November 21, 2020

Planetary # 0 - Warren Ellis & John Cassaday

I was convinced I had read every Planetary story ever published, but turns out I was wrong. The same thing happened to me with Young Avengers in 2013, I started with the first issue and I didn’t know there was a special preview that I ended up acquiring at a later date. So in both cases I ended up reading what would be issue # 0 a long time after I had read everything.


“Nuclear Spring” was originally published as a backup story in Gen13 # 33 (September 1998), published by Image. That is certainly something interesting, as DC was still in the process of acquiring Wildstorm, an imprint that was part of Image / Homage Comics (a subsidiary of Jim Lee’s Aegis Entertainment) at the time. Planetary # 1 is announced as a new title coming out in 4 months, and there is even a beautiful pencil drawing by Cassaday as part of the advertising. However, seems like the acquisition process took longer than expected, and exactly a year later, DC would be publishing Planetary # 1, under the independent imprint of Wildstorm (which disappeared in 2010).

“Sometimes, ordinary people uncover things that are best left covered. Sometimes, things best left covered emerge into ordinary life and do not have the world’s best interests at heart. These are times when Planetary arrive -invited or not…”, that’s what Planetary is about. And certainly, this first story shows us the Archeologists of the Impossible doing what they do best. 


Warren Ellis comes up with a captivating story about a scientist who has created a “quantum box” for “rotating things out of reality”. However, when they test this new invention, the scientist must save the life of the woman he loves, who has accidentally stumbled onto the testing site. Exactly as it happens with the Hulk, the scientist receives the full impact of the explosion and he transforms himself into a monster far more inhuman than the Hulk.  

Cassaday’s art is wonderful, although not as depurated as it would become later, he’s still transitioning from his late 90s style, which we were able to see in titles like Ka-Zar or Union Jack. However, the cover is absolutely exquisite. Just the design and the composition are miles ahead of anything else that was being published at the time, and Cassaday’s attention to details brings a unique sense of elegance to the cover. Truly magnificent! 
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Estaba convencido de haber leído todas las historias de Planetary, pero resulta que estaba equivocado. Me pasó lo mismo con Young Avengers en 2013, comencé con el primer número y no sabía que había un preview especial que terminé adquiriendo en una fecha posterior. Así que en ambos casos terminé leyendo lo que sería el número 0 mucho tiempo después de haber leído todo lo demás.

“Primavera nuclear” se publicó originalmente como una historia de respaldo en Gen13 # 33 (setiembre de 1998), publicado por Image. Eso es ciertamente algo interesante, ya que DC todavía estaba en el proceso de adquirir Wildstorm, una marca que era parte de Image / Homage Comics (una subsidiaria de Aegis Entertainment de Jim Lee) en ese momento. Planetary # 1 se anuncia como un nuevo título que saldrá en 4 meses, e incluso hay un hermoso dibujo a lápiz de Cassaday como parte de la publicidad. Sin embargo, parece que el proceso de adquisición tomó más tiempo de lo esperado, y exactamente un año después, DC publicaría Planetary # 1, bajo el sello independiente de Wildstorm (que desapareció en 2010).


“A veces, la gente común descubre cosas que es mejor dejar cubiertas. A veces, las cosas que se dejan cubiertas emergen de la vida cotidiana y no tienen en cuenta los mejores intereses del mundo. Son momentos en los que Planetary llega, invitado o no...”, de eso se trata Planetary. Y ciertamente, esta primera historia nos muestra a los Arqueólogos de lo Imposible haciendo lo que mejor saben hacer.

Warren Ellis presenta una historia cautivadora sobre un científico que ha creado una "caja cuántica" para "rotar cosas fuera de la realidad". Sin embargo, cuando prueban este nuevo invento, el científico debe salvar la vida de la mujer que ama, quien accidentalmente ha irrumpido en el sitio de prueba. Exactamente como sucede con Hulk, el científico recibe todo el impacto de la explosión y se transforma en un monstruo mucho más inhumano que Hulk.


El arte de Cassaday es maravilloso, aunque no tan depurado como lo sería más tarde, todavía está en transición en su estilo de finales de los 90s, que pudimos ver en títulos como Ka-Zar o Union Jack. Sin embargo, la portada es absolutamente exquisita. Sólo el diseño y la composición están muy por encima de cualquier otra cosa que se publicara en aquellos años, y la atención de Cassaday por los detalles aporta una sensación única de elegancia a la portada. ¡Una verdadera maravilla!

