August 7, 2019

Censoring Art (part 1 of 3)

Only 4 months ago I wrote a post about the magnificent edition of Conan the Barbarian: The Original Marvel Years Omnibus, which is far superior to the trade paperbacks published by Dark Horse almost 20 years ago. The quality of Marvel’s Omnibus editions is always impressive, and with this Conan volume we get to see all the covers (which were never included in Dark Horse’s edition), the original coloring (instead of the artificial recoloring Dark Horse did) and, best of all, many pages of extra content, including, of course, Barry Windsor-Smith’s original art.

I have read Conan in many different editions: the Mexican Novaro editions from the 70s, which would often eliminate entire pages so that they could fit 2 entire comic books in one single standard 32 page edition; the Spanish Forum editions (which were by far the best edition in Spanish of Conan comics), the Dark Horse reprints (with all its flaws), and now this extraordinary Omnibus. And after going through all the additional material I had the idea of writing a post about censoring art, which was a common practice in the comic book industry, especially back in the 70s. 

The central organism for censorship was the Comics Code Authority, which started in 1954 and was still used by Marvel almost half a century later (until 2001) and even longer by DC Comics (until 2010), in Conan the Barbarian # 12, which I reviewed on this blog 8 years ago (gasp!), “the Comics Code required art and content changes for [The Dweller in the Dark] to receive their requisite approval”.

In Windsor-Smith’s original version we see how more revealing queen Fatima’s outfit was, as well as the scene between the slave Yaila and Conan. Conan’s summary execution of queen Fatima has always been one of my favorite scenes in The Dweller in the Dark, and now that I feel lucky for having the opportunity to see the original version (which includes a partial glimpse of the queen’s nipples, something that even today would be censored by Marvel or DC, unless it appeared under a ‘mature content’ label). 
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Hace apenas 4 meses escribí sobre la magnífica edición de Conan the Barbarian: The Original Marvel Years Omnibus, que es muy superior a los tomos recopilatorios editados por Dark Horse hace casi 20 años. La calidad de las ediciones Omnibus de Marvel siempre es impresionante, y con este volumen de Conan podemos ver todas las portadas (que nunca se incluyeron en la edición de Dark Horse), el color original (en lugar del recoloreado artificial de Dark Horse) y, lo mejor de todo, muchas páginas de contenido adicional, incluidos, por supuesto, el arte original de Barry Windsor-Smith.

He leído Conan en muchas ediciones diferentes: las ediciones mexicanas de Novaro de los 70s, que a menudo eliminaban páginas enteras para que pudieran caber 2 cómics completos en una sola edición estándar de 32 páginas; las ediciones españolas de Forum (que fueron, con mucho, la mejor edición en español de los cómics de Conan), las reimpresiones de Dark Horse (con todos sus defectos), y ahora este extraordinario Omnibus. Y después de revisar todo el material adicional, tuve la idea de escribir sobre el arte censurado, una práctica común en la industria del cómic, especialmente en los 70s.

El organismo central para la censura fue la Autoridad del Código de Comics (Comics Code Authority), que comenzó en 1954 y fue utilizada por Marvel casi medio siglo después (hasta el 2001) e incluso más tiempo por DC Comics (hasta el 2010), en Conan the Barbarian # 12, que reseñé en este blog hace 8 años (¡vaya!), "el Código de Comics requería cambios de arte y contenido para que [The Dweller in the Dark] recibiera la aprobación requerida".

En la versión original de Windsor-Smith vemos cuán reveladora era la vestimenta de la reina Fátima, así como la escena entre la esclava Yaila y Conan. La manera en la que Conan ejecuta a la reina Fátima siempre ha sido una de mis escenas favoritas en "El que mora en la oscuridad", y ahora me siento afortunado de tener la oportunidad de ver la versión original (que incluye un imagen parcial de los pezones de la reina, algo que incluso hoy sería censurado por Marvel o DC, a menos que apareciera bajo la etiqueta de 'contenido para adultos').

August 5, 2019

July Comics / cómics de julio

My birthday was in July and the best present I could possibly ask for is the magnificent selection of comics I read: the conclusion of The League of Extraordinary Gentlemen: Tempest is, in a way, a homage to 2000 AD. The final issue of Batman: Damned was artistically impressive. American Gods, Conan and Invaders were quite good. X-Statix was extremely good, but my favorite issue of the month is Spider-Man: Life Story # 5. And now, without further ado, here are July comics as per solicitations:

AMERICAN GODS #3 
(W) Neil Gaiman, P. Craig Russell (A) P. Craig Russell & Various (CA) Glenn Fabry. While caged to a giant tree, Shadow is visited by multiple bizarre creatures and comes to a revelation about his journey through the god war! The Hugo, Bram Stoker, Locus, World Fantasy, and Nebula Award-winning novel and hit Starz television series by Neil Gaiman is adapted as a graphic novel! o Season 2 of American Gods now on STARZ!

