July 3, 2020

June comics / cómics de junio

Very slowly, the comic book industry seems to be getting back to normal. In June I had the chance to read Adventureman, and I must say it was a great first issue. The Legion of Super-Heroes was as good as usual. But my favorite comic of the month was The Boys: Dear Becky, Garth Ennis has returned to one of his most popular creations, and the result is magnificent. And now, without further ado, here are June comics as per solicitations:

ADVENTUREMAN #1
(W) Matt Fraction (A/CA) Terry Dodson, Rachel Dodson. SERIES PREMIERE! A CATACLYSMIC ADVENTURE DECADES IN THE MAKING! In this WILDLY AFFORDABLE TRIPLE-LENGTH FIRST ISSUE, revisit how the legend of the greatest pulp hero of them all, ADVENTUREMAN, ended in a heartbreaking CLIFFHANGER with our hero facing execution at the vile hand of his ultra-nemesis BARON BIZARRE on the eve of the MACABRAPOCALYPSE...or did it?!? Eighty years after his apparent demise, single mother Claire and her Adventurefan son Tommy seem to be the only two people alive that remember the thrilling ADVENTUREMAN sagas...but from that memory burns THE SPARK OF RESURRECTION! WHERE HIS STORY ENDED...HER STORY BEGINS! This sense-obliterating, earth-shaking, imagination-quaking adventure that spans generations comes to you from MATT FRACTION (SEX CRIMINALS, Hawkeye) and TERRY & RACHEL DODSON (X-Men/Fantastic Four, RED ONE)!!!

BOYS DEAR BECKY #1
(W) Garth Ennis (A) Russell Braun (CA) Darick Robertson. Twelve years after the events of The Boys, Hughie finds himself back home in Scotland where he intends to finally marry Annie in the company of friends and family. But the sudden appearance of a peculiar document sends our hero into a tailspin and threatens to bring the events of his nightmarish past crashing down on him in the worst possible way. There was one story about The Boys that Hughie never knew. Now, whether he likes it or not, he's going to.

LEGION OF SUPER-HEROES #6
(W) Brian Michael Bendis (A/CA) Ryan Sook, Travis Moore. Meet the latest crop of Legionnaires: Gold Lantern! Monster Boy! Doctor Fate! Each a new face in the DC Universe, each with dark secrets, and each with a reason to be part of the Legion's goal to bring the values of the Age of Heroes to the 31st century. And one of them has a surprising connection to Jon Kent, a.k.a. Superboy. All of this and the tensions between the United Planets and the Legion of Super-Heroes have gone public! The future of the DC Universe continues to unfold!

TRUE BELIEVERS CAPTAIN MARVEL NEW MS MARVEL #1
Reprinting Ms. Marvel (1977) #20 Rated T
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________

Muy lentamente, la industria del cómic parece estar volviendo a la normalidad. En junio tuve la oportunidad de leer Adventureman, y debo decir que fue un gran primer número. La Legión de Superhéroes estuvo tan bien como siempre. Pero mi cómic favorito del mes fue The Boys: Dear Becky, Garth Ennis ha regresado a una de sus creaciones más populares, y el resultado es magnífico. Y ahora, sin más preámbulos, aquí están los cómics de junio:

ADVENTUREMAN #1
Esta es la leyenda del héroe más grande de todos, ADVENTUREMAN, que terminó en un suspenso desgarrador con nuestro héroe frente a la ejecución de la vil mano de su ultra - némesis Barón Bizarro en la víspera del Macabro-Apocalipsis... ¿o no? 80 años después de su aparente desaparición, una madre soltera y su hijo Tommy, fan de ADVENTUREMAN, parecen ser las únicas dos personas vivas que recuerdan las emocionantes sagas de ADVENTUREMAN... ¡pero en ese recuerdo arde la chispa de la resurrección! Donde terminó esa historia ... ¡comienza otra historia!

