sienkiewicz. The story tells us how a scientist is doing research on a virus that might infect people, creating a dangerous epidemic, and then we have the scientist’s daughter, a girl that seems to be somewhat mentally unstable and that tries to release the virus. I think normally I would enjoy reading this kind of story, but keeping in mind that we’re going through the real life horror of the Coronavirus and the world’s deadliest pandemic ever, somehow this story seems trivial.  


Curiously, my favorite story here is “Found Object” and comes from authors that I wasn’t familiar with. In general I pride myself of being a comic book expert, but there will always be writers or artists that I’m not familiar with, and such is the case with writer Bob Fingerman and artist Pat McEown, who reminds me so much of Spanish creator Miguel Ángel Martín and his controversial works, such as Psychopathia Sexualis. “Found Object” has a similar tone, in terms of perversity and violence, which makes it even more similar to Miguel Ángel Martín’s comics. Great plot, great art and the ending is surprising and shocking.

When I read the first issue of “100 Bullets” years after it became extremely popular, I must admit I didn’t see what all the fuzz was about. Sure, maybe if I had read more issues I would’ve been more interested in the series, but for some reason Brian Azzarello and Eduardo Risso haven’t been as popular with me as they are with their thousands of fans. They’re the creative team in charge of “Food Chain”, and I’m absolutely convinced that fans of “100 Bullets” would love this story, but alas, I’m not. I’m not saying it’s bad, it’s simply not my cup of tea.

________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________

Como seguramente recordarán, escribí una reseña sobre el primer número de
 Flinch, una antología de terror de Vértigo que había querido leer durante mucho tiempo. Afortunadamente, pude encontrar los primeros números por apenas un dólar cada uno en la tienda local de cómics en Davis, California. Así que la tentación fue demasiado fuerte para resistir y los compré, a pesar de que ya había comprado más de 60 cómics ese mismo día. Pero me alegro de haberlo hecho, porque los escritores y artistas que participan en la antología son todos extraordinarios.
Pat McEown
Este segundo número salió en julio de 1999 y, por supuesto, lo más sorprendente es la magnífica portada de Richard Corben, quien había ilustrado docenas de portadas para Creepy y otros cómics destinados a un público maduro. El esqueleto cubierto de telarañas que ha atrapado a una chica en una prisión de huesos es una idea inteligente de Corben, pero por supuesto, uno no podría esperar menos de un hombre que tenía décadas de experiencia en el género.
Eduardo Risso

Al igual que el primer número, este también se divide en 3 historias. La primera es "Maggie y su microscopio", escrita por Dean Motter y con dibujos y tintas de Bill Sienkiewicz. La historia nos cuenta cómo un científico está investigando un virus que podría infectar a las personas, creando una epidemia peligrosa, y luego tenemos a la hija del científico, una niña que parece ser mentalmente inestable y que trata de esparser el virus. Creo que normalmente me gustaría leer este tipo de historia, pero teniendo en cuenta que estamos atravesando el horror de la vida real del Coronavirus y la pandemia más mortal del mundo, de alguna manera esta historia parece trivial.


Curiosamente, mi historia favorita aquí es "Objeto encontrado" y proviene de autores con los que no estaba familiarizado. En general, me enorgullezco de ser un experto en cómics, pero siempre habrá escritores o artistas con los que no estoy familiarizado, y tal es el caso del escritor Bob Fingerman y el artista Pat McEown, que me recuerda mucho al creador español Miguel Ángel Martín y sus obras controversiales, como Psychopathia Sexualis. "Objeto encontrado" tiene un tono similar, en términos de perversidad y violencia, lo que lo hace aún más similar a los cómics de Miguel Ángel Martín. Gran trama, gran arte y el final es sorprendente e impactante.