BATMAN DAMNED #3 
(W) Brian Azzarello (A/CA) Lee Bermejo. The stunning conclusion to the groundbreaking miniseries by the critically acclaimed team of writer Brian Azzarello and artist Lee Bermejo is here! Batman's most baffling case brings him face to face with his worst nightmare in this highly anticipated finale!

CONAN THE BARBARIAN #7 
(W) Jason Aaron (A) Mahmud A. Asrar (CA) Esad Ribic. THE MANY LOVES OF CONAN! • There have been many loves of Conan's life beyond ale and battle. • But nothing is sacred as the CRIMSON WITCH twists what is truly best in life! • PLUS: The next chapter in the all-new CONAN novella 'BLACK STARLIGHT'! Parental Advisory

FANTASTIC FOUR #11 
(W) Dan Slott (A) Paco Medina (CA) Esad Ribic. LICENSE TO QUANTUM DRIVE! • Franklin and Valeria are growing up fast...but not fast enough to legally operate Fantasti-Cars in NYC! • But wouldn't you know it, the day of their big driving test is at the exact moment the entire Microverse might implode and take our reality with it! • Get ready for a cosmic adventure with Marvel's first family...and two members of New York's Department of Motor Vehicles. • Going to parallel worlds? Easy. Parallel parking? Kinda hard! Rated T

GIANT SIZED X-STATIX #1
(W) Peter Milligan (A/CA) Michael Allred. They're back and more alive than ever for this special one-shot! But what new threat is so grave that only the most famous mutant celebrities can fight it? And who is the new U-Go-Girl? Only the original X-Statix creative team Peter Milligan, Michael Allred and Laura Allred know for sure!

INVADERS #7 
(W) Chip Zdarsky (A) Carlos Magno, Butch Guice (CA) Butch Guice. DEAD IN THE WATER! The world is forever changed. The INVADERS are shattered. And NAMOR is the world's greatest threat!

LOEG TEMPEST #6 
(W) Alan Moore (A/CA) Kevin O'Neill. In Moore and O'Neill's final comic book, this issue masquerading as a British science-fiction weekly, the plot-strands of our concluding volume and loose ends from twenty years of continuity are tied in an ingenious starry bow, as Mina Murray and her legendary confederates transition from the world of fiction past and present to the world of fiction future. Planets end in visual spectacle, lovers are united in the matrimonial event of the millenium, and deadly enemies draw close in the conclusion of their fatal dances. This is your last call for the immaculate crescendo of The League of Extraordinary Gentlemen, Vol. IV, The Tempest.

MARVEL COMICS PRESENTS #6 
(W) Charles Soule & Various (A) Paulo Siqueira, More (CA) Arthur Adams. Welcome to the 1990s, by far the most embossed, holographic and collectible era of them all! First up, that Adamantium foil hero Wolverine gets a real shock during his Vigil! Then, Deadpool gets into the collectibles market at JUST the wrong time! And finally, a new Marvel U status quo for Danny Ketch who caught fire as the Ghost Rider of the era! Rated T+

NEW MUTANTS EPIC COLLECTION TP DEMON BEAR 
(W) Chris Claremont (A) Sal Buscema & Various (CA) Bill Sienkiewicz. Don't call them X-babies anymore! Visionary artist Bill Sienkiewicz transforms the New Mutants, and the young heroes' lives will never be the same! New recruits Magma and Magik find their footing at the school - but when the team tries to rescue Kitty Pryde from Emma Frost, will they all end up as members of rival mutant team the Hellions? Then, the Demon Bear that haunts Dani Moonstar bares its teeth! Will the New Mutants survive the Bear's ferocious attack - and if so, can they make a new friend in the alien called Warlock? Plus: A cosmic caper introduces intergalactic rock star Lila Cheney! When Sunspot and Wolfsbane are in danger, only Cloak and Dagger can help! Professor X's son, Legion, makes his mind-bending debut! And an old friend/foe makes a shocking return! Collecting NEW MUTANTS (1983) #13-31 and ANNUAL #1. Rated T+

SANDMAN TP VOL 10 THE WAKE 
(W) Neil Gaiman (A) Michael Zulli & Various (CA) Dave McKean. In the final SANDMAN tales from issues #70-75 of the acclaimed series, Morpheus makes the ultimate decision between change and death. As one journey for the Endless ends, another begins for the Lord of Dreams and his family. It's a wake in which friends and loved ones, relatives and rivals, fleeting lovers and immortal enemies gather to pay their respects and to mourn their loss. MATURE READERS

