May 13, 2014

Emergencias - Rhony Alhalel (Galería Yvonne Sanguineti)

My drawing (still in process) / mi dibujo (todavía en proceso)
Some modern historians can be awfully boring. So I try to skip that and I only read what I want to read, but then again I feel guilty because I know I should spend more time reading that kind of dense academic stuff. 

Most of the time contemporary historians lack information or have preconceived ideas that can invalidate any research; I guess that’s why 90% of history books I've read have been written by people who were there. I love to read Herodotus or Caius Sallustius Crispus because they wrote about their lives, about an era in which they lived in; despite the lack of methodology in their works I trust them. 

Those ‘prehistoric’ historians have turned me into a fanatic of Ancient Greece and the Roman Empire. 

Now if you remember some Greek tragedies, troubles sometimes start because of a competition between two gods, and the victim is a mortal that has been paying attention to only one of those gods.

Perhaps even the myth of Perseus can be seen as a competition between deities. Perseus was the son of Zeus and Danaë, it was Perseus fate to behead the only mortal Gorgon, Medusa. The hero needed a polished shield, able to reflect Medusa's deadly stare, and also winged sandals so he could soar above the clouds. In the following drawing (still in process) you can see some of the divine gifts bestowed upon the Greek hero. If you want to see the previous versions of my drawing please click here and here.
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________



La semana pasada Yvonne Sanguineti nos ofreció los dibujos recientes de Rhony Alhalel Lender en la muestra “Emergencias”. El artista ha trabajado con tinta china y plumilla pero, sobre todo, con un material denominado creta, un tipo de grafito que puede ser trabajado en bruto o afilarse hasta que sea más fino que una aguja. El resultado es una herramienta dúctil que permite trazos gruesos o finos, y que nos recuerda el clásico carboncillo, pero con un nivel de sofisticación muy superior.

En los cuadros de Rhony Alhalel observamos un trabajo de precisión, una labor que demanda disciplina, pulso firme, mirada penetrante y, sobre todo, mucha paciencia. Con un nivel de minuciosidad realmente impresionante, Rhony hace emerger del papel figuras a veces ominosas y otras simplemente auspiciosas, y se concentra en la transformación, en el tránsito entre un estadío y otro. Estos cuadros son un auténtico despliegue de imaginación, y una travesía visual que nos deja extasiados y admirados. 

Desde la riqueza de esos hilos invisibles y esas delgadísimas hebras, la complejidad del ser vivo, humano y animal, es transmitida al espectador. Los cuadros del genial artista peruano vibran con un pulso propio, un latido anhelante que nos conmina a reflexionar, que nos permite observar y la vez ser reflejados en esas imágenes imposibles. Sin duda, se trata de una de las mejores exposiciones de arte que he visto en el 2014.

En el 2011 (también en la Galería Yvonne Sanguineti), el artista presentó una impresionante muestra titulada “Binomios”. Los que quieran leer mis comentarios sobre la exposición simplemente hagan click aquí. En esa ocasión, saludé a Rhony con mucha efusividad y ahora, casi 3 años después, además de saludarlo con igual entusiasmo también tuve la oportunidad de conversar con él e indagar un poco sobre sus siempre sorprendentes técnicas artísticas.

May 4, 2014

Jupiter’s Legacy # 4 - Mark Millar & Frank Quitely

Like the proverbial calm before the storm, the fourth issue of Jupiter’s Legacy is deceitfully peaceful. It’s 2022 and the world has changed. Brandon and his uncle Walter have conquered America, ruling the nation from the White House. But nothing has changed. Poverty has increased and people have lost their jobs and their savings, the United States is in serious financial problems.

Meanwhile, Chloe –the Utopian’s daughter– and her husband have escaped from the slaughter and have remained hidden in Europe for almost a decade. They haven’t been idle, though. In fact, they have a son: Jason; he is a sweet and innocent child, still in elementary school, that dreams about the golden age of the superheroes and the legacy of the Utopian.

The family lives in Australia, and they have avoided detection so far by concealing their special abilities. And the resulting dynamic is quite interesting. Jason’s parents have been training him for years not to become the savior of humanity but rather to blend in. They encourage him to lose in every sport he practices, and they suggest him not to say or write anything clever at school. Considered a clumsy and weak boy with average IQ, he has built the perfect secret identity. He’s so normal that no one could suspect he is, in fact, a child of extraordinary powers, both physical and mental.