November 16, 2020

Flinch # 4

 The cover of the 4th issue of Flinch (September 1999), is actually a photography by Stephen John Phillips, digitally altered by José Villarrubia. In only 4 issues, Flinch had professional illustrators, comic book artists, and also photographers leaving their mark on Vertigo’s horror anthology. Although in general I’m not a fan of photographs being used as covers, I must say I like the way Villarrubia turns the image into something visually appealing. 
Stephen John Phillips & José Villarrubia

“A Gift of Friendship” is a story written, penciled, inked and even lettered by Kent Williams. The only thing that Williams doesn’t take care of is the coloring (which is done by Sherilyn van Valkenburgh). One would expect a very cohesive proposal since the same person is doing pretty much everything. However Williams’s story is unnecessarily confusing and in the end it doesn’t work as a whole.
Kent Williams

Ty Templeton writes, pencils and inks “Fair Trade”, which is a very amusing story about a man who is going to sell his soul to the devil, the only problem is that there is more than one devil, and they all offer him amazing rewards in exchange for his soul. Templeton takes the basic elements of horror and turns them into a fast-paced comedy. I’d say this is one of the few cases in which humor actually fits into a horror anthology. 

My favorite story, by far, is “Playing Dead”, written by veteran horror storyteller Bruce Jones and penciled and inked by Paul Gulacy. This is a black and white story that takes place in the 19th century. A man takes advantage of a demented woman who confuses him with her deceased husband. Gulacy has always been a magnificent artist, but these pages are especially striking. There is a lot of detail but also a unique sense of composition, every panel blends elegantly into the next one, and the page as a whole always stands out.  
Ty Templeton

In many ways, “Playing Dead” is a tale of survival, but it’s also the logical consequence of taking a lie to the extreme. At first the protagonist is content with having sex with this strange woman, and he’s relieved after leaving his past behind and pretending to be someone else. But when he finds the diary of the dead husband the suspense increases. 
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La portada del cuarto número de Flinch (setiembre de 1999), es en realidad una fotografía de Stephen John Phillips, alterada digitalmente por José Villarrubia. En sólo 4 números, Flinch tuvo ilustradores profesionales, artistas de cómics y también fotógrafos que dejaron su huella en esta antología de terror de Vertigo. Aunque en general no soy entusiasta de las fotografías que se utilizan como portadas, debo decir que me gusta la forma en que Villarrubia convierte la imagen en algo visualmente atractivo.
Paul Gulacy












"Un regalo de amistad" es una historia escrita, dibujada a lápiz, entintada e incluso rotulada por Kent Williams. Lo único de lo que Williams no se ocupa es del color (a cargo de Sherilyn van Valkenburgh). Uno esperaría una propuesta bien cohesionada ya que la misma persona hace casi todo. Sin embargo, la historia de Williams es innecesariamente confusa y, al final, no encaja del todo.

Ty Templeton escribe y dibuja “Comercio justo”, una historia muy divertida sobre un hombre que le va a vender su alma al diablo, el único problema es que hay más de un diablo, y todos le ofrecen increíbles recompensas a cambio de su alma. Templeton toma los elementos básicos del terror y los convierte en una comedia trepidante. Diría que este es uno de los pocos casos en los que el humor realmente encaja en una antología de terror.
Paul Gulacy

Mi historia favorita, de lejos, es "Haciéndose el muerto", escrita por el veterano narrador de historias de terror Bruce Jones y dibujada a lápiz y entintada por Paul Gulacy. Esta es una historia a blanco y negro que tiene lugar en el siglo XIX. Un hombre se aprovecha de una mujer demente que lo confunde con su difunto esposo. Gulacy siempre ha sido un artista magnífico, pero estas páginas son especialmente llamativas. Hay muchos detalles pero también un sentido de composición único, cada viñeta se mezcla elegantemente con la siguiente y la página en su conjunto siempre sobresale.
Paul Gulacy

En muchos sentidos, "Haciéndose el muerto" es una historia de supervivencia, pero también es la consecuencia lógica de llevar una mentira al extremo. Al principio, el protagonista se contenta con tener sexo con esta extraña mujer, y se siente aliviado después de dejar atrás su pasado y pretender ser otra persona. Pero cuando encuentra el diario del difunto marido, aumenta el suspenso.