SPIDER-MAN LIFE STORY #5 
(W) Chip Zdarsky (A) Mark Bagley (CA) Chip Zdarsky. THE REAL-TIME LIFE STORY OF SPIDER-MAN CONTINUES! The superhero CIVIL WAR rocks the world! A hero's death changes everything for both PETER PARKER and his family as LIFE STORY continues into the 2000s!
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Mi cumpleaños fue en julio y el mejor regalo que podría pedir es la magnífica selección de cómics que estuve leyendo. La conclusión de The League of Extraordinary Gentlemen es, en cierto modo, un homenaje a 2000 AD. El número final de Batman: Damned es artísticamente impresionante. American Gods, Conan e Invaders siguen por muy buen camino. X-Statix es extremadamente bueno, pero mi cómic favorito del mes es Spider-Man: Life Story # 5. Y ahora, sin mayores preámbulos, ahí van los cómics de julio:

AMERICAN GODS #3 
Mientras está enjaulado, Shadow es visitado por múltiples criaturas extrañas y llega a una revelación sobre su viaje a través de la guerra de los dioses. 

BATMAN DAMNED # 3
¡La sorprendente conclusión de la innovadora miniserie del aclamado equipo del escritor Brian Azzarello y el artista Lee Bermejo está aquí! El caso más desconcertante de Batman lo pone cara a cara con su peor pesadilla en este final tan esperado.

CONAN THE BARBARIAN #7
¡Las muchas amantes de Conan! Ha habido muchos amores de la vida de Conan más allá de la cerveza y la batalla. ¡Pero nada es sagrado ya que la Bruja Carmesí arremete! 

FANTASTIC FOUR #11
Licencia cuántica de conducir. ¡Franklin y Valeria están creciendo rápido ... pero no lo suficientemente rápido como para operar legalmente el carro fantástico en Nueva York! ¡El día del gran examen de manejo es el momento exacto en que todo el universo podría implosionar y acabar con toda nuestra realidad! Preparaos para una aventura cósmica con la primera familia de Marvel ... y dos miembros del Departamento de Vehículos Motorizados de Nueva York. ¿Ir a mundos paralelos? Fácil. ¿Estacionamiento en paralelo? ¡Un poco difícil! 

GIANT SIZED X-STATIX #1
¡Han vuelto y están más vivos que nunca para este número especial! Pero, ¿qué nueva amenaza es tan grave que sólo las celebridades mutantes más famosas pueden combatirla? ¿Y quién es la nueva U-GO-GIRL? 

INVADERS # 7
¡Muerto en el agua! El mundo está siempre cambiado. Los invasores están destrozados. ¡Y NAMOR es la mayor amenaza del mundo!

LOEG TEMPEST # 6
En el cómic final de Moore y O'Neill, en este ejemplar enmascarado como un semanario de ciencia ficción británico, las líneas de la trama de nuestro volumen final y los cabos sueltos de veinte años de continuidad están atados en un ingenioso lazo estrellado. Mina Murray y sus legendarios confederados pasan del mundo de la ficción pasada y presente al mundo de la ficción futura. Los planetas terminan en un espectáculo visual, los amantes se unen en el evento matrimonial del milenio y los enemigos mortales se acercan a la conclusión de sus danzas fatales. Esta es vuestra última convocatoria para el inmaculado crescendo de La Liga de Caballeros Extraordinarios, vol. IV, La Tempestad.

MARVEL COMICS PRESENTS # 6
¡Bienvenido a la década de 1990, con mucho, la era holográfica y coleccionable de todos! En primer lugar, ¡WOLVERINE recibe un verdadero shock durante su vigilia! Luego Deadpool ingresa al mercado de artículos de colección en el momento equivocado. 

NEW MUTANTS EPIC COLLECTION TP DEMON BEAR
El artista visionario Bill Sienkiewicz transforma a los Nuevos Mutantes, ¡y las vidas de los jóvenes héroes nunca serán las mismas! NEW MUTANTS (1983) # 13-31 y ANNUAL # 1.

SANDMAN TP VOL 10 THE WAKE
Los números finales de SANDMAN. Morfeo toma la decisión definitiva entre el cambio y la muerte. 

SPIDER-MAN LIFE STORY # 5
¡La historia de la vida en tiempo real de Spider-Man continúa! La Guerra Civil de superhéroes arrasa el mundo. ¡La muerte de un héroe lo cambia todo tanto para Peter Parker y su familia!

August 1, 2019

July films / películas de julio

I celebrated my birthday reading comics and watching 3 impressive films: Marc Meyers directs My Friend Dahmer (2017), based on Derf Backderf's autobiographical comic book. Also known as the Milwaukee Cannibal, in real life, Jeffrey Dahmer was a serial killer that raped, dismembered and ate 17 young men. Ross Lynch gives a magnificent performance as Dahmer, who is about to finish high school, only a few months before his first killing. Thanks to a multilayered approach we see the life of a deeply disturbed teenager who is struggling to repress his homosexual desires as well as trying to hide his obsession with death. Dahmer’s friends witness the boy’s traumatic relationship with his parents, his rampant alcoholism, and his need to masturbate inspired by dark fantasies. Dahmer is portrayed as very intelligent boy with a sinister side, charming and yet manipulative, emotionally detached and yet still human, always complex. Haunting, thought-provoking and unsettling, this film manages to constantly increase the level of suspense.   