Cuando leí el primer número de "100 balas" años después de que se volviera extremadamente popular, debo admitir que no vi qué tenía de especial. Claro, tal vez si hubiera leído más números, me hubiera interesado más por este título, pero por alguna razón Brian Azzarello y Eduardo Risso no han sido tan populares conmigo como lo son con sus miles de fanáticos. Ellos son el equipo creativo a cargo de "Cadena alimenticia", y estoy absolutamente convencido de que a los fanáticos de "100 balas" les encantaría esta historia, pero, por desgracia, no soy un fan. No digo que sea mala, simplemente no es lo que busco en una antología de terror.


July 3, 2020

June comics / cómics de junio

Very slowly, the comic book industry seems to be getting back to normal. In June I had the chance to read Adventureman, and I must say it was a great first issue. The Legion of Super-Heroes was as good as usual. But my favorite comic of the month was The Boys: Dear Becky, Garth Ennis has returned to one of his most popular creations, and the result is magnificent. And now, without further ado, here are June comics as per solicitations:

ADVENTUREMAN #1
(W) Matt Fraction (A/CA) Terry Dodson, Rachel Dodson. SERIES PREMIERE! A CATACLYSMIC ADVENTURE DECADES IN THE MAKING! In this WILDLY AFFORDABLE TRIPLE-LENGTH FIRST ISSUE, revisit how the legend of the greatest pulp hero of them all, ADVENTUREMAN, ended in a heartbreaking CLIFFHANGER with our hero facing execution at the vile hand of his ultra-nemesis BARON BIZARRE on the eve of the MACABRAPOCALYPSE...or did it?!? Eighty years after his apparent demise, single mother Claire and her Adventurefan son Tommy seem to be the only two people alive that remember the thrilling ADVENTUREMAN sagas...but from that memory burns THE SPARK OF RESURRECTION! WHERE HIS STORY ENDED...HER STORY BEGINS! This sense-obliterating, earth-shaking, imagination-quaking adventure that spans generations comes to you from MATT FRACTION (SEX CRIMINALS, Hawkeye) and TERRY & RACHEL DODSON (X-Men/Fantastic Four, RED ONE)!!!

BOYS DEAR BECKY #1
(W) Garth Ennis (A) Russell Braun (CA) Darick Robertson. Twelve years after the events of The Boys, Hughie finds himself back home in Scotland where he intends to finally marry Annie in the company of friends and family. But the sudden appearance of a peculiar document sends our hero into a tailspin and threatens to bring the events of his nightmarish past crashing down on him in the worst possible way. There was one story about The Boys that Hughie never knew. Now, whether he likes it or not, he's going to.

LEGION OF SUPER-HEROES #6
(W) Brian Michael Bendis (A/CA) Ryan Sook, Travis Moore. Meet the latest crop of Legionnaires: Gold Lantern! Monster Boy! Doctor Fate! Each a new face in the DC Universe, each with dark secrets, and each with a reason to be part of the Legion's goal to bring the values of the Age of Heroes to the 31st century. And one of them has a surprising connection to Jon Kent, a.k.a. Superboy. All of this and the tensions between the United Planets and the Legion of Super-Heroes have gone public! The future of the DC Universe continues to unfold!

TRUE BELIEVERS CAPTAIN MARVEL NEW MS MARVEL #1
Reprinting Ms. Marvel (1977) #20 Rated T
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________

Muy lentamente, la industria del cómic parece estar volviendo a la normalidad. En junio tuve la oportunidad de leer Adventureman, y debo decir que fue un gran primer número. La Legión de Superhéroes estuvo tan bien como siempre. Pero mi cómic favorito del mes fue The Boys: Dear Becky, Garth Ennis ha regresado a una de sus creaciones más populares, y el resultado es magnífico. Y ahora, sin más preámbulos, aquí están los cómics de junio:

ADVENTUREMAN #1
Esta es la leyenda del héroe más grande de todos, ADVENTUREMAN, que terminó en un suspenso desgarrador con nuestro héroe frente a la ejecución de la vil mano de su ultra - némesis Barón Bizarro en la víspera del Macabro-Apocalipsis... ¿o no? 80 años después de su aparente desaparición, una madre soltera y su hijo Tommy, fan de ADVENTUREMAN, parecen ser las únicas dos personas vivas que recuerdan las emocionantes sagas de ADVENTUREMAN... ¡pero en ese recuerdo arde la chispa de la resurrección! Donde terminó esa historia ... ¡comienza otra historia!