The Utopian’s noble past / el noble pasado de Utopian
Australia: under surveillance /
Australia: bajo vigilancia
However, all children tend to disobey his parents. And Jason has been saving people at super-speed and helping them using his superpowers. Perhaps he ignores that “No good deed goes unpunished”. These mysterious events have piqued the curiosity of Walter and he has hired a ruthless mercenary to find out what’s going on in Australian lands.  

Of course, in addition to Mark Millar’s solid narrative and creative concepts, we have the stunning art of Frank Quitely. He draws some pages full of light, able to transmit pure optimism, for instance when Chloe tells his son about the golden era; and there are also powerful and ominous images, like the Australian surveillance overcraft or the first appearance of the government’s mercenary; naturally, there are also moments of undiluted visual fun, id est, when Jason assumes his superheroic identity. Certainly, Pete Doherty’s coloring skills are also superb, and greatly enhance Quitely’s illustrations.

Finally, there is that which we should’ve admired in the first place: I was looking at the cover and there’s something really impressive about it. If I were to describe it “thematically” everyone would consider it unexciting: a child and two grownups pose for us, the viewers. And certainly, in the hands of any other artist it would be a failure as a cover, but in the talented hands of Quitely it turns into a beautiful depiction of the protagonists of this chapter, and there is so much ‘heart’ in this illustration that we immediately feel affection towards the family.
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Super Jason: ready to save the day /
Súper Jason: listo para salvar el mundo

Como la proverbial calma antes de la tormenta, el cuarto número de "Jupiter’s Legacy" es engañosamente pacífico. Estamos en el 2022 y el mundo ha cambiado. Brandon y su tío Walter han conquistado Estados Unidos, y gobiernan la nación desde la Casa Blanca. Pero nada ha cambiado. La pobreza se ha incrementado y la gente ha perdido sus empleos y sus ahorros; el país tiene serios problemas financieros. 

Mientras tanto, Chloe –la hija de Utopian– y su esposo han escapado de la carnicería y permanecen escondidos en Europa por casi una década. Aunque no han estado ociosos. De hecho, tienen un hijo: Jason; él es un niño dulce e inocente, todavía en primaria, que sueña con la era dorada de los superhéroes y el legado de Utopian.

La familia vive en Australia, y hasta ahora han evitado la detección al ocultar sus habilidades especiales. Y la dinámica resultante es bastante interesante. Los padres de Jason lo han entrenado durante años para que no se convierta en el salvador de la humanidad sino para que pase desapercibido. Lo alientan para que pierda en todos los deportes que practica, y le sugieren que no diga ni escriba nada inteligente en el colegio. Considerado como un chico torpe y débil, con un coeficiente intelectual promedio, él ha construido la identidad secreta perfecta. Es tan normal que nadie podría sospechar que él es, de hecho, un niño con extraordinarios poderes, tanto físicos como mentales.
Government’s mercenary / mercenario gubernamental

Sin embargo, todos los niños tienden a desobedecer a sus padres. Y Jason ha estado salvando a personas a súper-velocidad y ayudándolos usando sus superpoderes. Tal vez él ignora que “toda obra buena es castigada”. Estos misteriosos eventos han despertado la curiosidad de Walter así que contrata a un cruel mercenario para averiguar qué está sucediendo en tierras australianas.

Por supuesto, además de la narrativa sólida y los conceptos creativos de Mark Millar, tenemos el espectacular arte de Frank Quitely. Él dibuja algunas páginas luminosas, capaces de transmitir puro optimismo, por ejemplo cuando Chloe habla con su hijo sobre la era dorada; y también hay imágenes poderosas y ominosas, como la nave de vigilancia australiana o la primera aparición del mercenario gubernamental; naturalmente, también hay momentos de diversión visual sin diluir, es decir, cuando Jason asume su identidad superheroica. Ciertamente, el coloreado de Pete Doherty es soberbio, y mejora en gran medida las ilustraciones de Quitely.

Finalmente, tenemos que lo debíamos haber admirado en primer lugar: estaba mirando la portada y hay algo realmente impresionante en ella. Si la describiera “temáticamente” todos la considerarían inexpresiva: un niño y dos adultos posan para nosotros, los espectadores. Y ciertamente, en las manos de cualquier otro artista sería una portada fallida, pero en las talentosas manos de Quitely se convierte en una preciosa representación de los protagonistas de este capítulo, hay tanto ‘corazón’ en esta ilustración que inmediatamente sentimos afecto por la familia.