Legendary director John Cameron Mitchell adapts Neil Gaiman’s short story How to Talk to Girls at Parties (2017). Two boys are chasing girls and end up in a house inhabited by aliens disguised as human females, and that’s the end of the short story but here it’s only the beginning. The characters embark on a delightful journey through the world of punk music and the poor neighborhoods of London; John Cameron Mitchell really makes us fall in love with the young couple, especially with the exuberant personality of Elle Fanning (3 Generations), the alien that falls in love with Alex Sharp. The girl is experiencing life as a human and everything seems new and exciting to her, and the boy is experiencing love for the first time, as they both find ways to explore their sexuality in unique ways, the same happens with the protagonist’s friend Abraham Lewis, an alpha male in Gaiman’s version, here he enjoys being anally penetrated during his encounter with the aliens. Another fascinating character is the queen of punk, Nicole Kidman (The Killing of a Sacred Deer), who serves as a guide and mentor for this group of rebellious British kids. As with all good Gaiman’s stories, this one can make you laugh out loud and cry, and I must say the ending here, completely different to what I had read, is perhaps even more beautiful and melancholic. Not for everyone, but if you appreciate passion, then this is one of the best films of 2017.

In 2009, Craig Boreham directed Drowning, a short film about a teenager who is rescued from drowning by his best friend, who also happens to be the object of his affections. 7 years later, Boreham writes and directs Teenage Kicks (2016), one of the best Australian films ever. Drowning was just a chapter of a remarkable coming of age story that revolves around Miles Szanto, a high school boy who spends most of his time smoking weed and jerking off with his best friend Daniel Webber. For the protagonist, these moments of intimacy have a deeper emotional meaning, but for his friend they don’t mean anything. And then, when Miles’ older brother dies in a tragic accident, the teenager’s whole life starts to fall apart. There are many shocking scenes, like the ones in which we see Miles’ parents insulting him or attacking him, wishing he would’ve have died instead of his brother. Miles becomes addicted to more dangerous drugs, abandons his home and even considers the possibility of prostituting himself; he also tries to replace his brother by working the same job and seducing his widow. But the real connection for Miles, the love of his life, is his best friend, who suddenly starts dating a girl and stops hanging out with him. Boreham’s film is full of raw emotion, visceral pain, brutal honesty and a unique vision of what it means to be gay in a family of immigrants. After Miles is raped by his best friend, it would seem as if he could never recover from that, so that’s why the ending of the film is so poignant and powerful. A must see. 
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Celebré mi cumpleaños leyendo cómics y viendo 3 impresionantes películas: Marc Meyers dirige My Friend Dahmer (2017), basada en el cómic autobiográfico de Derf Backderf. También conocido como el Caníbal de Milwaukee, en la vida real, Jeffrey Dahmer fue un asesino en serie que violó, desmembró y devoró a 17 jóvenes. Ross Lynch realiza una magnífica actuación como Dahmer, que está a punto de terminar la secundaria, apenas unos meses antes de su primer asesinato. Gracias a un enfoque rico en perspectivas, vemos la vida de un adolescente profundamente perturbado que lucha por reprimir sus deseos homosexuales, además de tratar de ocultar su obsesión por la muerte. Los amigos de Dahmer son testigos de la relación traumática del niño con sus padres, su alcoholismo desenfrenado y su necesidad de masturbarse inspirado en fantasías oscuras. Dahmer es retratado como un muchacho muy inteligente con un lado siniestro, encantador y manipulador, emocionalmente distante y no obstante todavía humano, y siempre complejo. Inquietante, estimulante y terrorífica, este film logra aumentar constantemente el nivel de suspenso.

El legendario director John Cameron Mitchell adapta el cuento de Neil Gaiman How to Talk to Girls at Parties (2017). Dos chicos en busca de chicas terminan en una casa habitada por extraterrestres con forma de mujeres humanas, y ese es el final del cuento, pero aquí es sólo el comienzo. Los personajes se embarcan en un delicioso viaje por el mundo de la música punk y los barrios pobres de Londres; John Cameron Mitchell realmente hace que nos enamoremos de la joven pareja, especialmente de la exuberante personalidad de Elle Fanning (3 Generations), la alienígena que se enamora de Alex Sharp. La muchacha está experimentando la vida como humana y todo le parece nuevo y emocionante, y el muchacho está experimentando el amor por primera vez, mientras ambos encuentran formas de explorar su sexualidad de maneras únicas; lo mismo sucede con Abraham Lewis, el amigo del protagonista, un macho alfa en la versión de Gaiman, aquí disfruta al ser penetrado analmente durante su encuentro con los extraterrestres. Otro personaje fascinante es la reina del punk, Nicole Kidman (The Killing of a Sacred Deer), que sirve como guía y mentora para este grupo de chavales británicos rebeldes. Como sucede con todas las buenas historias de Gaiman, esta puede hacerte reír a carcajadas y hacerte llorar, y debo decir que el final aquí, completamente diferente a lo que había leído, es quizás aún más hermoso y melancólico. No es para todos, pero si valoran la pasión, esta es una de las mejores películas del 2017.