November 3, 2020

October films / películas de octubre

There were 4 movies in October (unfortunately no horror ones). J.J. Abrams returns as the director of Star Wars: The Rise of Skywalker (2019). All the actors from the two previous movies reprise their roles: Daisy Ridley, John Boyega, Oscar Isaac, Adam Driver, Domhnall Gleeson, and new ones show up such as Lupita Nyong'o, Keri Russell and Ian McDiarmid. After the disappointing Last Jedi, I had really low expectations, but I must say Abrams manages to capture the essence of Star Wars in a movie that feels not only as the end of the trilogy but also as a suitable ending for a franchise that has been excessively exploited in the past couple of decades. In the final battle between the rebellion and the evil empire, there will be moments of bravery and sacrifice, and many inspiring and dramatic sequences. I’ll have to admit I enjoyed watching this more than I would’ve imagined. 

Matt Kazman writes and directs Killer (2016), a short film that boasts hefty doses of black humor and irreverence. Hale Lytle is a boy that thinks that whenever he masturbates someone dies. After a very intense masturbatory session, his mom accidentally dies; weeks later, he jerks off again and there is another death. Convinced that he has the unique super-power of killing people around him through masturbation, this naïve boy will try to confront the school bully in a very unique way. It’s impossible not to laugh out loud while watching Killer.


Okja (2017), by Bong Joon Ho, is a peculiar movie that resembles more a fable than a traditional story. There is a lesson to be learned about the greed of a mega-corporation run by Tilda Swinton. When a genetically engineered pork is supposed to become America’s new favorite food, the child who has raised this pork, Seo-hyun Ahn, refuses to let her animal go to the slaughterhouse. In the process she has to fight against Jake Gyllenhaal, the public face of the corporation, while being helped by Paul Dano, an activist willing to sacrifice everything as long as he can save innocent animals. The premise is interesting, the acting is good, but the fable format detracts from the seriousness of the subject at hand. 

Bong Joon Ho directs Snowpiercer (2013), based on the French graphic novel by Jean-Marc Rochette, Jacques Lob and Benjamin Legrand. In a post-apocalyptical future, the entire planet is frozen, all life has disappeared except for a train which pierces through the snow and goes endlessly around the globe. The train is a microcosmos in which we see how a new society emerges, one in which first class passengers are the elite, comfortably enjoying luxuries while last class passengers live like slaves, in horrible conditions. Inevitably, a revolution will begin, and Chris Evans will be the leader, followed by his friends and allies Jamie Bell and John Hurt (the cast also includes Tilda Swinton and Ed Harris). There are so many great scenes in this movie, and although it’s not 100% faithful to the graphic novel it’s still worth our time.
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Hubo 4 películas en octubre (desafortunademente ninguna de terror). J.J. Abrams regresa como director de Star Wars: The Rise of Skywalker (2019). Todos los actores de las dos películas anteriores repiten sus papeles: Daisy Ridley, John Boyega, Oscar Isaac, Adam Driver, Domhnall Gleeson, y aparecen otros nuevos como Lupita Nyong'o, Keri Russell e Ian McDiarmid. Después del decepcionante Last Jedi, tenía expectativas realmente bajas, pero debo decir que Abrams logra capturar la esencia de Star Wars en una película que se siente no sólo como el final de la trilogía sino también como un final adecuado para una franquicia que ha sido excesivamente explotada en las últimas dos décadas. En la batalla final entre la rebelión y el imperio del mal, habrá momentos de valentía y sacrificio, y muchas secuencias inspiradoras y dramáticas. Debo admitir que disfruté viendo esto más de lo que hubiese imaginado.

Matt Kazman escribe y dirige Killer (2016), un cortometraje que cuenta con fuertes dosis de humor negro e irreverencia. Hale Lytle es un chico que piensa que siempre que se masturba alguien muere. Después de una sesión de masturbación muy intensa, su mamá muere accidentalmente; semanas después, vuelve a masturbarse y hay otra muerte. Convencido de que tiene el superpoder único de matar a las personas que lo rodean mediante la masturbación, este niño ingenuo intentará enfrentarse al matón de la escuela de una manera única. Es imposible no reírse a carcajadas al ver Killer.