BOYS DEAR BECKY #1
12 años después de los acontecimientos de The Boys, Hughie se encuentra de regreso en Escocia, donde tiene la intención de casarse finalmente con Annie en compañía de amigos y familiares. Pero la repentina aparición de un documento peculiar hace que nuestro héroe caiga en picada y amenaza con provocar que los eventos de su pasado de pesadilla se estrellen contra él de la peor manera posible. Había una historia sobre The Boys que Hughie nunca supo. Ahora, le guste o no, la sabrá.

LEGION OF SUPER-HEROES #6
¡Conoced a la última oleada de Legionarios: Gold Lantern, Monster Boy y Doctor Fate! Cada uno una nueva cara en el Universo DC, cada uno con secretos oscuros, y cada uno con una razón para ser parte del objetivo de la Legión de llevar los valores de la Era de los Héroes al siglo XXXI. Y uno de ellos tiene una conexión sorprendente con Jon Kent, también conocido como Superboy. ¡Todo esto y las tensiones entre los Planetas Unidos y la Legión de Super-Héroes se han hecho públicas! ¡El futuro del Universo DC continúa desarrollándose!

TRUE BELIEVERS CAPTAIN MARVEL NEW MS MARVEL #1
Reimpresión Ms. Marvel (1977) # 20 Calificación T

July 1, 2020

June Films

In June, while California shyly attempted to reactive the economy and loosen the quarantine restrictions, we had the chance to watch 3 fascinating productions. Roma (2018) is an extraordinary black and white autobiographical film directed and written by Alfonso Cuarón. Roma is the name of the neighborhood in which the filmmaker grew up, in the capital of Mexico. Told from the perspective of a domestic worker, Roma follows the vicissitudes of a middle-class family and the struggles of women, both privileged and underprivileged. Cuarón captures the magic of yesteryear cinema and the passion for his past and his city, while creating strong, complex and captivating characters. There are moments of surreal beauty, despair, sadness but also moments of pure joy and emotional intensity. It’s not surprising to see why it has won so many awards, definitely one of the top 5 best films of 2018! 

Guillermo del Toro directed The Shape of Water (2017), a homage to monster movies from the 50s and a unique creative exercise that took everyone by surprise. Instead of horror this is actually an impossible love story between an aquatic creature and Sally Hawkins (Blue Jasmine), a mute woman who works as a cleaning lady in a laboratory. From the very beginning we can clearly see this was a passion project and I think we immediately feel immersed not just in water but also in del Toro’s proposal. I don’t think another director would’ve been able to convince us that a human could fall in love with a monster, but here not only we believe that but we also understand why any other normal romantic possibilities are forfeit. The cast also includes the talented Michael Shannon (Take Shelter), who magnificently plays the villainous role, and Richard Jenkins, admirable in his role as a gay old man who, in his own way, is as much an outcast as the protagonists. 

Sean Baker’s The Florida Project (2017) is an unusual movie that focuses on a group of low income people that live near the tourist attraction of Disney in Orlando, Florida. The only professional actor here is Willem Dafoe (4:44 Last Day on Earth) and the rest of the characters are played by amateur actors and actresses. The result is a strangely realistic, quite brutal and very unapologetic approach to what poverty means in one of the richest nations of the world. The story is told from the point of view of a neglected child who learns how to survive in a harsh reality and who is mistreated by her mother, a woman who prefers to get high all the time, and who is willing to prostitute herself, scam tourists or do many other things so that she can pay for rent. 
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________

En junio, mientras California intentó tímidamente reactivar la economía y aflojar las restricciones de la cuarentena, tuvimos la oportunidad de ver 3 producciones fascinantes. Roma (2018) es una extraordinaria película autobiográfica a blanco y negro, dirigida y escrita por Alfonso Cuarón. Roma es el nombre del barrio en el que creció el cineasta, en la capital de México. Contada desde la perspectiva de una trabajadora doméstica, Roma sigue las vicisitudes de una familia de clase media y las luchas de las mujeres, tanto privilegiadas como desfavorecidas. Cuarón captura la magia del cine de antaño y la pasión por su pasado y su ciudad, a la vez que crea personajes fuertes, complejos y cautivadores. Hay momentos de belleza surrealista, desesperación, tristeza, pero también momentos de pura alegría e intensidad emocional. No es sorprendente ver por qué ha ganado tantos premios, ¡definitivamente una de las 5 mejores películas del 2018!

