May 11, 2021

The Punisher # 9-12 (2000) - Garth Ennis & Steve Dillon

Ennis never envisioned this series as a deconstruction of the vigilante archetype. Au contraire, this was always meant as a celebration of what it means to be a vigilante, a man who kills other men instead of sending them to jail. This 12-issue miniseries is “Not a complex analysis of the causes of crime, not a portrait of one man’s tragic descent into murderous psychosis”, this miniseries is about a well-trained man with a nice collection of guns and no mercy. 

“From Russia With Love” (originally published in The Punisher vol. 5 # 9, December 2000) reunites Ma Gnucci with the Russian, one of the most dangerous men alive, and quite possibly the only one who could kill the Punisher easily. Still recovering from his wounds, Frank Castle is getting ready to say goodbye to his neighbors, but he doesn’t know that the Russian is after him.
In the first filmic adaptation, “The Punisher” (2004), we get to see the climactic fight between the Punisher and the Russian, however, the film version was toned down and it’s nowhere near as impressive, or as funny, as it is in the original comic. In “Glutton for Punishment” (The Punisher # 10, January 2001), the Punisher is unable to defeat the Russian. 
In “Any Which Way You Can” (The Punisher # 11, February 2001), Frank Castle must find a way to survive against the unstoppable Russian. At the same time, the murderous priest from the Latino community, the fascist homicidal lunatic that calls himself Elite and the avenging killer Mr. Payback decide to join forces in an unlikely alliance.
The Punisher decides to burn Ma Gnucci alive but that doesn’t mean that’s the last of his problems. In “Go Frank Go” (The Punisher # 12, March 2001) Ennis ties up all loose ends and gives as a very special moment in which Frank Castle must decide what to do with the trio of vigilantes that are doing exactly the same thing he does: killing people that have broken the law. As usual, Steve Dillon’s pencils are amazing, and Jimmy Palmiotti’s inks are the ideal complement. The realistic covers by Tim Bradstreet are also striking and iconic in unique ways. After the massive success of this miniseries, a new Punisher ongoing title would soon be launched, with the same magnificent creative team. 
________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________

Ennis nunca planteó esta serie como una deconstrucción del arquetipo del justiciero. Al contrario, siempre tuvo la intención de celebrar lo que significa ser un justiciero, un hombre que mata a otros hombres en lugar de enviarlos a la cárcel. Esta miniserie de 12 números "No es un análisis complejo de las causas del crimen, no es un retrato del trágico descenso de un hombre a la psicosis asesina", esta miniserie trata sobre un hombre bien entrenado, sin piedad y con una buena colección de armas.
The Russian

"Desde Rusia con amor" (publicado originalmente en The Punisher vol. 5 # 9, diciembre del 2000) reúne a Ma Gnucci con el Ruso, uno de los hombres más peligrosos del mundo y posiblemente el único que podría matar fácilmente a Punisher. Aún recuperándose de sus heridas, Frank Castle se prepara para despedirse de sus vecinos, pero no sabe que el ruso lo persigue.
Payback, Priest & Elite

En la primera adaptación cinematográfica, "The Punisher" (2004), podemos ver la  pelea culminante entre Punisher y el Ruso, sin embargo, la versión cinematográfica se atenuó y no es tan impresionante ni tan divertida como aparece en el cómic original. En “Glotón del castigo” (The Punisher # 10, enero de 2001), Punisher es incapaz de derrotar al ruso.
Ma Gnucci

En "De cualquier manera que puedas" (The Punisher # 11, febrero de 2001), Frank Castle debe encontrar la manera de sobrevivir contra el imparable Ruso. Al mismo tiempo, el sacerdote asesino de la comunidad latina, el lunático homicida fascista que se hace llamar Elite y el asesino vengador Mr. Payback deciden unir fuerzas en una alianza poco probable.
Punisher

El Castigador decide quemar viva a Ma Gnucci, pero eso no significa que sea el último de sus problemas. En "Vete, Frank vete" (The Punisher # 12, marzo de 2001) Ennis ata todos los cabos sueltos y ofrece un momento muy especial en el que Frank Castle debe decidir qué hacer con el trío de vigilantes que están haciendo exactamente lo mismo que él hace: matar a personas que han violado la ley. Como de costumbre, los lápices de Steve Dillon son increíbles y las tintas de Jimmy Palmiotti son el complemento ideal. Las portadas realistas de Tim Bradstreet también son llamativas e icónicas de una forma única. Después del éxito masivo de esta miniserie, pronto se lanzaría un nueva colección mensual de Punisher, con el mismo magnífico equipo creativo.