En el 2009, Craig Boreham dirigió Drowningun cortometraje sobre un adolescente que está por ahogarse y es rescatado por su mejor amigo, quien también es el objeto de sus afectos. 7 años después, Boreham escribe y dirige Teenage Kicks (2016), una de las mejores películas australianas. Ahogarse fue sólo un capítulo de una notable historia sobre las dificultades de la adolescenia; el protagonista es Miles Szanto, un chico de secundaria que pasa la mayor parte del tiempo fumando marihuana y masturbándose con su mejor amigo Daniel Webber. Para el protagonista, estos momentos de intimidad tienen un significado emocional profundo, pero para su amigo no significan nada. Y luego, cuando el hermano mayor de Miles muere en un trágico accidente, toda la vida del muchacho comienza a desmoronarse. Hay muchas escenas impactantes, como aquellas en las que vemos a los padres de Miles insultándolo o atacándalo, y deseando que él hubiese muerto en lugar de su hermano. Miles se vuelve adicto a las drogas más peligrosas, abandona su hogar e incluso considera la posibilidad de prostituirse, y también trata de reemplazar a su hermano trabajando en el mismo trabajo y seduciendo a su viuda. Pero la verdadera conexión para Miles, el amor de su vida, es su mejor amigo, que de repente comienza a salir con una chica y ya no pasa tiempo con él. La película de Boreham está llena de emoción cruda, dolor visceral, honestidad brutal y una visión única de lo que significa ser gay en una familia de inmigrantes. Después de que Miles es violado por su mejor amigo, parece que nunca podría recuperarse de eso, por eso el final de la película es tan conmovedor y poderoso. Imprescindible.

July 16, 2019

Batman: Mask - Bryan Talbot

Since the beginning of this blog, I have talked about the most important British writers in the comics industry, but for some reason, at least until today, the list wasn't really complete. Because no list can be complete without the great Bryan Talbot, one of the most creative and innovative British authors. 

Like Alan Moore and Neil Gaiman, Talbot was a collaborator for 2000AD and then followed the steps of his predecessors and worked for DC Comics, before turning his attention to more experimental and personal projects, winning in the process every major award, including the Eisner (the Oscar of the comic book industry).

Although I've read some of Talbot's more original graphic novels, such as Alice in Sunderland, the first time I encountered his work was in a fascinating 2-issue arc for Legends of the Dark Knight. In those pages, Talbot proved to be an amazing artist and an extraordinary writer. Talbot's visual style pays homage to classic British artists like Brian Bolland while his writing style seems to combine Gaiman's oneiric sensibilities with Moore's wild imagination, and even a bit of Grant Morrison’s early deconstruction approach to superheroes. 

“Mask”, originally published in Batman: Legends of the Dark Knight # 39 and 40 (November and December 1992), has a pretty unique premise: “A decrepit Bruce Wayne lands in a detox ward of a Gotham City hospital where's he's forced to face the pathetic truth that his career as the Dark Knight was nothing but the delirious dream of a lifelong alcoholic”. Bruce Wayne wakes up in a hospital bed, and realizes he’s deeply malnourished, he has no muscular tone, and his breath stinks of alcohol. He fights and tries to escape, but he isn’t strong enough, and when a psychiatrist confronts him with the harsh reality, Bruce Wayne starts having doubts about his life as Batman: “I can perfectly understand why you have these delusions of being a millionaire by day and a costumed vigilante by night […] You never recovered from seeing your folks gunned down. And they left huge debts, you inherited nothing […] became an alcoholic”. 
Gotham City
Of course, this is very different from the Batman origin we’re all familiar with. Batman is defined by the murder of his parents when he is still a young boy. But what might have happened under different circumstances? If instead of training for years and using the family fortune to become the world’s greatest detective, what would’ve happened if this boy, this orphan, had no money, and no way of coping with the loss of his parents? Then surely becoming an alcoholic and wasting away his life wearing a badly sewn mask and worn off rubber gloves and trash plastic bags seems like something within the realm of possibility. 
Bruce Wayne: unmasked / Bruce Wayne: desenmascarado
The word ‘persona’, in Latin was directly connected to a theatrical mask and therefore to actors, and we all certainly act in society, in different ways, adopting different faces depending on the circumstances. Batman’s mask serves not only to cover his alter ego, but mainly to confer upon this man unparalleled strength. Many other writers have suggested that Bruce Wayne is merely a mask, and that what is real is Batman. But here the question is reversed. When Bruce Wayne puts on a mask “a different personality takes over. Powerful. Dominant”, but he’s still a real person, someone dealing with the trauma of losing his parents.
Trauma
With “Mask”, Talbot peels away all the unnecessary layers and gets to the core of the character. And through this fascinating psychological journey, the readers get to see Bruce Wayne / Batman under a new light, more human than ever, and also more vulnerable. Here Bruce Wayne has no access to any allies, any gadgets, any technology or any of the classic tricks we’ve all become used to. All he has is pain and the memory of a trauma that has never left him, and even in a weakened state, drugged and subjugated, he is absolutely sure of one thing: his parents were killed in front of him, and his life was never the same again. 