Guillermo del Toro dirigió The Shape of Water (2017), un homenaje a las películas de monstruos de los 50s y un ejercicio creativo único que sorprendió a todos. En lugar de horror, esta es de hecho una historia de amor imposible entre una criatura acuática y Sally Hawkins (Blue Jasmine), una mujer muda que trabaja como empleada de limpieza en un laboratorio. Desde el principio podemos ver claramente que este fue un proyecto fruto de la pasión del cineasta y creo que inmediatamente nos sentimos inmersos no sólo en el agua sino también en la propuesta de del Toro. No creo que otro director hubiese podido convencernos de que una humana podría enamorarse de un monstruo, pero aquí no sólo creemos eso, sino que también entendemos por qué otras posibilidades románticas normales quedan descartadas. El reparto también incluye al talentoso Michael Shannon (Take Shelter), que desempeña magníficamente el papel de villano, y Richard Jenkins, admirable en su papel de anciano gay que, a su manera, es tan marginal como los protagonistas.

The Florida Project (2017), de Sean Baker, es una película inusual que se centra en un grupo de personas de bajos ingresos que viven cerca de las atracciones turísticas de Disney en Orlando, Florida. El único actor profesional aquí es Willem Dafoe (4:44 Last Day on Earth) y el resto de los personajes son interpretados por actores y actrices amateur. El resultado es una visión extrañamente realista, bastante brutal y muy poco arrepentida de lo que significa la pobreza en una de las naciones más ricas del mundo. La historia se cuenta desde el punto de vista de una niña desatendida que aprende a sobrevivir en una dura realidad y que es descuidada por su madre, una mujer que prefiere drogarse todo el tiempo y que está dispuesta a prostituirse, estafar turistas o hacer muchas otras cosas con tal de poder pagar el alquiler.

June 16, 2020

May Comic Books / Cómics de mayo

Diamond Distribution is slowly returning to life, and that means I'll be getting more new comics soon. Dollhouse #6 would be the best issue of the month, however I absolutely loved Cinema Purgatorio and I'm just admiring the deluxe edition of Byrne's second volume of his Marvel Universe. Amazing stuff! And now, without further ado, here are May comics as per solicitations:

CINEMA PURGATORIO #14
(W) Alan Moore & Various (A) Kevin O'Neil & Various (CA) Gabriel Andrade. Join a master class of sequential artisans as they spin stories to terrify and delight in the finest anthology in comics. Now showing: Cinema Purgatorio by Alan Moore and Kevin O'Neill, A More Perfect Union by Max Brooks and Gabriel Andrade, Code Pru by Garth Ennis and Raulo Caceres, Modded by Kieron Gillen and Nahuel Lopez, and The Vast by Christos Gage and Gabriel Andrade. Each story has its own cover by the series artist and there is also an Ancient Tome Premium edition limited to 1000 copies.

DOLLHOUSE #6
(W) Mike Carey (A) Peter Gross, Vince Locke (CA) Jay Anacleto. Nobody leaves the Dollhouse. All will be weighed. Only one can prevail.