May 1, 2014

April Films / películas de abril

From box office mega hits to independent productions, April was a wonderful month for the 7th art. So let’s start with the movies you’ve probably seen. I love superhero comics but filmic adaptations are usually unimpressive. Luckily, Captain America: The Winter Soldier (2014), directed by Anthony Russo and Joe Russo, was a pleasant surprise. Captain America is a hero with a lot of potential, and in this new film he is portrayed with enough maturity and intelligence, and with an unprecedented level of pathos and dignity. Audacious like no other big budget production, the Russos explore the political ties of a WWII hero in today’s world, in which concepts like undiluted good or evil have become obsolete; this is a man out of time deciding how to do the right thing, even if that means rebelling. With plenty of intrigue, espionage and extraordinary action sequences, The Winter Soldier turns out to be the best Marvel movie ever! Let’s add the great acting by Chris Evans, Scarlett Johansson, Robert Redford (and Stan Lee!), and it automatically becomes a must see.

Darren Aronofsky’s Noah (2014) is an ambitious and grandiose narrative, rooted in myth as well as in speculative fiction. Using Noah and his legendary ark, Aronofsky explores the connection between the human race and the planet, the destruction of the environment, the inherent violence and depravity of men, and the redemptory relationship between father and son. Russell Crowe and Anthony Hopkins are outstanding in their patriarchal roles. I should also highlight the talent of young actors Emma Watson and Logan Lerman (who previously worked together in the splendid The Perks of Being a Wallflower). Once again, the amazing music is composed by Clint Mansell. I really recommend Noah.

Wes Anderson is one of my favorite directors, and The Grand Budapest Hotel (2014) is by far the best film I’ve seen in 2014. Deeply touching, evocative and nostalgic, Anderson’s film unveils the tragicomic fate of a luxurious hotel, and the people who were a part of it. Here you can laugh till you’re out of breath, but you can also cry as if someone very dear to you had passed away; that is the strength and the beauty of The Grand Budapest Hotel, its joyous incursion into youth and a much revered past, the harsh reality of old age and the present’s decadence. Love, loss, peace, war, everything converges into a truly unforgettable saga. The cast is exceptional: Ralph Fiennes, Jeff Goldblum, Bill Murray, Harvey Keitel, Jude Law, Jason Schwartzman, etc.   

Kill Your Darlings (2013), directed by John Krokidas, recreates the college years of Allen Ginsberg (played by Daniel Radcliffe) and his first homosexual love: Lucien Carr (Dane DeHaan). Lucien is a gorgeous and very charismatic boy, who quickly captures Ginsberg’s attention (and as a consequence we have Radcliffe’s memorable masturbation scene as well as his first anal penetration experience). Krokidas film is a fascinating journey told through the eyes of youth, here the protagonist discovers his sexuality while learning how disinhibiting drugs can be. Big scandals defined the ‘Beat Generation’, and that is exemplified by Michael C. Hall’s deadly obsession with the handsome Dane DeHaan. Kill Your Darlings is the inspiring and devastating biography of one of America’s most important poets.
  
Written and directed by Jeff Nichols, Take Shelter (2011) is a very creative and intense film. Michael Shannon is a man tormented by nightmares; very slowly he feels as if he’s losing his sanity. The dark and ominous atmosphere of Take Shelter is unique, and the talent of Nichols is made evident in sequences of pure horror. Slightly similar to the early works of Shyamalan (The Sixth Sense), Nichols brilliant proposal shines through an ocean of darkness. Suspense and flawless psychological tension turn this into a must see.

Riddle (2013) had more than enough suspense and intrigue to get all my attention. The protagonist, Elisabeth Harnois, tries to find his missing brother in a sinister town. Bryan Lillis and Ben Bledsoe help her survive. 

Children of Sorrow (2012) focuses on young people’s suicidal cults. It was promising but it fails as a movie. 

Edward Zwick’s The Last Samurai (2003), starred by Tom Cruise, confronts Japan’s millenary traditions with the violent irruption of modernity. Call me a romantic, but to me a skillful warrior should rely only on his sword and his honor. I’m not a fan of firearms, and Zwick’s melancholic perspective coincides with mine. 
  
