July 6, 2021

June films / películas de junio

In June I was busy with my trip to Peru so instead of watching movies I spent time with my family and ate delicious food in many restaurants. All in all, I still had time to see two new movies: Zack Snyder directs Army of the Dead (2021), a zombie movie that although isn’t nearly as good as Snyder’s Dawn of the Dead it is still entertaining enough. Las Vegas has turned into the land of the zombies and it’s about to be nuked, and that’s when the elite team of Dave Bautista, Ella Purnell, Ana de la Reguera and Matthias Schweighöfer is sent to recover millions in cash from the vault of a famous casino. I’ve always loved zombie movies, but this one has big plot holes (for instance, here a horse is faster than a helicopter), in addition to that, I can’t say I’m entirely convinced by Snyder’s new race of super zombies, which are extremely fast and smart enough to avoid traps, and the concept of the zombie king falling in love detracts from the whole living dead concept rather than enrichening a narrative that is unique precisely because of the mindless aspect of the zombie menace. At least we get to see the classic zombies alongside the new ones, so not all is lost. Also I think the ending was actually good. 


It's only been 3 years since I saw John Krasinski’s magnum opus, and now he’s back as director and writer of a very special sequel, A Quiet Place Part II (2020). Emily Blunt (A Quiet Place), Millicent Simmonds and Noah Jupe reprise their roles and this time we also have some new amazing actors like Cillian Murphy (Peacock). The sequel starts right at the end of the previous film, when a mother and her surviving two children must leave the ruins of what they once called home and thus must venture into the wild, fearing to be attacked by blind alien creatures that detect sound from miles away. Every aspect of the terrifying notion of a world that remains in silence is still in the sequel, and what is even more fascinating is that we get to see how the relationship between the surviving members of the family changes after they run into one last survivor. Something else that caught my attention was the framing sequence at the beginning, which serves as a prequel of sorts and allows to see John Krasinski  reprising his role in the very first day of the attack of the creatures. Unlike the first film, in which everything has already happened, and we only see the family going though a routine that looks like nothing we have ever seen in other horror productions, here we actually get to see normal life and how fast everything gets destroyed after the first attack. Something that I really enjoyed about this sequel is that it goes from the model of surviving in isolation, as was the premise in the first part, to finding other survivors and trying to reclaim a world that seems forever lost. Definitely one of the best films from 2020!
________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________

En junio estaba ocupado con mi viaje a Perú, así que en lugar de ver películas, pasé tiempo con mi familia y comí riquísimo en muchos restaurantes. De todos modos, igual tuve tiempo de ver dos películas nuevas: Zack Snyder dirige Army of the Dead (2021), una película de zombis que, aunque no es tan buena como Dawn of the Dead de Snyder, es lo suficientemente entretenida. Las Vegas se ha convertido en la tierra de los zombies y está a punto de ser bombardeada, y es entonces cuando el equipo de élite de Dave Bautista, Ella Purnell, Ana de la Reguera y Matthias Schweighöfer es enviado a recuperar millones en efectivo de la bóveda de un famoso casino. Siempre me han gustado las películas de zombies, pero esta tiene gigantescos huecos argumentales (por ejemplo, aquí un caballo es más rápido que un helicóptero), además de eso, no puedo decir que esté completamente convencido de la nueva raza de super-zombis de Snyder, que son lo suficientemente rápidos e inteligentes como para evitar trampas, y el concepto del rey zombi enamorándose resta valor a todo el concepto del muerto viviente en lugar de enriquecer una narrativa que es única precisamente por la ausencia de raciocinio en la amenaza zombi. Al menos podemos ver a los zombis clásicos junto con los nuevos, por lo que no todo está perdido. También creo que el final fue realmente bueno.