BOYS DEAR BECKY #1
12 años después de los acontecimientos de The Boys, Hughie se encuentra de regreso en Escocia, donde tiene la intención de casarse finalmente con Annie en compañía de amigos y familiares. Pero la repentina aparición de un documento peculiar hace que nuestro héroe caiga en picada y amenaza con provocar que los eventos de su pasado de pesadilla se estrellen contra él de la peor manera posible. Había una historia sobre The Boys que Hughie nunca supo. Ahora, le guste o no, la sabrá.

LEGION OF SUPER-HEROES #6
¡Conoced a la última oleada de Legionarios: Gold Lantern, Monster Boy y Doctor Fate! Cada uno una nueva cara en el Universo DC, cada uno con secretos oscuros, y cada uno con una razón para ser parte del objetivo de la Legión de llevar los valores de la Era de los Héroes al siglo XXXI. Y uno de ellos tiene una conexión sorprendente con Jon Kent, también conocido como Superboy. ¡Todo esto y las tensiones entre los Planetas Unidos y la Legión de Super-Héroes se han hecho públicas! ¡El futuro del Universo DC continúa desarrollándose!

TRUE BELIEVERS CAPTAIN MARVEL NEW MS MARVEL #1
Reimpresión Ms. Marvel (1977) # 20 Calificación T

July 1, 2020

June Films

In June, while California shyly attempted to reactive the economy and loosen the quarantine restrictions, we had the chance to watch 3 fascinating productions. Roma (2018) is an extraordinary black and white autobiographical film directed and written by Alfonso Cuarón. Roma is the name of the neighborhood in which the filmmaker grew up, in the capital of Mexico. Told from the perspective of a domestic worker, Roma follows the vicissitudes of a middle-class family and the struggles of women, both privileged and underprivileged. Cuarón captures the magic of yesteryear cinema and the passion for his past and his city, while creating strong, complex and captivating characters. There are moments of surreal beauty, despair, sadness but also moments of pure joy and emotional intensity. It’s not surprising to see why it has won so many awards, definitely one of the top 5 best films of 2018! 

Guillermo del Toro directed The Shape of Water (2017), a homage to monster movies from the 50s and a unique creative exercise that took everyone by surprise. Instead of horror this is actually an impossible love story between an aquatic creature and Sally Hawkins (Blue Jasmine), a mute woman who works as a cleaning lady in a laboratory. From the very beginning we can clearly see this was a passion project and I think we immediately feel immersed not just in water but also in del Toro’s proposal. I don’t think another director would’ve been able to convince us that a human could fall in love with a monster, but here not only we believe that but we also understand why any other normal romantic possibilities are forfeit. The cast also includes the talented Michael Shannon (Take Shelter), who magnificently plays the villainous role, and Richard Jenkins, admirable in his role as a gay old man who, in his own way, is as much an outcast as the protagonists. 

Sean Baker’s The Florida Project (2017) is an unusual movie that focuses on a group of low income people that live near the tourist attraction of Disney in Orlando, Florida. The only professional actor here is Willem Dafoe (4:44 Last Day on Earth) and the rest of the characters are played by amateur actors and actresses. The result is a strangely realistic, quite brutal and very unapologetic approach to what poverty means in one of the richest nations of the world. The story is told from the point of view of a neglected child who learns how to survive in a harsh reality and who is mistreated by her mother, a woman who prefers to get high all the time, and who is willing to prostitute herself, scam tourists or do many other things so that she can pay for rent. 
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________