May 10, 2021

April comics / cómics de abril

In March I got so many comic books, trade paperbacks and hardcovers, but in April I only got 4 comics. Space Bastards and Proctor Valley Road continue to be fun, Eternals is quite good but my favorite title of the month, once again, is Tom King’s Strange Adventures. And now without further ado here are April comics as per solicitations:

ETERNALS #4
(W) Kieron Gillen (A/CA) Esad Ribic. The hunt for the Eternals traitor continues! • With 100 Eternals comes 100 prime suspects. • Well, increasingly less, as more and more are being murdered. • But surely it's simpler than that…because it's Druig, the schemer, right? • Wrong. Rated T+

PROCTOR VALLEY ROAD #2
(W) Alex Child, Grant Morrison (A/CA) Naomi Franquiz. * August, Rylee, Cora & Jennie are the prime suspects in the disappearance of the missing boys, but the authorities have no idea what monsters roam the Proctor Valley Road. * As the town - and even their families - closes in on the girls, August makes a choice to visit that haunted road one last time. * And even if she survives, an even greater threat may have its eyes on these four friends...


SPACE BASTARDS #4
(W) Joe Aubrey, Eric Peterson (A) Darick Robertson (CA) Darick Robertson, Pete Pantazis. A Date with Zordakk! Alien. Postal carrier. Walking, talking libido. Zordakk is a great many things. When he blackmails former Intergalactic Postal Service employee Layla Fontane, they'll both get more than they bargained for. Meanwhile, Davey Proton is licking his wounds, but he's about to get a slew of new ones thanks to Mr. Radish, Wayne Powers' more-than-human attack dog. Plus, the origin of Resurrection Mary!

STRANGE ADVENTURES #9
(W) Tom King (A) Mitch Gerads, Evan Doc Shaner (CA) Evan Doc Shaner. The Pykkts are attacking Earth. As the only warrior in all the cosmos to ever defeat them, Adam Strange leads the planet’s mightiest heroes in all-out war! The only thing is, evidence is mounting that Adam’s victory on Rann may not have been everything he says it was. There is time unaccounted for, circumstances left unexplained. Even Batman has started to wonder about his friend. Sure, they are fighting side by side right now, but who will answer for all the things that got them here? Why, Alanna Strange, of course! It’s time for the Rannian princess to go out and set the record straight. The hit series continues on a bimonthly schedule.
________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________

En marzo recibí tantos cómics, tomos recopilatorios y volúmenes en tapa dura, pero en abril sólo llegaron 4 cómics. Space Bastards y Proctor Valley Road siguen siendo divertidos, Eternals es bastante bueno, pero mi título favorito del mes, una vez más, es Strange Adventures de Tom King. Y ahora, sin más preámbulos, aquí están los cómics de abril:

ETERNALS #4
¡La caza del traidor de los Eternos continúa! Con 100 Eternos vienen 100 sospechosos principales. Bueno, cada vez menos, mientras más y más son asesinados. Pero seguramente es más simple que eso... el más intrigante es el culpable, ¿verdad?

PROCTOR VALLEY ROAD #2
Ellos son los principales sospechosos de la desaparición de los niños desaparecidos, pero las autoridades no tienen idea de qué monstruos deambulan por ahí. A medida que la ciudad, e incluso sus familias, se acerca a las chicas, August decide visitar ese camino embrujado por última vez. E incluso si sobrevive, una amenaza aún mayor acecha a sus cuatro amigos.

SPACE BASTARDS #4
¡Una cita con el extraterrestre, transportista postal, lleno de libido. él es muchas cosas. Cuando chantajea a la ex empleada del Servicio Postal Intergaláctico, ambos obtendrán más de lo que esperaban. Mientras tanto, Davey se está lamiendo las heridas, pero está a punto de recibir un montón de otras nuevas gracias al Sr. Remolacha, el perro de ataque más que humano de Powers. Además, ¡el origen de María Resurrección!

STRANGE ADVENTURES #9
Los aliens están atacando la Tierra. Como el único guerrero en todo el cosmos que los derrotó, Adam Strange lidera a los héroes más poderosos del planeta en una guerra total. Lo único es que hay cada vez más pruebas de que la victoria de Adam sobre Rann puede no haber sido todo lo que él dice que fue. Hay momentos perdidos, circunstancias que quedan sin explicar. Incluso Batman ha comenzado a preguntarse por su amigo. Claro, están luchando lado a lado en este momento, pero ¿quién responderá por todas las cosas que los trajeron aquí? ¡Alanna Strange, por supuesto! Es hora de que la princesa salga y deje las cosas claras. 