Sólo han pasado 3 años desde que vi la obra maestra de John Krasinski, y ahora él ha vuelto como director y escritor de una secuela muy especial, A Quiet Place Part II (2020). Emily Blunt (A Quiet Place), Millicent Simmonds y Noah Jupe repiten sus papeles y esta vez también tenemos algunos asombrosos actores nuevos como Cillian Murphy (Peacock). La secuela comienza justo al final de la película anterior, cuando una madre y sus dos hijos sobrevivientes deben dejar las ruinas de lo que una vez llamaron hogar y, por lo tanto, deben aventurarse en la naturaleza, con el temor a ser atacados por criaturas alienígenas ciegas que detectan el sonido a kilómetros de distancia. Cada aspecto de la aterradora noción de un mundo que permanece en silencio todavía está en la secuela, y lo que es aún más fascinante es que podemos ver cómo cambia la relación entre los miembros sobrevivientes de la familia después de que se encuentran con un último sobreviviente. Otra cosa que me llamó la atención fue la secuencia de encuadre al principio, que sirve como una especie de precuela y permite ver a John Krasinski retomando su papel en el primer día del ataque de las criaturas. A diferencia de la primera película, en la que ya todo ha sucedido, y sólo vemos a la familia siguiendo una rutina que no se parece a nada que hayamos visto en otras producciones de terror, aquí podemos ver la vida normal y lo rápido que todo se destruye a raíz del primer ataque. Algo que realmente disfruté de esta secuela es que pasa del modelo de supervivencia en aislamiento, como era la premisa en la primera parte, a encontrar otros supervivientes e intentar recuperar un mundo que parece perdido para siempre. ¡Definitivamente una de las mejores películas del 2020!

June 30, 2021

Common Grounds # 2 - Troy Hickman, Ethan Van Sciver and Jurgens

When I started this blog I realized the greatest satisfaction of doing this was communicating directly with authors such us Neil Gaiman or from the creative team of Image series that were new at the time. In March, when I reviewed the first issue of the remarkable miniseries Common Grounds, the biggest surprise, almost as if it were the unexpected twist in one of his own stories, was the comment by writer Troy Hickman himself, who visited this blog and read that post. 
Rodolfo Migliari

With the exception of Kurt Busiek and his groundbreaking Astro City, I’ve never seen another writer combining so masterfully the daily life aspects of superheroes and the distinctive characteristic of the city in which they live. “Roles” (March 2004), revolves around Jenny, a waitress in Common Grounds that has just finished her shift. Like many waitresses, she dreams of becoming an actress someday. Turns out her survival will depend precisely on that talent. 

When Jenny decides to give a lift to a hitchhiker, she soon realizes the man sitting next to her is a rapist and a serial killer. Up until that point the reader cannot know for sure if she has or doesn’t have superpowers, but thanks to her impressive acting skills, and thanks to Hickman’s scintillating dialogue and the absolutely beautiful art by Ethan Van Sciver, we believe in every word she says, and so does the man. For me the best part is the end of the story. It’s 100% inspiring. 
Ethan Van Sciver

Van Sciver has always been one of my favorite artists and I’m just surprised to realize that I had never talked about him before. The level of care and thoroughness is evident in every line, in every crosshatching effect. I think he combines the best elements of highly detailed artwork, the kind of which we could see from George Pérez, Phil Jimenez or Brian Bolland, with a fantastic expressiveness and a very dynamic approach that transforms every one of his pages into something absolutely fascinating and delightful. Here Jon Holdredge is the inker and Brian Buccellato the colorist, together they form an amazing artistic team. 

In “Elsewhere”, Analog Kid, a young superhero goes to Common Grounds looking for his adoptive father, Digital Man, who was seen there for the last time, after a fight with a supervillain. While Analog Kid asks the waitress for information, there is a very personal and quite touching conversation between him and her. Simultaneously, Digital Man’s diary tells the story of his disappearance in a very surprising way. 
Ethan Van Sciver

The penciler of this story is Dan Jurgens, the inker is Al Vey and the colorist Guy Major. As usual, the extraordinary cover is by Rodolfo Migliari, “the pride of Argentina”. As a bonus, Hickman includes the process of the cover, and we also get to see a preliminary version which is also spectacular. 
________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________

Cuando comencé este blog me di cuenta de que la mayor satisfacción de hacer esto era comunicarme directamente con autores como Neil Gaiman o el equipo creativo de alguna nueva serie de Image de ese momento. En marzo, cuando reseñé el primer número de la notable miniserie Common Grounds, la mayor sorpresa, casi como si se tratase del giro inesperado de una de sus propias historias, fue el comentario del mismísimo escritor Troy Hickman, que visitó este blog y leyó ese post.