En junio, mientras California intentó tímidamente reactivar la economía y aflojar las restricciones de la cuarentena, tuvimos la oportunidad de ver 3 producciones fascinantes. Roma (2018) es una extraordinaria película autobiográfica a blanco y negro, dirigida y escrita por Alfonso Cuarón. Roma es el nombre del barrio en el que creció el cineasta, en la capital de México. Contada desde la perspectiva de una trabajadora doméstica, Roma sigue las vicisitudes de una familia de clase media y las luchas de las mujeres, tanto privilegiadas como desfavorecidas. Cuarón captura la magia del cine de antaño y la pasión por su pasado y su ciudad, a la vez que crea personajes fuertes, complejos y cautivadores. Hay momentos de belleza surrealista, desesperación, tristeza, pero también momentos de pura alegría e intensidad emocional. No es sorprendente ver por qué ha ganado tantos premios, ¡definitivamente una de las 5 mejores películas del 2018!

Guillermo del Toro dirigió The Shape of Water (2017), un homenaje a las películas de monstruos de los 50s y un ejercicio creativo único que sorprendió a todos. En lugar de horror, esta es de hecho una historia de amor imposible entre una criatura acuática y Sally Hawkins (Blue Jasmine), una mujer muda que trabaja como empleada de limpieza en un laboratorio. Desde el principio podemos ver claramente que este fue un proyecto fruto de la pasión del cineasta y creo que inmediatamente nos sentimos inmersos no sólo en el agua sino también en la propuesta de del Toro. No creo que otro director hubiese podido convencernos de que una humana podría enamorarse de un monstruo, pero aquí no sólo creemos eso, sino que también entendemos por qué otras posibilidades románticas normales quedan descartadas. El reparto también incluye al talentoso Michael Shannon (Take Shelter), que desempeña magníficamente el papel de villano, y Richard Jenkins, admirable en su papel de anciano gay que, a su manera, es tan marginal como los protagonistas.

The Florida Project (2017), de Sean Baker, es una película inusual que se centra en un grupo de personas de bajos ingresos que viven cerca de las atracciones turísticas de Disney en Orlando, Florida. El único actor profesional aquí es Willem Dafoe (4:44 Last Day on Earth) y el resto de los personajes son interpretados por actores y actrices amateur. El resultado es una visión extrañamente realista, bastante brutal y muy poco arrepentida de lo que significa la pobreza en una de las naciones más ricas del mundo. La historia se cuenta desde el punto de vista de una niña desatendida que aprende a sobrevivir en una dura realidad y que es descuidada por su madre, una mujer que prefiere drogarse todo el tiempo y que está dispuesta a prostituirse, estafar turistas o hacer muchas otras cosas con tal de poder pagar el alquiler.

June 16, 2020

May Comic Books / Cómics de mayo

Diamond Distribution is slowly returning to life, and that means I'll be getting more new comics soon. Dollhouse #6 would be the best issue of the month, however I absolutely loved Cinema Purgatorio and I'm just admiring the deluxe edition of Byrne's second volume of his Marvel Universe. Amazing stuff! And now, without further ado, here are May comics as per solicitations:

CINEMA PURGATORIO #14
(W) Alan Moore & Various (A) Kevin O'Neil & Various (CA) Gabriel Andrade. Join a master class of sequential artisans as they spin stories to terrify and delight in the finest anthology in comics. Now showing: Cinema Purgatorio by Alan Moore and Kevin O'Neill, A More Perfect Union by Max Brooks and Gabriel Andrade, Code Pru by Garth Ennis and Raulo Caceres, Modded by Kieron Gillen and Nahuel Lopez, and The Vast by Christos Gage and Gabriel Andrade. Each story has its own cover by the series artist and there is also an Ancient Tome Premium edition limited to 1000 copies.

DOLLHOUSE #6
(W) Mike Carey (A) Peter Gross, Vince Locke (CA) Jay Anacleto. Nobody leaves the Dollhouse. All will be weighed. Only one can prevail.