Okja (2017), de Bong Joon Ho, es una película peculiar que se parece más a una fábula que a una historia tradicional. Hay una lección que aprender sobre la codicia de una megacorporación al mando de Tilda Swinton. Cuando se supone que un cerdo modificado genéticamente se convertirá en el nuevo alimento favorito de Estados Unidos, la niña que ha criado este cerdo, Seo-hyun Ahn, se niega a que su animal vaya al matadero. En el proceso, tiene que luchar contra Jake Gyllenhaal, la cara pública de la corporación, mientras recibe la ayuda de Paul Dano, un activista dispuesto a sacrificarlo todo mientras pueda salvar animales inocentes. La premisa es interesante, la actuación es buena, pero el formato de fábula resta valor a la seriedad del tema.

Bong Joon Ho dirige Snowpiercer (2013), basada en la novela gráfica francesa de Jean-Marc Rochette, Jacques Lob y Benjamin Legrand. En un futuro postapocalíptico, todo el planeta está congelado, toda la vida ha desaparecido excepto un tren que atraviesa la nieve y recorre el globo sin cesar. El tren es un microcosmos en el que vemos cómo surge una nueva sociedad, en la que los pasajeros de primera son la élite, disfrutando cómodamente de lujos mientras los pasajeros de última clase viven como esclavos, en condiciones horribles. Inevitablemente, comenzará una revolución, y Chris Evans será el líder, seguido de sus amigos y aliados Jamie Bell y John Hurt (el elenco también incluye a Tilda Swinton y Ed Harris). Hay tantas escenas geniales en esta película, y aunque no es 100% fiel a la novela gráfica, vale la pena dedicarle nuestro tiempo.

October 21, 2020

The Avengers # 7 - Kurt Busiek & George Pérez

Years ago, when I first traveled to the US, I visited relatives in New Jersey. I found The Avengers # 27 in a newsstand, and when I bought it I became a fan. There is a reason why, through the years, I kept tracking down all the Avengers issues from the Busiek and Pérez run, which is not only my favorite but also one of the best regarded ever.


Because I could only buy some random issues here and there, in the very few comic book shops I used to go to in Lima, my Avengers collection was actually quite small. So when I got the third part of the “Live Kree or Die” saga I hadn’t read what had happened before, but I understood in a second the real relevance of “The Court Martial of Carol Danvers” (published in The Avengers # 7, August 1998).

Carol Danvers (AKA Warbird, and nowadays Captain Marvel) is under trial. Judged by her own colleagues, she must defend herself. Thor is appointed as the most impartial member of the committee, and he says: “All those here know thee to be a brave warrior and true, but thou dost face most grave charges today -- that alcoholism hath made thee derelict in thy duties, and a danger to thyself and thy fellow Avengers. If this be true, then let thy comrades aid thee -- help thee to triumph over this”. Carol has no answer, but her facial expression communicates anger and frustration. 
Carol Danvers (Warbird / Captain Marvel)

As Earth’s mightiest heroes, the Avengers save the world on a weekly basis, fight against hundreds of villains, aliens and cosmic forces beyond human imagination. But can they fight against an addiction? Can they help one of their members to overcome alcoholism? One by one, all the Avengers testify, starting with Iron Man, who remembers how he was hesitant on offering a membership to Carol due to the possibility of her being an alcoholic, as was seen in “Too Many Avengers!”. 
The Avengers # 4 & 5

When it’s the turn of Wanda Maximoff (AKA Scarlet Witch), she decides not to mention the drinking incident that took place in “Earth’s Mightiest Frauds?”, but she remembers how much it broke her heart to see Carol Danvers departing in such a traumatic way in “By Friends --Betrayed!”. Wanda is aware of how much the Avengers failed Carol when she needed them the most. When Wanda begs her friend to find help, Carol finally breaks down. This strong, powerful and proud woman, who just seconds ago had been screaming at Thor and Captain America, cannot stop crying. When faced with accusations, Carol does her best to defend herself, but when she is faced by Wanda’s honest concern, she cannot do anything but cry. 