Gambit (2012) is a hilarious British comedy: Colin Firth plans to steal a valuable painting from his obnoxious boss (Alan Rickman); and when he includes Cameron Diaz in his plot, there will be constant laughter. 

Revenge for Jolly! (2012) is a good example of black humor. When someone kills the dog of Brian Petsos, he goes mad and demands revenge! The result is an unplanned (and very spectacular) killing spree. There are a lot of great actors (who only show up for a couple of minutes): Elijah Wood, Adam Brody, Ryan Phillippe.  

Richard Donner’s The Goonies (1985) has achieved the status of a classic. Although it is an all-ages movie, it’s also the most entertaining and endearing adventure one could expect. Sean Astin, Corey Feldman, Josh Brolin and other kids go in search of a treasure; risking their lives in order to save their homes, they discover the true meaning of friendship and bravery. You could watch The Goonies many times and never get bored, it’s that good.
  
Written and directed by Daniel Patrick Carbone, Hide Your Smiling Faces (2013) approaches with intimacy and complicity the sexual insecurities of adolescence. Teenager Nathan Varnson spends his time wrestling with his male friends, almost in a ritualistic way; and Ryan Jones explores physical and emotional contact with another boy. Experimental, honest and slightly erotic, this is the kind of independent film that I admire.

I’ve often said that Xavier Dolan is the world’s best young filmmaker (in fact I have included two of his titles on the list of the 100 best films I’ve seen in my life). Although Tom à la ferme (2013) isn’t as phenomenal as his two first masterpieces, it is still a very suggestive, violent and powerful analysis of male subjugation, codependence and homophobia. Dolan once again proves how talented he is.  

Written and directed by Tomasz Wasilewski, Plynace Wiezowce (2013) denounces sexual prejudices in Poland. Mateusz Banasiuk falls in love with Bartosz Gelner (famous for his role in the superb Sala samobójców), but homosexual couples are not socially accepted. However, what begins as a merely masturbatory encounter turns out to be more powerful and real than anything else. 

Kike Maíllo’s Eva (2011) is a marvelous Spanish science fiction film. Daniel Brühl is an expert in robotics who must design an android that reacts and thinks like a child. When he finds the perfect model (a sweet and bright girl), he realizes how his past failures are affecting his present. I found Eva delightful and surprising. 

Matt Lambert writes and directs Heile Gänsje, a highly experimental short film that documents the sexual escapades of a group of teens. Gay, straight and bisexual, all is fair and valid in a cinematographic proposal centered on physical beauty and the resplendent attractiveness of naked, young bodies.   
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________

Desde éxitos de taquilla hasta producciones independientes, abril fue un mes maravilloso para el séptimo arte. Así que empecemos con las películas que probablemente han visto. Me encantan los cómics de superhéroes pero las adaptaciones fílmicas, por lo general, no son nada especiales. Afortunadamente, "Captain America: The Winter Soldier" (2014), dirigida por Anthony Russo y Joe Russo, fue una agradable sorpresa. El Capitán América es un héroe con mucho potencial, y en este nuevo film es retratado con la madurez y la inteligencia necesaria, y con un nivel de drama y dignidad sin precedentes. Audaz como ninguna otra producción de gran presupuesto, los Russo exploran los vínculos políticos de un héroe de la Segunda Guerra Mundial en el mundo de hoy, en el que conceptos sin diluir como el bien o el mal son obsoletos; este es un hombre fuera de tiempo que decide hacer lo correcto, incluso si eso significa rebelarse. Con mucha intriga, espionaje y extraordinarias secuencias de acción, "The Winter Soldier" se consolida como la mejor película de Marvel. Añadamos las grandiosas actuaciones de Chris Evans, Scarlett Johansson, Robert Redford (¡y Stan Lee!), y automáticamente se convierte en una cinta imprescindible.

"Noah" (2014), de Darren Aronofsky, es una ambiciosa y asombrosa narrativa, con raíces en el mito así como en la ficción especulativa. Al usar a Noé y su arca legendaria, Aronofsky explora la conexión entre la raza humana y el planeta, la destrucción del medioambiente, la violencia y depravación inherentes del hombre, y la relación redentora entre padre e hijo. Russell Crowe y Anthony Hopkins sobresalen en sus papeles patriarcales. También debería resaltar el talento de los jóvenes actores Emma Watson y Logan Lerman (quienes previamente habían trabajado juntos en la espléndida "The Perks of Being a Wallflower"). Una vez más, la asombrosa música es compuesta por Clint Mansell. Realmente recomiendo "Noah".