May 5, 2021

April films / películas de abril

Woody Allen’s A Rainy Day in New York (2019) is a charming excursion through the streets of the most famous city in the world. Having visited New York a long time ago, I must say there is always magic in that city, magic which a talented filmmaker like Allen captures magnificently. I was delighted to see a city that is very dear to me, and I must say that I also enjoyed the interactions between the characters. Sure, this isn’t Woody Allen at his best, but he still delivers some witty lines and there are at least a couple of moments in which we completely sympathize with the characters. This love story between two college students who spend a weekend in New York is solid enough, although not necessarily awe-inspiring. The all star cast is absolutely brilliant: Timothée Chalamet (famous for his role as a gay boy in Call Me By Your Name), Elle Fanning (How to Talk to Girls at Parties), Liev Schreiber, Selena Gomez, Jude Law (Dom Hemingway), Diego Luna and Cherry Jones. 

Although not as well received as its predecessors, M. Night Shyamalan’s The Village (2004) is still a very unique exercise about isolation and the desire to seclude ourselves from a world we no longer feel attached to. I think deep down we can all identify with that premise, however, something in the execution of the film left many viewers indifferent. Whether you liked the ending or not, re-watching this after so many years made me realize how extraordinary Shyamalan was back in the day, I was amazed by the pacing, the atmosphere and the tension between characters, plus the music by James Newton Howard is spectacular. Sure there are a few inconsistencies in the script, but I still enjoyed the suspense and the fear experienced by the inhabitants of a small village who are in constant fear of “those we do not speak of”. There is a scene, toward the end of the movie that moved me now more than ever before, when a concerned father talks about his daughter: “She is more capable than most in this village. And she is led by love. The world moves for love. It kneels before it in awe”. The superb cast includes Bryce Dallas Howard (Jurassic World: Fallen Kingdom), Joaquin Phoenix  (Joker), Adrien Brody, William Hurt (The Yellow Handkerchief), Sigourney Weaver (Alien), Brendan Gleeson, Cherry Jones, Michael Pitt (Rob the Mob), Jesse Eisenberg (Vivarium) and Charlie McDermott (The Middle).

Signs (2002), written and directed by M. Night Shyamalan is an extraordinary film about an alien invasion told from the perspective of a family in a rural area. Mel Gibson (Braveheart) is a former reverend who has lost his faith after the tragic death of his wife, he has two children: Rory Culkin (Electrick Children) and Abigail Breslin, and his brother Joaquin Phoenix (Irrational Man) is also living with them. First, strange signs appear on the crops surrounding the house, then we learn that aliens are preparing to invade the planet. Shyamalan creates a unique atmosphere, rich in intensity and emotion, his characters come to life and we’re deeply absorbed by the narrative, the intrigue and the impending sense of doom. At the same time, the filmmaker excels in creating a believable and complex network of relationships in this particular family (my favorite line: “Are you the kind that sees signs, that sees miracles? Or do you believe that people just get lucky? Or, look at the question this way: Is it possible that there are no coincidences?”). There are moments of absolute horror, like the first sighting of an alien in a children’s party, it is one of the scariest, strongest sequences and lasts only seconds. Shyamalan suggests and gives the audience hints, but for the most part, the aliens remain out of sight, which only increases the suspense and fear of the unknown. When the aliens are trying to get into the house, and the family retreats to the basement, there are sequences that will take your breath away and make your pulse speed up, but there are also moments of unique emotion. With a captivating script, outstanding acting, beautiful cinematography and ominous music, Signs is a contemporary classic. 

I’ve always said that M. Night Shyamalan’s first 3 films were outstanding, and Unbreakable (2000) has always been one of my personal favorites. Bruce Willis (Looper) is a man who lives a life devoid of purpose or real meaning, he is indestructible although he doesn’t even suspect he is until a tragic train accident kills everyone on board except him. On the opposite spectrum we have the highly driven Samuel L. Jackson (Spider-Man: Far From Home) who due to a genetic condition is a fragile man, whose bones can shatter easily (my favorite line: “You know what the scariest thing is? To not know your place in this world. To not know why you're here... That's... That's just an awful feeling”). Shyamalan creates a rich atmosphere and moments of pure emotion, proving to be a very talented filmmaker with this love letter to superhero comic books; everything in the movie is a modern reinterpretation of the superhero archetype, and it’s done magnificently, without exaggerations, without big explosion, without expensive special effects, without the shallow spectacularity of current superhero movies. There is also a level of subtlety and a unique way of interweaving the lives of these characters that resonates deep within us. Something that many current superhero movies forget about is the importance of relationships, and in Unbreakable we have severe marital problems at the beginning with Robin Wright, but also a complicated father-son relationship with Spencer Treat Clark (The Town that Dreaded Sundown). Throughout the film, the characters change, evolve and discover who they are in a way that is both surprising and moving. As a sidenote, when I first saw the movie I remember how I felt because my comic book collection wasn’t even near the number suggested in Unbreakable for an average collector (3,312), even 10 years ago I was still below 3000, I had to wait till 2015 to increase my collection to 4,000 comics. Of course, it continues to grow to this day (5,909!). 
________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________