MARVEL UNIVERSE BY JOHN BYRNE OMNIBUS HC VOL. 2
Legendary creator John Byrne's incredible influence extends to every corner of the Marvel Universe! Thrill to Byrne's full runs on IRON FIST, STAR BRAND, MARVEL TWO-IN-ONE and more - alongside his blockbuster She-Hulk graphic novel, a Daredevil/Ghost Rider crossover, the debut of a Lost Generation of heroes, and a score of rarities - some never before reprinted! Witness Byrne's signature takes on Spider-Man, the Avengers, Black Panther, Hulk, Tigra, Iron Man, the Thing, Red Skull, Magneto and more! COLLECTING: MARVEL PREMIERE 25; IRON FIST (1975) 1-15; MARVEL TEAMUP (1972) 63-64, 100 (B STORY); MARVEL CHILLERS 6; DAREDEVIL (1964) 138; GHOST RIDER (1973) 20; CHAMPIONS (1975) 17; INCREDIBLE HULK ANNUAL 7; IRON MAN (1968) 118; MARVEL TWO-IN-ONE (1974) 43, 50, 53-55; AVENGERS ANNUAL 13; MARVEL GRAPHIC NOVEL 18: THE SENSATIONAL SHE-HULK; STAR BRAND 11-13, 14-18 (A STORIES), 19; NEW MUTANTS (1983) 75; MARVEL: THE LOST GENERATION 12-1; MATERIAL FROM GIANT-SIZE DRACULA 5; BIZARRE ADVENTURES 31; CAPTAIN AMERICA (1968) 350; X-FACTOR ANNUAL 4; MARVEL COMICS PRESENTS (1988) 79; HULK (1999) 1
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________

La Distribuidora Diamond está volviendo lentamente a la vida, y eso significa que pronto obtendré más cómics nuevos. Dollhouse # 6 sería el mejor número del mes, sin embargo, me encantó Cinema Purgatorio y admiro la edición de lujo del segundo volumen del Universo Marvel de Byrne. Una cosa espectacular. Y ahora, sin más preámbulos, aquí están los cómics de mayo:

CINEMA PURGATORIO #14
Uníos a una clase magistral de artesanos secuenciales con historias que aterrorizan y deleitan en la mejor antología de cómics. Ahora se muestran: Cinema Purgatorio de Alan Moore y Kevin O'Neill, A More Perfect Union de Max Brooks y Gabriel Andrade, Code Pru de Garth Ennis y Raulo Caceres, Modded por Kieron Gillen y Nahuel Lopez, y The Vast de Christos Gage y Gabriel Andrade. Cada historia tiene su propia portada por el artista de la serie y también hay una edición Premium de Ancient Tome limitada a 1000 copias.

DOLLHOUSE #6
Nadie sale de la casa de muñecas. Todo será pesado. Sólo uno puede prevalecer.

MARVEL UNIVERSE BY JOHN BYRNE OMNIBUS HC VOL. 2
¡La increíble influencia del creador legendario John Byrne se extiende a todos los rincones del Universo Marvel! Emocionantes etapas completas de Byrne en IRON FIST, STAR BRAND, MARVEL TWO-IN-ONE y más, junto con su exitosa novela gráfica She-Hulk, un crossover Daredevil / Ghost Rider, el debut de una generación perdida de héroes y una veintena de rarezas - algunas nunca antes reimpresas! ¡Sé testigo de la firma de Byrne en Spider-Man, los Vengadores, Black Panther, Hulk, Tigra, Iron Man, The Thing, Red Skull, Magneto y más! RECOGIDA: MARVEL PREMIERE 25; Puño de hierro (1975) 1-15; MARVEL TEAMUP (1972) 63-64, 100 (B HISTORIA); MARVEL CHILLERS 6; DAREDEVIL (1964) 138; JINETE FANTASMA (1973) 20; CAMPEONES (1975) 17; INCREÍBLE HULK ANUAL 7; Iron Man (1968) 118; MARVEL TWO-IN-ONE (1974) 43, 50, 53-55; AVENGERS ANUAL 13; MARVEL GRAPHIC NOVEL 18: EL SHE-HULK SENSACIONAL; MARCA ESTRELLA 11-13, 14-18 (HISTORIAS), 19; NUEVOS MUTANTES (1983) 75; MARAVILLA: LA GENERACIÓN PERDIDA 12-1; MATERIAL DE DRÁCULA DE TAMAÑO GIGANTE 5; AVENTURAS DE BIZARRA 31; CAPITÁN AMÉRICA (1968) 350; X-FACTOR ANUAL 4; MARVEL COMICS PRESENTS (1988) 79; HULK (1999) 1