Con la excepción de Kurt Busiek y su revolucionaria Astro City, nunca había visto a otro escritor combinar tan magistralmente los aspectos de la vida cotidiana de los superhéroes y la característica distintiva de la ciudad en la que viven. “Roles” (marzo de 2004), gira en torno a Jenny, una mesera de Common Grounds que acaba de terminar su turno. Como muchas camareras, sueña con convertirse en actriz algún día. Resulta que su supervivencia dependerá precisamente de ese talento.
Dan Jurgens

Cuando Jenny decide llevar a un autoestopista, pronto se da cuenta de que el hombre sentado a su lado es un violador y un asesino en serie. Hasta ese momento, el lector no puede saber con certeza si ella tiene o no superpoderes, pero gracias a sus impresionantes habilidades de actuación, y gracias al brillante diálogo de Hickman y el arte absolutamente hermoso de Ethan Van Sciver, creemos en cada palabra que ella dice, y el hombre también. Para mí, la mejor parte es el final de la historia. Es 100% inspiradora.

Van Sciver siempre ha sido uno de mis artistas favoritos y me sorprende darme cuenta de que nunca antes había hablado de él. El nivel de cuidado y minuciosidad es evidente en cada línea, en cada efecto del entramado. Creo que combina los mejores elementos de una obra de arte muy detallada, de esas que pudimos ver en George Pérez, Phil Jimenez o Brian Bolland, con una expresividad fantástica y un enfoque muy dinámico que transforma cada una de sus páginas en algo absolutamente fascinante y encantador. Aquí Jon Holdredge es el entintador y Brian Buccellato el colorista, juntos forman un equipo artístico increíble.
Rodolfo Migliari

En "Otro lugar", Analog Kid, un joven superhéroe va a Common Grounds en busca de su padre adoptivo, Digital Man, que fue visto allí por última vez, después de una pelea con un supervillano. Mientras Analog Kid le pide información a la mesera, hay una conversación muy personal y bastante conmovedora entre él y ella. Al mismo tiempo, el diario de Digital Man cuenta la historia de su desaparición de una manera muy sorprendente.

El dibujante de esta historia es Dan Jurgens, el entintador es Al Vey y el colorista Guy Major. Como es habitual, la extraordinaria portada es de Rodolfo Migliari, “el orgullo de Argentina”. Como bono adicional, Hickman incluye el proceso de la portada, y también podemos ver una versión preliminar que también es espectacular.

June 29, 2021

May comic books / Cómics de mayo

In May I got some really promising first issues, such as The Marvels # 1 and Legends of the Dark Knight # 1. Proctor Valley Road and Space Bastards continue to be enjoyable. But my favorite single issue of the month is Fantastic Four: Life Story #1. This was also a special month because of Barry Windsor-Smith’s first original graphic novel in decades, I haven’t finished reading it yet but I’m sure I’ll be talking a lot about it once I’m done. And now without further ado, here are May comics as per solicitations:

FANTASTIC FOUR LIFE STORY #1
(W) Mark Russell (A) Sean Izaakse (CA) Daniel Acuna. In the tradition of SPIDER-MAN: LIFE STORY, and in celebration of the FF's 60th Anniversary, comes this series setting the lives of the fabulous foursome in real time across the years! Amid the backdrop of the Cold War and the Space Race, a terrible accident gives the Fantastic Four great powers, a terrible secret, and entangles them in the history of their planet. Rated T

LEGENDS OF THE DARK KNIGHT #1
(W/A/CA) Darick Robertson. The iconic series Legends of the Dark Knight is back! Comics icons and rising stars alike will tell digital-first stories across the Batman mythos, beginning with comics legend and co-creator of The Boys Darick Robertson writing and drawing an epic three-issue super-villain crime drama! A new player has arrived on the scene in Gotham City and is selling deadly chemicals to the worst villains in town: Mr. Freeze, the Penguin, and even The Joker! It’s up to Batman to stop the villains, track down the supplier, and save Gotham City once more! And in upcoming issues, look stories and art by Stephanie Phillips, Brandon Thomas, Becky Cloonan, Matt Rosenberg, Brandon Easton, Cian Tormey, Giannis Milonogiannis, Karl Mostert, and many more!

MONSTERS 
(W/A/CA) Barry Windsor-Smith. Created over a period of 35 years, Barry Windsor-Smith' Monsters is a tour de force of visual storytelling. Part family drama, part espionage thriller, part metaphysical journey, it is an intimate portrait of individuals struggling to reclaim their lives and an epic political odyssey across two generations of American history. Monsters is rendered in Windsor-Smith's impeccable technique, the visual storytelling being the most sophisticated of the artist's career. There are passages of heartbreaking tenderness, of excruciating pain, and devastating violence. It is surely one of the most intense graphic novels ever drawn.