A Rainy Day in New York (2019), de Woody Allen, es una encantadora excursión por las calles de la ciudad más famosa del mundo. Habiendo visitado New York hace mucho tiempo, debo decir que siempre sentí magia en esa ciudad, magia que un cineasta talentoso como Allen captura magníficamente. Quedé encantado al ver una ciudad que es muy querida para mí, y debo decir que también disfruté de las interacciones entre los personajes. Claro, este no es Woody Allen en su mejor momento, pero aún así ofrece algunas líneas ingeniosas y hay al menos un par de momentos en los que simpatizamos completamente con los personajes. Esta historia de amor entre dos estudiantes universitarios que pasan un fin de semana en New York es lo suficientemente sólida, aunque no necesariamente inspiradora. El elenco de estrellas es absolutamente brillante: Timothée Chalamet (famoso por su papel como un muchacho gay en Call Me By Your Name), Elle Fanning (How to Talk to Girls at Parties), Liev Schreiber, Selena Gomez, Jude Law (Dom Hemingway), Diego Luna y Cherry Jones.

Aunque no fue tan bien recibido como sus predecesores, The Village (2004) de M. Night Shyamalan sigue siendo un ejercicio muy singular sobre el aislamiento y el deseo de apartarnos de un mundo al que ya no nos sentimos apegados. Creo que en el fondo todos podemos identificarnos con esa premisa, sin embargo, algo en la ejecución de la película dejó indiferentes a muchos espectadores. Tanto si te gustó el final como si no, volver a ver esto después de tantos años me hizo darme cuenta de lo extraordinario que era Shyamalan en su día, me asombró el ritmo, la atmósfera y la tensión entre los personajes, además la música de James Newton Howard es espectacular. Seguro que hay algunas inconsistencias en el guión, pero aun así disfruté del suspenso y el miedo que experimentan los habitantes de un pequeño pueblo que temen constantemente a “aquellos de quienes no hablamos”. Hay una escena, hacia el final de la película que me conmovió ahora más que nunca, cuando un padre preocupado habla sobre su hija: “Ella es más capaz que la mayoría en este pueblo. Y es guiada por el amor. El mundo se mueve por el amor; se arrodilla ante él con asombro”. El magnífico reparto incluye a Bryce Dallas Howard (Jurassic World: Fallen Kingdom), Joaquin Phoenix  (Joker), Adrien Brody, William Hurt (The Yellow Handkerchief), Sigourney Weaver (Alien), Brendan Gleeson, Cherry Jones, Michael Pitt (Rob the Mob), Jesse Eisenberg (Vivarium) y Charlie McDermott (The Middle).

Signs (2002), escrita y dirigida por M. Night Shyamalan, es una película extraordinaria sobre una invasión extraterrestre contada desde la perspectiva de una familia en una zona rural. Mel Gibson es un ex reverendo que ha perdido la fe tras la trágica muerte de su esposa, tiene dos hijos: Rory Culkin (Electrick Children) y Abigail Breslin, y su hermano Joaquin Phoenix (Irrational Man) también vive con ellos. Primero, aparecen señales extrañas en los cultivos que rodean la casa, luego nos enteramos de que los extraterrestres se están preparando para invadir el planeta. Shyamalan crea una atmósfera única, rica en intensidad y emoción, sus personajes cobran vida y estamos profundamente absortos por la narrativa, la intriga y la inminente sensación de fatalidad. Al mismo tiempo, el cineasta destaca por crear una red de relaciones creíbles y complejas en esta familia en particular (mi línea favorita: "¿Eres de los que ve señales, de los que ve milagros? ¿O crees que la gente simplemente tiene suerte? O, mira la pregunta de esta manera: ¿es posible que no haya coincidencias?”). Hay momentos de absoluto terror, como el primer avistamiento de un extraterrestre en una fiesta infantil, es una de las secuencias más aterradoras e impactantes, y dura apenas unos segundos. Shyamalan sugiere y da pistas a la audiencia, pero en su mayor parte, los extraterrestres permanecen fuera de vista, lo que intensifica el suspenso y el miedo a lo desconocido. Cuando los extraterrestres intentan entrar en la casa y la familia se retira al sótano, hay secuencias que te dejan sin aliento y aceleran tu pulso, pero también hay momentos de emoción única. Con un guión cautivador, una actuación sobresaliente, una cinematografía hermosa y una música ominosa, Signs es un clásico contemporáneo.