Warbird is no longer a member of the Avengers, and Wanda is the only one who cries because of this. The whole team then quickly goes to the moon, to fight against a group of alien mercenaries and to find the Supreme Intelligence of the Kree. Despite the court martial and all the humiliation she has endured, Carol Danvers decides to fly to the moon to help her former teammates. In the past, she was powerful enough to fly to another galaxy if she wanted to, but months of heavy drinking have severely limited her capabilities. “The woman called Warbird forges ahead -- drawing on her internal power reserves, closing off her need to breath -- forcing herself forward […] Warbird’s diminished power reaches its limits, and she convulses -- convulses and begins to fall”. Busiek’s dramatic lines combined with Pérez’s extraordinary art turn this into one of the most unforgettable moments in the history of the Avengers. Because in the end, it doesn’t matter how powerful our heroes can be, or how many victories they may have under their belts, what matters is their courage and their refusal to surrender. Carol Danvers doesn’t give up until her body betrays her. She falls down to Earth, against her will, and after landing she feels as if she has failed.
Evidence / evidencia

There are no happy endings in this story. Carol Danvers doesn’t miraculously recover from her alcoholism. The Avengers don’t invite her to be part of the team again. Carol Danvers isn’t defeated by the Kree aliens or by any external threat, she’s defeated by her own addictions. And when she proclaims, in tears, that she needs a drink, as readers we can understand her pain. The last page is, in my opinion, one of the best endings I’ve ever seen in a superhero comic book. Carol is in the same bar she always goes to, and she has a glass of whisky in front of her. Somebody asks if she is going to drink it. She holds the glass, with a defeated look on her face, and answers “I don’t know”. 
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Hace años, cuando viajé por primera vez a Estados Unidos, visité a familiares en New Jersey. Allí encontré The Avengers # 27 en un quiosco, y cuando lo compré me convertí en un fan. Hay una razón por la que, a lo largo de los años, seguí rastreando todos los números de los Avengers de la etapa de Busiek y Pérez, que no sólo es mi favorita, sino también una de las más celebradas de la historia.

Debido a que sólo podía comprar algunos números al azar aquí y allá, en las pocas tiendas de cómics a las que solía ir en Lima, mi colección de los Avengers era bastante pequeña. Así que cuando adquirí la tercera parte de la saga “Vive Kree o muere” no había leído lo que había pasado antes, pero comprendí en un segundo la verdadera relevancia de “La corte marcial de Carol Danvers” (publicado en The Avengers # 7, agosto de 1998).
the power is gone / el poder ha desaparecido

Carol Danvers (alias Warbird, y hoy Capitana Marvel) está bajo juicio. Juzgada por sus propios colegas, debe defenderse. Thor es designado como el miembro más imparcial del comité y dice: "Todos aquellos que aquí están os conocen como una guerrera valiente y leal, pero hoy os enfrentais a los cargos más graves: que el alcoholismo os ha vuelto negligente en vuestros deberes, y un peligro para vos misma y vuestros compañeros Vengadores. Si acaso esto sea cierto, entonces dejad que vuestros camaradas os ayuden -- os ayuden a salir triunfante”. Carol no tiene respuesta, pero su expresión facial transmite ira y frustración.

Como los héroes más poderosos de la Tierra, los Vengadores salvan el mundo semanalmente, luchan contra cientos de villanos, alienígenas y fuerzas cósmicas más allá de la imaginación humana. Pero, ¿pueden luchar contra una adicción? ¿Pueden ayudar a uno de sus miembros a superar el alcoholismo? Uno por uno, todos los Vengadores testifican, comenzando por Iron Man, quien recuerda cómo dudaba al ofrecer una membresía a Carol debido a la posibilidad de que ella fuera alcohólica, como se vio en “¡Demasiados Vengadores!”.
Carol needs alcohol again / Carol necesita alcohol de nuevo

Cuando le toca el turno a Wanda Maximoff (también conocida como la Bruja Escarlata), decide no mencionar el incidente con la bebida que tuvo lugar en “¿Los fraudes más poderosos de la Tierra?”, Pero recuerda que se le rompió el corazón al ver a Carol Danvers partir en una situación tan traumática en "Traicionada por amigos". Wanda es consciente de cuánto le fallaron los Vengadores a Carol cuando más los necesitaba. Cuando Wanda le ruega a su amiga que busque ayuda, Carol finalmente se derrumba. Esta mujer fuerte, poderosa y orgullosa, que hace apenas unos segundos le había estado gritando a Thor y al Capitán América, no puede dejar de llorar. Cuando se enfrenta a las acusaciones, Carol hace todo lo posible por defenderse, pero cuando se enfrenta a la honesta preocupación de Wanda, no puede hacer nada más que llorar.