PROCTOR VALLEY ROAD #3
(W) Alex Child, Grant Morrison (A/CA) Naomi Franquiz. The girls are supposed to stay out of trouble...and away from the haunted stretch of Proctor Valley Road. But a stolen police car leads to the return of the Proctor Valley Bull and more danger than anyone could imagine...

SPACE BASTARDS #5
(W) Joe Aubrey, Eric Peterson (A) Darick Robertson (CA) Darick Robertson, Pete Pantazis. Get ready to party your pants off at Sharptoberfest! There is perhaps no job in the known universe more dangerous than being a postal carrier. But for one day a year, the Intergalactic Postal Service shuts down for Sharptoberfest, a celebration so wild and debaucherous it could only be used to commemorate the birth of Roy Sharpton, Postmaster General & CEO of the IPS. But with every major player gathered under one roof, could this year's bash be the perfect opportunity for a hostile takeover? With an ending you have to see to believe, this is one issue of SPACE BASTARDS you cannot miss!

THE MARVELS #1
ALL-NEW, ONGOING SERIES! Kurt Busiek (MARVELS, Astro City) is back, with the biggest, wildest, most sprawling series ever to hit the Marvel Universe, telling stories that span the decades and range from cosmic adventure to intense human drama, from the street-level to the cosmic, starring literally anyone from Marvel's very first heroes to the superstars of tomorrow. This first issue includes an invasion from orbit, a picnic in Prospect Park, super hero sightseeing in Manhattan, the All-Winners Squad in 1947, Reed Richards during his time in military intelligence, cosmic beings beyond space and time- and that's only for starters. Featuring Captain America, Spider-Man, the Punisher, the Human Torch, Storm, the Black Cat, the Golden Age Vision, Aero, Iron Man and Thor, and introducing two brand-new characters, all beautifully drawn by Yildiray Cinar (X-MEN, Legion of Super-Heroes, IRON MAN) in the opening act of a thriller that'll take us across the Marvel Universe…and beyond. Plus: Who (or what) is KSHOOM? It all starts here. And it goes...everywhere. Rated T
________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________

En mayo recibí algunos primeros números realmente prometedores, como The Marvels # 1 y Legends of the Dark Knight # 1. Proctor Valley Road y Space Bastards continúan siendo divertidos. Pero mi número suelto favorito del mes es Fantastic Four: Life Story # 1. Este también fue un mes especial gracias a la primera novela gráfica original de Barry Windsor-Smith en décadas, aún no he terminado de leerla, pero estoy seguro de que hablaré mucho sobre ella una vez que haya terminado. Y ahora, sin más preámbulos, aquí están los cómics de mayo:

FANTASTIC FOUR LIFE STORY #1
Siguiendo la tradición de SPIDER-MAN: LIFE STORY, y en celebración del 60 aniversario de los FF, llega esta serie que establece las vidas del fabuloso cuarteto en tiempo real a lo largo de los años. En medio del telón de fondo de la Guerra Fría y la Carrera Espacial, un terrible accidente otorga a los Cuatro Fantásticos grandes poderes, un terrible secreto, y los enreda en la historia de su planeta. 

LEGENDS OF THE DARK KNIGHT #1
¡Vuelve la icónica serie Legends of the Dark Knight! Tanto los íconos de los cómics como las estrellas emergentes contarán historias de los mitos de Batman, comenzando con la leyenda de los cómics y co-creador de The Boys Darick Robertson está escribiendo y dibujando un drama criminal épico de tres números con supervillanos. Un nuevo jugador ha llegado a la escena de Gotham City y está vendiendo productos químicos mortales a los peores villanos de la ciudad: Mr. Freeze, Penguin e incluso The Joker. ¡Depende de Batman detener a los villanos, localizar al proveedor y salvar Gotham City una vez más! ¡Y en las próximas ediciones, vea historias y arte de Stephanie Phillips, Brandon Thomas, Becky Cloonan, Matt Rosenberg, Brandon Easton, Cian Tormey, Giannis Milonogiannis, Karl Mostert y muchos más!