Siempre he dicho que las primeras 3 películas de M. Night Shyamalan fueron sobresalientes, y Unbreakable (2000) siempre ha sido una de mis favoritas. Bruce Willis (Looper) es un hombre que vive una vida sin propósito ni significado real, es indestructible aunque ni siquiera sospecha que lo es hasta que un trágico accidente de tren mata a todos a bordo menos a él. En el espectro opuesto tenemos al muy motivado Samuel L. Jackson (Spider-Man: Far From Home), quien debido a una condición genética es un hombre frágil, cuyos huesos pueden romperse fácilmente (mi línea favorita: "¿Sabes qué es lo más aterrador? No saber cuál es tu lugar en este mundo. No saber por qué estás aquí... Eso es... Es una sensación horrible”). Shyamalan crea una atmósfera rica y momentos de pura emoción, demostrando ser un cineasta muy talentoso con esta carta de amor a los cómics de superhéroes; todo en la película es una reinterpretación moderna del arquetipo del superhéroe, y está hecho de manera magnífica, sin exageraciones, sin grandes explosiones, sin efectos especiales costosos, sin la espectacularidad superficial de las películas de superhéroes actuales. También hay un nivel de sutileza y una forma única de entrelazar las vidas de estos personajes que resuena profundamente dentro de nosotros. Algo que muchas películas de superhéroes actuales olvidan es la importancia de las relaciones, y en Unbreakable tenemos graves problemas matrimoniales al principio con Robin Wright, pero también una complicada relación padre-hijo con Spencer Treat Clark (The Town that Dreaded Sundown). A lo largo de la película, los personajes cambian, evolucionan y descubren quiénes son de una manera sorprendente y conmovedora. Como nota al pie de página, cuando vi la película por primera vez recuerdo cómo me sentí porque mi colección de cómics ni siquiera se acercaba al número sugerido en Unbreakable para un coleccionista promedio (3,312), incluso hace 10 años todavía estaba por debajo de 3,000, tuve que esperar hasta el 2015 para aumentar mi colección a 4,000 cómics. Por supuesto, continúa creciendo hasta el día de hoy (¡5,909!).

April 24, 2021

King-Size Conan - Roy Thomas, Steve McNiven et al

The first time in my life that I bought comic books online was in 2006. I knew exactly what I wanted to buy: the trade paperbacks with the legendary Roy Thomas and Barry Windsor-Smith’s run on Conan the Barbarian. It took me 5 years to review the whole run. I was delighted to re-read all those stories that I had first read as a child thanks to my father’s comic book collection. My connection with Conan is as old as my status as a reader, and as strong as my passion for comics and all forms of literature. 
Andrew Robinson

In 1970, Marvel Comics published the first issue of Conan the Barbarian, “The Coming of Conan”. Now, half a century later, Marvel Comics has celebrated the 50 year anniversary of that classic story in the best possible way: by paying homage to Roy Thomas, Barry Windsor-Smith and John Buscema. “King -Size Conan” (February 2021) explores the different facets of the mythical warrior: the barbarian, the thief, the mercenary, the avenger and the corsair. All elements which we can glance at in the amazing cover by Andrew Robinson.
Steve McNiven

A different creative team is in charge of each one of these aspects. And so the first, the barbarian, is a story titled “Aftermath -- and a Beginning” written by Roy Thomas himself. I don’t think there has been a case like this in the history of comic books, in which the same writer returns to the character and title that made him famous, after half a century. 50 years have passed but Thomas continues to be an amazing storyteller, and one of the few who truly grasped what it meant to be a Cimmerian wandering the Hyborean Age. 
Steve McNiven