June 3, 2020

The Avengers # 2 & 3 - Kurt Busiek & George Pérez

Last month, I reviewed the first issue of Avengers, by Kurt Busiek and George Pérez. For a really long time now, I had been planning on writing about my favorite Avengers run, but it wasn’t possible for me to do so, until recently. I had been considering buying the Avengers omnibus, and as much as I love these oversized, deluxe hardcover books, I really wanted to get all the original editions. The reason is simple: when I first read Avengers # 27, I immediately became interested in the letters column and the wonderful Stan Lee’s Soapbox,  a special section which was included in every issue. The comic books also include additional pages with recaps and information about the Avengers which have a nostalgic value to me, and I’m sure most of that would’ve been omitted in the omnibus edition.

“The Call” (Avengers # 2, March 1998) and “Fata Morgana” (Avengers # 3, April 1998) are the second and third installments of “Once an Avenger…”, describing the lives of Marvel’s mightiest heroes in an alternative reality built by Morgan Le Fey who now has unlimited power after stealing the Twilight Sword from Asgard. In “The Call”, we see Scarlet Witch trying to escape from Morgan’s dungeons while Captain America realizes that he’s living in an alternative reality. After much struggle, Captain America manages to wake up a few Avengers, but most of them are still under the influence of Morgan’s powerful enchantments. 

Since Morgan Le Fey was the adversary of King Arthur and the wizard Merlin, it’s only natural that she feels more comfortable in medieval surroundings, so the world that she builds doesn’t look at all like the 20th century. Pérez does an extraordinary work here, modifying all the costumes so that the Avengers can have a more medieval look. Busiek also excels here, by changing the way the heroes express themselves and by creating situations that seem to come from a different era.

In “Fata Morgana” we have the final confrontation between Scarlet Witch and Morgan Le Fey. Of course, here probably the biggest surprise for the fans was the fact that Wonder Man reappears, even though he was supposed to be dead. Scarlet Witch is able to summon Wonder Man and his presence takes Morgan by surprise.
The Queen's Vengeance / la Venganza de la Reina
Just like in the first issue, Pérez draws some extraordinary pages here. There is a double-page spread that shows the Queen's Vengeance, id est, the elite guard formed by the most powerful Avengers; it is magnificent to see how Pérez conveys power, velocity, grace and greatness, even though the superheroes have been mind-controlled by Morgan Le Fay. There is another amazing double-page in which we have the entire Avengers fighting against Captain America and his other five allies; this is a powerful image and just like the previous double-page spread it is especially meaningful in terms of costumes, as Perez has redesigned all of the costumes to make the heroes look more medieval while retaining that which makes them unique and emphasizing their extraordinary abilities.
Captain America & Hawkeye
There are other two pages that I find very impressive: first, the one that shows Wanda Maximoff, AKA the Scarlet Witch, defying the all-too-powerful Morgan Le Fay; second, the page in which all of the Avengers are supporting Wanda who is at the front of the line fighting with all her power against Morgan Le Fay, here the V-formation intensifies the scene while making a reference to the Avengers themselves who shall be victorious. The artistic team of these and future issues is completed by Al Vey, a great inker that really knows how to enhance Pérez’s pencils, and Tom Smith, a colorist that does an amazing job by combining a classic coloring approach with the new technologies at his disposal in the late 90s. 
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________