MONSTERS 
Creada durante un período de 35 años, Monsters de Barry Windsor-Smith es un tour de force de la narración visual. En parte drama familiar, en parte thriller de espionaje, en parte viaje metafísico, es un retrato íntimo de personas que luchan por recuperar sus vidas y una odisea política épica a lo largo de dos generaciones de la historia estadounidense. Monsters se presenta con la impecable técnica de Windsor-Smith, siendo la narración visual la más sofisticada de la carrera del artista. Hay pasajes de ternura desgarradora, de dolor insoportable y violencia devastadora. Seguramente es una de las novelas gráficas más intensas jamás dibujadas.

PROCTOR VALLEY ROAD #3
Se supone que las chicas no deben meterse en problemas... y lejos del tramo embrujado de Proctor Valley Road. Pero un coche de policía robado provoca el regreso del Proctor Valley Bull y más peligro del que nadie podría imaginar...

SPACE BASTARDS #5
¡Prepárate para salir de fiesta! Quizás no haya trabajo en el universo conocido más peligroso que ser un cartero. Pero durante un día al año, el Servicio Postal Intergaláctico cierra y hay una celebración tan salvaje y libertina que sólo podría usarse para conmemorar el nacimiento de Roy, Director General de Correos y CEO de IPS. Pero con todos los jugadores importantes reunidos bajo un mismo techo, ¿podría la fiesta de este año ser la oportunidad perfecta para una adquisición hostil? Con un final que tienes que ver para creer, ¡este es un número de SPACE BASTARDS que no te puedes perder!

THE MARVELS #1
La serie más grande, más salvaje y más extensa que jamás haya llegado al Universo Marvel, contando historias que abarcan décadas y van desde la aventura cósmica hasta el drama humano intenso, desde el nivel de la calle hasta lo cósmico, protagonizada literalmente por cualquiera, desde los primeros héroes de Marvel hasta las superestrellas del mañana. Este primer número incluye una invasión desde la órbita, un picnic en Prospect Park, visitas de superhéroes en Manhattan, el Escuadrón de 1947, Reed Richards durante su tiempo en la inteligencia militar, seres cósmicos más allá del espacio y el tiempo, y eso es sólo para empezar.

June 22, 2021

Superman # 2 - John Byrne

John Byrne was ahead of his time. Let’s think about 2004, when Brad Meltzer wrote Identity Crisis, a fascinating miniseries that showed us how dangerous it was for a superhero to have their secret identity revealed. Superheroes can be invulnerable to most threats thanks to their incredible superpowers, but the people close to them, their loved ones, are still fragile humans. Decades before Meltzer conceived this saga, John Byrne explored how horrific the consequences could be in a magnificent story titled “The Secret Revealed!” (originally published in Superman # 2, January 1987).

As we saw in Byrne’s Man of Steel, in the post Crisis continuity Lex Luthor was no longer a crazy scientist trying to rob banks, in fact, he had more money than all banks combined. As the second or third richest man in the world, Luthor’s ambition was to prove he was the most powerful man in Metropolis, and he certainly was, until the arrival of Superman. The fact that he’s a billionaire, CEO of Lexcorp and virtually owner of pretty much every business and industry in Metropolis makes him way more dangerous than ever before. 
Lana Lang

Intrigued by Clark Kent’s sudden rise as the Daily Planet’s top reporter (and responsible for the first historical interview with Superman), Luthor uses his considerable resources to find the connections between the journalist from Smallville and the Man of Steel. And in a splash page magnificently illustrated by Byrne we see a familiar face connected with many of Superman sightings: Lana Lang. Quickly, Luthor comes to the conclusion that to find out the secrets of Superman first he must find who this woman is.

The first time I had access to this story was in the Spanish Zinco edition, and because they used to part the stories in half, I only read the first 12 pages and then I was left with one hell of a cliffhanger, it wasn’t until years later that I managed to read the remaining the 10 pages. Byrne was such a talented writer that you could take any comic written by him, divided in 2 or 3 parts, and you could very easily find surprising cliffhangers. That ability of constantly creating interest and increasing the suspense page after page is not only the mark of a creative writer but also the evidence of how much we’ve lost in contemporary comic books. 
Doctor Happersen, Lex Luthor & Metallo

Luthor sends his henchmen to Smallville, where they kidnap Lana Lang and steal valuable items from Jonathan and Martha Kent, including a scrapbook which will have major repercussions in later issues. Under Luthor’s orders they torture Lana and ask what is her real connection with Superman. Despite all the fear and the pain Lana experiences, she still refuses to reveal Superman’s secrets. Upon her release, she goes to Clark Kent’s apartment building, leaving a trail of blood behind her. I remember how scary this moment was, when an unsuspecting Superman returns home and finds out that an old childhood friend had been hurt. 