“Aftermath -- and a Beginning” is beautifully illustrated by Steve McNiven, who has put a lot of effort into channelizing the spirit and vigor of Barry Windsor-Smith’s pencils. McNiven achieves that which I would have considered impossible: he brings back the original Conan, and applies the artistic sensitivity of the British artist in such a unique way that one cannot stop staring at the pages in awe. McNiven takes Windsor-Smith as his inspiration, and everything in his pages, from the composition to the movement of the characters and especially the facial expressions, reminds us of the artistic evolution of the British artist in the 70s. Roy Thomas and Steve McNiven create a powerful story that connects to “The Coming of Conan”, by telling us what happened in the hours preceding the encounter between the barbarian and the Aesirs and Vanirs. 
Steve McNiven

Kurt Busiek writes “In the City of Thieves”, with pencils and inks by Pete Woods. This one also works as a prequel of sorts to “The Tower of the Elephant”, as it tells us what had Conan stolen the previous night before attempting to enter the tower. Busiek offers us a solid script and it’s interesting to see the way in which he connects this to one of the best-known Conan stories. 

“Die by the Sword” is written by Chris Claremont and magnificently penciled and inked by Roberto de la Torre. Unlike the previous two stories, this one stands on its own and it isn’t necessarily linked to one of the classic Roy Thomas comics; however, artistically, it has a strong connection to what many considered to be the ultimate Cimmerian artist: John Buscema. If McNiven exceled at transforming his style to adapt to Windsor-Smith, de la Torre does the same here: from the page composition to the dynamic movement of his characters and especially the design of Conan and the other characters, everything reminds us of the great Buscema. 
Pete Woods

Kevin Eastman’s “Requiem” is an interesting story in which Conan seeks to avenge the people of a small village. “Ship of the Damned” takes place in the time in which Conan and Belit were allies and lovers. Steven S. DeKnight writes the script and the fantastic artwork is by Jesús Saiz. This pulse pounding adventure reunites the She-Devil of the Sea and the barbarian corsair. Closer to the horror genre than the other stories, DeKnight succeeds in capturing our attention while Saiz’s clean lines and fabulously original images add special depth to the story. The end is also connected to the unforgettable Conan the Barbarian # 100. King-Size Conan is definitely the best comic I’ve read in 2021 so far! I really recommend it. 
________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________

La primera vez en mi vida que compré cómics en línea fue el 2006. Sabía exactamente lo que quería comprar: los tomos recopilatorios de Conan el Bárbaro con la legendaria etapa de Roy Thomas y Barry Windsor-Smith. Me demoré 5 años reseñar íntegra esta etapa. Me encantó volver a leer todas esas historias que leí por primera vez cuando era niño gracias a la colección de cómics de mi padre. Mi conexión con Conan es tan antigua como mi condición de lector, y tan fuerte como mi pasión por los cómics y todas las formas de literatura.
Roberto de la Torre

En 1970, Marvel Comics publicó el primer número de Conan the Barbarian, "El advenimiento de Conan". Ahora, medio siglo después, Marvel Comics ha celebrado el 50 aniversario de esa historia clásica de la mejor manera posible: rindiendo homenaje a Roy Thomas, Barry Windsor-Smith y John Buscema. “King-Size Conan” (febrero de 2021) explora las diferentes facetas del mítico guerrero: el bárbaro, el ladrón, el mercenario, el vengador y el corsario. Todos ellos elementos que podemos vislumbrar en la asombrosa portada de Andrew Robinson.
Kevin Eastman

Un equipo creativo diferente se encarga de cada uno de estos aspectos. Y así, el primero, el bárbaro, es una historia titulada "Un desenlace -- y un comienzo" escrita por el propio Roy Thomas. No creo que haya habido un caso como este en la historia del cómic, en el que el mismo escritor vuelva al personaje y título que lo hizo famoso, después de medio siglo. Han pasado 50 años, pero Thomas sigue siendo un narrador asombroso y uno de los pocos que realmente comprendió lo que significaba ser un cimerio vagando por la Era Hiborea.

Steve McNiven, quien se ha esforzado mucho en canalizar el espíritu y el vigor de los lápices de Barry Windsor-Smith, ilustra preciosamente "Un desenlace -- y un comienzo". McNiven logra lo que yo hubiera considerado imposible: recupera el Conan original y aplica la sensibilidad artística del artista británico de una manera tan única que uno no puede dejar de mirar las páginas con asombro. McNiven toma a Windsor-Smith como su inspiración, y todo en sus páginas, desde la composición hasta el movimiento de los personajes y especialmente las expresiones faciales, nos recuerda la evolución artística del artista británico en los 70s. Roy Thomas y Steve McNiven crean una historia poderosa que conecta con "El advenimiento de Conan" (The Coming of Conan), al contarnos lo que sucedió en las horas previas al encuentro entre el bárbaro y los aesires y vanires.