MARVEL UNIVERSE BY JOHN BYRNE OMNIBUS HC VOL. 2
Legendary creator John Byrne's incredible influence extends to every corner of the Marvel Universe! Thrill to Byrne's full runs on IRON FIST, STAR BRAND, MARVEL TWO-IN-ONE and more - alongside his blockbuster She-Hulk graphic novel, a Daredevil/Ghost Rider crossover, the debut of a Lost Generation of heroes, and a score of rarities - some never before reprinted! Witness Byrne's signature takes on Spider-Man, the Avengers, Black Panther, Hulk, Tigra, Iron Man, the Thing, Red Skull, Magneto and more! COLLECTING: MARVEL PREMIERE 25; IRON FIST (1975) 1-15; MARVEL TEAMUP (1972) 63-64, 100 (B STORY); MARVEL CHILLERS 6; DAREDEVIL (1964) 138; GHOST RIDER (1973) 20; CHAMPIONS (1975) 17; INCREDIBLE HULK ANNUAL 7; IRON MAN (1968) 118; MARVEL TWO-IN-ONE (1974) 43, 50, 53-55; AVENGERS ANNUAL 13; MARVEL GRAPHIC NOVEL 18: THE SENSATIONAL SHE-HULK; STAR BRAND 11-13, 14-18 (A STORIES), 19; NEW MUTANTS (1983) 75; MARVEL: THE LOST GENERATION 12-1; MATERIAL FROM GIANT-SIZE DRACULA 5; BIZARRE ADVENTURES 31; CAPTAIN AMERICA (1968) 350; X-FACTOR ANNUAL 4; MARVEL COMICS PRESENTS (1988) 79; HULK (1999) 1
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________

La Distribuidora Diamond está volviendo lentamente a la vida, y eso significa que pronto obtendré más cómics nuevos. Dollhouse # 6 sería el mejor número del mes, sin embargo, me encantó Cinema Purgatorio y admiro la edición de lujo del segundo volumen del Universo Marvel de Byrne. Una cosa espectacular. Y ahora, sin más preámbulos, aquí están los cómics de mayo:

CINEMA PURGATORIO #14
Uníos a una clase magistral de artesanos secuenciales con historias que aterrorizan y deleitan en la mejor antología de cómics. Ahora se muestran: Cinema Purgatorio de Alan Moore y Kevin O'Neill, A More Perfect Union de Max Brooks y Gabriel Andrade, Code Pru de Garth Ennis y Raulo Caceres, Modded por Kieron Gillen y Nahuel Lopez, y The Vast de Christos Gage y Gabriel Andrade. Cada historia tiene su propia portada por el artista de la serie y también hay una edición Premium de Ancient Tome limitada a 1000 copias.

DOLLHOUSE #6
Nadie sale de la casa de muñecas. Todo será pesado. Sólo uno puede prevalecer.

MARVEL UNIVERSE BY JOHN BYRNE OMNIBUS HC VOL. 2
¡La increíble influencia del creador legendario John Byrne se extiende a todos los rincones del Universo Marvel! Emocionantes etapas completas de Byrne en IRON FIST, STAR BRAND, MARVEL TWO-IN-ONE y más, junto con su exitosa novela gráfica She-Hulk, un crossover Daredevil / Ghost Rider, el debut de una generación perdida de héroes y una veintena de rarezas - algunas nunca antes reimpresas! ¡Sé testigo de la firma de Byrne en Spider-Man, los Vengadores, Black Panther, Hulk, Tigra, Iron Man, The Thing, Red Skull, Magneto y más! RECOGIDA: MARVEL PREMIERE 25; Puño de hierro (1975) 1-15; MARVEL TEAMUP (1972) 63-64, 100 (B HISTORIA); MARVEL CHILLERS 6; DAREDEVIL (1964) 138; JINETE FANTASMA (1973) 20; CAMPEONES (1975) 17; INCREÍBLE HULK ANUAL 7; Iron Man (1968) 118; MARVEL TWO-IN-ONE (1974) 43, 50, 53-55; AVENGERS ANUAL 13; MARVEL GRAPHIC NOVEL 18: EL SHE-HULK SENSACIONAL; MARCA ESTRELLA 11-13, 14-18 (HISTORIAS), 19; NUEVOS MUTANTES (1983) 75; MARAVILLA: LA GENERACIÓN PERDIDA 12-1; MATERIAL DE DRÁCULA DE TAMAÑO GIGANTE 5; AVENTURAS DE BIZARRA 31; CAPITÁN AMÉRICA (1968) 350; X-FACTOR ANUAL 4; MARVEL COMICS PRESENTS (1988) 79; HULK (1999) 1