Like I said in the beginning, Superman might be indestructible, invulnerable and even invincible, but the people around him are not. Byrne’s art is excellent, especially when it comes to depicting the shocking moment when Clark Kent finds a wounded Lana Lang, and Byrne’s complete dominion over facial expressions creates moments of unique tenderness and connection between Clark and Lana, he feels in pain after seeing what’s happened to her even if she tries to put up a brave face (all the art in this issue is amazing, including the cover which a few years ago was considered outdated and now it has the charm of a vintage proposal); however, the tension continues to escalate, as Lana explains that the Kents might have fallen victim to a similar fate. 

When Superman tries to apprehend Luthor’s henchmen, they die in an explosion, and fortunately the Martha and Jonathan Kent are still safe and sound, but still Superman is so angry that he decides to have a direct confrontation with Luthor, who had recently attempted to kill Metallo (check Heart of Stone, Superman # 1) with the help doctor Happersen (a character that will become more relevant in future years) to retrieve the kryptonite that is so lethal to the Man of Steel. Superman knows that Luthor was behind all this attack, but he can’t prove it, and now that Luthor has a ring of kryptonite, the hero of Metropolis can’t even come close to the richest man in the city. 

Byrne showed me, all those years ago, what a menacing and scary Luthor could be as an enemy. “That was the beginning, then. The beginning of a fascination with comic books in general, and Superman in particular, that has persisted more or less consistently to the present day”, has expressed Byrne. And I must say that, for me, comics like this were also the beginning of an everlasting fascination. 
________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________

John Byrne se adelantó a su tiempo. Pensemos en el 2004, cuando Brad Meltzer escribió Identity Crisis, una fascinante miniserie que nos mostró lo peligroso que era para un superhéroe que se revelara su identidad secreta. Los superhéroes pueden ser invulnerables a la mayoría de las amenazas gracias a sus increíbles superpoderes, pero las personas cercanas a ellos, sus seres queridos, siguen siendo humanos frágiles. Décadas antes de que Meltzer concibiera esta saga, John Byrne exploró cuán horribles podrían ser las consecuencias en una magnífica historia titulada "¡El secreto revelado!" (publicada originalmente en Superman # 2, enero de 1987).

Como vimos en Man of Steel de Byrne, en la continuidad post-crisis, Lex Luthor ya no era un científico loco que intentaba robar bancos, de hecho, tenía más dinero que todos los bancos juntos. Como el segundo o tercer hombre más rico del mundo, la ambición de Luthor era demostrar que era el hombre más poderoso de Metrópolis, y ciertamente lo era, hasta la llegada de Superman. El hecho de que sea multimillonario, director ejecutivo de Lexcorp y prácticamente propietario de casi todos los negocios e industrias de Metrópolis lo hace mucho más peligroso que nunca.
Lana Lang & Clark Kent

Intrigado por el repentino ascenso de Clark Kent como el principal reportero del Daily Planet (y responsable de la primera entrevista histórica con Superman), Luthor usa sus considerables recursos para encontrar las conexiones entre el periodista de Smallville y el Hombre de Acero. Y en una página de presentación magníficamente ilustrada por Byrne, vemos un rostro familiar relacionado con muchos de los avistamientos de Superman: Lana Lang. Rápidamente, Luthor llega a la conclusión de que para descubrir los secretos de Superman primero debe averiguar quién es esta mujer.

La primera vez que tuve acceso a esta historia fue en la edición en español de Zinco, y como solían dividir las historias por la mitad, solo leí las primeras 12 páginas y luego me quedé con ganas de saber cuál fue el desenlace. Hasta que años después logré leer las 10 páginas restantes. Byrne era un escritor tan talentoso que se podía tomar cualquier cómic escrito por él, dividirlo en 2 o 3 partes, y era muy fácil encontrar cliffhangers sorprendentes. Esa capacidad de generar interés constantemente y aumentar el suspenso página tras página no sólo es la marca de un escritor creativo, sino también la evidencia de cuánto hemos perdido en los cómics contemporáneos.