Wes Anderson es uno de mis directores favoritos, y "The Grand Budapest Hotel" (2014) es, de lejos, el mejor film que he visto en el 2014. Profundamente conmovedor, evocador y nostálgico, el film de Anderson nos descubre el destino tragicómico de un lujoso hotel, y la gente que formó parte del establecimiento. Aquí podrán reír hasta quedarse sin aliento, pero también llorar como si alguien muy querido hubiese fallecido; esa es la fuerza y la belleza de "The Grand Budapest Hotel", su gozosa incursión en la juventud y en un pasado muy reverenciado, la dura realidad de la vejez y la decadencia del presente. Amor, pérdida, paz, guerra, todo converge en una saga verdaderamente inolvidable. El elenco es excepcional: Ralph Fiennes, Jeff Goldblum, Bill Murray, Harvey Keitel, Jude Law, Jason Schwartzman, etc.   

"Kill Your Darlings" (2013), dirigida por John Krokidas, recrea los años universitarios de Allen Ginsberg (interpretado por Daniel Radcliffe) y su primer amor homosexual: Lucien Carr (Dane DeHaan). Lucien es un chico hermoso y muy carismático, que rápidamente llama la atención de Ginsberg (y como consecuencia tenemos la memorable escena de masturbación de  Radcliffe así como su primera experiencia con la penetración anal). El film de Krokidas es una fascinante travesía contada a partir de la mirada de la juventud, aquí el protagonista descubre su sexualidad mientras aprende qué tanto puede desinhibirse con drogas. Grandes escándalos definieron a la generación ‘Beat’, y esto es ejemplificado por la obsesión mortal de Michael C. Hall con el atractivo Dane DeHaan. "Kill Your Darlings" es la inspiradora y devastadora biografía de uno de los poetas más importantes de Estados Unidos.
  
Escrita y dirigida por Jeff Nichols, "Take Shelter" (2011) es un film muy intenso y creativo. Michael Shannon es un hombre atormentado por pesadillas; poco a poco, siente cómo va perdiendo la cordura. La oscura y ominosa atmósfera de "Take Shelter" es única, y el talento de Nichols se evidencia en secuencias de terror puro. Ligeramente similar a las primeras obras de Shyamalan ("The Sixth Sense"), la brillante propuesta de Nichols brilla en un mar de oscuridad. El suspenso y la tensión psicológica hacen de este un film imperdible.

"Riddle" (2013), tuvo más que suficiente suspenso e intriga para llamarme la atención. La protagonista, Elisabeth Harnois, intenta encontrar a su hermano extraviado en un siniestro pueblo. Bryan Lillis y Ben Bledsoe la ayudan a sobrevivir. 

"Children of Sorrow" (2012) se enfoca en los cultos suicidas de jóvenes. Era prometedora pero fracasa como película. 
my drawing (still in pencils stage) / mi dibujo (todavía en la etapa a lápiz)

"The Last Samurai" (2003), de Edward Zwick, protagonizada por Tom Cruise, confronta las tradiciones milenarias de Japón con la violenta irrupción de la modernidad. Me acusarán de romántico, pero para mí la habilidad de un guerrero debería depender de la espada y el honor. No soy un fan de las armas de fuego, y la melancólica perspectiva de Zwick coincide con la mía.
  
"Gambit" (2012) es una hilarante comedia británica: Colin Firth planea robarle una valiosa pintura a su insoportable jefe (Alan Rickman); y cuando incluye a Cameron Diaz en su complot, habrá risas constantes. 

"Revenge for Jolly!" (2012) es un buen ejemplo de humor negro. Cuando alguien mata al perro de Brian Petsos, él enloquece y demanda venganza. El resultado es una matanza no planificada (y muy espectacular). Hay muchos buenos actores (que aparecen sólo un par de minutos): Elijah Wood, Adam Brody, Ryan Phillippe.  

"The Goonies" (1985), de Richard Donner, ha alcanzado un status clásico. Aunque es una película para todas las edades, también es la aventura más entretenida y encantadora que uno podría esperar. Sean Astin, Corey Feldman, Josh Brolin y otros chiquillos están a la búsqueda de un tesoro; al arriesgar sus vidas para salvar sus hogares, descubren el significado de la amistad y la valentía. Podrían ver "The Goonies" muchas veces y no aburrirse jamás, es así de buena.
  