In the end, it all ends up being an elaborate scheme put together by an obsessed psychiatrist that, ironically, blames the Dark Knight for the death of his parents. During a fascinating nightmarish sequence masterfully illustrated by Talbot, the protagonist understands that he is Batman, he’s always been Batman, and nobody can take that away from him. Definitely one of my all-time favorite Batman stories!
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Desde el inicio de este blog, he hablado de los escritores británicos más importantes en la industria del cómic, pero por alguna razón, al menos hasta hoy, la lista no estaba realmente completa. Porque ninguna lista puede estar completa sin el gran Bryan Talbot, uno de los autores británicos más creativos e innovadores.
Catwoman
Al igual que Alan Moore y Neil Gaiman, Talbot fue un colaborador de 2000AD y luego siguió los pasos de sus predecesores y trabajó para DC Comics, antes de centrar su atención en proyectos más experimentales y personales, ganando en el proceso todos los premios principales, incluido el Eisner (el Oscar de la industria del cómic).

Aunque he leído algunas de las novelas gráficas más originales de Talbot, como “Alice in Sunderland”, la primera vez que encontré su trabajo fue en un fascinante arco argumental de 2 números para Legends of the Dark Knight. En esas páginas, Talbot demostró ser un artista asombroso y un escritor extraordinario. El estilo visual de Talbot rinde homenaje a los artistas británicos clásicos como Brian Bolland, mientras que su estilo de escritura parece combinar la sensibilidad onírica de Gaiman con la salvaje imaginación de Moore, e incluso un poco del enfoque temprano de deconstrucción de los superhéroes de Grant Morrison.
What is real and what isn't? / ¿Qué es real y qué no lo es?
“Máscara”, originalmente publicado en Batman: Legends of the Dark Knight # 39 y 40 (noviembre y diciembre de 1992), tiene una premisa bastante única: “un decrépito Bruce Wayne termina en una sala de desintoxicación de un hospital de Gotham City, donde se ve obligado a enfrentar la patética verdad de que su carrera como el Caballero Oscuro no fue más que el delirante sueño de un alcohólico”. Bruce Wayne se despierta en una cama de hospital y se da cuenta de que está profundamente desnutrido, no ha perdido su tono muscular y su aliento apesta a alcohol. Lucha y trata de escapar, pero no es lo suficientemente fuerte, y cuando un psiquiatra lo enfrenta con la dura realidad, Bruce Wayne comienza a tener dudas sobre su vida como Batman: “Puedo entender perfectamente por qué tienes estas ilusiones de ser un millonario de día y un vigilante disfrazado de noche [...] Nunca te recuperaste de ver a tus padres asesinados a tiros. Y dejaron enormes deudas, no heredaste nada […] te convertiste en un alcohólico”.

Por supuesto, esto es muy diferente del origen de Batman con el que todos estamos familiarizados. Batman es definido por el asesinato de sus padres cuando aún es un niño. Pero, ¿qué podría haber ocurrido en diferentes circunstancias? Si en lugar de entrenar durante años y usar la fortuna familiar para convertirse en el mejor detective del mundo, ¿qué hubiera pasado si este niño, este huérfano, no tuviera dinero y no pudiera afrontar la pérdida de sus padres? Entonces, seguramente convertirse en un alcohólico y desperdiciar su vida llevando una máscara mal cosida, guantes de goma y bolsas de plástico de basura parece algo más que posible.
The nightmare begins / la pesadilla comienza
La palabra “persona”, en latín, estaba directamente relacionada con una máscara teatral y, por lo tanto, con actores, y ciertamente todos actuamos en la sociedad, de diferentes maneras, adoptando diferentes caras según las circunstancias. La máscara de Batman sirve no sólo para ocultar su alter ego, sino principalmente para conferirle a este hombre una fuerza sin igual. Muchos otros escritores han sugerido que Bruce Wayne es simplemente una máscara, y que lo que es real es Batman. Pero aquí se invierte la pregunta. Cuando Bruce Wayne se pone una máscara, “una personalidad diferente se hace cargo. Es poderoso. Dominante”, pero sigue siendo una persona real, alguien que se enfrenta al trauma de perder a sus padres.
Mask / Máscara
Con “Máscara”, Talbot pela todas las capas innecesarias y llega al núcleo del personaje. Y a través de este fascinante viaje psicológico, los lectores pueden ver a Bruce Wayne / Batman bajo una nueva perspectiva, más humana que nunca y también más vulnerable. Aquí Bruce Wayne no tiene acceso a ningún aliado, ningún dispositivo, ninguna tecnología ni ninguno de los trucos clásicos a los que todos nos hemos acostumbrado. Todo lo que tiene es dolor y el recuerdo de un trauma que nunca lo ha dejado, e incluso en un estado debilitado, drogado y subyugado, está absolutamente seguro de una cosa: sus padres fueron asesinados frente a él, y su vida nunca más fue igual.