June 3, 2020

The Avengers # 2 & 3 - Kurt Busiek & George Pérez

Last month, I reviewed the first issue of Avengers, by Kurt Busiek and George Pérez. For a really long time now, I had been planning on writing about my favorite Avengers run, but it wasn’t possible for me to do so, until recently. I had been considering buying the Avengers omnibus, and as much as I love these oversized, deluxe hardcover books, I really wanted to get all the original editions. The reason is simple: when I first read Avengers # 27, I immediately became interested in the letters column and the wonderful Stan Lee’s Soapbox,  a special section which was included in every issue. The comic books also include additional pages with recaps and information about the Avengers which have a nostalgic value to me, and I’m sure most of that would’ve been omitted in the omnibus edition.

“The Call” (Avengers # 2, March 1998) and “Fata Morgana” (Avengers # 3, April 1998) are the second and third installments of “Once an Avenger…”, describing the lives of Marvel’s mightiest heroes in an alternative reality built by Morgan Le Fey who now has unlimited power after stealing the Twilight Sword from Asgard. In “The Call”, we see Scarlet Witch trying to escape from Morgan’s dungeons while Captain America realizes that he’s living in an alternative reality. After much struggle, Captain America manages to wake up a few Avengers, but most of them are still under the influence of Morgan’s powerful enchantments. 

Since Morgan Le Fey was the adversary of King Arthur and the wizard Merlin, it’s only natural that she feels more comfortable in medieval surroundings, so the world that she builds doesn’t look at all like the 20th century. Pérez does an extraordinary work here, modifying all the costumes so that the Avengers can have a more medieval look. Busiek also excels here, by changing the way the heroes express themselves and by creating situations that seem to come from a different era.

In “Fata Morgana” we have the final confrontation between Scarlet Witch and Morgan Le Fey. Of course, here probably the biggest surprise for the fans was the fact that Wonder Man reappears, even though he was supposed to be dead. Scarlet Witch is able to summon Wonder Man and his presence takes Morgan by surprise.
The Queen's Vengeance / la Venganza de la Reina
Just like in the first issue, Pérez draws some extraordinary pages here. There is a double-page spread that shows the Queen's Vengeance, id est, the elite guard formed by the most powerful Avengers; it is magnificent to see how Pérez conveys power, velocity, grace and greatness, even though the superheroes have been mind-controlled by Morgan Le Fay. There is another amazing double-page in which we have the entire Avengers fighting against Captain America and his other five allies; this is a powerful image and just like the previous double-page spread it is especially meaningful in terms of costumes, as Perez has redesigned all of the costumes to make the heroes look more medieval while retaining that which makes them unique and emphasizing their extraordinary abilities.
Captain America & Hawkeye
There are other two pages that I find very impressive: first, the one that shows Wanda Maximoff, AKA the Scarlet Witch, defying the all-too-powerful Morgan Le Fay; second, the page in which all of the Avengers are supporting Wanda who is at the front of the line fighting with all her power against Morgan Le Fay, here the V-formation intensifies the scene while making a reference to the Avengers themselves who shall be victorious. The artistic team of these and future issues is completed by Al Vey, a great inker that really knows how to enhance Pérez’s pencils, and Tom Smith, a colorist that does an amazing job by combining a classic coloring approach with the new technologies at his disposal in the late 90s. 
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________