El mes pasado, reseñé el primer número de Avengers, de Kurt Busiek y George Pérez. Durante mucho tiempo, había planeado escribir sobre mi etapa favorita de los Vengadores, pero ello no fue posible sino hasta hace poco. Había estado considerando comprar la edición ómnibus de los Vengadores, y por mucho que me encantan estos libros de tapa dura de lujo y de gran tamaño, realmente quería obtener todas las ediciones originales. La razón es simple: cuando leí Avengers # 27 por primera vez, inmediatamente me interesé en la columna de cartas y en el maravilloso Soapbox de Stan Lee, una sección especial que se incluía en cada número. Los cómics también incluyen páginas adicionales con resúmenes e información sobre los Vengadores que tienen un valor nostálgico para mí, y estoy seguro de que la mayor parte de eso se habría omitido en la edición ómnibus.
Avengers versus Avengers
“La llamada” (Avengers # 2, marzo de 1998) y “Fata Morgana” (Avengers # 3, abril de 1998) son la segunda y tercera entrega de “Una vez un vengador...”, que describe la vida de los héroes más poderosos de Marvel en una realidad alternativa construida por Morgan Le Fey, que ahora tiene poder ilimitado después de robar la Espada Crepuscular de Asgard. En “La llamada”, vemos a Scarlet Witch tratando de escapar de las mazmorras de Morgan mientras el Capitán América se da cuenta de que está viviendo en una realidad alternativa. Después de mucha lucha, el Capitán América logra despertar a algunos Vengadores, pero la mayoría de ellos todavía está bajo la influencia de los poderosos echizos de Morgan.

Como Morgan Le Fey era la adversaria del rey Arturo y el mago Merlín, es natural que se sienta más cómoda en un entorno medieval, por lo que el mundo que construye no se parece en nada al siglo XX. Pérez hace un trabajo extraordinario aquí, modificando todos los trajes para que los Vengadores puedan tener un aspecto más medieval. Busiek también se destaca aquí, al cambiar la forma en que los héroes se expresan y al crear situaciones que parecen provenir de una época diferente.
Morgan Le Fey versus Scarlet Witch
En “Fata Morgana” tenemos la confrontación final entre Scarlet Witch y Morgan Le Fey. Por supuesto, aquí probablemente la mayor sorpresa para los fanáticos fue el hecho de que Wonder Man reaparece, a pesar de que se suponía que estaba muerto. Scarlet Witch puede convocar a Wonder Man y su presencia toma a Morgan por sorpresa.

Al igual que en el primer número, Pérez dibuja algunas páginas extraordinarias aquí. Hay una doble página que muestra la Venganza de la Reina, es decir, la guardia de élite formada por los Vengadores más poderosos; es magnífico ver cómo Pérez transmite poder, velocidad, gracia y grandeza, a pesar de que los superhéroes han sido controlados mentalmente por Morgan Le Fay. Hay otra sorprendente doble página en la que tenemos a los Vengadores al completo luchando contra el Capitán América y sus otros cinco aliados; esta es una imagen poderosa y, al igual que la doble página anterior, es especialmente significativa en términos de trajes, ya que Pérez ha rediseñado todos los uniformes para que los héroes se vean más medievales, conservando lo que los hace únicos y enfatizando sus habilidades extraordinarias. 
The Avengers
Hay otras dos páginas que me parecen muy impresionantes: primero, la que muestra a Wanda Maximoff, también conocida como la Bruja Escarlata, desafiando a la todopoderosa Morgan Le Fay; segundo, la página en la que todos los Vengadores apoyan a Wanda que está al frente de la línea luchando con todo su poder contra Morgan Le Fay, aquí la formación en V intensifica la escena mientras que hace referencia a los Vengadores mismos que serán victorioso. El equipo artístico de estos y futuros números es completado por Al Vey, un gran entintador que realmente sabe cómo mejorar los lápices de Pérez, y Tom Smith, un colorista que hace un trabajo increíble al combinar un enfoque clásico del color con las nuevas tecnologías a su disposición a finales de los 90s.