Kurt Busiek escribe “En la ciudad de los ladrones”, con lápices y tintas de Pete Woods. Esta también funciona como una especie de precuela de "La torre del elefante" (The Tower of the Elephant), ya que nos dice qué había robado Conan la noche anterior antes de intentar entrar en la torre. Busiek nos ofrece un guión sólido y es interesante ver cómo lo conecta con una de las historias más conocidas de Conan.
Jesús Saiz

“Muere por la espada” está escrita por Chris Claremont y magníficamente dibujada a lápiz y entintada por Roberto de la Torre. A diferencia de las dos historias anteriores, esta no está necesariamente vinculada a uno de los cómics clásicos de Roy Thomas; sin embargo, artísticamente, tiene una fuerte conexión con aquel que muchos consideraban el artista cimerio definitivo: John Buscema. Si McNiven sobresalió en transformar su estilo para adaptarse a Windsor-Smith, de la Torre hace lo mismo aquí: desde la composición de la página hasta el movimiento dinámico de sus personajes y sobre todo el diseño de Conan y los demás personajes, todo nos recuerda al gran Buscema.
Jesús Saiz

"Requiem" de Kevin Eastman es una historia interesante en la que Conan busca vengar a la gente de un pequeño pueblo. “La nave de los condenados” ocurre en la época en la que Conan y Belit eran aliados y amantes. Steven S. DeKnight escribe el guión y el fantástico arte es de Jesús Saiz. Esta trepidante aventura reúne a la diablesa del mar y al corsario bárbaro. Más cerca del género de terror que las otras historias, DeKnight logra captar nuestra atención, mientras que las líneas limpias de Saiz y las imágenes fabulosamente originales añaden una profundidad especial a la historia. El final también está relacionado con el inolvidable Conan the Barbarian # 100. ¡King-Size Conan es definitivamente el mejor cómic que he leído hasta ahora en el 2021! Realmente lo recomiendo.

April 19, 2021

Marvels Snapshots: Avengers & Captain America

Every year I spend hours making a ranking of the best published titles and the best authors. 2020 was a strange year, the first time in a decade in which no British writers were on my best-of list. It was also the first time I included a writer on the list based on a single comic book. That writer is Barbara Randall Kesel and the comic is “Heart Rate” (originally published in Avengers: Marvels Snapshots, January 2021). 
Alex Ross

The story is told from the perspective of Kerry, a woman who has recently moved to New York and is virtually homeless due to a supervillain destroying the building in which she lived. Relying on favors and asking friends for help, she is slowly starting to rebuild her life. Until one day, of course, a gigantic robot starts to destroy the neighborhood and the Avengers can’t stop it on time. 
Kerry & Jay

Kerry has to find shelter as soon as possible, and in the chaos she runs into police officer Jay, who’s trying to help people. Together they try to calm down everyone by asking them to tell stories of their lives in New York, the city with the largest amount per capita of superheroes. Kerry remembers how she casually met Wonder Man and Beast outside the Avengers mansion, and how unimpressed she was with Wonder Man’s flirtation. All of this is connected to Michelinie and Byrne's run on Avengers. Jay’s story takes place in a bar, in which Tony Stark is drinking (the story, of course, takes place during the Demon in a Bottle saga, when Iron Man becomes an alcoholic). Jay has a heated debate with Tony, whom he has never met before. However, as irritated as Tony might be, he recognizes that Jay was right, and a couple of minutes later, as Iron Man, he makes him an offer.
Thor, Count Nefaria, Iron Man & Captain America

While the battle rages on, the normal men and women of New York are surviving and doing what humanity always does in its darkest hours: telling stories. Kerry and Jay are remembering what it means to live among people with extraordinary powers and abilities. In a desperate situation and against all odds, Kerry and Jay find each other and promise to become a couple if they survive the day. Barbara Randall Kesel does a remarkable job that doesn’t focus on the love between a man and a woman but rather on the promise of that future love. And perhaps for anyone that has recently broken up with their significant other, that promise seems to be of the utmost importance. Staz Johnson pencils these pages with grace and aplomb, while veteran inker Tom Palmer pitches in, and Jim Charalampidis colors it. Alex Ross’ depiction of the armored avenger is as stunning as it is heroic.
Wonder Man, Beast & Kerry