Escrita y dirigida por Daniel Patrick Carbone, "Hide Your Smiling Faces" (2013) se acerca con intimidad y complicidad a las inseguridades sexuales de la adolescencia. El adolescente Nathan Varnson se dedica a forcejear con sus amigos, casi de manera ritualista; y Ryan Jones explora el contacto físico y emocional con otro chico. Experimental, honesta y levemente erótica, este es el tipo de film independiente que admiro.

He dicho a menudo que Xavier Dolan es el mejor cineasta joven del mundo (de hecho he incluido dos de sus títulos en la lista de los 100 mejores films que he visto en mi vida). Aunque "Tom à la ferme" (2013) no sea tan fenomenal como sus dos primeras obras maestras, aun así es un análisis muy sugerente, violento y poderoso sobre la subyugación masculina, la codependencia y la homofobia. Dolan una vez más demuestra lo talentoso que es.

Escrita y dirigida por Tomasz Wasilewski, "Plynace Wiezowce" (2013) denuncia los prejuicios sexuales en Polonia. Mateusz Banasiuk se enamora de Bartosz Gelner (famoso por su papel en la soberbia "Sala samobójców"), pero las parejas homosexuales no son socialmente aceptadas. Sin embargo, lo que empieza como un simple encuentro masturbatorio se convierte en algo más poderosa y real que todo los demás.

"Eva" (2011), de Kike Maíllo, es una maravillosa película española de ciencia ficción. Daniel Brühl es un experto en robótica que debe diseñar un androide que reaccione y piense como un niño. Cuando encuentra al modelo perfecto (una niña dulce y muy inteligente), entiende cómo los fracasos de su pasado afectan su presente. "Eva" me pareció estupenda y sorprendente. 

Matt Lambert escribe y dirige "Heile Gänsje", un cortometraje sumamente experimental que documenta las aventuras sexuales de un grupo de adolescentes. Gays, heterosexuales y bisexuales, todo vale en una propuesta cinematográfica centrada en la belleza física y en el resplandeciente atractivo de cuerpos jóvenes y al desnudo.

April 27, 2014

Planetary # 2 - Warren Ellis & John Cassaday

Death has a tendency for homogenization. It cares not for religion, nationality or socioeconomic status, and quickly sends all deceased people to the same place: the cemetery. But does this apply solely to us? Perhaps animals also give some thought on the matter of their own death. There are mythical tales about ivory seekers that would track down elephant graveyards, vast regions where all these colossal creatures would gather for one last breath before falling down and joining their kin.

Warren Ellis takes this premise as the starting point of “Island” (published in Planetary # 2, May 1999), and expands on it very creatively. What would have happened if real monsters had existed on our planet? Where would they’ve gone to die? The answer is a refreshing cocktail of references that include WWII and B-movies from the 50s.

When Elijah Snow, Jakita Wagner and the Drummer travel to Japan to visit the subsidiary offices of Planetary –funded by the mysterious Fourth Man, the same individual responsible for sponsoring the Archeologists of the Impossible– they make a startling discovery: the security perimeter in Island Zero has been breached. But what secrets remain buried in there?

Hiroshima was the target of the first atomic bombs in history. But something happened that day. Perhaps it was the radiation or something far more sinister… anyway, the result was mindboggling, to say the least. Gigantic monsters started to appear on Island Zero. Monsters strangely similar to Godzilla and other B-movie creatures. In the 50s, these monsters reigned supreme on an island that no one dared to visit, and at the same time Godzilla movies were all the rage; however, in the 70s, productions about scaly, giant lizards were not popular anymore, and around that time, the decline of the monsters from the Japanese island begun.
Mothra

King Ghidorah
In 1999, a group of Asian insurrectionists have set foot on Island Zero, ignoring what they might find there. As improvised archeologists, they find the impossibly big skeletons of monsters that defy logic and nature. Mothra lies desiccated in a deserted valley; not far, the kilometric corpse of Godzilla is rotting… Elijah and Jakita arrive too late, there are no secrets to protect, only the remains, the lifeless carcasses of creatures that could never belong to this world.