June 2, 2020

Concrete Celebrates Earth Day - Paul Chadwick, Charles Vess & Moebius

I should have probably reviewed this very special one-shot in April, but I only got a chance to read it this week. Although now Earth Day is probably in everyone’s radar, I don’t think it was such a prominent date 30 years ago, which makes this comic even more meaningful. In addition to the 5 stories included in this one-shot, Paul Chadwick, the creator of Concrete, also includes tips about how to protect the environment as well as information about publications of ecologic interest.

In January, when the world was still normal and the word quarantine wasn’t part of our daily life, I went to Chicago, and after walking through Millennium Park I stopped at Graham Crackers Comics and spent an hour or two going through their back-issue bins. I found this issue and decided to buy it immediately, just the cover alone was a good reason to get it, but taking a look at the talented creators involved made it even more tempting, and it was only a dollar anyway (that’s what I love about back issue bins, they’re full of affordable surprises). 

Paul Chadwick’s beautiful cover sets the stones for these contemplative stories that deal with threats to the environment and other ecological concerns. Chadwick writes, pencils and inks “Like Disneyland Only Toxic”, while Lovern Kindzierski colors it. In this strongly political tale, Concrete is preparing to give a speech about the importance of ecology, and he goes against the mindset of the typical American who celebrates exacerbated consumerism and cares little about recycling and saving energy. There is even one particular moment in which Concrete criticizes the US intervention in different countries, and in one of the caption boxes, the narrator reminds us that despite all his good intentions, Concrete is still an American and he’s forgetting to mention other examples of US intervention abroad. This metatextual game adds complexity to an already audacious story that wasn’t designed to merely entertain but rather to foster reflection and critical thinking. 
Paul Chadwick
Based on Henry David Thoreau’s texts, “Earth Streams” is a collection of images wonderfully done by legendary artist Charles Vess. Every one of them is exquisite and gorgeous, and adds their own visual narrative to the rich texts provided by Thoreau. I’m including here the first page of the story, in which everyone can admire the beauty of nature. The second one is poetic and melancholic at the same time, Vess is such a talented artist that he needs only one page to tell a full story, and this particular page works wonderfully with or without text.

Considered by many as the indisputable genius of the comic book medium, French artist Jean Giraud, AKA Moebius, creates a set of unique and impressive pages in which movement, harmony, dynamism and emotion are present in every panel. In “The Still Planet” Moebius writes and draws a fantastic story about two friends who visit a planet that has poisoned itself and is now dead, or so it seems, thanks to their meddling, plants start growing again and an entire alien race is reborn. It’s always fascinating to see Moebius collaborating for an American publisher, as he had previously done for Marvel in Silver Surfer: Parable
Charles Vess
In Paul Chadwick’s “A Billion Conscious Acts” we get to see some of the ways in which our society has damaged the environment, but perhaps the most complex one is Chadwick’s “Stay Tuned for Pearl Harbor”, two stories that develop simultaneously, the first one is Concrete being a political activist and pointing out the multiple ways in which the US could change to prevent global warming, while the second one is one of Concrete’s colleague fantasizing with the possibility of being alive as a different species, with different senses and perceptions, which would allow for a better understanding of the effects of contamination in our world. It’s been 8 years since I reviewed Concrete: Three Uneasy Pieces and I’m glad I decided to revisit Chadwick’s greatest creation. 
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________