Al final, todo termina siendo un complicado plan de venganza de un psiquiatra obsesionado que, irónicamente, culpa al Caballero Oscuro por la muerte de sus padres. Durante una fascinante secuencia de pesadilla ilustrada magistralmente por Talbot, el protagonista entiende que él es Batman, que siempre ha sido Batman, y nadie puede quitarle esa parte de su vida. ¡Definitivamente una de mis historias favoritas de Batman!

July 8, 2019

Faker - Mike Carey & Jock

A couple of years before the extraordinary The Unwritten, British author Mike Carey had already achieved an impressive reputation with his Lucifer series. The first issue of Faker was released in September 2007. Unlike most of Carey’s creations for Vertigo, Faker is a horror story deeply rooted in today’s world. It all begins in a college campus, in Minnesota, right at the beginning of the spring semester.

I actually bought the first issue of Faker in 2007, 9 years before I went to Wisconsin. I remember how fascinated I was when I read it, there was something unique about this group of young people struggling with existential doubts, academic pressure and the need to fit in. I moved to Milwaukee in 2016, and during my time in the Midwest, I experienced the real winter and the snow for the first time ever. But I also had the chance to experience life as a student in an American university. Now that I reread the miniseries I remembered why I found it so fascinating a decade ago and why I find it even more captivating and relevant today.

In the first issue we meet Jessica ‘Jesse’ Kidby, a college student who constantly manipulates and seduces men, in the opening sequence of Faker, Jesse successfully seduces professor Gelb, has sex with him, and immediately runs to the bathroom to collect the semen sample that she’ll use to blackmail the professor. It’s not the first time she’s done it, and she has become an expert. She chooses her targets carefully, married men, tenured faculty, people that risk losing everything in case of a scandal, people willing to pay a couple of thousand dollars to keep her quiet, as she says, “hey, I’m working my way through college, Same as everyone”. 

Then we have Marky, the only one in the group that has sex all the time. Marky explains that he started masturbating rather precociously as a child, and then he started chasing after older girls because “the yes ratio was higher. Then I discovered older guys, yes ratio was one hundred percent”. At times, Marky is mocked for being bisexual, by deep down, his friends envy him because he has a very active sexual life. Like Marky says “it’s all about getting some, whatever you want to call it, the relationship is just the delivery system. Sex is the payload. Everybody knows that. So why does nobody admit it?”.

Then there is Paul Saknussen, a good guy dealing with family issues and depression. Jesse, Marky and Paul go to “the Brautigan party. Sweat. Flesh. Booze. Pills and potions and powders for every color of the emotional rainbow. This is what higher education is all about”. After getting absolutely drunk and throwing up, they’re all awakened by Nick Philo. Nick is everyone’s best friend, they trust him, they always tell him their secrets, and they care for him more than for others. And Nick also cares for them, and in the second chapter prevents Paul from committing suicide.

However, Nick can’t register for classes because “his records have been erased from the college's computers”, his ID and driver’s license are lost, and except for his closest friends, nobody seems to remember him at all, it’s almost as if he had never been a student in Minnesota. Nick also goes to the store in which he used to work part time and nobody there remembers him, and there are no records of him ever being an employee there. And finally, when Nick tries to call his parents, the number he dials doesn’t exist. Nick is desperate, and he’s on the verge of collapsing, when he arrives home, his roommates Jesse, Marky and Paul suggest him to go to bed. Except there’s no bedroom for him, as if he had never lived there at all.  
Jesse vomits on Marky / Jesse vomita encima de Marky
This is, of course, just the beginning of a miniseries that, thanks to its horror elements, is extremely powerful, like Carey stated: “I like horror a lot because it's a genre that allows you to look at human nature in extreme situations, which is always interesting”. The horror comes not only from Nick’s predicament but also from the horrible memories Jesse has been repressing for years, Paul’s trauma and Marky’s inner demons. In the words of Matthew McLean “When blackmail, lies, hallucinogenics, and a quickly disappearing identity get thrown into the mix, Faker starts to become a more unsettling and eerie tale”. This great miniseries was entirely illustrated by Jock, his unkempt lines and scruffy designs add a very gritty feel to Faker.   
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Un par de años antes del extraordinario The Unwritten, el autor británico Mike Carey ya había alcanzado una reputación impresionante con Lucifer. El primer número de Faker se publicó en septiembre del 2007. A diferencia de la mayoría de las creaciones de Carey para Vertigo, Faker es una historia de terror profundamente arraigada en el mundo de hoy. Todo comienza en un campus universitario, en Minnesota, justo al comienzo del semestre de primavera.
Nick saves Paul / Nick salva a Paul
De hecho, compré el primer número de Faker en el 2007, 9 años antes de irme a Wisconsin. Recuerdo lo fascinado que estaba cuando lo leí, había algo único en este grupo de jóvenes que luchaban con sus dudas existenciales, la presión académica y la necesidad de encajar. Me mudé a Milwaukee en el 2016, y durante mi estadía en el Midwest experimenté el verdadero invierno y la nieve por primera vez. Pero también tuve la oportunidad de experimentar la vida como estudiante en una universidad estadounidense. Ahora que volví a leer la miniserie, recordé por qué la encontraba tan fascinante hace una década y por qué me parece aún más cautivadora y relevante hoy en día.