El mes pasado, reseñé el primer número de Avengers, de Kurt Busiek y George Pérez. Durante mucho tiempo, había planeado escribir sobre mi etapa favorita de los Vengadores, pero ello no fue posible sino hasta hace poco. Había estado considerando comprar la edición ómnibus de los Vengadores, y por mucho que me encantan estos libros de tapa dura de lujo y de gran tamaño, realmente quería obtener todas las ediciones originales. La razón es simple: cuando leí Avengers # 27 por primera vez, inmediatamente me interesé en la columna de cartas y en el maravilloso Soapbox de Stan Lee, una sección especial que se incluía en cada número. Los cómics también incluyen páginas adicionales con resúmenes e información sobre los Vengadores que tienen un valor nostálgico para mí, y estoy seguro de que la mayor parte de eso se habría omitido en la edición ómnibus.
Avengers versus Avengers
“La llamada” (Avengers # 2, marzo de 1998) y “Fata Morgana” (Avengers # 3, abril de 1998) son la segunda y tercera entrega de “Una vez un vengador...”, que describe la vida de los héroes más poderosos de Marvel en una realidad alternativa construida por Morgan Le Fey, que ahora tiene poder ilimitado después de robar la Espada Crepuscular de Asgard. En “La llamada”, vemos a Scarlet Witch tratando de escapar de las mazmorras de Morgan mientras el Capitán América se da cuenta de que está viviendo en una realidad alternativa. Después de mucha lucha, el Capitán América logra despertar a algunos Vengadores, pero la mayoría de ellos todavía está bajo la influencia de los poderosos echizos de Morgan.

Como Morgan Le Fey era la adversaria del rey Arturo y el mago Merlín, es natural que se sienta más cómoda en un entorno medieval, por lo que el mundo que construye no se parece en nada al siglo XX. Pérez hace un trabajo extraordinario aquí, modificando todos los trajes para que los Vengadores puedan tener un aspecto más medieval. Busiek también se destaca aquí, al cambiar la forma en que los héroes se expresan y al crear situaciones que parecen provenir de una época diferente.
Morgan Le Fey versus Scarlet Witch
En “Fata Morgana” tenemos la confrontación final entre Scarlet Witch y Morgan Le Fey. Por supuesto, aquí probablemente la mayor sorpresa para los fanáticos fue el hecho de que Wonder Man reaparece, a pesar de que se suponía que estaba muerto. Scarlet Witch puede convocar a Wonder Man y su presencia toma a Morgan por sorpresa.

Al igual que en el primer número, Pérez dibuja algunas páginas extraordinarias aquí. Hay una doble página que muestra la Venganza de la Reina, es decir, la guardia de élite formada por los Vengadores más poderosos; es magnífico ver cómo Pérez transmite poder, velocidad, gracia y grandeza, a pesar de que los superhéroes han sido controlados mentalmente por Morgan Le Fay. Hay otra sorprendente doble página en la que tenemos a los Vengadores al completo luchando contra el Capitán América y sus otros cinco aliados; esta es una imagen poderosa y, al igual que la doble página anterior, es especialmente significativa en términos de trajes, ya que Pérez ha rediseñado todos los uniformes para que los héroes se vean más medievales, conservando lo que los hace únicos y enfatizando sus habilidades extraordinarias. 
The Avengers
Hay otras dos páginas que me parecen muy impresionantes: primero, la que muestra a Wanda Maximoff, también conocida como la Bruja Escarlata, desafiando a la todopoderosa Morgan Le Fay; segundo, la página en la que todos los Vengadores apoyan a Wanda que está al frente de la línea luchando con todo su poder contra Morgan Le Fay, aquí la formación en V intensifica la escena mientras que hace referencia a los Vengadores mismos que serán victorioso. El equipo artístico de estos y futuros números es completado por Al Vey, un gran entintador que realmente sabe cómo mejorar los lápices de Pérez, y Tom Smith, un colorista que hace un trabajo increíble al combinar un enfoque clásico del color con las nuevas tecnologías a su disposición a finales de los 90s.