Warbird ya no es miembro de los Vengadores, y Wanda es la única que llora por esto. Luego, todo el equipo va rápidamente a la luna, para luchar contra un grupo de mercenarios alienígenas y encontrar la Inteligencia Suprema de los Kree. A pesar del consejo de guerra y toda la humillación que ha sufrido, Carol Danvers decide volar a la luna para ayudar a sus excompañeros. En el pasado, era lo suficientemente poderosa como para volar a otra galaxia si quería, pero meses de beber en exceso han limitado gravemente sus capacidades. “La mujer llamada Warbird avanza - alimentándose de sus reservas de energía internas, eliminando su necesidad de respirar - forzándose hacia adelante [...] El poder disminuido de Warbird alcanza sus límites, y ella convulsiona - convulsiona y comienza a caer”. Las líneas dramáticas de Busiek combinadas con el extraordinario arte de Pérez convierten este en uno de los momentos más inolvidables en la historia de los Vengadores. Porque al final, no importa cuán poderosos puedan ser nuestros héroes, o cuántas victorias puedan tener en su haber, lo que importa es su coraje y su negativa a rendirse. Carol Danvers no se rinde hasta que su cuerpo la traiciona. Ella cae a la Tierra, contra su voluntad, y después del duro aterrizaje siente que ha fracasado.
bar

No hay finales felices en esta historia. Carol Danvers no se recupera milagrosamente de su alcoholismo. Los Vengadores no la invitan a volver a formar parte del equipo. Carol Danvers no es derrotada por los extraterrestres Kree ni por ninguna amenaza externa, es derrotada por sus propias adicciones. Y cuando ella proclama, entre lágrimas, que necesita un trago, como lectores podemos entender su dolor. La última página es, en mi opinión, uno de los mejores finales que he visto en un cómic de superhéroes. Carol está en el mismo bar al que siempre va y tiene un vaso de whisky frente a ella. Alguien le pregunta si se lo va a beber. Ella sostiene el vaso, con una mirada de derrota en el rostro, y responde “No lo sé”.

October 13, 2020

Young Avengers: Prelude - Kieron Gillen & Jamie McKelvie

 2013 was the year of the Young Avengers. Or at least it was for me. Sure, for those who have good memory, 2005 was the real year of the Young Avengers, that’s when the first issue came out and that’s when Allan Heinberg and Jim Cheung proved to the whole world that not only it was possible to have a couple of gay teenagers as the main characters of the title, but also that it was necessary and it was about damn time. 


I didn’t have a chance to read the original Young Avengers series in 2005; of course I bought all the issues a few years later and enjoyed them tremendously. But I was missing the experience of reading it on a monthly basis. Fortunately for me, at the end of 2012 Marvel Comics announced a new Young Avengers series by Kieron Gillen and Jamie McKelvie. I wasn’t sure what to expect from it. Could it be nearly as good as Heinberg’s series? I decided to get the first issue and I absolutely loved it. Every month I looked forward to getting my package of comics and reading the new issue of Young Avengers was pure pleasure. And in issue # 4, my letter was published and Gillen himself answered to it in a witty and hilarious way that was only befitting of a title that made me laugh out loud so much. 

Although I’ve had letters published in The Walking Dead or Thor, nothing could’ve given me a greater satisfaction than seeing my words in the letter column of the best comic book published in 2013. It’s no coincidence that in the same year, Young Avengers won most of the Arion’s Achievement Awards (Best Writer, Best Artist, Best Single Issue and Best Ongoing Series). 
Ms America

I made sure to review every single issue, but I had completely forgotten that before the first issue there was an issue # 0, or so to speak. Marvel Now Point One # 1 (published in December 2012), included among other stories “The New World”, by Kieron Gillen, Jamie McKelvie, Mike Norton and Matthew Wilson (the same creative team that would be in charge of the ongoing series in 2013). I can’t believe that it has taken me literally 7 years to find this prelude, read it and review it, but hey, better late than never, right?

In this story Kid Loki has a rather violent lunch with Miss America. It’s the first encounter between the two of them and it ends in a fight (they don’t know they’ll become teammates very soon). Of course, before the fight Gillen offers us hilarious moments, plenty of witty retorts and a unique sense of rebelliousness that really allows the readers to understand how different, and yet how faithful to the original, is this new iteration of the Young Avengers. And the art is beyond impressive, McKelvie’s clear lines and beautiful sense of design turn every page into a delicious visual feast (even more appetizing than the Korean barbecue Loki seems to be so fond of). 