“Island” is an amazing self-contained episode written with the necessary nostalgia to make us feel sympathetic towards the traditional figure of the monster, while at the same time serves as an examination of the consequences of war, nuclear attacks and governmental secrecy.  

John Cassaday’s art is exceptionally brilliant. The double page spread where we can see the Japanese expedition admiring the insectoid Mothra combines fantasy and horror elements, B-movie sensibilities, Ray Harryhausen’s approach to special effects and real life scenarios into one powerful image. The skeleton of King Ghidorah –a dragon with 3 heads– looks quite menacing, even if it represents no immediate danger. The dead Godzilla is equally creepy and reinforces the mystery of Island Zero. How did they all die? What inscrutable instinct led them to this graveyard? Finally, the cover is a heartfelt homage to the classic Godzilla posters from Toho Studios.  
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________

La muerte tiende a la homogenización. No presta atención a la religión, la nacionalidad ni el estatus socioeconómico, y envía rápidamente a todos los fallecidos al mismo lugar: el cementerio. Pero, ¿esto se aplica únicamente a nosotros? Tal vez los animales también reflexionan sobre su propia muerte. Hay relatos míticos de buscadores de marfil que descubren cementerios de elefantes, vastas regiones en las que estas criaturas colosales se reunían para exhalar el último aliento antes de caer y unirse a los suyos. 
Godzilla

Warren Ellis toma esta premisa como el punto inicial de “Isla” (publicado en Planetary # 2, mayo de 1999), y la expande de manera muy creativa. ¿Qué habría pasado si hubiesen existido monstruos en nuestro planeta? ¿Adónde habrían ido a morir? La respuesta es un refrescante cocktail de referencias que incluyen a la Segunda Guerra Mundial y a las películas de serie B de los 50s.

Cuando Elijah Snow, Jakita Wagner y Drummer viajan a Japón para visitar la oficina subsidiaria de Planetary –financiada por el misterioso cuarto hombre, el mismo individuo responsable de auspiciar a los arqueólogos de lo imposible– descubren algo espeluznante: el perímetro de seguridad en la Isla Cero ha sido penetrado. Pero, ¿qué secretos están enterrados allí?

Hiroshima fue el blanco de las primeras bombas atómicas de la historia. Pero algo pasó ese día. Tal vez fue la radiación o algo mucho más siniestro... de todos modos, el resultado fue increíble. Monstruos gigantescos empezaron a aparecer en la Isla Cero. Monstruos extrañamente similares a Godzilla y a otras criaturas de películas de serie B. En los 50s, estos monstruos reinaron en una isla que nadie se atrevía a visitar, y al mismo tiempo las películas de Godzilla estaban de moda; sin embargo, en los 70s, las producciones sobre lagartos gigantes y escamosos ya no eran tan populares, y por esos años, comenzó el declive de los monstruos de la isla japonesa.
Island Zero 

En 1999, un grupo de insurrectos asiáticos desembarcan en la Isla Cero, ignorando lo que podrían encontrar allí. Como arqueólogos improvisados, encuentran los esqueletos imposiblemente grandes de monstruos que desafían la lógica y la naturaleza. Mothra yace disecado en un valle desértico; a poco distancia se pudre el kilométrico cadáver de Godzilla... Elijah y Jakita han llegado demasiado tarde, no hay secretos que proteger, sólo restos, carcasas sin vida de criaturas que nunca pertenecieron a este mundo.  

“Isla” es un asombroso episodio autoconclusivo, escrito con la nostalgia necesaria para hacernos sentir compasión por la figura tradicional del monstruo, mientras que al mismo tiempo sirve para examinar las consecuencias de la guerra, los ataques nucleares y los secretos gubernamentales.

El arte de John Cassaday es excepcionalmente brillante. La página doble en la que vemos a la expedición japonesa admirando al insectoide Mothra combina fantasía y elementos de terror, la sensibilidad de las películas de serie B, el enfoque de efectos especiales de Ray Harryhausen y escenarios de la vida real en una poderosa imagen. El esqueleto de King Ghidorah –un dragón con 3 cabezas– se ve bastante amenazador, incluso cuando no representa peligro inmediato. El Godzilla muerto es igualmente tenebroso y refuerza el misterio de la Isla Cero. ¿Cómo murieron todos? ¿Qué inescrutable instinto los guió a este cementerio? Finalmente, la portada es un sentido homenaje a los clásicos afiches de Godzilla de Toho Studios.