Luthor envía a sus secuaces a Smallville, donde secuestran a Lana Lang y roban objetos valiosos de Jonathan y Martha Kent, incluido un álbum de recortes que tendrá importantes repercusiones en números posteriores. Bajo las órdenes de Luthor, torturan a Lana y le preguntan cuál es su conexión real con Superman. A pesar de todo el miedo y el dolor que experimenta Lana, todavía se niega a revelar los secretos de Superman. Tras su liberación, va al edificio de apartamentos de Clark Kent, dejando un rastro de sangre detrás de ella. Recuerdo lo aterrador que fue este momento, cuando un desprevenido Superman regresa a casa y descubre que una vieja amiga de la infancia había sido herida.
Lex Luthor versus Superman

Como dije al principio, Superman puede ser indestructible, invulnerable e incluso invencible, pero las personas que lo rodean no lo son. El arte de Byrne es excelente, especialmente cuando se trata de representar el momento impactante cuando Clark Kent encuentra a una Lana Lang herida, y el dominio completo de Byrne sobre las expresiones faciales crea momentos de ternura y conexión únicas entre Clark y Lana, él siente dolor después de ver lo que le sucedió a ella aunque trate de poner cara de valiente (todo el arte de este número es asombroso, incluida la portada que hace unos años se consideraba anticuada y ahora tiene el encanto de una propuesta vintage); sin embargo, la tensión sigue aumentando, ya que Lana explica que los Kent podrían haber sido víctimas de un destino similar.

Cuando Superman intenta detener a los secuaces de Luthor, mueren en una explosión y, afortunadamente, Martha y Jonathan Kent estaban sanos y salvos, pero Superman está tan enojado que decide tener una confrontación directa con Luthor, quien recientemente había intentado matar a Metallo (revisad Corazón de piedra, Superman # 1) con la ayuda del doctor Happersen (un personaje que cobrará mayor relevancia en los próximos años) para recuperar la kriptonita que es tan letal para el Hombre de Acero. Superman sabe que Luthor estuvo detrás de todo este ataque, pero no puede probarlo, y ahora que Luthor tiene un anillo de kriptonita, el héroe de Metrópolis ni siquiera puede acercarse al hombre más rico de la ciudad.

Byrne me mostró, hace todos esos años, lo amenazante y aterrador que Luthor podía ser como enemigo. “Ese fue el comienzo, entonces. El comienzo de una fascinación por los cómics en general, y por Superman en particular, que ha persistido de manera más o menos consistente hasta nuestros días ”, ha expresado Byrne. Y debo decir que, para mí, los cómics como este también fueron el comienzo de una fascinación eterna.

June 11, 2021

Machine Teen - Marc Sumerak & Mike Hawthorne

It’s funny how today quite often we end up reading comic books that were published a decade or half a century ago, or movies that were released in previous decades. I could never read only books that are published in 2021, I always need “chronological variety” so to speak. Machine Teen is a good example of this. Originally published between July and November 2005, this miniseries was one of the many Marvel Next titles, all revolving around new and young characters.
James Jean

Almost a dozen of Marvel Next titles were published around this time, they were all unsuccessful except for two: Young Avengers and Runaways (which I must review one day). I became familiar with the title because I used to visit Marvel Comics webpage at least twice a month. Interesting fact: my dad will visit different webpages and then proceed to download hundreds or thousands of images. I used to do the same, starting with DC Comics covers. Around 2005, I branched out and soon I was downloading Marvel Comics covers too. 
Mike Hawthorne

So I remember downloading the cover for Machine Teen # 1 and admiring the art. The cover art is by the incredibly talented James Jean, who in the span of a decade won 7 Eisner awards, 3 Harvey awards, 2 gold medals from the Society of Illustrators of Los Angeles and one from the Society of Illustrators of New York. Jean won every important award the comic book industry had to offer, and then he suddenly stopped working in comics. The cover of the first issue is absolutely stunning: we see Adam Aaronson, a typical teenager who is unaware of the fact that he is an android. Jean provides a normal setting for the cover and takes skin layers off to show us what’s inside of Adam. The fantastic use of colors and the composition are amazing. I may have downloaded this cover 15 years ago but there is no way I could ever forget about it, so last week when I stopped by Bizarro World, the local comic book shop, and I saw the whole miniseries I bought it in a heartbeat.