Probablemente debería haber revisado este número especial en abril, pero recién tuve la oportunidad de leerlo esta semana. Aunque ahora el Día de la Tierra probablemente esté en el radar de todos, no creo que haya sido una fecha tan destacada hace 30 años, lo que hace que este cómic sea aún más significativo. Además de las 5 historias incluidas en este one-shot, Paul Chadwick, el creador de Concrete, también incluye consejos sobre cómo proteger el medio ambiente, así como información sobre publicaciones de interés ecológico.
Charles Vess
En enero, cuando el mundo todavía era normal y la palabra cuarentena no era parte de nuestra vida diaria, fui a Chicago, y después de caminar por Millennium Park me detuve en Graham Crackers Comics y pasé una o dos horas recorriendo su la tienda. Encontré este cómic y decidí comprarlo de inmediato, solamente la portada ya era una buena razón para obtenerlo, pero al echar un vistazo a los talentosos creadores involucrados la tentación fue mayor, y de todos modos estaba a apenas un dólar (eso es lo que me encanta de las cajas con back issues, están llenas de sorpresas asequibles).

La hermosa portada de Paul Chadwick sienta las bases para estas historias contemplativas que abordan las amenazas al medio ambiente y otras preocupaciones ecológicas. Chadwick escribe, dibuja y entinta "Como Disneyland sólo tóxico", mientras que Lovern Kindzierski colorea. En esta historia fuertemente política, Concrete se está preparando para dar un discurso sobre la importancia de la ecología, y va en contra de la mentalidad del estadounidense típico que celebra el consumismo exacerbado y le importa poco el reciclaje y el ahorro de energía. Incluso hay un momento particular en el que Concrete critica la intervención de Estados Unidos en diferentes países, y en uno de los cuadros de texto, el narrador nos recuerda que a pesar de todas sus buenas intenciones, Concrete sigue siendo estadounidense y se olvida de mencionar otros ejemplos de intervención de Estados Unidos en el extranjero. Este juego metatextual agrega complejidad a una historia ya de por sí audaz que no fue diseñada simplemente para entretener sino para fomentar la reflexión y el pensamiento crítico.
Moebius
Basado en los textos de Henry David Thoreau, "Corrientes de la Tierra" es una colección de imágenes maravillosamente realizadas por el legendario artista Charles Vess. Cada una de ellas es exquisita y hermosa, y agrega su propia narrativa visual a los ricos textos proporcionados por Thoreau. Incluyo aquí la primera página de la historia, en la que todos pueden admirar la belleza de la naturaleza. La segunda es poética y melancólica al mismo tiempo, Vess es un artista tan talentoso que sólo necesita una página para contar una historia completa, y esta página en particular funciona maravillosamente con o sin texto.

Considerado por muchos como el genio indiscutible del noveno arte, el artista francés Jean Giraud, también conocido como Moebius, crea un conjunto de páginas únicas e impresionantes en las que el movimiento, la armonía, el dinamismo y la emoción están presentes en cada viñeta. En "El planeta quieto", Moebius escribe y dibuja una historia fantástica sobre dos amigos que visitan un planeta envenenado que ahora está muerto, o eso parece, gracias a su intromisión, las plantas comienzan a crecer nuevamente y renace una raza alienígena entera. Siempre es fascinante ver a Moebius colaborando para una editorial estadounidense, como lo había hecho anteriormente para Marvel en Silver Surfer: Parable.
Moebius
En "Un billón de actos de consciencia", de Paul Chadwick, vemos algunas de las formas en que nuestra sociedad ha dañado el medio ambiente, pero quizás una historia más compleja sería "Permaneced sintonizados para Pearl Harbor" de Chadwick, dos historias que se desarrollan simultáneamente, la primera es sobre Concrete, quien como activista político señala las múltiples formas en que Estados Unidos podría cambiar para evitar el calentamiento global, mientras que la segundo es sobre uno de los colegas de Concrete que fantasea con la posibilidad de vivir como una especie diferente, con diferentes sentidos y percepciones, lo que permitiría una mejor comprensión de los efectos de la contaminación en nuestro mundo. Han pasado 8 años desde que revisé Concrete: Three Uneasy Pieces y me alegro de haber decidido volver a visitar la gran creación de Chadwick.