En el primer número nos encontramos con Jessica 'Jesse' Kidby, una estudiante universitaria que constantemente manipula y seduce a los hombres, en la secuencia inicial de Faker, Jesse seduce con éxito al profesor Gelb, tiene relaciones sexuales con él e inmediatamente corre al baño para recoger una muestra de semen que usará para chantajear al profesor. No es la primera vez que lo hace, y se ha convertido en una experta. Ella elige sus objetivos con cuidado, hombres casados, profesores de relieve, personas que corren el riesgo de perderlo todo en caso de un escándalo, personas que están dispuestas a pagar un par de miles de dólares para mantenerla callada, como ella dice, “hey, estoy trabajando igualito que cualquiera que trabaja y a la vez estudia en la universidad”.
"Well, I don't know anyone in Wisconsin" / "Bueno, no conozco a nadie en Wisconsin"
Luego tenemos a Marky, el único en el grupo que tiene relaciones sexuales todo el tiempo. Marky explica que comenzó a masturbarse de manera bastante precoz cuando era niño, y luego comenzó a perseguir a las chicas mayores porque “la probabilidad de un 'sí' era más alta”. Luego descubrió a los chicos, y “la probabilidad de un 'sí' era 100%”. A veces, Marky es ridiculizado por ser bisexual, y en el fondo, sus amigos lo envidian porque tiene una vida sexual muy activa. Como dice Marky, “se trata de hacerlo, como se quiera llamar, la relación es sólo el sistema de entrega. El sexo es la meta final. Todos saben eso. Entonces, ¿por qué nadie lo admite?”.

Luego está Paul Saknussen, un buen tipo que debe lidiar con problemas familiares y con la depresión. Jesse, Marky y Paul van a “la fiesta de Brautigan. Sudor. Carne. Bebidas alcohólicas. Pastillas, pociones y polvos para cada color del arco iris emocional. De esto se trata la educación superior”. Después de emborracharse y vomitar, Nick Philo los despierta a todos. Nick es el mejor amigo de todos, ellos confían en él, siempre le cuentan sus secretos y lo aprecian más que a los demás. Y Nick también se preocupa por ellos, y en el segundo capítulo él evita que Paul se suicide.
Marky remembers his multiple sexual experiences / Marky recuerda sus múltiples experiencias sexuales
Sin embargo, Nick no puede matricularse en los cursos porque “sus registros se han borrado de las computadoras de la universidad”, su identificación y su licencia de conducir se han perdido, y excepto por sus amigos más cercanos, nadie parece recordarlo, es casi como si nunca hubiese sido estudiante en Minnesota. Nick también va a la tienda en la que solía trabajar a tiempo parcial y nadie lo recuerda, y no hay registros de que él haya sido empleado allí. Y finalmente, cuando Nick intenta llamar a sus padres, el número que marca no existe. Nick está desesperado, y está a punto de colapsar, cuando llega a casa, sus compañeros de habitación Jesse, Marky y Paul le sugieren que se vaya a la cama. Excepto que no hay un dormitorio para él, como si nunca hubiese vivido allí.

Esto es, por supuesto, apenas el comienzo de una miniserie que, gracias a sus elementos de horror, es extremadamente poderosa, como dijo Carey: “Me gusta mucho el horror porque es un género que te permite ver la naturaleza humana en situaciones extremas, lo que siempre es interesante”. El horror proviene no sólo del predicamento de Nick, sino también de los horribles recuerdos que Jesse ha estado reprimiendo durante años, el trauma de Paul y los demonios internos de Marky. En las palabras de Matthew McLean, “Cuando el chantaje, las mentiras, los alucinógenos y una identidad que desaparece rápidamente se mezclan, Faker comienza a convertirse en un relato más perturbador e inquietante”. Esta magnífica miniserie fue completamente ilustrada por Jock, sus líneas descuidadas y diseños desprolijos añaden una sensación muy áspera a Faker.