One of the details I love the most is the flyer Kid Loki gives to us, the readers, which is a clever way of breaking the fourth wall but also a joke that works wonderfully by itself: “Are you young? Wild? Free? Only able to buy beer with a fake ID? Do your hobbies include saving the world all night and then trying to find a place that has a good 5am breakfast?”. The next part cracked me up so much, Kid Loki is in serious need of “Thousands upon thousands of devoted readers, who are beautiful, strong, kind, discerning, and -most of all- numerous”. Yes, the flyer is a call for young superheroes, but above all, it’s a call for an audience, a call that I  answered 7 years ago. And I’m so happy that I did. 
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El 2013 fue el año de los Young Avengers. O al menos lo fue para mí. Claro, para los que tienen buena memoria, 2005 fue el verdadero año de los Young Avengers, fue entonces cuando salió el primer número y fue entonces cuando Allan Heinberg y Jim Cheung le demostraron al mundo entero que no sólo era posible tener a un par de adolescentes homosexuales como los protagonistas principales del cómic, sino también que era justo y necesario.
Kid Loki

No tuve la oportunidad de leer la serie original de Young Avengers en el 2005; por supuesto, compré todos los números unos años después y los disfruté tremendamente. Pero me estaba perdiendo la experiencia de leer mensualmente. Afortunadamente para mí, a finales del 2012 Marvel Comics anunció una nueva serie de Young Avengers de Kieron Gillen y Jamie McKelvie. No estaba seguro de qué esperar. ¿Podría ser tan buena como la serie de Heinberg? Decidí adquirir el primer número y me encantó. Cada mes esperaba recibir mi paquete de cómics y el nuevo número de Young Avengers era placer puro. Y en el número 4, se publicó mi carta y el propio Gillen la respondió de una manera ingeniosa e hilarante que solamente podía corresponder a una colección que me hizo reír tanto.

Aunque he tenido cartas publicadas en The Walking Dead o Thor, nada podría haberme dado mayor satisfacción que ver mis palabras en la columna de cartas del mejor cómic publicado del 2013. No es casualidad que en el mismo año, Young Avengers ganó la mayoría de los Arion's Achievement Awards (mejor guionista, mejor artista, mejor edición individual y mejor serie en curso).

Me aseguré de reseñar todos y cada uno de los números, pero me había olvidado por completo que antes del primer número había un número 0, por así decirlo. Marvel Now Point One # 1 (publicado en diciembre de 2012), incluye entre otras historias "The New World", de Kieron Gillen, Jamie McKelvie, Mike Norton y Matthew Wilson (el mismo equipo creativo que estaría a cargo de la serie en curso en 2013). No puedo creer que me haya tomado literalmente 7 años encontrar este preludio, leerlo y reseñarlo, pero bueno, más vale tarde que nunca, ¿verdad?
Miss America versus Kid Loki

En esta historia, Kid Loki tiene un almuerzo bastante violento con Miss América. Es el primer encuentro entre los dos y termina en una pelea (no saben que pronto se convertirán en compañeros de equipo). Por supuesto, antes de la pelea, Gillen nos ofrece momentos divertidos, muchas respuestas ingeniosas y un sentido único de rebeldía que realmente permite a los lectores comprender cuán diferente y, sin embargo, cuán fiel al original es esta nueva versión de los Jóvenes Vengadores. Y el arte es más que impresionante, las líneas claras y el hermoso sentido del diseño de McKelvie convierten cada página en un delicioso festín visual (incluso más apetitoso que la barbacoa coreana que a Loki parece entusiasmarle tanto).

Uno de los detalles que más me gustan es el volante que nos da Kid Loki a los lectores, que es una forma inteligente de romper la cuarta pared, pero también una broma que funciona de maravilla por sí sola: “¿Eres joven? ¿Salvaje? ¿Desocupado? ¿Sólo puedes comprar cerveza con una identificación falsa? ¿Tus pasatiempos incluyen salvar el mundo toda la noche y luego tratar de encontrar un lugar que tenga un buen desayuno a las 5am? ”. La siguiente parte me hizo reír tanto, Kid Loki tiene una gran necesidad de “Miles y miles de lectores devotos, que sean hermosos, fuertes, amables, exigentes y, sobre todo, numerosos”. Sí, el volante es una convocatoria para jóvenes superhéroes, pero sobre todo, es una convocatoria de público, una llamada que respondí hace 7 años. Y estoy tan feliz de haberlo hecho.