Mike Hawthorne

“History 101001” was written by Marc Sumerak, drawn by Mike Hawthorne and colored by Mike Atiyeh. Adam Aaronson is described as “the ideal teenager. Straight ‘A’ student. Captain of the West Tech football team. Smart. Handsome. Charismatic. Every boy wants to be him. Every girl wants to be with him! But after a series of debilitating seizures, Adam makes a discovery that will shake his very reality to the core: the fact that he isn't real at all! […] It's not easy being the perfect teen ... even when you're built that way!”. 
Mike Hawthorne

Sumerak’s script is quite solid, and I really enjoyed the interactions between Adam and his friends, plus all the high school drama associated to this story. And I agree with Mark Jones when he says that this miniseries has a “very nice art style and believable characters. There's nothing groundbreaking here but it's all well put together and satisfying enough”. The premise was very interesting but there is something lacking about the way it’s developed. However, if you find the miniseries on sale it’s worth it, if only for James Jean’s cover! 
________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________

Es curioso cómo hoy en día terminamos leyendo cómics que se publicaron hace una década o medio siglo, o películas que se estrenaron en decenios anteriores. Nunca podría leer exclusivamente títulos que se publicaron el 2021, siempre necesito "variedad cronológica", por así decirlo. Machine Teen es un buen ejemplo de ello. Publicada originalmente entre julio y noviembre del 2005, esta miniserie fue uno de los muchos títulos de Marvel Next, todos relacionados con personajes nuevos y jóvenes.
Mike Hawthorne

Casi una docena de títulos de Marvel Next se publicaron en esta época, todos fueron un fracaso excepto dosYoung Avengers y Runaways (que debo reseñar algún día). Me familiaricé con el título porque solía visitar la página web de Marvel Comics al menos dos veces al mes. Dato interesante: mi papá visita diferentes páginas web y luego procede a descargar cientos o miles de imágenes. Yo solía hacer lo mismo, comenzando con las portadas de DC Comics. Alrededor del 2005, diversifiqué un poco y pronto también estaba descargando portadas de Marvel Comics.
Adam Aaronson

Así que recuerdo haber descargado la portada de Machine Teen # 1 y admirar el arte. La portada es del increíblemente talentoso James Jean, quien en el lapso de una década ganó 7 premios Eisner, 3 premios Harvey, 2 medallas de oro de la Sociedad de Ilustradores de Los Ángeles y una de la Sociedad de Ilustradores de New York. Jean ganó todos los premios importantes que la industria del cómic tenía para ofrecer, y después repentinamente dejó de hacer cómics. La portada del primer número es absolutamente impresionante: vemos a Adam Aaronson, un típico adolescente que no se da cuenta de que es un androide. Jean proporciona un entorno normal para la portada y rebana las capas de piel para mostrarnos qué hay adentro de Adam. El fantástico uso de los colores y la composición son asombrosos. Puede que haya descargado esta portada hace 15 años, pero no hay forma de que hubiese podido olvidarla, así hace un par de semanas, cuando pasé por Bizarro World, la tienda de cómics local, y vi la miniserie completa, la compré en un santiamén.

“Historia 101001” fue escrita por Marc Sumerak, dibujada por Mike Hawthorne y coloreada por Mike Atiyeh. Adam Aaronson es descrito como “el adolescente ideal. Estudiante distinguido. Capitán del equipo de fútbol de West Tech. Inteligente. Guapo. Carismático. Todo chico quiere ser él. ¡Todas las chicas quieren estar con él! Pero después de una serie de convulsiones debilitantes, Adam hace un descubrimiento que sacudirá su propia realidad hasta la médula: ¡el hecho de que no es real en absoluto! […] No es fácil ser el adolescente perfecto ... ¡incluso cuando estás construido de esa manera!”.

El guión de Sumerak es bastante sólido y realmente disfruté las interacciones entre Adam y sus amigos, además de todo el drama de la escuela secundaria asociado a esta historia. Y estoy de acuerdo con Mark Jones cuando dice que esta miniserie tiene “un estilo artístico muy agradable y personajes creíbles. No hay nada innovador aquí, pero todo está bien organizado y es lo suficientemente satisfactorio”. La premisa era muy interesante, pero falta algo en la forma en que se desarrolló. Sin embargo, si encuentras la miniserie en oferta, vale la pena, ¡aunque sólo sea por la portada de James Jean!