In Captain America: Marvels Snapshots (June 2020), writer Mark Russell asks what is the result of racial segregation in the Marvel Universe. In an impoverished black community, the effects of a large-scale attack are more devastating than ever. However, even a superhero like Captain America doesn’t realize what is going on and considers matters solved as soon as the threat has been dealt with. Felix, an African American boy, had already proved to be smarter than everyone else, but his family has no money, no resources, and after the attack, the situation is even worse. Felix is an intelligent boy, but desperate as he is, he ends up joining the ranks of the criminal organization A.I.M. I applaud Russell for trying to answer questions about race, poverty and unequal access to opportunities. The dynamic art is provided by Ramón Pérez and the coloring by Rico Renzi. In his cover, Alex Ross paints a Captain America that not only has a noble expression but also a posture that screams determination, as it is befitting to the Sentinel of Liberty. 
________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________

Todos los años me paso horas haciendo un ranking de los mejores títulos publicados y de los mejores autores. El 2020 fue un año extraño, la primera vez en una década en la que ningún escritor británico estaba en mi lista de los mejores. También fue la primera vez que incluí a una escritora en la lista basándome en un sólo cómic. Esa escritora es Barbara Randall Kesel y el cómic es "El pulso del corazón" (publicado originalmente en Avengers: Marvels Snapshots, enero de 2021).
Alex Ross

La historia se cuenta desde la perspectiva de Kerry, una mujer que se ha mudado recientemente a New York y está prácticamente sin techo debido a que un supervillano destruyó el edificio en el que vivía. Apoyándose en favores y pidiendo ayuda a sus amigos, poco a poco ella está comenzando a reconstruir su vida. Hasta que un día, por supuesto, un robot gigantesco comienza a destruir el vecindario y los Vengadores no pueden detenerlo a tiempo.
Captain America & Falcon

Kerry tiene que encontrar refugio lo antes posible, y en el caos se encuentra con el oficial de policía Jay, que está tratando de ayudar a la gente. Juntos intentan calmar a todos pidiéndoles que cuenten historias de sus vidas en New York, la ciudad con mayor cantidad per cápita de superhéroes. Kerry recuerda cómo conoció casualmente a Wonder Man y Beast afuera de la mansión de los Vengadores, y lo poco impresionada que estuvo con el flirteo de Wonder Man. Todo esto está conectado a la etapa de Avengers de Michelinie y Byrne. La historia de Jay ocurre en un bar, en el que Tony Stark está bebiendo (la historia, por supuesto, tiene lugar durante la saga El demonio en la botella, cuando Iron Man se vuelve alcohólico). Jay tiene un acalorado debate con Tony, a quien nunca antes había conocido. Sin embargo, por muy irritado que esté Tony, reconoce que Jay tenía razón, y un par de minutos después, como Iron Man, le hace una oferta.
New York

Mientras la batalla continúa, los hombres y mujeres normales de New York sobreviven y hacen lo que la humanidad siempre hace en sus horas más oscuras: contar historias. Kerry y Jay están recordando lo que significa vivir entre personas con habilidades y poderes extraordinarios. En una situación desesperada y contra todo pronóstico, Kerry y Jay se encuentran y prometen convertirse en pareja si sobreviven el día. Barbara Randall Kesel hace un trabajo extraordinario que no se centra en el amor entre un hombre y una mujer, sino en la promesa de ese amor futuro. Y quizás para cualquiera que haya roto recientemente con su pareja, esa promesa parece ser de suma importancia. Staz Johnson dibuja estas páginas con gracia y aplomo, mientras que el entintador veterano Tom Palmer colabora y Jim Charalampidis colorea. La representación de Alex Ross del vengador acorazado es tan impresionante como heroica.
Felix

En Captain America: Marvels Snapshots (junio de 2020), el escritor Mark Russell pregunta cuál es el resultado de la segregación racial en el Universo Marvel. En una comunidad negra empobrecida, los efectos de un ataque a gran escala son más devastadores que nunca. Sin embargo, incluso un superhéroe como el Capitán América no se da cuenta de lo que está sucediendo y considera que los asuntos se resuelven tan pronto como se arresta a los villanos. Félix, un niño afroamericano, ya había demostrado ser más inteligente que los demás, pero su familia no tiene dinero ni recursos, y después del ataque, la situación es aún peor. Félix es un chico inteligente, pero desesperado como está, acaba uniéndose a las filas de la organización criminal A.I.M. Aplaudo a Russell por intentar responder preguntas sobre raza, pobreza y acceso desigual a las oportunidades. El arte dinámico lo aporta Ramón Pérez y el color es de Rico Renzi. En su portada, Alex Ross pinta a un Capitán América que no sólo tiene una expresión noble sino también una postura que grita determinación, como corresponde al Centinela de la Libertad.